ابر هیبریدی چیست و چگونه عملکردی دارد

خرید هاست
میزبانی وب

وقتی که صحبت از انجام پردازش های بزرگ و همینطور استفاده از برنامه های توزیع شده و سامانی باشد، یکی از بهترین و با کیفیت ترین سرویس هایی که می توان به سراغ آنها رفت، استفاده از کلود ها و همینطور ابر ها هستند که باید گفت به نوعی بهترین می باشند. در این خصوص می توان گفت که انواع ابر هایی که می توان برای اینکار استفاده کرد، بسته به نوع پیاده سازی آنها می تواند متفاوت باشد و در صورتی که بخواهیم بگوییم که بهترین نوع آنها کدام است باید به ابر هیبریدی اشاره کنیم. در این مقاله قصد داریم این موضوع که ابر هیبریدی چیست و چطور می تواند به سازمان شما کمک کند و چطور باید آن را راه اندازی کرد صحبت کنیم.

در ادامه قبل از اینکه به صورت تخصصی روی این سوال که ابر هیبریدی چیست متمرکز شویم لازم است کمی در مورد اینکه ابر ها و کلود ها چطور می توانند در سازمان های مختلف به کار گرفته شوند و چه کسانی این سرویس ها را در اختیار آنها قرار می دهند صحبت کنیم و ببینیم که اصلا داستان از چه قرار است و بعد از آن این موضوع که ابر هیبریدی چیست را پیش بکشیم و به سراغ بررسی مزایا و معایب آن برویم.

پردازش های ابری و روش کاری آنها

یکی از مهمترین عواملی که می توان گفت روی فرهنگ زندگی بشر تاثیر گذار بوده و همواره خیلی از مفاهیم را تغییر داده است تکنولوژی می باشد. به این صورت که هر چه تکنولوژی پیشرفته تر می شود، روش انجام گیری کارهای ما هم تغییر می کند. این کارها می تواند یک کسب و کار کوچک باشد که توسط یک یا دو نفر اداره می شود و یا یک کسب و کار بزرگ و گسترده باشد که از 500 کارمند هم بیشتر دارد و می توان آن را در دسته سازمان های بزرگ قرار داد. حتی باید گفت که خیلی از این موارد سازمان های دولتی و کشوری می باشند.

پردازش های ابری و روش کاری آنها

یکی از مهمترین عناصری که ما امروزه با آن سر و کار داریم تحت شبکه کردن برنامه ها است که در خیلی از موارد باعث شده است تا ما دردسر هایی هم داشته باشیم و کارهای اداری ما با قطعی سیستم همراه باشد و موفق به انجام بعضی کارها نشویم. اما آنچه که در آنها برای ما باقی می ماند این است که با سیستم شدن این کارها چقدر ساده و سریع شده و با چند کلیک کار ما انجام شده و به پایان می رسد. یکی از مهمترین عناصری که ابر ها می توانند به صورت ملموس برای ما کار کنند و نیروی پردازشی ای که ایجاد می کنند می تواند مفید واقع شود همین موارد می باشد.

به طور عمده باید گفت در سازمان هایی که به برنامه های تحت وب نیاز است با استفاده از پردازش های ابری و رفتن به سراغ یک کلود که می تواند از نوع هیبریدی که در این مقاله آن را بررسی می کنیم و یا هر نوع دیگری باشد، نیروی پردازشی مورد نیاز برای برنامه تحت وب به بهترین حالت ممکن فراهم شده و کار مجموعه و سازمان مورد نظر را به سریعترین و بهترین شکل ممکن پیش ببرد. در واقع می توان هر جا که یک مجموعه از یک برنامه استفاده می کنند، با تحت کلود کردن آن یا استفاده از کلود ها در سازمان بهترین کیفیت ممکن را به آن بدهیم و به نوعی استفاده از کلود در اینجا می تواند قوی ترین سرویس ممکن را به ما بدهد. اما سوال اساسی اینجاست که این کلود ها چه هستند و به چه صورت کار می کنند.

در صورتی که بخواهیم یک تعریف مختصر و مفید از کلود یا همان ابر که امروزه قویترین نیروی پردازشی به حساب می آید ارائه کنیم می توانیم بگوییم کلود یا ابر یک نیروی پردازشی واحد است که از نظر منطقی یکپارچه می باشد اما از نظر پیاده سازی آن روی دستگاه ها و کامپیوتر های مختلف پیاده سازی شده و یک جامعیت مستقل و یک جا را ندارد. به این صورت که چند سخت افزار و سرور یا کامپیوتر قدرتمند با استفاده از سیستم های توزیع شده به صورت واحد برای ما کار می کنند و می توان گفت که این سرویس ها در واقع انگار که یک سیستم خاص هستند کار کرده و یک نیروی پردازشی را با منابع بسیار بالا در اختیار ما می گذارند.

وقتی که صحبت از ابر ها در میان باشد و روش هایی که این ابر ها پیاده سازی می شوند، می توان به گزینه های مختلفی اشاره کرد که در ادامه این مورد را با هم بررسی می کنیم.

انواع ابر ها کدامند

روش های مختلف و متعددی وجود دارد که شما می توانید از ابر ها برای خودتان استفاده کرده و این سرویس ها را پیاده سازی کنید. در این خصوص باید گفت که پیکر بندی های ابر ها می تواند مختلف باشد و این پیکر بندی ها تعیین کننده نوع ابر مورد استفاده می باشد.

انواع ابر ها کدامند

در حالت کلی اگر بخواهیم این پیکربندی ها را معرفی کرده و بگوییم که انواع ابر ها کدامند به سه دسته اصلی و اساسی خواهیم رسید:

ابر عمومی

ابر های عمومی یکی از پرکاربردترین انواع ابر ها هستند که می توان با استفاده از بستر اینترنت به صورت کلی از آنها استفاده نمود. از نمونه های ابر های عمومی که می توان به صورت پرکاربردترین ابر ها آنها را معرفی کرد می توان به ابر بزرگ آمازون که یکی از بزرگترین سرویس دهنده های ابری می باشد، ابر مایکروسافت یا همان مایکروسافت آژور (Microsoft Azure) و همینطور ابر گوگل اشاره کنیم. این ابر ها می توانند سرویس های تخصصی و یا عمومی را در اختیار شما گذاشته که می توان از سرویس ها عمومی آنها به فضای ذخیره سازی Google Drive و Onedrive اشاره کرد و در مورد کاربرد های تخصصی نیز سایت های میزبانی شده شاپیفای روی کلود آمازون را به عنوان این موضوع مطرح کرد.

ابر خصوصی

ابر های خصوصی یکی از پرکاربرد ترین ابر ها هستند که در ادارات و سازمان های مختلف از آنها استفاده می شود در این نوع از ابر ها شما با یک سرویس پیکربندی شده توزیع شده طرف هستید که می تواند یک هسته مرکزی داشته باشد و یا از چند دستگاه سخت افزاری در یک ساختمان و یا در مراکز مشترک تشکیل شده باشد که در انتها به شما یک پیکر بندی خاص را ارائه خواهد کرد. در این مورد باید گفت که بالاترین امنیت ممکن مربوط به این نوع از سرویس ها می باشد که کارمندان و استفاده کنندگان از این نوع ابر می توانند با استفاده از شبکه های مجازی خصوصی یا همان VPN به آن متصل شده و از سرویس هایی که این ابر در اختیار آنها قرار می دهند استفاده کنند.

پیکر بندی این نوع ابر می تواند به صورت متصل به اینترنت و با استفاده از VPN باشد و یا به صورت ایزوله از اینترنت بوده و با حفاظت فیزیکی همراه باشد و فقط از طریق سیستم هایی که داخل یک ساختمان خاص قرار دارند مورد استفاده قرار گیرند. در صورتی که سیستم های استفاده کننده در مسافت های طولانی از هم باشند و به طور مثال کلود خصوصی به دو سازمان در دو شهر مختلف سرویس دهی کند، این ارتباط باید از نوع اینترنتی باشد و از اینترنت برای بستر ارتباطی ابر استفاده می شود. اما باید در نظر گرفت که در این حالت ها جامعیت پردازشی و منطقی ابر برای شما محفوظ خواهد ماند.

ابر خصوصی

ابر های هیبریدی

نوع سوم که می توان در مورد آن گفت ترکیبی از دو نوع اول است همان ابر های هیبریدی هستند که در این مقاله قصد داریم آنها را به صورت کامل معرفی کنیم. در ادامه در مورد اینکه پیاده سازی این نوع از ابر ها به چه صورتی می باشد به صورت کامل صحبت خواهیم کرد.

ابر هیبریدی چیست

در بخش قبل به صورت کامل دیدیم که انواع ابر ها کدامند و به  طور کلی باید بگوییم که سه ابر اصلی داریم. در پاسخ به اینکه ابر هیبریدی چیست باید بگوییم ابر هیبریدی یا همان Hybrid Cloud ابرهایی هستند که از ترکیب دو ابر خصوصی و عمومی به وجود می آید و با به کارگیری ابر های خصوصی در دل ابر های عمومی مورد استفاده قرار می گیرند و بخش از نیروی پردازشی مورد نیاز را با استفاده از بار خصوصی تامین کرده و بخش کلی و عمومی آن را ابر عمومی بر عهده دارد.

در مورد اینکه کارایی ابر هیبریدی چیست باید بگوییم که این نوع از ابر ها می توانند بالاترین بازدهی را به نسبت سایر پیاده سازی های ابر داشته باشند و در صورتی که در یک سازمان بزرگ از این نوع ابر استفاده شود، هم بازدهی و کیفیت کار بالاتر خواهد رفت و هم در خیلی از هزینه ها صرفه جویی می شود و می توان گفت که این نوع ابر در صورتی که در جای خود و به درستی مورد استفاده قرار گیرد می تواند یک سرویس اقتصادی نسبت به ابر های خصوصی باشد که در خیلی از سازمان های مهم از آنها استفاده می شود.

ابر هیبریدی چیست

 اگر بخواهیم بگوییم که ساز و کار ابر هیبریدی چیست باید گفت که در پیکربندی اینگونه ابر ها، یک ابر عمومی به عنوان سرویس دهنده اصلی انتخاب می شود. شما برای این ابر می توانید از سرویس های ابری گوگل و یا آمازون استفاده کنید که در ایران با هزینه های بالای پرداخت های دلاری به صرفه نمی باشد و می توان به جای آن سرویس های ابری عمومی ارائه شده توسط ابر آروان را انتخاب کرد. بعد از آن ابر خصوصی در کنار این ابر مشغول شده و به آن متصل می شود و کار سرویس دهی به ابر را انجام می دهد.

در ادامه در مورد اینکه روش پیاده سازی ابر هیبریدی چیست و به چه صورتی می توان آن را برای یک سازمان پیاده سازی کرد صحبت خواهیم کرد.

روش پیاده سازی ابر هیبریدی چیست

به طور کلی در مورد اینکه این ابر ها به چه صورتی کار می کنند در بخش های قبلی توضیحاتی را ارائه داده بودیم، اما در صورتی که بخواهیم به صورت دقیق بگوییم که متدولوژی مورد استفاده در پیاده سازی ابر هیبریدی چیست باید گفت که این کار در سه مرحله انجام می گیرد و به سه بخش اساسی نیاز دارد که هر کدام از آنها می توانند جزئیات پیاده سازی خود را داشته باشند.

روش پیاده سازی ابر هیبریدی چیست

در ادامه به صورت جز به جز در مورد اینکه هر کدام از مراحل پیاده سازی ابر هیبریدی چیست صحبت خواهیم کرد.

مرحله اول – پیدا کردن سرویس دهنده ابر عمومی

اولین کاری که لازم است برای راه اندازی ابر هیبریدی به سراغ آن برویم این است که سرویس هایی که ابر عمومی به ما می دهد را آماده کرده و آنها را مهیا کنیم. همانطور که گفته شد در ایران می توان از سرویس دهنده هایی مانند ابر آروان استفاده کرد، به علاوه دیتاسنتر های دیگری هم مانند دیتاسنتر افرانت که در مقاله افرانت چیست آن را به صورت کامل معرفی کردیم ارائه می کنند هم می توانند این کار را برای ما انجام دهد. دقت داشته باشید که هر چه دسترسی ابری ایجاد شده وسیع تر باشد و ابری که با آن کار می کنید بزرگتر باشد راحت تر می تواند مصداق ابر هیبریدی را برای شما پیاده سازی کرده و با آن به مشکل نخواهید خورد.

پیشنهاد می شود در صورتی که امکان پرداخت های دلاری برای سازمان شما وجود دارد، حتما از ابر های بزرگتر مانند سرویس های ابری گوگل یا آمازون برای این کار استفاده کنید. بعد از تهیه این سرویس ها به صورت IaaS نوبت به پیاده سازی برنامه های مورد نظر روی آنها می رسد. در واقع شما یک بستر سخت افزاری را تهیه کرده و می توانید روی آن هر سیستم عاملی که نیاز دارید را به همراه اپلیکیشن هایی که می خواهید به کاربران ارائه کنید داشته باشید.

وقتی که برنامه شما روی ابر عمومی مستقر شده و به صورت کامل قابلیت استفاده از آن برای کسانی که به اینترنت دسترسی داشتند امکان پذیر بود، نوبت به این خواهد رسید که مرحله دوم را شروع کنید.

مرحله دوم – ساخت ابر خصوصی

در مورد اینکه دومین مرحله از پیاده سازی ابر هیبریدی چیست باید گفت که شما باید کار راه اندازی یک ابر خصوصی را برای خود انجام دهید. با استفاده از این ابر خصوصی شما می توانید تمامی اطلاعات حساس و مواردی که نمی خواهید از آنها در ابر عمومی خود استفاده کنید را ذخیره سازی کرده و در واقع اگر بخواهیم بگوییم که امن ترین بخش ابر هیبریدی چیست باید همین بخش را برای آن مثال بزنیم. شما برای اینکه بتوانید این بخش را پیاده سازی کنید به سخت افزار های قدرتمند نیاز خواهید داشت و باید در نظر داشته باشید که طراحی و پیاده سازی این بخش می تواند برای شما بسیار مهم باشد.

در صورتی که از سخت افزاری استفاده کنید که ویژگی های لازم را نداشته باشد، اینترنت شما دچار مشکل باشد و یا از هارد های بدون کیفیت و سیستمی با سرعت پایین برای این بخش استفاده کرده باشید، باید گفت که افت کیفیت شدیدی را در کل سیستم خود به وجود خواهید آورد. همینطور باید برق اضطراری را هم برای این بخش در نظر گرفته و می توان روی هم رفته گفت که این بخش از سیستم شما می تواند یک گلوگاه برای ابر هیبریدی شما باشد و در صورتی که کارایی این قسمت افت کند، کل ابر به مشکل خواهد خورد.

مرحله دوم – ساخت ابر خصوصی

اما راه حل رفع این مشکل استفاده از خدمات ابری مارال هاست است که می تواند با استفاده از ویژگی هایی که یک دیتاسنتر دارد، سرور هایی پرسرعت که از سخت افزار حرفه ای استفاده کرده و هارد های NVMe و همینطور فایروال های سخت افزاری از ویژگی های اصلی آنها هستند، می تواند به شما در داشتن یک ابر خصوصی که نیاز های شما را پیاده سازی کرده و داده های مهم را برای شما نگهداری می کند، معرفی کرد.

بعد از اینکه بخش ابر خصوصی ما هم تکمیل گردید، نوبت به بخش سوم یعنی تجمیع این دو بخش خواهد رسید.

مرحله سوم – اتصال دو ابر خصوصی و عمومی

یکی از مهمترین کارهایی که می توان آن را در پاسخ به سوال پیچیده ترین بخش پیاده سازی ابر هیبریدی چیست به طور قطع معرفی کرد همین بخش خواهد بود. در این مورد باید گفت که پیچیده ترین بخش هایی که برای ابر هیبریدی وجود دارد می تواند همین بخش مربوط به اتصال و برقراری ارتباط باشد که عموما توسط ابر عمومی انجام می شود.

به طور قطعا باید گفت که این بخش با توجه به زیر ساخت های مورد نیاز و این مورد که ابر عمومی اولین کسی است که یک اتصال و استفاده از ابر را کنترل می کند، لازم است از طریق ابر عمومی انجام شود. در صورتی که شما برای راه اندازی ابر هیبریدی خود از سرویس دهنده های مطرحی مانند آمازون یا گوگل استفاده کرده باشید دیگر با این بخش مشکلی نخواهید داشت و این موارد می تواند برای شما به راحتی پیاده سازی شود. در غیر اینصورت باید گفت که بهتر است منتظر مشکلات مختلفی که ممکن است برای شما پیش بیاید باشید.

اکنون که این موضوع را بررسی کردیم که ابر هیبریدی چیست و همینطور اینکه جزئیات پیاده سازی ابر هیبریدی چیست را با هم مرور گردیم، نوبت به این رسیده است که کمی هم در مورد مزایا و معایب ابر هیبریدی صحبت کنیم و ببینیم که در صورتی که به سراغ چنین تکنولوژی ای برویم، چه مزایا و چه معایبی در انتظار ما خواهد بود و با چه فرصت ها و چالش هایی مواجه می شویم. در ادامه این موضوع را به صورت کامل دنبال خواهیم کرد.

مزایای استفاده از ابر هیبریدی چیست

همانطور که دیدیم یک ابر هیبریدی یک ابر ترکیبی است که بخشی از آن را یک سیستم ارائه دهنده خدمات ابری عمومی مدیریت کرده و بخشی دیگر به صورت اختصاصی در اختیار شما قرار خواهد داشت. اما این موضوع که مزایای استفاده از این ابر چیست و این وضعیت ترکیبی به چه صورتی می باشد، موردی است که لازم است قبل از اقدام برای راه اندازی این ابر از آن آگاه باشیم. در واقع در طول متن کم و بیش این موارد را عنوان کرده ایم اما در صورتی که بخواهیم بگوییم که این پیکربندی چه مزیت هایی دارد، باید موارد بسیار بیشتری را به عنوان مزایای ابر هیبریدی معرفی کنیم.

مزایای استفاده از ابر هیبریدی چیست

به صورت کلی می توانیم اشاره کنیم که ابر هیبریدی یکی از مهمترین و اصلی ترین ترکیب های سیستم های ابری می باشد که پیچیدگی های زیادی در طراحی داشته و تمامی این پیچیدگی ها برای این بوده است که بتواند به حدی که دارد برسد و یک کنترل ایده آل را ارائه کند وقتی که ساخت یک ابر تا این اندازه پیچیده باشد بدیهی است که مزایای زیادی در پس آن نهفته است. از میان مهمترین مزایایی که این ابر ها می توانند برای ما فراهم کنند می توانیم به این موارد اشاره داشته باشیم:

هزینه کمتر

هر چند شما برای ابر های هیبریدی به دردسر زیادی می افتید و باید دست کم دو نوع سرویس پرهزینه را مدیریت کنید، اما در صورتی که یک نگاه کلی داشته باشد متوجه خواهید شد چیزی که بدست آورده اید و امنیتی که برای داده های شما حفظ شده است، ارزش بسیار بالاتر و بیشتری نسبت به سایر پیاده سازی هایی که جوابگوی شما باشد دارد.

در واقع باید گفت که هزینه ابر هیبریدی بین هزینه استفاده از ابر اختصاصی و ابر عمومی قرار دارد. در صورتی که شما از ابر اختصاصی استفاده کنید باید هزینه های بسیار بالایی را خصوصا برای سخت افزار متحمل شوید. در واقع برای ابری که بتواند امنیت خود را حفظ کند شما به سرور های قدرتمند، رسانه های ذخیره سازی استوریج با قیمت های بالا و فایروال های سخت افزاری با قدرت های بالا دارید. بعد از فراهم کردن تمامی این قطعات گران قیمت نوبت به تهیه سرویس اینترنتی مورد نظر برای آنها خواهد رسید که شما حتما ملزم به دریافت ارتباط به صورت فیبر و یا ارتباط بیسیم مستقیم هستید که باز هم تجهیزات آن هزینه های زیادی را خواهد داشت. در صورتی که از ابر عمومی هم برای این کار استفاده کنید باید داده های حساس خود را در اینترنت قرار داده و این مورد می تواند تبعات بدی داشته باشد و امنیت را از دست می دهید.

به صورت کلی در مورد اینکه شرایط هزینه ای ابر هیبریدی چیست باید گفت که این ابر می تواند با عمومی کردن بخش عظیمی از فرایند هایی که شاید خیلی برای شما مهم نباشند، آنها را به صورت کم هزینه برای شما فراهم کرده و شما هم در کنار آن با هزینه ای معقول یک ابر کوچک اختصاصی داشته باشید که داده های مهم و ضروری خود را روی آن قرار داده و از امنیت و جامعیت آنها اطمینان داشته باشید.

مقیاس پذیری نامحدود

یکی دیگر از مواردی که می توان در پاسخ به سوال مزایای ابر هیبریدی چیست به آن اشاره کرد و باید گفت که اصلا هم مورد کمی نیست این است که دیگر مقیاس سازمان شما برای شما معنی نخواهد داشت و می توانید هر چه خواستید به صورت نامحدود تعداد کاربران خود را افزایش دهید. این در حالی است که اگر از ابر اختصاصی استفاده کنید، با افزایش تعداد کاربران شما باز هم باید هزینه متحمل شده و سخت افزار خود را ارتقا دهید تا جوابگوی نیاز آنها باشد. اما در مورد ابر هیبریدی داستان به گونه ای دیگر رقم می خورد.

در واقع منابعی که برای ابر اختصاصی خود دارید، صرفا به میزان اطلاعات محرمانه و مهم شما کفایت کرده و به کاربران شما کاری ندارد و این ابر عمومی است که کاربران را مدیریت و هندل می کند. در واقع باید گفت شما در این کار از یک نیروی بزرگتر کمک گرفته اید که با حضور آن دیگر نیازی به نگران بودن در مورد تعداد کاربران نخواهید داشت و فرقی نمی کند که با صد نفر کار کنید یا با هزار نفر.

مقیاس پذیری نامحدود

مدیریت بهتر

با استفاده از ابر هیبریدی شما یک ابر عمومی قدرتمند به صورت کاملا مدیریت شده و با پشتیبانی بالا دارید که با کاربران شما طرف است و در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد آن را برطرف می کند، در این حالت شما می مانید و یک ابر اختصاصی که آن هم باز به ابر عمومی متصل شده است و یک متخصص در صورت ایجاد مشکلات با شما صحبت کرده و این موارد را اعلام می کند. با توجه به این شرایط به جرعت می توانیم بگوییم که ابر هیبریدی از نظر مدیریتی کار چندان زیادی را ندارد.

در این حالت شما می توانید وقت خود را برای موارد مهمتری قرار داده و در کل می توانیم بگوییم که مدیریت بهتر یکی از مهمترین موارد و مزایایی است که باید در پاسخ به سوال مزیت های ابر هیبریدی چیست به آن اشاره کنیم.

افزایش منابع به صورت لحظه ای

مورد دیگری که باید در بین مواردی که برای سوال مزایای استفاده از ابر هیبریدی چیست به آنها اشاره می شود مد نظر داشته باشیم، امکان افزایش منابع به صورت در لحظه است. ممکن است که در بعضی از مواقع فشار کاری شما بالاتر رفته و منابع موجود برای پاسخگویی به کاربران کافی نباشد. در این حالت است که شما می توانید با هماهنگی سرویس دهنده ابر عمومی خود منابع را به صورت در لحظه زیاد کرده و این مشکل را برطرف کنید در واقع وقتی که شما سرویس ابر عمومی خود را از یک ارائه دهنده تهیه می کنید این به این معنا است که به منابع بی نهایت دسترسی دارید و می توانید آن را تا هر اندازه که بخواهید بالا ببرید.

در واقع این قابلیتی است که در خیلی از کلود ها وجود دارد که در صورت بالا رفتن فشار کاری و رسیدن به آستانه منابعی که برای سرویس خود تهیه کرده اید، در صورتی که بار کاری شما از آنچه که پیش بینی کرده بودید بیشتر شود و سیستم در حال داون شدن و از کار افتادن باشد، منابع به صورت خودکار افزایش داده شده و به شما اطلاع داده شود که چنین اتفاقی افتاده است. در این حالت شما می توانید تصمیمی بگیرید که منابع را بالاتر برده و یا اینکه مشکلی که باعث این مورد شده است را برطرف کنید. باید این موضوع را در نظر داشت که بالا رفتن استفاده از منابع همیشه به منزله بالا رفتن بار کاری مفید نیست و بعضی مواقع بعضی از ایرادات یا حملات نیز می تواند موجب افزایش مصرف منابع شما شود.

بازدهی بالاتر برای سازمان

با توجه به تمام آن چیزی که گفته شد، می توان گفت حسن ختام مزایای استفاده از ابر هیبریدی این است که بازدهی شما را بالاتر برده و باید گفت که ابر هیبریدی می تواند این کار را به بهترین شکل ممکن به انجام برساند. بدیهی است که بالا بردن بازدهی به صورت کلی یکی از مهمترین اهدافی است که مدیر یک سازمان می توان آن را دنبال کند و در این باره می توانیم به شما اطمینان بدهیم که به کار گرفتن یک ابر هیبریدی می تواند این کار را در اندازه ها و اسکیل های بسیار بزرگی برای شما به انجام برساند.

در صورتی که بخواهیم نتیجه بهینه شدن هزینه ها و کاهش آنها با توجه به کاری که انجام می شود، مقیاس پذیری بالا و عدم نیاز به افزایش دوباره منابع، و همینطور راحتی گسترش و عدم بروز ایرادات جدید را برای یک سیستم در نظر بگیریم که از نظر مدیریتی و کنترل نیز شرایط خوبی را دارد می توان گفت که بازدهی ما به طور قطعا افزایش پیدا می کند و این موردی است که هر شرکتی به دنبال آن خواهد بود. پس به طور قطع می توان گفت که افزایش بازدهی و کار انجام گرفته به نسبت هزینه ای که صرف شده است می تواند یکی از مزیت های استفاده از این تکنولوژی باشد.

بازدهی بالاتر برای سازمان

بدیهی است که در کنار مزایایی که این ابر هیبریدی دارد، معایبی نیز وجود دارند که ممکن است با آنها طرف شویم و در واقع این قانون دنیای نرم افزار است که در کنار هر مزیت عیبی وجود داشته باشد. این معایب می تواند از پیچیدگی های ساخت تا قیمت و هزینه و موارد اینچنینی متنوع باشد که باید گفت در مورد ابر هیبریدی خیلی هم مواردی نیستند که بتوانند باعث صرف نظر کردن از استفاده از آن بشوند. در ادامه این مورد که معایب ابر هیبریدی چیست را با هم بررسی می کنیم.

معایب استفاده از ابر هیبریدی چیست

در صورتی که بخواهیم به این سوال که معایب ابر هیبریدی چیست پاسخ دهیم باید بگوییم که در کل نمی توان موارد زیادی را به عنوان معایب ابر هیبریدی معرفی کرد و باید گفت که این نوع از پیکربندی ابری به خاطر این ایجاد شده است که معایبی که سایر پیکربندی ها دارند را رفع کند و ظاهرا هم در این میان موفق عمل کرده است. اما باید گفت که هنوز در بین موارد مربوط به ساخت و پیاده سازی و همینطور حوزه کاری گسترده ای که دارد معایب کوچکی باقی مانده اند که می توان روی هم رفته این موارد را برای آنها فهرست کرد:

راه نفوذ وسیع تر

به طور کلی باید گفت که عمومی سازی خیل از قابلیت ها می تواند یکی از مواردی باشد که آنها را در برابر حملات اینترنتی قرار می دهد. در واقع وقتی که اطلاعاتش در یک فضای در بسته است هیچکس نمی تواند به آنها آسیبی بزند، مگر کسی از داخل همان اتاق، اما وقتی که شما اطلاعات خود را از این محیط بسته خارج کنید، بدیهی است اتفاقاتی که ممکن است خواسته و ناخواسته برای این اطلاعات پیش بیاید می تواند کمی کار را سخت کند و به آنها آسیب برساند.

در مورد ابر هیبریدی باید گفت که شما بخش بزرگی از برنامه های تحت وب و سیستم کاری خود را روی بخش عمومی قرار داده و این بخش که اندازه گسترده ای هم دارد حالا بیشتر در معرض تهدید قرار گرفته است. پس می توان به صورت قطع گفت که راه های نفوذ بیشتری به شبکه شما ایجاد شده است و باید منتظر این موضوع باشید که حمله ها به شبکه شما شروع شود. اما این موضوع به هیچ عنوان به معنی آسیب دیدن شما نمی باشد و باید گفت که همین ابر عمومی ای که از آن صحبت می کنیم یکی از بزرگترین ماهیت های امنیتی در دنیا به شمار می رود و یکی از مهمترین ابزار های فراهم کردن امنیت در خیلی از سیستم ها و شبکه ها می باشد.

به طور کلی در مورد اینکه وضعیت بالا رفتن راه های نفوذ در ابر هیبریدی چیست باید بگوییم که این موضوع کاملا درست است و تعداد راه هایی که برای نفوذ به سیستم وجود دارد شاید از یک به ده افزایش پیدا کند، اما امنیت سیستم ما نیز از ده به صد افزایش داده می شود. البته باید در نظر داشته باشید که خیلی از این موارد به عهده ما می باشد و سهل انگاری از طرف سازمان برای حفظ اطلاعات محرمانه می تواند دردسرساز باشد.

معایب استفاده از ابر هیبریدی چیست

پیچیدگی در پیاده سازی

یکی دیگر از مشکلاتی که می توان آن را در پاسخ به سوال معایب ابر هیبریدی چیست به آن اشاره کرد این است طراحی و پیاده سازی یک ابر هیبریدی به صورت دقیق و جامع که بتواند ماکزیمم بازدهی را داشته باشد و یا اینکه به صورت کامل بتوان از آن حفاظت کرد و مطمئن بود که همه چیز درست برنامه ریزی شده است، کاری بسیار دشوار خواهد بود که هم از داخل سازمان و هم از طرف هماهنگی هایی که ابر عمومی لازم دارد، به دقت نظر ویژه ای اشاره دارد و در این رابطه باید در نظر داشت که ابر هیبریدی بسیار حساس و مهم می باشد.

به طور کلی می توان گفت که راه اندازی یک ابر هیبریدی کاری بسیار پر زحمت و پر دردسر خواهد بود و در صورتی که می خواهید از مزایای خوب این ابر استفاده کنید باید این موارد را به جان بخرید.

پیچیدگی در برقراری امنیت

یکی از مواردی که باید در مورد ابر هیبریدی به آن اشاره کنیم این است که برقراری امنیت در این نوع از ابر بسیار سخت خواهد بود و باید در نظر داشت که ابر هیبریدی یک موجودیت بزرگ است که همانطور که گفتیم از جهات مختلفی می تواند مورد حمله قرار بگیرد. کاری که باید انجام شود این است که یک تحلیل قوی روی این سیستم انجام داده و کلیه مواردی که می تواند منجر به ایجاد شکاف های امنیتی در این ابر شود پیدا شده و راهکار مناسب برای آنها طراحی شود.

همانطور که قبلا هم به این موضوع اشاره کردیم می توان گفت که ابر هیبریدی یکی از قوی ترین سیستم های امنیتی موجود را دارد، اما این به این معنا نیست که این سیستم ساده کار می کند و لازم نیست که طراحان و مدیران سیستم کاری انجام دهند. این سیستم قوی برای اینکه بتواند موثر واقع شود لازم است که برنامه درستی را در رابطه به اینکه جریان کاری سیستم چطور است داشته باشد تا بتوان گفت که سیستم ما درست کار می کند.

نتیجه گیری

در این مقاله به صورت کلی در مورد اینکه ابر هیبریدی چیست و چه ویژگی هایی دارد صحبت کردیم. یک ساختار ابری یکی از اصلی ترین و مهمترین بخش هایی است که شما می توانید برای نیاز های پردازشی و انجام اتوماسیون ها و فعالیت های مختلف سازمان خود از آن استفاده کنید به طور کلی می توان سه مورد ابر را معرفی کرد که ابر خصوصی، ابر عمومی و ابر هیبریدی این دسته بندی را تشکیل داده اند. در صورتی که بخواهیم بگوییم که ابر هیبریدی چیست باید گفت که این ابر ترکیبی از ابر های خصوصی و عمومی است که به این صورت عمل می کند که شما یک ابر عمومی بزرگ و در دسترس همگان را دارید که بخش هایی از آن به صورت محافظت شده در اختیار شما خواهد بود.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها