جوملا چیست
خرید هاست

جوملا چیست سوالی است که اگر برای راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی خود و همین‌طور ایجاد یک سایت اینترنتی کمی در اینترنت جست‌وجو کنید با آن مواجه خواهید شد. سوالی که شاید در اولین باری که جواب آن را می‌شنوید با خودتان بگویید «همینه! پیداش کردم» ولی اگر کمی بیشتر با آن آشنا شوید متوجه خواهید شد که اوضاع آن‌قدرها هم که به نظر می‌رسید روبه‌راه نیست و موارد مختلف زیادی وجود دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرند. در صورتی که بخواهیم یک مقدمه بگوییم که بتوانیم پاسخی به این سوال داده باشیم باید کمی در مورد طراحی سایت صحبت کنیم. وقتی پای طراحی سایت در میان باشد، تکنولوژی‌ها و سیستم‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند یک سایت اینترنتی را برای ما راه‌اندازی کنند.

سیستم‌های مدیریت محتوا یا همان CMS‌ها سهم بزرگی را در بازار طراحی سایت داشته و می‌توان گفت که اهمیت آنها برای طراحی سایت بسیار بالاتر از فریم‌ورک‌های دیگر می‌باشد. کاری که این سیستم‌ها انجام می‌دهند این است که یک هسته مرکزی از یک سایت را در اختیار کاربر قرار داده تا کاربر با ویرایش آن به سایتی که مدنظرش بود برسد. در صورتی که بخواهیم بگوییم جوملا چیست باید بگوییم که با یکی از این سیستم‌هایی طرفیم که به‌عنوان دومین CMS معروف شناخته می‌شود و البته باید گفت ریزه‌کاری‌های بسیار زیادی دارد که باید به آن توجه داشت و در ادامه این مقاله تمامی آنها را به‌صورت کامل باز خواهیم کرد.

جوملا چیست و از کجا آمده است؟

این سیستم مدیریت محتوا یک زیرشاخه مهم از سیستم مدیریت وب‌سایت Momba بود که در سال 2005 از آن جدا شده و به‌صورت مستقل، تحت عنوان یک سیستم مدیریت محتوای اپن‌سورس و رایگان مشغول به فعالیت شد. بر اساس آنچه که برنامه‌نویسان جوملا اشاره می‌کنند، ظاهرا این استقلال به هیچ عنوان برای Momba راحت نبوده است و شاید اگر اتفاق نمی‌افتاد این سیستم الان شرایط دیگری را داشت. در استفاده از این سیستم شما کافی است یک هاست مناسب برای زبان‌های PHP مانند هاست لینوکس داشته باشید، و یا از یک سرور مجازی استفاده کنید.

جوملا چیست و از کجا آمده است

با این وجود جوملا توانست جای خود را در بین سایر رقبا پیدا کند و خیلی زود به یکی از برترین سیستم‌های مدیریت محتوا تبدیل شود. اولین توزیع رسمی از این سیستم مدیریت محتوا در هفدهم آگوست سال 2005 معرفی شده و در اختیار کاربران قرار گرفت.

جوملا را می‌توان از آن دست شرکت‌هایی معرفی کرد که تغییرات زیادی را در تیم دولوپ و برنامه‌نویسی خود تجربه کرده است. این CMS توانست تا به رشدی بی‌سابقه برسد و به یکی از محبوب‌ترین CMS‌های جهان تبدیل شود. اما در سال 2010 با ارائه یک بازنویسی به نام Molajo که توسط سه تن از اعضای اصلی تیم دولوپ این پروژه انجام شد، یک دودَستگی در این تیم ایجاد شد و سیاست‌های بزرگ جوملا که ارائه یک فریم‌ورک بزرگ بود تقریبا به حاشیه کشیده شد. این عوامل باعث شد که درصد استفاده این سیستم مدیریت محتوا که در آن زمان در حدود 12 درصد بود رو به افول گذاشته و اکنون به 3.3 درصد برسد.

اساس کار جوملا چیست؟

تیم مدیریت اولیه جوملا این CMS را بر اساس زبان PHP ساختند و بیشتر از آنکه یک سیستم مدیریت محتوا باشد، یک فریم‌ورک است و امکانات خیلی خوبی را برای گسترش به شما ارائه خواهد کرد. جوملا می‌تواند امکانات خوبی را در زمینه تالارهای گفت‌وگو، تجارت الکترونیک، گالری‌های تصاویر و ارتباط کاربران با یکدیگر به صورت اپلیکیشن‌های تحت وب ایجاد نموده و در اختیار کاربران قرار دهد.

جوملا بر اساس شی‌گرایی نوشته شده است و از الگوهای طراحی نرم‌افزار (Design Patterns) در این سیستم استفاده شده است که باعث بالا رفتن جامعیت و پایداری این پلتفرم شده است و می‌توان گفت یک استخوان‌بندی قدرتمند را برای این سیستم مدیریت محتوا فراهم کرده است. پایگاه داده مورد استفاده توسط این سیستم MySQL می‌باشد.

همین‌طور این برنامه قابلیت‌های خوبی برای کار با بلاگ، فیدهای RSS و ترجمه‌های آنلاین سایت برای سایت‌های چندزبانه دارد. بیش از 6000 افزونه برای جوملا از سایت رسمی آن قابل دانلود است و البته افزونه‌های دیگری نیز وجود دارد که به صورت غیررسمی و عموما غیررایگان ارائه شده‌اند و می‌توانید از آنها در سایت خود استفاده کنید. معماری این سیستم مدیریت محتوا بر اساس استانداردهای جامعه استانداردسازی GNU نیز به رسمیت شناخته می‌شود و با توجه به اینکه سیستم‌هایی با معماری پایه برای سیستم‌های Unix و لینوکس ارائه شده‌اند بعضا از اصطلاح توزیع برای ورژن‌های مختلف آن استفاده می‌شود.

اساس کار جوملا چیست

اکنون که دیدیم پایه‌های جوملا چیست و اساس کار آن به چه صورت می‌باشد وقت آن رسیده است تا در مورد این صحبت کنیم که ورژن‌های مختلف جوملا چیست و چه ورژن‌هایی از آن ارائه شده است.

ورژن‌های مختلف جوملا چیست؟

جوملا به‌صورت رسمی سه ورژن اصلی از توزیع‌های خود را ارائه داده است. تعداد ورژن‌های ارائه شده توسط جوملا به 15 نسخه رسمی بعد از ارائه ویرایش 1 می‌رسد. نسخه Version 1.0 این سیستم مدیریت محتوا در سال 2009 ارائه شد و در این سال بود که جوملا تصمیم گرفت که تغییرات جدید خود را با ارائه ورژن‌های مختلف روی سیستم مدیریت محتوای خود همراه سازد.

اگر بخواهیم بگوییم که جدیدترین ورژن جوملا کدام است باید به نسخه 4 اشاره کنیم که فعلا به صورت Beta می‌باشد و استفاده از آن توسط سایت جوملا به شما توصیه نمی‌شود. ورژن‌های مختلف این سیستم، ورژن 1 با 4 زیر نسخه رسمی، ورژن 2 با یک زیر نسخه رسمی و ورژن 3 با 9 زیر نسخه رسمی هستند که توسط سایت جوملا ارائه شده‌اند. در این میان ورژن‌های مختلف و متعدد دیگری نیز وجود دارند که در حال حاضر فقط نسخه 3.9.26 توسط خود جوملا به رسمیت شناخته می‌شود و معرفی می‌گردد.

البته شما میتوانید به صورت غیررسمی سایر نسخه‌های این سیستم مدیریت محتوا را در اختیار داشته باشید. اما اگر بخواهیم دلیل اینکه چرا جوملا فقط 3.9.26 را معرفی می‌کند بدانیم، این است که سایر نسخه‌ها از نظر باگ‌های موجود و همین‌طور موارد امنیتی پشتیبانی نمی‌شوند. و نسخه 3.9.26 تنها موردی است که از کلیه این موارد پشتیبانی می‌کند. البته برای نسخه 4 نیز این پشتیبانی‌ها وجود دارد اما جوملا هنوز رسما آن را ارائه نداده است و صرفا نسخه بتا منتشر شده است.

مزایا و معایب جوملا

یکی از اصلی‌ترین موارد که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت این است که مزایا و معایب جوملا چیست و در واقع جوملا چه فوایدی برای ما می‌تواند داشته باشد و در کنار آن باید به چه کاستی‌هایی توجه داشته باشیم. در ادامه به معرفی موارد مربوط به هر کدام از این دو بخش خواهیم پرداخت.

مزایای جوملا چیست؟

موارد زیادی وجود دارد که می‌توان در پاسخ به سوال مزایای جوملا چیست معرفی نمود ولی این موارد در سایر CMSهای دیگر نیز یافت خواهند شد. ما در اینجا فقط به مورادی خواهیم پرداخت که جوملا در آنها نسبت به سایر سیستم‌های مدیریت محتوا و البته نه همه آنها، برتری دارد و امتیاز خوبی را خواهد گرفت.

کاملا رایگان است

جوملا کاملا رایگان است و شرکت ارائه‌دهنده به هیچ عنوان هیچ پولی از شما نخواهد گرفت. خیلی از سایت‌سازهای موجود برای شما دردسرهایی مانند خرید اشتراک و هزینه آپدیت را درست می‌کنند که در جوملا نه تنها از آنها خبری نیست بلکه تمامی آپدیت‌ها و پچ‌های امنیتی نیز به‌صورت رایگان ارائه می‌شود.

ماژول و افزونه‌های رایگان

مورد دیگری که برای این سیستم عامل رایگان به عنوان یک مزیت تلقی می‌شود این است که در جوملا شما کمتر افزونه غیررایگانی را مشاهده می‌کنید و افزونه‌های رایگان این سیستم مدیریت محتوا به خوبی قادر خواهند بود تا برای شما یک وضعیت ایده‌آل را فراهم کنند.

شما به مخزن 6000تایی از افزونه‌ها و ماژول‌های رایگان و تایید شده توسط جوملا دسترسی دارید که با نسخه‌های استاندارد جوملا نیز هماهنگ شده‌اند و به هیچ عنوان با یکدیگر به تداخل نخواهند خورد. این مشکل در سایر برنامه‌های CMS موجود قابل رویت است و می‌تواند تا اندازه‌ای دردسرساز باشد که جوملا آن را رفع کرده است. البته افزونه‌های غیررایگان نیز برای جوملا وجود دارد و خیلی از خدمات به صورت پرمیوم و با پشتیبانی بالا ارائه خواهد شد.

مزایای جوملا چیست

آپدیت منظم

یکی از CMS‌هایی که به ارائه آپدیت‌های منظم و دوره‌ای اهمیت می‌دهد جوملا می‌باشد، البته سایر سیستم‌های مدیریت محتوا نیز آپدیت‌های خود را به‌صورت دوره‌ای ارائه می‌کنند اما کمتر سیستمی را می‌توانید پیدا کنید که این کار را به اندازه جوملا با حساسیت انجام دهد.

جوملا فقط به تاریخ آپدیت‌های خود حساس نیست بلکه به آنچه که ارائه می‌کند نیز توجه دارد و یکی از اصلی‌ترین مواردی که سعی می‌شود در این آپدیت‌ها به آن پرداخته شود موارد مربوط به امنیت سایت است. پس در صورتی که از استفاده‌کنندگان جوملا هستید و از این سیستم برای مدیریت محتوای سایت خود استفاده می‌کنید بهتر است که حتما به این آپدیت‌ها توجه داشته باشید و نصب آنها را در اولویت کارهای سایت خود قرار دهید.

قالب‌های رایگان

یکی دیگر از مزایای مهم و ارزشمندی که جوملا می‌تواند برای شما داشته باشد ارائه قالب‌های رایگان است. شاید به نظر برسد که این قالب‌ها کیفیت لازم را نداشته و مانند سایر سیستم‌های مدیریت محتوا، قالب‌های غیررایگان امکانات خیلی بیشتری را دارند اما به هیچ عنوان این‌طور نیست و شما با استفاده از قالب‌های رایگان جوملا می‌توانید یک سایت خوش آب‌ورنگ داشته باشید.

این قالب‌ها در زمینه‌های مختلف به شما ارائه خواهند شد و شما این امکان را دارید تا در موضوعات مختلف با استفاده از آنها یک سایت ایده‌آل و حرفه‌ای را برای خود راه‌اندازی کنید. قالب‌های جوملا می‌توانند موارد مختلفی مانند تالارهای گفت‌وگو، دانلود سنترها، وبلاگ‌ها، سایت‌های فروش و موارد مختلف دیگر را داشته باشند. اکنون که صحبت از سایت فروشگاهی شد نوبت به آن رسیده است که ببینم بزرگترین مزیت جوملا چیست؟

ایجاد فروشگاه اینترنتی

پاسخی که به سوال بهترین و برترین مزیت جوملا چیست می‌توان داد: قابلیت استفاده از جوملا برای ساخت سایت‌های فروشگاهی. قطعا این سوال برای شما پیش آمده است که خب سایر سیستم‌های مدیریت محتوا نیز این امکانات را دارند، پس چه چیزی باعث شده است تا این ویژگی برای جوملا در این حد برجسته شود.

نکته اصلی اینجاست که جوملا یک پلتفرم کاملا رایگان است. عموما پلتفرم‌هایی که رایگان هستند نمی‌توانند به شما امکانات خوبی را برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی مجهز و ایده‌آل بدهند و شما باید هزینه پرداخت کنید اما در جوملا این‌طور نیست و شما می‌توانید یک فروشگاه خوب را به‌صورت رایگان برای خود داشته باشید که امکانات بالایی دارد.

البته ماژول‌های پرمیوم و غیررایگان نیز وجود دارند که با استفاده از آنها می‌توانید سایت جوملای خود را به یک فروشگاه کامل تبدیل کنید و با پشتیبانی خیلی بالاتری کار خود را ادامه دهید. اما به هیچ عنوان دلیل نمی‌شود که قالب‌های رایگان و سیستم‌های رایگان جوملا ناکارآمد جلوه کند.

مزایای جوملا

در این بخش دیدیم که مزایای سیستم CMS جوملا چیست و استفاده از آن چه فوایدی برای ما دارد. اکنون نوبت به آن رسیده است که به بررسی این موضوع بپردازیم که معایب جوملا چیست و چه ایراداتی دارد؟

معایب جوملا چیست؟

به‌طور‌کلی هر سیستم مزایا و معایبی دارد و جوملا هم از این قاعده مستثنی نیست. هر چند جوملا دارای مزایای خوبی است. اما معایبی هم وجود دارد که در بعضی موارد بر این مزایا پیشی گرفته‌اند در ادامه با هم خواهیم دید که معایب جوملا چیست و برای استفاده از آن چه نکاتی را باید در نظر داشته باشیم.

سخت بودن استفاده از آن

یکی از مواردی که عموما به عنوان معایب جوملا مطرح می‌شود این است که کار کردن با آن کمی دشوار است. شما در سیستم‌های مدیریت محتوای دیگری مانند وردپرس خواهید دید که حتی کسی که با این زمینه آشنایی ندارد هم با کمی کلنجار رفتن با سیستم و کمی آموزش می‌تواند سایت را کنترل کند. اما این موضوع در جوملا کاملا متفاوت است و در صورتی که با کامپیوتر و حوزه طراحی وب‌سایت آشنایی نداشته باشید کار کردن با این CMS کمی دردسرساز خواهد شد.

ضعیف بودن جامعه کاربران

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند حتی مورد قبلی را نیز تشدید کند، ضعیف بودن جوامع کاربری جوملا است. شما کمتر می‌توانید به سایتی بر بخورید که کاربران و استفاده‌کنندگان از جوملا در آن بحث‌وگفتگو کنند. حتی منابع آموزشی کافی نیز برای این سیستم تولید محتوا وجود ندارد. این در حالی است که با یک جستجوی ساده در اینترنت به حجم عظیمی از آموزش‌های وردپرس بر می‌خورید که می‌توانید از آنها برای کار خودتان استفاده کنید.

عدم وجود چنین جامعه کاربری‌ای علاوه بر اینکه مورد قبلی را تشدید می‌کند. باعث می‌شود تا ایراد دیگری نیز بروز کند که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد.

معایب جوملا چیست

عدم پشتیبانی تخصصی

یکی از مشکلاتی که جوملا با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند این است که در صورتی که خرابی در سایت اتفاق بیفتد، دریافت یک پشتیبانی تخصصی و حرفه‌ای برای آن امکان‌پذیر نیست، به این صورت که نمی‌توانید با جست‌وجو در جوامع کاربری آن کسی را پیدا کنید و پشتیبانی‌های افزونه‌ها و موارد مختلف هم به آنهایی مربوط خواهد شد که برای آن پول پرداخت کرده‌اید، و تازه همان قسمت و همان ماژول برای شما بررسی می‌شود. پس به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم برای استفاده از جوملا نیاز به دانش علمی بالایی وجود دارد.

مشکلات امنیتی

مورد دیگری که جای تامل دارد و به نظر می‌رسد که مورد مهمی نیز هست، امنیت نسبتا پایین این سیستم مدیریت محتوا است. البته به هیچ عنوان این قضیه مطرح نیست که جوملا امنیت ندارد. بلکه ایراد امنیت از سمت دیگری وارد داستان شده است و جریان این است که ظاهرا طعم این سیستم CMS به دهان هکرها خوش آمده است و آن را به سایر سیستم‌ها ترجیح می‌دهند.

خیلی از هکرها می‌توانند با استفاده از روش‌های مختلف از سدهای امنیتی جوملا عبور کنند و سایت شما را هک کنند. برای درک بهتر این موضوع با یک جست‌وجو در اینترنت می‌توانید ببینید که چگونه می‌توان جوملا را هک کرد و آموزش‌های بسیاری در این زمینه ارائه شده است. به نظر می‌رسد که این ایراد یکی از بدترین ایرادهایی است که جوملا دارد.

ضعیف بودن در سئو

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند تاثیر منفی زیادی را روی کارکرد سیستم مدیریت محتوای جوملا داشته باشد، ضعف در سئو شدن و یا اصطلاحا SEO Unfriendly بودن این سیستم است. برای اینکه یک سایت موفق داشته باشید، لازم است تا سایت شما توسط جامعه هدفی که روی آن برنامه‌ریزی کرده‌اید دیده شود. این دیده شدن از طریق موتورهای جست‌وجو اتفاق می‌افتد که مهمترین آنها گوگل است.

جوملا به دلایل مختلفی مانند استراتژی‌های طراحی و همین‌طور عدم وجود ابزار مناسب برای سئو، از جمله سیستم‌های مدیریت محتوایی است که می‌تواند از این دیده شدن جامانده و سایت شما را نیز از آن دور نگه دارد. اگر بخواهیم بگوییم که مهمترین ایراد جوملا چیست می‌توانیم این مورد را معرفی کنیم.

اکنون می‌توانید به یک جمع‌بندی برسید که استفاده از این سیستم مدیریت محتوا می‌تواند برای شما مفید باشد یا خیر، و این موضوع که آیا می‌خواهید از آن برای راه‌اندازی سایت خود استفاده کنید یا نه را درک کرده‌اید. در صورتی که شما تصمیم به استفاده از جوملا گرفته باشید، هنوز مواردی هست که باید به آنها توجه کنید که یکی از مهمترین آنها که می‌تواند روی بازدهی سایت شما تاثیرات زیادی داشته باشد هاست و سرویس میزبانی‌ای است که برای جوملا استفاده می‌کنید.

در ادامه قصد داریم تا شما را با ویژگی‌هایی که هاست مورد نیاز برای این سیستم مدیریت محتوا باید داشته باشد آشنا کنیم و این مورد را با هم بررسی کنیم و ببینیم که بهترین هاست جوملا چیست و ما باید برای هاست این سیستم مدیریت محتوا به‌سراغ چه میزبانی‌ای برویم.

ضعف در سئو

بهترین هاست برای جوملا چیست؟

وقتی که شما یک سایت اینترنتی را با هر سیستم و یا فریم‌ورکی راه‌اندازی می‌کنید، یکی از موضوعاتی که می‌توان گفت لازم است نگران آن باشید و آن را پیگیری و بررسی کنید پیدا کردن یک هاست و سیستم میزبانی قدرتمند برای آن است. شاید به این فکر باشید در صورتی که با یک هاست ارزان قیمت و عادی از هر نوع کار را شروع کنید موفق خواهید شد و می‌توانید بعد از آنکه سایت شما جواب داد به سراغ یک هاست خوب و با قیمت بالاتر بروید اما باید گفت که این تفکر یک اشتباه محض است. در صورتی که شما از هاست بی‌کیفیتی برای سایت خود استفاده کنید، پیشرفت این سایت را تا مدت بسیار زیادی عقب خواهید انداخت.

راه‌اندازی یک سایت اینترنتی دقیقا مانند آموزش موسیقی می‌باشد و هاستی که برای میزبانی سایت خود استفاده می‌کنید، همان ساز شما خواهد بود. فرض کنید که می‌خواهید موسیقی یاد بگیرید و صبح و شب در تلاشید تا این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. شما همه آنچه که مدرسان می‌گویند را مو‌به‌مو انجام می‌دهید، اما صدایی که از ساز شما خارج می‌شود چیزی نیست که باید باشد. در صورتی که شانس بیاورید و این موضوع شما را از یادگیری دلسرد نکند و کلا آن را کنار نگذارید، به طرز وحشتناکی خسته شده و فقط درجا زدن خود را خواهید دید. این کاری است که یک هاست خراب با سایت شما خواهد کرد و در صورتی که از جوملا یا هر سیستم دیگری روی یک هاست خراب برای راه‌اندازی سایت خود استفاده کنید به‌جز درجا زدن سایت خود چیزی نمی‌بینید و نمی‌توانید نتیجه اصلی آنچه را که انجام داده‌اید را ببینید.

اما اینکه در مورد جوملا شما به چه نوع هاست و سرویس میزبانی‌ای نیاز دارید باید بگوییم که هاست موردنیاز جوملا به‌صورت مستقیم به ساختاری که جوملا دارد باز می‌گردد. یک هسته پردازشی فعال با استفاده از زبان PHP که به صورت پویا عمل می‌کند و تقریبا لازم دارد که همیشه فعال بماند. برای این چنین سیستمی باید گفت که بهتر است شما از یک هاست و سیستم میزبانی با سیستم عامل لینوکس استفاده کنید و همین‌طور پویایی آن باعث می‌شود که وب‌سرور پیشنهادی آن لایت اسپید باشد. البته وب‌سرور انجین ایکس هم می‌تواند کارایی خوبی داشته باشد اما احتمال تداخل آن با کدهای PHP وجود دارد و همان لایت اسپید گزینه ایده‌آل خواهد بود.

از طرفی در صورتی که از انواع میزبانی ابری برای هاست استفاده شود اوضاع بسیار ایده‌آل خواهد شد و باید گفت که در این حالت پاسخدهی سایت شما بالاتر خواهد رفت. پس آنچه که شما نیاز دارید در واقع همان هاست لینوکس با وب‌سرور لایت اسپید است که هاست لینوکس ابری می‌تواند بهترین گزینه برای آن باشد. موردی که باید در معرفی هاست مناسب برای جوملا به آن توجه داشت این است که هاست جوملا دقیقا همان ویژگی‌هایی را مطالبه می‌کند که هاست وردپرس از شما درخواست می‌کند. پس می‌توان از هاست وردپرس که یک سیستم جاافتاده است و در خیلی از هاستینگ‌ها هم ارائه می‌شود برای میزبانی وب‌سایت جوملا استفاده کرد.

در کل اگر بخواهیم بگوییم بهترین هاست‌هایی که می‌توانید از آنها برای میزبانی سایت جوملای خود استفاده کنید کدامند باید بگوییم که در صورتی که شما یک سایت را با استفاده از سیستم مدیریت محتوای جوملا به‌تازگی راه‌اندازی کرده‌اید و هزینه هاست یکی از گزینه‌های مورد توجه برای شما است، هاست لینوکس می‌تواند بهترین گزینه فعلی برای شما باشد. بعد از آن با گسترش سایت شما، هاست وردپرس می‌تواند جایگزین خوبی باشد و تمامی ویژگی‌هایی که سیستم مدیریت محتوای جوملا برای کارکرد بهینه به آنها نیاز دارد را در خود دارد و بعد از آن هم نوبت به هاست لینوکس ابری می‌رسد که می‌تواند سنگین‌ترین و بزرگترین سایت‌های جوملا را به‌راحتی پاسخ دهد و نهایت آن چیزی است که شما با جوملا به آن نیاز پیدا خواهید کرد.

البته در صورتی که به این فکر افتاده‌اید که از سیستم مدیریت محتوای جوملا برای کسب‌وکار اینترنتی خود و یا حتی یادگیری طراحی سایت استفاده کنید لازم است که یک مورد دیگر را هم در نظر داشته باشید و بخش بعدی را هم بررسی کنید.

آیا استفاده از جوملا کاری عاقلانه است؟

یکی از مهمترین و اصلی‌ترین مواردی که باید در راه‌اندازی سایت به آن توجه داشت این است که از چه سیستمی برای سایت خود استفاده می‌کنید. همان‌طور که تا اینجای مقاله هم به آن اشاره داشته‌ایم جوملا همواره به عنوان یک سیستم خوب برای راه‌اندازی سایت مطرح بوده است و دومین سیستم مدیریت محتوای قدرتمند به حساب می‌آید که نزدیک به 13 درصد از کل سایت‌های استفاده کننده از سیستم مدیریت محتوا در جهان از آن استفاده می‌کنند و می‌تواند در زبان فارسی هم ویژگی‌های خوبی را به ما بدهد. اما باز هم یک سوال اساسی باقی است که سیستم مدیریت محتوایی که اول است کدام است و با چه اختلافی از جوملا فعالیت می‌کند.

در این رابطه باید گفت که وردپرس اولین سیستم مدیریت محتوا می‌باشد که نزدیک به 60 درصد از کاربرانی که از سیستم‌های مدیریت محتوا و CMS‌ها برای سایت خود استفاده می‌کنند این سیستم را به عنوان سیستم موردنظر خود انتخاب کرده‌اند و به‌سراغ آن رفته‌اند. اینجاست که باید کمی در مورد انتخاب خود فکر کنیم و یک بررسی روی انتخاب خود داشته باشیم.

حقیقت این است که جوملا دوم و وردپرس اول است، اما اختلاف بین اول و دوم به طرز وحشتناکی بالا بوده و حتما مواردی وجود دارد که پشت این اختلاف هستند و دلایل خوبی وجود دارد که وردپرس تا این اندازه جلو رفته است. در مورد این دلایل باید گفت که تا حد زیادی وردپرس به‌صورت استراتژیک عملکرد سازمانی بهتری را از جوملا نشان داده است و تقریبا توانسته است با برتری‌های مدیریتی خود در زمینه ایجاد یک بازار کار برنامه‌نویسی بزرگ برای توسعه غیررایگان یک سیستم رایگان، برنامه‌نویس‌ها را به سمت خود بکشاند و خود را گسترش دهد.

آیا استفاده از جوملا کاری عاقلانه است؟

با وجود ماژول‌ها و کاربردهای گسترده‌ای که به این صورت ایجاد شده وردپرس رشد داشته و تمامی کاربران جدید را به سمت خود کشیده و چنین سهمی را برای خود ایجاد کرده است. البته جوملا هم این کار را انجام داده است اما جوملا یک ویژگی بد دارد که مانع از آن شده که بتواند تا اندازه وردپرس رشد داشته باشد و خود را بالا ببرد. این ویژگی چیزی نیست جز سختی کار کردن با جوملا که در آن هر موجودیت از جوملا به سه جا متصل بوده و یک ویرایش ساده در آن کاری عذاب‌آور است.

در واقع اگر بخواهیم روراست باشیم و سایت‌های وردپرسی و جوملا را با هم مقایسه کنیم شاید حتی در بسیاری از موارد سایت‌های جوملا سرتر هم باشند. در واقع جوملا و وردپرس در آخر هر دو یک نتیجه را به ما می‌دهند اما کاری که وردپرس در ده دقیقه و به‌سادگی انجام می‌دهد، جوملا یک نصف روز وقت از شما می‌خواهد و شما را پیر خواهد کرد تا آن را پیاده‌سازی کند. پس می‌توان گفت نتیجه هر دو یکسان است اما جوملا فرآیند را صدها بار پیچیده‌تر از وردپرس انجام می‌دهد و این همان دلیلی است که 50 درصد اختلاف بین نفر اول و دوم یک لیست ایجاد کرده است و اگر بخوایم بی‌طرف به قضیه نگاه کنیم، به نظر می‌رسد که این اختلاف یک مورد کاملا جدی باشد که لازم است در انتخاب‌های خود حتما آن را هم در نظر بگیرید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی این سوال که جوملا چیست پرداختیم و در مورد معماری و نحوه شکل‌گیری آن صحبت کردیم. جوملا اکنون یکی از CMS‌های محبوب به حساب می‌آید و اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم رتبه دوم را در بین سایر سیستم‌های مدیریت محتوا به خود اختصاص داده است و البته ایراداتی نیز دارد. در صورتی که توانایی برطرف کردن این ایرادات را داشته باشید می‌توان گفت که شما یک سیستم مدیریت محتوای خوب دارید. در صورتی هم که حس می‌کنید نیاز به تغییر CMS خود دارید، می‌توانید سایت خود را به وردپرس انتقال دهید. انتقال سایت از جوملا به وردپرس کار چندان سختی نیست و خیلی از شما زمان و نیرو نخواهد گرفت.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed