افزونه BuddyPress؛ هر آنچه که لازم است بدانید!

افزونه BuddyPress
خرید هاست
آموزش وردپرس

وقتی که صحبت از راه انداختن یک سایت اینترنتی و تمامی کارهایی که برای ما انجام می‌دهد در میان باشد، گزینه‌های زیادی وجود دارند که ما به‌سراغ آنها می‌رویم و برای سایت خود از آنها استفاده کنیم، یکی از مواردی که برای ما وسوسه کننده می‌باشد و در صورتی که با استقبال کاربران مواجه شود باید گفت که سودهای عجیب‌وغریبی را به صاحبان کسب‌وکار می‌رساند، شبکه‌های اجتماعی هستند. در این خصوص باید بگوییم که وردپرس باز هم می‌تواند این کار را برای ما انجام دهد و در صورتی که شما قصد دارید یک جامعه کاربری خاص و البته محدود را در کنار هم جمع کنید، می‌توانید با استفاده از ابزارهایی مانند افزونه BuddyPress روی این سیستم به‌راحتی این کار را انجام دهید.

ابزارهای مختلف و گوناگونی وجود دارند که می‌توانند یک سایت وردپرسی ساده را برای شما به یک شبکه اجتماعی تمام‌عیار با امکانات مختلف تبدیل کنند و در این مقاله قصد داریم در مورد یکی از این ابزارها صحبت کنیم و ببینیم که افزونه BuddyPress چیست و چطور می‌توان از آن برای این کار استفاده کرد، در ادامه کمی در مورد ساختاری که این سایت‌ها دارند و ویژگی‌هایی که برای بازدهی آنها موردنیاز است صحبت خواهیم کرد.

شبکه اجتماعی یا یک سایت کاملا تعاملی با وردپرس

در صورتی که در راه‌اندازی سایت‌های اینترنتی و طراحی سایت با وردپرسی دستی داشته باشید، مطمئنا می‌دانید که یک سایت اینترنتی چه امکانات و ویژگی‌هایی دارد. وقتی که این سایت‌ها قرار باشد محتوایی ثابت را به کاربران ارائه کند و مانند سایت‌های وبلاگی و شرکتی صرفا ارائه‌کننده محتوا به کاربران خود باشند، طراحی سایت می‌تواند ساده انجام شود. سطح بعدی  از سایت‌ها، سایت‌هایی هستند که تعامل بیشتری را با کاربر دارند و از المان‌های گرافیکی استفاده می‌کنند، بعد از آنها هم سایت‌های فروشگاهی و یا سرویس و خدمات خاص که فرم‌های سفارش آنها متفاوت است دردسرهای بیشتری را دارند، اما وقتی که صحبت از یک شبکه اجتماعی باشد باید گفت که داستان کاملا متفاوت خواهد بود.

شبکه اجتماعی یا یک سایت کاملا تعاملی با وردپرس

در این نوع از سایت‌ها شما یک ساختار کاملا شناور دارید که نمی‌توانید بخش‌های زیادی از آن را با اصول و قواعدی که قبلا سایت را پیاده‌سازی می‌کردید تطبیق دهید. اینجاست که سروکله مشکلات طراحی  پیدا می‌شود.

در واقع روش کاری یک شبکه اجتماعی به این صورت است که به‌جای ارائه محتوای ثابت به کاربران خود، یک قالب کلی را در اختیار آنها قرار داده و این کاربران هستند که بر اساس علایق خود تعیین می‌کنند که چه محتوایی را ببینند و چه کاری را انجام دهند، به‌عنوان‌مثال فیس‌بوک را در نظر بگیرید. در مورد این سایت می‌توان گفت که با یک نمونه بارز از سایت‌های شبکه اجتماعی طرف هستیم که در واقع یک برنامه تحت وب با ساختاری ثابت است، محل قرارگیری پست‌ها در صفحه، محل نمایش چت‌ها، محل اعلام نوتیفیکیشن‌ها و تایم لاینی که محتوای مختلف دوستان خود و کسانی که آنها را دنبال می‌کنید، همه‌وهمه در صفحه محل‌های خاص خود را دارند اما هیچ دو اکانتی محتوای یکسانی را از این سایت دریافت نمی‌کنند و هرکس بر اساس آنچه که می‌خواهد و تمایل به آن دارد محتوای خود را از فیسبوک تحویل می‌گیرد.

پس باید گفت که وقتی بخواهیم یک سایت را با کاربری شبکه اجتماعی و مواردی از این دست که کاربران خود بتوانند آنچه که از سایت ما دریافت می‌کنند را انتخاب کنند به سطحی بسیار بالا از انعطاف‌پذیری نیازمندیم، در اینجا است که پای استفاده از فریم‌ورک‌های برنامه‌نویسی وب وسط می‌آید که آنها را در مقاله فریم‌ورک چیست و مقاله بهترین فریم‌ورک طراحی سایت بررسی کردیم.

از طرفی هزینه‌های زیادی هم برای این شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد، اما متاسفانه شاهد هستیم که خیلی از آنها با استقبالی که باید روبه‌رو نشده و بدون اینکه به بازدهی موردنظر برسند سقوط می‌کنند. این اتفاقی است که تقریبا برای تمامی شبکه‌های اجتماعی‌ ایرانی مستقل افتاده است. پس استفاده از این فریم‌ورک‌های پرهزینه شما را با شکست مواجه می‌کند.

اما باید گفت که روش‌ها و راه‌های دیگری هم وجود دارد که شما بتوانید با هزنیه کم سایتی را در این سطح راه‌اندازی کرده و یک شبکه اجتماعی را بالا بیاورید. در این مورد باید گفت که باز هم پای وردپرس در میان است و با استفاده از یک سایت وردپرسی به‌صورت رایگان می‌شود چنین سیستمی را در اختیار داشته باشید که این انعطاف‌پذیری را برای شما فراهم کرده و ساختاری که لازم دارید را در اختیار شما قرار می‌دهد.

البته باید گفت که استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس برای طراحی و راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی بزرگ خالی از ایراد نیست و در هر جایی که این سیستم ارائه شده است توضیحاتی مبنی بر محدودیت‌های آن را می‌توان مشاهده کرد، اما باید گفت برای شروع و راه‌اندازی گزینه‌ای ایده‌آل می‌باشد و وقتی که شما با چالش‌های آن به‌خوبی آشنا شدید و مسیر موفقیت خود را پیدا کردید می‌توانید پلتفرم جدیدی را روی فریم‌ورک‌های حرفه‌ای‌تر با استفاده از ابزارهای بزرگ راه‌اندازی کنید.

شبکه اجتماعی با وردپرس

در صورتی که بخواهیم بگوییم برای این کار به چه امکاناتی نیاز داریم باید گفت که خود سیستم مدیریت محتوای وردپرس به همراه یک سیستم میزبانی قوی و افزونه‌هایی که این ویژگی‌ها را برای کاربران ارائه می‌کنند موارد پایه‌ای هستند که سایت شما را به یک شبکه اجتماعی حرفه‌ای تبدیل می‌کنند. در این خصوص باید گفت که افزونه‌های زیادی مانند افزونه BuddyPress و یا افزونه PeepSo وجود دارند که این کار را انجام می‌دهند و در ادامه به‌صورت کامل در مورد اینکه افزونه BuddyPress چیست و چطور کار می‌کند صحبت خواهیم کرد.

افزونه BuddyPress چیست؟

درکل اگر بخواهیم یک تعریف جامع را مانند هر افزونه دیگری با افزونه BuddyPress هم ارائه کنیم، باید بگوییم که این افزونه یک افزونه وردپرسی رایگان است که توسط یکی از بزرگان در عرصه ارائه ماژول‌های وردپرسی یعنی شرکت Automattic ارائه شده است و هدف اصلی آن تبدیل وردپرس به یک برنامه شبکه اجتماعی است که کاربران در آن بتوانند بر اساس نیازی که دارند تعامل کنند.

افزونه BuddyPress چیست

این افزونه رایگان در راه‌اندازی بیش از 200 هزار سایت به‌صورت شبکه اجتماعی نقش داشته است و امتیاز 4 ستاره‌ای که جامعه کاربران استفاده‌کننده از افزونه BuddyPress به آن داده است نشان‌دهنده این است که کار خود را به‌خوبی انجام داده است.

در واقع بادی‌ پرس یک پلتفرم بود که کار خود را برای ارائه یک CMS حرفه‌ای برای شبکه‌های اجتماعی آغاز کرد، اما از آنجا که راه‌اندازی یک سیستم مدیریت محتوا از پایه کاری پردردسر بود این سیستم مدیریت محتوا یک لول کار خود را بالاتر آورد و برای سیستم‌های مدیریت محتوای دروپال و وردپرس افزونه‌هایی را ارائه کرد که ساختار این سیستم‌ها را به یک شبکه اجتماعی تغییر می‌دادند اینجا نقطه‌ای بود که شرکت بزرگ Automattic متوجه ورود یک سیستم قدرتمند به بازار شد و در صدد جذب این سیستم بر آمد تا در سال 2008 بادی پرس توسط آن خریداری شده و به‌صورت رسمی به یک افزونه تبدیل شد.

افزونه‌ای که ما در مورد آن بحث می‌کنیم از آن دست افزونه‌هایی نیست که در وب‌سایت شما نصب شده و چند فیچر ساده را به سایت اضافه کند، از نظر حجم تغییرات باید گفت که این افزونه حتی از صفحه‌سازهایی مانند ویژوال کامپوزر که آن را در مقاله ویژوال کامپوزر چیست بررسی کردیم و یا حتی افزونه ووکامرس که در مقاله ووکامرس چیست به صورت کامل بررسی شد هم بیشتر خواهد بود و تقریبا شما باید کل سازمان سایت را برای استفاده بهینه از آن به هم بریزید. این افزونه که کار خود را با به هم ریختن صفحه اصلی و تغییر کلی آن از یک برگه ثابت به پروفایل کاربران و صفحه لاگین آغاز می‌کند تمامی آنچه که در سایت شما وجود دارد را زیرورو خواهد کرد و باید انتظار این تغییرات را داشته باشید.

به شما توصیه می‌کنیم در صورتی که دنبال نصب و استفاده از افزونه BuddyPress برای راه‌اندازی شبکه اجتماعی روی سایت خود هستید، ابتدا یک وردپرس جدید را روی یک ساب فولدر نصب کرده (جهت اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید به مقاله نصب وردپرس روی ساب فولدر مراجعه کنید) و بعد شبکه اجتماعی خود را روی این وردپرس جدید راه‌اندازی کنید، زیرا تغییرات سنگینی که این افزونه روی سایت شما اعمال می‌کند برای شما دردسرهایی را خواهد داشت.

ویژگی‌های افزونه BuddyPress

در رابطه با ویژگی‌هایی که افزونه BuddyPress در اختیار ما قرار می‌دهد باید گفت که موارد گوناگون و مختلفی وجود دارند که در یک طیف وسیع از کلیه خدماتی قرار می‌گیرند که شما می‌توانید در تمامی شبکه‌های اجتماعی دنیا آن را پیدا کنید و البته همین‌طور که قابل حدس است، تمامی این امکانات در خود افزونه BuddyPress نیستند و افزونه‌های جانبی ارائه شده برای آن هستند که بیشتر این موارد را در خود جای داده‌‌اند. همین موضوع که افزونه‌های زیادی برای کار با افزونه BuddyPress ارائه شده دادند خود یکی از ویژگی‌های حرفه‌ای این افزونه به شمار می‌آید و در زمره مزایای آن قرار دارد.

ویژگی های افزونه BuddyPress

در صورتی که بخواهیم ویژگی‌های اصلی کار کردن با افزونه BuddyPress را نام ببریم، به لیستی بلند می‌رسیم که بهترین گزینه‌های آن از این قرار است:

ایجاد Micro-Communicationها

در رابطه با ارتباطات یا همان Communicationهای محدودی که می‌توان آنها را با استفاده از افزونه BuddyPress ایجاد کرد در بخش‌های قبلی هم صحبت کرده بودیم. در واقع این افزونه کار کنترل ارتباطات را انجام می‌دهد، این ارتباط صرفا شامل این نیست که با هم چت کنند، بلکه کاربران می‌توانند وضعیت آنلاین بودن یا نبودن هم را ببینند، پست‌های ارسالی از یکدیگر را دیده و برای هم کامنت بگذارند، اطلاعات را از کسانی که بلاک شده‌اند محفوظ کنند و به‌طورکلی کار مدیریت همه ارتباطات یک مجموعه از کاربران در شبکه اجتماعی را بر عهده دارد.

ایجاد Micro-Communication ها

نوتیفیکیشن با ایمیل

در صورتی که پیام تازه‌ای داشته باشند و یا اتفاقی بیفتد که لازم باشد کاربری که در شبکه اجتماعی موردنظر ما کار می‌کند از آن موضوع مطلع شود، سایت ما با استفاده از یک ایمیل آن را از اتفاقی که تازه افتاده است مطلع خواهد کرد. این نوتیفیکیشن‌های کاربردی که به همراه لینک این رویداد توسط افزونه برای کاربر ارسال می‌شود بازدهی خوبی را برای جذب و بازگرداندن کاربر به سایت دارند و باید گفت که در خیلی از مواقع موفق عمل می‌کنند.

در مورد این ایمیل‌ها باید گفت که شما می‌توانید با استفاده از افزونه‌های مختلف برای ایمیل در وردپرس از انواع پروتکل‌ها استفاده کرده و به‌عنوان‌مثال با استفاده از SMTP به جای پروتکل‌هایی مثل IMAP از اسپم شدن ایمیل‌ها جلوگیری کرده و ایمیل‌های خود را مستقیما به اینباکس کاربران ارسال کنید.

پروفایل حرفه‌ای

افزونه BuddyPress می‌تواند پروفایل‌های کاربری حرفه‌ای را برای کاربران شما فراهم کند و باید گفت که استفاده از این پروفایل‌ها توانسته است سهم زیادی در محبوبیت و نمایش توانایی‌های افزونه BuddyPress داشته باشد. در این پروفایل‌ها شما به موارد مختلف و زیادی دسترسی دارید و در صورتی که ویژگی‌ای را لازم داشتید که در این پروفایل پیدا نمی‌شد افزونه‌های جانبی که آن را به پروفایل اضافه می‌کنند در اختیار شما خواهد بود.

حتی اگر برای این کار افزونه آماده‌ای هم وجود نداشته باشد، شما می‌توانید افزونه‌ای را به‌صورت اختصاصی برای این قابلیت ارائه کنید.

پروفایل حرفه ای

پیام‌های خصوصی

امکان ارسال پیام‌های رمزنگاری شده و خصوصی برای کاربران است که در سیستم مدیریت محتوای وردپرس کاری به نسبت سخت به‌حساب می‌آید. در این خصوص باید گفت که افزونه BuddyPress این امکان را به‌راحتی برای کاربران خود فراهم کرده و شما از ویژگی‌های خوبی برای چت کردن و یا ارسال پیام به‌صورت آفلاین در این افزونه بهره‌مند هستید.

مدیریت اکانت‌ها

یکی دیگر از مواردی که شما باید به‌عنوان یک دارنده شبکه اجتماعی به آن توجه داشته باشید این است که محتوایی که کاربران شما بازنشر می‌دهند را مدیریت کرده و در نظر داشته باشید که تمامی این موارد روی دامنه شما انجام می‌شود و مسئولیت آن با شما می‌باشد، پس امکانی که با استفاده از آن بتوان مواردی که کاربران در اکانت‌های خود ارائه می‌کنند را کنترل کرد و آنهایی که لازم باشد را پاک کرده و در واقع بتوانید این اکانت‌ها را مدیریت کنید از اصلی‌ترین المان‌هایی است که برای برقراری یک شبکه اجتماعی درست‌و‌حسابی با سیستم مدیریت محتوای وردپرس باید در سایت خود داشته باشید و باید گفت که افزونه BuddyPress این کار را هم برای ما انجام خواهد داد.

این افزونه با حفظ تمامی موارد مربوط به حریم خصوصی به شما این امکان را خواهد داد که اکانت‌ها و محتویاتی که روی سایت انتشار می‌دهند را کنترل کرده و نسبت به حذف و یا تغییر بخشی از آنها اقدام کنید و البته باید گفت این موضوع که کدام دسته از مدیران حق دارند به چه اکانت‌هایی دسترسی داشته باشند، از موضوعاتی است که می‌تواند به‌صورت کامل تعیین شده و این دسترسی‌ها قابل ویرایش خواهند بود.

مدیریت اکانت ها

پشتیبانی بالا

یکی از مشکلات و معضلاتی که خیلی از کاربران وردپرس را ناراحت می‌کند و از دغدغه‌های اصلی وب‌مسترها و مدیران سایت‌ها است، موضوع پشتیبانی از افزونه‌ها و ماژول‌هایی است که در سایت استفاده می‌شود. در مورد افزونه BuddyPress باید گفت که هرچند به نظر می‌رسد راه‌اندازی یک سایت به‌صورت شبکه اجتماعی روی وردپرس خیلی کار روتین و متداولی نمی‌باشد، که ارائه‌کنندگان افزونه BuddyPress خود را به‌خاطر پشتیبانی آن به زحمت بیندازند، اما باید گفت که این شرکت بزرگتر از آن است که اعتبار خود را لکه‌دار کند و باید گفت که اوضاع پشتيبانی از این افزونه بسیار خوب می‌باشد.

در مورد پشتیبانی حرفه‌ای از افزونه BuddyPress باید گفت که آپدیت‌های منظم، برطرف کردن باگ‌ها و ایرادات، اضافه کردن ویژگی‌های جدید و ماژول‌های امنیتی جدید برای مقابله با حملاتی که به‌تازگی پیدا شده‌اند از کارهایی است که این شرکت ارائه‌دهنده افزونه BuddyPress برای ما انجام داده و دیگر نیازی به این موضوع که نگران پشتیبانی از این افزونه باشید.

پشتیبانی بالا

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی افزونه BuddyPress پرداختیم و تمامی کاربردهای آن و نقاط قوتی که برای ما دارد را بررسی کردیم، در مورد این افزونه باید گفت که می‌تواند سایت وردپرس ما را به یک شبکه اجتماعی تبدیل کرده و از این نظر که شما بتوانید یک ترافیک دائمی و سنگین را روی سایت ایجاد کرده که با استفاده از آن محصولاتی را به فروش برسانید و یا تبلیغاتی را به کاربران خود ارائه کنید، یکی از بهترین گزینه‌ها را برای شما ارائه خواهد کرد. در مورد استفاده از این ابزار باید گفت که قالب‌های حرفه‌ای برای کار کردن با آن وجود دارند که با نصب و راه‌اندازی آنها یک سایت را دقیقا مانند شبکه‌های اجتماعی بزرگ تحویل می‌گیرید و از این نظر امکانات خیلی خوبی را در پیشخوان برای مدیریت به شما خواهد داد.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed