JQuery چیست و به چه دردی می خورد

JQuery چیست
خرید هاست
میزبانی وب

وقتی که شما وارد حوزه های برنامه نویسی و خصوصا برنامه نویسی تحت وب شوید، موارد و اصطلاحات متعددی وجود دارد که به گوش شما می خورد و این سوال که این موارد چه هستند و هر کدام از آنها می تواند چه تاثیراتی را روی سایت شما داشته باشند و یا این که اصلا لازم است شما آنها را یاد بگیرید یا خیر از مهمترین مسائلی است که باید در ابتدای راه تکلیف خود را مشخص کنید. عموم مواردی که ممکن است با آنها روبرو شوید، معطوف به زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت می باشند که باید گفت این روز ها برای خود شهرت بزرگی را دست و پار کده سات و در اصل باید گفت که در هیچ برهه زمانی تا این اندازه طرفدار نداشته است. در این مقاله قصد داریم تا به یکی از مهمترین المان هایی که در این زبان با آن برخورد می کنید و در وب می بینید یعنی اینکه JQuery چیست بپردازیم و ببینیم که با چه چیزی طرف هستیم.

در رابطه با اینکه برای سوال JQuery چیست با چه موضوعی طرف هستیم باید بگوییم قرار است در رابطه با یکی از کتابخانه های مشهور در جاوا اسکریپت صحبت کنیم و ببینیم که این کتابخانه چیست و چه امکاناتی را برای ما فراهم می کند. قبل از اینکه به صورت مستقیم به سراغ این سوال که JQuery چیست برویم لازم است کمی در مورد زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت و ویژگی هایی که می تواند در اختیار ما قرار دهد صحبت کنیم و ببینیم که داستان از چه قرار است.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت و ویژگی هایی که دارد

ارگ نگاهی به وب سایت های اینترنتی در ده سال گذشته بیندازیم و اگر وب را با آنچه که در ده سال گذشته به ما نمایش می داد مقایسه کنیم، جدا از پیشرفت هایی که اینترنت و سرعت آن داشته است و صدای خطوط دیال آپ که دیگر شنیده نمی شود و شبکه های اجتماعی قدیمی مانند فیس بوک و یاهو مسنجر که دیگر خبری از آنها نیست یک موضوع دیگر هم وجود دارد و آن رنگ و لعابی است که وب به خود گرفت و باید گفت که اگر ده سال پیش به سراغ یک سایت اینترنتی می رفتیم، نمی توانستیم چنین ظاهر و پویایی ای را در آن پیدا کنیم. در واقع اکنون همه سایت ها به صورت تعاملی شدن در حرکت هستند و وقتی وارد یک سایت درست و حسابی بوشمی می توانیم افکت ها و متحرک سازی های زیادی را مشاهده کنیم که هر کدام از آنها کیفیت آنچه که در وب وجود دارند را از زمین تا آسمان ارتقا داده اند.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت و ویژگی هایی که دارد

در واقع باید گفت اوضاع نسبت به آنچه که قبلا می توانستیم در وب پیدا کنیم خیلی فرق کرده است و به نوعی باید گفت که بار کاری تمامی این موارد بر عهده یک زبان برنامه نویسی خاص است که از مان ایجاد و گسترش همواره یکی از بهترین ها در کار خود بوده است. جاوا اسکریپت بزرگ که ده سالی سات جزو بهترین و محبوب ترین زبان برنامه نویسی از نظر کاربران شناخته می شود توانسته است ظاهر سایت های درون اینترنت را تا حد بسیار زیادی تغییر داده و سایت های حدیدی را از دل آن بیرون بکشد. در این خصوص باید گفت که این زبان علاوه بر ظاهر سایت ها در بک اند نیز وارد شده است و امکانات فوق العاده دیگری مانند محیط برنامه نویسی نود جی اس توانسته است که هسته های قدرتمند را برای سایت های بزرگ ایجاد کند که عملکردی فوق العاده داشته باشند و بکند های خوبی نیز با این زبان ایجاد شود تا در کنار ویژگی های ظاهری و رابط کاربری، تجربه کاربری زبان جاوا اسکریپت نیز افزایش پیدا کند.

شما می توانید از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت به روش های مختلفی روی سایت خود استفاده کنید. در واقع ارگ که بخواهید از این زبان به صورت مستقیم روی سایت خود استفاده کنید سه روش اصلی را در اختیار دارید که این کار بر اساس آنها انجام می شود:

  1. به کار گیری کد ها در بین کدهای HTML که به آن روش Inline یا درون خطی می گویند
  2. استفاده از کد های جاوا اسکریپت در تگ های اسکریپت ک به صورت <script> نوشته می شود و به آن روش Internal  یا همان داخلی گفته می شود.
  3. روش خارجی یا External که عمده استفاده از کد های جاوا اسکریپت می باشد و در آن منبع کد در فایلی جدا قرار گرفته است و HTML می تواند به آن فایل ارجاع دهد و اسکریپت ها را از آن بیرون بکشد. این نوع از ارجاع حتی می تواند از خارج از هاست و یا یک دامنه دیگر انجام شود.

با توجه به روش های مختلف به کارگیری جاوا اسکریپت استفاده از آن به شدت گسترده شده است و می توان گفت که روش های زیادی برای آن وجود دارد و با یک بستر بسیار بسیار گسترده طرف هستیم که ره کاری را می توان  روی آن انجام داد و در واقع این زمین بازی بزرگ می تواند برای خیلی ا برنامه نویسان سر در گم کننده باشد. درست در نقطه این سردرگمی ها بود که فریم ورک های وب و همینطور مجتمع سازی توابع در کتابخانه ها از راه رسیدند و این شلوغی ها را سازمان دادند. در واقع برای استفاده از هر کدام از این امکانات روش های خاصی به صورت مجتمع و تحت چارچوب های خاص ایجاد شد که می توانست هر کدام از این قابلیت ها را مجتمع کند.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت و کاربرد هایی که دارد

از انواع این فریم ورک ها می توان به فریم ورک های بک اند که برای کار با محیط برنامه نویسی نود جی اس ارائه شده اند اشاره کرد که یکی از معروف ترین و مهمترین آنها Express JS می باشد. از فریم روک هایی که برای فرانت اند مورد استفاده قرار می گیرند و ظاهر خیلی از این سایت های تعاملی که با جاوا اسکریپت پیاده سازی شده اند را برای ما درست می کنند باید به Vue JS و Angular JS اشاره کنیم که دو فریم ورک بزرگ برای این کار می باشد.(جهت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید به دو مقاله Vue JS چیست و انگولار جی اس چیست مراجعه کنید) اما استفاده های گسترده دیگری که از این زبان می شود مربوط به ماژول های تکی ای است که در خلال کار با سایر فریم ورک ها از آنها استفاده می شود و باید گفت که بخشی جدایی ناپذیر از کاربرد های این زبان را تشکیل داده اند.

این ماژول ها عموما توابعی مجزا هستند که هر کدام ویژگی مربوط به خود را داشته و به عنوان کتابخانه های مجتمع از جاوا اسکریپت شناخته می شوند. به عنوان نمونه های بارز این موارد می توان به کتابخانه های ریکت و همینطور JQuery اشاره کرد که موضوع اصلی ما هم در این مقاله همین کتابخانه می باشد. در واقع این کتابخانه های ارائه کننده فایل ها و امکاناتی بوده که شاید به جامعیت یک فریم ورک نباشند اما استفاده های متنوع و خوبی را دارند و می توان در پروژه ها آنها را به کار گرفت. در ادامه مقاله در مورد این که JQuery چیست به صورت کامل با هم صحبت خواهیم کرد و این موضوع را بررسی می کنیم.

JQuery چیست و چطور کار می کند!؟

پاسخ این سوال که JQuery چیست را تا اینجای کار تقریبا به صورت سر بسته عنوان کردیم و دیدیم که اوضاع از چه قرار است. در این رابطه باید گفت که JQuery در واقع یک کتابخانه از توابع مختلف است که برای به کار گرفتن و استفاده از قابلیت هایی که زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت به صورت ساده در اختیار ما قرار می دهد طراحی و برنامه ریزی شده است و می توان با استفاده از آن ویژگی ها مختلفی را برای این منظور به کار گرفت.

در واقع اگر بخواهیم بگوییم که کار اصلی JQuery چیست و این کتابخانه برای ما چه کاری را انجام می دهد باید گفت که خیلی از قابلیت ها کاربردی در JS را به صورت مجتمع و ساده شده در اختیار ما قرار می دهد که با استفاده از آن می توانیم با کد های کوتاه و بدون دردسر با این موارد کار کنیم و البته باید گفت که دیگر از خطاهای مختلف نیز خبری نخواهد بود و می توان احتمال خطا را هم به صورت چشمگیری برای ما کاهش دهد و در کل استفاده از جاوا اسکریپت را برای ما ساده می کند.

اگر بخواهیم بگوییم که نقطه پیدایش و ایجاد JQuery چیست و از کجا سر و کله اش پیدا شد و وب را به این صورت در دست گرفت باید به زمستان سال 2006 بازگردیم. در یک کمپین بین المللی  از برنامه نویسان وب به نام BarCamp که در نیویورک برگزار شده بود، یکی از برنامه نویسان امکان خاص و جالبی را به نام JQuery ارائه کرد. این برنامه نویس که John Resig نام داشت توابع پرکاربرد و حرفه ای JS را دقیقا مانند CSSQuery که یک کتابخانه برای کار با CSS و ساده رکدن آن بود در کنار هم قرار دارد و JQuery را از آن ایجاد کرد.

JQuery چیست و چطور کار می کند!؟

بعد از ارائه JQuery یک تیم متشکل از برنامه نویسان خبره به رهبری Timmy Wilson کار توسعه آن را دنبال کردند و سرانجام در تابستان سال 2006 اولین نسخه رسمی از JQuery با یک لایسنس اوپن سورس که تحت گواهینامه برنامه های آزاد MIT تنظیم شده بود ارائه کردند و در اختیار کاربران قرار گرفت. در بدو ورود این کتابحانه که می توان آن را از اولین کتابخانه های مجتمع جاوا اسکریپت معرفی کرد با دردسر هایی مواجه شد و کاربران آن را به عنوان یک کتابخانه سخت و پر دردسر می شناختند اما کمتر با توجه به کارایی های خوبی که از خود ارائه داد توانست جایگاه خود را تثبیت کند. 

استفاده از این کتابخانه روز به روز بالاتر رفت و به عنوان یکی از امکانات حرفه ای در وب مطرح شود. این موضوع روز به روی بیشتر شد و تا جایی ادامه پیدا کرد که این کتابخانه در سال 2015 توانست به آمار استفاده 63 درصد  در یک میلیون سایت برتر دنیا برسد و از اینجا بود که همه آن را از یک کتابخانه ساده به چشم یک کتابخانه کاربردی و یکی از مدعیان برای بهترین بودن در وب شناختند. این روند پیشرفت تا جایی ادامه پیدا کرد که در سال 2001 بر اساس آمار های ارائه شده توسط سایت استک اورفلو به عنوان دومین فریم ورک برتر در طراحی سایت معرفی شد.(برای اطلاعات بیشتر در خصوص سایر فریم ورک های این لیست می توانید به مقاله بهترین فریم ورک طراحی سایت مراجعه کنید)

 در ادامه در مورد این که موارد استفاده و کاربرد های JQuery چیست به صورت کامل صحبت خواهیم کرد و با این برنامه کاملا آشنا خواهیم شد.

کاربرد های JQuery چیست

در رابطه با اینکه امکانات JQuery چیست و چه کارهایی را می تواند برای ما انجام دهد باید گفت که حوزه اصلی JQuery موارد مربوط به نمایش داده ها در سایت است و می تواند تاثیرات زیادی را روی چگونگی نمایش اطلاعات به کاربر داشته باشد. در این رابطه باید گفت که JQuery  یک مجموعه امکان یکپارچه را برای شما فراهم می کند که می تواند به شما گزینه های خوبی را به صورت یکپارچه روی مرورگر های مختلف ارائه کند.

کاربرد های JQuery چیست

اگر بخواهیم به صورت موردی بگوییم که کاربرد های این کتابخانه بزرگ جاوا اسکریپت چیست می توانیم به این ویژگی ها اشاره کنیم:

دستکاری و تغییر DOM

یکی از موارد مهم و اساسی که می توان آن را علاوه بر این که در بین پاسخ های این سوال که کاربرد JQuery چیست معرفی کرد به عنوان هدف اصلی ای که JQuery در زمان شروع کار خود آن را دنبال می کرد هم معرفی کنیم، همین تغییرات ساختار DOM و یا بهتر بگوییم ساده سازی روند این تغییرات معرفی کرد. در مورد ساختار DOM باید گفت که این ساختار یک ساختار درخت مانند از کد های HTML سایت است که سیستم می تواند با تغییر آن صفحه ای که به کاربر نمایش داده می شود را در لحظه تغییر دهد. در واقع اگر بخواهیم آنچه که روی مرورگر نمایش داده می شود را تغییر داده و صفحه را به نوعی متحرک کنیم، این تغییرات باید در DOM اعمال شده تا آنچه را که برای کاربر نمایش داده می شود تغییر دهد.

در مورد اینکه در این میان نقش JQuery چیست باید گفت که این JQuery است که می تواند با دستوراتی که دارد به راحتی DOM را تغییر داده و کدهای جاوا اسکریپتی که این تغییرات را روی DOM اعمال می کنند و به نسبت پیچیده هم هستند را به سادگی در اختیار برنامه نویسان قرار می دهد. با این کار روند پیچیده یا که برای تغییرات این ساختار مورد نیاز بود به یک کار ساده تبدیل خواهد شد و بیشتر آن به صورت خودکار پیاده سازی می شود.

ایجاد تغییرات مختلف در CSS

یکی دیگر از کاربرد هایی که می توان از JQuery دید این است که تغییرات مختلفی را روی CSS اعمال می کند و باید گفت که این تغییرات از موارد اصلی ای هستند که می توانند ظاهر صفحات را روی سایت ما عوض کرده و استایل هایی را برای سایت ما یاحاد کنند که بسیار پویا تر از کدهای ساده CSS می باشد. در این رابطه باید گفت که هر امکان پیشرفته ای که شما آن را روی سایت مشاهده می کند که CSS از پیاده سازی آن عاجز است با استفاده از این تابع و کتابخانه های ارائه شده روی JQuery قابل پیاده سازی و ساخت می باشند.

ایجاد تغییرات مختلف در CSS

بررسی متد های Event در HTML

مورد دیگری که باید در بین گزینه های ارائه شده برای JQuery چیست به آن اشاره کنیم این است که JQuery می تواند کارهایی که بر اساس تغییر رویداد ها در صفحه باید اتفاق بیفتد را برای ما ایجاد کند. وقتی که صفحه برای کاربرد  لود شده باشد به نوعی ارتباط سرور با آن قطع شده و در صورتی که بخواهیم برای اعمال تغییرات مختلف ارتباط صفحه و کاربر را با سرور برقرار نگه داریم این موضوع می تواند منابع زیادی را از ما بگرد و عملا کار سرویس دهی را غیر ممکن خواهد کرد. در اینجا است که توابع JQuery وارد شده و می توانند در صورت وقوع رویداد های مختلف مانند جا به جا کردن اسکرول و یا کلیک روی بخش خاصی از صفحه، و یا حتی حرکت ماوس در صفحه کارهای خاصی را روی سایت انجام دهند.

این کارهای خاص می توانند باز و بسته کردن نمایش بخشی از صفحه باشد و یا حرکت عکس پس زمینه سایت با اسکرولی که انجام می شود. در مورد اینکه در موارد این چنینی روند کاری و نقش JQuery چیست باید گفت که با همان تغییراتی که می تواند در DOM ایجاد کند کار می کند و می تواند بهترین بازدهی را در تشخیص رویداد ها و اعمال تغییرات متناسب با آنها دارد. در مورد تشخیص رویداد ها می توان به شرط هایی که روی سایت اعمال می شود هم اشاره کرد، به عنوان مثال وقتی که پسورد انتخاب شده توسط کاربر تعداد ارقام کمی داشته باشد و یا از ترکیبات عدد و حروف استفاده نکرده باشد این JQuery است که موارد مربوط به کنترل و مدیریت آنها را بر عهده خواهد گرفت. همینطور وارد کردن مقادیر غیر مجاز مانند حرفو به جای شماره تلفن و خیلی دیگر از مشکلات از این دست را روی صفحات کنترل می کنند.

ایجاد انیمیشن ها در سایت

یکی دیگر از مواردی که شما می توانید با به خدمت گرفتن JQuery در سایت خود آن را پیاده سازی کنید، ساخت انیمیشن ها است. این انیمیشن ها می توانند به صورت ساده و با جا به جایی بعضی المان های تصویری باشند و یا حتی انیمیشن های تعالی و پیچیده ای مانند بازی های کوچک روی سایت. در این خصوص باید گفت که متحرک سازی هایی که JQuery می تواند روی سایت داشته باشد از موارد مهم و اصلی ای است که استفاده از این سیستم را قوت بخشیده است و JQuery را به عنوان یک کتابخانه قدرتمند مطرح کرده است.

ایجاد انیمیشن ها در سایت

البته باید گفت که کارکردن با این موارد به این سادگی نبوده و JQuery در این امکانات پیچیدگی های خاص خود را دارد و بدیهی است که نباید از آن انتظار داشته باشیم بدون این که ما کار خود را درست انجام دهیم، JQuery همه کارها را برای ما به طور کامل هندل کند. اما باید گفت وقتی که پای انیمیشن های روی وب سایت در میان باشد، JQuery برای ما معجزه خواهد کرد.

کار با Ajax

یکی دیگر از تکنولوژی هایی که می توان برای پیاده سازی آن از JQuery استفاده کرد، Ajax می باشد. Ajax در واقع یکی از ویژگی هایی است که به ما امکان این را می دهد که بدون رفرش شدن صفحه داده های مختلف را برای سرور ارسال کرده و یا از سرور داده هایی را گرفته و روی سایت نمایش دهیم. در این حال یک صفحه ثابت خواهد بود و صرفا داده ها بدون رفرش شدن از پایگاه داده برای ما به نمایش در خواهد آمد. در این خصوص باید گفت که JQuery می تواند از مهم ترین و اصلی ترین موارد در این زمینه باشد.

در مورد این که نقش JQuery چیست باید گفت که این ویژگی می تواند صفحه را ثابت نگه داشته و اطلاعات مختلفی که از سرور برای صفحه می رسد را به صورت بلافاصله روی صفحه ای که به کاربر نمایش داده می شود تغییر دهد. همینطور می تواند اطلاعاتی که کاربر روی فرم ها وارد کرده است را به راحتی و با کلیک کردن روی یک دکمه به سرور ارسال کند.

به طور کلی باید گفت که استفاده از JQuery در وب امروز یکی از ملزومات اصلی برای وب می باشد. هر چند موارد دیگری نیز وجود دارند که این کار را انجام می دهند اما باید گفت که JQuery یکی از گزینه های ایده آل در این خصوص می باشد که باید به آن توجه داشت و می توان از آن برای کاربرد های مختلفی استفاده کرد. در صورتی که به سراغ استفاده از این ویژگی ها بروید امکانات متعددی را در اختیار دارید که می توانید از آنها استفاده کنید. در ادامه با هم این موضوع که مزایای JQuery چیست را بررسی خواهیم کرد.

کار با Ajax

مزایای JQuery چیست

تا اینجای کار در مورد کاربرد های ریز و درشت و مختلفی که Jquery می تواند در سایت برای ما پیاده سازی کند و حتی خیل از آنها به صورت خودکار می باشند  و ما مستقیم آنها را وارد سایت خود نمی کنیم، صحبت کردیم. اما در صورتی که شما بخواهید به سراغ کار کردن با کتابخانه های JQuery رفته و به جای استفاده از ماژول های جانبی که از این ویژگی  ها استفاده می کنند مستقیما آنها را وارد سایت خود کنید، مزیت های زیادی برای شما وجود خواهد داشت که همه جوره برای ساخت یک صفحه وب حرفه ای در خدمت شما خواهند بود.

در این بخش قصد داریم که این موارد را با هم بررسی کنیم و ببینیم که مزیتی که استفاده از JQuery برای برنامه نویسان دارد چیست و جدا از کاربرد ها چه مواردی را می تواند برای کاربر داشته باشد. در صورتی که بخواهیم در پاسخ به این سوال که مزایای JQuery چیست یک مجموعه از اقدامات را معرفی کنیم می توانیم این فهرست را به این منظور ارائه کنیم:

کتابخانه بزرگ

امکانات محدود یکی از مشکلاتی است که خیلی از کتابخانه ها و فریم ورک ها را به بیراهه می کشاند و در واقع باید گفت که وقتی شما از این کتابخانه ها استفاده کنید، تمامی سایت هایی که طراحی می کنید به یک شکل در می آیند، این موضوعی است که خیلی از فریم ورک های کاربردی مانند بوت استرپ هم درگیر آن شده اند و نمی توان از آن فرار کرد اما باید گفت که در مورد JQuery داستان کاملا متفاوت است. JQuery یکی از بزرگترین کتابخانه های جاوا اسکریپت و یا به صورت کلی تر جزو بزرگترین کتابخانه هایی است که برای توسعه وب ارائه شده است و شما می توانید به امکانات بسیار زیادی در آن دسترسی داشته باشید.

از نظر وسعت باید گفت که این کتابخانه بزرگ امکانات خوبی را ایجاد کرده است و در طول زمان هم با توجه به استقبال هایی که از آن شده بزرگ تر هم شده است، پس استفاده کردن از آن در سایت شما باعث می شود که به ذخایر بی پایانی از کد ها و ماژول هایی دسترسی داشته باشید که می توانید با آنها هر چیزی را روی سایت خود پیاده سازی کنید.

مزایای JQuery چیست

سادگی در استفاده

در صورتی که در جاوا اسکریپت یک تازه وارد باشید، باید گفت که JQuery برای شما یک کابوس خواهید بود اما بعد از گذشت مدتی خواهید دید که کار آنقدر ها هم سخت نیست و اگر آن را با سایر کتابخانه ها و فریم ورک هایی که برای استفاده از این زبان برنامه نویسی استفاده شده است مقایسه کنید، یک فریم ورک ساده و کامل را خواهید داشت که به بهترین شکل ممکن می تواند امکانات را در اختیار شما قرار دهد. همینطور به کار گرفتن امکاناتی که این کتابخانه در اختیار شما قرار می دهد در کار سایر ویژگی هایی که روی بو به کار گرفته می شود و ترکیب آن با سایر عوامل مانند استایل های CSS یکی از موارد ساده است و شما دردسر زیادی را نخواهید داشت.

جامعه کاربری بزرگ

یکی دیگر از مواردی که باید در مورد یک فریم ورک طراحی سایت و یا هر فریم ورک برنامه نویسی دیگری به آن توجه داشت این است که جامعه کاربری آن و استفاده کنندگان از آن چه کسانی هستند و تا چه اندازه فعال هستند. در صورتی که شما یک جامعه کاربری خوب راب رای یک فریم ورک داشته باشید، می توانید از این بابت که ماژول های جدیدی برای آن ارائه می شود مطمئن باشید و در صورتی که به مشکلی برخورد کنید هم می توانید سوالات خود را از سایر برنامه نویسان حرفه ای که با این کتابخانه کار می کنند بپرسید و آن را در تالار های گفت و گویی که به این منظور ایجاد شده است مطرح کنید.

جامعه کاربری بزرگ

مستندات خوب و کامل

مورد دیگری که می تواند راه حل مشکلاتی باشد که با این کتابخانه ها پیدا می کنید، مستندات خوب و کامل و دقیقی هستند که JQuery در اختیار ما قرار می دهد. در رابطه با اینکه فایله این مورد برای JQuery چیست باید بگوییم که شما می توانید آموزش خود را در این رابطه با استفاده از مستنداتی که در اختیار شما قرار دارد کامل کرده و حتی در صورتی که برای کار کردن با یک تابع و ماژول به مشکلی خوردید کارایی دقیق آن و مشکلات احتمالی و تداخل هایی که می تواند برای شما به وجود بیاورد را در اینجا پیگیری کنید.

در کل باید بگوییم که JQuery از منظر امکانات و مزیت هایی که در اختیار برنامه نویسان خود قرار می دهد همیشه یکی از بهترین ها بوده است و به کاربران خود توجه ویژه ای داشته است. البته این به معنای بی نقص بودن کامل JQuery نیست و هر فریم ورکی در کنار تمامی مزایایی که ارائه می کند کاستی ها و معایبی را هم در خود دارد که باید آنها هم در نظر گرفته شده و بهتر است که قبل از اینکه به سراغ یادگیری این کتابخانه از جاوا اسکریپت بروید این موارد را هم بررسی کنید.

مستندات خوب و کامل

 نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی اینکه JQuery چیست و برای کا چه کاری را انجام می دهد پرداختیم. در این مورد باید گفت که JQuery یکی از مجموعه کتابخانه های جاوا اسکریپت است که به ما امکاناتی خوبی را برای ساده سازی عملیات تغییر در DOM، کار کردن راحت تر با Ajax های درون صفحات و ایجاد انیمیشن ها و مدیریت رویداد ها ارائه می کن. در خصوص این کتابخانه ها باید گفت که برای اولین در سال 2006 ارائه شدند و با روند تکمیلی خود توانستند به جایگاه های بالایی دست پیدا کنند در این خصوص باید گفت که سادگی در استفاده و همینطور روان بودن این کتابخانه ها و وجود داکیومنت های حرفه ای باعث شده است که JQuery به عنوان یکی از بهترین کتابخانه های جاوا اسکریپت تبدیل شود.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها