Svelte چیست ؛ معرفی فریم ورک رو به رشد JS

Svelte چیست
خرید هاست
میزبانی وب

برنامه نویسی در وب یکی از مواردی است که می تواند گستره ای بسیار زیاد داشته باشد و باید گفت که روز به روز هم در حال تغییر است. در واقع دانشی که اکنون یک برنامه نویس وب برای کار کردن با فریم ورک های مطرح طراحی سایت باید داشته باشد و نوع گاهی که به موضوع دارد با یک برنامه نویس موفق در چند سال پیش به صورت کامل متفاوت بوده و باید گفت مسیر کلی آن تغییرات زیادی را داشته است و خیلی از روش ها و فریم ورک ها اکنون تغییر کرده اند. البته باید گفت که زبان های برنامه نویسی مختلف هنوز تقریبا به همان صورت باقی مانده اند و در خیلی از موارد مانند جاوا اسکریپت ما هنوز هم شاهد این مساله هستیم که یکه تازی های خود را در وب و برنامه نویسی انجام می دهد. در مورد اینکه Svelte چیست هم باید گفت که با یکی از همین موارد طرف هستیم.

در این خصوص که Svelte چیست باید گفت که با یکی دیگر از فریم ورک های زبان محبوب جاوا اسکریپت یا JS طرفیم که نسبت به سایر فریم ورک ها می توان آن را تازه وارد دانست و این روز ها بین برنامه نویس ها اسم و رسم خوبی را پیدا کرده است اما هنوز استفاده از آن نتوانسته که به رکورد های دیگر فریم ورک ها برسد و میان طرفداران Svelte و ریکت بخش هایی پیش آمده است. در این مقاله قصد داریم تا به صورت کامل این موضوع که Svelte چیست و چه کار هایی از آن بر می آید اصلا دلیل معروف شدن آن چیست را بررسی کنیم. قبل از اینکه مستقیما به سراغ بررسی اینکه Svelte چیست برویم، لازم است کمی در مورد اینکه فریم ورک های جاوا اسکریپت چه اوضاعی دارند کمی صحبت کنیم.

جاوا اسکریپت و فریم ورک های آن

 در صورتی که نگاهی به تاریخچه وب بیندازیم و بخواهیم ببینیم که اوضاع و احوال فریم ورک های مختلف در وب به چه صورت بوده است باید گفت که وب و اینترنت مسیر بسیار پر پیچ و خم و همینطور بعیدی را طی کرده است تا توانسته است به این نقطه که اکنون در آن قرار دارد برسد. باید گفت که امکانات راه اندازی طراحی سایت و همینطور برنامه های تحت وب در هیچ برهه زمانی ای تا این اندازه پیشرفته نبوده است. در بین زبان های برنامه نویسی مختلفی که تاکنون برای وب و اینترنت اختراع شده است، تغییرات شدیدی رخ داده است و خیلی از زبان هایی که برای خود اسم و رسمی داشته اند، امروز به قعر نظرسنجی ها سقوط کرده و دیگر کارایی ای را که در چند سال پیش داشتند ندارند.

جاوا اسکریپت و فریم ورک های آن

البته باید گفت مثال های نضی هم برای این مورد وجود دارد و زبان بزرگ اکریپتی تحت وب یعنی جاوا اسکریپت یکی از همین موارد است که به لطف محبوبیتی که بین برنامه نویسان دارد، همیشه قابلیت های جدیدی برای آن ارائه شده است و به نوعی پرچم جاوا اسکریپت را بالا نگه داشته اند. در واقع جاوا اسکریپت یک زبان اسکریپتی ساده بود که در اوایل کار خود صرفا برای استفاده به عنوان ویژگی های تعاملی و متحرک سازی در سایت ها مورد استفاده قرار می گرفت و یک جزء کمکی در کنار CSS و HTML بود که می توانست جلوه زیبایی را به سایت بدهد. اما بعد از ارائه ویژگی های دیگری مانند محیط برنامه نویسی نود جی اس که در آن جاوا اسکریپت برای ساخت بک اند های قدرتمند مورد استفاده گرفت و همینطور ارائه موتور V8 از گوگل کروم که توانست تبدیل به یک هسته نیمه کامپایلری برای نود حی اس شود، جاوا اسکریپت وارد مرحله جدیدی از زندگی خود شد.

این زبان برنامه نویسی می توانست سایت های قدرتمند را به صورت کاملا تک زبانه سرپا نگه دارد و همین مورد بود که باعث شد تا فریم ورک های مختلفی برای کار کردن با آن ارائه شود و باید گفت که این فریم ورک ها بهترین گزینه ها برای طراحی سایت های بزرگ و اختصاصی و برنامه های تحت وب بودند. این فریم ورک های رنگارنگ از کاربرد های سازمانی و پشتیبانی توسط سازمان های بزرگی مانند گوگل گرفته، تا جامعه کاربری های کوچک و بین المللی توانستند رشد خوبی را شاهد باشند. به عنوان نمونه های موفق این دو دسته می توان فریم ورک انگولار جی اس از گوگل و همینطور فریم ورک Vue JS را به عنوان یکی از فریم ورک های اوپن سورس و آزاد که بسیار هم موفق بوده است معرفی کرد.(در صورتی که به اطلاعات بیشتری در این رابطه نیاز دارید می توانید به سراغ مقاله های انگولار جی اس چیست و Vue JS چیست بروید)

در کنار این فریم ورک های بزرگ، کتابخانه هایی مانند JQuery و React که در مقالات JQuery چیست و ریکت چیست در مورد آنها صحبت کرده بودیم نیز وارد بازار شده و به جایگاه های بسیار خوبی دست پیدا کردند. این دو کتابخانه و تفاوتی که با فریم ورک ها دارند در مقاله های Jquery چیست و ریکت چیست به صورت کامل معرفی شده اند. علاوه بر این فریم ورک ها فریم ورک های بک اندی نظیر Express JS که در مقاله Express JS چیست آن را مورد بررسی قرار دادیم هم وارد کار شدند.

این کارزار فریم ورک ها برای این زبان به جایی رسید که یک اصطلاح رایج در بین برنامه نویسان به این صورت ایجاد شد که ” یک روز تازه و یک فریم ورک تازه برای جاوا اسکریپت! ” البته باید گفت که این فریم ورک ها واقعا کاربردی هستند و فریم ورک های دیگر و کمتر استفاده شده زیادی مانند Meteor JS وجود دارند که در رده های بعدی این فریم ورک قرار می گیرند(جهت اطلاعات بیشتر به مقاله Meteor JS چیست مراجعه کنید)

  در مورد اینکه فریم ورک مورد بحث در این مقاله یعنی Svelte چیست باید گفت که وقتی که این فریم ورک ارائه شد خیلی از افراد فکر می کردند که با یکی از همین فریم ورک های معمولی طرف هستند اما باید گفت که بعد از گذشت 5 سال که مدتی نه چندان طولانی برای عمر یک فریم ورک موفق و در واقع بالغ شدن آن می باشد باید گفت که به خوبی عمل کرده است و توانست نظرات بسیاری را به خود جلب کند تا اینکه در نظر سنجی هایی که سایت استر اورفلو در سال انجام داد این فریم ورک به عنوان فریم ورکی که برنامه نویسان حرفه ای بیشتری تمایل را برای استفاده از آن داشتند(Most Desired Web Framework) معرفی شد.

جاوا اسکریپت و فریم ورک های JS

اما این موضوع که فریم ورک Svelte چیست و دقیقا چه امکاناتی را ارائه می کند که توانسته است به اینجا برسد، موضوعی طولانی و مفصل است که در بخش های آتی این مقاله به سراغ آن خواهیم رفت.

فریم ورک Svelte چیست

تا اینجا کم و بیش با این که این فریم ورک مجا از راه رسید و در واقع یکی از فریم ورک های جاوا اسکریپت است توضیحاتی را دادیم اما اگر بخواهیم یک تعریف درست و حسابی برای این سوال که Svelte چیست ارائه کنیم، باید بگوییم که Svelte یک فریم ورک رایگان و اوپن سورس برای ساخت فرانت اند به زبان جاوا اسکریپت می باشد که ویژگی های خوبی را برای ساخت برنامه های سریع و کامپایل شده در اختیار برنامه نویسان قرار می دهد.

ارائه این فریم ورک در سال 2016 انجام شد و برنامه نویسی به نام Rich Harris این فریم ورک را ساخت و عرضه کرد. اما مسئولیت توسعه و نگهداری از آن را جامعه کاربری این فریم ورک بر عهده دارند که مجموعه ای از برنامه نویسان از سراسر دنیا می باشند و این پروژه یکی از پروژه های عرضه شده به صورت آزاد روی گیت هاب است. در واقع در این پروژه ها روند پیشرفت به صورتی عمومی دنبال می شود و در خیلی از موارد به خوبی پروژه های سازمانی و حتی بهتر از آنها خواهد رسید.

البته باید گفت که نداشتن یک پشتیبانی سازمانی و متمرکز همیشه از معایب این فریم ورک ها خواهد بود. یکی از فریم ورک های خوب و با سابقه دیگر که به این صورت کار خود را جلو برده است Vue JS است و باید گفت که این روش برای توسعه یک فریم ورک خوب قبلا هم جواب داده است و روی این فریم هم می تواند به خوبی جواب بدهد.

در مورد ساز و کار این فریم ورک باید گفت که با یک روند جدید در فریم ورک های فرانت اند طرف هستیم که به همان صورتی که نود جی اس کدهای بک اند را به کد های کامپایل شده تغییر می دهد و آنها را اجرا می کند Svelte نیز همین روش را در پیش می گیرد و به همین صورت کار خود را انجام می دهد.

فریم ورک Svelte چیست

ابزار اصلی پیاده سازی این فریم ورک TypeScript بوده است و همین نوشته شدن روی تایپ اسکریپت باعث شده است تا بر خلاف ریکت و ویو جی اس که بار کاری خود را روی مرورگر می گذارند، با استفاده از قابلیت های خوبی که کامپایل در اختیار وی قرار می دهد بتواند کار را جلو ببرد و سایت های سریع و سبکی را به کاربران خود ارائه کند.

در رابطه با کدهای این فرمی ورک باید گفت که این فریم ورک برخلاف خیلی از فریم ورک ها که کد های مخصوص خود را دارند و آنها را هم با فرانت اند به سمت سیستم کاربر ارسال کرده و بار پردازشی آنها را هم روی مرورگر می گذارند عمل نمی کند و ساده ترین شکل JS را برای سیستم مورد نظری که برای صفحات درخواست داده است ارسال می کند. در واقع این فریم ورک ساده ترین حالت را در بین فریم ورک های جاوا اسکریپت دارد و می توان گفت که Svelte درگیری بسیار کمی در این خصوص با سیستم کاربران دارد. در ادامه در مورد اینکه ساز و کار مکانیزم مورد استفاده در Svelte چیست به صورت کامل صحبت خواهیم کرد.

مکانیزم کاری Svelte چیست

در این رابطه که مکانیزم کاری Svelte چیست و چطور کار می کند باید گفت که این فریم ورک از دسته فریم ورک های کامپایلری می باشد که توانسته است هم از نظر سرعت لود شدن و هم کاهش بار پردازشی به خوبی عمل کند. در رابطه با اینکه این موضوع چطور می تواند روی کار فریم ورک مورد نظر ما تاثیر بگذارد لازم است کمی در مورد پردازش هایی که روی فرانت اند اتفاق می افتد صحبت کنیم. در کل میا می توانیم صفحات سایت های مختلف را به دو صورت پویا و ایستا تقسیم کنیم. در نوع ایستا یک صفحه به صورت از پیش تعیین شده با کدهای HTML ایجاد شده است و یک فایل HTML برای کاربر ارسال می شود که در مرورگر به سادگی ترجمه شده و به نمایش در می آید.

مکانیزم کاری Svelte چیست

اما در نوع پویا که خیلی از سایت های امروزی از آن استفاده می کنند و قابلیت های تعاملی با استفاده از آن پیاده سازی می شود، لازم است که به جای اینکه صفحات از پیش طراحی شوند، در لحظه ساخته شوند. در واقع طراحی بک اند به صورتی است که در لحظه محتوای صفحات را از پایگاه داد بیرون کشیده و آنها را با استایل های قالب ترکیب کرده و صفحه تازه ایجاد شده برای کاربر ارسال خواهد شد. در اینجا ما می توانیم سه نوع پردازش را برای صفحات داشته باشیم:

پردازش سمت سرور: در این نوع از پردازش خود سرور صفحه را تولید کرده، آن را رندر می کند و صفحه رندر شده را برای کاربر ارسال می کند. سیستم های مدیریت محتوا عمده استفاده کنندگان پیشرفته از این ممکانیمز به حساب می آید که می توان وردپرس و جوملا را از مهمترین آنها معرفی کرد.

پردازش به صورت Native یا محلی: این نوع از پردازش که می توان آن را در سیستم هایی مانند Vue JS و همینطور React مشاهده کرد، نوعی از پردازش های تصویر فرانت اند است که در آن ساخت تصاویر و کار پردازشی به جای اینکه روی سمت سرور انجام شود و به سرور فشار وارد کند، در سیستم مقصد انجام می شود. یعنی از منابع خود کاربر برای نمایش صفحه به آن استفاده خواهد کرد. این موضوع می تواند مصرف منابع  را روی مرورگر بالا برده و در بعضی از مواقع باعث کند شدن سیستم کاربر شود. عموم ایراداتی که بر مرورگر کروم وارد است به دلیل استفاده از این سایت ها است و در واقع سایتی که در حال مشاهده آن هستید به مرورگر شما فشار می آورد.

پردازش های کامپایلری: نوع دیگر پردازش ها که در فریم ورک های دید تر می توان آنها را مشاهده کرد استفاده از ویژگی های زبان های کامپایل شونده است. در اینجا به جای اینکه مانند ساختار کلی زبان های مفسری که در وب مورد استفاده قرار میشوند کد خط به خط خوانده شده و اجرا شود، کد یک بار به صورت کلی به اجرا درآمده و تبدیل به کدی به نام کد میانی می شود که با سرعت بسیار بیشتری عمل می کند.

مکانیزم کاری Svelte چیست

در مورد اینکه روش مورد استفاده در Svelte چیست باید گفت که این فریم ورک از روش سوم یعنی کد های کامپایل شده استفاده می کند که باعث کاهش کار در سرور و همینطور بالا بردن سرعت و کیفیت برنامه های تحت وب می شود و فرانت اند با کیفیت و سریعی را به کاربران خود ارائه می کند. در کل می توان گفت که این فریم ورک با تحمیل نکردن کد های اضافی مربوط به خود و خلاصه سازی و بهینه سازی کد ها و اجرای آنها به صورت کامپایل دهش در سمت کاربر می تواند هم برای تجربه کاربری کاربر بسیار مفید باشد و به خوبی کار کند و هم اینکه بار کاری روی سرور را کاهش داده و منابع را به صورتی مجزا مورد استفاده قرار می دهد.

در مورد اینکه اساس کار فریم ورک Svelte چیست باید گفت که به همین روش گفته شده عمل می کند. اما ورژن های مختلفی هم از این فریم ورک در 5 سالی که فعالیت داشته است ارائه شده است که در اداره آنها را هم با هم بررسی می کنیم.

ورژن های مختلف Svelte چیست

در رابطه با این موضوع که ورژن های مختلف ارائه شده از Svelte چیست باید گفت که این فریم ورک در این 5 سال تغییرات نسبتا زیادی را داشته است که شاید بتوان آن را به عنوان یک ضعف ایجاد کرد. اولین نسخه هایی که این برنامه به عنوان ورژن 1 خود در سال 2016 ارائه کرد با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت نوشته شده بود و امکانات خوبی را ارائه ی کرد. البته این فریم ورک همان موقع نتوانست استقبال خوبی را بدست آورد و همچنان فریم ورک هایی مانند ویو جی اس و همینطور کتابخانه های ریکت یکه تاز میدان بودند.

ورژن دوم این فریم ورک با تغییرات خوبی در جهت بهبود کیفیت همراه بود که در آوریل سال 2018 منتشر شد و این فریم ورک را به عنوان یک فریم ورک جدی و مصمم به جامعه برنامه نویسان معرفی کرد. اگر بخواهیم بگوییم که نقطه عطف و شروع اوج گیری Svelte چیست باید ورژن سوم آن را معرفی کنیم. ورژنی که در سال 2019 ارائه شد و در واقع حاصل تغییر بسرت این فریم ورک از زبان جاوا اسکریپت به تایپ اسکریپت بود که یکی از قدرتمندترین ها در رده خود به حساب می آمد و باید گفت که از خیلی از جنبه ها برتری های خود را ثابت کرده است.

ورژن های مختلف Svelte چیست

استفاده از این زبان ویژگی های خوب کامپایل کردن را دو چندان کرده و می توان گفت که تمامی ویژگی هایی که انتظار آنها می رود را به صورت عملیاتی پیاده سازی کرد و همین تغییرات باعث شد که Svelte بتواند از یک فریم ورک ساده و معمولی به یکی از فریم رورک های حرفه ای و محبوب برنامه نویسان تبدیل شود و در سال 2020 و 2021 به عنوان یکی از بهترین فریم ورک هایی که برنامه نویسان آن را می پسندند تبدیل شود.

تا اینجای کار به صورت کامل این موضوع که فریم ورک Svelte چیست را با هم بررسی کردیم و دیدیم که کرا به چه صورتی دنبال می شود. در ادامه این مقاله به بررسی مزیت ها و همینطور معایبی که این فریم ورک برای کار کردن در اختیار برنامه نویسان قرار می دهد و برنامه نویس لازم است که برای کار کردن با این فریم ورک از آنها اطلاع داشته باشد خواهیم پرداخت و این مورد را با هم دنبال می کنیم.

مزایای فریم ورک Svelte چیست

در رابطه با این موضوع که استفاده از این فریم ورک چه قابلیت هایی را در اختیار کاربران و برنامه نویسانی که از آن استفاده می کنند قرار می دهد یا در واقع به زبان ساده فواید استفاده از Svelte چیست باید گفت که با یکی از فریم ورک های حرفه ای طرف هستیم که می تواند کار برنامه نویسان را تا حد زیادی ساده کند و در واقع یکی از بهترین و اصلی ترین کارایی هایی که دارد هم همین است.البته باید گفت که این فریم ورک از این حرفه های بسایر حدی است و می توان ویژگی های خوب زیادی را در اختیار ما قرار دهد.

مزایای فریم ورک Svelte چیست

در صورتی که بخواهیم از بهترین و برترین پاسخ هایی که می توان برای سوال مزیت استفاده از فریم ورک Svelte چیست مطرح کرد یک فهرست تهیه کنیم به لیستی اینچنینی می رسیم:

کامپایلری بودن

در مورد اینکه این فریم ورک کامپایلری چطور با کامپایل کردن برنامه ها کار خود را پیش می برد و چه بهینه سازی هایی را روی برنامه ما پیاده سازی می کند به صورت کامل صحبت کردیم و دیدیم که کار به چه نحوی دنبال می شود. اما واقعا یک جا کامپایل شدن برنامه روی یک هسته پردازشی چه کمکی می تواند به ما بکند در حال که کاری که انجام می شود همان کرای است که در حالت غیر کامپایلری هم باید انجام شود!؟

در اینجاست که باید به نقش کد های میانی بعد از کامپایل اشاره کنیم. در واقع وقتی که برنامه ما کامپایل می شود از زبانی که ما آن را نوشته این و برای ما قابل فهم است به زبان دیگری که به زبان ماشین و دستورات ماشین ساده رت است تبدیل می شود. در اینجاست که خیلی از کار هایی که ما انجام داده یام به صورت کامل بهینه سازی می شود و کاری که به فرض مثال مدت زمان یک ثانیه از ما زمان می گرفت در دستورات ساده تر و با بهینه سازی هایی که آنجا انجام می شود و دسته بندی هایی که برای ترتیب کار ارائه می شود در یک دهم ثانیه انجام خواهد شد.

همینطور باید گفت که وقتی برنامه ای در حالت مفسری اجرا می شود تمامی خطوط برنامه باید توسط یک پردازه در پردازنده به صورت ترتیبی انجام شود و ساخته شود. اما در مورد کامپایلر ها باید گفت که این برنامه کامپایل شده بین چند پردازه تقسیم می شود و می توان از این پند پردازه بودن و پردازش موازی هم برای اجرای آن استفاده کرد که این مورد می تواند کار را به صورت وحشتناکی سریع کند. روی هم رفته می توان گفت که قدرت پردازشی در برنامه های کامپایل شده بسیار بالاتر خواهد بود و Svelte نیز این ویژگی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد.

کامپایلری بودن

کاهش سربار

کم کردن سربار کاریی را می توان یکی از موضوعایت معرفی کرد که می تواند به دنبال کامپایلری بودن برای فریم ورک Svelte اتفاق بیفتد. در مورد اینکه این مزیت از Svelte چیست باید گفت با استفاده از بهینه سازی هایی که روی کد ها انجام می شود، در این فریم ورک شما می توانید کد های جاوا اسکریپت را به کد های قابل استفاده مجدد کامپایلری تبدیل کرده و از آنچه که یک بار نوشته و کامپایل کرده اید بارها در برنامه خود استفاده کنید، بدون اینکه نیاز به خوانده شدن مجدد آنها و یا کامپایل دوباره آنها باشد.

کاهش سربار

در این حالت باید گفت که سربار کرای سیستم به شدت کم شده و خیلی از کار های زمان گیر و تکراری فط با یک بار انجام دادن برای همیشه در دسترس خواهند بود. البته منظور ما از همیشه مدت زمان جلسه ای(Session) است که کاربر در حال استفاده از سایت می باشد و ممکن است که با بستن مرورگر این جلسه هم به پایان برسد.

حذف DOM مجازی

ساختار درختی DOM با توجه به اینکه پیمایش های درختی می توانند هم از نظر منابع و هم از نظر زمان دردسر هایی را ایجاد کنند، یکی از معایب و گلوگاه هایی بود که در فریم ورک های جاوا اسکریپتی به صورت کامل مشاهده می شود. اما باید گفت که Svelte اوضاع را به خوبی تغییر داده است و این فریم ورک بدون اینکه خود را درگیر یک DOM مجازی پردردسر کند کار تغییر صفحات سایت را بدون رفرش شدن و به صورت کاملا پویا انجام می دهد.

در واقع روند کاری ای که برای تغییر DOM در صفحات برای فریم ورک های دیگر وجود دارد این است که به دلیل اینکه تغییر DOM اصلی کاری پر دردسر است و می تواند برای ما گران تمام شود و نیرو پردازشی زیادی را باید داشته باشیم، از یک DOM مجازی و تغییر روی آن استفاده می شد. اما در مورد اینکه اوضاع کاری Svelte چیست باید گفت که از آنجا که تغییرات DOM در این فریم ورک بسیار بهینه و کم می باشد و لازم نیست که بخش بزرگی تغییر کند بدون استفاده از یک DOM مجازی هم می توان این کار را انجام داد و تغییرات روی DOM اصلی انجام می شود.

سادگی در استفاده

مورد دیگری که باید در رابطه با مزایای استفاده از Svelte معرفی کرد، این است که به کار گرفتن این فریم ورک یک کار ساده است که می تواند به راحتی مورد استفاده قرار بگیرد و شما بدون هیچ دردسری می توانید از آن برای کار خود استفاده کنید. در واقع باید گفت که یادگیری و استفاده از این فریم ورک می تواند به صورت همزمان انجام گیرد و در صورتی که شما بخواهید پروژه ای را با این فریم ورک بسازید، می توانید کار خود را در کنار یادگیری مراحل مورد نیاز دنبال کنید این در حالی است که برای فریم ورک هایی مانند ویوی جی اس و همینطور انگولار جی اس این موضوع غیر ممکن است.

سادگی در استفاده

در خیلی از فریم ورک های بزرگ که برای فرانت اند ارائه شده اند و با جی اس ها کار می کنند در ابتدا شما باید کارکرد کلی این فریم ورک را به صورت کامل یاد گرفته و بعد از آن برای کار با این فریم ورک اقدام کنید. در واقع تا زمانی که یادگیری کامل را با این فریم ورک ها نداشته باشید نمی توانید از آنها استفاده کنید اما باید گفت که اوضاع برای فریم ورک Svelte کاملا متفاوت است و می توان با یادگیری های مرحله به مرحله با این فریم ورک کار کرد و پروژه را به صورت کامل با آن پیاده سازی کرد.

یادگیری ساده

همین طور علاوه بر امکانات خوبی که در کرارکد ساده این فریم ورک وجود دارد برای یادگیری آن نیز می توانید به صورت بسیار ساده عمل کنید و قرار نیست کار زیادی را انجام دهید تا بتواند از این فریم ورک استفاده کنید. این فریم ورک در یادگیری نیز می توان به صورت کاملا روان و ساده کار کند و برای یادگیری آن لازم نیست به سراغ موارد عجیب و غریبی بروید. پایه ای ترین و ساده ترین نوع دانش از زبان جاوا اسکریپت می تواند برای شما در این فریم ورک کافی باشد و یادگیری آن مانند موارد مختلفی مثل JQuery دردسر ساز نخواهد بود و اصلا با مفاهیم پیچیده ای سر و کار ندارید.

در واقع این موضوع که همه چیزهای ساده در حال اتفاق افتاد هستند و در عین سادگی بازدهی خوبی را به ما می دهند ویژگی اصلی ای است که توانسته است این فریم ورک را به یکی از فریم ورک های محبوب تبدیل کند و به عنوان شگفتی این فریم ورک شناخته می شود.

سرعت عمل بالا

همانطور که دیدیم این فریم ورک یک فریم ورک ساده است و به این موضوع اشاره کردیم که کد های مخصوص خود را نداشته و در واقع شما با صورت ساده شده یا از کد ها طرف هستید. پس طبیعتا این کار می تواند سرعت برنامه نویسی با آن را افزایش دهد و این دور بودن از دردسر ها و سادگی استفاده به شما کمک می کند که پروژه ای که باید در حالت عادی یک ماه سه نفر روی آن کار کنند تا به سرانجام برسد را در مدت زمانی یک هفته ای و با نیروی کمتری به انجام برسانیم.

این سرعت عمل در پروژه ها به این معنی است که روند کلی سریعتر انجام شده و این مورد به این معنی است که در زمان کمتر پروژه ایه بیشتری با نیروی کاری کمتری انجام شده و می توان تعداد پروژه ها را افزایش داد و تمامی اینها به درآمد بیشتر منجر می شود، که باید گفت یکی از مهمترین المان ها برای انتخاب یک فریم ورک برای کار کردن با آن می باشد.

سرعت عمل بالا

در کنار تمامی مزایای که با هم بررسی کردیم باید بگوییم که این فریم ورک هم مانند سایر فریم ورک ها و المان های نرم افزاری خالی از ایراد نیست و ایرادات و معایبی را دارد. در ادامه مقاله در مورد اینکه معایب Svelte چیست با هم صحبت خواهیم کرد.

معایب فریم ورک Svelte چیست

با وجود تمامی زمایایی ک این فریم ورک تازه کار دارد باید گفت که معایبی نیز برای آن وجود دارد که باید گفت کاملا طبیعی می باشد. تمامی المان های نرم افزاری از فریم ورک ها و زبان های برنامه نویسی گرفته تا اپلیکیشن های کوچک هر چقدر هم مزایای خوبی داشته باشند در کنار آنها معایبی هم دارند و Svelte هم یکی از همین فریم ورک ها است که باید گفت معایب مختلف و زیادی را دارد. در مورد این که معایب Svelte چیست باید گفت این فریم ورک از آندست فریم ورک هایی است که معایب آن عموما معطوف به تازه کار بودن آن می شود و در عمل یک فریم ورک خوش ساخت به حساب می آید.

اگر بخواهیم بگوییم مهمترین معایب فریم ورک Svelte چیست می توانیم به این گزینه ها اشاره کنیم:

مشکل پشتیبانی در IDE ها

یکی از مواردی که باید در نظر داشت این است که خیلی از IDE های مطرح هنوز این فریم ورک را پشتیبانی نمی کنند و نمی توانند امکانات لازم برای این فریم رو را در اختیار شما قرار دهند. IDE ها یا همان برنامه هایی که امکانات لازم برای برنامه نویسی را فراهم می کنند از اصلی ترین شرایطی هستند که تعیین می کنند می توان از یک فریم ورک ه خوبی استفاده کرد یا خیر. در مورد اینکه اوضاع فریم ورک Svelte چیست باید گفت که این فریم ورک هنوز راه زیادی را تا سازگار شدن روی تمام IDE ها دارد.

البته بعضی از IDE ها این فریم ورک را به خوبی هندل می کنند اما باید گفت که تمام پروژه یا که ما داریم فرانت اند نیست که با این فریم ورک به صورت کامل آن را بنویسیم. باید گفت که خیلی از موارد دیگر وجود دارند که ممکن است روی IDE های دیگر با آنها کار کرده باشیم و آن را تکمیل کرده باشیم و در صورتی که بخواهیم پروژه را روی IDE تست کنیم با دردسر های زیادی مواجه خواهید شد.

معایب فریم ورک Svelte چیست

ابزار های کم

یکی دیگر از گزینه هایی که می توان در مقایسه با فریم ورک هایی مانند Vue JS و یا کتابخانه های ریکت و Jquery آن را در مورد این فریم ورک به عنوان یک ایراد معرفی کرد این است که فریم ورک Svelte چیست نمی تواند مانند آنها از ماژول های زیاد و مختلفی که در اختیار آنها قرار گرفته است برای کار خود استفاده کند در واقع در مقایسه با یک کتابخانه بیست و چند ساله مانند JQuery تعداد ماژول های آماده ای که روی Svelte قرار گرفته است حرفی برای گفتنت نخواهد داشت و باید گفت که اگر وارد آن شوید ممکن است در ابتدا توانید به صورتی که روی ریکت و دیگر فریم ورک ها برنامه های خارق العاده ای را تولید می کردید در اینجا هم همان کار را بکنید.

البته باید گفت که Svelte محدودیتی برای دارا بودن ماژول های جدیدی ندارد و کم کم با استفاده از آن می تواند رشد خوبی را داشته باشد و این ماژول ها روی آن هم به کار خواهند افتاد. با توجه به این که نظرات عموم برنامه نویسان به این فریم ورک مثبت است و به آن تمایل دارند، باید گفت که پیشرفت این فریم ورک از خیلی از کتابخانه ها و فریم ورک های دیگر سریعتر خواهد بود.

جامعه کاربری کوچک

مورد دیگری که ممکن است شما را به بیراهه بکشاند و می توان گفت که یکی از موارد جدی در یک فریم ورک می باشد این است که جامعه کاربری استفاده کننده از این فریم ور چه تعدادی هستند و آیا با برنامه نویسانی فعال و پویا طرف هستید یا کسانی که فعالیتی ندارند. در مورد این که اوضاع فریم ورک Svelte چیست باید گفت که این فریم ورک از نظر جامعه کاربری هنوز به رشدی که باید نرسیده است و می توان این موضوع را یکی از معایب اصلی آن نام برد.

در رابطه با این موضوع که این مسئله چه تهدیدی برای کار کردن با Svelte به حساب می آید باید گفت در صورتی که شما به مشکلی برخورد کنید، عملا جایی وجود ندارد که آنر ا مطرح کرده و برنامه نویسان با تجربه ای که با این موارد کار کرده باشند بسیار کم هستند. در مورد سایر فریم ورک ها با جامعه قوی وقتی که شما ارور و یا سوالی را سرچ کنید، می توانید در سایت های مختلفی مانند استک اورفلو به مجموعه پاسخ های زیادی برسید و حیت اگر کسی پاسخ این موارد را نداشته باشد هم می توانید آنها را به صورت سوال مطرح کرده و منتظر جواب بمانید. اگر جامعه کاربری ضعیف باشد جواب این سوال ها به این زودی ها برای شما ارائه نخواهد شد.

جامعه کاربری کوچک

داکیومنت و منابع آموزشی کم

یکی دیگر از مسائلی که می توان به عنوان پاسخی مهم برای سوال معایب Svelte چیست به آن اشاره کنیم این است که در زبان فارسی نمی توانید اطلاعات زیادی را از این فریم ورک پیدا کنید و دوره ها و منابع آموزشی آن بسیار ضعیف تر از سایرین می باشد پس عملا پیدا کردن یک آموزش خوب که بتواند به شکل به صورت حرفه ای این فریم ورک و کار کردن با آن را یاد بدهد نیازمند دانش بالایی در زبان انگلیسی و آن هم به صورت تخصصی می باشد.

این موضوع شاید برای خیلی از برنامه نویس های حرفه ای که قصد شیفت کردن و مهاجرت از سایر فریم ورک ها به این فریم ورک را دارند موردی غیر مهم به نظر برسد و با داکیومنت ها و آموزش های خوبی که در سایت هایی مانند W3School پیدا می شوند به راحتی بتوانند کار کنند اما برای برنامه نویسان تازه کار می تواند یک کابوس باشد.

در کل باید گفت که عموم معایب و موارد منفی مربوط به Svelte به این باز می گردد که این فریم ورک یک فریم ورک تازه کار است و فعالیت خود را تازه شروع کرده است. هر چند که 5 سال زمان کمی نیست اما باید گفت در صورتی که بخواهیم به تغییر پیدا کردن این فریم ورک به تایپ اسکریپت و شروع معروفیت آن بازگردیم با یک فریم ورک 2 ساله طرف هستیم.

داکیومنت و منابع آموزشی کم

نتیجه گیری

Svelte چیست سوالی بود که در این مقاله به صورت کامل بررسی شد و اگر بخواهیم یک پاسخ کلی را برای آن ارائه دهیم باید بگوییم که یک فریم ورک سبک وزن فرانت اند که به صورت رایگان و اوپن سورس روی جاوا اسکریپت ارائه شده است و با حذف موارد مربوط به کدهای خود فریم ورک و ساده کردن کد هایی که در آن وارد می کنیم، قصد در کم کردن حجم کاری برنامه نویسان دارد و به یکی از محبوب ترین فریم ورک ها تبدیل شده است و خیلی از برنامه نویسان از آن تعریف می کنند. در مورد روش کاری این فریم ورک باید گفت که مبنای اصلی آن ساده سازی مراحل کار با DOM برای ایجاد موارد تعاملی و تغییر پذیر در سایت است.

در مورد اینکه مزایای استفاده از Svelte چیست باید گفت که با یک فریم ورک کامپایلری سر و کار داریم که می تواند تمامی مزایای برنامه های کامپایلری را به همراه کاهش بار کاری ای که باید انجام شود و همینطور یک استفاده ساده و سرعت عمل بالا در اختیار کاربران و برنامه نویسان خود قرار دهد. از نظر معایب نیز مشکلات مربوط به تازه کار بودن این فریم ورک مانند جامعه کاربری کوچک، سازگار نبودن با خیلی از IDE های معروف و همینطور منابع آموزشی را می توان مثال زد که در بخش های قبلی به صورت کامل آنها را با هم بررسی کردیم.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها