دامنه فارسی چیست
خرید هاست

یکی از مواردی که به‌تازگی در حال گسترش است و صحبت آن مانند سال‌های قبل دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است دامنه فارسی است. اما واقعا دامنه فارسی چیست؟ آیا چیزی به این نام وجود دارد؟! این نوع از دامنه که به شما این امکان را می‌دهد که به زبان فارسی یک نام دامنه برای خود انتخاب کنید، خیلی وقت است که راه افتاده اما به دلایل نقایصی که داشت کنار گذاشته شده بود اما اکنون بعضی افراد سودجو که فرصت را در فروش آن دیده‌اند، یک بازار نسبتا داغ را برای آن ایجاد کرده و قصد فروش این دامنه و کسب درآمد را دارند. این ویژگی به‌هیچ‌عنوان یک المان منحصربه‌فرد نبوده و قابلیت‌هایش به آن خوبی که گفته می‌شود نیست. اجازه دهید تا در این مطلب با هم به بررسی اینکه واقعا دامنه فارسی چیست و چه مزایا و معایبی دارد و اصلا از کجا پیدا شده است بپردازیم.

دامنه فارسی چیست؟! یک دروغ بزرگ و نمایشی

اگر در یک کلام بخواهیم بگوییم که دامنه به زبان فارسی چیست می‌توانیم بگوییم یک دروغ تحت‌اللفظی و نمایشی که برای معرفی یک قابلیت سطح متوسط از اینترنت که استقبال چندانی از آن نشد و دردسرهای زیادی را داشت که مدتی به فراموشی سپرده شد و خیلی فراگیر نشد.

اما واقعیت در مورد دامنه فارسی چیست؟ واقعیت این است که دامنه فارسی صرفا یک ویژگی نمایشی است که در آن یک کد اسکی به‌صورت نام فارسی به شما نمایش داده می‌شود و صرفا یک عبارت نمایشی در بالای مرورگر شماست.

سالها پیش قابلیتی به نام IDN ارائه شد. IDN که مخفف عبارت Internationalized Domain Name بود که با استفاده از کدهای اسکی که صفحه کلید و نمایش حروف در زبان‌های مختلف را به‌صورت جهانی و یکپارچه در می‌آورند، این امکان را به کاربران بدهد که با هر زبانی که دوست دارند، نام دامنه‌ای را برای خود انتخاب کرده و در اصل این کد اسکی بود که به‌عنوان یک شناسه تحت نام دامنه ذخیره می‌‌شد. اما در وارد کردن اطلاعات و نمایش آن، از نام ترجمه شده این کد اسکی استفاده می‌شد که نشان‌دهنده همان زبانی بود که دامنه با آن کد شده بود.

دامنه فارسی از کجا آمده است

پس دامنه فارسی وجود ندارد و نمایش دامنه اسکی به‌صورت زبان فارسی اتفاق خواهد افتاد، و هم اینکه اصلا در مورد زبان فارسی نیست و یک موضوع بین‌المللی است و می‌توان دامنه را با استفاده از قابلیت IDN به زبان‌های چینی، آنگولایی و هندی باستان ثبت نمود و نمایش داد. پس کسانی که دم از قابلیت منحصربه‌فرد دامنه فارسی می‌زنند می‌خواهند کار خود را برجسته جلوه دهند. کاری که شاید خیلی با فروش دامنه‌های عادی تفاوتی نداشته باشد و فقط یک تبلیغات بزرگ با استفاده از نام فارسی و قابلیتی است که کمتر به چشم آمده باشد.

 شما همین الان می‌توانید از طریق صفحه «ثبت دامنه فارسی» یک دامنه از این نوع را برای خود ثبت کنید و از آن استفاده کنید اما به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا آخر این مطلب با ما همراه باشید و مزایا و معایب این نوع از دامنه را خوب بررسی کنید، سپس تصمیم بگیرید که می‌خواهید چه دامنه‌ای را برای سایت خود انتخاب کنید. اما قبل از اینکه ببینیم مزایای استفاده از دامنه فارسی چیست اجازه دهید تا کمی به این موضوع بپردازیم که IDN چطور وارد عرصه وب شده است.

سروکله IDN از کجا پیدا شد؟!

در اواخر سال 1996، مارتین جی دارست از دانشگاه Aoyama Gakuin ژاپن طرحی را برای به‌کارگیری کدهای اسکی در دامنه‌ها و ساخت یک رابط که بتواند این کدها را در سطح اینترنت تجزیه کند و از آنها به‌عنوان نام دامنه استفاده شود ارائه کرد. این طرح در دانشگاه دنبال شد و تا حدودی تکمیل شد و کدگذاری جهانی UTF5 که یک ورژن قدیمی برای جهانی کردن حروف الفبا و قابل شناسایی کردن آن در هر سیستم کامپیوتری است، برای این ایده جدید استفاده شد.

این طرح در حد یک پروژه تحقیقاتی باقی ماند تا اینکه دو سال بعد در دانشگاه سنگاپور و مرکز پژوهش‌های اینترنت، یک استاد صاحب‌نام چینی به نام Tan Tin Wee به این طرح برخورد کرد و توجه وی به این موضوع جلب شد. او در سال 1998 این طرح را تکمیل کرد و نام IDN را برای آن انتخاب کرد و طرح وارد فاز عملیاتی شد.

اولین زبانی که روی IDN پیاده‌سازی شد و اولین دامنه‌های بومی را تشکیل داد، زبان کره‌ای بود. این اتفاق که تنها سه ماه پس از ارائه IDN توسط موسسه علوم و تکنولوژی پیشرفته کره رقم خورده بود، شروع به گسترش کرد. این طرح در یک سال آینده دوره حیات خود به یکی از به‌روزترین مباحث مربوط به اینترنت تبدیل شد و تقریبا تمام آسیا را درنوردید. البته در آن زمان سرعت سازگاری زبان‌های مختلف با دامنه‌ها خیلی کم بود و عموما مراحل استانداردگذاری و تایید توسط دانشگاه‌ها و استانداردهای مختلف انجام می‌پذیرفت که خود گامی بزرگ در رسمی شدن این پدیده نوظهور صنعت اینترنت بود.

IDN چیست

در اواسط سال 1999 سازندگان اصلی این پروتکل یعنی Martin Dürst از دانشگاه ژاپن و Tan Tin Wee از مرکز جهانی تحقیقات اینترنت و همین‌طور James Seng پیاده‌ساز زبان کره‌ای از موسسه علوم و تکنولوژی پیشرفته کره نسخه‌ای سازگارتر از این طرح را به‌صورت مشترک تدوین کرده و یک فرم قدرتمندتر از آن را ارائه دادند تا تمامی بهانه‌هایی که سازمان‌های مختلف برای استانداردسازی IDN داشتند از بین برود.

اواخر سال 1999 بود که این طرح به واشنگتن رسید و آمریکا هم وارد این بازی بزرگ شد. بعد از این اتفاق طرح IDN به‌صورت رسمی در کشورهای هنگ کنگ، تایوان، سنگاپور، مالزی، چین، استرالیا و آمریکا اجرا گردید. در ابتدای سال 2000 این نوع از دامنه‌ها به‌صورت تجاری در اختیار شرکت‌ها و سازمان‌ها و به‌طورکلی تمامی کاربران و علاقه‌مندان به آنها قرار گرفت و روی دامنه‌های com ،net ،org و edu قابل استفاده بود.

اولین زبانی که از زیرشاخه‌های زبان فارسی این نوع از دامنه را پشتیبانی کرد زبان اردو بود که توسط سازمان SDNP در اسلام‌آباد پاکستان سازگار شد و مورد استفاده قرار گرفت، و در سال 2001، ICANN که سازمان جهانی دامنه است و رسمی‌ترین سازمانی است که باید یک دامنه را تایید کند، پشتیبانی خود را از این استاندارد اعلام کرد و این طرح که تا قبل از آن یک طرح آزمایشی به شمار می‌آمد رسما تایید شد و باید در تمامی دنیا و زبان‌های مختلف مورد تایید قرار می‌گرفت.

این نوع از دامنه‌ها به پیشرفت خود ادامه دادند تا سرانجام دامنه فارسی در سال 2008 مورد تایید قرار گرفت و استفاده از آن روی دامنه‌های بین‌المللی ذکر شده در دسترس همگان قرار گرفت. پس از این اتفاق IDN به گسترش خود ادامه داد و سایر عناصر وابسته به دامنه مانند ایمیل‌های سایت با دامنه فارسی را نیز تکمیل کرده و استفاده از آن را در اختیار عموم قرار داد. سال 2012 به‌‌عنوان نقطه تکامل این تکنولوژی معرفی می‌شود. البته تکامل در تکنولوژی‌های اینترنت و مواردی از این دست بی‌معنی است و روز‌به‌روز بر تنوع و پیشرفت‌های آنها افزوده می‌شود. منظور از تکامل این است که IDN توانست خود را به دامنه‌های معمولی برساند و تمامی قابلیت‌های استانداردی که روی آنها وجود داشت را در زمره ویژگی‌های خود قرار دهد.

مزایای استفاده از دامنه فارسی چیست؟!

یک دامنه جذاب و جدید

استفاده از دامنه‌های عادی راحت‌تر و ساده‌تر از دامنه‌های فارسی می‌باشد و برتری خاصی وجود ندارد. اما جدید بودن و جذابیتی که این دامنه‌ها دارد ممکن است که برای امتحان هم که شده بازدید سایت شما را بالا برده و اگر به‌خوبی این بازدید و جریان ترافیکی سایت خود را مدیریت کنید، می‌توانید از طریق این ترافیک فروش خود را بالا ببرید.

دامنه فارسی مواردی است که خیلی از سایت‌های فارسی از آن استفاده نمی‌کنند و خیلی از افراد هستند که استفاده از این روش و بازدید از سایت‌هایی به این صورت برای آنها جذاب می‌باشد. از طرفی وب‌مسترهایی که برای سازمان‌های مختلف کار می‌کنند، می‌توانند با مطرح کردن دامنه فارسی به‌عنوان یک ویژگی جدید برای سازمان نظر مساعدی را از مدیریت دریافت کنند.

به‌طورکلی کار کردن با چیزی که کم است و خیلی از افراد تجربه کار با آن را ندارند یک تجربه لذت‌بخش بوده و رضایت مدیران و مشتریان را جلب می‌کند.

مزایای دامنه فارسی

امکان انتخاب نام‌های متنوع

شاید اگر بخواهیم بدانیم که در بین ویژگی‌های مختلف مطرح شده در این بخش برترین مزیت استفاده از دامنه فارسی چیست بتوانیم این مورد را بازگو کنیم. شما نیاز دارید تا یک آدرس دامنه خوب، روان، مربوط به کار و چیزی که در خاطر مخاطب ماندگار باشد و روی دامنه‌های بین‌المللی نیز باشد را انتخاب کنید. اما اگر از دامنه‌های عادی و انگلیسی برای این کار کمک بگیرید به بن‌بست بزرگی برخواهید خورد و احتمال پیدا کردن دامنه دلخواه برای شما یک در هزار است.

اما با توجه به اینکه دامنه‌های فارسی یک کد اسکی است و خود نام ذخیره نمی‌گردد و تعداد کمی دامنه نیز ثبت شده است شما شانس بسیار بالاتری را برای پیدا کردن دامنه موردنظر خود خواهید داشت و یک دامنه رند و خوب که شاید در انگلیسی مربوط به یک سایت پربازدید و مطرح باشد را پیدا کنید.

برندسازی خوب

وقتی از یک دامنه فارسی برای برند خود استفاده کنید می‌توانید دقیقا نام برند خود را به‌عنوان نام دامنه خود ثبت کرده و آن را وارد کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا نام خود را در ذهن مخاطبان خود ثبت کنید. در اینجا کار برندسازی برای شما به‌خوبی انجام می‌پذیرد زیرا کاربر در هنگام ورود با چیزی مواجه خواهد شد که کمتر از آن استفاده شده است و نام برند شما نیز محوریت اصلی این پدیده جذاب است که کاربر در حال تعجب و یا لذت بردن از آن است. البته استفاده از این نوع از دامنه‌ها در مواردی نیز خسته‌کننده می‌باشد که در بخش بعدی به آن خواهیم پرداخت.

مورد دیگری که دامنه فارسی در برندسازی به شما کمک می‌کند این است که دامنه‌های فارسی برای تعداد بیشتری از برندها در دسترس است، حال آنکه دامنه خیلی از برندها توسط شرکت‌های مختلف خریداری شده و برای فروش گذاشته شده است و یا ممکن است توسط شخص دیگری مورد استفاده قرار گرفته باشد و در حال بهره‌برداری باشد. اما همان‌طور که در مورد قبلی نیز به آن پرداختیم امکان استفاده خیلی از دامنه‌های فارسی وجود دارد.

البته باید توجه داشته باشید در صورتی که نام دامنه‌ای را انتخاب کنید که برند آن ثبت شده است و وجود دارد آن برند می‌تواند با شکایت از شما کلیه امتیازات دامنه را از شما بگیرد و دامنه از دسترس شما خارج شود.

تا اینجای کار با هم دیدیم که مزایای استفاده از دامنه فارسی چیست و چه کاربردهایی را دارد در قسمت بعد به کاستی‌های این نوع از دامنه خواهیم پرداخت و خواهیم دید که نقاط ضعف دامنه فارسی چیست و چه دلایلی برای استفاده نکردن از آن وجود دارد.

نقاط ضعف دامنه فارسی چیست؟

استفاده از سیستم IDN برای انتخاب نام دامنه مانند یک چاقوی دولبه است و ممکن است به خود شما نیز آسیب برساند. اولین موردی که می‌توان به آن اشاره کرد نحوه تایپ این نوع از دامنه‌ها و دسترسی به سایت است. شاید برای بار اول، دوم، سوم و حتی دهم جذاب باشد که شما یک عبارت را به فارسی در مرورگر خود تایپ کرده، سپس نقطه بزنید، و بعد با تعویض زبان صفحه کلید خود یکی از پسوندهای مختلف مانند com و یا net را انتخاب کنید.

اما این تعویض زبان در درازمدت خسته‌کننده و کسل‌کننده می‌باشد. همین‌طور اگر از این نوع دامنه استفاده کنید متوجه خواهید شد که خیلی از مرورگرها میانه خوبی با آن ندارند و حتی ممکن است نوع تایپ شما را به هم بریزد و اگر بخواهید یکی دو حرف را اصلاح کنید دچار مشکل در پیدا کردن آنها با استفاده از نشانگر تایپ ماوس خود خواهید شد. زیرا پایه راست‌نویس عبارات فارسی با پایه چپ‌نویس پسوند که به‌صورت انگلیسی نوشته می‌شود یک تضاد ایجاد می‌کند.

معایب دامنه فارسی

تجربه ثابت کرده است سایتی که در نوشتن آدرس آن مشکلاتی وجود داشته باشد و به‌راحتی نتوان آدرس آن را تایپ کرد و به سایت دسترسی داشت از نظر بازدید دچار مشکل شده و بازدیدکننده و مشتری‌های خود را از دست خواهد داد.

مورد بعدی که باید توجه ویژه‌ای به آن داشت کنار آمدن با موتورهای جستجو است که معروف‌ترین آنها گوگل است و مسئله سئو روی این موتور جستجوی قدرتمند این روزها به یکی از مورد توجه‌ترین مسائلی تبدیل شده است که یک وب‌مستر باید به‌صورت ویژه آن را دنبال کند. اما موضع گوگل در مورد دامنه فارسی چیست؟

گوگل برخورد نامشخص و نامعلوم را با این‌گونه دامنه‌ها ارائه می‌کند، و نظرات متعددی در مورد سئوی دامنه فارسی وجود دارد. دامنه فارسی در اصل یک عدد است. یک دامنه با دو حروف در ابتدا، یک خط تیره یا همان Dash و بعد از آن یک عدد آدرس واقعی دامنه فارسی شما است. و برخورد گوگل با این دامنه به‌صورت یک نام مبهم است. از طرفی نام نمایشی آن فارسی بوده و می‌تواند خوب باشد. اما استفاده از نام برند و کلمه کلیدی در نام دامنه موردی است که گوگل تاثیر آن در سئو را مدت‌ها پیش منسوخ کرده و به آن سرویس‌دهی نمی‌کند.

مورد بعدی در مورد تبلیغات گوگل است. اگر بخواهیم بگوییم که موضع گوگل برای تبلیغات در دامنه فارسی چیست می‌توانیم بگوییم که برخوردی شبیه به دامنه‌های ir با این سایت‌ها صورت می‌گیرد. به این صورت که تبلیغات امکان‌پذیر نیست اما دلیل محکمی برای آن ارائه نمی‌شود و در تکمیل مراحل کمپین‌های تبلیغاتی مشکلات مختلفی به وجود می‌آید.

یک مورد دیگر عدم شناسایی دقیق دامنه توسط ابزارهای تحلیل سایت است که برای سئو مورد استفاده قرار می‌گیرند. ابزارهای تحلیل برای یک سئوکار مهمترین چیزی است که می‌تواند تعیین کند که در مسیر درست قرار دارد یا خیر. اگر قرار باشد این ابزارها درست کار نکنند و نتیجه واقعی را به شما نشان ندهند مشکلات متعددی در سر راه شما سبز خواهد شد و نمی‌توانید انتظار داشته باشید وقت، هزینه و تلاش‌هایی که روی سایت خود صرف کرده‌اید نتیجه واضح و شفافی را داشته باشد. خیلی از ابزارهای قدرتمند حتی با URLهایی که به‌صورت فارسی نوشته می‌شوند هم مشکلاتی دارند، چه برسد به یک دامنه با نمایش فارسی و قالب عددی که کار را بسیار پیچیده می‌کند.

به‌طور خلاصه اگر بخواهیم ببینیم که ایرادات دامنه فارسی چیست می‌توانیم بگوییم که خسته‌کننده بودن در استفاده، عدم وضعیت روشن برای سئو، عدم پشتیبانی ابزارهای حرفه‌ای سئو و مشکلات تبلیغات مهمترین ایراداتی هستند که شما باید قبل از اقدام به خرید از آنها اطلاع داشته باشید.

نتیجه‌گیری

در این مطلب به بررسی سیر تا پیاز دامنه فارسی پرداختیم و دیدیم که از کجا آمده است، اصل دامنه فارسی چیست و اینکه صرفا یک نمایش از اعداد اسکی است، مزایایی که برای ما می‌تواند داشته باشد چیست، و اگر می‌خواهیم از این نوع دامنه‌ها استفاده کنیم باید چه نکاتی را بدانیم و انتظار چه پیامدهای بدی را داشته باشیم. با وجود این تفاسیر انتخاب از طرف شما صورت خواهد گرفت و می‌توانید از طریق صفحه «ثبت دامنه فارسی» به ساده‌ترین روش ممکن این کار را انجام دهید. اگر خیلی تمایل به بهره‌برداری از این دامنه دارید این امکان را خواهید داشت که در کنار دامنه عادی خود یک دامنه فارسی را خریداری کرده و آن را به‌صورت پارک دامین مورد استفاده قرار دهید. در این صورت از طریق دامنه فارسی نیز سایت اصلی شما در اختیار مخاطبانتان قرار خواهد گرفت و درگیر معایب و داستان‌های دامنه فارسی نیز نمی‌شوید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed