تفاوت دسته و برچسب در وردپرس چیست

تفاوت دسته و برچسب
خرید هاست
آموزش وردپرس

سیستم مدیریت محتوای وردپرس از آن دست سیستم هایی است که امکانات گسترده و مختلفی را برای اداره یک سایت اینترنتی در اختیار شما قرار می دهد. در مورد این سیستم می توان گفت از آنجایی که کار خود را با وبلاگ دهی شروع کرده است، هنوز هم تمامی قابلیت های حرفه ای که برای این وبلاگ ها نیاز بوده است را در خود نگه داشته است. یکی از مواردی که می توان به عنوان مثال از این امکانات معرفی کرد، طبقه بندی هایی است که برای صفحات مختلف، چه محصول و چه نوشته های وبلاگ ارائه می شود. وردپرس انواع مختلفی از طبقه بندی ها را ارائه می کند  اما استفاده از دو طبقه بندی برچسب ها و نوشته ها را می توان متداول ترین و دم دستی ترین نوع طبقه بندی معرفی کرد که استفاده ای عام دارد. تفاوت دسته و برچسب یکی از مواردی است که ممکن است برای خیلی از وب مستر ها سوال شود و در این مقاله هم قرار است که به بررسی همین موضوع بپردازیم.

در واقع تفاوت دسته و برچسب یکی از معضلاتی است که نگرش های گوناگونی نسبت به آن وجود دارد و این موارد می توانند دردسر های جدی ای را برای استفاده از آنها درست کنند و از آنجا که این طبقه بندی ها از اصلی ترین ارکان در سئو سایت می باشد پیامد رفتار دلخواه با آنها ممکن است برای سایت شما سنگین باشد و باید با دسته بندی ها و برچسب های سایت خود به صورت اصولی برخورد کنید و آنها را به کار بگیرید. برای اینکه بتوانیم درک درستی از تفاوت دسته و برچسب داشته باشیم لازم است کمی در مورد این موضوع که اصلا این دو نوع دسته بندی تا چه اندازه به هم نزدیک هستند صحبت کنیم و ببینیم که طبقه بندی ها و رده بندی ها در وردپرس به چه صورتی عمل می کنند.

رده بندی در وردپرس

سیستم مدیریت محتوای وردپرس، سیستمی است که به صورت پویا صفحات خود را به کاربران ارائه می کند و باید گفت صفحه ای که شما می خواهید به آن دسترسی داشته باشید، با توجه به تنظیماتی که روی سایت اعمال شده است، به صورت مستقیم برای شما رندرگیری می شود و ارائه می شود. در صورتی که وردپرس بخواهد تمامی محتوایی که می تواند به این صورت به کاربران ارائه کند را به صورت کامل و جامع مدیریت کند، لازم است که یک طبقه بندی جامع برای آن داشته باشد.

این رده بندی ها که به صورت تخصصی به نام taxonomies شناخته می شوند در واقع از مهمترین مکانیزم های وردپرس هستند که می تواند هر آنچه که در دل خود دارد را با آنها مرتب سازی کرده و آنها را به صورت منظم طبقه بندی کرده یا به اصطلاح همان orderly classification را روی سایت انجام می دهد.

رده بندی در وردپرس

بزرگترین ابزار هایی که در اختیار وردپرس می باشد و این کار را با استفاده از آنها انجام می دهد، دسته بندی ها یا همان Category ها و برچسب ها یا تگ ها(tags) می باشد. البته لازم به ذکر است که هر کدام از این بخش ها، داستان های مربوط به خود را دارند و درجه اهمیت آنها با هم متفاوت است. در ادامه در مورد اینکه هر کدام از این طبقه بندی ها چه هستند چطور عمل می کنند و از چه درجه اهمیتی برخوردارند صحبت خواهیم کرد.

دسته بندی چیست

اصلی ترین طبقه بندی و Taxonomy در وردپرس همان دسته بندی ها یا Category ها هستند و باید گفت که وردپرس هر آنچه که در سایت شما منتشر می شود را در یکی از این دسته بندی ها طبقه بندی می کند. در صورتی که به پیشخوان وردپرس خود بروید می توانید در بخش نوشته ها به دسته بندی ها که با عنوان دسته ها ارائه شده است دسترسی داشته باشید:

دسته بندی در وردپرس

هر دسته بندی در وردپرس دو مشخصه اصلی دارد که نام نمایشی دسته بندی و آدرسی می باشند که شما برای آن انتخاب می کنید. البته در صورتی که شما صرفا نام دسته بندی خود را وارد کنید، وردپرس به صورت پیشفرض همین نام دسته بندی را برای آدرس هم قرار می دهد و دسته بندی شما آماده استفاده خواهد بود و یکی از بخش هایی است که مسئولیت طبقه بندی نوشته ها و محصولات در سایت شما را به عهده خواهد داشت.

از آنجایی که این نوع از دسته بندی به عنوان اصلی ترین دسته بندی در وردپرس به حساب می آید، وقتی که شما محصول و یا نوشته ای را در سایت خود منتشر کنید نمی تواند بدون دسته بندی باقی بماند. اینجاست که وردپرس یک دسته بندی پیشفرض را که به نام دسته بندی نشده شناخته می شود به عنوان دسته بندی برای این محصول در نظر خواهد گرفت. یعنی در واقع دسته بندی نشده خود یک دسته بندی با ساختار مشابه است که حتی شما می توانید آن را تغییر داده و نام دلخواه خود را به جای آن وارد کنید.

در صورتی که به اطلاعات تکمیلی در مورد دسته بندی ها در وردپرس نیاز دارید می توانید سری به مقاله دسته بندی در وردپرس بزنید. اکنون که به صورت اجمالی در مورد اینکه دسته بندی ها چه هستند اطلاعاتی را بررسی کردیم، لازم است برای درک بهتر تفاوت دسته و برچسب به سراغ برچسب ها یا همان تگ ها هم برویم و ببینیم که برچسب چیست و در وردپرس چه کاری را انجام می دهد.

دسته بندی وردپرس چیست

برچسب چیست

دسته بندی دیگری که در وردپرس وجود دارد و باید به آن توجه داشت برچسب ها هستند که یکی از پر استفاده ترین عناصر در وب می باشد و خیلی از نویسندگان و وب مستر ها اصرار دارند که بیشتر از اینکه به محتوای صفحه خود بپردازند، به زیاد کردن برچسب های خود بپردازند. اگر سری به سایت هایی که به خاطر بازدهی نداشتن رها شده اند بزنید می توانید در پایین هر نوشته و یا محصولی ده خط برچسب که با اختلافات جزئی از هم جدا شده اند را مشاهده کنید که معمولا بخش هایی از متن را هم شامل می شوند. البته باید گفت که داستان به هیچ عنوان از این قرار نیست و شاید اگر شما هم همین کار را انجام دهید، مجبور به رها کردن سایت خود خواهید شد.

برچسب ها یا همان تگ ها ابزار هایی هستند که به شما این امکان را می دهند که با استفاده از آنها به صورت خاص و موضوعی، مفهوم محتوای صفحه خود را به وسیله آنها عنوان کنید. در واقع باید گفت که این بخش از سایت به نوعی به صورت تخصصی تری از دسته بندی ها می تواند عنوان کند که مقاله ای که در حال خواندن آن هستیم در چه زمینه هایی نوشته شده است. مهمترین موضوعی که در مورد برچسب ها می توان به آن اشاره کرد همین تخصصی بودن است.

در واقع برچسب ها به منظور ایندکس شدن موضوعی مقاله مورد استفاده قرار می گیرند و باید گفت که ایجاد کردن این برچسب ها از دسته بندی ها ساده تر پیش می رود. برچسب ها هم دقیقا مانند دسته بندی ها بخشی هستند که می توانید از منوی پیشخوان و بخش نوشته ها به آنها دسترسی داشته باشید:

برچسب چیست

همینطور شما می توانید این دسته بندی ها را بر اساس نیازیی که مقاله ها و محصولات شما دارند به صورت لحظه ای در نوشته های خود ایجاد کنید. اکنون که هر دو بخش اصلی رده بندی ها در وردپرس را معرفی کردیم نوبت به آن رسیده است که به سراغ بررسی تفاوت دسته و برچسب برویم و ببینیم که هر کدام از این موارد چه کاربردی دارند و برای هر کدام باید چه مواردی را در نظر بگیریم.

تفاوت دسته و برچسب چیست

تا اینجای کار هم در مورد رده بندی ها در وردپرس و روش هایی که برای طبقه بندی ها استفاده می کند صحبت کردیم و هم اینکه دسته بندی های وردپرس و برچسب ها و تگ ها را معرفی کردیم. همانطور که دیدیم یکی از این ساختار ها رسمی تر و محکم تر از ساختار دیگر بوده و به عنوان موضوع اصلی ای که وردپرس برای طبقه بندی های خود از آن استفاده می کند شناخته می شود که همان دسته بندی ها هستند و برچسب ها که بیشتر جنبه موضوعی دارند ساختار های دم دستی تری هستند که عموما برای هر مقاله چند موردی ایجاد می شود و برای یک سایت محدودیتی از این نظر وجود ندارد.

در این بخش نوبت به آن رسیده است که به صورت موردی در مورد تفاوت دسته و برچسب صحبت کنیم و ببینیم که این تفاوت در رویکرد هایی که وردپرس برای آنها در نظر گرفته است، چه تفاوت هایی در استفاده از آنها ایجاد می کند.

تفاوت دسته و برچسب چیست

به طور کلی می توان گفت که چهار مورد عمده و اصلی برای پاسخ به این سوال که تفاوت دسته و برچسب چیست وجود دارد که عبارتند از:

دسته ها سلسله مراتبی هستند و برچسب ها منفرد

یکی از مهمترین موارد تفاوت دسته و برچسب این است که وقتی که به سراغ استفاده از دسته بندی ها می روید شما می توانید دسته بندی ها را به صورت سلسله مراتبی داشته باشید. به این صورت که یک دسته بندی خود می تواند دسته بندی مادری داشته باشد، که این دسته بندی مادر هم دسته بندی دیگری را به عنوان دسته بندی مادر انتخاب کرده است. پس وقتی که شما یک دسته بندی زیر مجموعه و فرزند را برای یک نوشته یا محصول انتخاب می کنید، این نوشته یا محصول در زیر مجموعه دسته بندی های بالا دستی هم قرار خواهد گرفت. این روش کار سلسله مراتبی می تواند امکانات خوبی را برای گسترش موضوعات دسته بندی ها در اختیار شما قرار دهد.

این در حالی است که برچسب ها در این موضوع کاملا به صورت متفاوت عمل می کنند و به صورت منفرد هستند، در واقع وقتی شما یک برچسب جدیدی را برای محصول و نوشته خود ایجاد می کنید، این محصول به هیچ جایی مرتبط نمی باشد و صرفا زیر مجموعه ای از برچسب ها بوده و با بقیه آنها مساوی خواهد بود. از این نظر باید گفت که وقتی برچسبی را ایجاد می کنید در استفاده از آن آزاد خواهید بود و قرار نیست که آنچه که برچسب می زنید را به برچسب های دیگری هم مقید کند.

دسته تعیین کننده موضوع اصلی است ، برچسب جزئیات

در مورد این بخش از تفاوت دسته و برچسب باید گفت که دسته بندی ها تعیین کننده موضوع اصلی مقاله شما هستند که می توانند با سایر مقاله ها و محصولات مرتبط در یک رده قرار بگیرند، اما این در حالی است که برچسب ها قرار است اطلاعات موردی و تخصصی را اضافه کنند. به طور مثال شما یک مقاله آموزشی را در زمینه وردپرس در نظر بگیرید، دسته بندی این مقاله می تواند آموزش وردپرس باشد و این در حالی است که شاید برای برچسب های آن چندین ارور و خطا، نام افزونه ها، روش های مورد استفاده و جزئیات می تواند ذکر شود.

دسته تعیین کننده موضوع اصلی است ، برچسب جزئیات

در واقع اگر بخواهیم به صورت واضح تر منظور این تفاوت دسته و برچسب را بیان کنیم باید بگوییم که دسته بندی ها از بالا به مقاله و محصول نگاه می کنند و برچسب ها از پایین به تمام جزئیات آن توجه دارند و نگاهی از پایین به بالا را به موضوع ما دارند.

دسته بندی اجباری است و برچسب اختیاری

یکی از مهمترین موارد برای تفاوت دسته و برچسب این است که دسته بندی ها برای یک مقاله و یا محصول اجباری می باشد در واقع از نظر ساختاری هیچ چیز بدون دسته بندی ای در سایت شما وجود ندارد. البته به جز برگه ها که ساختاری متفاوت دارند و دسته بندی های خاص خود را دنبال می کنند. همانطور که قبلا هم به این موضوع اشاره کردیم وقتی شما نوشته یا حصولی را داخل سایت خود وارد می کنید، حتما باید برای آن دسته بند مورد نظر را تعیین کنید و در صورتی که این کار را انجام ندهید، وردپرس آن را به صورت پیشفرض برای شما تعیین خواهد کرد.

اما در مورد برچسب ها باید گفت که اصلا به این صورت نمی باشد و در صورتی که شما برای یک نوشته و محصول برچسبی را وارد نکنید، هیچ اتفاقی برای آن نمی افتد. علاوه بر این شما می توانید تعداد زیادی برچسب را هم برای یک مقاله و یا محصول وارد کرده و اینکه یک محصول چند بر چسب داشته باشد و یا اصلا برچسبی نداشته باشد تصمیمی است که در اختیار شما خواهد بود.

تفاوت دسته و برچسب در URL ها

مورد آخری که می توان برای تفاوت دسته و برچسب عنوان کرد و به نوعی یک مورد ساختاری و نه کاربردی به حساب می آید، این است که URL ها صفحاتی که دارند ساختاری متفاوت خواهد داشت. وقتی که شما یک دسته بندیی و یا برچسب را ایجاد می کنید، برای این دسته بندی ها صفحه ای ایجاد خواهد شد که با کلیک روی برچسب و یا دسته بندی مربوطه می توانید به آن دسترسی داشته باشید. عنوان این صفحه در مورد دسته بندی ها همان نامی خواهد بود که در زمان ایجاد از آن استفاده می کنید و آدرس آن هم می تواند به صورت دسته وارد شده و یا اینکه در زمان ایجاد به صورت خودکار در نظر گرفته شود.

تفاوت دسته و برچسب در URL ها

در این رابطه باید گفت که آدرس های URL در نظر گرفته شده برای هر یک از این بخش ها متفاوت می باشد. در صورتی که شما یک دسته بندی را در سایت خود ایجاد کنید می توانید این نوع از آدرس دهی را برای آن مشاهده کنید:

Yoursite.com/category/yourcategory

در اینجا Yoursite.com همان دامنه سایت شما است و yourcategory دسته بندی ای خواهد بود که شما ایجاد کرده اید. اما در صورتی که بخواهیم بگوییم آدرس های برچسب ها به چه صورتی می باشند می توان نمونه زیر را برای این آدرس ها ارائه کرد:

Yoursite.com/tags/yourtag

همانطور که در تصویر مشخص است زیر شاخه ای که برای این آدرس در نظر گرفته می شود tags بوده و آدرس دهی متفاوتی را هم با برچسب ها دارد. می توان گفت که این تفاوت دسته و برچسب یکی از موارد مهمی است که می توان با استفاده از آن مسیری که در آن هستیم را پیدا کنیم و ببینیم که اکنون در حال بازدید از برچسب خاصی هستیم و یا اینکه دسته بندی خاصی را مرور می کنیم.

مواردی که تا اینجا گفته شد را می توان تفاوت دسته و برچسب از نظر وردپرس و آنچه که واضح است ارائه کرد. اما باید گفت که تفاوت دسته و برچسب در کاربرد نیز از مواردی است که ما باید به آنها توجه داشته باشیم و نکاتی در رابطه با آن وجود دارد که می تواند در صورت توجه نکردن به آنها برای ما درسر ساز شود. در ادامه این موارد را به صورت کلی با هم بررسی خواهیم کرد.

تفاوت دسته و برچسب از نظر کاربرد و نکات استفاده

تا اینجای کار هم با دسته بندی ها و برچسب ها آشنا شدیم و هم با تفاوت دسته و برچسب که می تواند در چه زمینه هایی باشد و چه موضوعاتی در مورد هر یک از آنها وجود دارد. اما باید گفت علاوه بر این موارد، مسائل دیگری هم وجود دارد که شما باید به آنها توجه داشته باشید و می تواند برای سایت شما یک مقوله سرنوشت ساز به حساب بیاید. در این خصوص می توانیم به تفاوت دسته و برچسب در کاربرد و روش استفاده هر کدام از آنها اشاره کنیم.

تفاوت دسته و برچسب از نظر کاربرد و نکات استفاده

یکی از موضوعاتی که شما باید در مورد برچسب ها و دسته بندی های سایت خود به آن توجه داشته باشید این است که این بخش ها یکی از اصلی ترین و پایه ای ترین گزینه ها برای سئو می باشد که باید مورد توجه قرار گیرد. التبه در صورتی که به سراغ سایت هایی مانند سایت رسمی وردپرس و یا wpbegginers بروید ممکن است که به صورت مستقیم به شما گفته شود که این ساختار برای سئو ارائه نشده است. اما اگر منابع تخصصی تر برای سئو مانند سایت یواست(برای اطلاعات بیشتر به مقاله افزونه Yoast Seo ) را در نظر بگیریم، این دو مورد به عنوان یکی از گزینه های پایه در سئو معرفی می شوند که در صورت عدم توجه به رفتار اصولی در آنها آسیب های بدی به سایت شما وارد خواهد شد.

تفاوت دسته و برچسب در کار کردن با آنها می تواند نکات مختلفی داشته باشد که مهمترین آنها عبارتند از:

تفاوت دسته و برچسب از نظر تعداد

یکی از مهمترین مواردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که تعداد دسته بندی ها در سایت خود را محدود کنید. این تعداد نشان دهنده این است که شما تا چه اندازه متمرکز هستید و تخصصی عمل می کنید و دسته بندی های زیاد به معنی پراکندگی کار شما است که از نظر سئو خیلی خوب نمی باشد.

بهتر است که شما 5 یا 6 دسته بندی در سایت قرار داده و در صورت نیاز می توانید تعداد آنها را با زیر دسته ها تا دو برابر افزایش دهید. اما در مورد برچسب ها باید گفت که شما برای برچسب ها از نظر تعداد محدودیتی ندارید و این موضوع نمی تواند روی سئو شما تاثیر گذار باشد. هر کدام از مقالات و محصولات شما می تواند تعدادی برچسب حتی به صورت منحصر به فرد هم داشته باشد.

تفاوت دسته و برچسب از نظر تعداد

تفاوت دسته و برچسب در انتخاب عنوان

یکی از موارد دیگری که باید برای تفاوت دسته و برچسب به آن توجه کنید متنی است که انتخاب می کنید. معمولا برای دسته بندی ها به این موضوع مشکلی نخواهیم داشت و دسته بندی های ما مشخص هستند و می توانند نوع محصولات و یا خدمات ما باشند. اما در مورد برچسب ها چون قرار است که به صورت جز به جز و ریز بینانه محصولا ما را توصیف کنند معمولا از عناوین داخلی برای آنها استفاده می شود که این اصلا خوب نیست.

همانطور که گفتیم هر برچسبی یک صفحه برای خود دارد که مقالاتی که این برچسب را خورده اند را در خود نمایش می دهد. اما باید گفت که اگر شما عنوان اصلی مقاله و یا زیر عنوان ها را برچسب کنید، صفحه دیگری به همین عنوان و همین مطلب ساخته می شود که می تواند به نوعی ایجاد داپلیکیت در عناوین کند و این موضوع به نفع سایت شما نخواهد بود. پس بهتر است که آن را در نظر داشته باشید.

نتیجه گیری

در این مقاله با هم تفاوت دسته و برچسب را به صورت کامل بررسی کردیم و دیدیم که این دو عضو مهم در وردپرس می توانند چه ویژگی هایی را برای ما پیاده سازی کنند. در کل می توانیم در مورد این که این تفاوت ها از کجا می آیند بگوییم که دو نوع تفاوت ساختاری و تفاوت کارکرد در مورد این دو رده بندی در وردپرس وجود دارد. از نظر ساختاری دسته بندی ها عضو اصلی ای می باشد که برای رده بندی مورد استفاده قرار می گیرد و برچسب ها به صورت محتوایی به ما کمک خواهد کرد که طبقه بندی های موردی و جزئی را پیاده سازی کنیم. از نظر کاربرد هم باید گفت دسته بندی موضوعی کلی است که مقاله در آن حیطه قرار دارد و باید محدود بماند و برچسب ها موضوعات ریز و کوچکی هستند که می توانند آزادانه برای توصیف محتوای یک صفحه مورد استفاده قرار بگیرند.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها