خطای 404 چیست؟ آموزش رفع ارور ۴۰۴ در انواع سایت و بهبود سئو

خطای 404 چیست
خرید هاست
میزبانی وب

خطاهای 404 یکی از خطاهایی است که زیاد مشاهده می‌شود و شمایی که در حال خواندن این مقاله هستید، احتمالاً با این خطا روبه‌رو شده‌اید. بیشتر افراد وقتی می‌خواهند به صفحه وب موردنظرشان که دیگر وجود ندارد مراجعه کنند با این خطاها روبه‌رو می‌شوند. پیشتر به ارائه مقاله‌هایی برای رفع خطای ۵۰۰ و همین‌طور رفع خطای ۵۰۳ پرداخته بودیم. در این مقاله قرار است به این مسئله که خطای 404 چیست و راه‌‌های برطرف کردن آن در وردپرس به چه صورت هستند بپردازیم.

خطای 404 چیست؟!

اگر بخواهیم بگوییم خطای 404 چیست باید گفت که در این حالت مرورگر شما از یک وب‌سایت درخواست می‌کند که چیزی را نمایش دهد، اما وب‌سایت نمی‌تواند صفحه مناسب را برای نمایش پیدا کند، بنابراین در عوض خطایی به شما نشان می‌دهد. تقریباً هر وب‌سایتی این امکان را دارد که خطاهای 404 را به شما ارائه دهد. استفاده از این خطا ساده‌ترین راه است که به کاربر بفهماند که در مکان اشتباهی قرار گرفته است.

این خطاها برای شما به‌عنوان مدیر فروشگاه آنلاین ضرر دارد، و همچنین مانع از دستیابی مشتریان به محصولی می‌شود که مایل به خرید آن هستند. بنابراین، خطای 404 وضعیتی است که در آن فروشنده ممکن است خریدار را از دست بدهند. به همین دلیل مهم است که دقیقاً تعیین کنید خطای 404 چیست و اگر در وب‌سایت فروشگاه آنلاین شما ظاهر شد چگونه می‌توانید آن را برطرف کنید.

در حقیقت خطای 404 not found یک کد وضعیت HTTP است و بدان معنی است، به صفحه‌ای از یک وب‌سایت که می‌خواستید به آن دسترسی پیدا کنید، در سرور آنها یافت نمی‌شود. خطای 404 یکی از خطاهای HTTP است که در ادامه آنها را با هم بررسی می‌کنیم.

انواع خطاهای HTTP

انواع مختلفی از کدهای وضعیت پاسخ HTTP وجود دارد. همه آنها نشان می‌دهد که آیا یک درخواست خاص HTTP با موفقیت انجام شده است یا خیر. برای این خطاها پنج کلاس وجود دارد:

  1. پاسخ‌های اطلاعاتی (100–199)
  2. پاسخ‌های موفق (200–299)
  3. تغییر مسیرها (300-399)
  4. خطاهای مشتری (400-499)
  5. خطاهای سرور (500–599)

برای اینکه واضح باشد، هنگامی‌که HTTP 404 بر روی صفحه شما ظاهر می‌شود، به این معنی است که اگرچه سرور قابل‌ دسترسی است، اما صفحه خاصی که به دنبال آن هستید وجود ندارد. کد خطای 404 بدون توجه به اینکه از Google Chrome یا Mozilla استفاده می‌کنید، می‌تواند در هر مرورگری ظاهر شود.

خطای 404

علت کمتر شدن خطای 404 چیست؟

اگر دقت کرده باشید نسبت به گذشته کمتر با خطای 404 مواجه می‌شویم! اما علت این کم شدن خطای 404 چیست؟ به‌طورکلی می‌توان دو علت مهم را برای این امر معرفی نمود که در ادامه بررسی خواهند شد.

الف) اکنون اکثر وب‌سایت‌های اصلی کاربران را به‌صورت خودکار از صفحه 404 هدایت می‌کنند. اگر وب‌سایتی قصد حذف یا انتشار مجدد یک صفحه وب را دارد، آن صفحه به یک صفحه دیگری هدایت می‌شود. به‌عنوان یک بازدیدکننده، ممکن است در صفحه درخواستی خود قرار نگیرید، اما در صفحه خطای 404 نیز قرار نخواهید گرفت. در نتیجه تعداد صفحات «شکسته» کمتر از گذشته است.

ب) بسیاری از وب‌سایت‌ها صفحه 404 سفارشی خاص خود را دارند که به کاربران کمک می‌کند تا راحت‌تر آنچه را که می‌خواهند پیدا کنند. در برخی موارد، به سختی می‌توان گفت حتی یک خطای 404 را نیز وارد کرده‌اید.

دلایل نمایش خطای 404 چیست؟

همان‌طور که گفتیم خطاهای 404 هنگامی اتفاق می‌افتد که شخصی درخواست صفحه یا فایلی را که وجود ندارد، می‌کند. در واقع دقیق‌تر اینکه بگوییم وب‌سرور نمی‌تواند فایل را پیدا کند.

خطای 404 زمانی اتفاق می‌افتد که:

  1.     شخصی آدرس اشتباه را تایپ می‌کند
  2.     شخصی به آدرس اشتباه پیوند می‌دهد
  3.     فایل یا صفحه به آدرس دیگری منتقل می‌شود
  4.     صفحه یا فایل حذف می‌شود
  5.     صفحه یا فایل هرگز وجود نداشته است

معایب خطای 404 چیست؟

متخصصان زیادی وجود دارند که می‌گویند خطای 404 باعث از بین رفتن رتبه‌بندی سایت شما می‌شود و شما باید آنها را دراسرع‌وقت برطرف کنید. لازم است بدانید موتورهای جستجو (مانند Google و Yahoo) در صورت داشتن خطاهای HTTP 404 بیش از حد یک وب‌سایت در مورد آن برداشت منفی می‌کنند و سئوی سایت به خطر می‌افتد! کد خطای 404 یکی از آزاردهنده‌ترین مواردی است که بازدیدکنندگان شما می‌توانند با آن مواجه شوند. جدا از یک تجربه کاربری منفی، نرخ پرش زیاد (از دست دادن اعضای سایت) به دلیل خرابی لینک‌ها می‌تواند بر SEO شما تأثیر منفی بگذارد. اگر کاربری روی صفحه شما کلیک کند و در عرض چند ثانیه از آن خارج شود، Google فکر می‌کند نتیجه شما با هدف کاربر مطابقت ندارد. درنتیجه، صفحه شما در نتایج جستجو رتبه کمتری خواهد داشت.

معایب خطای 404 چیست

انواع روش نمایش خطای 404 چیست؟

خطای 404 Not found می‌تواند به طرق مختلف نمایش داده شود، مانند:

  •     404 خطا یافت نشد
  •     404 HTTP 404
  •     404 صفحه یافت نشد
  •     خطای 404 یافت نشد
  •     HTTP 404 یافت نشد
  •     URL درخواستی در این سرور یافت نشد
  •     پرونده یا دایرکتوری 404 یافت نشد

روش رفع خطای 404 چیست؟

هنگامی‌ که از طریق پیوند به وب‌سایت مراجعه می‌کنید یا با وارد کردن آدرس به صفحه‌ای از سایت می‌روید، هدف شما پیدا کردن و مصرف محتوا است. در عوض، اگر با خطای 404 روبه‌رو شوید، نه تنها نمی‌توانید محتوا را پیدا کنید، بلکه تجربه شما نیز رضایت‌بخش نخواهد بود.

فرقی نمی‌کند این تقصیر شما، مالک وب‌سایت و یا شخص دیگری باشد. شاید شما بر روی پیوند خراب ناشی از اشتباه تایپ در وب‌سایت دیگری کلیک کرده باشید. شاید URL را اشتباه بریده و جایگذاری کرده باشید، و یا ممکن است هنگام تایپ دستی یک URL اشتباه املایی داشته باشید، به هر حال نمایش خطا به شدت اعصاب خورد کن خواهد بود. اگر هنگام تلاش برای دسترسی به یک صفحه وب خاص خطای 404 دریافت کنید ، همیشه مشخص نیست که چه اشتباهی رخ‌داده است. در اینجا چند روش وجود دارد که می‌توانید برای حل یک خطای 404 تلاش کنید:

  1. URL وارد شده را دوباره بررسی کنید، به‌خصوص اگر آن را با دست تایپ کرده باشید. شاید اشتباه تایپی داشته باشید.
  2. صفحه وب را رفرش کنید. خطاهای 404 ممکن است اشکالات لحظه‌ای باشد که با بازخوانی مرورگر وب خود در یک صفحه می‌توانید آنها را برطرف کنید.
  3. رای امتحان مجدد صفحه و استفاده از Google (یا موتور جستجوی مشابه). ممکن است به URL دیگری منتقل‌شده باشد.
  4. سعی کنید با دستگاه دیگری به آنجا بروید. اگر رایانه یا تلفن دیگری در دسترس دارید ، صفحه را در آنجا امتحان کنید. اگر می‌توانید صفحه وب را از دستگاه دیگری مشاهده کنید، احتمالاً مشکلی در حافظه پنهان رایانه شما وجود دارد. حافظه پنهان را پاک‌ کنید و دوباره امتحان کنید.
  5. از دستگاه Wayback بایگانی اینترنت استفاده کنید. Wayback Machine یک ابزار رایگان است که به شما اجازه می‌دهد ببینید URLهای خاص در نقاط مختلف گذشته چگونه هستند. اگر می‌دانید صفحه موردنظر شما مدتی در دسترس بوده است ، احتمال زیادی وجود دارد که Wayback Machine آن را ذخیره کند.
  6. با مدیر وب‌سایت یا صاحب سایت تماس بگیرید. اگر می‌خواهید به یک صفحه در یک وب‌سایت کوچک دسترسی پیدا کنید، مدیر سایت احتمالاً می‌خواهد از وجود لینک‌های خراب در سایت مطلع شود، زیرا تعداد قابل‌توجهی از 404 خطا می‌تواند به اعتبار وب‌سایت و رتبه‌بندی آن در موتورهای جستجو آسیب برساند.
  7. اگر گزارش‌های مربوط به خطاهای 404 را در سایتی که مدیریت می‌کنید دریافت می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که هیچ صفحه‌ای به‌طور تصادفی حذف نشده است و همه پیوندها و دکمه‌های شما به URLهای صحیح منجر می‌شوند. برای یافتن پیوندهای خراب و صفحات گمشده خود می‌توانید از ابزارهای رایگان مانند Dead Link Checker استفاده کنید.
رفع خطای 404

چگونه خطاهای 404 را در سایت وردپرسی خود شناسایی کنیم؟

وقتی یک سایت وردپرسی داشته باشید، این که بهترین روش شناسایی خطای 404 چیست یکی از موارد حیاتی به شمار می‌آید که می‌توان به شما در مدیریت سایت خود کمک خوبی کند.

استفاده از Google Search Console

برای مشاهده صفحاتی که Google نمی‌تواند در سایت شما پیدا کند می‌توانید از Google Search Console استفاده کنید.

Google Search Console ابزاری بسیار کاربردی است که به شما امکانت خوبی برای مشاهده رتبه‌بندی صفحات سایت خود در فهرست Google و همین‌طور کنترل خطاهای رخ داده را خواهد داد. بدین منظور از روش زیر عمل کنید:

  1. وارد Search Console خود شوید.
  2. به گزارش «Coverage» (پوشش) بروید.
  3. روی برگه «Excluded» کلیک کنید.
  4. در لیست زیر نمودار، روی خط (Unlocatable 404) کلیک کنید تا به جزئیات صفحات غیرقابل دسترسی توسط Google دسترسی پیدا کنید.

درنتیجه شما قادر خواهید بود تمام صفحات سایت خود را که برای Google شناخته شده است اما یافت نمی‌شود مشاهده کنید.

استفاده از پلاگین Broken Link Checker

افزونه Broken Link Checker سایت شما را اسکن کرده و پیوندهای خراب را شناسایی می‌کند. استفاده از این افزونه زمانی مفید است که صفحات یا مقالات زیاد و پیوندهای داخلی داشته باشید. از روش زیر عمل کنید:

  1. افزونه را نصب نمایید.
  2. پس از نصب این افزونه، به صفحه Tools> Broken Links بروید.
  3. بلافاصله خواهید دید که آیا سایت شما دارای پیوندهایی به صفحات یا تصاویری است که نمی‌توان یافت یا خیر. این پیوندها می‌تواند پیوندهایی به سایت خودتان باشد یا به سایت‌های شخص ثالث.
  4. پس‌ از آن، افزونه سایت شما را به‌طور منظم اسکن کرده و به محض شناسایی پیوند به صفحه‌ای که پیدا نشده است، به شما اطلاع می‌دهد!

روش ایجاد صفحه جدید به جای نمایش خطای 404 چیست‌‌؟

اکثر مدیران وب‌سایت از رفع 404 خوشحال خواهند شد، زیرا می‌دانند که این خطا به وب‌سایت آنها آسیب می‌رساند و با هدایت کاربرانشان به مکانی که وجود ندارد، در آنها تجربه کاربری بدی را ایجاد می‌کند. اما زمانی که صفحه به دلایلی وجود ندارد و یا می‌خواهید از دید کاربر پنهان بماند، شاید بد نباشد که افراد را به صفحه دیگر هدایت کنید.

اگر صفحه‌ای را انتخاب کرده‌اید که بک‌لینک‌هایی به آن اشاره دارد (اگرچه حذف چنین صفحه‌ای ایده خوبی نیست) باید مطمئن شوید که ریدایرکت 301 را تنظیم کرده‌اید. در غیر این صورت، تمام ارزش پیوند از لینک‌های دیگر از بین می‌رود. استفاده از ریدایرکت 301 اجباری است، زیرا اغلب اوقات شما قادر به تغییر همه لینک‌های برگشتی نیستید.

بهترین پلاگین وردپرس برای خطای 404 چیست؟

اگر بخواهید یک صفحه 404 سفارشی ایجاد کنید یا یک تغییر مسیر مناسب را تنظیم کنید، به یک پلاگین صفحه خطای 404 سفارشی نیاز خواهید داشت. بیایید نگاهی به برخی از بهترین افزونه‌های صفحه خطای 404 برای وردپرس بیندازیم:

افزونه Beaver Builder

Beaver Builder محبوب‌ترین افزونه صفحه‌ساز کشیدن و رها کردن وردپرس است. این افزونه یک الگوی صفحه خطای 404 داخلی دارد که می‌توانید با استفاده از سازنده صفحه شخصی‌سازی کنید.

به‌طور پیش‌فرض، الگوی صفحه خطای 404 شامل عنوان اصلی، زیر عنوان، متن و دکمه دعوت به عمل است. می‌توانید اطلاعات موجود در صفحه را به دلخواه خود تنظیم کنید.

Beaver Builder سفارشی سازی الگوی صفحه خطا از جلو را آسان می‌کند. می‌توانید از ابزار آن استفاده کرده و کلیک کنید تا جزئیات مفیدی را به صفحه خطای خود اضافه کنید.

افزونه  Divi(Divi Builder)

Divi Builder یک الگوی صفحه 404 کاملاً قابل تنظیم برای خطا دارد که می‌توانید برای تعامل با کاربران و کاهش نرخ پرش خود از آن استفاده کنید. این افزونه به‌طور یکپارچه با هر موضوعی کار می‌کند.

برای ایجاد تغییر در الگوی صفحه خطای 404 می‌توانید از سازنده صفحه Divi استفاده کنید. به‌راحتی می‌توانید قلم، رنگ، پس‌زمینه، فاصله، حاشیه‌ها و موارد دیگر صفحه خود را سفارشی کنید و محتوای صفحه خطای 404 خود را سفارشی کنید و حتی فرم اشتراک خبرنامه و دکمه‌های تماس برای عمل را اضافه کنید.

قالب Astra

Astra یک قالب چندمنظوره سریع و سبک وردپرس است. این یک الگوی صفحه خطای 404 ارائه می‌دهد که به‌طور خودکار جایگزین محتوای پیش‌فرض صفحه خطای 404 می‌شود.

برای استفاده از الگوی صفحه خطای 404 باید افزونه Astra Pro Add On را در سایت وردپرسی خود نصب و فعال کنید. تنظیمات این الگو در بخش مدیریت وردپرس شما تحت چیدمان‌های سفارشی در دسترس خواهد بود.

Astra همچنین به‌طور یکپارچه با هر سازنده صفحه وردپرس‌ کار می‌کند. این قالب به شما این امکان را می‌دهد که برای نمایش محتوای مفید به کاربران، هدر و پاورقی وب‌سایت اصلی را غیرفعال کنید.

Redirection Manager (مدیر تغییر مسیر)

Redirection Manager یک افزونه مفید وردپرس است که به شما امکان می‌دهد به‌راحتی هدایت صفحه را به وب‌سایت خود اضافه کنید. توسط همان افراد در پشت پلاگین محبوب WordPress ،Yoast SEO منتشر شده است.

هر زمان که یک صفحه وب را حذف می‌کنید، این افزونه از شما می‌خواهد که یک تغییر مسیر را تنظیم کنید. این افزونه با کنسول جستجوی Google عالی کار می‌کند و به شما امکان می‌دهد سریع خطاهای وب‌سایت را برطرف کنید.

افزونه رفع خطای 404

روش رفع خطای 404 چیست؟

Htaccess را اصلاح کنید:

شما باید فایل htaccess را ویرایش کنید (و یک قطعه کد در بالا اضافه کنید) که به چندین روش انجام می‌شود.  می‌توانید این کار را از طریق حالت ویرایش برنامه FTP انجام دهید یا فایل را در رایانه شخصی خود ویرایش کنید و سپس آن را از طریق FTP در سرور بارگذاری کنید یا می‌توانید این کار را از طریق cPanel >> File Manager انجام دهید.

کدی که شما باید وارد کنید این کد خواهد بود:

# BEGIN WordPress

RewriteEngine On

RewriteBase /

RewriteRule ^ index.php $ – [L]

RewriteCond% {REQUEST_FILENAME}! -F

RewriteCond% {REQUEST_FILENAME}! -D

RewriteRule. /index.php [L]

# End WordPress

ساختار پیوندهای ثابت را اصلاح کنید:

همچنین می‌توانید با اصلاح لینک‌های ثابت سایت وردپرس خود خطای «404 Not Found» را برطرف کنید.

برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. وارد داشبورد وردپرس شوید.
  2. در منوی پیمایش سمت چپ، روی تنظیمات و سپس روی Permalinks کلیک کنید.
  3. نگاهی به تنظیم فعلی بیندازید. اگر از ساختار پیوند ثابت استفاده می‌کنید، آن را در جایی کپی کنید.
  4. پیش‌فرض را انتخاب کنید.
  5. روی Save Settings کلیک کنید.
  6. تنظیمات را به تنظیمات قبلی تغییر دهید (قبل از اینکه پیش‌فرض را انتخاب کنید). اگر ساختاری دارید، ساختار سفارشی را برگردانید.
  7. روی Save Settings کلیک کنید.

استفاده از افزونه Yoast SEO:

Yoast SEO یک افزونه کامل وردپرس SEO و از بهترین و محبوب‌‌ترین افزونه‌های SEO برای وردپرس است. بیش از یک میلیون بار بارگیری شده است و بسیاری از کاربران هرگز با آن مشکلی ندارند. با این حال، برای برخی از کاربران، این نیز کارایی نداشته است و گاهی اوقات می‌تواند با افزونه‌ها یا موضوعات دیگر در سایت شما در تضاد باشد.

یک مسئله که تقریبا اغلب با آن روبه‌رو می‌شوند، دریافت خطای 404 در هنگام تهیه نقشه‌های سایت با استفاده از Yoast است. لازم به ذکر است که این پلاگین Yoast SEO برای مشکل وردپرس به‌طورکلی توسط پلاگین‌ها و تم‌های کدگذاری نشده دیگری ایجاد می‌شود و این به دلیل پلاگین Yoast نیست.

اگر شما هنگام تولید نقشه سایت با پلاگین Yoast SEO با خطای 404 مواجه هستید، لازم است فایل htaccess خود را باز کنید. این کار با رفتن به افزونه Yoast و انتخاب گزینه ویرایش فایل‌ها قابل انجام است.

غیرفعال کردن قالب وردپرس و افزونه‌ها:

اگر روش‌های گفته شده را انجام دادید و همچنان ارور 400 وجود داشت لازم است ابتدا افزونه‌ها را یکی‌یکی غیرفعال نمایید و بررسی کنید که آیا همچنان خطا وجود دارد یا خیر.

اگر خطا همچنان بود می‌توانید با استفاده از FTP به بخش تم‌های وردپرس بروید و نام قالب را تغییر دهید. در این صورت قالب شما غیرفعال خواهد شد و می‌توانید یک قالب دیگر را جایگزین کنید.

سخن پایانی

اگر بخواهیم به یک نتیجه‌گیری برسیم که خطای 404 چیست باید بگوییم یک خطای HTTP می‌تواند به شدت برای شما دردسر ساز باشد اما در عین حال روش‌های ساده‌ای برای فرار از آن وجود دارد. اما در این مورد که روش رفع خطای 404 چیست و چگونه باید از دست آن خلاص شویم می‌توانیم بگوییم لازم است از ابزارهایی برای شناسایی و بررسی خطاهای وب‌سایت خود داشته باشید و با داشتن اطلاعات کافی نسبت به حل این موضوع اقدام کنید چرا که وجود ارورهای متعدد و نمایش آن به کاربر موجب می‌شود که ترافیک سایت خود را از دست بدهید و در موتورهای جستجو و رتبه‌بندی سئو امتیازی کسب نکنید. امیدواریم با انجام راهکارهای ارائه شده بتوانید مشکل سایت خود را حل نمایید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed