TLS چیست
خرید هاست
میزبانی وب

«امنیت در اینترنت» یکی از عباراتی است که اگر بخواهیم نگاهی به روندی که تا اینجای کار طی کرده است و از جایی که قبلا قرار داشت تا جایی که اکنون به آن رسیده است را بررسی کنیم، با یکی از پرفرازونشیب‌ترین داستان‌هایی مواجه خواهیم شد که در زمینه کامپیوتر و تکنولوژی به آن برخورد کرده‌ایم. اینترنت شبکه‌ای گسترده است که با ماهیت باز و همین‌طور آزادی که دارد به‌عنوان یکی از بزرگترین بازارهای فعالیت‌های مجرمانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و باید گفت که در اینترنت به‌نوعی با یک غرب وحشی طرف هستیم. اما در این میان برای برقراری نظم و عدالت روش‌هایی هم ایجاد شده‌اند که با پاسخ به سوال TLS چیست به بررسی یکی از بزرگترین روش‌های برقراری امنیت در اینترنت خواهیم پرداخت.

در مورد TLS باید بگوییم که با یکی از محصولات ویژه‌ایی طرف هستیم که می‌تواند با الگوریتم‌ها و رمزنگاری‌هایی که دارد، یک وضعیت ایمن را در ارتباط سایت و کاربر ایجاد کند و باید گفت که شباهت‌های زیادی با SSL هم دارد، در واقع TLS همان تکمیل شده SSL است که در این مقاله به‌صورت مفصل به معرفی آن می‌پردازیم. در صورتی که بخواهیم بگوییم که TLS چیست لازم است کمی در مورد اینکه برقراری امنیت در اینترنت چه انواعی دارد و اینکه در این میان موضع TLS چیست و با کجا کار می‌کند صحبت کنیم و این مسئله را بررسی کنیم.

روش‌های برقراری امنیت در اینترنت

در مورد اینکه امنیت در اینترنت به چه عواملی بستگی دارد باید بگوییم که خیلی از موارد وجود دارند که در مورد برقراری امنیت در اینترنت و داشتن یک اینترنت امن که بتوان در مورد جامعیت داده‌ها و امن بودن ردوبدل کردن اطلاعات به آنها اشاره کنیم و برای این موارد وجود خیلی از ضمانت‌نامه‌ها ضروری است. از طرفی خیلی از حملات و همین‌طور روش‌ها و محل‌های مختلف نفوذ وجود دارند که باید انگشت اتهام را به طرف آنها گرفت و به‌طورکلی این موضوع که برای برقراری امنیت در اینترنت باید چه کاری انجام گیرد، یا اینکه در اینترنت از چه جاهایی به ما حمله می‌شود و راه‌های آسیب رسیدن به ما کدام موارد هستند، مطالب آن‌قدر گسترده خواهد بود که به سختی می‌توان در یک جلد کتاب به آنها پرداخت.

روش های برقراری امنیت در اینترنت

اما اگر بخواهیم یک تقسیم‌بندی و دسته‌بندی اساسی را برای این موضوع ارائه کنیم، می‌توانیم بگوییم حملات اینترنتی عموما معطوف به سه بخش اساسی خواهند بود که می‌توان آنها را به این صورت معرفی کرد:

  • از کار انداختن سرویس‌ها: یکی از مهمترین حملاتی که در طی آنها بخشی از سرویس‌هایی که به‌صورت اینترنتی هستند قطع می‌شود. مانند حملات دیداس به خیلی از سایت‌ها که سیستم آنها را داون می‌کند و یا در ابعاد وسیع‌تر حمله سایبری به سیستم توزیع سوخت ایران در آبان ماه سال 1400 که باعث از کار افتادن پمپ‌های بنزین شد.
  • سرقت اطلاعات: این نوع از حملات می‌تواند به ایمیل شما و کیف پول‌های دیجیتال انجام شود. حتی در بعضی از موارد حساب‌های بانک‌ها هم در پی آن مورد تخریب و آسیب قرار می‌گیرند و هدف این حملات دزدی اطلاعات ذخیره شده می‌باشد. همین‌طور می‌توان پیدا کردن یوزرنیم‌ها و پسوردهای خیلی از سایت‌ها و تحت کنترل گرفتن آنها را هم در این زمینه جا داد و تمام تلاش‌هایی که برای افزایش امنیت سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد مربوط به جلوگیری از این مورد می‌شوند.
  • حمله به ارتباط‌های اینترنتی: این نوع از حملات را می‌توان یکی از مهمترین و کاربردی‌ترین حملات در اینترنت دانست که برای جلوگیری از آنها تلاش‌های زیادی صورت گرفته است و باید گفت که حملات هم پیشرفته‌تر شده و در این زمینه جلو آمده‌اند. در این نوع از حملات آنچه که مورد حمله قرار می‌گیرد ارتباطی است که بین یک کاربر و یک سایت و یا دو کاربر برقرار شده است و هر چه که در این ارتباط گفته می‌شود توسط شخص سومی شنود می‌شود. این نوع از حمله هم روش‌های مختلف و همین‌طور متنوعی دارد که می‌توان از حملات مرد وسط یا همان Man In The Middle تا استراق سمع گسترده باشند.

در مورد موضوعی که اکنون و در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم، یعنی پاسخ دادن به این سوال که TLS چیست باید بگوییم که می‌خواهیم یکی از روش‌های امنیتی که برای جلوگیری از جملاتی که در دسته سوم یعنی حمله به ارتباط‌هایی که در اینترنت برقرار است و شنود ارتباطات صحبت کنیم و این موضوع را بررسی کنیم. شاید به ظاهر این نوع از حملات از رده‌های قبلی پایین‌تر و سبک‌تر به نظر برسد و فکر کنید که زیاد هم مهم نیست که شما با یک سایت چه ارتباطی دارید. اما حالتی را در نظر بگیرید که در حال پرداخت یک صورت‌حساب هستید و با وارد کردن رمز و زدن دکمه تایید علاوه بر صورت‌حسابی که پرداخت کرده‌اید، یک کسر از حساب سنگین هم برای شما ثبت خواهد شد.

در چنین وضعیتی باید گفت که امن نبودن اطلاعات شما باعث شده است تا رمز و اطلاعات پرداختی که برای یک سایت استفاده کرده‌اید توسط شخص دیگری دریافت شده و با وارد کردن مجدد آنها حساب شما را خالی کرده است. اما در مورد اینکه کاربرد TLS چیست و چطوری در این زمینه می‌تواند جلوی حملات را بگیرد، باید گفت که با یک پروتکل امنیتی طرف هستیم و قبل از اینکه درباره TLS بگوییم باید ببینیم که پروتکل‌های امنیتی برای ما چه کارهایی را انجام می‌دهند.

روش های برقراری امنیت

پروتکل‌های امنیتی چه کار می‌کنند؟

حملات اینترنتی از همان سال‌های ابتدایی که اینترنت به‌صورت سراسری در اختیار کاربران قرار گرفت و از آرپانت که یک پروژه تحقیقاتی بود خارج شد به‌صورت عمومی درآمد، حملات اینترنتی هم شروع به کار کردند و افراد سودجو و با استعداد زیادی به این فکر افتادند که با استفاده از روش‌هایی که کسی آنها را نمی‌شناسد و یا مواردی که از چشم طراحان پنهان مانده است، به سودهای ریزودرشتی دست پیدا کنند. در اینجا بود که طراحان و سازمان‌هایی که خدمات اینترنتی ارائه می‌دهند این موضوع را دریافتند که باید به فکر راهکاری برای این داستان باشند و از آنجا که اینترنت با سرعت در حال گسترش بود و روز‌به‌روز سایت‌های اینترنتی بیشتری ایجاد می‌شدند برقراری امنیت و جلوگیری از اینکه برای این سایت‌ها اتفاقی بیفتد کار دشوارتری می‌شد.

اینجا بود که طراحان اصلی و سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات به این نتیجه رسیدند که به‌سراغ راه‌حلی بروند که قبلا هم یک بار از آن برای از بین بردن استاندارد‌های متنوع و دستگاه‌های دلخواه سازمان‌های مختلف که روی اینترنت وجود داشت از آن استفاده کرده بودند. «پروتکل» امکانی بود که می‌توانست امنیت را تا حد قابل‌قبولی در اینترنت برقرار کند و یک وضعیت یکپارچه و استاندارد را ایجاد نماید. داستان پروتکل‌ها از اینجا شروع شد که بعد از گذشت مدتی هر یک از ارائه‌کنندگان خدمات اینترنتی از روش‌های خاص مربوط به خود برای برقراری ارتباط استفاده می‌کردند.

به طور مثال دیتاسنترها و ISPهای وابسته به یاهو که یکی از اولین ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت بود، به روشی کار خود را انجام می‌دادند که کاملا متفاوت از خدماتی بود که اپراتورهای مخابراتی AT&T ارائه می‌کردند. به همین منظور هم استانداردهایی برای اینترنت در نظر گرفته شد که تمامی شبکه‌های کوچکتر باید از آن استفاده می‌کردند تا بتوانند با هم کار کنند و یک شبکه یکپارچه جهانی را ایجاد نمایند. این قوانین ثابت که برای ایجاد سازگاری در اینترنت ارائه شده بود پروتکل نام گرفت و از معروف‌ترین آنها می‌توان به پروتکل IP یا همان TCP/IP اشاره کرد و باید گفت که اساس کار اینترنت را تشکیل می‌دهد.

پروتکل های امنیتی چه کار می کنند؟

پروتکل‌های امنیتی یکی از مواردی بودند که استفاده از آنها می‌توانست بهترین و قوی‌ترین روش‌ها را برای جلوگیری از حملات اینترنتی خصوصا در برقراری ارتباط فراهم کند. البته باید گفت که حملات هم به همین اندازه پیشرفت می‌کردند و این پروتکل‌ها را دور می‌زدند اما بالاخره با ارائه سرویس‌هایی مانند SSL و همین‌طور TLS این حملات تا اندازه قابل توجهی کاهش پیدا کرده و می‌تون گفت که به حد ایمن خود رسیده است.

پس در صورتی که بخواهیم بگوییم TLS چیست می‌توانیم بگوییم با یکی از همین پروتکل‌ها که ارتباطات را در اینترنت کنترل می‌کند و مراقب است که اتفاق بدی برای ارتباطی که کاربر با یک سایت دارد و اطلاعاتی که با آن ردوبدل می‌کند نیفتد، طرف هستیم.

TLS چیست؟

در صورتی که بخواهیم یک تعریف کتابی و علمی برای این سوال ارائه کنیم باید بگوییم که TLS در واقع یک سرواژه برای عبارت Transport Layer Security است که به‌عنوان ورژن تکامل‌یافته و برتر SSL شناخته می‌شود و با تغییراتی که در الگوریتم‌ها، عملیات احراز هویت و همین‌طور حوزه‌های کارکرد داشته است، توانسته است که یک امنیت عالی را در خیلی از سرورهای اینترنتی ایجاد کند. این پروتکل کاربردهای متنوع و گسترده‌ای دارد که می‌توان از آنها به استفاده گسترده در VoIP، پیام‌رسان‌ها و ایمیل اشاره کرد که خیلی از سرویس‌دهنده‌های بزرگ مانند گوگل برای خدمات خود از آن استفاده می‌کنند.

در مورد اینکه منشا اصلی TLS چیست و سروکله آن از کجا پیدا شد باید به سال 1999 برویم. در این سال ورژن‌های اصلی‌ای که برای SSL ارائه شده بود و به‌عنوان امن‌ترین پروتکل امنیتی لایه انتقال در جهان شناخته می‌شد، با ورود تکنولوژی‌های جدید و سیستم‌های قدرتمند کمی متزلزل شده و اینجا بود که متخصصان امنیت حس کردند نیاز است که تغییراتی عمده در SSL ایجاد شود.

پروتکل TLS چیست

پیش از این موضوع در سال‌های 1994 اولین ورژن SSL توانسته بود تحت عنوان SSL1.0 توسط شرکت Netscape ارائه شده بود و موفقیت‌های خوبی را داشت. بعد از آن به خاطر کاستی‌هایی که در این پروتکل دیده می‌شد، دو ورژن SSL 2.0 و SSL 3.0 در سال‌های 1995 و 1996 ارائه شدند. ورژن سوم از SSL توانست مدت زیادی را به‌عنوان یک پروتکل امن باقی بماند تا اینجا در سال 1999 با استفاده از آن یک پروتکل تکمیلی به نام TLS که در واقع همان کار را می‌کرد ولی از نظر کیفیت کمی از آن بهتر بود ارائه شده و بعد از آن این TLS بود که راه امن کردن ارتباطات در اینترنت را ادامه می‌داد و این مسئولیت را بر عهده داشت.

در مورد اینکه نشانه‌های استفاده از TLS چیست و چطور بفهمیم یک سایت از TLS برای برقراری امنیت استفاده می‌کند یا خیر باید گفت که نشانه‌های آن دقیقا با SSL یکی بوده و شما می‌توانید همان S را در انتهای HTTPS مشاهده کنید. همین‌طور قفل سبز رنگی که در کنار نام دامنه نمایش داده می‌شود برای شما ارائه شده و در واقع امن کردن سایت با استفاده از SSL و TLS تفاوتی را از نظر کیفی و ظاهری به ما نمی‌دهد و هر دوی این پروتکل‌ها می‌توانند سایت ما را امن کنند.

مکانیزم کارکرد SSL و TLS چیست؟

در مورد اینکه وضعیت کارکرد SSL و TLS چیست و چطور کار امن کردن ارتباطات را انجام می‌دهند باید گفت که در این انتقال اطلاعات دو کلید عمومی و خصوصی برای هر یک از طرفین انتقال وجود دارد. وقتی که یک ارتباط برقرار شده و کاربر به سرور متصل شده هر کدام از طرفین انتقال کلید عمومی طرف دیگر را در اختیار خواهند داشت. کلید عمومی و کلید خصوصی دو عبارت طولانی و تشکیل شده از کاراکترهای مختلف هستند که یک ویژگی و ارتباط خاص بین آنها وجود دارد. وقتی که داده‌ای با کلید عمومی رمزنگاری شود، حاصل آن یک داده هش شده خواهد بود که تنها با استفاده از کلید خصوصی می‌توان این داده را Decode کرده و از حالت رمز شده خارج کرد و از آن استفاده کرد.

در صورتی که شخصی بخواهد این رمزگشایی را با سیستم‌های امروزی و الگوریتم‌های موجود انجام دهد ماه‌ها وقت خواهد برد تا بتواند یک بسته کوچک را رمزگشایی کند. در واقع در مورد اینکه روش مورد استفاده از TLS چیست باید بگوییم که کلید عمومی یک قفل است و کلید خصوصی همان کلیدی است که قفل را باز می‌کند. در این انتقال باید در نظر داشته باشیم که موارد مهمی وجود دارد که می‌تواند کیفیت رمزنگاری را برای ما تعیین کند. اولین مورد حفظ کلید خصوصی است که در واقع این کلید می‌تواند یکی از مهمترین داده‌ها برای یک ارتباط اینترنتی باشد و در مرورگر طرفین انتقال ذخیره می‌شود. مورد بعدی این است که طول و اندازه کلید عمومی چقدر باشد و سیستمی که برای رمزنگاری مورد استفاده قرار می‌گیرد به چه صورتی باشد.

در اینجاست که تفاوت اصلی SSL و TLS آشکار می‌شود و در مورد اینکه برتری مکانیزم مورد استفاده در TLS چیست و دلیل اینکه ما می‌گوییم این نوع رمزنگاری تکامل پیدا کرده SSL می‌باشد همین جا خواهد بود. در واقع رمزنگاری‌هایی که توسط TLS انجام می‌شود، و همین‌طور تایید شدن ارتباط از مواردی هستند که TLS توانسته با بهبود آنها از SSL پیشی بگیرد.

مکانیزم کارکرد SSL و TLS چیست

ورژن‌های مختلف TLS چیست؟

در مورد اینکه وضعیت ورژن‌های ارائه شده برای TLS چیست باید بگوییم که این سیستم از ورژن‌های مختلفی برای کار خود استفاده می‌کند که در واقع کارکرد کلی آنها یکی بوده و تفاوت‌هایی را در قابلیت‌های مختلف خود دارند که در این بخش به بررسی آنها می‌پردازیم. همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم و دیدیم که TLS چیست باید SSL را پروتکل پایه‌ای دانست که SSL از روی آن ایجاد شده است. در این رابطه باید گفت که 3 سال بعد از اینکه SSL ورژن 3.0 ارائه شد شروع به کار TLS آغاز شده و به‌عنوان پروتکل امنیتی برتر مورد استفاده قرار گرفت.

ورژن های مختلف TLS چیست

در مورد اینکه تعداد ورژن‌های TLS چیست باید گفت تاکنون چهار ورژن برای این پروتکل ارائه شده است اما برعکس SSL که در آن شاهد تغییرات کلی در بین پروتکل‌ها بودیم باید گفت که ورژن‌های TLS بیشتر به زیر ورژن می‌خورند و تغییرات خیلی بالا و شدیدی در آنها دیده نمی‌شود و عموما پایه اصلی کار ثابت بوده و صرفا امکانات مختلف هستند که به این پروتکل اضافه می‌شود. در صورتی که بخواهیم بگوییم این ورژن‌ها کدامند و ویژگی‌ها و تفاوت‌های بین ورژن‌های مختلف پروتکل TLS چیست می‌توانیم این موارد را برای این کار معرفی کنیم:

TLS 1.0

در پاسخ به این سوال که اولین ورژن از TLS چیست می‌توانیم این ورژن را معرفی کنیم که در سال 1999 ارائه شد و در واقع ارتقای ساده‌ای از SSL 3.0 بود. این ورژن برای اولین‌بار در یک مقاله ارائه شد که کریستوفر آلن و تیم دیرک از شرکت Consensus Development آن را منتشر کرده بودند. در واقع کاری که این ورژن از TLS انجام می‌داد این بود که ویژگی‌هایی که SSL داشت را بهبود داده بود.

در این مقاله این موضوع که TLS چه تفاوتی با SSL دارد به‌صورت کامل تشریح شده بود اما مطالب زیادی را نمی‌شد از آن درک کرد و به نظر می‌رسید این تفاوت نام به این دلیل بود که ارائه‌کنندگان صرفا نمی‌خواستند محصول کمپانی دیگری را توسعه داده باشند و یک محصول دیگر را ایجاد کرده بودند که از موانع قانونی‌ای که در این مورد وجود داشت نجات پیدا کنند.

در صورتی که بخواهیم بگوییم اوضاع کارکرد این ورژن از پروتکل لایه امن TLS چیست باید گفت که  این پروتکل توانست نزدیک به 7 سال به‌عنوان یکی از برترین و امن‌ترین پروتکل‌های انتقال لایه امن باقی بماند و در مورد امنیت باید گفت که این مدت زمان واقعا زیاد بوده و باید گفت که برای اولین‌بار بود که یک پروتکل می‌توانست بدون آپدیت خاصی این مدت امنیت را برقرار کند. در سال 2006 این پروتکل با آمدن ورژن بعدی خود یعنی TLS 1.1 کنار رفت.

TLS 1.0

TLS 1.1

در ماه آپریل سال 2006 آپدیتی برای TLS 1.0 ارائه شد و ورژن بعدی از این پروتکل ارائه شد. تفاوتی که این پروتکل با ورژن قبلی خود داشت عموما معطوف به محافظت در برابر نوع جدیدی از حملات به نام Cipher block chaining بود که به‌صورت CBC شناخته می‌شود و می‌توانست کار رمزگشایی کلیدهای خصوصی را انجام دهد.

کاری که در این ورژن انجام شده بود این بود که بلاک‌های مربوط به داده‌های رمزنگاری که موارد مختلفی را در اختیار نفوذگران و هکرها قرار می‌داد به‌صورت کلی تغییر کردند و همین‌طور کلیدی که عملیات رمزنگاری و رمزگشایی با آن انجام می‌شد از نوع اصلی خود به نوع Explicit IV ارتقا پیدا کرد که باعث می‌شد شروع کار برای هکرها به شدت سخت شود و اگر بخواهیم بگوییم که فایده تمامی این کارهای انجام شده روی TLS چیست باید گفت که این پروتکل دوباره به یک ورژن بی‌نظیر و امن تبدیل شد.

TLS 1.2

بعد از گذشت دو سال و نیم در آگوست سال 2008 ورژن جدیدی برای TLS ارائه شد که امکانات بسیار خوبی را در اختیار کاربران قرار می‌داد. عمده تفاوتی که این ورژن با ورژن‌های قبلی خود داشت این بود که پروتکل SHA-256 را وارد میدان کرد. این پروتکل یکی از بهترین و برترین پروتکل‌های امنیتی بوده که توسط FBI ارائه شده است و شکستن رمزنگاری‌های آن سیستم‌های بسیار بالایی را لازم دارد که در اختیار هر کسی نیست و این پروتکل رمزنگاری امتحان خود را در ارزهای دیجیتال و بیت‌کوین به‌خوبی پس داده است.

استفاده از رمزنگاری‌هایی با قدرت بیت کوین برای TLS توانست جایگاه بالای آن را حفظ کند. البته در صورتی که بخواهیم بگوییم تفاوت‌های این ورژن با ورژن قبلی TLS چیست می‌توانیم موارد دیگری مانند استفاده از رمزنگاری‌های جانبی و همین‌طور ترکیب الگوریتم‌های دیگری که برای ساخت هش‌های حاصل از ترکیب با کلید عمومی و اضافه کردن مکانیزم‌هایی برای صحت‌سنجی رمزنگاری و بسته‌ای که رسیده است هم در تفاوت‌های این ورژن و ورژن قبلی آن قابل ذکر خواهد بود.

TLS 1.2

این ورژن توانست به مدت 8 سال نسخه پایدار از TLS باقی بماند و کار خود را به‌خوبی انجام دهد. ورژن بعدی در سال 2018 ارائه شد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

TLS 1.3

در صورتی که بخواهیم بگوییم جدیدترین ورژن از TLS چیست (در زمان نگارش این مقاله یعنی تا ماه اکتبر سال 2021) باید بگوییم که ورژن 1.3 به عنوان پایدارترین و جدیدترین نوع این پروتکل انتقال امن ارائه می‌شود. در این پروتکل تغییرات نسبتا زیادی نسبت به ورژن‌های قبلی اتفاق افتاده است که از مهمترین آنها اصلاحات بوده است که روی دسترسی‌های قبلی انجام گرفته است. در مورد اینکه این حذفیات از TLS چیست باید گفت که هرچند این پروتکل تا اینجا به‌صورت پیش‌رونده حرکت می‌کرد و قابلیت‌های امنیتی جدید را اضافه می‌کرد. اما پشتیبانی از موارد قبلی را هم در خود داشت.

اتفاقی که در این ورژن از TLS افتاد این بود که خیلی از این موارد حذف شده و TLS به یک پروتکل کاملا جدید و سبک تبدیل شد که همه چیز را در بالاترین سطح خود داشت از موارد حذف شده می‌توانیم به رمزنگاری توابع هش از نوع SHA-244، حذف پشتیبانی از نام‌گذاری‌های کم استفاده ECC در رمزنگاری‌ها و اضافه کردن نیاز به امضای دیجیتال حتی در صورتی که از ورژن‌های قبلی استفاده می‌شود را نام برد.

به‌طورکلی می‌توانیم در مورد اینکه انواع ویژگی‌های موجود برای ورژن‌های مختلف TLS چیست این موارد را نام برد. اما در مورد اینکه برقراری امنیت ارتباط با استفاده از این پروتکل در چه زمینه‌هایی می‌تواند ممکن باشد موردی است که در ادامه به‌صورت کامل بررسی خواهیم کرد.

کاربرد های TLS چیست؟

این موضوع که کاربردهای TLS چیست و ما در کجا می‌توانیم از این پروتکل اینترنتی استفاده کنیم و یک ارتباط امن را با آن داشته باشیم یکی دیگر از مواردی است که باید در مورد پروتکل TLS بررسی شود. در مورد این موضوع باید گفت که TLS یکی از پروتکل‌های مهم و اصلی در خیلی از موارد می‌باشد که می‌توان آن را با خیلی از پروتکل‌های انتقال سازگار کرد و روی آنها از این پروتکل استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید از این پروتکل روی پروتکل‌هایHTTP ،SMTP، FTP و NNTP استفاده کنید.

کاربرد های TLS چیست

به صورت کلی هم باید گفت که این پروتکل برای کار کردن روی پروتکل TCP/IP ارائه شده است و بدیهی است که در بستر اینترنت و بین سرورهای اینترنتی هم می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. اما در مورد اینکه به‌صورت خاص انواع محصولات و سرویس‌های اینترنتی که می‌توانند یک استفاده کننده از TLS باشند کدامند، می‌توانیم بگوییم که وب‌سایت‌ها، مرورگرهای وب در این دسته قرار خواهند گرفت. عموم مرورگرها از سال 2018 که قابلیت‌های جدیدی به TLS اضافه شد قابلیت پشتیبانی از این مرورگر را پیدا کردند و باید گفت که می‌توانند با آن کار کنند.

یکی از مهمترین قابلیت‌هایی که TLS ارائه می‌کند قابلیت‌های توسعه برنامه‌ها و استفاده از برنامه‌های بدون سرور یا همان Serverless Programing است که در مقاله برنامه‌نویسی Serverless به‌صورت کامل آن را معرفی کردیم و دیدیم که به چه صورتی کار می‌کند. در مورد اینکه در این میان نقش TLS چیست باید گفت که این پروتکل می‌تواند امنیت خوبی را برای Libraryها و کتابخانه‌هایی که برنامه‌های کلاینت می‌خواهد در بستر وب به آنها دسترسی پیدا کنند ایجاد نماید و هم تضمین‌کننده جامعیت آنها باشد و هم کپی رایت را در آنها به‌صورت کامل حفظ نماید و دسترسی به آنها را برای افرادی که این اجازه را ندارند غیرممکن خواهد کرد.

نتیجه‌گیری

TLS چیست سوالی بود که در این مقاله به بررسی آن پرداختیم و نتیجه‌ای که به‌دست آمد این بود که TLS یک پروتکل امنیتی برای انتقال داده‌ها در اینترنت است که می‌تواند جامعیت و محرمانگی داده‌ها را در انتقال حفظ کند. در واقع اگر بخواهیم بگوییم که دقیقا پروتکل TLS چیست باید گفت که ارتقایافته‌ای از پروتکل SSL می‌باشد. تفاوت این دو پروتکل در این است که پروتکل TLS برای اینکه کار رمزگذاری داده‌ها را انجام دهد، از الگوریتم های پیچیده‌تر و همینطور کارآمدتری که رمزگشایی سخت‌تری را نسبت به الگوریتم های SSL دارند استفاده می‌کند و در مجموع باید گفت که مکانیزم و فلسفه اصلی هر دو یکی است. اما این موضوع که برتری TLS چیست این است که این پروتکل به شدت غیرقابل نفوذ بوده و نمی‌توان به آن نفوذ کرد. همین موضوع باعث شده است تا TLS کاربردهای زیادی داشته باشد و برای خیلی از موارد مانند مرورگرهای امن، سایت‌های امن، ارتباط‌های بستر اینترنت و حتی برنامه‌نویسی بدون سرور و انتقال کتابخانه‌ها و توسعه نرم‌افزارها نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها

15% تخفیف خرید 
هاست و سرور مجازی

پایان جشنواره 10 فروردین 

  کد تخفیف:NY1403
close-link