Meteor JS چیست و به چه دردی می خورد

Meteor JS چیست
خرید هاست
میزبانی وب

طراحی یک سایت اینترنتی می تواند کار سخت و بزرگی باشد و در صورتی که شما وارد این حوزه شوید خواهید دید که موراد متعدد و همینطور مختلفی وجود دارد که باید برای طراحی یک سایت در نظر داشت. اینکه شما از چه زبانی برای برنامه نویسی سایت خود استفاده کنید و فریم ورکی که به سراغ آن می روید چه باشد از مهمترین مواردی است که می توان گفت روی کارایی سایت شما تاثیر مستقیمی می گذارد. در این مقاله می خواهیم به بررسی یکی از فریم ورک هایی که از زبان برنامه نویسی محبوب و پر کاربرد جاوا اسکریپت برای طراحی یک سایت از صفر تا صد استفاده می کند بپردازیم و ببینیم که Meteor JS چیست و چگونه می تواند کار طراحی سایت را برای ما انجام دهد. همینطور این موضوع که مزایا و معایب Meteor JS چیست و در صورتی که ما از این فریم ورک برای ساخت سایت خود استفاده کنیم باید چه سرویس میزبانی ای را استفاده کنیم و بهترین سرویس میزبانی برای آن کدام است را بررسی می کنیم.

یکی از نکاتی که باید در مورد Meteor JS به آن توجه داشته باشیم این است که این فرم ورک یکی از فریم ورک های فول استک است و وقتی که به سراغ آن بروید می توانید صفر تا صد برنامه را طراحی کنید و به سایر فریم ورک ها نیازی ندارید، اما این فریم ورک ها هم دردسر های خود را دارند. در ادامه قبل از اینکه به بررسی Meteor JS چیست بپردازیم لازم است تا کمی در مورد این نوع از سیستم ها صحبت کنیم و ببینیم که وقتی به سراغ Meteor JS می رویم در واقع با چه نوع فریم ورکی طرف هستیم.

فریم ورک های فول استک چه کار می کنند

فول استک یکی از اصطلاحات رایج در برنامه نویسی است که بحث های زیادی پیرامون آن وجود دارد. در واقع فول استک که  بیشتر به برنامه نویسان اطلاق می شود نشان از این دارد که صفر تا صد کار توسط یک نفر انجام شده و یک نفر می تواند تمامی کار های یک پروژه را از طراحی رابط کاربری تا کد های سمت سرور و موارد مربوط به وارد کردن اطلاعات مختلف مثل اطلاعات محصولات را انجام داده و از صفر پای این کار بنشیند و پروژه را آماده به کار تحویل دهد. یک برنامه نویس فول استک نیاز دارد تا در موارد مختلفی از طراحی و پیاده سازی پایگاه داده تا رابط کاربری و تمامی مواردی که فکرش را بکنید تبحر داشته باشد و همین گستردگی باعث شده است تا برای پروژه های بزرگ این نوع برنامه نویس ها کارایی نداشته و به سراغ یک تیم که هر کس بخشی از کار را به صورت تخصصی انجام می دهد بروند.

فریم ورک Meteor JS چیست

اما در اینجا ما با برنامه نویس های فول استک کاری نداریم و با یک پلتفرم برنامه نویسی فول استک طرف هستیم که دقیقا مانند خود برنامه نویس های فول استک می تواند تمامی موارد و نکات مربوط به یک پروژه را خودش به صورت کامل انجام داده و پیاده سازی کند. المان های بسیار مهمی در این نوع از فریم ورک ها وجود دارد که در بستر مورد یکی از آنها می لنگد اما اگر بخواهیم بگوییم که اوضاع Meteor JS چیست می توان گفت که بهتر از سایرین عمل کرده است.

در مورد فریم ورک های فول استک باید گفت که این فریم ورک ها فریم ورک های کاملی هستند که امکانات کامل را در اختیار کاربران و برنامه نویسان خود قرار می دهند. به این صورت که تمامی این فریم ورک ها یک پایگاه داده برای برنامه و یا وب سایتی که نوشته می شود ارائه می کنند که در فریم ورک های مختلف متفاوت است به عنوان مثال این پایگاه داده در فریم ورک سیمفونی و لاراول MySQL می باشد، در حالی که در مورد این که پایگاه داده مورد استفاده برای Meteor JS چیست باید گفت که این فریم ورک از پایگاه داده غیر رابطه ای سازگار با جاوا اسکریپت یعنی همان Mongo DB برای ایجاد پایگاه داده برنامه های خود استفاده می کند.

مورد بعدی ارائه یک الگوی طراحی است که می توان گفت عموم این فریم ورک ها از الگوهای وابسته به MVC و یا معماری های شبیه به آن استفاده می کنند. به عنوان مثال فریم ورک لاراول که در مقاله لاراول چیست آن را به صورت کامل مطرح کردیم از الگوی طراحی MVC استفاده کرده و همینطور فریم ورک برنامه نویسی فلاتر که در مقاله فلاتر چیست مورد بررسی قرار گرفت از مدل پیاده سازی MVT استفاده می کند. این مدل ها می تواند سازگاری خوبی را در برنامه ایجاد کند و با وجود این که هم فرانت اند و هم بک اند در یک جا پیاده سازی و ساخته می شود، این الگو کاملا روی سیستم مورد نظر شما خواهد نشست.

اکنون که طراحی پایگاه داده و همینطور الگویی که برنامه با آن پیاده سازی خواهد شد را در اختیار داریم، مورد بعدی که یک فریم ورک فول استک باید آن را ارائه کند، محیطی برای برنامه نویسی بخش های فرانت اند و بک اند برنامه شما است که در واقع همان نسخه های کلاینت و سرور هستند که برای برنامه های مختلف که به صورت اینترنتی و تحت وب ارائه می شوند ضروری خواهد بود. کدنویسی های مربوط به سرور و بک اند که کاری متداول است و به خوبی در اختیار برنامه نویسان قرار می گیرد. آنچه که اهمیت بالایی دارد ارائه یک ابزار برای ساخت فرانت اند است که می تواند یک برنامه زیبا را با جلوه های بصری خوب برای کاربران ایجاد کند. یکی از نمونه های موفق در مورد این برنامه ها موتور قالب ساز Blade است که روی فریم ورک لاراول کار می کند.

وقتی که یک فریم ورک فول استک تمامی این کارها را انجام داد وقت آن رسیده است که یک امکان برنامه نویسی دیگر بررسی شود. چیزی که اهمیت بسیار زیادی دارد و شاید از نگاه تولید محصول به چشم نیاید این است که این سیستم بتواند امکانات خوبی را برای کد نویسی در اختیار کاربران خود قرار دهد و همینطور این کد ها را بتوان با استفاده از دیباگر ها دیباگ و خطاگیری کرد. در ادامه وقتی که به سوال ویژگی های اصلی Meteor JS چیست خواهیم دید که این سیستم قادر است این کار را به خوبی انجام دهد. اما فریم ورک هایی هستند که دیباگر های خوبی نداشته و این امر می تواند به صورت کامل صحت کار تیم برنامه نویسی را از بین ببرد.

فریم ورک طراحی سایت

پس دیدیم که فریم ورک فول استک می تواند تمامی نیاز های برنامه نویس را در اختیار وی قرار دهد تا برنامه را از صفر تا صد بسازد. اما در ایجاد یک سوال مهم ایجاد می شود و آن این است که آیا این فریم ورک ها فقط برای برنامه نویسان فول استک است یا تیم های برنامه نویسی هم می توانند از آنها استفاده کنند.

آیا فریم ورک فول استک برای برنامه نویس فول استک است؟

در جواب این سوال باید به کسانی که می گویند بله بگوییم که سخت در اشتباه هستند. این موضوع که برنامه نویسی با یک فریم ورک فول استک به درد تیم ها نمی خورد کاملا اشتباه است و هر تیم برنامه نویسی می تواند بخش های مختلف پروژه را طراحی کرده و این بخش ها به راحتی با برنامه ها و نرم افزار های مدیریت پروژه و یا حتی به صورت دستی با هم ادغام خواهند شد.

به علاوه عکس این موضوع هم صادق است و در خیلی از مواقع برنامه نویس های فول استک هم از یکی از این فریم ورک ها استفاده نمی کنند و به سراغ چند فریم ورک رفته و مثلا ظاهر و فرانت اند را با یک فریم ورک دیگر طراحی می کنند.

در مورد این تفکرات باید گفت که فریم ورک های کامل و فول استک با شیوه برنامه نویسی فول استک و یا تخصصی هیچ ارتباطی ندارد و تنها یک شباهت اسمی و منطقی در آنها وجود دارد و هیچ اجباری به استفاده از هر کدام از فریم ورک ها برای هر یک از این روش ها نیست. در ادامه به بررسی اینکه Meteor JS چیست و این فریم ورک فول استک چگونه کار می کند خواهیم پرداخت و ویژگی های آن را با هم بررسی می کنیم.

فریم ورک Meteor JS چیست

در پاسخ به این سوال که Meteor JS چیست باید گفت که با یک فریم ورک طراحی وب به صورت فول استک طرف هستیم که می تواند تمامی نیاز های برنامه نویس را برای طراحی سایت برطرف کرده و امکانات سطح بالا و خوبی را در اختیار وی قرار می دهد. این فریم ورک در واقع با پایه زبان جاوا اسکریپت می باشد و با ویژگی های نود جی اس کار می کند و یکی از فریم ورک هایی است که بک اند سایت را با استفاده از سرویس ورکر ها و قدرت پردازشی خوبی که این محیط برنامه نویسی فراهم می کند انجام می دهد. (برای اطلاعات بیشتر در مورد Node JS می توانید به مقاله Node JS چیست مراجعه کنید.)

فریم ورک Meteor JS چیست

در مورد اینکه زبان برنامه نویسی روی Meteor JS چیست باید بگوییم مانند تمامی المان هایی که با Node JS کار می کنند، این فریم ورک هم از زبان برنامه نویسی محبوب جاوا اسکریپت برای کار خود استفاده می کند و شما امکانات خوبی را برای طراحی و پیاده سازی با این زبان ساده و محبوب که می توانید برای آن از هرجایی آموزش پیدا کرده و هر مشکلی را با یک سرچ ساده رفع کنید فراهم می کند. در صورتی که به اطلاعات بیشتری در خصوص امکانات این زبان برنامه نویسی دارید می توانید به مقاله جاوا اسکریپت چیست مراجعه کنید.

Meteor JS برای اولین بار در 9 سال پیش یعنی در سال 2012 وارد صحنه طراحی وب شد و از آن موقع تا کنون قابلیت های خوبی را به خود اضافه کرده است و می توان آن را به عنوان یکی از فریم ورک های کامل و یا حتی یک Development Stack موفق معرفی کرد که کاربرد های خوبی را برای طراحی سایت دارد. آخرین نسخه پایدار از این فریم ورک در زمان نگارش این نوشته در ماه فوریه 2021 ارائه شده است که نسخه 2.1 می باشد.

در مورد سیستم عامل هایی که می توان این فریم ورک را روی آنها اجرا کرد باید گفت که تقریبا این فریم ورک یکی از فریم ورک های کراس پلتفرم است اما باید توجه داشت که صرفا روی سیستم های با پایه Unix کار می کند. به طور خلاصه باید گفت که باید در پاسخ به این سوال که سیستم اجرا کننده Meteor JS چیست بگوییم که لینوکس و مک او اس. پس روی ویندوز نمی توان این فریم ورک را نصب کرد و از آن استفاده کرد.

Meteor JS از فناوری های زیادی برای کار خود استفاده می کند و در مورد این موضوع باید گفت که یکی از فریم ورک های خوب و موفق است. که در مورد اینکه فناوری های مورد استفاده در Meteor JS چیست در ادامه صحبت خواهیم کرد.

تکنولوژی های Meteor JS چیست

در مورد اینکه تکنولوژی های فریم ورک Meteor JS چیست و این سیستم از چه قابلیت هایی استفاده می کند می توانیم یک لیست بلند و طولانی را ارائه کنیم.

تکنولوژی های Meteor JS چیست

اما اگر بخواهیم بگوییم که مهمترین آنها کدامند می توان این موارد را مشخص کرد:

پایگاه داده MongoDB

یکی از مهمترین برتری هایی که این فریم ورک در طراحی وب دارد استفاده از پایگاه داده MongoDB است که سازگاری خوبی را با زبان JS دارد و می توان گفت که بهترین گزینه برای کار با نود جی اس می باشد. البته همین مورد یکی از ایرادات این فریم ورک هم خواهد بود و مشکلات جامعیت مانگو دی بی می تواند کمی دردسر ساز باشد. در صورتی که به اطلاعات بیشتری از این پایگاه داده نیاز دارید می توانید سری به مقاله مانگو دی بی چیست بزنید.

DDP یا پروتکل داده توزیع شده

پروتکل داده توزیع شده یا همان Distributed Data Protocol یکی از مهمترین قابلیت های ارائه شده و استفاده شده در Meteor JS است که در واقع برای این منظور که روی این سیستم کار کند گسترش پیدا کرده است و در واقع یک نوع پروتکل کلاینت سرور است که تعیین می کند چه بخشی از پردازش روی کدام قسمت انجام شود و داده های مورد نیاز برای تقسیم پردازش روی کلاینت و سرور به چه صورتی انجام بگیرد.

در مورد اینکه منشا این پروتکل مورد استفاده در Meteor JS چیست باید گفت که توسعه دهندگان Meteor JS آن را برای بهینه کار کردن محصول خود ارائه کرده اند و این پروتکل که در سال 2011 ارائه شده است اکنون روی گیت هاب موجود می باشد.

Amazon AWS Galaxy

یکی دیگر از مواردی که Meteor JS می تواند با آن کار کند یک تکنولوژی جانبی به نام Galaxy است که توسط آمازون ارائه می شود و یک قابلیت خوب را برای بررسی کد ها به صورت آنلاین و دیباگ سریع آنها در اختیار فریم ورک Meteor JS می گذارد که می تواند یکی از نکات مثبت و خوب برای این فریم ورک باشد.

این امکان که توسط یکی از بزرگترین ارائه کنندگان کلود ارائه می شود در واقع یک قابلیت PaaS است که یک مجموعه ابزار دولوپ کاملا حرفه ای را به Meteor JS متصل می نماید.

امکانات Meteor JS چیست

قابلیت تعمیم و کار با سایر فریم ورک ها

همانطور که قبلا هم به این موضوع اشاره کردیم در صورتی که یک برنامه نویس و یا تیم برنامه نویسی بخواهند فرانت اند خود را با سایر فریم ورک های قوی تر و تخصصی طراحی کنند و از ویجت های مختلف برای آن استفاده کنند، Meteor JS به راحتی این امکان را برای آنها فراهم کرده و می تواند این ویژگی را در اختیار آنها قرار دهد که از فریم ورک هایی مانند Angular، Vue JS و موتور قالب ساز Blade برای پیاده سازی برنامه خود استفاده کنند.

در مجموع می توانیم در مورد تکنولوژی های استفاده شده و به خدمت گرفته شده در Meteor JS بگوییم که این فریم ورک حرفه ای چیزی را کم ندارد و می توان آن را به عنوان یکی از فریم ورک های پیشرفته که توانایی انجام کار بالایی را دارد و می تواند در یک پروژه طراحی سایت به خوبی هرچه تمام تر عمل کند اشاره کنیم. اما این سوال که ویژگی های Meteor JS چیست و با استفاده از آن برنامه نویسان چه مزایایی را خواهند داشت هنوز بی جواب مانده است و در ادامه آنها را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد.

نقاط قوت و مزایای Meteor JS چیست

در مورد اینکه مزایای Meteor JS چیست می توانیم به موضوعات مختلفی اشاره کنیم و تقریبا تا اینجای کار چند مورد از آنها را مطرح کرده ایم. مثلا متوجه این مزایا شده اید که زبان فریم ورک Meteor JS چیست و همین جاوا اسکریپت بودن تا چه اندازه می تواند کار را ساده کند، و یا امکان استفاده از Galaxy که توسط آمازون ارائه می شود و یک دیباگر حرفه ای است، و اصلا این مورد که با این فریم ورک می توان صفر تا صد یک سایت را طراحی کرد و به فریم ورک دیگری نیاز نداریم خود نمونه های خوبی از مزایای آن هستند.

اما اگر بخواهیم به صورت ریز تر و بهتر این موضوعات را پیگیری کنیم، هنوز موارد خوبی وجود خواهد داشت که می توان آنها را به عنوان مزیت ها نقاط قوت خوبی برای فریم ورک های مختلف معرفی کنیم و Meteor JS یکی از فریم ورک هایی است که از این ویژگی ها کم ندارد.

مزایای Meteor JS چیست

به طور کلی در پاسخ به این سوال که مزیت های Meteor JS چیست می توانیم این موارد را معرفی کنیم:

راحتی در کارکرد

وقتی یک فریم ورک برنامه نویسی آن هم به صورت فول استک و با کلیه امکانات برای ساخت پروژه نهایی ارائه می شود، بزرگترین هدف و فلسفه ای که می تواند برای ایجاد آن وجود داشته باشد این است که کار برنامه نویسان را راحت کند و استفاده از آن بی دردسر باشد. اما بعضی از فریم ورک ها هستند که با پیچیدگی ها و اجبار های غیر ضروری کار را بدتر می کنند. در مورد اینکه وضعیت کاری فریم ورک Meteor JS چیست باید بگوییم که این فریم ورک توانسته است به خوبی از پس این هدف بر بیاید.

کارکردن با Meteor JS برای برنامه نویسان راحت است و دردسری در ساخت و توسعه برنامه های تحت وب و وب سایت ها با استفاده از این فریم ورک وجود ندارد. در واقع همه چیز در این فریم ورک واضح است و ساخت یک سایت روال پیچیده ای را دنبال نمی کند. تنها کاری که برنامه نویس باید انجام دهد طی کردن مراحل و پیاده سازی قابلیت ها بر اساس آن چیزی است که می خواهد پیاده سازی کند.

ارائه رابط کاربری واکنشی

یکی دیگر از مواردی که می توان به عنوان یک گزینه خوب در پاسخ به سوال ویژگی های Meteor JS چیست معرفی کرد این است که در آخر شما یک برنامه با رابط کاربری واکنش گرا و کاملا پویا طرف هستید که می تواند برای سایت های تعاملی که نیاز به دریافت کاربر و اعمال تغییرات با توجه به این داده ها دارد یک گزینه مناسب و خوب باشد. در واقع صفحات وب ساخته شده با این فریم ورک به این صورت خواهد بود که تغییرات بدون نیاز به این که کاربر صفحه را رفرش کند به وی نمایش داده خواهد شد و کاربر این امکان را دارد که با استفاده از این امکان وقتی اطلاعاتی را مانند یک کامنت برای یک پست وارد سایت نمود در همان لحظه تغییرات وارد شده را مشاهده کند.

رابط کاربری واکنشی در Meteor JS چیست

طراحی رابط های واکنش گرا و پویا یکی از مواردی است که در وبسایت های امروزی می تواند بسیار کاربردی باشد و برای خیلی از سایت ها یک گزینه طلایی محسوب می شود که برای داشتن یک تجربه کاربری خوب که منجر به فروش بیشتر و بالا رفتن بازدهی سایت میشود ضروری است. پس می توان در مورد اینکه فایده این مورد از فهرست ویژگی های Meteor JS چیست بگوییم که طراحی با این فریم ورک می تواند سایتی را به ما تحویل دهد که درآمد بیشتری را ایجاد می کند و این موردی نیست که به سادگی از کنار آن بگذریم.

انعطاف پذیری در راه حل ها

یکی از مهمترین مواردی که باید در بین ویژگی های Meteor JS به آن اشاره کنیم این است که در واقع Meteor JS به شما این امکان را می دهد یک سوال را به روش های مختلفی حل نمایید و راه حل های زیادی برای یک موضوع وجود دارد. این درحالی است که در خیلی از فریم ورک ها خصوصا آنهایی که با نود جی اس کار می کنند روش های برنامه نویسی محدودیت های زیادی دارد و شما ممکن است چند ساعت از وقت خود را برای پیدا کردن تنها راه حل منطقی برای یک سوال به هدر دهید.

این در حالی است که یک کار در Meteor JS به چندین روش انجام می شود و همان سوال چند ساعته در فریم ورکی دیگر در چند دقیقه با Meteor JS حل خواهد شد. شما می توانید یک برنامه نویسی بی دردسر و راحت را با Meteor JS تجربه کنید.

یادگیری ساده

یکی از موارد مهمی که می توان در بین سایر مواردی که برای پاسخ به این سوال که مزایای Meteor JS چیست معرفی می کنیم جای دهیم و شاید برای خیلی از برنامه نویسان مهم باشد این است که یادگیری Meteor JS چندان مشکل نیست و در اینجا با یک فریم ورک روان و بدون پیچیدگی طرف هستیم که کارکردن با آن ساده و روان است. در این فریم ورک برنامه نویس لازم نیست که با پیچیدگی های بیخود سر و کله بزند و وقت خود را هدر بدهد. همینطور یادگیری آن سریع خواهد بود و می توان به راحتی از سایر فریم ورک ها به این فریم ورک مهاجرت کرد.

به طور کلی می توانیم بگوییم که Meteor JS یک فریم ورک روان و دارای یادگیری ای ساده است.

سادگی روند یادگیری در Meteor JS چیست

تک زبانه بودن

یکی دیگر از مواردی که باید حتما در پاسخ هایی که برای سوال مزیت های Meteor JS چیست ارائه می شود آن را بررسی کنیم، این است که با استفاده از این فریم ورک می توان تنها با یک زبان برنامه نویسی دو بخش فرانت اند و بک اند را پیاده سازی کرد.شاید در ابتدا صرفا این موضوع به نظر بیاید که این تک زبانه بودن راحتی طراحی را بیشتر می کند اما باید گفت که این تنها بخش کوچکی از ماجرا می باشد. همانطور که گفتیم فریم ورک Meteor JS به استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت و پایگاه داده های مونگو دی بی و همینطور محیط برنامه نویسی نود جی اس کار می کند.

نود جی اس یکی از قوی ترین سیستم های برنامه نویسی است که برای سرعت به درخواست های کوتاه و عددی که البته پردازشی هم نباشند مشهور است. در این نوع سیستم ها شما یک بک اند قوی را دارید، اما این موضوع که فرانت اند شما بتواند با این بک اند به خوبی کار کند موضوع دیگری است که بحث آن کاملا جدا می باشد. در این زمینه باید گفت که Meteor JS می تواند این تضمین را به ما بدهد که ارکد فرانت اند هیچ تداخلی با بک اند ندارد و همه این ها به خاطر تک زبانه بوده فرانت و بک می باشد.

در صورتی که از هر زبان دیگری به جز جاوا اسکریپت استفاده شود، این همخوانی به این صورت نخواهد بود و ممکن است که یکپارچگی سیستم از دست برود. در اینجا هر چند که کل معماری به صورت دو بخشی می باشد، اما می توان گفت که در نهایت یک محصول یکپارچه به ما تحویل خواهد شد.

جامعه کاربری خوب و بزرگ

Meteor JS یک فریم ورک با 9 سال سابقه است که از یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در جهان و به طور قطع محبوب ترین زبان برنامه نویسی وب استفاده می کند پس بدیهی است که جامعه کاربری بزرگی داشته باشد و اطلاعات زیادی در رابطه با کار با این سیستم وجود دارد که شما قادر خواهید بود از آنها استفاده کنید.

در مورد این ویژگی از Meteor JS باید بگوییم که شما می توانید هر کجا که به مشکل خوردید در تالار های گفت و گو آن را مطرح کرده و یا خطای مورد نظر خود را سرچ کنید. البته لازم به ذکر است که این فریم ورک در زبان فارسی خیلی منابع قوی ای ندارد و فریم ورک های دیگر از این نظر جلوتر از Meteor JS قرار گرفته اند. اما در صورتی که با زبان انگلیسی مشکلی ندارید، Meteor JS برای شما یک جامعه بزرگ و فعال را ارائه خواهد کرد.

به طور کلی در مورد اینکه ویژگی های Meteor JS چیست و چگونه می توان با به کارگیری آنها یک برنامه تحت وب و وب سایت را طراحی کرد گفت که عموم این ویژگی ها تمام آن چیزی هستند که یک برنامه نویس احتیاج دارد و می توان از نظر ویژگی گفت که Meteor JS هر چه که برنامه نویس لازم داشته باشد را در اختیار وی قرار خواهد داد.

جامعه کاربری Meteor JS چیست

تا اینجای کار در مورد اینکه ویژگی های Meteor JS چیست صحبت کردیم اما این موضوع که این فریم ورک چه معایبی دارد و برای اینکه بتوانیم به خوبی از آن استفاده کنیم و از آن بهره بگیریم باید چه موارد و نکاتی را رعایت کنیم، می توانیم به موارد مختلفی اشاره کنیم که در ادامه آنها را معرفی می کنیم.

معایب فریم ورک Meteor JS چیست

به طور کلی هر محصول نرم افزاری در کنار مزایا و ویژگی های خوبی که ارائه می کند معایب و نکاتی هم دارد که باید به آنها توجه شود و در صورتی که بخواهیم بگوییم این شرایط در مورد Meteor JS چیست باید گفت که همین قانون کلی برقرار است. Meteor JS را می توان یک فریم ورک روان و خوش ساخت دانست که کار خود را به خوبی انجام می دهد اما در مورد بعضی از موضوعات می تواند کمی دردسر ساز باشد و باید گفت که بهتر است قبل از شروع به کار با آن در مورد بعضی از موارد اطلاع داشت.

برای این موضوع که این موارد کدامند و در واقع معایب استفاده از Meteor JS چیست می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

عدم پشتیبانی از SSR

یکی از مهمترین مواردی که در زمان کار با Meteor JS باید به صورت کامل مورد بررسی قرار بگیرد این است که این فریم ورک قابلیت پشتیبانی از SSR یا همان Server Side Rendering را ندارد. به این صورت که سایت هایی که با استفاده از Meteor JS طراحی می شوند، باید تمام عملیات رندر سازی را روی سیستم کاربر انجام دهند. این موضوع می تواند برای سرور مفید باشد اما بازدهی محصول نهایی را کاهش می دهد. در صورتی که از این فریم ورک برای طراحی وب استفاده کنید، سایتی را خواهید داشت که به منابع بالایی نیاز ندارد و سرور شما سبک است. اما از طرفی صفحات به کاربران دیر نمایش داده می شود.

شاید در ابتدا این موضوع خوب به نظر برسد و عدم نیاز به منابع بالا را برای ما به همراه داشته باشد، اما باید گفت که سایت ما به نوعی کند خواهد شد که افزایش سرعت آن در دست ما نیست و در این مورد می توان گفت که اصلا شرایط خوبی نیست و بازدهی سایت می تواند به شدت پایین بیاید.

پیچیدگی های Mongo DB

پایگاه داده مانگو دی بی یک پایگاه داده غیر رابطه ای یا همان NoSQL است که عموما برای کار با نود جی اس امکانات خوبی را در اختیار برنامه نویسان قرار می دهد و در مقاله مانگو دی بی چیست به صورت کامل در مورد این پایگاه داده و امکاناتی که ارائه می کند صحبت کردیم و دیدیم که چه عملکردی دارد. در مورد اینکه پیچیدگی های ایجاد شده توسط این پایگاه داده در Meteor JS چیست باید بگوییم که مونگو دی بی به خودی خود پیچیده نیست و یک پایگاه داده ساده دارد. اما وقتی که با تعداد شی های زیاد Meteor JS و معماری خاص آن که برای استفاده از این اشیا وجود دارد برخورد می کند، می تواند کمی دردسر ساز شود.

در صورتی که قصد استفاده از فریم ورک Meteor JS را دارید باید این موضوع را مد نظر قرار دهید که ممکن است مجبور شوید هر از گاهی برای ایجاد تغییرات مختلف به سراغ پایگاه داده بروید و آنجا هم کار سبکی در انتظار شما نخواهد بود.

عدم وجود کتابخانه ویجت های نیتیو

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی با امکاناتی فوق العاده است و این امکانات از طراحی های بک اند گرفته تا ویجت های گرافیکی خاص که نمای زیبایی به سایت می دهند مختلف می باشد. اما در مورد فعالیت این زبان در Meteor JS باید بگوییم که ویجت های گرافیکی زیبای آن به صورت نیتیو و با بهینه سازی کامل برای Meteor JS ارائه نشده اند.

البته این امکان که از ویجت های گرافیکی حرفه ای برای این موضوع استفاده شود وجود دارد. اما ویجت های نیتیوی که بتوانند به صورت بهینه با Meteor JS کار کنند در این فریم ورک ارائه نشده اند و علاوه بر بهینه نبودن این ویجت ها و احتمال وجود ناسازگاری باید گفت که زمان طراحی صفحات نیز بالاتر رفته و به طور کلی کار طراحان برای طراحی یک UI یا رابط کاربری خوب بسیار بیشتر خواهد شد. در صورتی که اگر تعدادی از این ویجت ها به صورت نیتیو وجود داشت تمام کردن پروژه به صورت عملیاتی می توانست در مدت زمان بسیار کوتاه تری انجام شود.

معایب فریم ورک Meteor JS چیست

عدم پیاده سازی PWA به صورت خودکار

برنامه های وب پراگرسیو یا همان PWA ها نوع خاصی از برنامه ها هستند که می توان به صورت در لحظه سایت را به اپلیکیشن موبایل تبدیل کرده و آن را روی موبایل ذخیره و نصب کرد. این اپلیکیشن ها مزایای زیادی مانند پویایی بالا و همینطور دسترسی پذیری خوب و عدم نیاز به آپدیت را در اختیار وب مستر ها قرار می دهند و به طور کلی می توان گفت که بازدهی بالاتری را از این جهت ها از برنامه های نیتیو دارند. امکان بهره مندی از PWA به صورت خودکار در Meteor JS موجود نیست و نمی توان سایت هایی که با این فریم ورک ساخته می شود را به حالت پیش فرض به صورت PWA ذخیره کرد.

البته این به این معنی نیست که به طور کلی Meteor JS از برنامه های PWA پشتیبانی نمی کند. در صورتی که بخواهیم بگوییم در مورد PWA ها رویکرد Meteor JS چیست می توانیم بگوییم شما با این فریم ورک می توانید این برنامه ها را پیاده سازی کنید، اما در مورد استفاده از آنها باید گفت که نیاز به کار بیشتر و تغییر روند برنامه نویسی به صورتی است که این برنامه ها پیاده سازی شوند. به طور کلی می توان گفت که Meteor JS خیلی رابطه خوبی با برنامه های PWA ندارد و با توجه به رشد خوبی که این برنامه ها از خود نشان داده اند، به نظر می رسد این نقص نیاز به برطرف شدن دارد.

وابستگی شدید به اینترنت

یکی دیگر از مواردی که می توان آن را در پاسخ به سوال معایب Meteor JS چیست مطرح کرد این است که این برنامه ها نمی توانند به صورت آفلاین کار کنند و وقتی که شما یک سایت را با Meteor JS طراحی کردید کوچکترین المان های آن وابسته به اینترنت خواهند بود. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که یک سایت اینترنتی که تماما با اینترنت کار می کند و در بستر اینترنت قرار دارد و به اینترنت شدیدا وابسته است، پس چرا چنین موردی باید برای یک سایت یک ایراد باشد! در این رابطه باید گفت که درست است که سایت کاملا اینترنتی است. اما اکثر این سیستم ها این قابلیت را دارند که بعد از لود شدن سایت تا حدودی بدون وابستگی به اینترنت به شما سرویس دهند.

بعضی از ویجت ها نیز با یک بار لود شدن کار خواهند کرد و حتی در مواردی شما می توانید یکی دو صفحه قبل و بعد را هم مشاهده کنید، اما در نهایت کاری که لازم است درخواستی ارسال کند را نمی توانید انجام دهید. اما در مورد Meteor JS داستان کمی فرق می کند و اگر اینترنت شما ضعیف باشد یا قطع شده باشد، سرویس به صورت کامل مختل می شود. یکی از ایراداتی که سایت های طراحی شده با Meteor JS دارند این است که همیشه باید ارتباط خود را با سرور حفظ کرده و در صورتی که این ارتباط وجود نداشته باشد، سایت به صورت کامل مختل خواهد شد.

می توانیم بگوییم مواردی که تا اینجا مرور کردیم تمامی معایبی هستند که به فریم ورک طراحی سایت Meteor JS وارد است و همانطور که دیدیم بعضی از آنها می توانند مشکلات جدی ای را ایجاد کنند و توجه برنامه نویسان را می طلبند. البته با وجود تمام این موارد، باید این موضوع را در نظر داشت که Meteor JS یکی از مهمترین و کاربردی ترین فریم ورک هایی است که وجود دارد و توانسته به بازدهی خوبی دست پیدا کند و حتی می توان آن را یک پشته توسعه خوب معرفی کرد(برای اطلاعات بیشتر در این خصوص به مقاله فریم ورک چیست مراجعه کنید).

تا اینجای کار به صورت کامل با این موضوع که مزایا و معایب Meteor JS چیست و چگونه می توان با استفاده از آن یک سایت را راه اندازی کرد را بررسی کردیم. اکنون نوبت به آن رسیده است تا این موضوع را دنبال کنیم که وقتی از این فریم ورک برای طراحی سایت استفاده کردیم بهترین سرویسی که می توانیم برای میزبانی سایت خود از آن استفاده کنیم کدام خواهد بود. 

بهترین هاست برای Meteor JS چیست

وقتی که شما یک سایت اینترنتی را راه اندازی کنید، یکی از مهمترین و اصلی ترین اقداماتی که باید برای آن خود را آماده کنید و می تواند تاثیر مستقیمی روی چگونگی کارکرد سایت شما داشته باشد، سرویسی است که برای میزبانی از آن استفاده می کنید. وقتی که شما سایت را روی سیستم خودتان طراحی کرده و قابلیت های مختلف آن را تست می کنید، بدیهی است که بخاطر منابع بالای سیستم همه چیز می تواند درست کار کند. اما وقتی که سایت روی هاست آپلود می شود دردسر ها تازه شروع شده و کارفرما هر روز به سراغ سایت شما می آید که فلان قابلیت برای آن فعال نبوده و مشکلات متعددی در این سایت وجود دارد.

یکی از مهمترین دلایلی که باعث بروز این ایرادات می شود این است که در هاست های مختلفی که برای میزبانی سایت ها استفاده می شود، عموما ماژول های مختلف قفل بوده و برای اینکه امنیت یک هاست برقرار باشد، خصوصا در هاست های اشتراکی، هاستینگ ها خیلی از قابلیت های سایت را می بندند. به همین منظور هم شما باید از یک هاست با کیفیت استفاده کنید که وقتی سایت خود را با Meteor JS طراحی کردید به این مشکلات بعد از طراحی برخورد نکنید.

در رابطه با این موضوع که بهترین سرویس میزبانی برای سایت های طراحی شده با Meteor JS چیست باید گفت که اساس کار این سیستم با زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت است که می تواند روی دو سیستم عامل لینوکس و ویندوز به راحتی کار کند. اما بهتر است که برای بهتر کار کردن این سیستم از هاست هایی با سیستم عامل لینوکس استفاده شود. البته باید در نظر داشت که منظور از سیستم عامل هاست، در واقع سیستم عامل سروری است که هاست روی آن ایجاد شده است.

سرویس میزبانی هاست لینوکس می تواند گزینه خوبی برای این مورد باشد. اما از آنجا که معمولا برای کنترل و مدیریت سایت هایی که با Meteor JS طراحی شده اند به امکانات زیاد و سطح بالا نیاز است و هاست ممکن است این امکانات را در اختیار شما قرار ندهد، می توانید است از سرور مجازی برای این کار استفاده کنید که هم از نظر سرعت و ظرفیت و هم از نظر امکانات در رده ای بالاتر قرار دارد.

نتیجه گیری

در این مقاله به صورت تخصصی در مورد اینکه فریم ورک و بستر طراحی سایت Meteor JS چیست صحبت کردیم و دیدیم که این فریم ورک جاوا اسکریپتی از کدام دسته از فریم ورک ها می باشد. در واقع می توانیم بگوییم که Meteor JS یک فریم ورک فول استک است و از پایگاه داده گرفته تا استایل های CSS همه را در اختیار کاربران و برنامه نویسانی که از آن استفاده می کنند قرار می دهد و کلا دوست ندارد که پروژه را تمام نشده تحویل برنامه نویس بدهد!

همینطور در مورد ویژگی های خوبی که دارد باید گفت که Meteor JS یک فریم ورک ساده در برنامه نویسی است و می تواند صفحات واکنش گرا را با استفاده از تکنیک های مختلفی که انتخاب آن بر عهده برنامه نویس است ارائه کند و یک دیباگر خوب که آن را از آمازون گرفته است دارد که کد را در آخر کار بررسی می کند. البته باید در نظر داشت که ایراداتی هم در این فریم ورک وجود دارد و مانند هر فریم ورک دیگری نقطه ضعف هایی برای این فریم ورک وجود دارد. از این ایراد ها می توانیم به وابستگی شدید محصول نهایی به سرعت اینترنت که ممکن است باعث از بین رفتن همزمانی بین فرانت اند و بک اند شود، و همینطور عدم وجود کتابخانه ویجت های نیتیو اشاره کنیم.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed