هاست و دامین چیست (توضیح ساده برای مبتدیان)

هاست و دامین چیست
خرید هاست
میزبانی وب

اینترنت را می توان موجودیتی متصور شد که امروزه توانسته است خود را به یکی از قدرتمندترین عناصر در زندگی بشر و همینطور یک عضو پر رنگ در تجارت جهانی تبدیل کند. با استفاده از اینترنت یک مغازه کوچک در کوچه پس کوچه های یک شهر این فرصت را دارد که مشتریان خود را از بزرگترین مغازه های شلوغ ترین خیابان های پایتخت هم بیشتر کند. کسب و درآمد های اینترنتی با رشدی که در چند سال گذشته داشته اند، تقریبا توانسته اند مرز های کسب و کار را جابجا کنند و این موضوع باعث شده است افراد آینده نگر هر چه سریعتر به سمت راه اندازی یک سایت که نماینده آنها در اینترنت باشد حرکت کنند. وقتی که شما بخواهید به بازار بزرگ اینترنت ملحق شوید سوالاتی مانند اینکه هاست و دامین چیست زیاد برای شما اتفاق می افتد که می تواند برای شما تا حدودی مبهم باشد.

در صورتی که شما پاسخ این سوالات را به درستی نگیرید، احتمال اینکه کسب و کار اینترنتی شما دچار مشکلات متعدد شود وجود خواهد داشت. به خصوص در مورد اینکه هاست و دامین چیست باید گفت که اگر این موارد را درست متوجه نشوید در ابتدای راه خود هزینه های زیادی را متحمل می شوید که این موضوع اصلا به نفع شما نخواهد بود. در این مقاله قصد داریم به صورت کامل این موضوع که هاست و دامین چیست را با هم بررسی کنیم. برای در بهتر این منظور لازم است که ما در مورد مسیری که باید برای این کار طی کنیم صحبت کنیم و ببینیم که راه اندازی یک سایت اینترنتی چه داستان هایی دارد.

راه اندازی یک سایت اینترنتی

یکی از بزرگترین مواردی که خیلی از کسب و کارهای اینترنتی به آن شناخته می شوند این است که فلان شخص با راه اندازی یک سایت اینترنتی ساده و مدیریت آن از داخل خانه در حال پول پارو کردن است. در مورد صحت این مورد می توان گفت که این گونه تعریف ها و حرف ها نه درست هستند و نه نادرست! در واقع بخش مربوط به پول پارو کردن از درون خانه می تواند درست باشد، ولی بخش راحت بودن و هیچ کاری نکردن برای آن یکی از اشتباه ترین تفکراتی است که شما با آن مواجه می شوید.

خیلی از کسب و کارهای سنتی فکر می کنند که برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی در کنار کار خود و یا گرفتن سفارش از اینترنت اینکه یک طراح سایت را به خدمت گرفته و به وی سفارش یک سایت بدهند و بعد با سختگیری هایی که انجام می دهند با وسواس زیاد سایت خود را تحویل بگیرند و کلی هم برای آن هزینه کنند کار تمام است. اما باید گفت که داشتن یک کسب و کار اینترنتی موفق به اینصورت پیش نمی رود! وقتی که شما برای راه اندازی سایت خود از کسانی استفاده می کنید که کار بلد هستند، موارد مختلف دیگری هم وجود دارد که خودتان باید در مورد آنها تصمیم گیری کنید.

راه اندازی یک سایت اینترنتی

شما برای اینکه یک سایت اینترنتی را برای خود راه اندازی کنید، نیاز به موارد متعدد و مختلفی دارید. در واقع باید گفت که یک سایت از چهار بخش عمده اصلی تشکیل شده است که به این صورت قابل ارائه هستند:

  • هاست
  • دامین یا همان دامنه
  • سیستم راه اندازی سایت
  • محتوایی که سایت ارائه می کند

وقتی که شما بخواهید سایت اینترنتی خود را راه اندازی کنید و وارد کسب و کار خود شوید، این گزینه ها اصلی ترین مواردی است که باید به آ توجه داشت و هر کدام از آنها بخش هایی هستند که کار خاصی را برای شما انجام می دهند. در مورد اینکه هاست و دامین چیست در این مقاله قرار است به تفصل صحبت کنیم. اما در مورد موارد بعدی اگر بخواهیم یک توضیح کوتاه دهیم می توان گفت که سیستم راه اندازی سایت شما همان بخشی است که طراح سایت سایت شما را با آن راه می اندازد و در صورتی که قصد دارید خودتان این کار را انجام دهید، ما به شما پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با این سیستم ها سری به مقاله CMS چیست بزنید.

در آخرین مورد نیز محتوای سایت شما قرار دارد که بعد از طراحی تازه شروع شده و اصلی ترین بخشی است که می تواند ارتباط کاملا تنگاتنگی را با بازدهی سایت شما داشته باشد و اگر روی این بخش به خوبی کار نکنید به بازدهی نخواهید رسید. وقتی که کسب و کارهای موفق مانند همان کسب و کاری که ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم که در حال پول پارو کردن است را به دقت بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که روی این بخش به شدت کار کرده اند و توانسته اند تاثیرات خوبی را روی کاربران خود بگذارند.

ولی شما قبل از اینکه وارد این مرحله شوید و این موضوع که چطور بازدهی سایت خود را بالا ببرید باید به این سوال که هاست و دامین چیست به عنوان یکی از اولین سوالاتی که برای طراحی و راه اندازی سایت به آن نیاز دارید پاسخ دهید.

در ادامه به صورت موردی در مورد اینکه هاست و دامین چیست و هر کدام از این عناصر در طراحی سایت چه نقشی دارند صحبت خواهیم کرد.

هاست و دامین چیست

در مورد اینکه هاست و دامین چیست باید گفت که ما در اینجا با دو مورد از ابتدایی ترین عناصری که شما باید برای راه اندازی سایت خود تهیه کرده و از آنها استفاده کنید سر و کار داریم. این دو مورد که جزو موارد اصلی برای تعیین هزینه های سایت شما هستند، از موارد مهمی تلقی می شوند که به صورت کامل می توانند روی شروع به کار شما، پیشرفت شما و همینطور بازدهی سایت شما تاثیر بگذارند.

یک سایت اینترنتی را در نظر بگیرید! ماهیت اصلی این سایت ها چیست؟ در واقع باید گفت که یک سایت یک برنامه کامپیوتری است. یک برنامه کامپیوتری برای اینکه اجرا شود و بتوانید از آن استفاده کنید، به یک کامپیوتر نیاز دارد. این کامپیوتر می تواند موبایل شما باشد، می تواند یک لپ تاپ معمولی باشد، و یا یک سیستم قوی، ولی آنچه که مسلم است این است که هر برنامه کامپیوتری به بستری نیاز دارد که روی آن اجرا شود و بتوان از آن استفاده کرد. در مورد سایت هم باید گفت که همینطور است و سایت هم نیاز به یک بستر دارد. بستری که سایت ها از آن استفاده می کنند هاست نام دارد. در ادامه به بررسی کامل این موضوع می پردازیم.

مفاهیم هاست و دامین چیست

هاست چیست

سایت های اینترنتی برنامه هایی هستند که از چند فایل تشکیل شده اند و اگر شما سری به آنچه که طراح سایت برای شما ساخته است بزنید می توانید آن را دقیقا مانند یک برنامه ببینید که از چند پوشه و پند فایل ساخته شده است و شما حتی می توانید آن را روی یک سی دی بریزید و جابجا کنید، اما در این حالت کسی نمی تواند از آن استفاده کند. سایت ها برنامه هایی هستند که باید روی یک سیستم اجرا شده و به بستر اینترنت متصل شوند تا برای شما کار کنند و کاربران از هر جای دنیا از طریق اینترنت به آن متصل شوند.

شما می توانید از کامپیوتر خود برای این کار استفاده کنید، اما باید گفت که شرایط سختی وجود دارد. به این صورت که سیستم شما باید دائم روشن باشد، ارتباط اینترنتی شما هم دائما برقرار باشد و با هر بار قطعی سایت شما از کار می افتد. همینطور اگر سرعت پایین بیاید هم کیفیت ارائه سرویس به کاربران افت خواهد کرد. برای رفع این مشکل سرور های اینترنتی برای راه اندازی سایت مورد استفاده قرار می گیرند. سرور ها در واقع سیستم های قدرتمند و بزرگ هستند که در دیتاسنتر ها نگهداری می شوند(برای اطلاعات بیشتر در مورد دیتاسنتر می توانید به مقاله دیتاسنتر چیست مراجعه کنید). هر کدام از این سرور ها به صورت مجازی به چندین کامپیوتر با منابع کوچکتر تقسیم شده و هر کدام از این کامپیوتر ها سایت های موجود در اینترنت را روی خود اجرا می کنند. هاست همین کامپیوتر های کوچک هستند.

اکنون به صورت اجمالی این موضوع که هاست چیست را بررسی کردیم و دیدیم که بخش اول سوال هاست و دامین چیست مربوط به کجای کار می شود. اما بخش دوم این سوال یکی دیگر از موارد مهمی است که هنوز باقی مانده است.

دامین یا دامنه چیست

دامین یا Domain که آن را به صورت دامنه هم معرفی می کنیم یکی دیگر از بخش های مهم و اصلی سایت می باشد که می توان گفت به نوعی مهمترین عنصر رسمی در یک سایت به حساب می آید. وقتی که شما می خواهید به سراغ یک سایت اینترنتی بروید چه کاری انجام می دهید؟ با استفاده از موبایل و یا سیستم خود یک مرورگر وب را باز کرده و در جایی که قرار است آدرس را وارد کنید سایت مورد نظر خود مانند Google.com را مینویسید و اینتر را می زنید. شما در واقع از دامین Google.com برای دسترسی به گوگل استفاده کرده اید.

دامین شما همان آدرسی است که کاربران برای اینکه به سراغ سایت شما بیایند باید آن را بنویسند و اینتر را بزنند و در واقع یکی از مهمترین مواردی است که در سایت وجود دارد. همینطور موتور های جست و جویی که می خواهند سایت شما را به کاربران معرفی کنند و بگویند که شما مثلا فلان محصول یا فلان سرویس را در سایت خود ارائه می کنید با استفاده از دامنه شما این کار را انجام می دهند و می توانیم بگوییم که این دامین اساسی ترین شناسه ای است که سایت شما دارد.

دامین یا دامنه چیست

 تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که وقتی سایتی را طراحی می کنید، مالک این سایت چه کسی است!؟ هاستی که این سایت روی آن آپلود شده؟ کسی که یوزر و پسورد آن را دارد؟ کسی که هزینه آن را پرداخت کرده است؟

حقیقت ماجرا این است که هیچ کدام از موارد بالا نمی تواند این موضوع را روشن کند و سایت شما به نوعی یک سند مهم دارد که باید در اختیار شما باشد و این دامنه سایت است. دامین سایت شما دقیقا به نام شما ثبت شده و شما باید بدانید که کسی که دامنه ای را دارد، تمام اعتبار سایت و امتیازات را به خود اختصاص داده است. این یکی از دلایلی است که طراح سایت شما به شما می گوید که خودتان باید دامنه را خریداری کنید و مراحل خرید آن را طی کنید.

در مورد خرید دامنه هم باید گفت که در واقع دامنه ها خریدنی نیستند و شما آنها را به صورت سالیانه اجرا می کنید. وقتی که شما یک دامنه را برای مدت یک سال خریداری می کنید، تنها کسی خواهید بود که می توانید از این دامنه استفاده کنید و اینطور نیست که حق استفاده از آن به شخص دیگری واگذار شود. شما می توانید دامنه های خود را به مدت هر چند سال که می خواهید تمدید کنید، اما در نظر داشته باشید که تمدید دامنه کمتر از یک سال امکان پذیر نخواهد بود. همینطور این قابلیت که دامنه ای دارید را به شخص دیگری انتقال دهید وجود دارد.

پس در مجموع در مورد اینکه دامین چیست باید گفت دامین یا دامنه همان نام سایت شما است که کاربران و موتور های جست و جو به کمک آن می توانند سایت شما را پیدا کنند و شما باید آن را به صورت سالیانه خریداری کنید و هزینه آن را پرداخت کنید.

اکنون ما به صورت کامل این موضوع که هاست و دامین چیست را با هم بررسی کرده این و دیدیم که هر کدام از آنها چه کار می کنند اما موضوع مهمی که باید در اینجا مطرح شود این است که هر کدام از این موارد برای خود انواع مختلفی داشته که می تواند بنا به اینکه شما چه سایتی را می خواهید راه اندازی کنید متفاوت باشند. برای اینکه بتوانید درست انتخاب کنید و دامنه هاست مناسب خود را تهیه کرده تا از دوباره کاری و عقب ماندن از بازار، پیشگیری کنیم، بهتر است با این موضوع که انواع هاست و دامین چیست آشنا شوید.

دامین چیست

در ادامه این موضوع که انواع مختلف هاست و دامین چیست را با هم به صورت کامل بررسی می کنیم.

انواع هاست و دامین چیست

کافی است عبارت خرید هاست و یا دامین را در گوگل سرچ کنید تا به شلوغ ترین بازار تبلیغاتی ای که در اینترنت وجود دارد وارد شده و در معنای واقعی با تبلیغاتی ترین سایت هایی که می توانید در اینترنت پیدا کنید مواجه شوید. عموما 90 درصد مواردی که در این مورد میبینید تنها اطلاعاتی هستند که به این منظور ارائه شده اند که محصولات خود را برای شما یک محصول آرمانی قلمداد کنند و به شما بگویند که بهتر و ارزانتر از آن را در جایی نمی توانید پیدا کنید. اما اگر کمی روراست باشیم باید بگوییم که عموم این موارد تبلیغات است.

در مورد اینکه انواع هاست و دامین چیست باید گفت که این دو عنصر از تنوع بسیار زیادی برخوردارند ولی دسته بندی هایی که می توان برای آنها ارائه کرد محدود بوده و هر کدام از آنها برای خود یک قاعده خاص دارند که از آن پیروی می کنند. در ادامه به بررسی اینکه انواع هر کدام از عناصر هاست و دامین چیست و هر یک از آنها بر چه اساس دسته بندی می شوند را به صورت جدا بررسی می کنیم.

انواع هاست کدامند

هاست (Host) در لغت به معنای میزبان است. میزبانی که قرار است سایت شما را فعال و سر حال نگه دارد و برای اینکه شما بتوانید این کار را برای سایت خود انجام دهید، گزینه های زیادی پیش روی شما خواهد بود. اولین موردی که ممکن است برای شما گنگ باشد این است که به جای هاست سرویس های دیگری مانند سرور مجازی و سرور اختصاصی بهش ما پیشنهاد می شود. این سرویس ها در واقع سرویس های میزبانی ای هستند که از هاست قدرتمند تر بوده و به لول های بالاتر مربوط می شوند که برای استفاده در سایت های خیلی سنگین و بزرگ و برنامه های تحت وب و اپلیکیشن ها باید به سراغ آنها رفت. در صورتی که شما یک سایت عادی برای کسب و کار خود لازم دارید، هاست ها جوابگوی شما هستند و لازم نیست که به سراغ موارد دیگر بروید.

انواع هاست کدامند

به طور کلی در مورد اینکه انواع هاست چیست باید بگوییم که این موضوع دسته بندی های متنوعی دارد که می توانند معیار های متفاوتی را ایجاد کنند این دسته بندی ها عبارتند از:

معماری هاست

معماری هاست در واقع روشی است که هاست ها با استفاده از آن روی سرور ها پیاده سازی شده اند. این روش ها می توانند به صورت سنتی باشند که در آن روی یک سرور تعداد زیادی هاست قرار می گیرد و این سرور به صورت مستقل کار می کند، و می تواند به صورت ابری باشد که در آن چند سرور که هر کدام به یک روش مورد دسترسی قرار می گیرند و در مکان های مختلفی قرار دارند. این سرور ها در کنار هم یک ابر را تشکیل می دهند که سرور های ابری قدرتمند ترین نوع سرور بوده و هاست هایی از نوع ابری را ایجاد می کنند که می توان آن را جزو با کیفیت ترین هاست ها معرفی کرد.

این موضوع باعث می شود که هاست ها به دو دسته کلی هاست ابری و هاست معمولی تقسیم شوند که هر کدام ویژگی های خود را دارند و در صورتی که به اطلاعات بیشتری در مورد این انواع هاست و تفاوت های آنها نیاز دارید می توانید سری به مقاله تفاوت هاست ابری و اشتراکی بزنید. 

سیستم عامل هاست

در واقع سیستم عامل سرور بزرگی است که تعداد زیادی هاست روی آن وجود دارد. در صورتی که سری به سایت های مختلف بزنید می توانید این مورد را به صورت کامل ببینید و این داستان کاملا مشخص خواهد بود. این سیستم عامل ها معمولا از نوع ویندوز و لینوکس می باشد که کارایی هر کدام متفاوت خواهد بود. هاست لینوکس و هاست ویندوز دو نوع از پر طرفدار ترین سرویس های هاستینگ ها می باشد. اینکه شما باید کدام نوع از سیستم عامل را برای سایت خود انتخاب کنید بسته به این دارد که سیستمی که سایت خود را با آن ساخته باشید با کدام یک از این موارد سازگاری داشته باشد.

 به طور کلی می توان گفت که سایت هایی که با زبان برنامه نویسی PHP نوشته می شوند از هاست های لینوکسی و سایت هایی که با زبان برنامه نویسی ASP نوشته می شوند از هاست های ویندوزی استفاده می کنند. اینکه سایت شما کدام یک از این موارد است را باید از طراح خود بپرسید و یا اینکه با پشتیبانی ما در میان بگذارید تا بهترین گزینه از نظر سیستم را در اختیار داشته باشید.

برای راه اندازی یک سایت تازه کار که کاربران زیادی ندارد این دو نوع سرویس می توانند گزینه های ایده آل باشند. همینطور در صورتی که به موارد قدرتمندتری نیاز دارید بهتر است به سراغ هاست های ابری که در بخش قبل آنها را معرفی کردیم بروید. ترکیب معیار پیاده سازی با معیار سیستم عامل می تواند دو سرویس هاست لینوکس ابری و هاست ویندوز ابری را هم به گزینه های در دسترس ما اضافه کند.

تعداد کاربران

تعداد کاربرانی که هاست از آن استفاده می کند یکی دیگر از موارد مهم به حساب می آید که در واقع میزان کرابرانی است که از یک سرور استفاده می کنند. در بخش های قبلی در مورد اینکه هاست ها چطور روی سرور ها پیاده سازی می شوند توضیح دادیم. سرور های اینرتنتی در واقع سرور هایی قدرتمند هستند که می توانند در لحظه به چندین هاست سرویس دهند، اما در صورتی که تعداد این هاست ها بالا برود و سایت ها و کاربران زیادی از آنها استفاده کنند، کیفیت سرور افت پیدا می کند. به همین دلیل یکی از معیار هایی که می تواند در تعیین نوع هاست مهم باشد، تعداد کاربران است.

نقش تعداد کاربران در انواع هاست کدامند

این معیار می تواند هاست ها را به دو دسته هاست اشتراکی و هاست کم جمعیت تقسیم کند. به طور مثال هاست اشتراکی ویندوز و هاست اشتراکی لینوکس یا هاست ابری کم جمعیت از انواعی هستند که با ترکیب این معیار با معیار های قبلی می تواند مشاهده کنید.

هاست اشتراکی از نظر قیمت بسیار ارزانتر از هاست های کم جمعیت برای شما تمام خواهد شد. اما باید در نظر داشت که سرعت پایین آن می تواند جلوی پیشرفت سایت شما را بگیرد. شاید برای سایت هایی که تازه در مسیر راه اندازی هستند استفاده از این هاست ها در مدت کوتاهی به صرفه باشد اما در صورتی که می خواهید فعالیت های خود را به صورت حرفه ای دنبال کنید، بهتر است که به سراغ این هاست ها نروید.

موقعیت هاست

آخرین موردی که می تواند در تعیین انواع هاست به آن اشاره کرد این است که موقعیت هاست در کجا قرار دارد. موقعیت هاست در واقع به این موضوع اشاره دارد که سرور های هاست ما در کجا قرار دارند و دیتاسنتر های آنها در داخل کشور است یا در خارج از کشور. به طور کلی می توان دو دسته هاست ایران و هاست های خارجی را به عنوان دسته بندی ای که این معیار تعیین می کند معرفی کرد.

در این مورد باید گفت که هاست های ایران از نظر سرعت در داخل ایران کیفیت خوبی دارند و قیمت آنها نیز ارزان تر می باشد. در مورد هاست های خارجی هم می توان به هاست هایی مانند هاست آلمان و یا هاست فرانسه اشاره کرد که کمی هزینه بیشتری را برای شما خواهند داشت اما موقعیت اطلاعات شما در دیتاسنتر های این کشور نگهداری می شود.

در صورتی که قصد راه اندازی یک سایت فارسی زبان که در داخل ایران کار می کند را دارید بهتر است خود را درگیر هاست های خارجی نکنید و هاست ایران از جهات مختلفی برای شما بهتر خواهد بود.

در کل می توان گفت مواردی که در این بخش معرفی شد می تواند تمامی آن چیزی که در معرفی هاست برای بررسی اینکه انواع هاست و دامین چیست را شامل می شود پوشش می دهد. اما در صورتی که می خواهید بدانید دقیقا برای سایت شما کدام گزینه مناسب است لازم است که حتما سری به مقاله راهنمای انتخاب هاست بزنید و در آنجا دنبال ویژگی های مورد نیاز خود بین این هاست ها بگردید.

در ادامه به سراغ بخش دوم این سوال که انواع هاست و دامین چیست خواهیم رفت و دامنه را با هم بررسی می کنیم.

انواع دامنه چیست

در رابطه با این موضوع که بخش دوم سوال هاست و دامین چیست چه انواعی دارد باید گفت که انواعی که دامنه دارد از آنهایی که در بخش قبلی برای هاست بررسی کردیم کمتر بوده ولی از نظر طیف انتخاب هایی که می توانید داشته باشید بیشتر است. برای اینکه بدانیم انواع دامنه کدامند لازم است ابتدا کمی در مورد ساختار دامنه صحبت کنیم. در این رابطه باید گفت که دامنه یک ساختار دو قسمتی دارد که از دو بخش نام دامنه و پسوند تشکیل شده است. به عنوان مثال دامنه maralhost.com را در نظر بگیرید.

این دامنه از دو بخش نام دامنه و پسوند دامنه تشکیل شده است. نام دامنه در واقع همان قسمت اول است که اسمی است که شما آن را انتخاب می کنید. در اینجا ما عبارت maralhost را برای نام دامنه یا همان دامین خود داریم. پسوند دامنه بخش دوم دامنه می باشد که با استفاده از یک نقطه یا همان دات معروف آدرس های اینترنتی از نام دامنه جدا می شود. پسوند دامنه ای که در اینجا استفاده شده است پسوند معروف com است که همه ما با آن آشنا هستیم.

انواع دامنه چیست

در مورد اینکه انواع دامین ها کدامند باید گفت که پسوند دامنه است که تعیین می کند دامین شما چه باشد. در اینجا ما با دو نوع پسوند بین المللی و پسوند های ملی طرف هستیم. پسوند های بین المللی مانند com، net و org پسوند هایی جهانی هستند که توسط سازمانی به نام سازمان جهانی نام ها و اعداد واگذار شده ارائه می شوند و به صورت اختصار به آن آیکان(ICAN) گفته می شود. یعنی وقتی که ما می خواهیم دامنه ای را تهیه کنیم لازم است که به سراغ نمایندگان این سازمان برویم.

نوع دامنه دیگری که می توان از آن استفاده کرد دامنه های کلی هستند که هر کشوری برای خود از آنها استفاده می کند. دامنه معروف ir که مطمئنا تاکنون زیاد با آن مواجه شده اید از همین دامنه ها می باشد. در واقع دامنه ir دامنه ملی ایران است که توسط یک سازمان داخلی به نام ایرنیک برای شما ارائه می شود. پس وقتی صحبت از انواع دامنه می شود می توانیم به دامنه های بین المللی و دامنه های ملی اشاره داشته باشیم.

اکنون ما به صورت کامل می دانیم که هاست و دامین چیست و در کجای سایت مورد استفاده قرار می گیرند و چه انواعی دارند. اما این مورد که شما با چه هزینه یا می توانید آنها را تهیه کنید سوالی است که مطمئنا برای کسانی که می خواهند یک کسب و کار اینترنتی را راه اندازی کنند بسیار مهم و جالب توجه می باشد. در ادامه در مورد اینکه شرایط قیمت و هزینه های هاست و دامین چیست را برای اینکه بتوانید به یک برآورد کلی از آن برسید با هم بررسی خواهیم کرد.

قیمت هاست و دامین

یکی از عناصر تاثیر گذار در مورد هزینه هایی که باید برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی بپردازید این است که قیمت تمام شده هاست و دامین چیست و چه هزینه ای را برای آن در نظر داشته باشید. در رابطه با این هزینه باید در نظر داشت که هزینه یا دوره ای می باشد و شما علاوه بر پرداختی که در ابتدای راه برای آن دارید باید برای دامین خود به صورت سالیانه و برای هاست به صورت ماهیانه هزینه پرداخت کنید.

هزینه های هاست و دامین هزینه هایی بسیار متغیر و متنوع است که می توان گفت بسته به اینکه شما آنها را از چه سرویس دهنده ای و در چه رده ای خریداری کنید تاثیرات زیادی خواهند داشت. البته این مورد برای سرویس های هاست بسیار بیشتر از دامنه بوده و قیمت دامنه ها بخاطر اینکه از سازمان های ارائه دهنده تعیین می شود هنزیه های کمتری دارند. در مورد اینکه شرایط قیمت گذاری هر یک از این سرویس ها چیست در ادامه با هم صحبت خواهیم کرد.

قیمت هاست و دامین

قیمت گذاری دامین

در مورد قیمت دامین باید گفت دامین ها انواع مختلفی دارند که بر اساس نوع پسوندی که شما انتخاب می کنید هزینه آنها می تواند متفاوت باشد. در صورتی که شما از دامنه های بین المللی استفاده کنید، باید هزینه ای که پرداخت می کنید به صورت دلاری باشد. البته باید گفت که نیازی به پرداخت دلاری نیست و با استفاده از صفحه ثبت دامنه می توانید به راحتی هرچه تمام تر این کار را انجام دهید.

در مورد دامنه های ملی هم باید گفت که شما هزینه ها را با ریال پرداخت می کنید و این موضوع باعث شده است که قیمت دامنه ir از قیمت دامنه های بین المللی بسیار کمتر باشد.

دامنه های بین المللی بر اساس نوعی که شما انتخاب می کنید می توانند قیمت های مختلفی داشته باشند. به عنوان مثال قیمت دامنه هایی با پسوند های خاص مانند shop و یا Agency بسیار بیشتر از دامنه های com و net هستند. از آنجا که هزینه دامنه برای شما سالیانه خواهد بود، ما به شما توصیه می کنیم که خیلی به سراغ دامنه های گران قیمت نروید.

قیمت گذاری هاست

در بخش قبلی در مورد اینکه قیمت دامین چطور تعیین می شود صحبت کردیم و این موضوع را بررسی کردیم. اکنون نوبت به این رسیده است که از سوال روش قیمت گذاری هاست و دامین چیست به سراغ هاست برویم. در مورد قیمت هاست باید گفت که این قیمت تابعی متغیر و وسیع دارد که بسته به ویژگی هایی که هاست دارد، منابعی که در اختیار شما قرار می دهد و همینطور نوع پیاده سازی ابری یا معمولی آن می تواند قیمتی متغیر داشته باشد.

همینطور یکی دیگر از مواردی که روی قیمت هاست تاثیر می گذارد تعداد کاربران آن است. در کل باید گفت که قیمت هاست به عناصر بسیار زیادی وابسته است که همین موارد باعث شده است طیف های قیمت عجیب و غریب زیادی از ماهی چند ده هزار تومان تا گاهی چند صد هزار تومان را برای هاست های مختلف مشاهده کنیم. هزینه هاست به صورت ماهیانه محاسبه می شود و ویژگی هایی مانند کم جمعیت بودن، منابع بالاتر و پیاده سازی ابری باعث می شود که هزینه آنها بالاتر برود.

قیمت گذاری هاست

در مورد هاست های خارجی هم باید گفت که خود به خود بخاطر پرداخت های دلاری ای که باید برای آنها انجام بگیرد، این هاست ها سطح قیمتی خیلی بالاتری را دارند. در صورتی که سری به صفحه هاست بزنید می توانید به بهترین قیمت هایی که برای راه اندازی سایت اینترنتی خود به آنها نیاز داشته باشید دسترسی پیدا کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی این سوال که هاست و دامین چیست پرداختیم و به زبان ساده دیدیم که وقتی که ما را به سراغ خرید این سرویس ها می فرستند منظور از هاست و دامین چیست و دقیقا برای چه چیز هایی هزینه می کنیم. در اینر باطه باید گفت که هاست همان عنصری است که سایت شما را آماده به کار نگه می دارد و کامپیوتری است که سایت را روشن می کند و دامنه نیز آدرسی است که کاربران از طریق آن به شما دسترسی پیدا می کنند و سایت شما را با آن می شناسند.

هم هاست و هم دامنه انواع مختلفی دارند که در مورد آنها صحبت کردیم و دیدیم که هزینه های هر کام به چه صورت می باشد. در مورد مدیریت اینکه بهترین روش مدیریت هزینه هاست و دامین چیست می توانیم یک توصیه مهم به شما داشته باشیم. سعی کنید که هزینه های دامنه خود را پایین نگه دارید زیرا این موضوع تاثیری روی بازدهی شما نخواهد داشت. اما در مورد هاست باید گفت اگر زیادی بخواهید هزینه ها را پایین نگه دارید و هاست مناسبی برای خود انتخاب نکنید، جبران صدماتی که سایت شما می بیند کاری سخت خواهد بود.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها