Express JS چیست و چه کاربردی دارد؟

Express JS چیست
خرید هاست
میزبانی وب

طراحی برنامه های تحت وب را می توان یکی از مهمترین و اصلی ترین حوزه های برنامه نویسی معرفی کرد که اهمیت بسیار زیادی دارد و می توان گفت توسعه و پیشرفت خوبی را هم به مرور زمان داشته است و به خدمت گرفتن تکنولوژی های جدید توانسته است قابلیت خوبی به این برنامه ها بدهد. یکی از مهمترین این تکنولوژی ها که در واقع می توان آن را یک انقلاب جدید در برنامه نویسی معرفی کرد نود جی اس است که برای استفاده از آن و برنامه نویسی در این پلتفرم، فریم ورک های زیاد و مختلفی ارائه شده است. در این مقاله قصد داریم در مورد یکی از مهمترین این فریم ها صحبت کنیم و ببینیم که فریم ورک Express JS چیست و چگونه می تواند تکنولوژی نود جی اس را برای کاربرد های مختلفی که می تواند در آنها مورد استفاده قرار گیرد برای ما به خدمت بگیرد. این فریم ورک سبک وزن و حرفه ای را می توان یکی از مهمترین فریم ورک هایی معرفی کرد که برای کار با نود جی اس ارائه شده است.

اما قبل از اینکه به بررسی کامل و جز به جز این موضوع که Express JS چیست بپردازیم لازم است کمی بیشتر در مورد نود جی اس و موتور V8 ارائه شده توسط گوگل صحبت کنیم و ببینیم که وقتی می گوییم Express JS از نود استفاده می کند و برای کار کردن راحت تر نود جی اس ارائه شده است دقیقا می خواهیم چه قابلیتی را برای سایت خود به کار ببندیم.

نود جی اس و موتور پردازشی V8

با کمی جست و جو در مورد پلتفرم های برنامه نویسی که می توان با آنها بک اند سایت را نوشت یکی از پرطرفدار ترین و مطرح ترین گزینه هایی که عنوان می شود و برای آن تعریف و تمجید های بسیار زیادی وجود دارد نود جی اس می باشد. البته اکنون نمی خواهیم در مورد این موضوع صحبت کنیم که آیا این تعریف ها و این مواردی که برای نود جی اس مطرح می شود واقعا صحت دارد یا خیر، اما می توان گفت که بیشتر آنها درست است و واقعا این محیط برنامه نویسی یکی از پیشرفته ترین و کاربردی ترین محیط های توسعه وب می باشد که امکانات بسیار خوبی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد.

نود و موتور پردازشی 8V

اگر بخواهیم بگوییم که فلسفه نود جی اس چیست و این محیط برنامه نویسی برای کار بر چه مبنایی ایجاد شده است، باید بگوییم که نود جی اس در واقع یک هسته پردازشی را ایجاد می کند، که با استفاده از زبان جاوا اسکریپت نوشته شده است و این هسته می تواند درخواست هایی که به سرور ارسال می شود را به صورت بلادرنگ پردازش کرده و آنها را پاسخ بدهد. این سرعت و بلادرنگ بودن نود جی اس باعث شده است تا در بسیاری از سایت های بزرگ مورد استفاده قرار بگیرد.

برخلاف آنچه که در خیلی از منابع گفته می شود، نود جی اس یک فریم ورک نیست و صرفا یک محیط برنامه نویسی یا همان Programming Environment است که تمامی این قابلیت ها را با یک سرویس ورکر یا موتور پردازشی به نام V8 برای کاربران خود فراهم می کند. موتور پردازشی V8 یک هسته پردازشی ارائه شده توسط گوگل است که در واقع همان موتور مرورگر کروم است و اصلی ترین کاری که برای ما انجام می دهد این است که با زبان های مفسری که باید خط به خط خوانده شده و اجرا شوند، به صورت کامپایلری برخورد کرده و می تواند کاری کند که سرعت و قدرت پردازش آنها تا سطح یک زبان قوی مانند جاوا و یا C# بالا بیاید.

در واقع این کار باعث می شود تا یک زبان مفسری تا اندازه یک زبان کامپایلری رشد کرده و از سایر زبان های سمت سرور مانند PHP سرعت پردازش بالاتری را برای کاربران فراهم می کند و به همین دلیل هم رشد خوبی داشته است. همانطور که گفته شد نود جی اس یک فریم ورک نیست و یک محیط برنامه نویسی است، پس برای استفاده از آن نیاز است تا یک فریم ورک به کار گرفته شود و در یک فریم ورک دیگر این برنامه نویسی ها اتفاق بیفتد.

فریم ورک های مختلفی برای کار با نود جی اس وجود دارد که می توان به راحتی از آنها استفاده نمود، اما یکی از بهترین، سبک ترین فریم ورک ها و همینطور فریم ورک استانداردی که برای این کار ارائه شده است Express JS می باشد. در ادامه به صورت کامل در مورد اینکه Express JS چیست و چه امکاناتی را برای کار با نود جی اس در اختیار ما قرار می دهد صحبت خواهیم کرد.

Express JS چیست

در پاسخ به این سوال که Express JS چیست باید گفت ک Express JS یا همان Express یک فریم ورک طراحی برنامه های سطح وب در بخش بک اند است که برای نود جی اس  ارائه شده است و به عنوان یک فریم ورک رایگان و همینطور اوپن سورس با لیسانس نرم افزار های آزاد MIT منتشر گردیده است. در واقع اگر بخواهیم بگوییم که هدف و مقصود از ارائه کردن Express JS چیست باید بگوییم که این فریم ورک برای ساخت بک اند برنامه های تحت وب و همینطور ساخت API ها ارائه شده است. در واقع Express JS به عنوان استاندارد ترین و کاملترین ابزار برای کار با نود جی است معرفی شده است.

فریم ورک Express JS چیست

این فریم ورک یک سال بعد از انتشار نود جی اس و در سال 2010 منتشر گردید. اگر بخواهیم بگوییم که ارائه Express JS چیست می توانیم TJ Holowaychuk را برای این کار معرفی کنیم. البته باید خاطر نشان کرد که شرکت هایی مانند StrongLoop هم در این پروژه همکاری داشته اند. اما به طور کلی می توان ارائه Express JS را به این برنامه نویس نسبت داد. اگر بخواهیم رشد آپدیت ها و ورژن های Express JS و نود جی اس که قرار است روی آن کار کند را مقایسه کنیم، خواهیم دید که Express JS در رده های عقب تری قرار می گیرد و نود جی اس آپدیت های منظم و بهتری را دارد.

اگر بخواهیم بگوییم که دلیل این آپدیت های کم برای Express JS چیست می توانیم به این اشاره کنیم که Express JS یک فریم ورک سبک وزن است. به این صورت که صرفا یک فریم ورک و برنامه برای این است که شما نود جی اس و کتابخانه های مربوط به آن را راه اندازی کرده و بک اند سایت و اپلیکیشن خود را با آن نوشته و یا یک API با آن بسازید. اکثر فریم ورک های مختلف مانند سیمفونی که در مقاله سیمفونی چیست آن را بررسی کردیم و یا حتی لاراول معروف که در مقاله لاراول چیست بررسی شد، فریم ورک هایی هستند که قابلیت های متعدد و مختلفی را به شما می دهند و در کنار کار اصلی و زبان برنامه نویسی اصلی خود، کتابخانه های فرعی، المان های گرافیکی ، موتور های قالب ساز و همینطور پایگاه داده هم به شما ارائه می کنند که همین مورد باعث شده است تا آپدیت کردن و توسعه آنها زمینه های زیادی داشته باشد و سریعتر انجام گیرد.

اما در مورد اینکه وضعیت Express JS چیست باید بگوییم که Express JS نه به شما کتابخانه های دیگری ارائه می کند، نه پایگاه داده ای در اختیارتان می گذارد که با آن کار کنید، و نه کتابخانه های اضافی را زیر دست و پای برنامه نویس می اندازد. آنچه که در Express JS وجود دارد فقط و فقط یک چیز است: نود جی اس و دیگر هیچ.

پس به همین علت Express JS در کار کردن به بسته های دولوپ نیاز دارد که در ادامه در مورد آنها صحبت خواهیم کرد و می بینیم که شرایط کاری Express JS چیست و به چه صورت باید آن را به خدمت گرفت.

کراکرد Express JS چیست

بسته های دولوپ برای Express JS چیست

اگر بخواهیم بگوییم که روش استفاده از Express JS چیست و چگونه باید از یک فریم ورک که نه پایگاه داده ای دارد، و نه کتابخانه های اضافه و صرفا به ما موارد مربوط به بک اند را ارائه می کند یک سایت اینترنتی بیرون بیاوریم باید بگوییم که این کلاه تنها چیزی نیست که خرگوش از آن بیرون می آید و شما برای تکمیل شعبده بازی خود به یک عصا و سایر موارد مربوط به این کار هم نیاز دارید که همه آن ها توسط بسته های مختلف دولوپ در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

این بسته های دولوپ که در اصطلاح به آنها پشته های نرم افزاری یا همان Stack گفته می شود، مجموعه ای از ابزار های مجتمع می باشد که با گرد هم آوردن آنها می توان امکانات بسیار خوب و ایده آلی را بدست آورد و از آنها استفاده کرد. بسته های دولوپ انواع مختلفی دارند اما در پاسخ به اینکه بسته مورد استفاده برای Express JS چیست می توان سه مورد از بسته های حرفه ای را معرفی کرد که عبارتند از:

MEAN Stack

پشته مین یا مین استک یکی از معروفترین روش ها برای استفاده از Express JS و به کارگیری نود جی اس است. در این پشته از پایگاه داده Mongo DB، فریم ورک بک اند Express JS، فریم ورک فرانت اند Angular JS و همینطور نود جی اس استفاده شده است که اگر دقت کرده باشید واژه Mean یک سرواژه از تمامی این اسامی می باشد.

این ترکیب می تواند یکی از بهترین ترکیب ها برای استفاده از Express JS و نود جی اس باشد و تقریبا می توان گفت که هر برنامه بزرگی را می توان با این بسته طرحی کرد. هر کدام از این فریم ورک ها و همینطور پایگاه داده مانگو دی بی که آن را در مقاله مانگو دی بی چیست به صورت کامل بررسی کردیم، بهترین گزینه هایی هستند که می توان برای این کار ارائه کرد. اما بسته های نرم افزاری دیگری نیز وجود دارند که می توان از آنها هم برای این کار استفاده کرد.

مین استک چیست

MEVN Stack

اگر بخواهیم بگوییم که دومین بسته نرم افزاری پر طرفدار برای کار کردن با نود جی اس و Express JS چیست می توان به MEVN اشاره کرد. از آنجایی که به ساختار سرواژه ای این اسامی اشاره کردیم قابل حدس است که در اینجا Angular JS فریم ورکی است که تغییر کرده است و به جای آن از چیز دیگری استفاده شده است.

در این پشته نرم افزاری فریم ورک Vue JS مورد استفاده قرار گرفته است که می توان آن را هم به عنوان یکی از پرطرفدارترین فریم ورک ها و یک زوج خوب و سازگار با نود جی است معرفی کرد. در صورتی که در مورد قابلیت های انگولار و ویژگی هایی که می تواند به ما بدهد سوالی دارید می توانید سری به مقاله Angular JS چیست بزنید.

MERN Stack

در اینجا هم اتفاقی که افتاده است این است که بخش فرانت اند عوض شده است و سایر بخش های پایگاه داده، بک اند و همینطور محیط برنامه نویسی ثابت باقی مانده است. در این مورد باید گفت که R چیزی نیست جز نماد کتابخانه پر سر و صدا و معروف جاوا اسکریپت یعنی React. در صورتی که با این کتابخانه و ویژگی های خوبی که برای داشتن یک رابط کاربری حرفه ای و تولید برنامه های تک صفحه ای یا همان SPA ها در اختیار شما قرار می دهد، آشنایی ندارید می توانید به مقاله ریکت چیست مراجعه کنید.

در مورد اینکه در اینجا کارایی Express JS چیست باید بگوییم که شما می توانید سمت سرور و بک اند خود را با استفاده از نود جی اس و قابلیت های خوبی که Express JS در اختیار شما قرار می دهد به صورت کاملا حرفه ای طراحی کرده و برای گرافیک نیز از ویژگی های خوبی که ریکت در اختیار شما می گذارد استفاده کنید و یک صفحه پویا داشته باشید که به صورت ریسپانسیو می تواند برای شما اطلاعات را نمایش داده و کاملا پویا باشد. حتی این امکان وجود دارد تا برنامه خود را طوری طراحی کنید که صفحه بدون رفرش شدن اطلاعات جدید را به کاربر نمایش دهد.

MEVN چیست

اگر تا اینجا به گزینه هایی که در پاسخ به سوال روش استفاده از Express JS چیست ارائه شدند دقت کرده باشید به یک گزینه مشترک در بین آنها برخورد کرده اید. بله درست است! هر بار که ارائه دهنده فرانت اند جابجا می شود، یک ارائه دهنده جاوا اسکریپت جای آن را می گیرد. پس می توانیم این نتیجه را بگیریم که وقتی با استفاده از Express JS، نود جی اس را برای بک اند سایت خود به خود می گیرید، فرانت شما هم در بهترین حالت ها باید با استفاده از JS یا همان جاوا اسکریپت طراحی شود. در ادامه بیشتر در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد.

تک زبانه کردن بک اند و فرانت اند

یکی از کارهایی که می توان در Express JS و یا حتی در نود جی اس به آن اشاره کرد این است که شما یک فرانت اند و بک اند تک زبانه دارید که هر دوی آنها از جاوا اسکریپت استفاده می کنند. شاید در نگاه اول این موضوع کمی غیر حرفه ای به نظر برسد و خیلی از تیم های برنامه نویسی دوست داشته باشند که از زبان دیگری برای این کار استفاده شود. اما اگر از آنها بپرسید که چرا دقیقا هیچ جوابی برای آن نخواهند داشت.

تک زبانه کردن فرانت اند و بک اند در حقیقت می تواند مزایای بسیار زیادی را برای شما داشته باشد و وقتی که از یک زبان برنامه نویسی برای طراحی هر دو المان مهم سایت خود استفاده کنید در واقع شما یک سازگاری کامل را در هر دو بخش خواهید داشت. با استفاده از این امکان شما قادر خواهید بود که هر اطلاعاتی را به صورت بهینه و  سازگار با کد های جاوا اسکریپت برای سرور خود ارسال کرده و همینطور هر چه که سرور و بک اند در اختیار شما می گذارد به راحتی نمایش داده شود و نیاز به تبدیل نباشد. پس می توان گفت که اگر از یک معماری مانند MVC برای اینکار استفاده شود، کار واحد میانی انتقال اطلاعات بین بک اند و سرور که همان کنترلر نامیده می شود بسیار ساده شده و در نتیجه سرعت کار بالا خواهد رفت.

فرانت و اند با جاوا اسکریپت

به همین دلیل هم هست که اگر بخواهیم بگوییم برترین ویژگی برنامه ها و سایت های ساخته شده با Express JS چیست می توان به سرعت پاسخگویی این برنامه ها و همینطور قابلیت Realtime و یا بلادرنگ در آنها اشاره کرد که باعث شده است برای تراکنش های مالی و همینطور شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار بگیرد. البته باید گفت که این ویژگی ها مربوط به برنامه های ساخته شده با Express JS می باشد و در مورد اینکه ویژگی های خود Express JS چیست و چه قابلیت های خوبی را در اختیار برنامه نویسان قرار می دهد هنوز صحبتی به میان نیامده است.

ویژگی های اصلی Express JS چیست

در مورد اینکه ویژگی های Express JS چیست و یک برنامه نویس با استفاده از آن چه مزایایی را به دست خواهد آورد و می تواند چه امکاناتی در اختیار داشته باشد یکی از سوال هایی است که جواب آن باعث شده است تا این فریم ورک تبدیل به فریم ورک استاندارد نود جی اس شود، و تا این اندازه رشد کند و شناخته شود.

اگر بخواهیم بگوییم که با ارزش ترین و مهمترین ویژگی های Express JS چیست می توانیم به این لیست اشاره کنیم:

امکان ساخت برنامه های Scalable یا مقیاس پذیر

اگر با برنامه نویسی برای پروژه های شلوغ آشنایی داشته باشید و با زبان هایی که برنامه های تحت وب با آنها نوشته می شود آشنایی داشته باشید، قطعا متوجه این موضوع هستید که تقریبا در تمامی این برنامه ها مقیاس پذیر نبودن بزرگترین ایراد است. البته تا قبل از Express JS و ارائه نود جی اس به جای اصطلاح ” تقریبا همه ” باید از اصطلاح ” دقیقا همه ” استفاده می کردیم.

مقیاس پذیری یک جواهر گرانبها در وب به شمار می آید و می توان گفت که یکی از مهمترین المان های موجود است. در صورتی که هنوز متوجه نشده اید که داستان از چه قرار است با یک مثال آن را توضیح خواهیم داد. در صورتی که یک سایت را با استفاده از یکی از زبان های برنامه نویسی وب مانند PHP ساخته باشید، قطعا به این موضوع برخورد کرده اید که اگر تعداد کاربران شما به صورت نمایی اضافه شود برنامه شما دچار مشکل شده و سرور شما داون خواهد شد، اما Express JS می تواند یک برنامه را به صورت مقیاس پذیر و Scalable به شما تحویل دهد. در این برنامه لازم نیست که شما نگرانی ای از بابت بالا رفتن تعداد کاربران داشته باشید و تعداد کاربران تاثیری در کاربران ندارد. البته افزایش منابع می تواند به شما در بهتر کار کردن سایت کمک کند ولی افت چندانی را شاهد نخواهید بود و لازم نیست که طراحی خود را تغییر دهید.

پشتیبانی از کش

اولین ویژگی برتر برای این فریم ورک مقیاس پذیری آن بود، اما در صورتی که بخواهیم بگوییم بعد از آن ویژگی برتر Express JS چیست می توان به یک کش نهان در نود جی اس اشاره کرد که با استفاده از Express JS و راه انداختن آن سرعت هسته پردازشی دو چندان شده و برنامه سرعتی بسیار بیشتر پیدا خواهد کرد. اگر بخواهیم برای ساختار این کش خوش ساخت و حرفه ای از کسی تشکر کنیم باید به سراغ موتور پردازشی V8 برویم که این کار را برای ما انجام خواهد داد.

کاری که این کش انجام می دهد این است که ریکوئست های ثابت و پر تکرار را به صورتی کش می کند که ارائه آنها بدون هیچ پردازش جانبی و زودتر از سایر درخواست ها انجام گیرد و با این کار بازدهی و پاسخگویی سیستم بالا خواهد رفت و در یک مدت ثابت به تعداد بیشتری کاربر سرویس دهی می شود.

کش Express JS چیست

کراس پلتفرم بودن

ویژگی دیگری که می توان در بین تمامی مزیت ها و ویژگی های Express JS به صورت ویژه ای به آن اشاره کنیم این است که این فریم ورک به صورت کاملا کراس پلتفرم ارائه شده است و از آنجایی که از سرویس ورکر های نود جی است و V8 استفاده می کند به هیچ عنوان به سیستم عامل وابسته نبوده و می تواند روی هر نوع سروری کار خود را انجام دهد. البته اگر بخواهیم بگوییم بهترین سرویس میزبانی اپلیکیشن های تحت نود جی و نوشته شده در Express JS چیست می توانیم به سرویس های سرور مجازی و همینطور سرور ابری اشاره کنیم و همینطور برای سایت های ساده پیاده سازی شده روی این پلتفرم نیز هاست ابری می تواند تکمیل کننده قدرت آنها باشد. اما این موضوع که سیستم عامل سرور چه باشد به هیچ عنوان روی کارکرد تاثیری نخواهد گذاشت.

همینطور برای توسعه نیز قابلیت هایی که هر کدام از سیستم عامل های پایه لینوکس و یا ویندوزی در اختیار برنامه نویسان می گذارند تفاوتی نخواهد داشت و برنامه نویس می تواند با هر کدام از این سیستم ها که راحت تر است کار خود را انجام دهد. به طور کلی می توان برای Express JS این موضوع را مطرح کرد که سیستم عامل نقش چندانی در کارکرد آن ندارد.

امکانات جانبی خوب

یکی از مهمترین و بهترین انواع امکاناتی که می توان آن را یک گزینه خوب برای پاسخ به سوال ویژگی های Express JS چیست معرفی کرد قابلیت به کار گرفتن برنامه های جانبی در فریم ورک Express JS است که به این فریم ورک کمک می کند تا قابلیت های مختلفی را پیاده سازی کند. در صورتی که یک بررسی کوتاه برای افزونه ها و برنامه های جانبی این فریم ورک داشته باشید متوجه خواهید شد که برنامه های زیادی وجود دارند که می توانند قابلیت های خوبی را به این فریم ورک سبک وزن اضافه کنند.

هر چند این فریم ورک یک فریم ورک کوچک و ساده در طراحی پایه خود می باشد، اما با استفاده از این امکانات می تواند به یک فریم ورک بزرگ تبدیل شود که هر کاری که از آن انتظار دارید را به خوبی برای شما انجام داده  یک بک اند قدرتمند را برای برنامه شما در اختیارتان قرار دهد. البته این موضوع باعث شده است مشکلاتی جزیی هم برای Express JS ایجاد شود که در بخش های بعدی آنها را بررسی خواهیم کرد. اما روی هم رفته می توان گفت که خیلی از نیاز ها در Express JS با استفاده از همین برنامه های جانبی برطرف خواهد شد و این موضوع می تواند خیلی کار راه بینداز باشد.

سرعت در دولوپ برنامه ها

یکی دیگر از مواردی که می توان به آن توجه ویژه داشت و در فهرست پاسخ هایی که برای سوال مزایا و ویژگی های Express JS چیست ارائه می شود آن را هم قرار داد، سرعت در دولوپ برنامه ها است. همانطور که تا اینجا اشاره کردیم، Express JS ک فریم ورک نسبتا ساده و خلاصه از جاوا اسکریپت است و روان بودن این کد ها و آشنایی خیلی از برنامه نویسان با جاوا اسکریپت که آن را در مقاله جاوا اسکریپت چیست به صورت کامل مورد بررسی قرار دادیم، باعث شده است که Express JS تبدیل به یک فریم ورک سریع شود.

در واقع اگر بخواهیم این موضوع که منظور از سریع بودن دولوپ Express JS چیست را باز کنیم می توانیم بگوییم که مدت زمانی که طول می کشد یک سایت با استفاده از یک فریم ورک دیگر مانند روبی آن ریلز که در مقاله Ruby on Rails چیست آن را بررسی کردیم تکمیل شده و پروژه آماده تحویل شود، با استفاده از فریم ورک Express JS تقریبا یک سوم خواهد شد و می توان این موضوع را در نظر داشت که این امر می تواند بازدهی را بالاتر برده و علاوه بر سود آوری در هزینه ها هم صرفه جویی شود که در ادامه به این مورد هم می پردازیم.

هزینه کمتر برای توسعه

یکی دیگر از مواردی که می توان آن را از مهمترین المان ها دانست هزینه پایینی است که توسعه مجدد و اضافه کردن ویژگی های مختلف به این برنامه ها برای شما خواهد داشت. در اینجا شما با کد های روان و نسبتا ساده جاوا اسکریپت طرف هستید که برای شما تا هر کجا که لازم داشته باشید گسترش پیدا می کنند.

در صورتی که این سوال را مطرح کنیم که نسبت هزینه های گسترش برنامه در فریم ورک های دیگر مانند ASP با فریم ورک Express JS چیست در پاسخ آن نتایج باور نکردنی ای را خواهیم دید و می توان گفت که حتی در بعضی از موارد هزینه های ASP می تواند نزدیک به صد در صد افزایش نسبت به نود جی اس و Express JS داشته باشد.

سادگی استفاده و یادگیری

در صورتی که به دنبال یک فریم ورک هستید که یادگیری آن را شروع کرده و وارد دنیای طراحی سایت و برنامه نویسی بشوید، Express JS گزینه مورد نظر شما خواهد بود. با استفاده از این فریم ورک و یادگیری آن می توانید یکی از کاربردی ترین زبان های بک اند را به ساده ترین شکل یاد بگیرید و همینطور می توانید مطمئن باشید که از نظر شغلی و آینده کاری نیز یک گزینه مطمئن و خوب را انتخاب کرده اید.

یادگیری زبان جاوا اسکریپت از سایر زبان های برنامه نویسی ساده تر بوده و این زبان معمولا به عنوان یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در بین برنامه نویسان شناخته می شود و در نظر سنجی های انجام گرفته از سال 2010 تا الان همیشه در بین سه زبان اول بوده است.

یادگیری در Express JS چیست

انجمن های کاربری بزرگ

یکی دیگر از ویژگی های مهمی که در مورد زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت می توان به آن اشاره کرد این است که انجمن های بزرگ برنامه نویسان است که می توان از آنها برای یادگیری موارد جدید و یا پیدا کردن راه حل مشکلات کمک گرفت. هر جا که یک زبان برنامه نویسی دارای انجمن های قوی باشد، عموما توسعه و پیشرفت آن نیز به خوبی انجام می شود و ارور ها زودتر از بقیه زبان ها حل می شود.

به طور کلی می توان ویژگی های خوب و زیادی را برای Express JS معرفی کرد که بیشتر آنها را مدیون محیط برنامه نویسی عالی و حرفه ای خود یعنی همان نود جی اس است که برای کار با آن هم ایجاد شده است و توانسته است این تطبیق را به خوبی انجام دهد. نود جی اس یک مجموعه ابزار کامل را برای ساخت بخش سمت سرور سایت در اختیار شما قرار می دهد که می توانید همه جوره روی آن حساب کنید.

اکنون که تمامی ویژگی های خوبی که برای Express JS وجود دارد و می تواند به برنامه نویسی بهتر و طراحی برنامه هایی حرفه ای تر به برنامه نویسان کمک کند باید این موضوع را هم در نظر داشته باشیم که چالش ها و معایبی که این فریم ورک برنامه نویسی دارد در کجا قرار دارد و چه مواردی هستند. در ادامه این موضوع که معایب و ایرادات Express JS چیست را با هم بررسی خواهیم کرد.

معایب Express JS چیست

Express JS هم مانند هر فریم ورک نرم افزاری دیگر در کنار مزایای بی نظیر و گره گشایی که به برنامه نویسان ارائه می کند، مواردی را در خود دارد که برنامه نویس باید دقت نظر بیشتری روی آنها داشته و می توان گفت که این موارد معایب اصلی این فریم ورک هستند. در این بخش از مقاله می خواهیم به صورت کامل در مورد اینکه معایب Express JS چیست و چه نکاتی برای کار کردن با آن وجود دارد که لازم است به آنان پرداخته شود بپردازیم و ببینیم که وقتی می خواهیم از این فریم ورک برای کار طراحی برنامه های وب استفاده کنیم باید به چه نکاتی توجه ویژه داشته باشیم.

به طور کلی برای پاسخ این سوال که ایرادات و معایب Express JS چیست می توان این فهرست را ارائه کرد:

ضعف در پردازش ها

اولین موردی که می توان برای پاسخ به سوال معایب و ایرادات Express JS چیست معرفی کنیم این است که این فریم ورک تا حدودی در انجام پردازش های لازم از خود ضعف نشان داده و می توان گفت که در مواردی ممکن است باعث شود تا نود جی اس کارایی اصلی خود را نشان ندهد و درگیر موارد و مشکلاتی مختلف شود که هر کدام از آنها می تواند بازدهی محصول نهایی را پایین بیاورد.

البته در مجموع می توان این فریم ورک را یکی از فریم ورک های قدرتمند معرفی کرد، اما بهتر است که برای کارهایی که نیاز به قدرت پردازشی بالا دارند و وب سروری که طراحی می شود باید از امکانات بسیار ایده آلی بهره مند باشد، به کدهایی که Express JS در اختیار می گذارد کفایت نشده و به صورت مستقیم روی نود جی اس بهینه سازی های لازم انجام گیرد تا هسته پردازشی شکل گرفته بتواند از تمامی امکانات خود استفاده کند. برای این بهینه سازی ها می توان از برنامه ها و افزونه های جانبی که برای Express JS ارائه شده است استفاده شود.

برنامه نویسی با Callback

یکی دیگر از مواردی که می توان آن را از معایب کار با فریم ورک برنامه نویسی Express JS معرفی کرد، برنامه نویسی با استفاده از Callback ها یا همان بازخوانی است. در مورد این روش خاص برنامه نویسی باید گفت که در این روش وقتی یکی از توابع یا فانکشن ها در حال کار با مقادیری خاص باشد، در لحظه ممکن است که تابع دیگری را صدا زده تا کار خاصی را انجام دهد، این صدا زدن و فراخوانی با استفاده از ارسال یک آرگومان یا پارامتر به آن انجام می شود و تابعی که فراخوانی را انجام داده است تا زمانی که جواب آن بازخوانی شود، فعال خواهد ماند. این در حالی است که برنامه ما ممکن است برای یک پردازه چندین تابع را فراخوانی کرده و منتظر بازخوانی جواب ها و پارامتر های ارسالی بماند که این موضوع باعث افزایش حجم پردازش می شود.

همین موضوع می تواند باعث شود که بازدهی تا حد زیادی کاهش پیدا کند و پردازه ها از حد معمول بزرگتر شوند. البته این مشکل را نمی توان خیلی به Express JS مربوط دانست و به نوعی باید گفت که استفاده از بازخوانی و Callback از اجزای اصلی نود جی اس است و باید این موضوع را در نظر داشته باشید که کلا برای کار با نود جی اس درگیر این موضوع هستید ولی باید گفت که وقتی که با Express JS کار می کنید این موضوع تشدید خواهد شد و این موضوع در زمان کارکردن با این فریم ورک باید در نظر گرفته شود.

برنامه نویسی با بازخوانی در Express JS چیست

نیاز به برنامه های میانی و جانبی

تا اینجا در چند مورد اشاره کرده ایم که وقتی با استفاده از Express JS برنامه ای را می نویسید، برنامه های جانبی تا چه اندازه می توانند به ما کمک می کنند و چه قابلیت های خوبی را مانند بهینه سازی کد که در دو مورد بالاتر هم به صراحت به آن اشاره کردیم، برای برنامه نویسان پیاده سازی خواهد کرد. اما مشکل از آنجایی ناشی خواهد شد که بدون این برنامه ها و ابزار ها به هیچ عنوان کار یک برنامه نویس راه نخواهد افتاد و نمی توان کاری که لازم است را از Express JS بیرون کشید.

یکی از بزرگترین معضلاتی که گریبانگیر برنامه نویسان Express JS است همین موضوع است و باید گفت که سخت می توان با استفاده از Express JS بدون بهره گیری از برنامه های جانبی ای که برای آن وجود دارد بتوان یک برنامه حرفه ای را از دل آن بیرون کشید و کار را راه انداخت. البته این برنامه ها دم دست بوده و همیشه می توانند کاری که باید انجام دهند را انجام دهند. اما این موضوع که توسعه این برنامه ها و همینطور چگونگی پیاده سازی قابلیت هایی که ارائه می کنند. از موضوعاتی است که باید به آنها توجه داشت و از آنجا که ارائه دهنده آنها می تواند متفاوت باشد، کمی دردسر ساز است.

به طور کلی می توانیم نیاز بالایی که Express JS به این برنامه های جانبی دارد را یکی از ایراداتی بدانیم که به این فریم ورک و به خیلی از فریم ورک های سبک مانند لاراول که در مقاله لاراول چیست هم در مورد آن صحبت کردیم، وارد است بدانیم.

محدودیت برای برنامه نویسان

از دو مشکل قبلی یعنی برنامه نویسی با استفاده از بازخوانی و همینطور نیاز به برنامه های جانبی یک مشکل دیگر هم نتیجه می شود که می توان آن را هم در فهرست پاسخ هایی که به سوال معایب Express JS چیست داده می شود قرار داد و آن این است که محدودیت های زیادی برای برنامه نویسی با این روش ها وجود دارد و به طور کلی می توانیم بگوییم برنامه نویس برای کار کردن با این فریم ورک تا حدودی درگیر دردسرهای مختلف خواهد بود که این امر می تواند منجر به این شود که تمرکز فکری که برای بهبود برنامه و بهتر نوشتن یک کد کامل و بدون ایراد نیاز است از دست برود.

از طرفی در شروع برنامه نویسی نیز می تواند کمی مسیر را مبهم کند. البته این موضوع به اندازه ای نخواهد بود که این فریم ورک را از دسته فریم ورک های ساده برای یادگیری و فریم ورک های روان خارج کند. اما به هر حال برنامه نویسان باید این موضوع را هم در نظر بگیرند که کارکردن با Express JS محدودیت های خاص خود را دارد که ممکن است کمی دردسر درست کند.

به طور کلی می توانیم معایبی که برای فریم ورک Express JS ارائه می شود را به این صورت ارزیابی کنیم و باید گفت که در  مقایسه با مزایای بلند بالا و زیادی که این فریم ورک دارد، معایب آن خیلی بزرگ نبوده و همین امر باعث شده است که فریم ورک Express JS به عنوان اصلی ترین فریم ورک برای استفاده از نود جی اس در بک اند به کار گرفته شود و نتایج خوبی را هم ارائه داده است.

نتیجه گیری

در این مقاله به صورت مفصل در مورد اینکه Express JS چیست و به چه دردی می خورد صحبت کردیم و دیدیم که چگونه می توان از آن استفاده کرد. در واقع اگر بخواهیم بگوییم کار اصلی Express JS چیست باید گفت که فریم ورکی است که برای استفاده و بکارگیری نود جی اس ارائه شده است و یکی از اصلی ترین اعضای پشته نرم افزاری Mean Stack می باشد. شما با استفاده از Express JS این قابلیت را دارید که زبان فرانت اند و بک اند خود را یکی کرده و از مزایای این سازگاری بزرگ استفاده کنید. البته در زمان کار با Express JS باید در نظر داشته باشید که محدودیت هایی در ساختار کدنویسی برای شما وجود دارد که باید با استفاده از روش های دیگر آنها را شبیه سازی کنید و مانند همان جاوا اسکریپتی که در فرانت اند از آن استفاده می کنید نمی توانید با Express JS کدنویسی کنید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها