ریکت چیست – معرفی React به زبان ساده

ریکت چیست
خرید هاست
میزبانی وب

ریکت چیست سوالی است که با یک بررسی کلی روی سیستم های طراحی سایت  در ذهن شما ایجاد می شود. طراحی برنامه ها و سایت های اینترنتی در ده سال گذشته تغییرات زیاد و بزرگی را به خود دیده است. در صورتی که در ده سال قبل که زمان استفاده از اینترنت دایال آپ بود و با کارت اینترنت به سراغ استفاده از آن می رفتیم را به یاد داشته باشید، دسترسی به یک سایت اینترنتی کاری بسیار دشوار بود و با صرف وقت زیاد بالاخره وقتی یک سایت باز می شد، یک ظاهر ساده و عادی داشت. اکثر سایت ها از ساختار های استاتیک و غیر پویا استفاده می کردند. اما رفته رفته اوضاع تغییر کرد و باید گفت که این تغییرات وب و اینترنت را به سمت تعاملی شدن پیش برد، در اینجا بود که سایت ها به قدرت های پردازشی و همینطور امکانات خوب برای ساخت نیاز داشتند و ریکت پاسخی بود که به این نیاز داده شد. در مورد اینکه ریکت چیست در این مقاله با هم به صورت کامل صحبت خواهیم کرد و می بینیم که داستان ریکت از چه قرار است.

در واقع ریکت یکی از ویژگی های خوب در برنامه نویسی های تحت وب می باشد که به شما در کنار تمامی ویجت های حرفه ای و کتابخانه های درست و حسابی برای یک سایت امکان استفاده از منابع سیستم کاربر به جای منابع سرور برای لود شدن ی سایت را خواهد داد که در کارکرد کلی سایت شما تاثیرات زیادی را دارد. اما باید گفت که ریکت  با تمام این تعریف و تمجید ها از آن فریم ورک هایی نیست که بتوانید صفر تا صد یک سایت را با آن پیاده سازی کنید، در این مقاله به تمامی این موضوعات می پردازیم، اما قبل از آن لازم است برای آشنایی با حوزه ای که می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم و موارد مربوط به آن کمی در مورد کتابخانه ها و همینطور ماژول های قابل استفاده مجدد صحبت کنیم.

کتابخانه ها و مولفه های قابل استفاده مجدد

شیوه های مختلفی برای برنامه نویسی وجود دارد و می توان گفت بسته به اینکه شما در حال استفاده از چه زبان برنامه نویسی و نوشتن چه نوع برنامه ای هستید ممکن است هر شیوه ای را به کار بگیرید. اما توافق ها مواردی هستند که در تمامی زبان های برنامه نویسی ثابت هستند و از آنها استفاده می شود. مولفه های قابل استفاده مجدد یکی از مواردی هستند که می تواند به عنوان یک نمونه خوب از این روش های ثابت معرفی کرد.

کتابخانه چیست

در ابتدای گسترش رایانه ها و برنامه نویسی کار به این صورت دنبال می شد که برای هر برنامه ای که نوشته می شد ماژول های مخصوصی که سازگاری خوبی را با این برنامه داشتند نوشته می شد. اما این ماژول ها یک ایراد اساسی داشتند و آن این بود که هم نوشتن آنها وقت گیر بود و هم اینکه هر بار ممکن بود خطایی در یکی از این ماژول ها رخ دهد. راه حلی که برای این موضوع ارائه شد به این صورت بود که ماژول های پرکاربرد در برنامه نویسی یک بار نوشته شوند و هر بار که نیاز بود از همان ها استفاده شود. در اولین تلاش ها برای استفاده از این امکان از ساده ترین حالت یعنی کپی کردن کد ها استفاده می شد. به این صورت که هر بار لازم بود برنامه ای با امکانات مشابه برنامه قبلی ایجاد شود، کدهای استاندارد در ابتدای فایل اصلی برنامه کپی می شد.

کم کم این روش منسوخ شد و سیستم های برنامه نویسی مجهز به مواردی شدند که با استفاده از آنها می شد کدها را به صورت فایل هایی جدا درآورده و هر جا که لازم بود در برنامه به آن فایل ها اشاره کرد. برای استفاده از این فایل ها نیاز بود که یک فراخوانی از آنها در کد فعلی صورت بگیرد. به این فایل های جدید که با استفاده از فراخوانی متصل شده و با کد های قرار دادی و امکاناتی مانند شی گرایی از آنها استفاده می شد، کتابخانه گفته می شد. پس اینگونه بود که ماژول های قابل استفاده مجدد جدید در قالب کتابخانه ها شکل گرفتند.

کتابخانه ها عملکرد خوبی را از خود نشان دادند و تبدیل به یکی از اصلی ترین المان ها در هر نوع برنامه نویسی شدند. با استفاده از کتابخانه شما قادر خواهید بود تا یک ماژول کاربردی و حرفه ای را پیاده سازی کنید. اگر حتی یک بار هم با هر زبانی برنامه نویسی کرده باشید و از امکاناتی خاص استفاده کرده باشید می توانید این انتظار را داشته باشید که بدون اطلاع از یک کتابخانه استفاده کرده اید. به جرات می توان گفت که تقریبا تمامی توابعی که شما از آنها استفاده می کنید از کتابخانه های مختلف یک فریم ورک در اختیار شما قرار می گیرد. حتی برنامه چاپ عبارت Hello World هم از کتابخانه های مربوط به کار با خروجی و IO استفاده می کند.

به طور کلی می توان گفت که کتابخانه ها اجزای اصلی تشکیل دهنده فریم ورک های مختلف هستند و تمامی امکانات سطح بالایی که در زبان های مختلف وجود دارد یک بار توسط برنامه نویسان دیگری پیاده سازی شده و در این کتابخانه ها قرار گرفته است. موضوع اصلی این مقاله هم در مورد یکی از بهترین کتابخانه های موجود است که می تواند امکانات خوبی را برای کار با زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت در اختیار ما قرار دهد. در ادامه این مقاله به صورت مفصل به این که ریکت چیست و چه کارهایی از آن بر می آید خواهیم پرداخت.

ریکت چیست

در پاسخ به سوال ریکت چیست می توان به صورت ساده و صریح گفت که ریکت یک کتابخانه برای جاوا اسکریپت است که می توان از امکانات آن استفاده کرد. اما هنوز سوالات زیاد در مورد اینکه کاربرد ریکت چیست و برای چه کاری استفاده می شود، ارائه کننده ریکت که بوده است و اینکه روش استفاده از ریکت چیست مواردی هستند که باید در مورد آنها صحبت شود.

کتابخانه ریکت چیست

در سال 2013 فیسبوک در دوران اوج خود به عنوان یک شبکه اجتماعی به سر می برد و این نیاز را حس می کرد که با استفاده از امکانات جدید بخش فرانت اند خود را بهبود ببخشد و در واقع نیاز به یک رابط کاربری قوی داشت تا بتواند آن را با رابط کاربری سنگین و پر امکانات خود که بسیار شلوغ بود عوض کند که کمی ادامه کار را برای فیسبوک سخت کرده بود. به همین منظور یک پک کامل از امکانات مختلف و جدید برای جاوا اسکریپت توسعه داده شد و ارائه شد. این کتابخانه به صورت اوپن سورس ارائه گردید و استفاده از آن برای همگان آزاد است.

در واقع در پاسخ به اینکه کار اصلی ریکت چیست باید بگوییم که این برنامه به ما کمک می کند که از امکانات خوبی برای فرانت اند و رابط کاربری سایت استفاده کنیم و در واقع ابزاری برای توسعه رابط کاربری می باشد که صفحه وب ساخته شده با آن قابلیت ارائه شدن بر اساس برنامه های تک صفحه ای یا همان SPA ها را دارا می باشد.

در این برنامه ها شما یک صفحه وب ثابت را مشاهده می کنید که با کاربر تعامل داشته و وقتی اطلاعاتی از آن درخواست شود به جای اینکه صفحه به صورت کامل لود شود صرفا بخش هایی از صفحه اطلاعات را به ما نمایش خواهد داد و کل صفحه تغییری نخواهد کرد. اگر بخواهیم بگوییم که فایده این قابلیت از ریکت چیست باید بگوییم که این تکنیک می تواند یک گزینه ایده آل برای ساخت برنامه های موبایل به صورت PWA (برای اطلاعات بیشتر به مقاله PWA چیست مراجعه کنید) باشد و بتوان سایت های تعاملی را با استفاده از آن به خوبی پیاده سازی کرد.

به جز فیسبوک سایت های معروف و پر بازدید زیادی هستند که در طراحی رابط کاربری خود از این کتابخانه و امکانات آن استفاده کرده اند که از آنها می توان به سایت تلویزیون اینترنتی نت فلیکس، خبرخوان فیدلی، ایر بی ان بی، سایت اشتراک تصویر ایمیجر و خیلی از سایت های بزرگ دیگر اشاره کرد. در صورتی که این سوال برای شما پیش آمده است که چگونه باید از ریکت استفاده کرد در بخش بعدی به آن خواهیم پرداخت.

روش استفاده از ریکت چیست

همانطور که در بخش قبلی هم به آن اشاره کردیم ریکت کتابخانه ای برای فرانت اند و نمایش ظاهری سایت شما است. اگر بخواهیم بگوییم که روش استفاده از ریکت چیست باید بگوییم که شما نیازی ندارید تا به سراغ یک فریم ورک خاص بروید و یا آن را به صورت یک برنامه جدا مورد استفاده قرار دهید و از IDE خاصی برای آن استفاده کنید. تنها کاری که لازم است برای استفاده از ریکت انجام داد این است که کتابخانه آن را به فریم ورک مورد نظر خود اضافه کنید، این فریم ورک می تواند لاراول، سیمفونی و یا هر فریم ورک دیگری باشد. (برای اطلاعات بیشتر در مورد این فریم ورک ها می توانید به مقاله های لاراول چیست و سیمفونی چیست مراجعه کنید.)

برای استفاده از ریکت تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که از طریق IDE مورد استفاده خود این کتابخانه را به پروژه خود اضافه کنید و با اضافه کردن آن می توانید از توابع آن در کد های رابط کاربری خود استفاده نمایید. البته باید در نظر داشته باشید که برای گرفتن خروجی مورد نظر از کتابخانه های ریکت لازم است که کتابخانه های دیگری نیز به پروژه شما اضافه شود. به عنوان مثال می توان کتابخانه های مدیریت وضعیت یا همان State Management، کتابخانه مسیریابی URL Mapping و API را از این موارد معرفی کرد.

روش استفاده از ریکت چیست

با توجه به تمامی مواردی که در مورد اینکه ریکت چیست تا اینجا ارائه شد و دیدیم که در واقع ریکت یک فریم ورک نیست و یک مجموع کتابخانه است ممکن است که این سوال برای شما ایجاد شود که چطور می توان از آن استفاده کرد و چه چارچوبی برای این کار وجود دارد. در ادامه در مورد اینکه روش های استفاده از ریکت چیست صحبت می کنیم.

فریم ورک های کار با ریکت چیست

در مورد اینکه روش کار کردن با ریکت چیست و چطور می توان از آن استفاده کرد باید گفت که روش های مختلفی برای بهره گیری از این کتابخانه وجود دارد و می توان کار را با آنها دنبال کرد. شما هم می توانید برای کار با ریکت از کتابخانه ها استفاده کنید و هم کامپوننت های UI را با استفاده از آنها طراحی کرده و به برنامه خود متصل کنید. در این خصوص باید بگوییم که کامپوننت های زیادی برای کار با ریکت وجود دارند که در مورد آنها می توان گفت که شما می توانید این کامپوننت ها را مستقیما برای طراحی فایل های پروژه و برگه های خود به کار بگیرید. در صورتی که زا IDE های حرفه یا برای این کار استفاده کنید، می تواند فایل Index سایت و یا ظاهر برنامه را با قالب بندی های HTML و ماژول هایی که برای کار با ریکت ارائه شده اند راه اندازی کرده و رد این حالت سایت شما یک سایت پایه ای ریکت خواهد بود.

همینطور شما می توانید به سراغ قالب های آماده یا که برای ریکت وجود دارد بروید. این قالب ها به صورت فیچر های تک صفحه ای و یا بعضا مجتمع هستند که می توانند کامپوننت های مربوط به محصول و یا موارد مربوط به آن را پیاده سازی کند. در خلال کاری که به این روش انجام می شود، روش های دیگری هم وجود دارد که می تواند کمی بر سختی کاری که در حال انجام آن هستید اضافه کند اما باید گفت که یک روش بسیار حرفه ای و موثر می باشد. در این روش شما زا فریم ورک هایی که برای کار با کتابخانه های ریکت ارائه شده اند استفاده می کنید. یکی از این فریم ورک های حرفه ای Next JS نام دارد.

در این فریم ورک برای کتابخانه های ریکت یک هسته V8 با استفاده از نود جی اس راه اندازی می شود و فرانت شما خود یک بک اند مجزا برای استفاده در Rendering سمت سرور خواهد داشت که می تواند بازدهی و سرعت را چند برابر افزایش دهد. در مورد این فریم ورک و کارهایی که انجام می دهد به صورت کامل در مقاله Next.JS چیست صحبت کردیم و دیدم که اوضاع از چه قرار است.

اکنون که متوجه این موضوع شده ایم که ریکت چیست و قرار است چه کاری را برای ما انجام دهد نوبت به این رسیده است که ببینم کامپوننت ها و توابع ارائه شده در ریکت چیست و چه نوع خدماتی ارائه می کند. در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

انواع کامپوننت ها در ریکت چیست

در پاسخ به این سوال که کامپوننت های مورد استفاده در ریکت چیست و این کتابخانه چه نوع توابع و امکاناتی را به ما ارائه می کند می توانیم به دو نوع اصلی زیر اشاره کنیم:

کامپوننت تابعی یا کامپوننت های بی حالت

این نوع از کامپوننت ها عملکرد خاص خود را دارند و می توان گفت که ساده ترین نوع عملکرد را ایجاد می کنند. در این نوع حالت توابع کاملا مشخص بوده و کارکرد آنها به این صورت است که یک المان برای تابع ارسال می شود. این المان باید دارای نوعی مشخص باشد و این المان با استفاده از کد ثابتی که در کتابخانه برای آن تعیین شده است پردازش می شود و خروجی ای که می تواند ارائه کند یک کد جاوا اسکریپت ثابت است که با استفاده از سینتکس های JSX به صورت ترکیبی  از HTML و JS ارائه می شود.

کامپوننت های ریکت چیست

کامپوننت های با حالت یا کلاسی

این نوع از کامپوننت ها از کامپوننت های بی حالت قابلیت های بالاتری دارند و با استفاده از آنها می توان به جای یک المان ثابت یک شی گرا به کتابخانه ارسال کرد. این اشیا می تواند به صورت یک props ارسال شده و یک موجودیت جدید در توابع ریکت تعریف کنند. پردازش ها ریکت نیز متناسب با همین props ها انجام شده و نوع بازگشتی از همین نوع می باشد. این نوع از کامپوننت ها می توانند دست طراحان را باز بگذارند و به طراحی موارد پیچیده تر و قابلیت های مختلف کمک کنند.

ریکت توانسته است با همین کامپوننت ها یک برنامه کاری منسجم را برای خود فراهم کند که ویژگی های ایده آلی را در اختیار کاربران این کتابخانه قرار می دهد در ادامه به معرفی این ویژگی ها خواهیم پرداخت و با هم می بینیم که ویژگی های ریکت چیست و چه کاری را می تواند برای ما انجام دهد.

ویژگی های ریکت

برای کتابخانه ریکت می توان ویژگی های زیادی را نام برد که بیشتر آنها مربوط به این مورد می شود که چگونه می تواند یک صفحه را به صورتی منتشر کند که بدون لود شدن قابل تغییر باشد. در ادامه با هم به بررسی این موضوع که مهمترین قابلیت ها و همینطور ویژگی های ریکت چیست خواهیم پرداخت.

React Native یا رویکرد ریکت نیتیو

اگر بخواهیم بگوییم که بهترین قابلیت ریکت چیست شاید بتوان ریکت نیتیو را معرفی کرد که با استفاده از آن می توان برنامه های موبایل را به راحتی طراحی کرد. در این مورد می توان با استفاده از کتابخانه ریکت به دلیل یکسان بودن کدها یک برنامه را یک بار نوشته و برای سیستم عامل های مختلف از آن خروجی گرفت. در ریکت نیتیو فرقی نمی کند که شما این برنامه را برای چه سیستمی طراحی کنید، فقط کافی است که خروجی های مختلف را با فریم ورک های خاص بگیرید. به عنوان مثال می توانید یک برنامه را هم برای iOS و هم برای اندروید خروجی بگیرید.

JSX

JSX یا همان جاوا اسکریپت XML یکی از سینتکس های زبان جاوا اسکریپت است که به ما این امکان را خواهد داد که کدهای HTML که با جاوا اسکریپت ترکیب شده اند را از ریکت تحویل بگیریم. به این صورت دیگر نیازی نیست تا فایل هایی که از ریکت گرفته می شود دوباره پردازش شود و خود این کدها می تواند نمایش داده شود. معمولا کامپوننت های ریکت با استفاده از JSX نگارش می شوند و می توان از آن استفاده های زیادی کرد.

JSX در واقع شباهت های زیادی با کد XHP دارد که ترکیبی از کد های PHP و همینطور کد های XML است که توسط فیسبوک برای اولین بار ارائه شد.

Single way Data Flow یا جریان داده یک طرفه

یکی از موارد مهم در ریکت استفاده از قابلیت جریان داده یک طرفه است که طی آن کامپوننت ها قادر خواهند بود با پاس دادن مقدار و تگ های HTML، مقادیر Properties را تغییر دهند. این فرایند امکانات کنترلی خوبی را برای یک صفحه طراحی می کند که با استفاده از آن می توان کد های HTML یک صفحه را بدون نیاز به ریلود کردن تغییر داد و یکی از موارد مربوط به طراحی برنامه های SPA که در مورد آنها صحبت کردیم می باشد.

Virtual Document Object Model یا DOM مجازی

آخرین موردی که می توان در پاسخ به سوال ویژگی های اصلی ریکت چیست آن را معرفی کرد، DOM مجازی می باشد. ریکت این قابلیت را دارد که DOM ها را به صورت مجازی ایجاد کند. DOM یک ساختار درختی است که می تواند تمامی المنت ها و همینطور Attribute هایی که روی یک صفحه وجود دارند را دسته بندی کند و نمایش صفحه از روی آن انجام می شود.

ریکت این قابلیت را دارد که یک ساختار کش را به صورت In-Memory ایجاد نماید. این ساختار می تواند تمامی تغییراتی که روی DOM رخ داده است را اعمال کند. این قابلیت به برنامه نویسان کمک می کند تا کامپوننت های تغییر یافته را رندر کنند و به نمایش بگذارند. در این صورت وقتی DOM تغییر پیدا می کند، صرفا تغییرات اعمال شده رندر شده و صفحه به روز رسانی می شود.

در مورد اینکه کار اصلی این ویژگی از ریکت چیست می توانیم بگوییم که این قابلیت مسئولیت این را بر عهده دارد که تغییراتی که ریکت به صورت زنده در تصویر ایجاد می کند را به نمایش بگذارد و کاری کند که این تغییرات به محض رخداد آنها روی صفحه رندر شده و نمایش داده شود. درختی که از کامپوننت های ریکت ایجاد شده است می تواند هر کجا که نیاز بود تغییرات را برای کاربر به نمایش بگذارد.

در مجموع می توانیم عنوان کنیم که برای پاسخ به این سوال که دلیل سر پا ماندن ریکت چیست باید همین ویژگی ها را معرفی کرد. ریکت می تواند با استفاده از قابلیت های چند مرحله ای که دارد یک صفحه را بدون توجه به سیستم عامل طراحی کند، آن را با استفاده از ترکیبی از JS و HTML به صورت نمایشی در بیاورد، آنچه که نمایش می دهد را با تکنیک های خود تغییر دهد و تغییر های اعمال شده را با استفاده از DOM رندر کند. در واقع این خلاصه ای از جواب سوال روش کاری ریکت چیست می باشد.

قابلیت های خوب ریکت چیست

این تکنولوژی ها در کنار هم می تواند کارایی های زیادی را داشته باشند، اما اگر این سوال برای شما ایجاد شده است که اگر خود را درگیر چنینی چیزی بکنید، چه مزایایی برای شما خواهد داشت و می توایند چه چیزی را بدست آورید، در ادامه به بررسی این سوال که مزایای ریکت چیست هم خواهیم پرداخت.

مزایای ریکت چیست

قطعا وقتی چنین کتابخانه کار راه بینداز و حرفه ای، با تمامی تکنولوژی ها و ویژگی های خوب نام برده ایجاد شده است و چنین جایگاهی را هم برای خود فراهم کرده است، باید مزایای زیادی داشته باشد که به برنامه نویسان و کاربران خود ارائه کند. اگر از هر برنامه نویسی در مورد اینکه ریکت چه مزایایی دارد سوال کنید احتمالا به شما ویژگی های مختلفی را خواهند گفت اما این سوال که ریکت دقیقا چه مزایایی دارد کمی مبهم خواهد بود. در ادامه ما فهرستی کامل را از مزایا و ویژگی های خوبی که برنامه نویسی با کمک کتابخانه ریکت می تواند در اختیار شما قرار دهد را ارائه خواهیم کرد.

سادگی یادگیری و استفاده

یکی از مهمترین مواردی که شاید کمتر کسی به آن اشاره کند سادگی و راحتی یادگیری و همینطور به کار گیری ریکت در پروژه های مختلف است. شما می توانید با یک جست و جوی کوچک در اینترنت به غنی ترین داکیومنت ها و همینطور آموزش ها ریکت دسترسی داشته باشید و اگر با دانش قبلی از JS و جاوا اسکریپت به سراغ این کتابخانه بروید و بخواهید پروژه خود را با آن برنامه نویسی کنید، براحتی می توانید از تمامی ویژگی های آن استفاده کنید.

البته باید گفت که JSX کمی ممکن است دردسر درست کند و بعدا در مورد آن صحبت خواهیم کرد. اما به صورت کلی اگر تمامی موارد را در مورد کار کردن با ریکت در نظر داشته باشیم، می توانیم بگوییم که با یک محیط برنامه نویسی آشنا و همینطور ساده طرف هستیم که قرار نیست تفاوت چندانی با کاری که بدون ریکت انجام شده است داشته باشد.

SEO Friendly بودن

وقتی که شما یک سایت اینترنتی را طراحی می کنید، باید در نظر داشته باشید که اگر این سایت کاربری نداشته باشد و کسی آن را نبیند و به سراغ آن نیاید در واقع کاری بیهوده انجام داده اید. بهترین و مطمئن ترین روش برای اینکه بتوانید یک جریان ترافیکی را در سایت خود راه اندازی کنید و بازدید کنندگان و کاربرانی که در واقع دنبال محصول و یا سرویس سایت باشند را وارد سایت کنید، استفاده از ترافیکی است که از طریق گوگل وارد سایت می شوند و برای این کار سایت مورد نظر ما باید دارای رتبه ای بالا در نتایج جست و جو باشد. البته رقابتی شدید برای بدست آوردن این رتبه ها وجود دارد و می توان گفت که بهینه سازی برای موتور های جست و جو یکی از تخصصی ترین و همینطور وسیع ترین حوزه های وب می باشد.

در مورد اینکه ارتباط سئو و ریکت چیست و اصلا این دو در کجا به هم میرسند باید به یکی از زمینه های مهم در سئو به نام سئو تکنیکال یا ساختاری اشاره کنیم که در آن معماری سایت از نظر موتور های جست و جو بررسی خواهد شد و اگر مشکلی در ساختار سایت احساس شود و گوگل حس کند که این سایت بد برای کاربران لود خواهد شد و یا اینکه ساختار سایت به شکلی باشد که ربات های بررسی کننده گوگل نتوانند مفهوم سایت را متوجه شوند، رتبه خوبی در انتظار یک سایت نخواهد بود. در مورد ریکت باید بگوییم که این سیستم از سئوی ساختاری خوبی برخوردار است و به زبان ساده می توانیم بگوییم گوگل سایت هایی که با ریکت ساخته شده اند را می فهمد و از آنها خوشش می آید.

به همین علت می توانیم بگوییم که ریکت یک فریم ورک سازگار با بهینه سازی برای موتورهای جست و جو یا در اصطلاح SEO Friendly است.

سئو فرندلی بودن در ریکت چیست

رویکرد Native

یکی دیگر از مزایایی که می توان برای ریکت معرفی کرد و در واقع یکی از عناوین خوش ساخت در برنامه نویسی به حساب می آید این است که در ریکت ما شاهد یک رویکرد نیتیو هستیم که می تواند از منابع سیستم میزبان برای بعضی از پردازش ها استفاده کرده و در خیلی از موارد سرور را درگیر نخواهد کرد.

این مورد می تواند در برنامه های تک صفحه ای یا همان SPA ها و تغییرات پویایی که با تغییر ساختار درختی اتفاق می افتد و در مورد آن صحبت کردیم بسیار مهم باشد. تصور کنید که تمام این کارها به گردن سرور باشد. در این صورت با شلوغ شدن نسبی سایت عملکرد کل سایت به راحتی مختل خواهد شد. اما وقتی که ریکت وارد میدان شود، تمامی این کار ها را به کمک مرورگر سر و سامان می دهد و بیشتر این اتفاقات را با رویکرد نیتیو به سر انجام می رساند و باعث می شود تا وب سرور بتواند به کاربران بیشتر و با سرعتی بیشتر سرویس دهی کند.

تست پذیری

وقتی که یک برنامه نویس کار شروع برنامه نویسی و طراحی یک پروژه را شروع می کند، یکی از مهمترین ابزار هایی که در اختیار وی قرار خواهد داشت این است که بداند آیا در مسیر درست قرار دارد یا خیر، و اینکه تا اینجای کار را درست انجام داده است. معمولا خطاهای مختلفی وجود دارد که در مسیر ساخت یک پروژه ایجاد می شود و با قاطعیت می توان گفت هیچ برنامه ای در دنیا وجود نداشته و نخواهد داشت که بار اول بدون هیچ خطایی درست و کامل ایجاد شده و تحویل مشتری شود.

پس یکی از مهمترین ابزار هایی که یک برنامه نویس می تواند داشته باشد، ابزار های دیباگر یا همان تست کننده های برنامه هستند که کد ها را چک کرده و خطاهای ایجاد شده یا خطوطی که احتمال دارد در آینده در برنامه خطا ایجاد کنند را به برنامه نویس نشان می دهند. در مورد اینکه وضعیت خطایابی در ریکت چیست هم باید بگوییم که با استفاده از این کتابخانه یکی از تست پذیر ترین و همینطور راحت ترین روش های کد نویسی را در اختیار داریم که به راحتی می توان ایرادات را پیدا کرده و آنها را رفع نمود. ریکت به ما کمک می کند که با استفاده از این ویژگی ها تمامی ایرادات را پیدا کرده و برنامه را به صورت جامع و بدون خطا تحویل مشتری بدهیم.

عملکرد خوب و بازدهی بالا

این مورد را می توان عمومی ترین پاسخی دانست که در جواب سوال مزایای ریکت چیست توسط برنامه نویسان و مدیران پروژه ها ارائه می شود. وقتی که شما از ریکت در پروژه خود استفاده می کنید و تمامی ویژگی ها و مزایای گفته شده را در اختیار داشته باشید، نتیجه این خواهد شد که زمانی که برای ساخت یک پروژه صرف می شود، یک کار درست و حسابی و خوب ارائه خواهد شد که نتیجه زحمات در آن به خوبی پاسخ داده شده است.

این در حالی است که در خیلی از فریم ورک های ساخت فرانت اند هر چقدر هم که برای ساخت یک فریم ورک خوب وقت گذاشته می شود، باز هم محصول نهایی آن چیزی نیست که باید باشد و در ریکت از چنین فاجعه ای خبری نیست. یک برنامه نویس مبتدی با کمی وقت و تلاش این امکان را خواهد داشت که یک کار خوب را ارائه کند و در کل می توان گفت که ریکت یک فریم ورک سریع، پر بازده و تمیز است که کار را به بهترین شکل انجام می دهد.

در این بخش چند مورد از مزایای ریکت را بررسی کردیم ولی در صورتی که شما از افرادی که تجربه این کار را دارند در مورد ریکت سوال کنید، موارد دیگری را نیز در مورد آن به شما خواهند گفت. اما به طور کلی می توانیم بگوییم که ریکت یک تکنولوژی ساده، سریع دقیق و قابل خطایابی است که به عنوان یکی از پرکاربردترین روش های ساخت فرانت اند خصوصا در سیستم هایی که بک اند آنها با Node JS طراحی شده است می باشد. (در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله Node JS چیست مراجعه کنید)

تا اینجای کار دیدیم که ریکت چیست و چه مزایایی دارد و وقتی که به سراغ کار کردن با آن برویم چه کارهایی را برای ما انجام خواهد داد. در کنار تمام این مزایای خوب و ایده آلی که ریکت برای ما فراهم می کند وارد و مشکلاتی نیز وجود دارد که باید گفت در زمره معایب ریکت قرار می گیرند و وقتی که برنامه نویسی بخواهد با آنها کار کند باید مراقب این موارد باشد. در ادامه در مورد اینکه ایرادات و عیب های کار کردن با ریکت چیست به صورت مفصل صحبت خواهیم کرد.

معایب ریکت چیست

این موضوع که معایب و ایرادات ریکت چیست ممکن است سوالی باشد که برای خیلی از افراد پیش بیاید زیرا تا اینجای کار عموما از ریکت تعریف کردیم و باید گفت قانون تمامی فریم ورک ها و حتی برنامه های نرم افزاری این است که در کنار هر مزیت خوبی، یک ایراد هم وجود دارد و هیچ چیز بدون نقص نیست. در مورد ریکت هم داستان به همین منوال است و باید بگوییم که این کتابخانه محبوب از زبان محبوب جاوا اسکریپت هم داستان ها و مشکلات مربوط به خود را دارد. البته باید گفت طراحی خوب که ریکت دارد این مشکلات را به حداقل رسانده است. اما هنوز هم مشکلاتی وجود دارد.

شاید ریکت در بین این همه فایده و مزیت چند مشکل ساده و پیش پا افتاده داشته باشد اما به هر حال لازم است این موارد بررسی شود و برنامه نویسی که به سراغ این کتابخانه می رود از این مشکلات اطلاع داشته باشد تا بتواند با چالش های احتمالی که با آنها مواجه می شود به راحتی دست و پنجه نرم کند و بداند که این مشکلات از کجا می آیند و راه حل آنها چیست.

در صورتی که بخواهیم بگوییم که ایرادات و معایب ریکت چیست می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

سرعت بالای توسعه

یکی از مهمترین مواردی که می تواند تا حدودی برنامه نویسان را گمراه کند سرعت بالای توسعه ریکت است. البته این مورد به معنی توسعه پروژه نیست و منظور ما خود ریکت است. اینکه یک فریم ورک و یا پلتفرم برنامه نویسی به سرعت و به خوبی توسعه پیدا کند خوب است، اما این موضوع می تواند باعث از بین رفتن سازگاری شود. فرض کنید که دوماه پیش  یک پروژه خوب و تمیز را با ریکت تحویل داده اید و اکنون به سراغ آن برگشته تا پروژه بعدی را هم به همان خوبی از آب درآورید اما می بینید که روش برنامه نویسی شما همان جواب سابق را نمی دهد و آنچه که در مورد کارکردن با ریکت می دانسته اید، تغییر کرده است.

مطمئنا بروز چنین مسائلی کار با یک فریم ورک را ناخوشایند خواهد کرد و شما باید در مورد پلتفرمی که روی آن کار می کنید قطعیت داشته باشید و بدانید که چه طور می توان از آن کاربرد های خاص را دریافت کرد و آنچه که مد نظر است را بیرون کشید. هر چند که ریکت در توسعه های خود همیشه قابلیت های تازه و جدیدی را ارائه می کند اما به طور کلی باید بگوییم که این موضوع می تواند مواردی مانند زمان تکمیل پروژه و ددلاین ها را به خطر بیندازد یا باگ های پیش بینی نشده ای را در پروژه ایجاد کند و برنامه نویسان باید در زمان کار با این کتابخانه به آن توجه داشته باشند.

معایب ریکت چیست

داکیومنت های ضعیف

مورد دیگری که می توان در زمینه ایرادات و چالش های کار کردن با ریکت به آن اشاره کرد ضعف در داکیومنت هایی است که برای آن ارائه شده است که می توان همین مورد توسعه سریع را دلیل آنها دانست. در واقع وقتی که شما به سراغ یکی از داکیومنت ها و منابع آموزشی می روید، در صورتی که این آموزش قدیمی باشد، مطمئنا نکاتی که در آن به شما گفته می شود کار نخواهد کرد و حتی می تواند شما را با خطای جدیدی روبرو کند.

این مشکل می تواند تا زمانی که ریکت یک نسخه پایدار کامل را ارائه کند دردسر ساز باشد و باید این موضوع را در نظر داشته باشید که این مشکلات برای سایرین هم می تواند پیش بیاید و حتی شاید نتوان در بعضی موارد روی انجمن ها و گروه های برنامه نویسی ریکت هم حساب کرد. البته باید بگوییم چنین مواردی بسیار نادر بوده و به طور کلی کار کردن با ریکت روان خواهد بود.

صرفا مربوط به UI است

یکی دیگر از مواردی که می توان در بین پاسخ هایی که به سوال ایرادات و معایب ریکت چیست به آن هم اشاره کرد این است که ریکت صرفا مربوط به UI و رابط کاربری است. هر چند که این بخش از جاوا اسکریپت صرفا این کار را انجام می دهد اما اگر شما به سراغ فریم ورک های دیگر جاوا اسکریپت مانند Vue JS و یا Node JS  بروید، می توانید با استفاده از همین زبان بک اند های قدرتمندی را هم طراحی کنید.

اما در مورد اینکه وضعیت ریکت چیست باید گفت که صرفا رابط کاربری را به شما خواهد داد و نمی توانید از این بخش از زبان جاوا اسکریپت انتظارات چندانی داشته باشید که مانند سایر فریم ورک ها برای شما کار کند.

پیچیدگی های JSX

همانطور که در بخش های قبلی و در پاسخ به این سوال که ویژگی های اصلی ریکت چیست هم به این موضوع اشاره کردیم، ریکت برای کار کرد خود از کدهای JSX یا همان جاوا اسکریپت XML استفاده می کند تا پردازش آن سریع شود. اما مسئله ای که باید در نظر داشت این است که این کد ها می تواند ساختار های پیچیده ای را ایجاد کند که هم کار برنامه نویسی با آن به شدت سخت خواهد شد و هم اینکه در بعضی موارد خطایابی و اصلاح آنها کار خواهد برد.

هر چند استفاده از این نوع ساختار به ریکت کمک کرده است که صفحه را بسیار سریعتر لود کرده و کار خود را به درستی انجام دهد. اما باید در نظر داشت که این کدها می توانند هم مسیر توسعه و هم مسیر خطایابی را به شدت پیچیده کرده و بازدهی برنامه نویس را پایین بیاورند.

به طور کلی می توان گفت که مواردی که می توان در پاسخ به سوال معایب ریکت چیست عنوان کرد خارج از این دسته ها نیستند و همانطور که دیدیم بیشتر آنها وابسته به جدید بودن ریکت هستند و با جا افتادن آن این موارد رفع خواهد شد. در کل اگر بخواهیم یک ارزیابی از کتابخانه ریکت و معایبی که دارد داشته باشیم می توانیم بگوییم که اوضاع آنقدر ها هم بد نیست و کار کردن با ریکت می تواند کاری شیرین و خوب باشد که در آخر پروژه تمیز و درست و حسابی ای را به ما ارائه خواهد کرد.

تا این بخش از مقاله ما می دانیم که ریکت چیست، سر و کله آن از کجا پیدا شده است، چطور کار می کند، مزایا و معایب آن چیست و به طور خلاصه هر آنچه که در مورد خود ریکت باید بدانیم را بررسی کرده ایم، اما هنوز یک موضوع باقی مانده است و آن این است که این مجموعه کتابخانه در کجای کار برنامه نویسی قرار گرفته است و در صورتی که بخواهیم این مورد را با سایرین مقایسه کنیم، آیا در برابر رقبای خود نی می تواند این مزایا را به نمایش بگذارد و ادعا های خود را ثابت کند یا خیر. این موضوع که مهمترین رقبای ریکت کدامند و اوضاع آن در بین سایر فریم ورک های فرانت اند چطور است را در بخش بعدی بررس یخواهیم کرد.

مقایسه ریکت و رقبای رده اول آن

وقتی که صحبت از رقبای ریکت در میان باشد تمامی فریم ورک هایی که جلو می آیند و مدعی می شوند از بزرگترین و مهمترین فریم ورک ها در وب هستند و نام های پر آوازه ای را دارند البته باید گفت که ریکت هم خود به هیچ عنوان چیز کم و ساده ای نیست و می تواند از پس خود و ادعاهایی که دارد بر بیاید. البته باید در نظر داشت که شما نمی توانید ریکت را با خیلی از فریم ورک های موجود بسنجید و این مقیاس مقیاسی اشتباه خواهد بود. در واقع باید گفت در صورتی که بخواهیم ریکت را با سایر فریم ورک ها مقایسه کنیم، می توانیم بگوییم که فریم ورک های فرانت اند که برای طراحی با استفاده از JS ایجاد شده اند رقبای اصلی ریکت را تشکیل می دهند.

مقایسه ریکت و رقبای رده اول آن

در مورد ریکت باید گفت که ریکت یک کتابخانه بزرگ است که صرفا برای امکانات جانبی و استفاده به عنوان یک نیروی کمکی در کنار یک فریم ورک ارائه شد اما عملکرد آن به حدی قدرتمند بود که در خیلی از مواقع خود ریکت به عنوان یک یک فرم ورک فرانت اند می تواند جور فریم ورک فرانت اند را بکشد و خود به نوعی امکانات کاملی را برای ساخت ظاهر سایت در اختیار برنامه نویسان قرار می دهد. در این رابطه باید گفت که رقبای زیادی برای ریکت وجود دارند که می توانند از نظر کاربرد ها با هم متفاوت باشند. در ادامه این موارد را با ریکت مقایسه خواهیم کرد:

ریکت و JQuery

یکی از کتابخانه هایی که می توان آن را با سابقه ترین و اولین کتابخانه در این نوع معرفی کرد، کتابخانه جی کوئری است که در مقاله JQuery چیست به صورت کامل آن را بررسی کردیم و دیدم که اوضاع از چه قرار است. در این رابطه باید گفت که جی کوئری می تواند کتابخانه های حرفه ای و خوبی را برای سایت ماژول های تعاملی ارائه کند و مهمترین ویژگی هایی که دارد این است که می تواند ساختار صفحات را به صورت پویا و بدون نیاز به رفرش کردن بر اساس تغییراتی که کاربر در آن ایجاد می کند تغییر دهند، همینطور ارتباط خوبی را با انیمیشن ها دارد. در مورد ریکت باید گفت که همین قابلیت ها با دو برتری دنبال می شود.

در واقع ریکت می تواند در خیلی جهات از جی کوئری سریع تر و ساده تر باشد و برنامه نویسان با آن بیشتر راحتند. همینطور می تواند ویژگی اجرای نیتیو(Native) را به پروژه اضافه کند که باید گفت یکی از مهمترین المان ها در مصرف منابع سرور و در نتیجه بالا بردن سرعت سایت است. پس باید گفت اگر بخواهیم ریکت و جی گوئری را با هم مقایسه کنیمف باید بگوییم که ریکت ساده تر و بهینه تر می باشد. از طرفی هم باید گفت که استفاده از امکانات گسترده و کاملی که جی کوئری ارائه می کند برای یک طراحی حرفه ای می تواند به نوعی ضروری باشد اما در صورتی که بخواهیم یک جواب برای این سوال که نتیجه مقایسه JQuery و ریکت چیست ارائه کنیم، می توانیم این مورد را در نظر داشته باشیم که این جریان با برتری ریکت از نظر راحتی در کارکرد، سرعت تحویل برنامه و بهینه بودن برنامه نهایی به پایان می رسد.

ریکت و ویو جی اس

ویو جی اس هم یکی از فریم ورک های بزرگ دیگر است که می تواند به عنوان مورد اصلی در استفاده برای ساخت فرانت اند سایت هایی که بک آنها با نود جی اس و یا روبی نوشته شده است مورد استفاده قرار گیرد و باید گفت که این فریم ورک اوپن سورس و رایگان توانسته است کار خود را به خوبی انجام دهد و طرفداران زیادی دارد. آپدیت های این فریم ورک نشان داده است که جامعه کاربری بین المللی آن قصد ندارد به این راحتی ها از آنچه که ساخته است دست بکند و برنامه های بزرگی برای این فریم ورک دارد. اما در مقایسه با ریکت باید گفت که طبیعتا این فریم ورک از ریکت بزرگتر بوده و می تواند ویژگی های مختلف زیادی را پیاده سازی کند.

ریکت و ویو جی اس

ریکت یک کتابخانه است که می توان گفت توانایی رقابت با این فریم ورک را دارد. از این جهت که استفاده از ریکت ساده تر بوده و قالب ها و ماژول های آماده ای که برای آن وجود دارد از ماژول های ویو جی اس پیاده سازی های سبک تری دارند در خیلی از پروژه های سریع و دم دستی ریکت می تواند بهتر عمل کند و با سرعت بیشتری یک فرانت اند سازکار را به ما بدهد. اما در صورتی که شما یک پروژه بزرگ را داشته باشید که بخواهید یک فرانت اند بدون نقص برای آن ایجاد کنید، باید گفت که قدرت ویو جی اس در این مورد بسیار بیشتر است.

در صورتی که بخواهیم بگوییم نتیجه مقایسه کلی ویو جی اس و ریکت چیست باید گفت که ویو جی اس می تواند کاربرد های گسترده تر و قوی تری را داشته باشد اما ریکت برای موارد دم دستی تر قدرت مانور بهتری دارد و کار را سریعتر پیش می برد.

مقایسه ریکت و انگولار جی اس

در مورد اینکه انگولار جی اس چیست باید گفت که با یکی از بهترین و اصلی ترین گزینه ها برای طراحی فرانت اند برنامه های تحت وب طرفیم و یکی از فریم ورک های استخوان دار و حرفه ای است که به پشتیبانی گوگل وارد این حوزه شده است و به یکی از بهترین ها در این زمینه تبدیل شده است. این فریم ورک از یک پشتیبانی خوب و سازمان یافته بهره می گیرد که می توان به آینده ای که دارد و تداوم آپدیت هایی که برای آن ارائه می شود امیدوار بود و در کل باید گفت که اوضاع خوبی را برای خود دست و پا کرده است و به جایگاهی که حقش بوده رسیده است. اما در مورد اینکه وضعیت مقایسه این فریم ورک و ریکت چیست باید گفت که تفاوت های اساسی ای در این میان وجود دارد.

انگولار با این هدف ایجاد شده است که کل بخش فرانت اند و رابط کاربری یک برنامه تحت وب را ایجاد کند و ریکت این هدف را دنبال مطرح کند که کامپوننت ها و بخش های مختلف مورد استفاده در رابط کاربری را طراحی کند. در این خصوص باید گفت که ریکت با وجود سبک وزن تر بودن و انتظار کمتری که از آن می رود، سریعتر در ساخت برنامه ها عمل می کند و یک فریم ورک ساده و سریع است. از همین رو هم می توانیم بگوییم که کار کردن با آن ساده تر و راحت تر از انگولار است.

در واقع باید گفت که ریکت سریعتر و کوچکتر است و کمی بهتر از انگولار عمل می کند. البته باید گفت در پروژه های کوچک ریکت کم خواهد آورد و نیاز به انگولار در اینجا ممکن است حس شود. البته باید در نظر داشته باشید که توانایی استفاده از ریکت در خود انگولار یک امتیاز به حساب می آید و می توان از کامپوننت های ریکت در انگولار هم استفاده کرد. پس اگر بخواهیم بگوییم که نقطه قوت ریکت چیست باید گفت که در اینجا شما می توانید با استفاده از آن انگولار را هم به لیست مواردی که در نظر دارید اضافه کنید.

  مقایسه ریکت و انگولار جی اس

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد یکی از کتابخانه های جاوا اسکریپت با هم صحبت کردیم و به این موضوع پرداختیم که React یا همان ریکت چیست و به چه درد ما می خورد. همانطور که دیدیم ویژگی ها و قابلیت های خوبی که این برنامه در اختیار ما قرار می دهد باعث شده است تا طرفداران زیادی داشته باشد و می توان به جرات آن را یکی از محبوب ترین و همینطور کاربردی ترین المان ها در طراحی رابط کاربری دانست. شما می توانید ریکت را به سادگی یاد گرفته و حتی به صورت ساده تر از آن استفاده کنید. هر چند باید قبول کرد که ریکت معایبی هم دارد که می توان از آن به پیچیدگی های JSX و همینطور ضعیف بودن داکیومنت های موجود برای آن اشاره کرد. البته اگر بخواهیم بگوییم که ریشه این مشکلات ریکت چیست باید به سرعت توسعه و تغییرات شدید و زیادی که در کتابخانه ریکت وجود دارد اشاره کنیم.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

2 دیدگاه. Leave new

  • ریکت فیت
    4 آبان 1402 10:16

    با تشکر از مقاله خوب شما

    پاسخ
    • تیم تحریریه مارال‌هاست
      12 آذر 1402 15:11

      خواهش میکنم باعث خوشحالی است که محتوای مقاله برای شما مفید بوده است.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها

15% تخفیف خرید 
هاست و سرور مجازی

پایان جشنواره 10 فروردین 

  کد تخفیف:NY1403
close-link