تگ کنونیکال چیست و در کجا استفاده می شود

تگ کنونیکال چیست
خرید هاست
میزبانی وب

وقتی که شما یک کسب و کار اینترنتی داشته باشید اینکه اوضاع سئو سایت شما به چه صورتی باشد و در نتایج جست و جو چه طور به کاربران خود نمایش داده شوید، یکی از اصلی ترین و مهمترین مواردی است. که باید در نظر داشته باشید. این که محتوای سایت شما بتواند به روش های درستی در اختیار کاربران قرار بگیرد، یکی از مهمترین موارد در سئو می باشد که بخش عمده فعالیت های سئو ما را شامل می شود و باید گفت که سهم بزرگی در نتایج بازدهی ای که دریافت می کنید دارد. اما در بعضی از موارد مشکلاتی مانع از بازدهی این کار می شوند. یکی از عمده ترین مواردی که در این زمینه می تواند برای هر سایتی رخ دهد بروز مشکل محتوای تکراری در سایت است که در این مقاله قصد داریم با بررسی این سوال که تگ کنونیکال چیست راه حل این موضوع را با هم دنبال کنیم.

بروز محتوای تکراری در خیلی از سایت ها ایجاد شده و در واقع باید گفت که یک مورد کاملا طبیعی است. شاید شما خودتان یک محتوا را دو بار منتشر نکرده باشید، اما آدرس هایی که این محتوا در محل های مختلف دارد می تواند برای شما دردسر هایی ایجاد کند که در این زمینه باید گفت راه حل استفاده از تگ کنونیکال می باشد. قبل از اینکه در ادامه این مقاله به سراغ بررسی این موضوع که تگ کنونیکال چیست برویم لازم است کمی در مورد اینکه گوگل چطور سایت ما را بررسی می کند و در صورتی که به محتوای تکراری برخورد کند چه اتفاقی خواهد افتاد کمی صحبت کنیم.

گوگل سایت ما را چطور بررسی می کند

مطمئنا وقتی که شما به دنبال این سوال که تگ کنونیکال چیست می گردید و به این مقاله رسیده اید در مورد روش کاری گوگل و اینکه به چه صورتی سایت ها را بررسی می کند تا بداند باید چه سایتی را در نتایج جست و جو به کاربران خود معرفی کنند اطلاعاتی را دارید، اما برای اینکه بدانیم دقیقا چه مشکلی باعث می شود که محتوا سایت ما به خاطر تکراری بودن آسیب ببیند و ایراد کار در کجاست، لازم است که توضیحاتی را در این رابطه داشته باشیم و بدانیم که این داستان از کجا شروع می شود.

گوگل سایت ما را چطور بررسی می کند

در این مورد باید گفت که گوگل مکانیزم چک کردن دوره ای اینترنت را به روش های خاص خود انجام می دهد. گوگل از ربات ها و الگوریتم هایی به نام Crawler ها یا همان خزنده ها استفاده کرده و اینترنت را چک می کند و هر مطلب جدیدی که منتشر شده باشد را با یک شناسه در پایگاه داده بزرگ خود ثبت می کند تا هر بار که نیاز باشد بتواند به آن دسترسی داشته باشد. به این عمل Indexing گفته می شود که همه ما با آن آشنا هستیم و می دانیم اگر ما بخواهیم که مطالبمان از طریق گوگل به کاربران نمایش داده شود باید کار ایندکسینگ انجام شده باشد.

وقتی که یک Crawler به سراغ سایت شما می آید کاری که انجام می دهد این است که محتوای سایت شما را بررسی کرده و تمامی آدرس هایی که در سایت شما قرار گرفته اند را چک می کند. پس توجه داشته باشید که با استفاده از آدرس های سایت شما است که این خزنده ها می توانند کار خود را پیش ببرند، این آدرس ها باس افتاده از سایت مپ و نقشه سایتی که شما در اختیار گوگل قرار داده اید(برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله سایت مپ چیست مراجعه کنید) شروع شده و از طریق لینک سازی های داخلی شما ادامه پیدا می کند تا کار تحلیل سایت شما انجام شود و بر اساس کیفیتی که این محتوا می تواند برای شما داشته باشد، یک امتیاز به صفحه سایت شما تعلق گرفته و ایندکس سایت شما انجام می شود.

الگوریتمی که این امتیاز را به شما می دهد و همه موارد را کنترل می کند الگوریتم پاندا نام دارد! این الگوریتم در مسیر های ایندکس خود با بعضی از مشکلات مواجه شده و خیلی از موارد به محتوایی تکراری می رسد که همین موضوع را در آدرس های دیگر هم مشاهده کرده بود. این مورد هم می تواند به خاطر اشتباهاتی در آدرس دهی و هم به علت انتشار دوباره یک متن و یا طلب در صفحات مختلف، و یا مطالبی با کلمات کلیدی مشابه به وجود بیاید.

روش کاری گوگل برای بررسی سایت ها

در اینجا سایت شما در بد مخمصه ای گرفتار خواهد شد و اینجا گوگل است که برای شما تصمیم گیرنده خواهد بود. در این مرحله ممکن است یکی از این صفحات به انتخاب گوگل رتبه گرفته و سایر آنها نادیده گرفته شوند، و یا اینکه امتیاز بین تمامی صفحات تقسیم شده و همه آنها با امتیاز های پایین ایندکس شوند. در اینجاست که معمولا هیچ کدام از این صفحه ها به جایی نرسیده و زحمات شما به صورت کامل هدر خواهد رفت.

اینجا جایی است که شما باید به فکر راه چاره ای برای فرار از این وضعیت باشید و در صورتی که سایت شما در این حالت باقی بماند اوضاع برای شما حسابی سخت خواهد شد. تگ کنونیکال می تواند راه حل خوبی برای شما باشد که در ادامه در این مورد اینکه تگ کنونیکال چیست و چه راه حلی برای ما دارد به صورت کامل صحبت خواهیم کرد.

تگ کنونیکال چیست

در بخش قبل دیدیم که چطور احتمال وقوع محتوای تکراری در سایت ها وجود دارد، و ما باید برای این موضوع به فکر چاره باشیم. در این مورد باید گفت که گوگل از ما بیشتر نگران این موضوع بود زیرا با وجود خیلی از دلایل تکنیکی که باعث بروز این مشکلات می شد عملا صحت امتیاز هایی که گوگل به صفحات می داد زیر سوال می رفت و به نوعی سرنوشت نتایج جست و جو به شانس واگذار می شد. اینجا بود که گوگل با همکاری یاهو و مایکروسافت در ماه فوریه سال 2009 چاره ای را برای این موضوع ارائه دادند که تگ کنونیکال نام داشت. در پاسخ به این سوال که تگ کنونیکال چیست باید بگوییم یک تگ HTML است که با قرار گرفتن در یک صفحه می تواند بگوید که ارزش این محتوا و اعتباری که دارد مربوط به کدام صفحه خواهد بود و در صورتی که این محتوای تکراری است، باید به کدام محتوا ارجاع داده شود.

با استفاده از این روش ربات های گوگل وقتی به چند صفحه با آدرس های مختلف و مطالب یکسان می رسیدند به راحتی و با استفاده از این تگ می توانستند صفحه اصلی را پیدا کرده و آن را به عنوان صفحه ای که قرار است امتیاز دهی را انجام دهد در نظر داشته باشند. این موضوع توانست تعامل میان وب مستر ها و گوگل را بالا ببرد و به نوعی مشکل اتفاقی شدن امتیاز ها را به صورت کامل حل کند.

تگ کنونیکال چیست

پس اگر بخواهیم یک جواب ساده و تمیز به این سوال که تگ کنونیکال چیست بدهیم باید بگوییم یک تگ HTML با قابلیت انتقال اعتبار و امتیاز سئو به یک صفحه که می تواند اعتبار محتوای تکراری ما را به صفحه ای که می خواهیم انتقال داده و یکی از صفحات که برای رتبه گرفتن در نتایج جست و جو انتخاب کرده ایم را به رتبه ای بالاتر برساند. در ادامه در مورد اینکه ساختار این تگ ها به چه صورتی می باشد صحبت خواهیم کرد.

ساختار تگ کنونیکال چیست

در رابطه با این موضوع که ساختار تگ کنونیکال چیست و چطور عمل می کند باید بگوییم که تگ کنونیکال چیست یک تگ لینک ساده است که یک relation از نوع Canonical دارد. در بخش زیر می توانید یک نمونه تک کنونیکال را مشاهده کنید.

<link rel=”canonical” href=”http://www.yoursite.com/product.html” />

این تگ ساده می تواند تمامی سردرگمی ها برای محتوای تکراری در صفحات مختلف را برای شما از بین ببرد و این ساختار به راحتی این کار را انجام خواهد داد. در این تگ شما می توانید یک لینک ساده را ببیند که به آدرس http://www.yoursite.com/product.html لینک داده شده است و یک رابطه از نوع Canonical بیانگر این است که اعتبار این صفحه باید به آدرسی که در اینجا ارائه شده است یا همان URL کنونیکال برسد.

URL کنونیکال اصطلاحی است که ممکن است در کنار تگ های کنونیکال خود زیاد با آن برخورد داشته باشید در مورد اینکه این URL کنونیکال چیست باید گفت که آدرس اصلی ای که در بین تمامی صفحات با محتوای مشابه، می خواهید اعتبار را به آن انتقال داده، آدرس URL کنونیکال نام میگیرد و برای ما مقابل پیگیری و استفاده خواهد بود.

ساختار تگ کنونیکال چیست

اکنون که می دانیم تگ کنونیکال چیست و این تگ ها چه ساختاری دارند، این سوال برای ما پیش خواهد آمد که آیا تگ کنونیکال همیشه درست عمل می کند!؟ در ادامه این سوال را با هم بررسی خواهیم کرد.

آیا همیشه می توان از تگ کنونیکال استفاده کرد!؟

آیا عملکرد تک کنونیکال همیشه صحیح است!؟ در این مورد باید گفت که جواب خیر است و ما همیشه نباید به این امید باشیم که تگ های کنونیکال محتوای تکراری ما را برای ما درست می کنند و این مشکل با این تگ ها همیشه قابل حل شدن است. در بعضی از موارد که باید گفت تعداد آنها هم کم نیست، گوگل این تگ ها را نادیده گرفته و خودش تصمیمی می گیرد که کدام صفحه از محتوای شما را بالا آورده و امتیاز را به آن بدهد. این موضوع می تواند دلایل متعددی داشته باشد. یکی از مهمترین آنها تکنیک های سئوی کلاه سیاه است که از اعتبار بعضی از صفحات سایت که کلیک خوبی را گرفته اند برای محصولات استفاده می کند.

به صورت کلی باید گفت گوگل می تواند بر اساس اینکه در یک کلمه کلیدی خاص کاربر به چه نوع محتوایی احتیاج دارد،یکی از صفحات شما که شما آن را با استفاده از تگ کنونیکال به یک صفحه دیگر ارجاع داده اید را به عنوان صفحه اصلی به کاربران نمایش دهد. در واقع گوگل این موضوع را به اینصورت بیان می کند: ” ما به تصمیمی که کاربر در تگ های کنونیکال می گیرید احترام می گذاریم، اما نه همیشه! “

آیا همیشه می توان از تگ کنونیکال استفاده کرد!؟

پس در نظر داشته باشید در صورتی که از این تگ ها برای جابجا کردن اعتبار صفحات استفاده کنید، پیامد چندان خوبی را برای شما نخواهد داشت و می تواند به تمامی صفحات شما آسیب وارد کند و بهتر است که این کار را انجام ندهید.

اکنون یک سوال دیگر در اینجا مطرح است و آن این است که چطور ممکن است روی سایت ما محتوای تکراری وجود داشته باشد در حالی که ما مطلبی را دو بار منتشر نکرده ایم. در این باره باید گفت که خیلی از موارد می تواند باعث بروز محتوای تکراری در سایت شما شود که در ادامه این را با هم بررسی خواهیم کرد.

آیا ما در سایت خود محتوای تکراری داریم!؟

یکی از سوالاتی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد این است که آیا ما در سایت خود محتوای تکراری ای که نیاز داشته باشیم از این تگ ها روی آن استفاده کنیم داریم!؟ در این باره باید گفت که احتمال این موضوع بسیار زیاد خواهد بود مگر اینکه سیستم مدیریت محتوای شما فکری به حال آن کرده باشد. و افزونه های سئو شما این موضوع را مدیریت کرده باشند. در واقع باید گفت که محتوای تکراری موضوعی عادی و شایع است و به همین دلیل هم بود که گوگل به فکر راه چاره ای برای آن افتاده است.

آیا ما در سایت خود محتوای تکراری داریم!؟

در واقع باید گفت انتشار مطالب تکراری در سایت یکی از چندین مصداقی است که محتوای تکراری می تواند داشته باشید و بیشتر اتفاقاتی که روی سایت شما می افتد، مربوط به آدرس های مختلف برای یک صفحه است. وقتی که گوگل برای ایندکس کردن سایت شما می آید، آدرس های صفحات را ذخیره می کند و ایندکسین گوگل روی URL ها انجام می شود، با وجود این تمامی صفحاتی که چند آدرس دارند دچار مشکل شده و به عنوان صفحاتی جدا همراه با یک محتوا برای گوگل به نظر خواهند رسید.

در مورد اینکه این آدرس ها دقیقا به چه صورتی ایجاد می شوند و چند مورد اصلی دارند، می توان این دسته بندی ها را به این منظور عنوان کرد:

ویژگی های محصولات

یکی از مهمترین موردی که روی سایت شما می تواند داده های تکراری را ایجاد کند این است که URL های مختلفی برای ویژگی ها و Attribute های مختلف محصولات شما ایجاد می شود که هر کدام از آنها برای گوگل یک صفحه جدا در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال URL زیر را در نظر بگیرید:

https://yoursite.com/product/shoes.html

با توجه به این آدرس صفحه محصول کفش برای گوگل به نمایش در خواهد آمد و محتویات آن بررسی خواهد شد. این در حالی است که آدرس زیر که بیشتر اطلاعات همین صفحه را نمایش می دهد هم می تواند برای شما دردسر ساز باشد:

https://yoursite.com/product/shoes.html?category=sport

در این آدرس یک فیلتر روی این URL فعال شده است که صرفا کفش های اسپرت را به کاربر نمایش می دهد. اکنون در صورتی که فیلتر سایز هم فعال شود با داستان پیچیده تری مواجه خواهیم بود و یک صفحه با اطلاعات شبیه به هم می تواند با URL های مختلف مورد دسترسی قرار گیرد و هر کدام از این URL ها برای گوگل به عنوان یک صفحه جدا خواهد بود. در اینجاست که تگ های کنونیکال کار اصلی خود را آغاز می کنند و روبات ها و خزنده های گوگل را به سمت آدرس اصلی که بدون هیچ گونه فیلتری می باشد هدایت خواهند کرد.

ویژگی های محصولات

دسته بندی های چند گانه

یکی دیگر از موارد شایع برای مطالب تکراری در سایت، آدرس هایی است که از دسته بندی ها برای یک مقاله ارائه می شود. وقتی که شما یک محصول و یا یک مقاله را در دو یا چند دسته بندی قرار دهید، این صفحه می تواند از زیر آدرس های هر کدام از بخش های مختلف این مقاله ها مورد دسترسی قرار بگیرد. به عنوان مثال دو آدرس زیر را در نظر بگیرید:

https://yoursite.com/seo/what-is-yoast
https://yoursite.com/wordpress/what-is-yoast

هر دوی این آدرس ها مربوط به یک مقاله در سایت شما می باشد که یوآست چیست را نشان می دهد، اما یکی از آنها از طریق دسته بندی سئو و دیگری از دسته بندی وردپرس مورد دسترسی قرار گرفته است. در صورتی که شما آدرس های اینچنینی در سایت خود داشته باشید باید برای رفع آنها از تگ های کنونیکال استفاده کنید، این موضوع می تواند در سایت شما داپلیکیت ها و محتوای تکراری زیادی را ایجاد کند. البته در صورتی که از سیستم مدیریت محتوای وردپرس که آن را در مقاله وردپرس چیست به صورت کامل بررسی کردیم استفاده کنید.

در مورد اینکه در اینجا کارایی تگ کنونیکال چیست باید بگوییم که این تگ ها می توانند تمرکز موتور جست و جو برای ایندکس را به سمت صفحه اصلی مقاله ببرند.

دسته بندی های چند گانه

استفاده از عنوان به جای برچسب ها

یکی دیگر از موارد داپلیکیت و محتوای تکراری صفحات برچسب هستند، وقتی که شما برچسب ها را روی سایت خود ایجاد می کنید و از آنها استفاده می کنید، هر برچسب یک صفحه را در سایت ایجاد می کند که عنوان آن نام برچسب خواهد بود. در حالتی که شما عنوان محتوا و برچسب را یکی در نظر بگیرید، روی سایت شما دو صفحه با عنوان یکسان ایجاد خواهد شد که محتوای متفاوتی را ارائه می کنند و این موضوع می تواند برای سئوی شما یک امتیاز منفی بزرگ به شمار بیاید. در اینجا هم ما می توانیم با تکیه بر تگ های کنونیکال سایت خود را نجات دهیم و این شرایط را جمع و جور کنیم.

نسخه های موبایل و AMP

در خیلی از سایت ها نسخه های بهینه سازی شده و با استفاده از تکنولوژی AMP که در مقاله AMP چیست به صورت کامل آن را معرفی کردیم برای موبایل و دیوایس های کوچکتر ارائه می شود که بهینه سازی های آنها می تواند سرعت سایت را افزایش داده و یکی از امتیازات سئو به شمار بیاید. اما باید توجه داشت که این موضوع می تواند در سایت شما ایجاد محتوای تکراری بکند. این موضوع با توجه به تغییر در آدرس ها که نمونه های آن در زیر آمده است اتفاق می افتد:

https://m.yoursite.com/wordpress/what-is-yoast
https://amp.yoursite.com/wordpress/what-is-yoast

در واقع هر دوی این آدرس ها آدرس هایی یکسان بوده که مرورگر های موبایل از آنها استفاده می کنند و معمولا نسخه هایی سبک تر نسبت به نسخه های دسکتاپ بوده و ویژگی های خاص خود را دارند. در این مورد هم باید گفت که ما با محتوایی تکراری طرف هستیم و لازم است که از تگ های کنونیکال برای این منظور استفاده کنیم.

نسخه های موبایل و AMP

در واقع باید گفت روش هایی که می توانند روی سایت ما محتوای تکراری ایجاد کنند بسیار زیاد خواهد بود اما اینکه برای رفع این مشکلات روش استفاده از تگ کنونیکال چیست و  چطور می توان جلوی این اوضاع را گرفت و از داپلیکیت های ناخواسته جلوگیری کرد، روشی است که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد و می بینیم که چطرو باید این کار را انجام داد.

روش استفاده از تگ کنونیکال چیست

استفاده از تگ های کنونیکال می تواند به روش های مختلفی انجام شود و داستان های خاص خود را دارد. در صورتی که بخواهیم بگوییم روش اصلی استفاده از تگ کنونیکال چیست باید گفت که شما باید این تگ را در هدر صفحه مورد نظر قرار داده تا وقتی که موتور های جست و جو به سراغ صفحه شما می آیند در بدو ورود متوجه این موضوع که صفحه اصلی در آدرس دیگری قرار گرفته است بشوند.

اینکه شما چطور این تگ ها را روی سایت خود پیاده سازی کنید، بستگی به این دارد که سایت خود را با استفاده از چه سیستمی راه اندازی کرده باشید، در صورتی که سایت شما با استفاده از سیستم های مدیریت محتوا راه اندازی شده است شما نیمی از راه را رفته اید. در صورتی که سایت شما وردپرسی باشد نگرانی شما از این بابت برطرف خواهد شد و می توانید با استفاده از افزونه های سئو این کار را انجام دهید.

روش استفاده از تگ کنونیکال چیست

تمامی افزونه های سئو می توانند با استفاده از باکسی که برای راهنمایی سئوی یک صفحه در اختیار شما قرار می دهند، به شما امکانات لازم در رابطه با ساخت و مدیریت این تگ ها را بدهند و کار چندانی پیش روی شما قرار نخواهد داشت.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی اینکه تگ کنونیکال چیست و برای ما چه کاری را انجام می دهد پرداختیم و دیدم که تگ کنونیکال ابزار قدرتمندی برای تعیین صفحه اصلی در بین صفحات دارای محتوای مشابه و تکراری برای گوگل است و در بیشتر مواقع گوگل این موضوع را از ما قبول خواهد گرد و صفحه ای را رتبه خواهد داد که که آن را به عنوان URL کنونیکال به آن معرفی می کنیم. در مورد اینکه در زمینه سئو سایت تاثیر تگ کنونیکال چیست و چه کاری برای ما انجام می دهد باید گفت که این تگ ها می توانند یک صفحه را برای ایندکس شدن به گوگل ارائه کنند، رتبه یک صفحه را بالا ببرند و امتیاز سایر صفحات را به آن بدهند و همینطور این موضوع که ارزش لینک باید بین چند برگه تقسیم شود و یا در اختیار یک برگه باشد را برای ما تعیین کند.

در مورد این موضوع که روش صحیح درج تگ کنونیکال چیست باید گفت که باید در زمان انجام این کار دقت داشته باشید آدرس وارده تماما با حروف کوچک نوشته شود، آدرس سایت بدون www وارد شود، http و https های صفحات به صورت کامل کنترل شده و هیچ وقت URL های کنونیکال شما نباید به صفحات NoIndex ارجاع داشته باشند، زیرا در این صورت تمامی اعتبار صفحاتی که از این تگ استفاده می کنند از بین خواهد رفت.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها

15% تخفیف خرید 
هاست و سرور مجازی

پایان جشنواره 10 فروردین 

  کد تخفیف:NY1403
close-link