گیم سرور چیست؟ بررسی یک سرویس کاربردی

گیم سرور چیست
خرید هاست
میزبانی وب

یک بازی آنلاین چگونه کار می‌کند؟

قطعا شمایی که این مقاله را می‌خوانید با بازی‌‌های ویدئویی و کامپیوتری آشنایی دارید و اگر یک گیمر حرفه‌ای نباشید، حداقل چندین باری آنها را تجربه کرده‌اید. بازی‌های آنلاین نوعی از بازی‌های کامپیوتری است که شما در یک جهان بزرگتر بازی کرده و علاوه بر المان‌های مربوط به کامپیوتر و سیستم، سایر پلیرها نیز در آنها حضور خواهند داشت. به این صورت که شما با اجرای این بازی به یکی از هاست‌ها یا میزبان‌های بازی متصل شده و می‌توانید با سایر پلیرهایی که در آن هاست بازی می‌کنند بازی کنید.

این هاست‌ها با یک IP مشخص قابل دسترسی خواهد بود و شما پس از ورود به آنها می‌توانید به بخش امکانات برای بازی آنلاین خود دسترسی داشته باشید. شما می‌توانید مپ‌های بازی، تیمی که می‌خواهید در آن بازی کنید و سایر موارد مربوط به کاراکتر و یا تیم موردنظر خود را تغییر دهید. ایجاد و پیدا کردن این هاست‌ها روش‌های مختلفی دارد. شما می‌توانید از هاست‌هایی استفاده کنید که خود سازنده ارائه داده است که البته باید برای استفاده از این هاست‌ها نسخه‌های اصلی و پرمیوم بازی را تهیه کنید که در ایران این مساله کمتر مورد توجه خواهد بود.

بازی آنلاین چگونه کار می کند

یکی از روش‌های دیگری که در ایران هم قابل انجام بوده و در حال گسترش برای تبدیل شدن به یک مورد عمومی می‌باشد، استفاده از عوامل واسطه‌ای است که بازی‌های کامپیوتری را ارائه می‌کنند. به‌عنوان‌مثال شرکت Steam یکی از این موارد می‌‌باشد که شما با استفاده از سرویس‌های آن این امکان را خواهید داشت که به‌صورت حرفه‌ای به یک بازی تمام‌عیار وارد شوید. روش دیگری که می‌توان گفت یک روش متداول است استفاده از گیم سرورهایی است که توسط گیم‌نت‌‌ها و یا اجرا کنندگان داخلی آن می‌شود که در آن هاست بازی روی یک سرور داخلی و خصوصی قرار گرفته و شما می‌توانید با وارد شدن به آن، بازی آنلاین خود را انجام دهید.

عنصر مهم در این بازی‌ها این رویکرد خواهد بود که پردازش‌های بازی مربوطه در کجا باید انجام شود. در مورد این بازی‌ها باید گفت که تمامی موارد مربوط به پردازش‌های گرافیکی در سمت کاربر اتفاق افتاده و شرایط منطقی بازی و نقطه دید بازیکنان از بازی سمت سرور یا همان بازی هاست و میزبان برای سایر بازیکنان ارسال خواهد شد. اکنون که می‌دانیم یک بازی آنلاین با استفاده از چه مورادی ران خواهد شد، نوبت به این رسیده است تا ببینیم در این میان نقش گیم سرور چیست و به چه دردی می‌خورد.

گیم سرور چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که سرورهایی هستند که قدرت پردازشی مناسب را برای بازی نسخه هاست و یا میزبان که آن را در بخش معرفی کردیم تامین می‌کنند. در این حالت شما با یک سرور منابع بالا طرف هستید که می‌‌تواند یک بازی را میزبانی کرده و کاربران به آن متصل شوند. عموما این نوع از سرورها درون مایه‌ای از سرورهای مجازی یا همان VPSها را دارند و می‌توان گفت که نوعی سرور مجازی به‌حساب می‌آیند.

در صورتی که بخواهیم بگوییم که بهترین نوع از گیم سرور چیست باید گفت که یک گیم سرور ایده‌آل سروری است که بتواند برای شما قدرت پردازشی مناسب بازی‌هایی که می‌خواهید روی آن پیاده‌سازی کنید را ارائه دهد و همین‌طور یک دسترسی کامل را به شما بدهد که بتوانید با استفاده از آن کاربرانی را که به سرور شما متصل شده‌اند و در حال سرویس‌گیری از بازی‌های شما هستند، را به‌صورت کامل کنترل کنید.

گیم سرور چیست و چه کار می کند

گیم سرورها نیز معماری‌های مختلفی دارند و می‌توان انواع مختلفی از آنها را نام برد. نوع یک گیم سرور می تواند از عواملی باشد که در انتخاب آن بسیار تعیین‌کننده است و معیارهای اصلی مانند کارایی و قیمت را نیز تحت الشعاع خود قرار می‌دهد در ادامه به معرفی انواع گیم سرور خواهیم پرداخت.

انواع مختلف گیم سرور چیست؟

قبل از پاسخ به این سوال باید به این موضوع اشاره کنیم که تفاوت اصلی گیم‌سرورها که باعث شده است آنها از هم جدا شوند، نوع پیکربندی و پیاده‌سازی آنهاست. همینطور تفاوت‌هایی در کارایی نیز وجود دارد که در طرح‌های مختلف با هم متفاوت بوده و می‌توانند برای هر کدام از این موراد ویژگی‌هایی را فراهم کند. پس این بررسی که انواع گیم سرور چیست می‌تواند برای شما تعیین کند که اگر دنبال یک گیم سرور خاص هستید باید سرویس خود را از کدام نوع انتخاب کنید.

در پاسخ به سوال انواع گیم سرور چیست می‌توان این دسته‌بندی را ارائه کرد:

گیم سرورهای اختصاصی یا همان Dedicated

سرورهای اختصاصی نوعی سرور هستند که شما آنها را به‌صورت خام تحویل گرفته و این امکان را دارید که آنان را هر طور که می‌خواهید مدیریت کنید. در مورد گیم سرور نیز همین موضوع برقرار خواهد بود و شما این امکان را خواهید داشت که هر سیستم عاملی که نیاز دارید را روی آن راه‌اندازی کرده و بازی‌های مربوط به خود را روی آن نصب کنید. البته تفاوت‌هایی بین گیم سرور اختصاصی و سرور اختصاصی وجود دارد.

بعضا خیلی از سرویس‌های گیم سرور اختصاصی، دسترسی سرور را به شما نداده و مانند یک هاست با استفاده از کنترل پنل‌های قدرتمندی مانند Cpanel کنترل را به شما واگذار خواهند کرد و شما با استفاده از آن می‌توانید اکانت‌هایی که روی بازی‌های مختلف گیم سرور شما وجود دارد را مدیریت کنید. اما به‌طورکلی در مورد این نوع از گیم سرور می‌توان گفت که آزادترین و باکیفیت‌ترین نوع از گیم سرور است که امکانات بسیاری به شما ارايه می‌دهد.

گیم سرور اختصاصی

مورد دیگری که برای این نوع از گیم سرورها وجود دارد این است که با توجه به منابع بالا و مناسبی که این گیم سرورها به آن دسترسی دارند، شما می‌توانید بازی را به‌صورت مستقیم روی آن انجام داده و با توجه به پینگ درون شبکه مناسبی که دارید با استفاده از ریموت به یک سرور اصلی بازی متصل شده و از طریق همین سرور یک بازی بسیار با کیفیت را داشته باشید. پس اگر بخواهیم بگوییم بزرگترین مزیت این نوع گیم سرور چیست باید به همین موضوع اشاره کرد که شما این امکان را خواهید داشت که بازی را خودتان اجرا کنید.

Listen Serverها

لیست سرورها نوع دیگری از گیم سرورها هستند که کار آنها محدود به این است که بازی را برای شما اجرا کنند و کسانی با اتصال به آنها بتوانند از سرویسی که این سرور در اختیار می‌گذارد استفاده کنند. در بازی‌های اشتراکی مختلف مانند Call of Duty: War Zone که یک بازی در سبک شوتر و با گیم پلی آزاد است شاید در لحظه هزاران بازیکن روی سرورهای مختلف در حال بازی باشند، اما در صورتی که شما به یک لیسن سرور متصل شوید، تنها با پلیرهایی بازی خواهید کرد که روی این سرور در حال بازی هستند. معمولا این سرورها برای گیم‌نت‌های شلوغ که می‌توانند تعداد پلیر را تضمین کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همین‌طور پیکربندی‌هایی وجود دارد که اکانت‌هایی با قابلیت اتصال تعدادی زیادی سیستم در اختیار گیم‌نت‌های دیگر گذاشته می‌شود و یک گیم سرور به‌صورت محدوده‌های وسیع‌تر و بزرگتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال می‌توان گیم سرورهای ایرانی‌ای که برای بازی‌هایی از این دست سرویس ارائه می‌کنند اشاره کرد.

بازی‌هایی که روی این سرورها ارائه می‌شود یک نقطه ضعف دارد و آن این است که اگر سرور دچار مشکلی شود و به هر دلیلی کرش کند یا داون شود، کل بازی از دست می‌رود و تمامی کلاینت‌هایی که روی آن است بازی خود را از دست می‌دهند. اما راه‌حل مشکل این گیم سرور چیست و باید چه کار کنیم؟ برای حل مشکل قابلیتی به نام Host Migration ارائه شده است که با استفاده از آن می‌توان این مورد را اصلاح کرد. در صورت استفاده از این قابلیت شما این امتیاز را خواهید داشت که در صورت قطع شدن لیسن سرور بازی را از روی یک هاست و میزبان دیگر ادامه دهید تا امتیازات و بازی سایر کاربرانی که روی آن فعال هستند از بین نرود.

گیم سرور لیسن

این نوع از گیم سرورها هزینه‌ای کمتر از گیم سرور اختصاصی دارند اما اگر بخواهیم هزینه‌های Host Migration و سایر اقدامات را نیز در نظر بگیریم می‌توانیم بگوییم که به نسبت قابلیت‌های آن تفاوت زیادی با گیم سرور اختصاصی نخواهد داشت. ولی اگر بخواهیم بگوییم نکته مثبت استفاده از این گیم سرور چیست باید گفت که کاربردهای خاص آن و امکان راه‌اندازی یک بازی بدون حاشیه و دور از قوانین سخت‌گیرانه برای نسخه‌های غیررایگان، می‌تواند این نوع از گیم سرور را به یک گزینه ایده‌آل برای راه‌اندازی بازی آنلاین تبدیل کند.

مدل Peer to Peer یا نظیربه‌نظیر

یکی دیگر از روش‌های راه‌اندازی گیم سرورها به‌صورت Peer to Peer یا همان روش نظیربه‌نظیر معروف است که در آن سیستم‌ها به‌صورت مستقیم به یکدیگر متصل می‌شوند در این نوع از پیکربندی در واقع سروری وجود ندارد و پردازش هر بخش از بازی روی همان سیستم انجام می‌گیرد که در حال بازی کردن است. این نوع از پیکربندی نیز یکی از روش‌های خوب به حساب می‌آید که می‌تواند در گیم‌نت‌ها مورد استفاده قرار گیرد. اما باید در نظر داشته باشید که هم نیاز به تجهیزات شبکه می‌باشد و هم موارد مدیریتی بسیار سختی در این زمینه وجود خواهد داشت. این موارد عبارتند از:

  1. هماهنگی و هم‌زمانی بسیار سخت در بازی‌ها
  2. اضافه کردن سیستم جدید بسیار سخت خواهد بود
  3. یک نود باید به تمام نودها و پلیرهای دیگر وصل باشد
  4. هر نود این شبکه و این بازی باید برای یک حرکت از تمام نودها اجازه دریافت کند و هماهنگی را اعمال کند.

تقریبا می‌شود گفت با توجه به این شرایط استفاده از این گیم سرور می‌تواند یک دردسر محض باشد و راه‌اندازی‌ این گیم سرور به هیچ عنوان کمکی به ما نمی‌کند. اما همان‌طور که می‌بینید این مورد می‌تواند از نظر هزینه‌ها در رده خیلی پایینی قرار بگیرد. به همین علت این تفکر که به‌صورت نظیر‌به‌نظیر کار پیکربندی یک بازی آنلاین انجام بگیرد به هیچ عنوان از بین نرفت. در ادامه به اینکه این نوع از پیکربندی چگونه توانست خود را سرپا نگه دارد بیشتر صحبت خواهیم کرد و می‌بینیم که نوع پیشرفته و بهبود‌یافته این گیم سرور چیست و چگونه عمل می‌کند.

پیکربندی Listen-Peer

پیکربندی این گیم سرور ترکیبی از هاست‌های گیم لیسن و معماری نظیر‌به‌نظیر است. در این معماری تمامی هماهنگ‌سازی‌ها توسط یکی از نودها و سیستم‌ها انجام می‌شود و سایر سیستم‌ها با اتصال به آن می‌توانند به بازی آنلاین متصل شوند. در مورد اینکه موارد لازم برا اتصال سیستم‌ها در این نوع از گیم سرور چیست باید گفت برای اتصال این سیستم‌ها یک بستر شبکه عادی هم کفایت می‌کند به‌عنوان‌مثال شما با یک شبکه ادهوک (Ad-Hoc) لپ‌تاپ و یا حتی با استفاده از دستگاه مودم خانگی می‌توانید این گیم سرور را پیاده‌سازی کنید.

در این حالت یکی از سیستم‌ها به‌عنوان هاست تعیین شده و می‌توان گفت که این سیستم به نوعی پاشنه آشیل این پیکربندی خواهد بود. به این صورت که اگر ارتباط وی با شبکه قطع شود و یا به هر دلیلی سیستم دچار مشکلی شود، سایر سیستم‌ها نیز از بازی خارج خواهند شد. متاسفانه در این روش امکان Host Migration وجود ندارد و نمی‌توان گفت که راه فراری برای این موضوع وجود دارد.

گیم سرور LP

با توجه به این امکانات و تمامی مواردی که تا اینجای کار گفته شده است، یک سوال اساسی پیش می‌آید و آن این است که برای راه‌اندازی یک بازی آنلاین، گیم سرور بهتر عمل می‌کند یا نتورک کردن و شبکه کردن سیستم‌ها. در ادامه به بررسی کامل این که بهتر است از کدام مورد استفاده کنیم خواهیم پرداخت.

گیم سرور بهتر است یا استفاده از شبکه؟

خیلی از کسانی که از گیم سرورها استفاده می‌کنند بر این عقیده هستند که استفاده از گیم سرور برای بازی‌های آنلاین و مولتی‌پلیر، خیلی بهتر از استفاده از سیستم‌های شبکه شده است. خصوصا با توجه به سرویس‌هایی مانند اینترنت گیمینگ که پینگ بسیار پایینی دارد. در این بخش می‌خواهیم به‌طور کامل به بررسی این موضوع بپردازم که کدامیک از این پیکربندی‌های گیمینگ آنلاین و مولتی‌پلیر می‌تواند یک کیفیت بهتر را به ما ارائه کند و بهترین گزینه برای یک گیم‌نت کدام است.

معیارهای مختلفی وجود دارد که می‌توان در مورد مقایسه این دو پیکربندی ارائه کرد که در ادامه به بررسی مهمترین آنها خواهیم پرداخت.

سرعت اتصال

شاید بتوان گفت برای یک بازی آنلاین مهمترین عامل این است که بتواند سرعت بازی را به‌صورت تضمین‌شده نگه دارد. وقتی شما در حال بازی‌های آنلاین هستید اینکه درگیر سرعت پایین سرور نشوید و بازی‌ای روان و حرفه‌ای داشته باشید یکی از مهمترین عواملی است که باید در نظر گرفته شود. اگر کسی قصد راه‌اندازی یک کمپین بازی آنلاین و یا یک گیم‌نت را داشته باشد باید این مورد را حتما در نظر بگیرد. اما در مورد این که عملکرد گیم سرور و یا شبکه در این رابطه چگونه است باید اعتراف کنیم که شبکه می‌تواند به‌طورکلی از نظر سرعت سرویس بهتری را ارائه کند. در مورد اینکه علت پایین‌تر بودن سرعت گیم سرور چیست باید بگوییم که یک گیم هر چقدر هم که سریع و با منابع بالایی باشد باز هم محدود به سرعت اینترنت بوده و نمی‌توان گفت که می‌شود با آن سرعت را تجربه کرد. یا حداقل اگر خیلی هم پرسرعت باشد، نمی‌تواند با یک لوکال نتورک رقابت کند پس در نتیجه سرعت بازی افت خواهد داشت.

زمانی که به‌صورت مستقیم از گیم سرور استفاده شود و شما هم یک گیم سرور با کیفیت داشته باشید می‌توانیم بگوییم که این قدرت پردازشی سرعت ایده‌آلی را برای خیلی از بازی‌های آنلاین به شما می‌دهد. پس اگر پای منابع سیستمی و بالا بودن قدرت پردازش در میان باشد باید گفت که سرعت گیم سرور از نتورک بالاتر می‌رود. اما در مجموع برای این جنبه از مقایسه کارایی نتورک و گیم سرور می‌توانیم نتورک را برنده اعلام کنیم.

کیفیت

مورد دیگری که باید برای مقایسه گیم سرور و نتورک به آن توجه کرد کیفیتی است که در زمان بازی ارائه می‌کنند. گیم سرورها به‌صورت‌کلی می‌توانند کیفیت خوبی را برای بازی‌هایی که هاست آنها هستند و سایر سیستم‌ها که به آن متصل شده‌اند ارائه کنند و می‌توان گفت که از نتورک هم بهتر هستند.

عموما بازی روی نتورک به این صورت انجام می‌شود که پردازش روی هر سیستم انجام می‌گیرد و اگر سیستم‌ها با هم تفاوت داشته باشند. می‌توانیم مطمئن باشیم که کیفیت بعضی از آنها پایین خواهد آمد. اما در پیکربندی‌هایی که بازی روی گیم سرور انجام می‌شود و کاربر به وسیله ریموت به آن متصل می‌شود، یک کیفیت عالی و و فوق‌العاده ارائه می‌شود. اگر بخواهیم بگوییم دلیل این کیفیت روی گیم سرور چیست باید به پیکربندی صحیح و سازگار با گیمینگ اشاره کنیم که می‌تواند در رابطه با این موضوع بسیار موثر باشد.

توانایی پاسخگوی به تعداد بالای کاربران

بالا رفتن تعداد کاربران از آن دست مواردی است که تاثیر مستقیم روی کیفیت و سرعت عملکرد گیم سرور دارد. وقتی تعداد بالا برود منابع گیم سرور بین تمامی کاربران تقسیم می‌شود و این امر با افت کیفیت همراه خواهد بود، خصوصا اگر بازی روی گیم سرور در حال اجرا باشد. اما در مورد نتورک اوضاع کمی متغیر خواهد بود. در این نوع از معماری وقتی تعداد کاربران بالاتر برود خودبه‌خود تعداد سیستم‌هایی که پردازش انجام می‌دهند نیز اضافه شده و می‌توان گفت افت کمتری در سرعت پیدا خواهد شد.

البته باید در نظر داشته باشید سیستمی که به‌عنوان هاست بازی انتخاب می‌شود و سایر پلیرها به آن متصل می‌شوند باید از کیفیت و منابع بالاتری برخوردار باشد.

به‌طور‌کلی می‌توانیم بگوییم که آسیب‌پذیری نتورک در برابر تعداد از گیم سرور پایین‌تر است و عملکرد بهتری از نتورک‌ها دیده می‌شود.

گیم سرور نظیر به نظیر

محدوده جغرافیایی

همانطور که مشخص است در مورد این معیار گیم سرورها پیروز میدان هستند و نتورک هیچ حرفی برای گفتن ندارد. نتورک در بزرگترین حالت خود می‌تواند به‌اندازه یک سالن بزرگ باشد و در یک محیط این‌چنینی پیاده‌سازی شود. این در حالی است که گیم سرور این امکان را به شما می‌دهد که در سراسر جهان بازی کنید و بازیکنان خیلی بیشتری داشته باشید.

هزینه

در مورد هزینه باید دیدی که استراتژی شما به چه صورت می‌باشد. در صورتی که هزینه اولیه زیاد برای شما قابل توجیه باشد، نتورک می‌تواند مفید باشد و این امکان را خواهید داشت که با توجه به تعاریف و موارد گفته شده به کاربران خود سرویس‌دهی کنید، در غیر این صورت باید به‌سراغ گیم سرور بروید و یک هزینه ثابت را به‌صورت ماهیانه برای آن پرداخت کنید. توجه داشته باشید هزینه‌ای که برای زیر ساخت نتورک و نگهداری تجهیزات آن می‌کنید، تا حدودی برای شما باقی خواهد ماند، اما در گیم سرور شما باید تمام این مبلغ را به‌عنوان هزینه‌های خود در نظر بگیرید.

به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم گیم سرور کاربردهای مخصوص به خود را داشته و نتورک‌هایی که در خیلی از گیم‌نت‌ها به شیوه سنتی استفاده می‌شود نیز کاربردهای خود را دارد و جایگزینی نتورک‌ها با گیم سرورها موردی است که بسته به استراتژی‌های کاری یک مجموعه گیمینگ می‌تواند تعیین شود.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها