ارور Request Timeout 408 چیست و چگونه رفع می‌شود؟

ارور Request Timeout
خرید هاست
میزبانی وب

ارور Request Timeout 408 یکی از ارورهایی است که در زمان مراجعه به سایت‌های مختلف ممکن است با آن مواجه شوید. به‌طور کلی برخوردن به یک ارور می‌تواند کمی دردسر ساز باشد و عموما از مواردی است که می‌تواند باعث فرسایش اعصاب شما شود. اما بهترین راهکار به جای بدوبیراه گفتن به اینترنت و سایت و سیستم و هر چیزی که شما آن را مقصر بدانید، راه دیگری نیز وجود دارد که از این وضعیت رهایی پیدا کنید. چک کردن کد ارور اعلام شده یکی از این موارد است. در این مقاله قصد داریم در مورد کد 408 با شما صحبت کنیم و ببینیم که چگونه می‌توانیم ارور Request Timeout 408 را برطرف کنیم.

در مقالات ارور Gateway Timeout 504، ارور Forbidden 403، ارور Bad Gateway 502، ارور Bad Request 400، رفع ارور 503، رفع ارور 500 و خطای 404 چیست در مورد سایر ارورها و روش‌های رفع آنها صحبت کردیم. اکنون نوبت به بررسی ارور Request Timeout 408 رسیده‌ایم. اما قبل از اینکه بررسی این ارور را شروع کنیم، نیاز است تا کمی در مورد ساختار ریکوئست‌ها و همین‌طور بحث Timeout که باعث از دست رفتن آنها می‌شود صحبت کنیم و با این موراد بیشتر آشنا شویم.

Request چیست؟

احتمالا در مباحث مربوط به کامپیوتر و اینترنت نام Request یا همان درخواست را زیاد شنیده باشید. ارسال درخواست مکانیزمی است که شما با استفاده از آن می‌توانید به سایت موردنظر خود اعلام کنید که چه چیزی را از آن می‌خواهید.

در کامپیوتر ما به وسیله رابط‌هایی مانند صفحه‌کلید و ماوس با سیستم خود ارتباط برقرار می‌کنیم. هر بار که یک کلیک انجام می‌گیرد و یا یکی از دکمه‌های صفحه‌کلید فشار داده می‌شود، یک سیگنال حاوی کد مربوطه به پردازنده فرستاده می‌شود و درخواست شما از پلی کردن یک فایل ویدئویی و یا باز کردن یک پوشه و هر چیزی که باشد برای شما انجام خواهد شد. در اینترنت اوضاع کمی فرق می‌کند. پردازنده‌ای که قرار است کلیک شما روی یک دکمه یا لینک را پردازش کرده و نتیجه را به شما نمایش دهد، ممکن است در جایی خیلی دورتر قرار داشته باشد و این کلیک شما باید به همراه کلیک‌های بسیار دیگری در یک بستر مخابراتی قرار گرفته، راه خود را به سمت سرور پیدا کند و به پردازنده موردنظر برسد.

ریکوئست چیست

اینجاست که مکانیزم ارسال درخواست یا ریکوئست به میان می‌آید. روشی که با استفاده از آن این امکان را خواهید داشت که بدون در نظر گرفتن سایر کلیک‌ها و درخواست‌هایی که در بستر شبکه در حال انتقال هستند، کاری که می‌خواهید سایت برای شما انجام دهد را به سرور سایت فرستاده و منتظر پاسخ باشید.

مکانیزم ارسال درخواست

درخواست‌ها برای اینکه در سطح شبکه حرکت کنند نیاز دارند تا خود را با معماری شبکه هماهنگ کنند، در بستر هر شبکه قوانینی حکم‌فرماست که به آنها پروتکل می‌گویند. بستر اینترنت نیز از این قانون مستثنا نبوده و پروتکل TCP/IP روی آن برقرار است. برای استفاده از این پروتکل هر داده‌ای که می‌خواهد روی شبکه حرکت کند باید به بسته‌های کوچکی به نام پکت (Packet) تبدیل شود. این بسته‌های کوچک هر کدام از دو بخش داده و هِدر تشکیل شده‌اند.

در بخش هدر مشخصات این بسته‌ها مانند اینکه فرستنده آن کیست، گیرنده کجاست، بسته چندم از یک درخواست و یا پاسخ به درخواست می‌باشد و سایر موارد مدیریتی قرار دارد. بخش داده نیز همان داده‌ی اصلی و متن درخواستی که ارسال می‌شود به‌صورت رمزگذاری شده قرار گرفته است که صرفا توسط گیرنده قابل شناسایی و خواندن است.

هر بسته‌ای که در سطح شبکه جاری می‌شود و می‌خواهد به مقصد خود برود، برای این جابه‌جایی و حرکت در شبکه هزینه‌بر بوده و برای حرکت آن باید منابع صرف شود. در نظر بگیرید که بسته‌های سرگردانی که مقصد آنها مشخص نیست در شبکه زیاد شده و برای خود در بین سرورهای مختلف جابه‌جا شوند، بدیهی است که مصرف منابع توسط این بسته‌ها یک موضوع مهم تلقی می‌شود که می‌تواند به سرورها و کارکرد شبکه آسیب برساند. برای راه‌حل این موضوع عنصری به نام Timeout ایجاد شد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

Request Timeout چیست؟

Timeout که عنصر اصلی مدنظر در ارور Request Timeout 408 نیز می‌باشد یکی از مواردی است که برای کنترل بسته‌های سرگردان و یا بسته‌هایی که مدت زیادی را در شبکه باقی‌مانده است و می‌توانند عملکرد کل شبکه و اینترنت را کاهش دهند می‌باشد. در هدر تمامی بسته‌هایی که در سطح شبکه در جریان هستند، یک عنصر به نام Time قرار دارد که مشخص می‌کند، بسته چه مدتی است که در سطح شبکه در حال حرکت است. سرورها نیز عنصر دیگری را به نام Timeout دارند. وقتی یک بسته به یک سرور وارد می‌شود، سرور در اولین اقداماتی که روی بسته انجام می‌دهد، مقدار Time را با زمان Timeout تنظیم شده از طرف مدیریت مقایسه می‌کند.

Request Timeout چیست

در صورتی که بسته بیش از حد مجاز خود در شبکه مانده باشد و مقدار Time بسته از Timeout سرور بیشتر شده باشد، سرور بسته را دراپ کرده و پیام خطایی برای ارسال کننده می‌فرستد که ارور Request Timeout 408 یکی از اصلی‌ترین این پیام‌های خطا می‌باشد. در ادامه به ارائه اطلاعاتی بیشتر در مرد بروز ارور Request Timeout 408 خواهیم پرداخت.

چرا با ارور Request Timeout 408 مواجه می‌شویم؟

همان‌طور که در بخش‌های قبلی دیدیم وقتی که بسته‌های ما مدت زمان زیادی را در شبکه بمانند، درخواستی که به سرور یک سایت ارسال شده است توسط سرورها دراپ شده و ارور Request Timeout 408 به ما بازگردانده می‌شود. در واقع وقتی ارور Request Timeout 408 را می‌بینیم به این معنی است که به علت طول کشیدن مدت زمان، این درخواست هیچگاه نتوانسته است که به سایت برسد و در میانه راه نابود شده است.

دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند از رسیدن به‌موقع درخواست به سایت جلوگیری کند و ارور Request Timeout 408 را برای ما به نمایش در بیاورد. یکی از مهمترین این علت‌ها پایین بودن سرعت اینترنت و اختلال در کارکرد ISP است، اینکه درخواست شما نتواند به وب‌سرور موردنظر برسد و در میانه راه دراپ شود یکی از دلایل اصلی ارور Request Timeout 408 می‌باشد.

به‌طور کلی ارور Request Timeout 408 وقتی نمایش داده خواهد شد که درخواست شما به سایت نرسد و پاسخی از طرف آن نداشته باشید. ارور Request Timeout 408 یکی از ارورهای سمت کلاینت بوده و می‌توان گفت که تقریبا سایت در بروز این مشکلات هیچ نقشی ندارد. مگر اینکه خرابی‌های مختلف باعث شود که درخواست‌ها به وب‌سرور نرسد و مدت زمان آنها تمام شود.

رفع ارور Request Timeout 408

ارور Request Timeout 408 مانند هر ارور دیگر و هر خطایی قابل رفع شدن است و مجموعه اقداماتی وجود دارد که می‌توان برای رفع این ارور و دستیابی به خدمات سایت به‌صورت کامل از آنها استفاده نمود. به‌طورکلی می‌توان دو دسته اقدامات را برای رفع ارور Request Timeout 408 در نظر گرفت. در صورتی که می‌خواهید از یک سایت استفاده کنید و با ارور Request Timeout 408 مواجه می‌شوید، باید راهکارهای سمت کاربر و در صورتی که یک مدیر سایت هستید که این ارور به کاربران سایت شما نمایش داده می شود، لازم است تا اقدامات مناسب برای سمت مدیریت را جهت ارور Request Timeout 408 دنبال کنید.

رفع ارور Request Timeout

در ادامه به معرفی و بررسی این دو دسته خواهیم پرداخت.

رفع ارور Request Timeout 408 از سمت کاربر

ارور Request Timeout 408 معمولا یکی از ارورهای سمت کلاینت بوده و بیشتر مواقع هیچ ارتباطی به سایت ندارد. در این حالت باید شما راهکارهایی را استفاده کنید که بتوانید با تغییر رابط، درخواست خود را به سرور رسانده و پاسخ مناسب خود را دریافت کنید. این اقدامات به این صورت می‌باشد:

تلاش مجدد برای دسترسی

یکی از اولین کارها و بدیهی‌ترین کارهایی که باید برای رفع ارور Request Timeout 408 انجام دهید این است که تلاش کنید تا دوباره به سایت متصل شوید. برای این کار ابتدا URL موردنظر خود را چک کنید، صفحه را رفرش کرده و منتظر بمانید. در صورت دریافت مجدد ارور Request Timeout 408 می‌توانید از کلیدهای Ctrl+F5 برای رفرش کردن بدون در نظر گرفتن کوکی‌ها و یا حالت مخفی مرورگر خود استفاده کنید.

تغییر مرورگر و استفاده از یک مرورگر دیگر نیز می‌تواند نتایج خوبی را برای شما داشته باشد. چک کردن ارتباط اینترنت نیز موثر خواهد بود، خاموش و روشن کردن مودم می‌تواند خیلی از خطاهایی که از طرف ISP شما روی شبکه اعمال می‌شود را رفع کند.

تلاش مجدد برای دسترسی به سایت

پاک کردن کوکی‌ها و کش

در صورتی که از اقدامات قبلی نتیجه‌ای حاصل نشد، وقت آن رسیده است که با یک سابقه‌ی تمیز درخواست خود را برای سایت ارسال کنید. این احتمال وجود دارد که سرورهایی که درخواست شما در طول مسیر با آنها مواجه می‌شود، شما را به‌عنوان یک نود مجرب بشناسند، وارد شدن با چهره‌ای جدید و درخواست‌هایی تازه می‌تواند به شما کمک کند که به‌راحتی از کنار آنها عبور کرده و بدون برخورد به ارور Request Timeout 408 درخواست خود را به مقصد برسانید.

برای این کار می‌توانید به تنظیمات Privacy and Security مرورگر خود رفته و سایت مربوطه را پیدا کنید. شما از این بخش امکان پاک کردن تمامی کوکی‌ها و کش مرورگر را خواهید داشت.

تغییر IP

یکی از روش‌هایی که معمولا برای رفع ارور Request Timeout 408 پیشنهاد می‌شود این است که IP خود را تغییر دهید. تعویض IP در بستر اینترنت به منزله‌ی این است که شما شخص دیگری هستید. در این حالت احتمال مشاهده ارور Request Timeout 408 به حداقل می‌رسد و می‌تواند به‌راحتی این ارور را برطرف کند. ساده‌ترین روش برای تغییر IP استفاده از VPN است. شما با یک VPN ساده و رایگان می‌توانید IP خود را تعویض کرده و حتی لوکیشن آن را هم انتخاب کنید.  

اما برای سایت‌های داخلی مانند سایت‌های دولتی و یا دانشگاهی که نمی‌توان با VPN به آنها دسترسی داشت و به شما می‌گوید که با IP داخلی نیاز به ورود دارید چه کار باید بکنید؟! در صورتی که اینترنت شما یک اینترنت معمولی باشد که از IP داینامیک استفاده می‌کند، می‌توانید با چند بار خاموش روشن کردن مودم یک IP جدید دریافت کنید، همین‌طور در صورتی که عجله داشته باشید می‌توانید با تماس با پشتیبانی از آنها بخواهید که یک فایل IP جدید را برای شما بارگذاری کنند.

تغییر IP

این کار کمی زمان‌بر خواهد بود و رفرش شدن IP شما ممکن است مدتی به طول بینجامد. اما با ریست کردن مودم و تعویض آن دیگر نیازی به VPN نخواهید داشت و ارور Request Timeout 408 رفع خواهد شد.

تغییر اپراتور اینترنت

یکی از روش‌هایی که می‌تواند برای شما یک IP مجزا، یک ارتباط تازه از طریق سرورهای جدید را ایجاد کند این است که ارائه‌دهنده اینترنت خود را تغییر دهید. البته منظور ما این نیست که برای دسترسی به یک سایت، ISP خود را عوض کرده و چند روزی را در این جابه‌جایی وقت صرف کنید. شما می‌توانید از موبایل خود و اینترنت همراه کمک بگیرید، یا در صورتی که تلفن همراه شما دو سیم کار داشته باشد می‌توانید اپراتور تلفن‌های همراه دیگر را انتخاب کنید. در صورتی که به این امکانات دسترسی ندارید، می‌توانید به‌سراغ روش‌های بعدی بروید که قطعیت بیشتری نیز دارند.

تماس با مدیران سایت و یا ISP

ممکن است این مشکل تنها مربوط به شما نباشد و از طرف سایت و هاستینگ و یا دیتاسنتری باشد که سرورهای سایت در آن قرار دارند. برای متوجه شدن این موضوع بهترین راه این است که از پشتیبانان و مدیریت سایت کمک بگیرید. در صورت لزوم می‌توانید با آنها تماس بگیرید. همین‌طور اگر به صفحات دیگری از سایت دسترسی دارید می‌توانید برای آنها تیکت‌گذاری کنید.

در صورتی که هیچ دسترسی‌ای به سایت برای شما باقی نمانده است و امکان تیکت‌گزاری وجود ندارد بهتر است با ISP خود تماس بگیرید. احتمال دراپ شدن بسته‌های ارسالی از طرف شما توسط سرورهای ISP یکی از دلایل شایع برای بروز ارور Request Timeout 408 می‌باشد.

رفع ارور Request Timeout 408 برای مدیریت

اگر یک وبمستر یا مدیر سایت باشید این احتمال وجود دارد با این موضوع مواجه شوید که کاربرانتان به شما اعلام کنند در هنگام استفاده از سایت و یا بعضی از صفحات با ارور Request Timeout 408 مواجه می‌شوند، در این حالت باید چه کار کنید و چگونه می‌توانید از شر این ارور خلاص شوید. انجام مراحل زیر می‌تواند ارور Request Timeout 408 را به طور کامل از سایت شما رفع کند.

رفع ارور در سمت مدیریت

چک کردن ترافیک

یکی از روش‌هایی که با استفاده از آن می‌توانید مطمئن باشید که سایت شما دچار ارور Request Timeout 408 نشده است و این مشکل از سمت ISP کاربرانتان هست این است که ترافیک سایت خود را چک کنید، البته چک کردن ترافیک به این معنا نیست که دنبال شلوغی بگردید. زیرا هر چقدر که وب‌سرور شما شلوغ باشد و منابع شما درگیر شده باشد، با یک ارور سری 4xx مواجه نمی‌شوید و باید انتظار ارورهای سری 500 را داشته باشید.

شما باید ترافیک سایت خود را کنترل کنید و ببینید که قطعی ترافیک داشته‌اید یا خیر. در صورتی که ترافیک شما به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده باشد به این معناست که یک جای کار می‌لنگد و تعداد ثابت کاربری که شما به‌صورت روزانه و یا به‌صورت لحظه‌ای در سایت خود داشته‌اید، امکان ورود را ندارند، در اینجاست که شما مطمئن می‌شوید ایراد از سایت است یا خیر، و هم می‌توانید برای برطرف کردن آن وارد عمل شوید.

بعد از تشخیص رخ دادن ارور Request Timeout 408 باید مراحل بعد را دنبال کنید.

بررسی لاگ سایت

یکی از کارهایی که بعد از مشخص شدن ایراد در کل سایت و یا بعضی از صفحات باید به آن بپردازید، بررسی لاگ سایت خواهد بود. باید بدانید که ارور Request Timeout 408 در کدام صفحات نمایش داده می‌شود و آیا این احتمال وجود دارد که به علت افزونه‌ای خاص که در این صفحه فعال است، و یا یک ماژول که دچار مشکل شده است، صفحه درخواست‌ها را دریافت نکرده و ارور Request Timeout 408 به کاربر نمایش داده شود.

بررسی لاگ سایت

در صورتی که صفحات مشکل‌دار را پیدا کنید می‌توانید به راحتی آنها را رفع کرده و اگر هم دیدید که مشکل وسیع‌تر از آن است که به نظر می‌رسد می‌توانید با برنامه‌نویس خود مشورت کنید.

چک کردن وب سرور

یکی دیگر از کنترل‌هایی که در رابطه با ارور Request Timeout 408 باید روی سایت خود انجام دهید چک کردن وب‌سرور از نظر زمان‌های Timeout می‌باشد. شما با استفاده از تنظیمات وب‌سرور خود این امکان را خواهید داشت که تایم‌اوت درخواست‌های خود را بالا ببری و مشاهده‌ی ارور Request Timeout 408 را به کاربران خود به حداقل برسانید.

برای چک کردن وب‌سرور می‌توانید از هاستینگ خود کمک بگیرید و یا در صورتی که از سرور مجازی برای راه‌اندازی سایت استفاده می‌کنید، خودتان آن را چک کنید.

در وب‌سرور آپاچی متغیرهای KeepAliveTimeout و یا RequestReadTimeout دارای مقادیری هستند که تعیین می‌کنند مدت زمان Timeout برای درخواست‌های سایت شما چه میزان باشد، همین‌طور برای چک کردن وب‌سرور انجین‌ایکس باید به دنبال دستوراتclient_body_timeout ، client_header_timeout و یا  keepalive_timeout باشید و این مقدار را تغییر دهید.

اقدامات عمومی کنترل CMS

اگر دیدید که وب‌سرور در حالت طبیعی قرار دارد، بعضی از صفحات شما دچار مشکل شده و ترافیک سایت افت کرده است، باید نگاهی به سیستم مدیریت محتوایی که از آن استفاده می‌کنید بیندازید. برای بررسی این مورد ما سیستم مدیریت محتوای وردپرس را که ‌عنوان پراستفاده‌ترین CMS در وب فارسی شناخته می‌شود را بررسی خواهیم کرد. مراحلی که در ادامه عنوان می‌شود می‌تواند برای کنترل این سیستم در ارور Request Timeout 408 و یا هر ارور دیگری مفید باشد.

کنترل کردن CMS

ابتدا فایل htaccess. را به‌صورت کامل بررسی کرده و ترجیحا با حذف آن و ذخیره‌سازی مجدد پیوندهای یکتا، یکبار آن را به طور مجدد ایجاد کنید.

در صورت پابرجا بودن مشکل تمامی افزونه‌ها را غیرفعال کرده و سایت را چک کنید، اگر مشکل برطرف شده بود افزونه‌ها را یکی‌یکی فعال کرده تا افزونه‌ی مخرب را پیدا کنید. اگر مشکل برطرف نشد باید به سراغ قالب بروید.

قالب وردپرسی که از آن استفاده می‌کنید را به‌طور کامل غیرفعال کرده و قالب پیش‌فرض وردپرس را فعال نمایید. سایت را برای رفع مشکل بررسی کرده و تمامی موارد را کنترل کنید.

لاگ سرور خود را مجددا کنترل کرده و با توجه به اینکه اکنون ریزه‌کاری‌های کمتری روی سایت شما وجود دارد، خطا را موقعیت‌یابی کنید.

با انجام این مجموعه اقدامات در صورتی که ارور Request Timeout 408 از سیستم مدیریت محتوای شما ناشی شده باشد، که البته کمی بعید به نظر می‌رسد، به‌راحتی رفع خواهد شد. اما معمولا انجام این کارها برای ارورهایی که روی سایت‌های وردپرسی اتفاق می‌افتد می‌تواند خیلی کمک‌کننده و مفید باشد.

تماس با پشتیبانی و هاستینگ

به عنوان آخرین کاری که برای رفع ارور Request Timeout 408 از دست ما ساخته است می‌توانیم با پشتیبانی تماس بگیریم، در خیلی از موارد ممکن است سرورهای DNS و همین‌طور وضعیت کلود هاستینگی که از سرویس‌های آن استفاده می‌کنید علت اصلی ایجاد ارور Request Timeout 408 باشند. پیشنهاد می‌شود در زمان تهیه سرویس‌های هاست و سرور خود دقت کافی را به خرج داده و از هر هاستینگی خرید نکنید.

ارائه پشتیبانی مناسب نیز یکی دیگر از مواردی است که باید در این مورد به آن توجه ویژه داشته باشید. در صورتی که کارشناسان هاستینگ شما به‌اندازه‌ی کافی خبره باشند می‌توانند کمک خوبی برای رفع این مورد را به شما ارائه کنند.

تماس یا پشتیبانی

نتیجه‌گیری

ارور Request Timeout 408 یک ارور سمت کلاینت است و دلیل آن این است که درخواست‌های ارسال شده از طرف کاربر، به وب‌سرور نرسیده و در میانه راه بر اثر طولانی شدن مدت زمان استانداردی که برای آنها تعیین شده است، دراپ می‌شوند. برای رفع ارور Request Timeout 408 چه در سمت کاربر و چه در سمت مدیریت سایت، اقدامات متعددی وجود دارد که باید آنها را انجام دهید. فراموش نکنید که این ارور یک ارور سمت کلاینت بوده و معمولا خیلی کم اتفاق می‌افتد که ایراد از سمت سایت باشد. اگر هم ایرادی از طرف سایت در مواجه با ارور Request Timeout 408 باشد، احتمالا مربوط به سرورهای هاستینگ است که هیچ درخواستی به سایت نمی‌رسد. برای حل این مشکلات می‌توانید از سرویس‌های باکیفیت سرور مجازی مارال هاست استفاده نمایید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها