هاست رایگان به درد می‌خوره یا نه؟!

هاست رایگان
خرید هاست
میزبانی وب

راه‌اندازی یک سایت اینترنتی چه به‌منظور ساخت و برپایی یک استارت‌آپ و کسب‌وکار اینترنتی باشد و چه حتی برای یک سایت تمرینی و آموزشی که ما را وارد دنیای طراحی سایت کند، می‌تواند دردسرهای زیادی را داشته باشد. یکی از دردسرهایی که شما با آن مواجه هستید هزینه‌هایی است که در ابتدای راه که حتی سرنوشت این کار برای خود شما هم مشخص نیست، کنار آمدن با آنها دردسرهای زیادی را دارد و همه به دنبال پیدا کردن دامنه و هاست رایگان و مواردی هستند که نیاز نباشد دستشان را درون جیب ببرند و باید گفت که این موارد کاملا طبیعی است. اما با وجود تمامی اینها استفاده از هاست رایگان راه‌حل این مشکلات به نظر نمی‌رسد و روش‌های دیگری هم برای این کار وجود دارد که می‌توانید آنها را امتحان کنید.

در این مقاله قصد داریم به‌صورت کامل به بررسی اینکه هاست رایگان چیست و چطور می‌توان از آن استفاده کرد و این موضوع که در استفاده از آن باید به چه ریزه‌کاری‌هایی توجه داشته باشیم و آیا اصلا به‌کارگرفتن این نوع از هاست می‌تواند برای ما مفید باشد یا خیر صحبت کنیم. همین‌طور یک راه‌حل مناسب برای اینکه به جای استفاده از هاست رایگان باید چه کاری را انجام دهید هم ارائه خواهد شد.

هاست رایگان چیست؟!

پاسخ این سوال خیلی کوتاه است! هاستی که رایگان است.

گفتن اینکه یک هاست رایگان است کار ساده‌ای است اما در پس این اسم ساده و روان جزئیات زیادی وجود دارد که نیاز به توضیح خیلی بیشتری خواهد داشت. هاست برای سایت شما حکم یک مغازه را دارد. وقتی که شما کسب‌وکار خود را در قالب یک سایت راه‌اندازی می‌کنید، به یک مکان برای برقرار کردن سایت خود نیاز دارید تا تمامی فایل‌ها و محصولات و تصاویر و کدهای اصلی سایت را برای شما ذخیره‌سازی کند و با استفاده از وب‌سرور بتواند به درخواست‌های مشتریان و مراجعه‌کنندگان شما پاسخ دهد.

شما می‌توانید مغازه خود را از یک هاستینگ معتبر اجاره کرده، و یا حتی با صرف هزینه برای تامین منابع و یک اینترنت پرسرعت و برای خود یک مغازه دائمی بسازید که روی سرورهای شما مستقر شده باشد. سرور رایگان یک مغازه رایگان خواهد بود که اگر نگاهی به ویژگی‌های آن بیندازید بیشتر به دست‌فروشی شباهت خواهد داشت. در واقع وقتی از مغازه رایگان استفاده می‌کنید نباید انتظار این را داشته باشید که امکاناتی در اختیار شما بگذارد. اما این سرورهای رایگان در مواردی مانند تست به درد شما می‌خورند. وقتی صحبت از هاست رایگان می‌شود قطعا انتظارها از هاست مد نظر بالا نیست و خیلی از افراد فکر می‌کنند که شاید چون سایت آنها در ابتدای راه قرار دارد پس می‌توانند از یک هاست رایگان برای آن استفاده کنند و هاست خود را بالا نگه دارند. اما این‌طور نخواهد بود.

درست است که شما برای هاست رایگان هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید، اما در قبال این رایگان بودن موارد مختلفی وجود دارد که باید به آن توجه کنید. عدم استفاده از دامنه اصلی، تبلیغ‌گذاری روی سایت شما و همین‌طور عدم تضمین آپتاپم و بالا بودن همیشگی سایت از این موراد هستند. پس وقتی از هاست رایگان صحبت می‌کنیم در واقع نباید هیچ انتظاری برای این خدمات از آنها داشته باشم. البته باید به هاست‌های رایگان مختلف توجه داشت و این موضوع که چه ویژگی‌هایی وجود دارد که در مورد یک هاست رایگان باید مورد بررسی قرار بگیرند، مسئله‌ای مهم است، زیرا بعضی از این ویژگی‌ها مانند استفاده از تبلیغات و یا زمان پایین آپتایم می‌تواند برای سیاست‌های سایت شما یک خط قرمز به‌حساب بیاید.

هاست رایگان چیست

اجازه دهید کمی در مورد این ویژگی‌ها و پارامترهایی که در هاست رایگان به شما ارائه می‌شود و شما می‌توانید آنها را با هم مقایسه کنید بپردازیم و ببینیم که برای استفاده از یک هاست رایگان به چه مواردی باید توجه کنید.

پارامترهای هاست رایگان

شما به دنبال خرید هر هاستی که باشید، پارامترها و نکاتی وجود دارد که باید به آنها توجه ویژه‌ای داشته باشید. به‌عنوان‌مثال مواردی مانند فضای دیسک، ترافیک ماهیانه، وب‌سرور لایت اسپید، دامنه رایگان، موقعیت قرارگیری هاست، ویژگی‌های مربوط به پشتیبانی و… جزو امکاناتی هستند که می‌توانید برای هاست لینوکس داشته باشید. این پارامترها را به‌صورت زیر معرفی می‌کنیم:

  1. فضای ذخیره‌سازی
  2. پهنای باند
  3. دامنه
  4. کنترل پنل ارائه شده
  5. تبلیغات
  6. اکانت FTP
  7. تضمین آپتایم

این پارامترها به شما کمک می‌کنند که بتوانید بفهمید چه چیزی می‌خواهید بخرید. همین‌طور تفاوت‌های بین طرح‌های مختلف را درک کنید. در ادامه به بررسی موردی این پارامترها خواهیم پرداخت.

فضای ذخیره‌سازی

عمومی‌ترین عامل که یک هاست رایگان به شما معرفی می‌کند میزان فضای ذخیره‌سازی‌ای است که در اختیار شما قرار خواهد گرفت. این فضا که به‌صورت معمول مقداری در حدود 500 مگابایت الی 1 گیگ را شامل می‌شود، نشان‌دهنده حجم جایی است که شما می‌توانید سایت خود را روی آن آپلود کنید. همان‌طور که می‌بینید این فضا بسیار کوچک بوده و شما نمی‌توانید یک سایت بزرگ را روی این هاست‌ها بارگذاری کنید.

اگر دقت کرده باشید عموما از تکنولوژی فضای ذخیره‌سازی در این هاست‌ها صحبتی به میان نمی‌آید. علت این است که معمولا سرورهایی که برای این هاست‌ها استفاده می‌شود از تکنولوژی SSD به پایین برای این کار استفاده می‌کنند و از NVMe و RAID10 خبری نیست. این شرایط باعث می‌شود که حتی اگر میزان فضای ذخیره‌سازی هم بالا باشد باز آن‌چنان که باید کار نکند و عملا پاسخ‌ها از طرف هاست دیر ارسال شود.

یکی از مواردی که روی سرعت هاست و همین‌طور سرعت سایت شما به شدت تاثیر دارد همین مورد می‌باشد که برای درک بهتر آن می‌توانید به مقاله «NVMe چیست» مراجعه کنید.

پهنای باند

پهنای باند نیز یکی دیگر از مواردی است که در هاست رایگان باید مورد توجه قرار داده شود. این المان یکی از پارامترهایی است که از تنوع بالایی برخوردار است. شما می‌توانید گزینه‌های متغیری را در این پارامتر داشته باشید. عموما بهترین ارائه‌کنندگان هاست رایگان از پهنای باند 10 گیگابایت به بالا را ارائه می‌کنند. اینکه شما چه پهنای باندی را برای هاست خود در نظر داشته باشید وابسته به استراتژی‌های کاری شما دارد.

در اینجا نکته‌ای وجود دارد که می‌تواند در مورد یک هاست رایگان با پهنای باند کم جلب‌توجه کند! بعضی از هاستینگ‌ها ممکن است یک سرویس با کیفیت و با پهنای باند کم را تحت عنوان هاست رایگان در اختیار شما بگذارند تا با این روش شما را جذب هاستینگ خود کنند و در این صورت که شما نیاز به پهنای باند بیشتری داشتید، از شما هزینه دریافت شود. در واقع هاست رایگان ممکن است یک هاست با کیفیت باشد و اگر شما به این محدودیت‌ها برنخورید که البته احتمال آن خیلی کم است، می‌توانید این هاست را مناسب بدانید.

پارامتر های هاست رایگان

دامنه

برخورد با دامنه در هاستینگ‌های مختلف انواع مختلفی دارد، اولین موردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که آیا این هاستینگ به شما دامنه اختصاصی می‌دهد یا خیر. در خیلی از هاستینگ‌های بزرگ مانند WordPress.com فضای هاست خوبی در اختیار شما قرار خواهد گرفت، اما بیشتر به بلاگ شباهت دارد و سایت شما یک ساب دامین یا زیردامنه از دامنه اصلی خواهد بود. WordPress.com و Blogspot.com را می‌توان به‌عنوان این هاستینگ‌ها معرفی نمود. البته در نظر داشته باشید در WordPress.com شما صرفا می‌توانید سایت خود را روی قالب‌های استاندارد وردپرس پیاده‌سازی کنید.

رویکرد دیگری که یک هاستینگ برای ارائه هاست رایگان دارد این است که شما اجازه خواهید داشت از دامنه خصوصی خودتان استفاده کنید. در این روش دقیقا مانند سایر هاست‌ها این امکان به شما داده خواهد شد تا با وارد کردن DNS در اختیار گرفته دامنه را به سایت خود پیوند دهید و سایت را بارگذاری نمایید. شما می‌توانید با هر پلتفرمی که مد نظر شماست سایت خود را بسازید. البته باید توجه داشته باشید که این هاست توانایی ارائه خدمات موردنظر شما را به ارائه‌کنندگانتان داشته باشد.

در هاستینگ‌هایی که محدودیت‌هایی برای ساب دامین وجود دارد و قابلیت استفاده از آدرس خصوصی وجود دارد، دو مورد دیگر وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند:

  1. چه تعداد دامنه فعال روی هاست می‌توانید داشته باشید
  2. از چه تعداد دامنه می‌توانید به‌صورت پارک دامین (Park Domain) استفاده کنید.

بعضی از هاستینگ‌ها این امکان را به‌صورت نامحدود در اختیار شما قرار می‌دهند که با توجه به میزان فضای پایین هاست رایگان شما استفاده از تعداد دامنه بالا کار عاقلانه‌ای به نظر نخواهد رسید. هر چند اگر شما هم از تعداد دامنه بالا استفاده نکنید. به دلیل اشتراکی بودن هاست ممکن است دیگران این کار را بکنند، و این باعث پایین آمدن کیفیت هاست می‌شود.

بعضی از هاستینگ‌ها هم محدودیت‌هایی را روی این تعداد اعمال می‌کنند که شما با ساخت یک اکانت دیگر در این سایت‌ها می‌توانید، این محدودیت‌ها را دور بزنید و از آنها فرار کنید. البته محدودیت دامنه‌های پارک شده همچنان برقرار خواهد بود. با کمی دقت متوجه می‌شویم که این امکان ساخت اکانت خیلی از محدودیت‌ها را دور خواهد زد و این اصلا خوب نیست. در بخش‌های بعدی در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد.

کنترل پنل ارائه شده

کنترل پنل یکی از پارامترهای اصلی انتخاب هاست است. وقتی قصد استفاده از هاست رایگان را داشته باشید، کنترل پنل می‌تواند یک گزینه مهم و قابل‌توجه برای شما باشد. یک هاست رایگان عموما کنترل پنل‌های اپن‌سورس را برای خود انتخاب می‌کنند که پولی نیستند. به‌عنوان‌مثال Vpanel که یک کنترل پنل اپن‌سورس شبیه به سی پنل است. البته بهترین کنترل پنل‌های موجود نیز در فهرست ویژگی‌های هاست رایگان قرار گرفته‌اند که از آنها می‌توان به Cpanel و دایرکت ادمین اشاره نمود.

کنترل پنل‌های مختلف دیگری هستند که خیلی کم روی هاست ها ارائه می‌شوند و معمولا بهترین ارائه‌دهندگان هاست رایگان از کنترل پنل‌های شناخته شده برای این کار استفاده می‌کنند. یکی از مزیت‌ها و ویژگی‌هایی که خیلی از افراد به‌سراغ هاست رایگان می‌روند کار کردن و آشنایی با همین کنترل پنل هاست. یک هاست رایگان می‌تواند یک بستر آموزشی خوب باشد که خیال شما راحت است در آنجا چیزی را خراب نمی‌کنید.

تبلیغات

نشان دادن تبلیغات روی سایت شما توسط میزبان یکی از اصلی‌ترین اهدافی است که باعث شده است تا شرکت‌های بزرگی مانند WordPress.com به ارائه هاست بدون دریافت هیچ پولی روی آورند. شما سایت خود را راه‌اندازی کرده و برای آن بازدیدکننده پیدا می‌کنید، هاستینگ روی سایت شما تبلیغ قرار داده و تبلیغ را بدون هیچ زحمتی به بازدیدکننده معرفی می‌کند و از این روش کسب درآمد می‌کند. این یک راه بی‌دردسر برای به دام انداختن بیننده است که تبلیغات خود را به آن عرضه کند. و در آخر چه کسی این تبلیغ را نمایش داده است و این تبلیغات پرتراکم و شلوغ که از چپ و راست بر سر بازدیدکننده می‌ریزند از چشم چه کسی دیده می‌شود؟! بله درست است قطعا شما مسئول آن خواهید بود. این‌گونه است که هاستینگ با نشان دادن تبلیغات خود به کاربران می‌تواند تجربه کاربری نزدیک به صفر که بخاطر سرعت پایین هاست ایجاد شده است را حتی منفی کرده و کاری می‌کند که نه تنها کاربر سایت را برای همیشه ترک کند، بلکه در موقع خروج هم… بگذریم، امیدواریم فقط صفحه را ببندند.

اکانت FTP

FTP نیز یکی از قابلیت‌هایی است که خیلی از هاستینگ‌های ارائه‌دهنده هاست رایگان آن را ارائه نمی‌کنند. شما با استفاده از پروتکل انتقال فایل می‌توانید به کمک برنامه‌هایی مثل FileZilla فایل‌های خود را در سطح اینترنت ارسال کرده و دریافت نمایید. این پروتکل یک بستر امن، و پرسرعت را برای انتقال این فایل‌ها ایجاد می‌کند که استفاده از آن می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.

البته هاستینگ‌های زیادی هم وجود دارد که می‌توانند از طریق FTP فایل‌های مختلف را برای شما منتقل سازند و این قابلیت را پشتیبانی می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این پروتکل و نحوه کارکرد آن می‌توانید به مقاله «FTP چیست» مراجعه کنید.

تضمین آپتایم

مورد دیگری که شاید خیلی عجیب به نظر برسد این است که این هاستینگ‌ها در ابتدایی که شما می‌خواهید از این خدمات استفاده کنید به شما اعلام می‌کنند که تضمین آنها برای بالا بودن (در دسترس عموم بودن) سایت شما در چه حدی است و آیا اصلا تضمین می‌دهند که سایت را برای شما فعال نگه دارند یا خیر.

عموما این پارامتر با واژه‌هایی به‌صورت قوی، ضعیف و متوسط عنوان می‌شود و نشان‌دهنده این است که آیا برای این نوع از هاست این امکان وجود خواهد داشت که سایت همیشه بالا باشد یا خیر، که عموما تمامی این گزینه‌ها به معنای خیر است، و درصدی که در تمامی هاستینگ‌های غیررایگان در کمترین حالت 99.9 است در اینجا در بیشترین حالت هم به آن نمی‌رسد.

با بررسی این پارامتر ها دیدیم که چه امکاناتی برای تصمیم‌گیری وجود دارد. اکنون به بررسی این موضوع می‌پردازیم که آیا از این امکانات می‌توان استفاده کرد یا خیر!

معایب هاست رایگان

این موضوع که معایب هاست رایگان چیست، مورد زیاد پیچیده‌ای نیست و تا اینجا که پارامترها را با هم بررسی کرده‌ایم قطعا متوجه این معایب شده‌اید.

معایب هاست رایگان

برای معایب این نوع از هاست می‌توان فهرست زیر را معرفی نمود:

تبلیغات

استفاده از تبلیغات گوگل به صورت AdSense یکی از کارهای متداولی است که بیشتر هاستینگ‌های ارائه‌دهنده این خدمات آن را انجام می‌دهند و می‌توان گفت که این کار صدمات زیادی را برای ما به دنبال خواهد داشت.

همان‌طور که پیشتر نیز در مورد آن صحبت کردیم این نوع از تبلیغات می‌تواند به‌صورت کلی وضعیت سایت شما را به هم بریزند و وجهه سایت را خراب کنند. تجربه کاربری برای یک سایت یکی از مهمترین عواملی است که می‌تواند آن را سرپا نگه داشته و یا حتی به اوج برساند. پس اگر به کاربران خود اهمیت می‌دهید باید روی این مورد حساس باشید.

بدون پشتیبان بودن

عدم پشتیبانی مناسب و یا به کل پشتیبانی نداشتن، یکی از معایبی است که تمام کسانی که تجربه کار با هاست رایگان را داشته‌اند با آن مواجه شده‌اند. هیچ هاست رایگانی به شما پشتیبانی درست‌وحسابی ارائه نخواهد کرد. بکاپ‌ها یا به شدت دیر گرفته می‌شود و یا کلا بکاپی گرفته نمی‌شود. پاسخ تیکت‌ها هم معمولا داده نخواهد شد. به‌طورکلی شما هیچ ارتباطی با هاستینگ نخواهید داشت و خودتان هستید و یک هاست پر ایراد.

هاست چیزی نیست که بتوانید از صفر تا صد آن را خودتان انجام دهید. بالاخره در جایی به مشکلی بر خواهید خورد که نیاز به پشتیبانی داشته باشید. اما در هاست رایگان این اتفاق کمی تلخ خواهد بود زیرا پشتیبانی وجود ندارد تا به آن مراجعه کنید. به طور قطع می‌توان گفت در این مورد هاست رایگان یک محکوم صددرصد است و به هیچ عنوان پشتیبانی ندارد.

اجبار به استفاده از زیردامنه

شاید دوست داشته باشید که سایت شما تبدیل به یک وبلاگ شود. در این صورت می‌توانید به‌سراغ سایت‌های هاستینگی مانند BlogSpot و یا WordPress.com بروید. در این سایت‌ها شما این قابلیت را خواهید داشت که از امکانات خوب آنها استفاده کرده و سایت خود را بسازید اما از آدرس دامنه خودتان نمی‌توانید استفاده کنید. ساب دامنه یک سایت دیگر بودن برای یک کسب‌وکار به هیچ عنوان صورت خوشی ندارد و در واقع شما با استفاده از این هاست دارید تبلیغ دامنه اصلی را می‌کنید و فقط یک زیرمجموعه خواهید بود.

امنیت پایین

نداشتن پشتیبانی یکی از مواردی است که می‌تواند امنیت سایت شما را به شدت پایین بیاورد اگر مورد مشکوکی وجود داشته باشد چون کسی نیست که با آن در میان بگذارید و مسئله را پیدا کند می‌تواند ادامه‌دار شده و سایت شما آسیب ببیند، بعلاوه اگر هاست رایگان مورد استفاده شما توسط یک شرکت نامعتبر تامین شده باشد ممکن است اقدام به سرقت اطلاعات کند و شما باید این مورد را نیز در نظر بگیرید.

البته این هاستینگ‌ها به‌هیچ‌وجه این موضوع را گردن نمی‌گیرند اما هدف خیلی از آنها برای ارائه هاست رایگان بدست آوردن اطلاعات مختلف، مخصوصا اطلاعات تماس مراجعه‌کنندگان در زمینه‌های مختلف برای تبلیغات موردی است، که در این صورت شما برای آنان نقش کسی را خواهید داشت که این اطلاعات را فراهم می‌کند.

کمبود منابع

یک هاست رایگان منابعی را در اختیار شما قرار می‌دهد که حتی قادر به پشتیبانی از یک تک‌صفحه هم نیستند، باید در نظر داشته باشید که این منابع برای سایت‌های بزرگ و با تعداد صفحات بالا نه تنها کند بوده بلکه ممکن است اصلا از پس این کار هم برنیاید و خیلی بدتر از آنچه باشد که به نظر می‌رسند. پس در استفاده از این موارد باید دقت ویژه‌ای داشته باشید.

معایب هاست رایگان عموما به‌صورتی هستند که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت، خصوصا اینکه در هاستینگ‌های مختلف معمولا بیش از یک مورد از این معایب وجود دارد. استفاده از یک این نوع هاست به نحوی یک ریسک بزرگ است که خیلی از افراد فعال در حوزه وب خود را وارد آن نمی‌کنند. اما هاست رایگان سراسر ایراد نیست و مزایایی هم دارد که به بررسی آنها خواهیم پرداخت. پس با ما در بررسی موردی که کسی تا کنون به آن نپرداخته است همراهی کنید.

مزایای هاست رایگان چیست؟

اگر بخواهیم مزایای هاست رایگان را مانند سایر انواع هاست و کارکردی که دارند بررسی کنیم، صرفا می‌توانیم بگوییم که رایگان است! اسم هاست رایگان هم فریاد می‌زند که من رایگان هستم. اما مزیت هاست رایگان در چیز دیگری است که می‌تواند بسیار مفید باشد.

مزایای هاست رایگان

اهداف آموزش

اولین موردی که می‌توان برای یک هاست رایگان در نظر گرفت اهداف آموزشی است. به این صورت که یک تازه‌وارد می‌تواند یک سایت کوچک را برای خود راه‌اندازی کرده و در حالی که هیچ چیزی را خراب نمی‌کند از پس آن بر بیاید و مطمئن باشد تغییراتی که ایجاد می‌کند صدمه‌ای به هاست اصلی وارد نمی‌کند.

 قطعا شما به این فکر کرده‌اید که اجرای لوکال دردسر کمتری دارد، اما هاست رایگان برای این کار هم می‌تواند جذاب‌تر باشد و هم دردسر نصب برنامه‌های مختلف و هماهنگ کردن وب‌سرور و ورژن‌های مختلف و پیش‌نیازهای سرور لوکال را نخواهد داشت. خیلی از افراد ممکن است در زمان راه‌اندازی یک سرور لوکال با ارورهایی مواجه شوند که رفع آنها آن‌قدر نفس‌گیر باشد که کار به بعد از آن نرسد. پس سروکله زدن با هاست و یادگیری کار با آن یکی از موارد است که می‌توانید در مورد هاست رایگان آن را یک مزیت قرار داد.

آشنایی با کنترل پنل‌های مختلف

کنترل پنل‌های مختلفی وجود دارند که کار با آنها مزایای مختلفی را دارد، اگر قصد دارید قبل از اینکه یک کنترل پنل جدید را برگزینید بهتر است یک نسخه تجاری از آنها را تست کنید و ببینید با چه چیزی طرف هستید. نسخه‌های دمو برای این کار ارائه می‌شوند ولی در این نسخه‌ها نهایت سعی شده است که بهترین وجه از کنترل پنل ارائه شود و تازه شما نمی‌توانید بررسی کنید که تغییراتی که می‌دهید روی سایتتان چگونه اعمال خواهد شد.

سئو و ساخت بک‌لینک

یکی از مواردی که می‌توانید از یک هاست رایگان استفاده مفیدی داشته باشید ساخت بک لینک و بالا بردن اعتبار سایت است که البته (!!!) یک کار خطرناک در سئو محسوب می‌شود و در صورتی که آن را اشتباه انجام دهد می‌تواند مضرات زیادی برای شما داشته باشد. اما به‌طورکلی استفاده از این هاست‌ها برای بک‌لینک یک روش موثر خواهد بود که امتحان خود را پس داده است.

شما این امکان را خواهید داشت که یک سایت کوچک راه‌اندازی کرده و از آن به سایت اصلی خود و یا مجموعه سایت‌هایی که می‌خواهید لینک بدهید، این لینک‌ها می‌توانند جزو لینک‌هایی باشند که برای شما امتیاز خوبی را در سئو ایجاد کنند.

در نظر داشته باشید که معایب این هاست بر مزایای آن چیره است. همان‌طور که دیدیم هاست رایگان هم مزایای خود را دارد و می‌تواند در جایی که فکر آن را نمی‌کنید به کار شما بیاید. اما هاست رایگان برای سایت اصلی شما که روی آن متمرکز شده‌اید و می‌خواهید وقت و انرژی خود را روی آن بگذارید بی‌فایده خواهد بود. شما می‌توانید برای ارتقای توانایی‌ها، آموزش به دیگران و همین‌طور گرفتن بک‌لینک از این هاست استفاده کنید.

همان‌طور که دیدیم برای راه‌اندازی یک سایت اینترنتی این موضوع که سیستم میزبانی داشته باشیم یکی از دغدغه‌های اصلی ما برای شروع خواهد بود و البته باید گفت هاست رایگان یکی از راه‌حل های ابتدایی برای این کار است که مشکلات آن را با هم بررسی کردیم. اما در صورتی که برای شما سوال شده است که چه گزینه‌های دیگری در اختیار دارید با هم این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

راهکار کاهش هزینه برای هاست

همان‌طور که تا اینجای کار دیدیم کلا می‌توان در مواردی که قصد راه‌اندازی یک سایت را نداشت به‌سراغ هاست رایگان رفت و عموم هاست‌های رایگان از اجرا کردن یک سایت وردپرسی ساده هم عاجز هستند و می‌توان گفت این کار را به‌درستی انجام نمی‌دهند، علاوه بر این بعضی از آنها که سرویس‌های بهتری هم ارائه می‌کنند شما را به‌عنوان یکی از زیردامنه‌های خود در نظر گرفته و شما هر کاری که روی سایت خود انجام دهید در واقع باغچه دیگری را بیل زده‌اید و برای خود کاری نکرده‌اید.

در این حالت باید گفت که راه‌حل‌هایی هم برای این کار وجود دارد که می‌توانید با هزینه‌های بسیار کم به‌سراغ راه‌اندازی سایت خود بروید. در مورد هاست و سرویس میزبانی باید گفت که این مورد یکی از منابع هزینه‌بر است زیرا در میزبانی سرورها باید یک دیتاسنتر به‌صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته روشن باشد و تمامی دستگاه‌های گران‌قیمتی مانند سرورهای سنگین و منابع بالا در تمام مدت فعال باشند که بتواند سرویس‌های هاست ها را سرپا نگه دارند و بدیهی است که کسی این موارد را رایگان در اختیار ما قرار نمی‌دهد. مگر اینکه عملا به درد ما نخورد.

پس باید گفت برای راه‌اندازی یک سایت، ضرب‌المثلی که می‌گوید اگر می‌خواهید املت درست کنید، لازم است برای آن چند تا تخم‌مرغ بشکنید در این مورد هم صدق می‌کند و شما مجبور به صرف هزینه خواهید بود. اما می‌توان با کمی دقت این هزینه‌ها را به‌صورت قابل توجهی کاهش داد.

اولین نکته که باید در نظر داشته باشید این است که لازم نیست برای شروع به طراحی سایت با وردپرس حتما به‌سراغ یک هاست وردپرس حرفه‌ای با منابع بالا بروید و می‌توانید کار خود را با یکی از هاست‌های اقتصادی ساده مانند هاست لینوکس اشتراکی شروع کنید. در این سرویس‌ها شما هزینه کمی پرداخت می‌کنید و به طبع نیروی پردازشی کمتری را خواهید گرفت و حتی در بعضی از موارد که هاست‌ها خیلی ارزان باشد ممکن است که تفاوتی را با یک هاست رایگان حس نکنید و به‌طورکلی سایت شما لنگ بزند. اما باید گفت که در اینجا شما تمامی امکانات را در اختیار دارید و می‌توانید از دامنه خودتان و تمام سرویس‌ها استفاده کنید و هنوز هم راهکارهایی برای بهبود این وضع وجود دارد.

اگر ترجیح می‌دهید مانند کارهای دانشجویی هزینه کمتر به همراه چالش عملی بیشتر را با هزینه‌های بالاتر ترجیح می‌دهید، می‌توانید یک هاست رایگان را با دست‌کاری و اصلاح تنظیمات آن و همین‌طور استفاده از سیستم‌های توزیع محتوای رایگان برای خود به یک هاست با کیفیت و خوب تبدیل کنید. در مقاله CDN چیست در مورد سیستم‌های توزیع محتوا صحبت کردیم و دیدیم که به چه صورتی عمل می‌کنند. برخلاف هاست‌ها که پلن‌های خوب آنها رایگان پیدا نمی‌شود، سیستم‌های توزیع محتوای خوب رایگانی را می‌توانید پیدا کنید که در کنار یک هاست عادی و پایین اما با دسترسی‌های کامل و حرفه‌ای می‌توانند به‌خوبی عمل کرده و سایت شما را بالا نگه دارند و کیفیت خوبی را به شما بدهند.

در مقاله‌‌های اتصال سایت به کلودفلر و همین‌طور مقاله اتصال هاست به ابر آروان در مورد اینکه این کارها را چطور انجام دهیم صحبت کردیم و دیدیم که برای این انجام این کار باید چه مراحلی را طی کنید و تمامی کارهای لازم را به‌صورت کامل و جزبه‌جز توضیح دادیم، در کل باید بگوییم که شما با انجام چندمرحله تنظیمات ساده و نصف روز صبر کردن می‌توانید هاست اقتصادی و ارزان خود را تا اندازه یک هاست خوب ارتقا دهید. اما باید گفت که این کار نیازمند وجود یک هاست با دسترسی کامل است و متاسفانه این کار را نمی‌توانید برای یک هاست رایگان انجام دهید.

برای پیدا کردن هاست ارزان و اقتصادی علاوه بر این کار روش‌های دیگری هم وجود دارد. در مورد صنعت هاستینگ باید گفت که شما با یکی از بزرگترین جریان‌های مالی در اینترنت طرف هستید که رقابت در آن بالا بوده و به مناسبت‌های مختلف جشنواره‌های زیادی برپا می‌شود که تخفیف‌های سنگینی را روی سرویس‌های مدت محدود اعمال می‌کنند. در این جشنواره‌ها شما به‌راحتی می‌توانید یک هاست متوسط را با قیمتی بسیار پایین برای خود تهیه کنید و این کار هم یکی از روش‌هایی است که می‌توانید با استفاده از آن یک هاست خوب و مناسب را با هزینه‌ای نزدیک به هاست رایگان برای خود دست‌وپا کنید.

نتیجه‌گیری

استفاده از هاست رایگان کاری است که توصیه نمی‌شود. هاست رایگان بیشتر شبیه یک جنگل شلوغ است تا یک شهر متمدن، در این جنگل شما نمی‌دانید چه میزان از منابع اشتراکی به شما تخصیص می‌یابد، چه اتفاقاتی برای هاست سایت شما می‌افتد، بکاپی وجود ندارد، بعضا دامنه اختصاصی شما در اینجا کارایی نخواهد داشت، کاربران با سایت شما راحت نیستند، و بسیاری معایب دیگر که فقط از عهده یک هاست رایگان بر می‌آید و یک هاستینگ با پشتیبانی حتی اگر خودش هم بخواهد نمی‌تواند آن‌قدر بد باشد. پس بهتر است استفاده از هاست رایگان برای سایت اصلی خود را فراموش کرده و صرفا برای مواردی که کار خیلی مهم نیست و به‌صورت یک هاست آزمایشی به‌سراغ آن بروید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها

15% تخفیف خرید 
هاست و سرور مجازی

پایان جشنواره 10 فروردین 

  کد تخفیف:NY1403
close-link