هاست Node JS چیست؛ به چه دردی می‌خورد؛ بهترین کدام است؟

هاست Node JS چیست
خرید هاست
میزبانی وب

مدیریت عملکرد سایت و برنامه‌های تحت وب شما در سمت سرور یکی از موارد حساس است که خیلی از صاحبان کسب‌وکار اهمیت توجه به آن را دریافته‌اند. یکی از مواردی که می‌تواند یک دسترسی خوب و حرفه‌ای را برای بک‌اند سایت و سمت سرور برنامه شما فراهم کند Node JS است که به شما اجازه می‌دهد تا از جاوا اسکریپت در بک‌اند استفاده کنید. Node JS برای اینکه بتواند بازدهی کامل را به شما بدهد و تمام آنچه که دارد را در اختیار شما بگذارد، باید از هاست بهینه‌سازی برای آن استفاده شود که امروزه هاست Node JS نامیده می‌شود. در این مطلب به بررسی اینکه هاست Node JS چیست و چه کارایی‌هایی دارد، با ما همراه باشید.

قبل از بررسی این موضوع که هاست Node JS چیست و چه ویژگی‌هایی دارد باید ببینیم که خود Node JS چیست و دقیقا قرار است چه کاری را برای ما انجام دهد.

Node JS چیست؟

یک محیط برنامه‌نویسی و توسعه کد جاوا اسکریپت که به‌صورت اپن‌سورس و کراس پلتفرم ارائه شده است. به این معنا که هم رایگان است و بدون هزینه می‌توانید از تمام ویژگی‌های آن به‌صورت قانونی استفاده کنید، و هم اینکه این برنامه برای استفاده روی سیستم عامل‌های مختلف ارائه شده است و به این صورت نیست که فقط روی لینوکس و یا فقط ویندوز ارائه شود.

نود جی اس چیست

Node JS را می‌توان یک بهینه‌سازی از محیط توسعه Netscape معرفی کرد که 13 سال از آن جوان‌تر است و برای اولین‌بار در سال 2009 میلادی به بازار عرضه شد. اولین توزیع‌های این برنامه قابلیت‌های نسخه‌های امروزی را نداشت و صرفا برای سیستم عامل‌های لینوکس و مکینتاش برنامه‌ریزی شده بود. رایان دال، برنام‌ نویسی که Node JS را ابداع و ارائه کرده بود با کمی تغییر در Apache یک وب‌سرور که بتواند تمامی نیازهای Node JS را برطرف کند ارائه کرد. تا مدت‌ها این وب‌سرور مناسب‌ترین گزینه برای کار با Node JS بود. اما در ادامه NginX وارد میدان شد و Node JS را به نحوی پشتیبانی کرد که بهترین بودن Apache به پایان رسید.

در اصل کاری که Node JS برای شما انجام خواهد داد این است که با استفاده از یک حالت رویدادگرا کاری خواهد کرد که تمام برنامه‌های شبکه شما به‌‌صورت بی‌درنگ یا همان Real Time و بدون بروز هیچ مشکلی اجرا شده و هیچ هنگ کردن و خطایی در کار نباشد. تمامی این بهینه‌سازی‌های سمت سرور با یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی دنیا یعنی Java Script انجام می‌پذیرد، ازاین‌رو برنامه‌نویسان زیادی هستند که با آن راحت بوده و در نتیجه می‌توانیم بگوییم Node JS علاوه بر کارایی به شما یک تجربه کاربری خوب، و مدیریت بی‌دغدغه و آسان را نیز ارائه خواهد کرد.

وقتی حرف از راحتی زده می‌شود یک تفکر غلط به وجود می‌آید که چون راحت است پس خوب نیست، Node JS این تفکر را نقض کرد. یک برنامه که کار با آن راحت بوده و به شما بهترین امکانات را ارائه می‌کند و خیلی از شرکت‌های بزرگ نظیر، مایکروسافت، لینکدین، نتفلیکس، پی‌پال، وال‌مارت و یاهو از این محیط توسعه در بک‌اند سرورهای خود استفاده کرده‌اند. Node JS مزایا و ویژگی‌های زیادی را با خود به همراه دارد که از این بین می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. ایجاد محتوای پویا برای سایت
  2. جمع‌آوری و ذخیره‌سازی اطلاعات از فرم‌های سایت
  3. کار با فایل‌ها و پرونده‌های روی سرور و همین‌طور تغییر آنها
  4. حذف و اضافه کردن داده‌ها به پایگاه داده خود

تمامی این قابلیت‌ها در کنار چند ویژگی مهم که توسط Node JS پشتیبانی و ارائه می‌شوند. سرعت بالا و مقیاس‌پذیری و قابلیت بزرگ شدن داده‌ها و تسک‌ها به صورت تصاعدی، باعث شده است تا استفاده از این پلتفرم به یک روال عادی و حرفه‌ای در صنعت وب و همین‌طور طراحی برنامه‌‌های تحت شبکه تبدیل شد. Node JS برای ارائه بهترین بازدهی به شما نیاز دارد تا محیطی برای آن فراهم باشد که بتواند ضروریات این برنامه را تامین کند. هاست Node JS یکی از مواردی است که می‌توان با استفاده از آن این منابع و حداقل‌ها را به حدی که Node JS بهترین کارای خود را ارائه کند، معرفی نمود. البته گزینه‌های دیگری هم مانند سرور مجازی وجود دارند که می‌توان آنها را برای Node JS یک پلتفرم میزبانی ایده‌آل مطرح کرد. در ادامه به بررسی کامل اینکه دلیل نیاز ما به هاست Node JS چیست خواهیم پرداخت.

هاست نود جی اس

دلیل نیاز به هاست Node JS چیست؟!

اگر بخواهیم این مسئله را عنوان کنیم که دلیل نیاز ما به هاست Node JS چیست در ابتدا باید در مورد اینکه خود هاست Node JS چیست و چه ساختاری دارد کمی بیشتر توضیح دهیم. عموما وقتی هاستی را به چیزی نسبت می‌دهیم، منظور ما هاستی است که بتواند پلتفرم موردنظر را به‌صورتی بهینه‌تر از سایر هاست‌ها و سرورها پشتیبانی کرده و تنظیمات آن به‌گونه‌ای ارائه شده است که برای استفاده روی پلتفرم موردنظر بهترین باشد. به‌عنوان مثالی از این موارد می‌توان هاست وردپرس و یا هاست لاراول (برای اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع می‌توانید به مقاله «هاست لاراول چیست» مراجعه کنید) را معرفی نمود.

Node JS نیز یکی از مواردی است که با ارائه یک هاست و میزبان که نیازهای آن را برطرف کند، می‌تواند عملکرد حداکثری خود را به نمایش بگذارد. ازاین‌رو المانی به عنوان هاست Node JS معرفی می‌گردد که می‌تواند به‌عنوان یک المان حرفه‌ای و خوب برای ایجاد بستر مناسب که Node JS در آن نهایت بازدهی خود را نشان دهد، معرفی می‌گردد. اما موارد اساسی در مورد هاست Node JS چیست و یک هاست Node JS باید از چه نظرهایی بهینه‌سازی شود؟!

شما برای اینکه یک هاست همه جور تمام برای این کار داشته باشید باید نکات مختلفی را در نظر بگیرید. یکی از مهمترین این موارد تکنولوژی مورد استفاده در رسانه‌های ذخیره‌سازی است که معمولا بهترین آنها هاردهایی با تکنولوژی NVMe هستند، اما پیدا کردن دیتاسنترهایی با این نوع از هارد کمی سخت است. و اگر هم به آنها دسترسی داشته باشید، هاستینگ‌ها به‌صورت کامل داده شما را روی آن قرار نخواهند داد، و عموما از SSD هم در کنار NVMe استفاده می‌شود.

مورد بعدی استفاده از یک وب‌سرور قدرتمند و خوب است که می‌تواند به درخواست‌های برنامه‌ها به‌صورت موازی و با نرخ خیلی بالایی پاسخ دهد. پایگاه داده‌ای که استفاده می‌شود نیز می‌تواند تاثیر زیادی را روی این موارد داشته باشد. همین‌طور موردی که اگر بخواهیم بگوییم که مهمترین مورد قابل‌توجه در هاست Node JS چیست؟ می‌توان دسترسی سطح بالا و امکان مدیریت کامل هاست را نام برد. اما آیا هاستی وجود دارد که این ویژگی‌ها را داشته باشد؟!

دلیل نیاز به هاست Node JS

آیا هاست Node JS وجود دارد؟!

در بخش‌های قبلا دیدیم که Node JS چیست و چه استفاده‌هایی می‌تواند داشته باشید. اکنون وقت آن رسیده است که به این موضوع بپردازم که آیا چیزی به نام هاست Node JS وجود دارد و می‌توانیم اصلا همچین هاستی داشته باشیم؟

پاسخ بخش اولین این سوال مطلقا خیر و بخش دوم این سوال کاملا بله خواهد بود. هنوز استانداردی برای یک هاست Node JS وجود ندارد و ما نمی‌توانی نام محصولی را هاست Node JS بگذاریم. اما می‌توانیم گزینه‌هایی را به شما معرفی کنیم که بازدهی خوبی را به شما بدهند و شما بتوانید بهترین کارکردن Node JS را در سایت و برنامه شبکه‌ای خود شاهد باشید. البته باید توجه داشت که موراد و مشکلاتی نیز در این راه وجود دارد. اما این چالش‌های پیش روی هاست Node JS چیست؟!

اگر بخواهیم به این سوال که بزرگترین مسئله برای انتخاب یک سرویس هاست Node JS چیست پاسخ دهیم، متاسفانه باید دانش پایین هاستینگ‌ها و عدم آگاهی موارد لازم برای بهینه‌سازی را نام ببریم. ماهیت Node JS به گونه‌ای است که جاوا اسکریپت را در بک‌اند به کار می‌برد و خیلی از هاستینگ‌ها متصور می‌شوند که قرار است دقیقا مانند یک وب‌سایت عمل کنند. اما اوضاع از این قرار نیست و Node JS بیشتر یک نرم‌افزار و برنامه است.

خیلی از هاستینگ‌های مطرح که اسم و رسمی هم برای خود به هم زده‌اند اقدام به ارائه سرویسی تحت عنوان هاست Node JS می‌کنند که بیشتر ویژگی‌های هاست وردپرس را دارد. این در حالی است که Node JS و PHP دو قطب کاملا متضاد هم بوده و کاملا نیازهای متفاوتی دارند. در صورتی که شما به این سرویس‌ها نگاه کنید متوجه خواهید شد که بیشتر آنها از یک وب سرور LiteSpeed و همین‌طور از پایگاه داده‌هایی مثل MariaDB برای این کار استفاده نموده‌اند. این مورد یک اشتباه محض بوده و نشان از دانش پایین این هاستینگ‌ها دارد. خیلی از هاستینگ‌ها یک رویکرد خطی را برای محصولات خود پیش می‌گیرند و آنها را با یک معیار قوی و ضعیف می‌سنجند. این کار اشتباه باعث می‌شود تا تمایزی بین یک هاست وردپرس و هاست Node JS در نظر گرفته نشود.

آیا هاست Node JS وجود دارد!؟

ارائه هاست برای یک پلتفرم را نمی‌توان به‌صورت قوی و ضعیف بیان کرد. اگر یک هاست روی یک پلتفرم سنگین مانند وردپرس خوب عمل می‌کند قادر نیست روی Node JS هم همین‌طور باشد. برای گرفتن بازدهی روی محصولی مانند Node JS شما باید موارد دیگری را مورد بررسی قرار دهید و از تکنولوژی‌های دیگری استفاده نمایید. با همه این تفاسیر سوالی مطرح خواهد شد که از چه هاستی باید استفاده کرد و بهترین گزینه به‌عنوان هاست Node JS چیست؟!

امکانات اصلی برای هاست Node JS چیست؟

معرفی یک هاست و سرور که بتواند بهترین عملکرد را با استفاده از Node JS ارائه کند موردی است که قرار است آن را در این قسمت با هم بررسی کنیم. در بخش قبلی گفتیم که ویژگی‌های یک هاست Node JS چیست و دیدیم که در صورتی که بخواهیم یک هاست Node JS داشته باشیم، باید چه مواردی را دنبال کنیم و از چه امکاناتی می‌توان در این زمینه بهره برد. این موارد به‌صورت زیر خواهد بود:

وب‌سرور NginX

اگر بخواهیم بگوییم مهمترین موارد مربوط به یک هاست Node JS چیست می‌توانیم وجود یک وب‌سرور قوی را نام ببریم. بهترین وب‌سرورها برای استفاده در یک هاست Node JS آپاچی و NginX هستند. دقت داشته باشید به هیچ عنوان از سرویس‌هایی که به شما وب‌سرور لایت اسپید را ارائه می‌کنند استفاده نکنید. به‌طورکلی سازگاری NginX با Node JS بسیار بالاتر بوده و استفاده از این وب‌سرور قدرتمند در این نوع از هاست به شما یک بازدهی خوب را خواهد داد و درخواست‌هایی که به هاست Node JS شما ارسال خواهد شد بسیار بهتر و سریع‌تر پاسخ‌دهی می‌شود.

تکنولوژی NVMe

بهترین گزینه برای ذخیره‌سازی پایگاه داده و داده‌های مربوط به هاست Node JS چیست؟ قطعا خواهیم گفت NVMe. پیشتر هم به این موضوع اشاره کردیم و دیدیم که این نوع از حافظه چقدر می‌تواند مهم باشد. نکته جالبی در مورد تکنولوژی NVMe وجود دارد و آن این است که این هاردها جدیدترین تکنولوژی مرسوم به شمار می‌روند و در نتیجه برای تمام هاست‌ها بهترین هستند. پس استفاده از آنها به همه توصیه می‌شود.

موردی که برای انتخاب هاست Node JS باید در نظر داشته باشید این است که آیا هاستینگ شما از دیتاسنترهایی که این خدمات را ارائه می‌کنند سرویس می‌گیرد و به شما می‌دهد یا خیر؟! امروزه شما به هر وب‌سایت هاستینگی که بروید مشاهده خواهید کرد که روی تمامی سرویس‌ها برچسب NVMe خورده است. اما این نوع حافظه یک حافظه گران‌قیمت بوده که هزینه بسیار بالایی برای دیتاسنتر خواهد داشت و معمولا به‌صورت ترکیبی با SSD ارائه می‌گردد. پس حتما از هاستینگ‌هایی که از صحت آنها مطمئن هستید خرید کنید.

پایگاه داده Mongodb

شما این قابلیت را دارید که از پایگاه داده‌های مختلفی برای هاست Node JS خود استفاده کنید، اما در نظر داشته باشید وقتی که از این نوع هاست بهره می‌برید بهترین پایگاه داده‌ای که می‌تواند به شما به‌صورت بی‌درنگ پاسخ دهد و مدیریت ساده‌ای نیز داشته باشد، پایگاه داده Mongodb خواهد بود. موردی که خیلی از هاستینگ‌ها به جای آن از Mariadb و یا MySQL استفاده می‌کنند.

شاید برنامه‌نویسان راحت‌تر باشند که از این گزینه‌ها استفاده کنند. اما اگر کارایی برای شما مهم است در بهترین حالت پایگاه داده غیررابطه‌ای Mongodb به شما خدمات ارائه خواهد نمود.

ویژگی های هاست Node JS

امکان مدیریت سطح بالا

اگر تجربه کار با یک هاستینگ عالی را دارید که در پشتیبانی ضعیف عمل می‌کند بهتر است برای هاست Node JS خود به‌سراغ شرکت دیگری بروید و از خیر کیفیت این خدمات بگذرید. وقتی پای Node JS در میان باشد شما نیاز خواهید داشت که بعضا هاست خود را منهدم کرده و آن را از نو بسازید. در اینجاست که پشتیبانی و همین‌طور داشتن اختیارات سطح بالا برای شما یک امتیاز محسوب می‌شود.

اگر بخواهیم بگوییم بهترین هاستینگ برای خرید هاست Node JS چیست؟ بی‌شک می‌توانیم بگوییم هاستینگی که دست شما را باز بگذارد و به شما نیز کمک کند. اگر قرار باشد برای هر درخواستی دو روز در صف بمانید و بعد از آن هم به شما بگویند که ماژول از نظر امنیتی مشکل دارد و قابل دسترسی نیست، این هاستینگ به درد ارائه خدمات Node JS نمی‌خورد. Node JS یک محیط کاملا تعاملی دارد که شما باید خیلی از موارد را دست‌کاری کرده و تغییر دهید تا آنچه که لازم دارید را به‌دست آورید.

ارائه دسترسی به SSH

یکی دیگر از مواردی که باید در مورد Node JS به آن توجه داشته باشید این امکان است که آیا به SSH دسترسی دارید و می‌توانید مستقیم و بدون واسطه با سرور در ارتباط باشید یا خیر. این مورد می‌تواند بسیار حساس باشد. خیلی از هاستینگ‌ها این امکان را برای شما فراهم می‌کنند، اما بعضی دیگر این عقیده را دارند که بهتر است خودشان با سرور تعامل داشته باشند و شما فقط کافی است که لب تر کنید.

البته در صورتی که شما از یک سرور اشتراکی استفاده کنید که اطلاعات صد هاست و سایت دیگر نیز روی آن است باید بگوییم حق با هاستینگ است و بهتر است شما بی‌خیال این گونه سرویس‌ها شوید.

اگر دقت کرده باشید پاسخ دادن به این سوال که بهترین گزینه قابل انتخاب در هاست Node JS چیست، کمی گیج‌کننده خواهد بود. بهترین کار این است که شما سرویسی که بهترین بازخورد روی Node JS دارد را با توجه به مطالبی که بیان کردیم، به‌صورت Customize شده و شخصی تهیه کنید و یا اینکه از گزینه سنتی و بهتری که برای کار با Node JS وجود دارد استفاده نمایید که در ادامه ارائه شده است.

بهترین گزینه برای استفاده به عنوان هاست Node JS چیست؟

هاست Node JS یک موضوع تازه است، اما خود Node JS سابقه‌ای طولانی دارد. در این میان که هاست Node JS نبود، برنامه‌نویسان زیادی که از Node JS استفاده می‌کردند چه کار می‌کردند و از چه چیزی برای ران کردن سایت و برنامه تحت شبکه‌ای که با Node JS کار شده بود استفاده می‌کردند!؟ پاسخ سرور مجازی است. سرور مجازی یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌تواند برای ران شدن یک سایت یا برنامه که با Node JS ساخته شده است استفاده شود. شما می‌توانید با استفاده از آن یک بستر کاملا باز را برای کار خود پیاده‌سازی کنید که بشود هر برنامه‌ای را روی آن اجرا کرده و تمامی ویژگی‌ها را برحسب نیاز تغییر دهید. همان‌طور از قابلیت کش کردن خوبی هم برخوردار است که می‌تواند خیلی مفید باشد.

با این اوصاف اصلا دلیل استفاده و ارائه هاست Node JS چیست؟ بهترین پاسخ هزینه کمتر است. شما با استفاده از هاست Node JS هزینه پایین‌تری را نسبت به سرور مجازی پرداخت می‌کنید و یک راحتی نسبی در مدیریت آن خواهید داشت که البته با داشتن دانش نسبی می‌توان آن را روی سرور مجازی هم مدیریت کرد و برای یک برنامه‌نویس Node JS کار چندان سختی نیست.

انتخاب اینکه گزینه مناسب بین استفاده از سرور مجازی و یا استفاده از هاست Node JS چیست موردی است که باید آن را بر اساس نیازتان برای خود بررسی کرده و این تصمیم را بگیرید.

بهترین گزینه برای هاست Node JS

نتیجه‌گیری

وقتی در مورد این موضوع که هاست Node JS چیست صحبت می‌کنیم با یک المان استاندارد نشده طرف هستیم که می‌تواند مفاهیم مختلفی را ارائه کند و هنوز در حال تکامل است. اما این تکامل داستان عجیبی پیدا کرده است. بعضی از این هاستینگ‌ها مسیر تکامل را به‌گونه‌ای طی می‌کنند که اشتباهات آنها می‌تواند کار شما را مختل سازد. در نظر داشته باشید اگر قصد استفاده از یک هاست برای ران کردن سایت و برنامه‌ای که آن را با Node JS طراحی کرده‌اید، دارید باید یک پکیج از NginX ،Mongodb، دسترسی‌های مدیریتی سطح بالا و رسانه ذخیره‌سازی پرسرعت مانند NVMe را برای خود در نظر داشته باشید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed