افزونه Dokan ؛ چند فروشندگی در وردپرس

افزونه Dokan
خرید هاست

راه اندازی سایت های فروشگاهی را می توان پرطرفدارترین کسب و کار اینترنتی دانست که با کمی دقت و پشت کار و انتخاب مسیر درست، تبدیل به یک کسب و کار موفق خواهد شد! البته باید گفت که این فروشگاه ها هم دردسر های خود را دارند و مواردی مانند تامین اجناس و همینطور ارسال آنها می تواند گیر و گور های خود را داشته باشد که نیاز دارید به آنها توجه کنید. شاید برای شما جالب باشد که همین دردسر ها هم قابل رفع و رجوع شدن است و امکاناتی وجود دارند که شما می توانید در سایتی که راه اندازی کرده اید صرفا اجناس فروشندگان دیگر را بفروشید. در صورتی که سایت خود را با استفاده از پلتفرم و سیستم مدیریت محتوای حرفه ای وردپرس راه اندازی کرده باشید، افزونه Dokan ابزاری است که می تواند تمامی این کار ها را برای شما انجام دهد.

در این مقاله قصد داریم که به بررسی افزونه Dokan بپردازیم و ببینیم که این ابزار چه امکاناتی را برای چند فروشندگی یا همان Multi Vendor در اختیار ما قرار می دهد و چطور می توان یک فروشگاه نمایشگاهی را که فروشنده ها با ثبت نام کالای خود را به فروش می رسانند و شما می توانید با استفاده از آن اجناسی که سایر فروشنده ها عرضه می کنند را به کاربران برسانید و پورسانت خود را دریافت کنید را راه اندازی کرد و برای این کار چه امکاناتی از افزونه Dokan به ما خواهد رسید. قبل از اینکه به بررسی افزونه Dokan بپردازیم لازم است کمی در مورد اوضاع چند فروشندگی و این که آیا واقعا این کار جوابگوی نیاز ما خواهد بود بپردازیم.

سایت های چند فروشندگی و روش های کاری آنها

اگر من یک سایت فروشگاهی راه اندازی کنم چه کسی از من خرید خواهد کرد!؟ این سوالی است که تمام کسانی که قصد راه اندازی یک سایت فروشگاهی را داشته باشند از خود می پرسند این موضوع که آیا واقعا شما می توانید موفقیتی را از این همه فروش های آنلاین داشته باشید و آیا کاربران به شما و سایتی که دارید اعتماد می کنند که بخواهید وقت و سرمایه خود را پای آن بگذارید. در صورتی که برای شما جالب است باید بگوییم که رقم خرید های آنلاین در سراسر دنیا چیزی در حدود 5 تریلیون دلار می باشد. این مقدار در بین 24 میلیون فروشگاه تقسیم شده اند که در حدود دو میلیارد مشتری از آنها خرید کرده و باید گفت که این مبلغ سالانه 20 درصد هم رشد می کند.

سایت های چند فروشندگی و روش های کاری آنها

در مورد اینکه وضعیت و جایگاه ایران در این میان کجاست باید گفت که ایران یکی از کشور هایی است که خرید آنلاین در آن جا افتاده است و در حال توسعه هم می باشد و از نظر جایگاه رتبه چهاردهم را در بین سایر کشور ها از نظر خرید آنلاین دارد. پس با یک حساب سرانگشتی می توان گفت که سهم بزرگی از خرید آنلاین منتظر شما است که می توانید به راحتی به سهمی که انتظار دارید از این مبلغ دست پیدا کنید. البته این کار چندان هم راحت نخواهد بود و هر جا که بحث رقابت های مالی در میان باشد، مطمئنا کار سخت خواهد شد و دردسر هایی در کمین هستند.

تکنیک های متعددی برای راه اندازی سایت های تجاری و فروشگاهی وجود دارند که باید گفت عموم آنها نمی توانند به موفقیت برسند. در ساده ترین حالت شما کالایی(فیزیکی و یا دیجیتال و به صورت دانلودی) را تامین کرده و آن را به فروش می رسانید. در این رابطه باید گفت که شما باید کار خرید، فروش و همینطور ارسال را خودتان بر عهده بگیرید و در ضمن مدیریت سایت تولید محتوا و سئوی سایت نیز وجود دارد که باید گفت در محصولات فروشگاهی اصلا کار ساده ای نیست و می تواند انرژی و زمان زیادی را از شما بگیرد. 

یکی از موارد مهم دیگری که می توان گفت شاید از نظر تکنیکی برای شما کمی دردسر داشته باشد اما فرایند عرضه محصولات و تامین اجناس را ساده می کند، استفاده از ویژگی های چند فروشندگی است. سایت های چند فروشندگی می توانند فروش و ارسال کالا را در اندازه های بسیار بزرگ و انبوه انجام داده و بزرگترین سایت های فروشگاهی ایران هم در حال حاضر از این روش ها استفاده می کنند.

در مورد این موضوع باید گفت که فروشندگی کالا به این صورت می تواند به شما امکان توزیع انواع بیشتری از کالا، تنوع قیمت های بالا، و همینطور انبارداری ساده و راحت و ارسال کالا ها به صورت سریعتر و کم هزینه تر را داشته باشد و تنها کاری که شما می کنید این است که روی سایت و بهبود آن تمرکز کرده و پورسانت خود را از فروشندگان دریافت می کنید.

در مورد سیستم هایی که برای این نوع از فروش نیاز دارید باید گفت که سیستم کاری این سایت ها تا حدودی پیچیده خواهد بود و  سایت هایی با این روش کار می کنند به دلیل ترافیک بالایی که هم از جانب مشتریانی که بخاطر تنوع بالای محصولات وارد آن شده اند و هم به خاطر ترافیکی که خود فروشندگان روی سایت ایجاد می کنند عموما سایت هایی شلوغ هستند که نیاز به پلتفرم های قوی دارند. در این مورد باید گفت که در صورتی که شما از سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای راه اندازی این نوع از سایت ها استفاده کنید، اوضاع خوبی را خواهید داشت و سختی کار شما به شدت کاهش پیدا می کند.

سایت های چند فروشندگی

اما در مورد این که آیا برای سایت های بزرگ می توان روی وردپرس حساب کرد یا خیر، باید گفت که وردپرس از پس این کار بر می آید و خیلی از کاربرانی که از این سیستم برای این کار استفاده کرده اند توانسته اند بازدهی خوبی را از آن بگیرند. البته باید توجه داشته باشید که سرویس های میزبانی یکی از مهمترین عناصری هستند که می توانید برای این موضوع به آن اشاره کنیم و در صورتی که میزباین سایت وردپرسی شما ضعیف و یا حتی متوسط بباشد برای یک سایت چند فروشنده ای جواب کار را نخواهد داد. در صورتی که سری به مقاله بررسی هاست بزنید می توانید با ویژگی های مورد نیاز میزبانی خود دسترسی داشته باشید و همینطور در صورتی که به صفحات هاست وردپرس و هاست لینوکس ابری سری بزنید به بهترین سیستم های میزبانی که می توانند برای شما کار کنند دسترسی خواهید داشت.

بعد از اینکه میزبان خوبی را برای این سایت های ایجاد کردید نوبت به این خواهد رسید که به سراغ سیستمی بروید که کار  اصلی سایت یعنی امکانات مالتی وندور را در اختیار شما قرار دهد و بتواند مواردی که فروشندگان شما نیاز دارند را برای شما تامین کند. در این خصوص باید گفت که افزونه Dokan یک انتخاب درست و خوب برای شما خواهد بود. در ادامه در مورد اینکه افزونه Dokan چیست و برای ما چه کار هایی را می تواند انجام دهد را به صورت کامل با هم بررسی خواهیم کرد.

افزونه Dokan چیست

تا اینجای کار کم و بیش با کاری که افزونه Dokan می تواند برای ما انجام دهد آشنا شده ایم و می توان گفت که به یک ذهنیت کامل در مورد این افزونه رسیده ایم. در مورد اینکه افزونه Dokan می توان گفت که یک افزونه چند فروشندگی روی وردپرس است که با استفاده از آن می توان فروشگاه های اینترنتی مجازی را بر مبنای ووکامرس روی سایت ایجاد کرد که هر کدام از آنها در اختیار یک فروشنده خواهد بلود و هر فروشنده ای می تواند اجناس و کالا هایی که دارد را به صورت مستقیم روی سایت شما به فروش برساند این افزونه مدیریت این موارد را بر عهده خواهد گرفت.

افزونه Dokan چیست

در مورد این افزونه باید گفت که کار اصلی آن این است که تمامی این امکانات را در فرانت اند سایت شما نگه داشته و هیچ یک از فروشندگان با پیشخوان وردپرس شما کاری نخواهد داشت. به این صورت که شما کار طراحی سایت را برای خود انجام داده و هر فروشنده می تواند وارد سایت شما شده، کار ثبت نام خود را انجام داده و محصولات خود را اضافه کرده و کار  فروش در سایت شما برای آن آغاز خواهد شد. بعد از فروش هر کالا کار ارسال برای کاربران انجام شده و فروشنده ها می توانند بعد از تحویل کالا مبلغ آن را از پنل خود دریافت کنند. افزونه Dokan می تواند پورسانتی که برای کالا های مختلف تعیین کرده اید را هم از فروشندگان کم کند.

در کل باید در مورد افزونه Dokan گفت که یکی از افزونه های حرفه ای در این خصوص می باشد و در صورتی که بخواهیم بگوییم بهترین افزونه ای که برای چند فروشندگی در وردپرس وجود دارد کدام است، به جرات می توان افزونه Dokan را معرفی کرد. در مورد این افزونه باید گفت که بیش از 70 هزار نصب فعال دارد که در بین افزونه های چند فروشگاهی بی سابقه است و امتیاز خوبی که دارد نشان دهنده رضایت کاربران از افزونه Dokan می باشد. در واقع باید گفت که این افزونه از آندست افزونه هایی است که سازگاری خوبی را با قالب های مختلف دارد و می تواند روی سیستم های مختلف پیاده سازی شود.

از آنجا که پایه اصلی فروشگاه هایی که این افزونه ایجاد می کند، افزونه اصلی تجارت الکترونیک در وردپرس یعنی ووکامرس(جهت اطلاعات بیشتر به مقاله ووکامرس چیست مراجعه کنید) است باید گفت که تداخلی با هسته وردپرس نداشته و می تواند به خوبی با آن کار کند. تمامی این موضوعات باعث شده است که از نظر تکنیکی و تخصصی افزونه Dokan به یکی از گزینه های ایده آل تبدیل شود و بتواند به این جایگاه دست پیدا کند.

در مورد ارائه کنندگان این افزونه هم باید گفت که شرکت weDevs ارائه این افزونه را انجام می دهد و پشتیبانی آن را بر عهده دارد. این شرکت یکی از ارائه کنندگان تخصصی ماژول های وردپرس است که افزونه های بزرگی مانند WP Project، WP ERP و همینطور WP User Frontend را ارائه کرده است که در مورد آنها باید گفت از افزونه های کاربردی و حرفه ای هستند که می توانند کار های بزرگی را برای تغییر کلی ساختار یک سایت پیاده سازی کنند.

سیستم افزونه Dokan چیست

در این رابطه باید گفت که افزونه Dokan یکی از افزونه های همه چیز تمام است و از هر نظر برترین های خود را دارد. در ادامه در مورد فیچر ها و ویژگی های کلیدی ای که این افزونه به کاربران خود می دهد و می توان از آنها استفاده کرد صحبت خواهیم کرد.

ویژگی های افزونه Dokan

اصلی ترین ویژگی و مهمترین کاری که افزونه Dokan باید برای ما انجام می دهد و تا اینجا حسابی در مورد آن توضیح داده ایم، ارائه یک سیستم مالتی وندور یا همان چند فروشنده است که می تواند یک بازار کوچک یا حتی خیلی بزرگ را روی سایت شما راه اندازی کند. اما برای اینکه این کار انجام شود، موارد و ویژگی های دیگری هم لازم است که باید گفت خیلی از افزونه های دیگر آنها را ارائه نمی کنند و این موضوع که یک افزونه بتواند آنها را برای سایت ما ارائه کند خود یک مزیت بزرگ به شمار می رود. در مورد اینکه اوضاع این سرویس ها در افزونه Dokan چیست باید گفت که این افزونه می تواند تعداد زیادی از این کارها را برای ما انجام دهد.

ویژگی های افزونه Dokan

در رابطه استایل خاصی که افزونه Dokan دارد و توانایی های ویژه ای که می تواند برای پیاده سازی خیلی از موارد مهم برای ما داشته باشد می توان یک فهرست بلند و طولانی را عنوان کرد که مهمترین آنها عبارتند از:

داشبورد فرانت اند برای فروشندگان

در خیلی از افزونه های چند فروشنده یا وقتی که شما کار ثبت نام فروشندگان را انجام دهید، این فروشندگان باید برای اینکه بتوانند به محصولاتی که ایجاد می کنند دسترسی داشته باشند و بتوانند کالا های خود را در سایت وارد کنند، لازم است که وارد منوی پیشخوان شما شده و از این طریق کار خود را انجام دهند که هم از نظر امنیتی و هم از نظر ظاهری خیلی خوشایند نمی باشد و کار با آن دردسر های خود را دارد که بعضا به دلیل ناآشنایی خیلی از فروشنده ها با این سیستم مشکلاتی در آن ایجاد می شود. در مورد افزونه Dokan باید گفت که می تواند یک داشبورد حرفه ای و کامل را در اختیار فروشندگان خود قرار دهد که به صورت کامل روی فرانت اند پیاده سازی شده است.

به این صورت که وقتی فروشنده یا به پروفایل کاربری خود می رود می تواند در آنجا اوضاع فروش های خود را مشاهده کرده و به همه چیز از طریق همین بخش دسترسی دارد و تمامی این کار ها روی منویی که در فرانت اند قرار دارد انجام می شود و کاربر به بخش ادمین وردپرس نخواهد آمد. از این نظر باید گفت که این پروفایل حرفه ای می تواند خیلی از زحمات شما را کم کند و یکی از امکانات بسیار حرفه ای از افزونه Dokan به شمار می رود.

فروشگاه های مجزا

یکی دیگر از مواردی که باید در بین ویژگی های افزونه Dokan به آن اشاره کرد امکان ارائه فروشگاه های مجزا برای کاربران است. هر کدام از فروشنده ها برای خود یک صفحه به صورت جدا دارد که تمامی محصولات آن در این بخش قرار داده شده اند و در صورتی که شما از یک فروشنده خرید کرده و از نحوه خدماتی که به شما ارائه کرد راضی بودید می توانید دوباره به سراغ همان فروشنده رفته و کار خرید را از آن انجام دهید. در این رابطه باید گفت که این موضوع می تواند یک رقابت را در بین فروشنده ها ایجاد کند و همین مسئله به ارائه کیفی بهتر اجناس و بالاتر رفتن اعتبار سایت شما منجر خواهد شد.

این موضوع که هر فروشنده بتواند رشد فردی خود را داشته باشد و این اطمینان را به او بدهید که در صورتی که بهتر سرویس دهی کند مشتری بیشتری را برای خود جذب می کند از اصلی ترین و مهمترین موارد در افزونه Dokan می باشد که باید در بین مزایای این افزونه به آن اشاره کرد.

فروشگاه های مجزا

مدیریت کامل تخفیفات از طرف فروشندگان

برگزاری جشنواره ها و ارائه تخفیف یکی از وسوسه انگیزترین مواردی است که کاربران را به خرید از سایت وادار می کند و باید گفت که بازدهی خوبی را هم می تواند در خیلی از سایت ها داشته باشید. در صورتی که یکی از فروشندگان سایت شما بخواهید این موارد را به صورت انفرادی در سایت پیاده سازی کرده و یک حراج را به راه بیندازد یا یک کالای خاص را به صورت خاص با تخفیف ارائه کند می تواند با امکاناتی که افزونه Dokan در اختیار آن قرار می دهد به سادگی این کار را انجام دهد.

در واقع افزونه Dokan  امکان ارائه تخفیف های خاص را به صورت کاملا آزاد و حرفه ای در اختیار کاربران قرار می دهد و باید گفت که تمامی فروشندگان می توانند از این موارد برای خود استفاده کنند.

پورسانت فروش

یکی از مهم ترین و اصلی ترین مواردی که می توانید در این افزونه به آن توجه داشته باشید مدیریت ساده و راحتی است که برای سایت شما انجام داده و درآمد ها را کنترل می کند. در این سایت درآمدی که هر فروشنده دارد با احتساب پورسانت که شما برای فروش در نظر گرفته باشید به وی ارائه خواهد شد و در این مورد باید گفت که این محاسبه از بهترین قابلیت هایی است که مستقیما می تواند سهم شما را از آنچه که برای فروشندگان در نظر گرفته شده است کم کرده و دیگر نیازی به محاسبه این مورد به صورت کلی نمی باشد. همینطور برای کالا های و موادی که این پرورسانت متفاوت باشد هم شما می توانید با استفاده از این افزونه به صورت شخصی سازی شده این تعرفه ها را تغییر دهید.

در واقع شما با استفاده از افزونه Dokan می توانید پورسانت را به صورت ثابت جدا کرده، آن را به بعضی از فروشندگان نمونه تخفیف دهید و یا روی بعضی از کالاها آن را لحاظ نکنید. از این نظر دست شما کاملا باز بوده و افزونه Dokan یک انتخاب ایده آل برای شما خواهد بود.

پورسانت فروش

مدیریت ساده

یکی دیگر از مسائلی که باید در مورد افزونه Dokan معرفی کرد این است که تمامی کار هایی که تاکنون در مورد آن گفتیم را به صورت خیلی ساده می تواند برای ما پیاده سازی کرده و از نظر تجربه کاربری هم در جایگاه بالایی قرار دارد. شما می توانید افزونه های زیادی را پیدا کنید که همین کار ها را برای شما انجام داده و حتی می توان گفت که  در بعضی موراد عملکردی بهتر از افزونه Dokan هم ارائه می کنند اما باید در نظر داشت که وقت و انرژی ای که برای این کار گذاشته می شود تا چه اندازه می تواند باشد و اینکه آیا وبمستر های تازه کار می توانند از آن استفاده کنند یا خیر.

در این رابطه باید گفت که افزونه Dokan یکی از افزونه هایی است که منویی ساده داشته و به سادگی می توانید با آن کار کنید و یکی از مزیت هایی که توسط خیلی از کاربران آن تایید می شود سادگی در استفاده می باشد.

گزارش گیری حرفه ای

وقتی که تمامی این اتفاقات روی سایت فروشگاهی شما افتاده باشد، این موضوع که شما دقیقا بتوانید ببینید که چه شده است و کدام فروشنده چه کالایی را فروخته و اصلا چه مواردی در سایت شما بیشتر مورد توجه است، به یک سیستم منسجم و حرفه ای برای گزارش گیری از سایت نیاز دارد. خیلی از سیستم های مدیریت فروشگاهی از ارائه سیستم های گزارش گیری به این صورت عاجز هستند اما باید گفت که افزونه Dokan این کار را هم به خوبی برای ما انجام خواهد داد و می توانید روی آن حساب کنید.

در صورتی که بخواهیم در مورد گزارش گیری ها در این سیستم صحبت کنیم باید بگوییم که در فروشندگان به راحتی می توانند یک گزارش گیری کامل را از فروشی که دارند داشته باشند، همینطور مدیر سایت نیز می تواند تمامی این گزارش ها را به صورت کلی و برای کل سایت و یا یک فروشنده خاص و یا حتی کالایی خاص در اختیار داشته باشد. علاوه بر این موارد تمامی مدیران و فروشنده ها قابلیت این را دارند که از گزارش های خود خروجی گرفته و آنها را با فرمت های مختلفی مانند csv و یا فایل های اکسل از سایت تحویل بگیرند و در تحلیل های خود از آنها استفاده کنند.

گزارش گیری حرفه ای

مدیریت سفارشات از مدیریت

یکی دیگر از ویژگی هایی که باید گفت افزونه Dokan را به یک افزونه خوب و حرفه ای تبدیل کرده است این است که خود مدیریت می تواند سفارش ها را مرتب کرده و آنها را تایید و یا حذف کند و در این خصوص باید گفت که در خیلی از موارد که دسترسی فروشندگان به هر دلیلی به سیستم قطع شده باشد و یا کاربر بخواهد سفارش خود را حذف کند و نتواند این کار را انجام دهد، مدیریت می تواند روی سفارشات یک دسترسی کامل را داشته باشد و هر تغییر ی که بخواهد را اعمال کند. در این خصوص افزونه Dokan دست مدیر سایت را کامل باز گذاشته است و کنترل کار را به صورت کامل در اختیار شما قرار می دهد.

مدیریت سفارشات از مدیریت

نتیجه گیری

افزونه Dokan چیست و چه کاری را برای ما انجام می دهد سوالی بود که در این مقاله به صورت کامل به بررسی آن پرداختیم و دیدیم در صورتی که بخواهیم یک سایت چند فروشنده را با استفاده از این افزونه راه اندازی کنیم، این افزونه می تواند چه کسی را به ما ارائه دهد و چه امکاناتی را برای ما فراهم می کند. در این خصوص باید گفت که دکان افزونه ای کامل است که به عنوان بهترین افزونه چند فروشندگی در وردپرس شناخته شده و به صورت رایگان می توانید از آن استفاده کنید و کلیه کار های فروشگاهی خود را انجام دهید. بهترین ویژگی ای که این افزونه دارد این است که هم مشتریان و هم فروشندگان از پنل هایی که روی فرانت اند در اختیار آنها قرار داده شده است استفاده می کنند و می توانند تمامی قابلیت های کنترلی و فروش را روی آنها در اختیار داشته باشند. 

در افزونه Dokan اختیار تغییر قیمت ها هم برای فروشندگان و هم برای مدیران وجود داشته و همینطور اعمال تخفیف نیز از طرف فروشندگان امکان پذیر خواهد بود. هر فروشنده صفحه اختصاصی خود را خواهد داشت و این موضوع می تواند مزیت های یک رقابت سالم را در سایت شما ایجاد کرده که رضایت کاربران را بالاتر می برد. دقت داشته باشید که هر چند فروشندگان کار فروش را انجام می دهند اما این اعتبار سایت و دامنه شما است که توسط کاربران ارزیابی می شود و اسم شما است که جلوی چشم خواهد بود پس بهتر است که به کیفیت سرویس های ارائه شده توجه داشته باشید. همینطور در صورتی که به افزونه های دیگری مشابه این افزونه نیاز دارید می توانید از افزونه های WCFM Marketplace و YITH WooCommerce Multi-Vendor هم روی سایت خود استفاده کنید تا همین خدمات به شما ارائه شود.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها