افرانت چیست؟ معرفی بزرگترین دیتاسنتر ایران

افرانت چیست
خرید هاست
میزبانی وب

دیتاسنتر نامی است که به احتمال زیاد در مباحث اینترنت و کامپیوتر به گوش هر کسی خورده است. در زیرساخت‌های اینترنتی و شبکه نام دیتاسنتر همیشه ابهت خاصی داشته و احتمالا در واقعیت هم همین‌طور باشد. دیتاسنترها را می‌توان یکی از مهمترین و اصلی‌ترین بخش‌های اینترنت نام برد که وظایف سنگینی را بر عهده دارند. در واقع دیتاسنترها بار ذخیره فایل‌ها و برقراری جریان ترافیک در اینترنت را به دوش می‌کشند و مانند پایه‌های اینترنت هستند. در این مطلب با پاسخ به این سوال که افرانت چیست به بررسی یکی از دیتاسنترهای کاربردی ایران می‌پردازیم و کار را با این موضوع دنبال خواهیم کرد.

قبل از بررسی این مساله که دیتاسنتر افرانت چیست نیاز داریم تا کمی بیشتر در مورد چگونگی کارکرد دیتاسنترها، مسئولیت‌ها و اهمیت کار آنها توضیح دهیم.

دیتاسنتر چیست؟

در مطالب قبلی به طور مفصل به این موضوع که دیتاسنترها چه هستند و چه استفاده‌هایی دارند اشاره کردیم. اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم، دیتاسنترها استخوان‌بندی اصلی و پایه‌های اینترنت را تشکیل می‌دهند و اصلی‌ترین اعضای زیرساخت اینترنت به شمار می‌روند.

دیتاسنتر چیست

یک دیتاسنتر مجموعه‌ متشکل از سرورهای متصل به شبکه هستند که می‌توانند توان پردازشی بالا و همین‌طور فضای ذخیره‌سازی را برای تمامی تبادلات ترافیک اینترنت اعم از ترافیک عبوری سایت‌ها و نیروی پردازشی برای محاسبات تحت وب را فراهم کنند. شاید در وهله اول به نظر برسد این همان کاری است که هاستینگ‌ها انجام می‌دهد. اما باید بگوییم سطح خدمات در هاستینگ و دیتاسنتر متفاوت است. این تفاوت که دیتاسنترها اصلی‌ترین نقطه هستند و نگهداری از سخت‌افزار را بر عهده دارند را نمی‌توان نادیده گرفت.

شاید این توضیحات کمی گیج‌کننده به نظر برسد. برای اینکه بتوانیم این موضوع را بهتر درک کنیم و بعد از آن ببینیم که دیتاسنتر افرانت چیست بهتر است اول کمی در مورد اینترنت و طرز کار آن توضیح دهیم.

اینترنت چیست؟

اگر با مفاهیم آکادمیک در مهندسی کامپیوتر آشنایی داشته باشید، این موضوع را شنیده‌اید که تعریف اینترنت به این صورت ارائه می‌شود: «اینترنت شبکه‌ای از شبکه‌ها است.»

این شبکه بزرگ که از شبکه‌های کوچکتر تشکیل شده است برای ما اینترنت را می‌سازد و از روش‌های ارتباطی و پروتکل‌های مختلف برای برقراری ارتباط با سایر نقاط دنیا استفاده می‌کند. در واقع وقتی شما بخواهید هر کاری را روی اینترنت انجام دهید، مانند ارسال یک ایمیل یا بازدید از مطالب یک سایت، مانند کاری که اکنون دارید انجام می‌دهید. از بستر شبکه‌های کوچک استفاده نموده‌اید. به این صورت که ابتدا به شبکه داخلی ساختمان خود که می‌تواند خانه و یا محل کار شما باشد و ممکن است تنها از یک مودم و یک پایانه تشکیل شده باشد، یا اینکه یک شبکه بزرگ اداری با چندین سیستم مجهز و شبکه‌ای با چند سوئیچ و روتر باشد، متصل خواهید شد.

سرویس‌دهنده اینترنت یا ISP بعدی شما شبکه دیگری است که از آن استفاده می‌کنید، سپس نوبت به Super ISPها خواهد رسید و بعد از آن درخواست شما به طرف سرورهای مقصد هدایت می‌شود. سرور موردنظر شما می‌تواند یک سرور کوچک در یک سازمان و یا کسب‌وکار متوسط باشد، یا مستقیما در یک دیتاسنتر بزرگ قرار گرفته باشد.

این شبکه‌های کوچکتر در صورتی که بخواهند به هم متصل شده و داده‌ها را به‌صورت بهینه جابه‌جا کنند به سیستم‌هایی قدرتمند نیاز پیدا خواهند کرد تا این بار موجود در سطح شبکه را به‌راحتی جابه‌جا کنند و کاری کنند که اینترنت به‌صورت بهینه کار کند.

نقش دیتاسنتر در اینترنت چیست؟

برای این کار لازم است از سخت‌افزارهای قدرتمند برای شبکه‌های کوچکتر استفاده شود. اما هر کسی توانایی خرید و استفاده از سخت‌افزار خوب و با کیفیت و همین‌طور حفظ و نگهداری آن را ندارد. در اینجا بود که نیاز به یک سرویس‌دهنده که بتواند این سخت‌افزار وب‌مستر را به بهترین نوع ممکن فراهم کرده و در اختیار کاربران قرار دهد کاملا احساس می‌شد.

نتیجه پاسخ به این نیاز ظهور سازمان‌ها و سرویس‌دهنده‌هایی به نام دیتاسنتر بود که می‌توانند سرویس موردنیاز را از طریق سخت‌افزار باکیفیت از هر نظر با اتصال دائمی به شبکه جهانی و همین‌طور سرعت قابل‌قبول برای داده‌ها فراهم کنند و آن را در اختیار سایرین قرار دهند. این پاسخ باعث شد بحث ما به اینجا برسد که سوالاتی مانند دیتاسنتر افرانت چیست را مطرح کنیم.

نقش دیتاسنتر در اینترنت

به طور واضح می‌توانیم بگوییم دیتاسنترها مانند عضلات اینترنت عمل می‌کنند و بازوان توانمندی هستند که می‌توانند بار اطلاعاتی و ترافیک بزرگی را باسرعت بالا تضمین کرده و در کیفیت خدماتی که به ما ارائه می‌شود یکی از مهمترین نقش‌ها را خواهند داشت. اما اگر به این موضوع که در این میان نقش افرانت چیست و چه کاری انجام می‌دهد را نیز مدنظر قرار دهیم باید بگوییم این دیتاسنتر به‌عنوان یکی از دیتاسنترهای چندمنظوره عمل می‌کند و پای خود را نیز از آن فراتر گذاشته است.

دیتاسنترهای ایرانی

باوجود مشکلاتی که در اینترنت ایران و ارائه سرویس‌ها وجود دارد و اگر چشم را به روی آنها ببندیم تنها سر خودمان را کلاه گذاشته‌ایم باید بگوییم که دیتاسنترهای ایرانی و داخلی نیز وجود دارند که قادرند سرویس‌هایی را با کیفیت خیلی بالا مخصوصا برای خدمات داخلی فراهم کرده و حتی با دیتاسنترهای خارجی نیز ارتباطات تضمین شده و باکیفیتی را داشته باشند.

در ایران دیتاسنترهای مختلفی وجود دارند که تمامی آنها کار خود را تحت‌نظر شرکت ارتباطات زیرساخت انجام می‌دهند. شرکت ارتباطات زیرساخت یا همان TIC به‌صورت بین‌المللی به نام Telecommunication Infrastructure Company شناخته می‌شود، در واقع مسئول بررسی تمامی ارتباطات اینترنتی و همین‌طور تخصیص IPهای داخلی و بین‌المللی برای ایران می‌باشد. افرانت نیز یکی از این دیتاسنترها است که در بخش بعدی به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

افرانت چیست؟ بزرگترین دیتاسنتر ایرانی

در بین سرویس‌دهنده‌های اینترنتی ایران، نام افرانت را می‌توان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین و مهمترین ارائه‌دهندگان خدمات پهنای باند و سرویس‌های مربوط به سرورهای اختصاصی و کلود دید. این دیتاسنتر بزرگ کار خود را برای اولین در سال 1376 آغاز کرد و از آن سال تا کنون در ارائه خدمات گسترده و حرفه‌ای پیشرو بوده است. این دیتاسنتر در سال 1390 وارد فرابورس شده است و تامین سرمایه‌های گسترش آن از این طریق انجام شده است.

سرورهای اصلی این دیتاسنتر در بزرگترین برج مخابراتی ایران یعنی برج میلاد واقع شده است و علاوه بر اینکه دیتاسنتر خود را دارد، در اجاره رک و همین‌طور سرورهای ابری به سایر دیتاسنترها مانند ابر آروان و پارس آنلاین نیز فعالیت دارد. این دیتاسنتر عنوان می‌کند که در راستای مشتری‌مداری از سیستم کنترل کیفیت در سطوح استانداردهای بین‌المللی ISO 9001:2015 استفاده می‌نماید.

افرانت چیست

سرویس‌های افرانت چیست؟

به‌طورکلی می‌توان سرویس‌های مختلفی را برای یک دیتاسنتر معرفی نمود و افرانت نیز تمامی این سرویس‌ها را به شما ارائه می‌کند. اما در صورتی که یک فرد عادی بخواهد از دیتاسنتر استفاده کند از چه سرویس‌هایی می‌تواند بهره‌مند شود؟

یک دیتاسنتر عموما سرویس‌ها را به‌صورت کلان ارائه می‌کند که خیلی بیشتر و بزرگتر از نیازهای یک کسب‌وکار ساده می‌باشد. به این صورت که اگر شما برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود و یک فروشگاه اینترنتی مجهز و تمام‌عیار به‌سراغ یک دیتاسنتر بروید مطمئنا باید برای حداقل سرویسی که یک دیتاسنتر به شما می‌دهد، چندین برابر آنچه که سرویس ایده‌آل شما نیاز دارد هزینه کنید.

در دیتاسنترها وقتی حرف از سرویس زده می‌شود، حداقل‌ها خیلی بیشتر از نیاز خیلی افراد است. در صورتی که به سرویس‌های ارائه شده توسط یک دیتاسنتر نگاه کنید می‌بینید که کمترین سرور اختصاصی‌ای که ارائه می‌دهد می‌تواند حتی از آنچه تمامی مشتریان یک هاستینگ نیاز دارند نیز بیشتر باشد. ازین‌رو برای یک هاست وردپرس ساده لازم نیست که به‌سراغ یک دیتاسنتر بروید و یک هاستینگ کار شما را راه خواهد انداخت.

خدمات پهنای باند

خدمات پهنای باند یکی از خدمات ویژه دیتاسنتر است که در سایر هاستینگ‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات مربوط به فضای میزبانی نمی‌توانید آن را مشاهده کنید. در این خدمات شما این امکان را دارید که یک خط اینترنت با سرعت و پهنای باند تعیین شده و پایدار را دریافت کنید و یک ارتباط با کیفیتی تضمین‌شده داشته باشید، خیلی از سازمان‌ها سرورهای لوکال خود را برای ارائه خدمات سایت و برنامه‌های تحت وب مانند بازی‌های آنلاین و یا سایت‌های دانشگاهی برای برگزاری کلاس‌های آنلاین، از این سرویس استفاده می‌کنند.

شما با استفاده از این خط می‌توانید تضمین کنید که نیاز کاربران را تامین کرده و دیگر لازم نیست نگران شلوغ بودن خط اینترنتی خود باشید. اما برتری که نسبت به سایر دیتاسنترها وجود دارد در این سرویس از افرانت چیست؟

افرانت می‌تواند کلیه لوازمی که برای زیرساخت این ارتباط لازم دارید، مانند فیبر نوری و یا تجهیزات موردنیاز دکل‌های نظیربه‌نظیر را در اختیار شما قرار دهد.

خدمات ابری

خدمات دیتاسنتر

در منوی سایت رسمی این دیتاسنتر، گزینه‌ای به نام خدمات دیتاسنتر وجود دارد. در اینجا منظور افرانت چیست؟

اگر فیلدهای داخل این منو را بررسی کنید متوجه خواهید شد که این دیتاسنتر سه سرویس اصلی یعنی خدمات اجاره رک و سرورهای سخت‌افزاری، خدمات مربوط به سرور مجازی و خدمات بکاپ را در این طبقه‌بندی جای داده است. در ادامه خواهیم دید که هر کدام از این سرویس‌های افرانت چیست؟

اجاره رک

خدمات مربوط به اجاره رک یکی از سرویس‌های اصلی دیتاسنترها است که در تمام دنیا رایج می‌باشد. شما می‌توانید یک رک سخت‌افزاری کامل را از دیتاسنتر اجاره کرده و از آن به هر نحوی که نیاز دارید استفاده کنید. شما این امکان را خواهید داشت تا این رک را مجازی‌سازی کرده و به‌عنوان چند سیستم حرفه‌ای برای کار با پروژه‌های مختلف استفاده کنید، و یا آن را به بخش‌های متنوع و مختلف تبدیل کرده و از آن برای راه‌اندازی چند هاست و سرویس‌دهی به یک وب‌سایت استفاده کنید.

به‌صورت هم‌زمان نیز می‌توانید تمامی این قابلیت‌ها را یک جا روی رک خود پیاده‌سازی کرده و یا برای ذخیره فایل‌ها، نگهداری از تصاویر دوربین‌های مداربسته به دلیل قرار داشتن در یک جای امن و یا استفاده از آن به‌عنوان یک محل ذخیره‌سازی برای بکاپ‌های شما از آن استفاده کنید. وقتی یک رک داشته باشید، دقیقا یک کامپیوتر سخت‌افزاری دارید که هر مدلی که بخواهید می‌توانید از آن استفاده کنید.

سرور اختصاصی

یکی دیگر از مواردی که می‌توانید با استفاده از آن تمامی قابلیت‌های گفته شده در بالا را پیاده‌سازی کنید، سرور اختصاصی خواهد بود. شما می‌توانید یک سرور حرفه‌ای را بر اساس نیاز خود با پلن‌ها و تعرفه‌های مختلف به‌کارگرفته و از تمامی ویژگی‌هایی که در اختیار شما می‌گذارد استفاده کنید. تفاوت استفاده از سرور اختصاصی و اجاره رک این است که شما در اجاره رک دقیقا می‌توانید محل سخت‌افزاری داده خود را نیز مشخص کنید و یک نفر هم به‌عنوان پشتیبان برای شما وجود خواهد داشت که به‌صورت فیزیکی به رک شما نظارت می‌کند. اما در سرور اختصاصی این‌طور نخواهد بود و شما صرفا خدمات نرم‌افزاری خریداری کرده‌اید.

سرور اختصاصی

یک سرور اختصاصی می‌تواند به عنوان یک هاست برای سایت، یک سرور مجازی حرفه‌ای، یک محل ذخیره‌سازی و دانلود سرور و یا حتی برای بهره‌گیری در خدمات بکاپ مورد استفاده قرار بگیرد. البته حداقل‌هایی که برای شما ارائه می‌شود کمی بالا خواهد بود، شما می‌توانید تعرفه‌هایی را از حدود 2 میلیون تومان تا 8 میلیون تومان را برای سرویس‌ها و پیکربندی‌های مختلف مشاهده کنید.

خدمات بکاپ و پشتیبان‌گیری

سرویس‌ها و خدماتی که در رابطه بکاپ‌گیری از سایت‌ها انجام می‌شود نیز در دسته خدمات کلی قرار می‌گیرد که دیتاسنترها آنها را انجام می‌دهند برای بکاپ‌گیری‌های بزرگ مانند سیستم‌های بانکی و یا دانشگاه‌ها به‌طور هم‌زمان باید حجم عظیمی از داده‌های خیلی مهم بکاپ‌گیری شود و مطمئنا این حجم از داده به یک فضای ذخیره‌سازی اساسی نیاز دارد.

خیلی از هاستینگ‌ها هستند که این بکاپ‌گیری از داده‌ها را برای شما انجام می‌دهد اما تفاوت آنها با این سرویس از افرانت چیست؟

افرانت خدمات بکاپ گیری را به این صورت ارائه می‌کند که سه سطح از قابلیت‌های بکاپ‌گیری را در قالب سطوح اقتصادی، استاندارد و پیشرفته ارائه می‌کند که قیمت بکاپ‌گیری نهایی به ازای هر گیگابایت متفاوت خواهد بود. این سرویس از دیتاسنتر افرانت شاید در ابتدا کم‌قیمت و معقول به نظر برسد، اما باز هم صرفه اقتصادی نداشته و ظاهرا این دیتاسنتر به‌هیچ‌وجه دوست ندارد سرویس‌های خود را با صرفه اقتصادی و در اختیار سایرین قرار داده و تعداد مشتریان خود را زیاد کند. البته این سیاست در مورد دیتاسنترها وجود دارد که معمولا سرویس‌های متوسط و پایین را ارائه نمی‌کنند و با رقم‌های درشت کار می‌کنند.

خدمات ابری

بخش دیگری که این دیتاسنتر به شما ارائه می‌کند خدمات ابری می‌باشد که می‌توانید از آن به‌عنوان یک هاست ابری و یا سرویس‌های CDN استفاده کنید. اما تعرفه دقیق و انواع مختلف خدمات افرانت چیست؟

سرور ابری

اولین گزینه‌ای که در لیست خدمات ابری افرانت مشاهده می‌شود سرویس سرورهای ابری است که می‌توان از آنها برای موارد مختلف استفاده کرد. رنج منابعی که برای این سرورها اضافه می‌شود از سرویس‌های پایین و منابع کم شروع شده تا سرویس‌هایی حرفه‌ای با رم و سی‌پی‌یو بالا که می‌توان برای پردازش‌های سنگین از آنها استفاده نمود.

سرور ابری

ایمیل سازمانی

یکی از خدماتی که در خیلی از دیتاسنترها وجود دارد خدمات مربوط به ایمیل و سرویس‌های ایمیل می‌باشد. اما سرویس ایمیل افرانت چیست و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟

افرانت به شما این امکان را می‌دهد که با تعرفه‌های مختلف نسبت به خرید ایمیل اقدام کنید، شما می‌توانید تعداد مشخصی کاربر را انتخاب کرده و بر اساس نیاز هر کاربر مقداری فضای میزبانی را برای میل سرور خود نیز در نظر داشته باشید. البته عادت دیتاسنتر افرانت در این سرویس نیز ترک نشده است و سرویس‌هایی با تعداد و هزینه بالا که برای خیلی از کسب‌وکارها متناسب نیستند نیز در اینجا به چشم می‌خورد.

نتیجه‌گیری

به‌طورکلی می‌توانیم در مورد این سوال که افرانت چیست و چه سرویس‌هایی ارائه می‌کند بگوییم یکی از بهترین دیتاسنترهای ایران و بزرگترین آن است و می‌تواند خدمات زیادی را فراهم کند که شاید برای کسب‌وکارهای عادی مناسب نباشند و صرفا به‌درد سازمان‌های خیلی بزرگ و یا هاستینگ‌ها بخورند. اما در کل می‌توان کیفیت سرویس خوبی را از افرانت دریافت کرد. یکی از مواردی که افرانت همیشه ادعای آن را داشته و خود را در این زمینه یک مدعی و قطب معرفی می‌کند ارائه پشتیبانی 24 ساعته در هفت روز هفته است. اگر به دنبال یک سرویس بسیار بزرگ هستید و صرف ماهی چند میلیون تومان برای شما هیچ مشکلی ندارد! می‌توانید از افرانت برای تمامی کارهای خود استفاده کنید. اما اگر به دنبال داشتن رفتاری عاقلانه‌تر و به‌صرفه‌تر هستید، ما گزینه‌های بهتری هم برای شما خواهیم داشت.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها