پرستاشاپ چیست ؛ معرفی یک فروشگاه ساز کاربردی

پرستاشاپ چیست
خرید هاست
میزبانی وب

یکی از اصلی ترین و مهمترین مواردی که می توان آن را ساده ترین و بی دردسر ترین کسب و کار اینترنتی معرفی کرد، راه اندازی یک فروشگاه است که باید گفت استقبال خوبی هم از آنها شده و این فروشگاه ها می توانند در صورت پیدا کردن راه درست برای بالا بردن بازدهی به فروش های خوبی هم دست پیدا کنند. شما می توانید با پیدا کردن یک تامین کننده برای اجناسی که می خواهید بفروشید، و یک سایت فروشگاهی خوب این کار را انجام داده و فروشگاه خود را دایر کنید. پرستاشاپ یکی از گزینه هایی است که می توان از آن به عنوان یک راه انداز خوب و حرفه ای برای فروشگاه اینترنتی استفاده کرد و در صورتی که این سوال برای شما ایجاد شده است که پرستاشاپ چیست و چه کارهایی را برای شما می تواند انجام دهد، در این مقاله تمامی موارد و ریزه کاری هایی که برای راه اندازی یک سایت با استفاده از پرستاشاپ نیاز دارید را به شما خواهیم گفت.

قبل از بررسی و توضیح این موضوع که پرستاشاپ چیست لازم است تا کمی در مورد این که سیستم های فروشگاه ساز چه هستند و به چه صورتی عمل می کنند، صحبت کنیم و ببینیم که چطور یک فروشگاه ساز می تواند کار ساخت یک فروشگاه را ساده کند و چه امکاناتی توسط این سیستم ها در اختیار ما قرار خواهد گرفت.

فروشگاه ساز ها چه کار می کنند

عبارت فروشگاه ساز خود معرف داستان است و می توان آن را اینگونه معنا کرد که سیستمی است برای ساخت و مدیریت یک فروشگاه اینترنتی که تمامی موارد لازم را جهت فروش، مدیریت محصولات فروخته شده، مدیریت انبار، و همینطور امکانات لازم برای گسترش فروشگاه را در اختیار مدیر قرار می دهد و می تواند دقیقا مانند یک سیستم مدیریت محتوا که سایت را ساخته و بالا نگه می دارد، یک فروشگاه اینترنتی را برای شما بالا نگه دارد. در این سیستم ها شما می توانید یک سایت فروشگاهی بی کم و کاست را برای خود بسازید و حتی بعضی از این سیستم ها هستند که ممکن است ویژگی ها و ایده هایی که به ذهن شما نرسیده است نیز داشته باشند و شما برای بهبود اوضاع از آنها بهره بگیرید.

فروشگاه ساز

به طور کلی می توانیم بگوییم که سیستم های فروشگاه ساز دو دسته کلی را شامل می شوند که عبارتند از:

  1. سیستم های مدیریت محتوای فروشگاهی
  2. ماژول های فروشگاهی برای فریم ورک های مختلف

شما می توانید یک فروشگاه ساز را به صورت یک سیستم مدیریت محتوای جامع داشته باشید. برای کار با این سیستم ها کافی است این سیستم مدیریت محتوا را روی هاستی که دامنه خود را به آن متصل نموده اید نصب کرده و با استفاده از قالب ها و امکاناتی که در اختیار شما قرار می گیرد فروشگاه خود را دایر کنید. سیستم هایی مانند وردپرس (افزونه ووکامرس)، مجنتو و همینطور اپن کارت وجود دارند که به شما این امکان را می دهند و کار کردن با آنها ساده بوده و می توانید راحت فروشگاه اینترنتی خود را داشته باشید. این سیستم ها به صورت کامل در مقالات ووکامرس چیست، مجنتو چیست و Opencart چیست معرفی شده اند.

در بعضی مواقع سیستم های مدیریت محتوای فروشگاهی عملکردی ساده تر نیز پیدا کرده و حتی نیاز به یک هاست نیز برای آنها وجود نخواهد داشت. پلتفرم Shopify یکی از این سیستم ها است که شما برای استفاده از آن تنها کاری که باید بکنید این است که در آن ثبت نام کرده و یک اکانت برای خود ایجاد کنید. بعد از آن می توانید به یک سیستم مدیریتی کامل برای خود دسترسی داشته و فروشگاه اینترنتی خود را یک روزه بنا کنید.

همانطور که انتظار می رود بدون برنامه نویسی، روند کاری جالبی در انتظار سایت فروشگاهی شما نخواهد بود و اگر کمی چاشنی کدنویسی را به سایت خود اضافه کنید می توانید آن را آنگونه که باید و آن طوری که مد نظر شماست پیاده سازی کنید. دسته دوم یعنی همان ماژول های مربوط به فریم ورک های مختلف به این صورت عمل می کنند. به این صورت که شما با استفاده از یک اسکریپت که برای یک فریم ورک ارائه شده است، می توانید فروشگاه خود را راه اندازی کرده و سایر موارد مربوط به زرق و برق آن را آنگونه که می خواهید باشد پیاده سازی کنید.

در این سیستم ها شما یک هسته یا همان Core قدرتمند فروشگاهی دارید که لازم است کلیه مراحل را تا تبدیل شدن آن به یک سیستم فروشگاهی حرفه ای که در فکرتان است خودتان پیاده سازی کنید. چیزی که برای خیلی از طراح ها و برنامه نویسان مناسب است و می توانند ایده های خود را به راحتی روی آن پیاده سازی کنند.

اگر بخواهیم بگوییم سیستم پرستاشاپ چیست باید بگوییم که با یکی از همین ماژول ها طرف هستیم. در ادامه بیشتر در مورد اینکه پرستاشاپ چیست و با چه فریم ورکی کار می کند صحبت خواهیم کرد.

پرستاشاپ چیست

همانطور که در بخش قبلی هم به این موضوع اشاره کردیم، در پاسخ به سوال پرستاشاپ چیست می توانیم این تعریف را ارائه کنیم که یک سیستم ساخت فروشگاه اینترنتی است که به شما این امکان را می دهد که سایت های فروشگاهی خود را با استفاده از آن طراحی کرده و آنطور که لازم دارید آنها را ویرایش کنید. این سیستم با استفاده از قالب ها و همینطور امکانات مدیریتی سطح بالایی که به شما می دهد می تواند یک فروشگاه ایده آل را برای شما پایه ریزی کند. این سیستم یک سیستم اپن سورس، رایگان و قالب محور است که بر اساس زبان PHP نوشته شده است و با استفاده از پایگاه داده MySQL کار می کند.

پرستاشاپ برای اولین بار در سال 2005 به عنوان یک پروژه دانش آموزی در دبیرستان نوآوری های دیجیتال و IT در پاریس معرفی شد و با نام phpOpenStore عرضه شد. در ابتدای عرضه این سیستم صرفا از دو زبان انگلیسی و فرانسوی پشتیبانی می کرد اما بعد از بازخورد های خوبی که گرفت زبان های دیگری نیز روی این سیستم ارائه شدند و پرستاشاپ به یک سیستم سایت ساز فروشگاهی بین المللی تبدیل شد.

سیستم پرستاشاپ چیست

پرستاشاپ با همین نام برای اولین بار در سال 2007 معرفی گردید و دو برنامه نویس به نام های ایگور اشکلامبرگر و برونو لویک آن را تاسیس و پایه گذاری نمودند و سیستم سایت ساز قبلی را با ارائه تغییراتی جدید و بهینه سازی های زیادی به نام پرستاشاپ عرضه کردند. این شرکت به کار خود ادامه داد و توانست تا سال 2010 تعداد کارمندان خود را به 17 نفر برساند. این 17 کاربر در فاصله دو سال و از سال های 2010 تا 2012 به بیش از 100 کارمند رسید و پرستاشاپ رشدی بزرگ را از خود نشان داد.

 در سال 2016 پرستاشاپ که دفتر مرکزی آن در میامی آمریکا قرار داشت با 120 کارمند فعالیت می کرد. این شرکت مسیر پیشرفت را پیش گرفته بود و به سرعت در حال رشد بود و در سال 2015 با ارائه ابر پرستاشاپ که یک سیستم فروشگاهی حرفه ای به صورت میزبانی شده بود و دیگر با استفاده از آن نیازی به هاست نبود. اما متاسفانه پرستاشاپ تا سال 2017 بیشتر نتوانست آن را ارائه کند و ظاهرا این سیستم بازدهی لازم را نداشت، پس سرویس میزبانی شده حذف شده و به صورت قبلی مشغول به ارائه سرویس شد.

این حذف از بازار ضربه بدی به شکرت پرستاشاپ زد و آن را به نوعی منزوی کرد. این در حالی بود که شرکت رقیب که همین سرویس را ارائه می داد، یعنی شاپیفای با ملحق شدن به آمازون و استفاده از ابر آن، موفق شده بود که جایگاه خوبی را در این زمینه برای خود فراهم کند. اما پرستاشاپ باز هم به کار خود ادامه داد و کاربران زیادی را برای خود دست و پا کرد، بر اساس آمار های منتشر شده از W3tech نیم درصد از تمامی وبسایت ها در سال 2021 با استفاده از این سیستم سایت ساز طراحی شده اند.

همانطور که در ابتدای این مطلب هم گفتیم پرستاشاپ یک اسکریپت و یک ماژول است که لازم است برای اجرا روی یک فریم ورک کار کند. اگر بخواهیم بگوییم که فریم ورک پرستاشاپ چیست باید سمفونی را معرفی کنیم که یکی از فریم ورک های قدرتمند به حساب می آید.

سمفونی چیست

سمفونی یک فرم ورک یا همان چارچوب برای تولید سایت های اینترنتی است که بر مبنای زبان PHP کار می کند و می توان مطمئن بود که با استفاده از آن می توان به کتابخانه های گسترده ای از PHP دسترسی داشت که امکانات طراحی سایت ایده آلی را برای سایت های خاص با کاربرد های حرفه ای پیاده سازی می کند.

این فریم ورک یک گزینه خوب برای سایت هایی است که تعداد درخواست های پایگاه داده در آنها بالا می باشد و از سال 2005 در بنیاد نرم افزار های رایگان ثبت شده است. شما با استفاده از سمفونی می توانید یک سایت را برای خودتان بسازید که از یک زیرساخت و بک اند عالی برخوردار بوده و در عمل نیز روان است. بعلاوه کتابخانه های قدرتمند php که برای وب ارائه شده اند و مخصوص این کار به شما می آیند در آن در حال کار می باشند.

این سیستم با هدف سرعت بخشیدن و تقویت توسعه وب ارائه شده است. و تا اینجای کار که توانسته است خوب عمل کند. اگر بخواهیم بگوییم که نقش سمفونی در راه اندازی پرستاشاپ چیست باید گفت که این سیستم در واقع بستری برای اجرای پرستاشاپ است و اسکریپت پرستاشاپ روی این فریم ورک کار می کند.

پرستاشاپ با استفاده از سمفونی توانسته است به یک سیستم عالی و ایده آل برای یک فروشگاه اینترنتی تبدیل شود و قابلیت های خیلی خوبی را به کاربران می دهد. در مورد این ویژگی ها و قابلیت ها می توانیم بگوییم که بسیار فراتر از یک فروشگاه ساز ساده می باشند و برای مدیران سایت ها گزینه هایی در خور توجه هستند. در ادامه به معرفی این قابلیت ها می پردازیم و با هم می بینیم که ویژگی های پرستاشاپ چیست

ویژگی های پرستاشاپ چیست

در پاسخ به این سوال که ویژگی های پرستاشاپ چیست و این سیستم چه چیزی را به ما می دهد باید بگوییم که در وحله اول همان مواردی که مربوط به یک فروشگاه اینترنتی می باشد را در اختیار ما قرار خواهد داد. در واقع پرستاشاپ به ما یک سرویس کامل را خواهد داد که با استفاده از آن می توانیم مطمئن باشیم که فروشگاه اینترنتی ما چیزی کم نخواهد داشت و کلیه ملزومات آن فراهم می باشد.

ویژگی های پرستاشاپ چیست

اما ویژگی های دیگری که سیستم پرستاشاپ را رشد داده اند نیز در اینجا وجود دارند که از این قرار هستند:

سادگی در استفاده

یکی از اصلی ترین ویژگی هایی که پرستاشاپ برای شما دارد و ممکن است با توجه به اسکریپتی بودن آن کمی غیر قابل باور باشد، سادگی در استفاده می باشد. پرستاشاپ یک سیستم روان، راحت و ساده است که شما با ورود به پنل مدیریت آن می توانید به راحتی هر جایی از سایت خود را کنترل کرده و محصولات خود را مدیریت کنید، توضیحات و قیمت محصولات را ویرایش کرده و آنها را کم و زیاد کنید و هر کار دیگری که برای مدیریت یک سایت فروشگاهی لازم است را انجام دهید. این مورد جزو مواردی است که در معروف شدن پرستاشاپ نقش بسیار زیادی داشته است.

پرستاشاپ در زمان شروع شاید به کمی برنامه نویسی نیاز داشته باشد و سخت به نظر برسد اما سایت بسیار راحت و روانی را برای شما فراهم خواهد کرد که همین تجربه کاربری خوب برای مدیران می تواند یک ویژگی و امتیاز بزرگ محسوب شود.

سیستم CRM

سیستم های CRM یا همان کنترل ارتباط با مشتری یکی از اصلیترین ارکان برای جذب مشتری می باشد که وقتی بخواهید آن را روی سیستم های دیگری پیاده سازی کنید، ممکن است کمی به دردسر بیفتید. اگر در مورد کاری که CRM برای شما انجام می دهد کمی سردرگم هستید باید بگوییم این سیستم یکی از تکنیک های مدیریتی جهانی است که به مدیران یک مجموعه این امکان را می دهد که وضعیت مشتری خود را از زمان ورود به سیستم، تا ثبت سفارش، دریافت محصول و تمام شدن کار مجموعه با آن تحت نظر گرفته و به مشتری در هر لحظه پاسخ داده شود.

در این حالت است که مشتری شما دقیقا می داند که چه اتفاقی می افتد و اگر هر مشکلی داشته باشد شما از آن مطلع خواهید شد. پس می توانید مطمئن باشید که مشتری شما برای شما خواهد ماند و می توان گفت این سیستم تاثیر بسیار زیادی را روی جذب مشتری های دید و مهمتر از آن حفظ مشتری های قدیمی دارد.

عموما سیستم های کنترل ارتباط با مشتری به صورت غیر رایگان ارائه می شوند و باید آنها را به صورت افزونه نصب کرده و استفاده کنید که این ویژگی می تواند کمی در سیستم های مختلف دردسر ساز باشد و اکثر این افزونه ها به دلیل جامعیتی که دارند سرعت سایت شما را به شدت کند می کنند. این در حالی است که پرستاشاپ این قابلیت را به صورت رایگان و در هسته این سیستم به شما ارائه می کند و از هیچ کدام از این دردسر ها خبری نخواهد بود.

تنظیمات شخصی

تنظیمات شخصی و Customize کردن یک سایت فروشگاهی از مورادی است که برای هر مدیر و یا صاحب سایتی جذاب است. یکی از مشکلاتی که همه طراحان با مشتریان خود دارند این است که از خیلی از ماژول ها راضی نبوده و از طراح درخواست می کنند که آنها را تغییر دهد. اما در خیلی از موارد این تغییرات می تواند باعث از دست رفتن جامعیت ماژول استفاده شده و ایجاد نقایصی که بعضا مخفی هم هستند در این گونه سیستم ها شود.

شخصی سازی پرستاشاپ چیست

اگر بخواهیم ببینیم که این داستان در مورد پرستاشاپ چیست باید بگوییم که این سیستم سایت ساز فروشگاهی ماهیتی به همین صورت دارد و کلا برای این ساخته شده است تا دولوپر ها بتوانند آن را ویرایش کنند. شما در صورتی که این سیستم را ادیت نکنید و شخصی سازی نکنید حتی نمی توانید به خوبی از آن استفاده کنید. در مورد قابلیت شخصی سازی در پرستاشاپ باید گفت که این سیستم از هر لحاظی قابل شخصی است و کوچکترین جزئیات آن نیز تغییر می کنند.

فروش هر نوع محصول

در مورد اینکه سیستم کاری فروش محصولات در پرستاشاپ چیست باید گفت که این سیتسم به شما این امکان را می دهد که هر محصولی که می خواهید را بفروشید. محصولات شما ممکن است به صورت دیجیتال باشد و لازم باشد که مشتری شما بعد از خرید آن را دانلود کند و یا این محصول می تواند یک محصول فیزیکی باشد که شما آن را برای مشتری خود ارسال کنید.

پرستاشاپ امکانات لازم برای هر نوع محصولی را فراهم کرده است و شما می توانید با استفاده از آن هر محصولی که دارید را بفروشید همینطور شما قادر خواهید بود تا یک بخش B2B یا همان بازرگانی را راه اندازی کرده تا امکانات ارائه محصولات به صورت بازرگانی یا همان B2B (بیزنس تو بیزنس) را نیز داشته باشید و با سایر شرکت ها و کمپانی ها کار کنید.

قالب محور بودن

اگر نگران این هستید که برنامه نویسی و شخصی سازی آزادانه به ظاهر سایت شما آسیب برساند باید به شما بگوییم که به هیچ عنوان اینطور نیست و شما این امکان را خواهید داشت تا با استفاده از قالب های آماده ای که برای این سیستم وجود دارد، قبل از طراحی ببینید که چه چیزی را خواهید داشت بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید. با استفاده از این قالب ها شما علاوه بر ایده گرفتن برای طراحی می توانید از امکاناتی که هر کدام از آنها برای شما ارائه می کنند استفاده کنید.

قالب های پرستاشاپ تنوع خوبی دارند و در همه زبانها نیز موجود می باشند و شما می توانید نمونه های این قالب ها را با یک جست و جوی کوچک در اینترنت ببینید.

پلاگین های کاربردی

اگر بخواهیم بگوییم قدرتمند ترین مورد در بین ویژگی پرستاشاپ چیست می توانیم به قابلیت استفاده از پلاگین اشاره کنیم که به کاربران این امکان را می دهد که با استفاده از افزونه هایی که بعدا به سایت خود اضافه می کنند عملکرد آن را بهبود ببخشند.

استفاده از پلاگین یک مزیت بزرگ از نظر تخصصی و تکنیکی به شمار می رود. به این صورت که وقتی شما یک سایت را طراحی کرده اید و می خواهید قابلیتی جدید روی آن پیاده سازی کنید، ممکن است تغییراتی که در آن ایجاد می کنید باعث بروز خطاهای جدید شده و سیستم شما از این جریان آسیب ببیند. اما وقتی این ویژگی های جدید را به صورت یک افزونه یا پلاگین به سایت خود اضافه کنید اگر خطایی وجود داشته باشد با غیر فعال کردن افزونه برطرف شده و می توانیم بگوییم که سیستم شما به صورت کاملا جامع باقی خواهد ماند و سایت اصلی دست نخورده باقی می ماند.

علاوه بر این، افزونه های پرستاشاپ این قابلیت را به شما می دهد که با جست و جوی این افزونه ها ببینید که چه موردی برای شما مناسب است و چه قابلیت های جدیدی وجود دارد که هنوز به ذهن شما نرسیده است و می توانید از آن استفاده کنید.

CRM پرستاشاپ چیست

بهترین هاست برای پرستاشاپ چیست

در مورد اینکه بهترین هاست پرستاشاپ چیست نظرات متنوع و مختلفی وجود دارد اما به صورت عمده می توان گفت که برای پیدا کردن بهترین هاست پرستاشاپ لازم است به سیستم بالا دستی آن یعنی سمفونی نگاه کنیم و ببینیم که سایت هایی که با سمفونی طراحی می شوند از چه نوع سیستم هایی استفاده می کنند و لازم است بستر میزبانی و هاست آنها چه نوعی باشد.

همانطور که در بخش های قبلی هم به آن اشاره کردیم سمفونی یک فریم ورک بر اساس PHP است، پس باید در نظر داشته باشید که هاستی که انتخاب می کنید باید از سیستم عامل لینوکس باشد که بتواند بهترین سازگاری را با PHP داشته باشد. پس می توانیم بگوییم هاست لینوکس یک گزینه قابل قبول برای پرستاشاپ می باشد.

همینطور مورد دیگری که باید مد نظر قرار دهیم این است که هدف اصلی از به کارگیری پرستاشاپ چیست و از آن چه می خواهیم!؟ بله، سایت فروشگاهی، و آنچه که در مورد تمام سایت های فروشگاهی صدق می کند این است که تعداد درخواست های آنها بالا بوده و معمولا شلوغ می شوند. موردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هیچ کدام از مشتریان و کاربران یک سایت فروشگاهی نباید با سایتی خراب و کند مواجه شوند، پس قطعیت در کیفیت مورد دیگری است که باید در نظر گرفت.

با توجه به ویژگی های عنوان شده تنها موردی که می تواند قطعیت کیفیت را فراهم کند، یک هاست از نوع هاست ابری است. هاست ابری به شما کمک می کند تا سیستمی سرحال داشته باشید که برای هر کاربر همیشه بهینه باشد. هاست لینوکس ابری را می توان به عنوان یک سرویس ایده آل در پاسخ به این سوال که بهترین هاست پرستاشاپ چیست معرفی نمود.

مزایای سیستم پرستاشاپ چیست

در بخش های قبلی به این موضوع که ویژگی های پرستاشاپ چه هستند، به این موضوع پرداختیم که این سیستم مدیریت محتوای فروشگاهی از چه قابلیت هایی بهره مند است. اما این قابلیت ها باعث شده است که نقاط قوت و برتری خاصی بین این سیستم و سایر سیستم های فروشگاهی ایجاد شود که در ادامه این مطلب به معرفی آنها خواهیم پرداخت و این موارد را با هم بررسی می کنیم.

به طور کلی می توانیم در پاسخ به این سوال که مزایای پرستاشاپ چیست این موارد را نام ببریم:

امکانات خوب برای راه اندازی جشنواره های فروش

یکی از بهترین گزینه هایی که می توان از آن به عنوان یک مورد کاربردی و مهم در پاسخ به سوال مزایای پرستاشاپ چیست معرفی کرد، امکان ایجاد جشنواره ها و همینطور فروش های ویژه است که لازم است در آنها تعدادی از محصولات که ممکن است یک گروه مشخص و سا دسته بندی خاص، و یا صرفا کالاهای موردی و خاصی باشد، باید از نظر قیمت و گروهبندی با تغییرات خاص مربوط به خود ارائه شوند.

این جدا سازی ها و دسته بندی محصولات به راحتی در پرستاشاپ قابل انجام است و می توان این گزینه را یکی از بهترین موارد برای این کار معرفی کرد. این امر در صورتی است که راه اندازی این نوع از جشنواره ها نیازمند کار زیاد روی محصولات است.

سئو و بهینه سازی خوب

یکی از مهمترین مواردی که باید در مورد سیستم های مدیریت محتوای خاص و کمتر استفاده شده در نظر داشت این است که بیشتر آنها از نظر سئو دچار مشکلات تکنیکال هستند اما در مورد پرستاشاپ می توانیم بگوییم که اوضاع به این صورت نمی باشد.

استفاده از کدهای CSS روان و اسکریپت های ساده باعث شده است که این سیستم یک صفحه ساده را ارائه کند که پیمودن آن برای خزنده ها و روبات های گوگل و سایر موتور های جست و جو ساده است و می توانیم بگوییم که کار خود را خوب انجام می دهد. همینطور ابزار هایی که برای ارزیابی های سئو در این سیستم مدیریت محتوا ارائه شده است می توانند خوب جواب دهند.

مهاجرت از سایر پلتفرم ها

یکی دیگر از موراد مهمی که می توانید آن را در نظر داشته باشید این است که ساختار پرستاشاپ به این صورت است که شما امکان مهاجرت از سایر پلتفرم ها به این سیستم مدیریت محتوا را دارید و می توانید سایت خود را از یک سیستم دیگر به این سیستم درون ریزی یا همان Import کنید.

مهاجرت کردن از سایر سیستم هایی که با زبان PHP و همینطور پایگاه داده هایی مانند MySQL و Mariadb سازگاری دارند، روس سیستم پرستاشاپ امکان پذیر است  شما می توانید تمامی محصولات خود را به صورت آماده به این سیستم ایمپورت کنید و کار زیادی را نباید انجام دهید. این ایمپورت کردن می تواند دسته بندی ها و متا تگ های شما را نیز برای شما ذخیره کند.

بهترین هست برای پرستاشاپ چیست

آپدیت منظم

یکی از مزایا و نکات مثبتی که در مورد خیلی از CMS ها می تواند بک موضوع فراموش دهش باشد، این است که شما با استفاده از پرستاشاپ به سیستمی دسترسی دارید که به صورت منظم و دوره ای آپدیت ارائه می کند و یک سیستم زنده و پویا است. خیلی از CMS ها آپدیت هایی که برای موارد امنیتی و همینطور بهبود قابلیت ها انجام می شود را خیلی دیر تر ارائه می کنند که این موضوع می تواند یکی از نشانه های بزرگ ضعف آنها باشد.

اکنون که می دانیم پرستاشاپ چیست و چگونه کار می کند، و همینطور چه مزایایی را برای استفاده کنندگان از آن و همینطور طراحانی که با آن فروشگاه های اینترنتی را طراحی می کنند دارد، وقت آن رسیده است تا کمی در مورد این که این برنامه چه معایبی دارد صحبت کنیم و ببینیم که در صورتی که به سراغ این سیستم مدیریت محتوا رفتیم تا یک فروشگاه اینترنتی را با آن پیاده سازی کنیم باید چه موارد و نکاتی را مورد نظر داشته باشیم.

معایب پرستاشاپ چیست

به طور کلی در مورد این سوال که معایب پرستاشاپ چیست فهرست بزرگ و موارد شاخ و دم داری وجود ندارد و می توان گفت که مزایای این سیستم مدیریت محتوا به معایب آن می چربد، اما پرستاشاپ هم مانند هر سیستم مدیریت محتوای دیگر و هر برنامه نرم افزاری دیگری در کنار مزایایی که ارائه می کند معایبی هم دارد که باید به آنها توجه کنیم و می توان گفت که عاری از ایراد نیست.

در مورد این که معایب پرستاشاپ چیست می توان این موارد را معرفی نمود:

ایراد در سیستم های بزرگ

پرستاشاپ یک فروشگاه ساز سریع و حرفه ای است و می توان یک فروشگاه اینترنتی را سریعتر از خیلی از سیستم ها تحویل دهد که آماده بهره برداری باشد و هر کاری را به راحتی انجام دهد. اما یک ایراد بزرگ دارد و آن این است که اگر سایت شما بزرگ شود و شما با یک فروشگاه چند منظوره و تعداد زیادی از محصول های دیجیتال و همینطور فیزیکی که فروش آنها هم شرایط مختلف و تعرفه های مختلفی دارد و همزمان چند جشنواره روی آن برگزار شده است و درصد های مختلف تخفیف اعمال می گردد، پرستاشاپ را زمین گیر خواهد کرد و سایت شما ممکن است با ایرادات مختلفی مواجه شود.

به طور خلاصه تر می توانیم این گونه بگوییم که پرستاشاپ برای سایت های بزرگ دچار مشکل می شود. وقتی که شما یک پروژه و سایت اینترنتی کوچک را با استفاده از این سیستم راه اندازی کنید همه چیز اوکی خواهد بود اما تجربه طراحانی که با این سیستم مدیریت محتوا کارکرده اند ثابت کرده است که سیستم مدیریت محتوای پرستاشاپ برای سایت های بزرگ به شما به خوبی سایت های کوچک جواب نخواهد داد و یا باید گفت که به مرور زمان که سایت شما بزرگ می شود، مشکلات نمایان خواهند شد.

پس باید این موضوع را در نظر داشته باشید که ممکن است سایت شما با بزرگ شدن نیاز داشته باشد که سیستم مدیریت محتوای فروشگاهی جدیدی را داشته باشد.

هزینه بر بودن

اگر بخواهیم بگوییم که دیگر علت مطرح برای کم شدن استفاده از سیستم مدیریت محتوای فروشگاهی پرستاشاپ چیست باید به هزینه بر بودن راه اندازی و همینطور نگهداری سایت با استفاده از سیستم پرستاشاپ اشاره کنیم. وقتی که شما سایت و فروشگاه اینترنتی خود را با پرستاشاپ راه اندازی کرده باشید باید این موضوع را در نظر داشته باشید که گسترش آن کاری است که حتما باید به سراغ یک برنامه نویس خبره بروید و خب این کار برای شما هزینه خواهد داشت.

به طور کلی باید گفت که پرستاشاپ یک سیستم پر خرج و پر هزینه است و با کوچکترین ایرادی که در آن ایجاد می شود باید دست به جیب بشوید. پس به طور کلی باید بگوییم که بکارگیری این سیستم می تواند خیلی از نظر اقتصادی منطقی نباشد و توجیه نداشته باشد. اما در صورتی که شما یک برنامه نویس حرفه ای هستید و یا یک عضو در تیم خود دارید که از پس این کار ها بر می آید می توانید این موضوع را فراموش کرده و با خیال راحت از این سیستم استفاده کنید.

نیاز به برنامه نویس

همانطور که در بخش قبل هم اشاره کردیم، بهتر است وقتی که از سیستم پرستاشاپ برای سایت خود استفاده می کنید، یک برنامه نویس در تیم خود داشته باشید که خب با توجه به این موضوع که پرستاشاپ شما احتمالا کار زیادی هم خواهد داشت این موضوع می تواند برای شما هزینه داشته باشد و حقوقی که یک برنامه نویس خبره می گیرد اصلا کم نیست.

در صورتی که خود شما می خواهید مسئولیت برنامه نویسی این سایت را بر عهده بگیرید باید گفت که نیاز پرستاشاپ تقریبا به یک برنامه نویس تمام وقت و یا نیمه وقت است و با پاره وقت کار درست نخواهد شد. پس در نظر داشته باشید که اگر خودتان می خواهید کار برنامه نویسی با پرستاشاپ را دنبال کنید، وقت زیادی از شما گرفته خواهد شد و باید به این موضوع توجه کنید که ممکن است به کارها و مسئولیت های دیگر خود نرسید و برنامه کاری و زمان بندی های شما دستخوش تغییر بخاطر ارور های بیهوده و ایرادات جزئی شود.

کمبود قالب

یکی دیگر از مواردی که می توان در پاسخ به سوال معایب و ایرادات پرستاشاپ چیست آن را معرفی کرد کمبود قالب و منابع . کامپوننت های آماده برای آن است. وقتی که شما از یک سیستم مدیریت محتوای شناخته شده مانند وردپرس استفاده می کنید، باید در نظر داشته باشید که امکانات مختلف و زیادی را برای راه اندازی یک سایت اینترنتی در اختیار شما قرار خواهد گرفت که از مهمترین آنها می توان به قالب های رنگارنگ که می توانند کار طراحی یک سایت حرفه ای را از یک ماه به 3 روز کاهش دهند، اشاره کرد.

اما وقتی که به سراغ پرستاشاپ بروید از این قالب ها خبری نخواهد بود و باید گفت که این سیستم مدیریت محتوا از آندست سیستم هایی است که واقعا با مشکلات جدی در زمینه قالب ها و کمبود آنها مواجه است و اگر بخواهید از قالب های آماده برای سایت خود استفاده کنید، تمامی سایت هایی که طراحی می کنید یک شکل و یک مدل خواهند شد.

سمفونی چیست

امنیت

یکی دیگر از مواردی که در مورد سیستم مدیریت محتوای فروشگاهی پرستاشاپ باید مد نظر قرار دهید این است که ممکن است در این سیستم رخنه های امنیتی مختلفی ایجاد شود که مسلما شما این موضوع را نمی خواهید. یکی از مشکلات اساسی که پرستاشاپ با آن دست و پنجه نرم می کند مشکلات امنیتی است که می توان در مورد یک سایت فروشگاهی گفت که این مشکلات فاجعه بار خواهد بود. البته در صورتی که شما صرفا محصولات فیزیکی بفروشید و فروش آنلاین نداشته باشید، می توانید با روند ارسال آنها را جبران کنید، اما آن بخش از مشکلات که منجر به از کار افتادن سایت شما می شود، می تواند به صورت جدی روی فروشی که شما دارید تاثیر بگذارد و هم به اعتبار شما آسیب برساند و هم مشتری های وفادار شما را فراری دهد.

به طور کلی در مورد این سوال که معایب پرستاشاپ چیست و وقتی که می خواهیم از این سیستم برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی استفاده کنیم، باید چه موارد و نکاتی را در نظر داشته باشیم، باید گفت که میتوان دردسر های زیادی را برای سیستم مدیریت محتوای پرستاشاپ در نظر گرفت که هر چند مزایا بر آنها برتری دارند اما این موارد باعث شده است که استفاده از پرستاشاپ کمرنگ شده و کمتر کسی سراغ آن برود.

می توانیم در آخر این مورد را عنوان کنیم که هر چند این سیستم مزایای خیلی خوبی دارد اما معایب آن باعث شده است تا از سایر رقبای خود کمی عقب تر بماند و در صورتی که این موارد از طرف ارائه کنندگان برطرف شود، می توان به صورت کامل به این سایت ساز خوب اعتماد کرد.

در کنار تمامی ویژگی ها و مزایا و معایبی که برای سیستم مدیریت محتوای فروشگاهی پرستاشاپ گفته شد هنوز یک سوال مهم باقی مانده است و آن این است که در بین رقبایی که برای این سیستم وجود دارد، جایگاه پرستاشاپ چیست و آیا استفاده از آن توجیه دارد و یا بهتر است که به سراغ سیستم های دیگر برویم. این سوال را در بخش بعدی به صورت کامل پاسخ خواهیم داد.

پرستاشاپ در مقایسه با رقبا

پرستاشاپ یکی از سیستم های خوب برای ساخت فروشگاه اینترنتی است ولی همانطور که می دانید تنها سیستم موجود نیست و باید گفت که سیستم های قدرتمند دیگری هستند که می توانند ویژگی هایی بهتر و بیشتر از پرستا شاپ را برای کاربران و استفاده کنندگان از آنها ارائه کنند اما با این وجود اگر بخواهیم بگوییم که جایگاه پرستاشاپ چیست می توان گفت که پرستاشاپ امکانات خوبی را ارائه می کند و در رتبه های بالایی هم قرار دارد. در این خصوص باید بگوییم که پرستاشاپ سیستمی است که در سال 2008 ارائه شد و تقریبا می توان آن را جزو اولین سیستم های مدیریت محتوایی دانست که صرفا برای فروشگاه ها ارائه شده اند.

این سیستم کار خود را با یکی از بزرگترین رقبای خود یعنی مجنتو شروع کرد و البته باید گفت که استفاده از مجنتو بیشتر می باشد اما پرستاشاپ سیستمی است که عمدتا به عنوان یک سیستم ساده تر و روان تر شناخته شده و باید گفت که از مجنتو سریعتر و سبک تر بوده و برای فروشگاه های کوچکتر بسیار مناسب است. اما اگر بخواهیم درصد استفاده و همینطور جایگاهی که در رده بندی های مختلف بین مجنتو و پرستاشاپ قرار دارد را بررسی کنیم باید بگوییم که پرستاشاپ در رده های پایین تری نسبت به رقیب سنتی خود قرار گرفته است و مجنتو به عنوان سیستمی پر کاربرد تر و پر استفاده تر شناخته می شود.

هر چند که اختلاف کار با آنها خیلی نیست و باید گفت که تنها 3 دهم درصد اختلاف بین سهم بازار را با هم دارند و مجنتو یک درصد از سهم بازار سایت هایی که از سیستم مدیریت محتوا استفاده می کنند و پرستاشاپ 0.7 درصد را دارا می باشند، اما اگر این تعداد را در کل سایت های استفاده کننده از سیستم مدیریت محتوا در نظر بگیریم رقم بزرگی خواهد شد. همینطور باید گفت که در بین سایت های مطرح نیز این رقم ها جابجایی زیادی دارند و اگر بخواهیم بگوییم که درصد استفاده از این دو سیستم در بین 100 هزار سایت اول به چه صورت می باشد باید گفت مجنتو با 3 درصد، در جایگاه بسیار بالاتری نسبت به پرستاشاپ که تنها 0.4 درصد از این بخش بازار را دارد قرار گرفته است.

در صورتی که به اطلاعات بیشتری در مورد مجنتو نیاز دارید می توانید به مقاله مجنتو چیست مراجعه کنید. سیستم های مدیریت محتوای فروشگاهی دیگری هم وجود دارند که بعد از پرستاشاپ وارد میدان شده اما توانسته اند از آن بهتر باشد. از مهمترین آنها می توانیم به ووکامرس از وردپرس اشاره کنیم. در مورد ووکامرس باید بگوییم که تقریبا سه سال بعد از پرستاشاپ ارائه شد و به پشتوانه سیستمی کهر وی آن سوار می شود، یعنی وردپرس توانست به جایگاه های بالایی هم در درصد استفاده توسط کاربران و هم امکاناتی که برای آن ارائه ده است دست پیدا کند و می توان گفت که بسیار فراگیر تر و بزرگتر از پرستاشاپ می باشد.

اختلاف بین این دو به حدی است که استفاده از وردپرس در 100 هزار سایت اول نزدیک به 28 درصد است و این میزان بسیار بیشتر از پرستاشاپ است. البته باید گفت که این صرفا مربوط به استفاده از ووکامرس است و وردپرس با سایر سیستم های تجارت الکترونیک دیگری که دارد را در این درصد ها محاسبه نکرده ایم. موضوعی دیگری هم در این میان وجود دارد و باید این را هم گفت که عموما سایت های طراحی شده با ووکامرس کمی سایت های سنگینی هستند و در صورتی که شما هدفی به غیر از سرعت سایت برای استفاده از پرستاشاپ به جای وردپرس دارید بهتر است آن را کنار بگذارید. اطلاعات بیشتر در مورد سیستم تجارت الکترونیک وردپرس یعنی ووکامرس را می تواند در مقاله ووکامرس چیست پیدا کنید.

رقبای پرستاشاپ کدامند

در مورد اینکه وضعیت سیستم های دیگر در مقایسه با پرستاشاپ چیست باید بگوییم که هنوز سیستم هایی باقی مانده اند که در این مقایسه جای دارند و از این میان می توان به دو سیستم شاپیفای که در مقام دوم و همینطور OpenCart که در جایگاه ششم قرار دارند اشاره کنیم.

بعد از ووکامرس می توان گفت که شاپیفای پر استفاده ترین سیستم برای سایت های فروشگاهی است. البته باید در نظر داشت که این سیستم یک سایت ساز به صورت Hosted یا همان میزبانی شده است که در آن شما صرفا یک اکانت را خریداری کرده و سایت خود را به راحتی با آن می سازید و حتی لازم نیست که محصولات خود را وارد کنید و صرفا آنها را Import خواهید کرد. البته باید در نظر داشت که این سیستم قابل تغییر نبوده و نمی توان آن را ویرایش کرد یا از خیلی از قابلیت ها مانند یک سیستم وبلاگ دهی خوب در آن وجود ندارد. بعلاوه سیستم پرداخت های آن صرفا با آمازون و شاپیفای می باشد و در ایران غیر قابل استفاده است.

در کل می توان گفت که اگر قصد دارید تا یک سایت داخلی داشته باشید، باید قید شاپیفای که دومین سیستم جهان است را بزنید و این سیستم پر دردسر و پر کارمزد به کار شما نخواهد آمد و می توانید از پرستاشاپ استفاده کنید. اما در مورد اینکه وضعیت مقایسه اپن کارت و پرستاشاپ چیست باید گفت که این سیستم چند سالی را از پرستاشاپ جوانتر بوده و به صورت تازه نفس وارد این بازار شده است. اپن کارت هم مانند پرستاشاپ سیستمی رایگان و سبک است و می توان بزرگ ترین مشخصه آن را سبک بودن آن در نظر داشت. اما از نظر داکیومنت ها، ماژول ها و راحتی در برنامه نویسی با آن، با توجه به اینکه یک سیستم تازه و نسبتا جدید است، از پرستاشاپ عقب تر ایستاده است اما می توان آینده خوبی را برای آن در نظر داشت.

در صورتی که به اطلاعات بیشتری در خصوص این دو سیستم نیاز دارید، مقاله Opencart چیست و همینطور مقاله شاپیفای چیست می توانند اطلاعات خوبی را به شما بدهند. به طور کلی در مورد اینکه در بین سایر سیستم های مدیریت محتوای فروشگاهی و فروشگاه ساز های مختلف جایگاه پرستاشاپ چیست باید بگوییم که پرستاشاپ سیستمی قدرتمند است که جایگاه خوبی را دارد و می توان به آن تکیه کرد. کار کردن با این سیستم تقریبا راحت بوده ولی باز هم به برنامه نویسی نیاز دارد و همینطور می توان آن را به طور کامل شخصی سازی کرد.

نتیجه گیری

به طور کلی در پاسخ به این سوال که پرستاشاپ چیست باید بگوییم یک سیستم سایت ساز فروشگاهی که خود اسکریپتی از پلتفرم سمفونی بوده و می تواند برای شما یک سایت ایده آل را راه اندازی کند و به کار بیندازد. در این مقاله در مورد کارکرد های پرستاشاپ و ویژگی هایی که برای ما فراهم می کند صحبت کردیم و دیدیم که بهترین هاست برای پرستاشاپ چیست و با توجه به این موارد می توان گفت که پرستاشاپ سیستمی است که کار با آن کمی نیاز به توجه دارد و دانش برنامه نویسی در آن مهم است. همینطور می تواند قابلیت های خیلی خوبی را به ما بدهد که در صورت کنار آمدن با مشکلات آن گزینه ای خیلی خوب تلقی می شود.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed