ریدایرکت 301 چیست و چه استفاده هایی دارد

ریدایرکت 301
خرید هاست
میزبانی وب

تغییر سیاست های سایت یکی از مواردی است که هر وبمستری ممکن است با آن مواجه شود. اینکه صفحه پربازدید و خوبی که قبلا وجود داشته و در نتایج جست و جو نیز از رتبه بالایی برخوردار است، کاربری خود را از دست داده و بخواهید کاربران آن را به صفحه ای دیگر منتقل کنید، و یا www اول سایت خود را حذف کنید و خیلی از موارد دیگر که باعث شود لینک صفحه مورد نظر شما تغییر کند از موارد شایع و طبیعی در وب است. ریدایرکت 301 مکانیزمی است که شما با استفاده از آن می توانید اعتبار لینک و صفحه قبلی را نیز به همراه آن منتقل نمایید.

در ادامه به بررسی کامل این موضوع که ریدایرکت 301 چیست و در چه مواردی کاربرد دارد، و همینطور ارائه یک روش ایده آل برای بکارگیری این مکانیزم خواهیم پرداخت.

ریدایرکت 301 چیست

ریدایرکت 301 یکی از اصطلاحاتی است که به احتمال زیاد تا کنون با آن مواجه شده اید. این قابلیت پرکاربرد در وب یک برگ برنده به حساب می آید که به یک وب مستر این امکان را می دهد که آنچه که تا کنون برای یک صفحه از وبسایت خود انجام داده است را با تغییر سیاست ها هماهنگ کرده و با تغییر سیاست های کلی سایت و یا هر تغییر دیگری که ممکن است به اعتبار صفحه مورد نظر آسیبی وارد کند، از دست ندهد.

ریدایرکت 301 چیست

شاید برای شما سوال باشد که ما در رابطه با چه چیزی صحبت می کنیم. برای این موضوع نیاز داریم تا قبل از شروع به توضیحات تخصصی ریدایرکت 301 به این موضوع بپردازیم که اعتبار صفحه و لینک چیست و ریدایرکت 301 میخواهد برای ما چه چیزی را نجات دهد.

اعتبار سایت و اعتبار صفحه

وقتی شما یک سایت را راه اندازی نموده و قصد دارید تا بنا بر کسب و کار خود آن را گسترش دهید، یک سیاست کاری برای خود تدوین می کنید. سپس بر اساس این سیاست کاری صفحه خود را تکمیل کرده و در معرض دید قرار می دهید. بهترین ترافیکی که منجر به خرید در سایت شما می شود، کاربری است که خود به دنبال محصول شما می گشته است و بهترین راه برای جذب این کاربر موتور های جست و جو هستند. در ایران تقریبا می توان این موتور های جست و جو را فقط در گوگل جمع کرد و اگر شما یک رتبه خوب در گوگل داشته باشید تقریبا تمامی ترافیک مورد نیاز خود را تامین خواهید کرد.

رتبه گرفتن و دیده شدن در گوگل به هیچ عنوان کار ساده ای نیست و خیلی از وب مستر ها هستند که برای این کار خود را با آب و آتش می زنند. بهینه سازی سایت برای موتور های جست و جو که امروزه با نام سئو شناخته می شود، کاری تدریجی و زمانبر است و برای اینکه یک صفحه در موتور های جست و جو نمایش داده شود نیاز است تا مدت زمان زیادی برای این کار صرف شود، و اقدامات زیادی روی آن صورت گیرد.

اعتبار سایت و دامنه

مجموعه این اقدامات و کارهای زمانبر که با بالا آمدن سایت شما در نتایج جست و جو می شود، در واقع باعث بالا آمدن معیاری مخفی برای صفحه شما می شود که اعتبار صفحه یا همان Page Authority نام دارد. این مقیاس از موارد مختلفی مانند ارتباط موضوع مطالب داخل صفحه با عنوانی که استفاده کرده اید، نرخ کلیک هایی که دریافت می کنید، نرخ بازگشت کاربر و خروج از سایت و مواردی از این دست تشکیل شده است.

این مقیاس در سطح بزرگتر برای دامنه شما هم وجود دارد. وقتی شما سایت خود را گسترش داده و پیشرفت می کنید به مرور زمان این مقیاس برای شما افزایش پیدا خواهد کرد و Domain Authority شما نیز بالا خواهد رفت. اما اگر قرار به تغییر آدرس باشد چه کاری باید انجام شود.

ریدایرکت چیست

حالا وضعیتی را در نظر بگیرید که شما باید تغییری در کارایی و یا آدرس این صفحه ایجاد کرده و به فرض می خواهید آن را با صفحه ای دیگر ادغام کنید. در بعضی مواقع ممکن است حتی صرفا یک تغییر آدرس ساده در میان باشد و یا تغییر پلتفرم سایت از PHP به Asp برای شما دردسر ساز شود. در اینصورت چه بلایی سر صفحه شما خواهد آمد؟

در اینجای کار اگر مراقب نباشید همه چیزی که ساخته اید را از دست خواهید داد. صفحه سایت شما به وسیله لینکی که دارد برای موتورهای جست و جو شناخته می شود و کاربران به آن دسترسی پیدا می کنند. بهترین کاری که شما میتوانید برای این امر انجام دهید این است که لینک مورد نظر خود را طوری تنظیم کنید که در زمان ورود به آن، به لینک دیگری انتقال پیدا کند. اگر لینک مورد نظر خود را به گونه ای حذف کنید که کاربران در زمان ورود با خطای 404 مواجه شوند (برای اطلاعات بیشتر به مقاله خطای 404 چیست مراجعه کنید)، شما اعتبار صفحه خود را از دست خواهید داد.

ریدایرکت چیست

برای این کار شما باید دامنه های خود را ریدایرکت کرده و آنها را به یک لینک دیگر مرتبط کنید. در این صورت وقتی کاربر و یا حتی موتور های جست و جو بخواهند به این صفحه دسترسی پیدا کنند به جای خطای 404 به یک لینک دیگر که شما میخواهید منتقل شده و به صفحه مورد نظر شما می آیند. با استفاده از ریدایرکت می توانید تا حدودی کاربران خود را نجات داده و بازدید خود را بالا نگه دارید. اما برای حفظ اعتبار دامنه و صفحه باید به سراغ نوع خاصی از ریدایرکت ها یعنی ریدایرکت 301 بروید.

ریدایرکت 301 چه کار می کند

راه نجات سایت شما از این وضعیت استفاده از ریدایرکت 301 می باشد. شما با استفاده از این نوع ریدایرکت این امکان را خواهید داشت تا تمام اعتبار صفحه و یا دامنه را به مقصد جدیدی که مد نظر قرار دارید منتقل کرده و از آنها استفاده کنید. درواقع ریدایرکت 301 تضمین کننده حفظ زحمات شماست و استفاده از آن برای یک سایت که بعضی از آدرس های آن تغییر پیدا کرده اند لازم و ضروری می باشد.

الگوریتم ها و خزنده های گوگل به محض مواجهه با ریدایرکت 301 به صورت دائمی اعتبارات صفحه فعلی را به صفحه ای که شما ریدایرکت را روی آن انجام داده اید، منتقل می کنند. این دائمی بودن و همیشگی بودن می تواند کمی ترسناک به نظر برسد و باید در استفاده از آن دقت کنید. این سوال که در چه مواردی میتوان از ریدایرکت 301 استفاده نمود در بخش بعدی به طور کامل بررسی خواهد شد.

دامنه کاربرد ریدایرکت 301

همانطور که دیدیم ریدایرکت 301 میتواند اعتبار صفحه را همراه با ریدایرکت کردن کاربران به صفحه جدید برای شما محقق کند. اما سوال اصلی اینجاست که چه زمانی نیاز خواهد شد تا از چنین مکانیزمی استفاده کنیم و در چه صورتی باید به سراغ همچین چیزی برویم. در ادامه به معرفی مواردی که استفاده از ریدایرکت 301 برای آنان لازم و ضروری می باشد خواهیم پرداخت و این موارد را با هم بررسی می کنیم.

دامنه کاربرد ریدایرکت

ریدایرکت از یک سایت به سایتی دیگر

اگر بخواهید یک صفحه از یک سایت را به صفحه ای از سایت دیگر ریدایرکت کنید، استفاده از ریدایرکت 301 می تواند تمام اعتبار و رتبه ای که صفحه سایت اول در گوگل به دست آورده است را به صفحه جدیدی که به عنوان مقصد انتخاب کرده اید مرتبط کند. البته به این صورت نیست که این کار یک روزه انجام شود، اما رشد صفحه مقصد شما با توجه به صفحه اول یا همان صفحه مبدا خیلی سریعتر خواهد بود.

دقت داشته باشید که این انتقال اعتبار به صورت دائمی خواهد بود و اگر قصد دارید تا روزی سایت مبدا را نیز فعال کنید باید از ریدایرکت 302 برای این کار استفاده کنید.

ریدایرکت از زیر دامنه به دامنه اصلی

انتقال صفحاتی که در زیر دامنه قرار داشته اند، یکی از مواردی است که خیلی از وب مستر ها با آن سروکار دارند. معمولا در ابتدای کار برای بخش بندی و نظم دادن به وضعیت سایت و یا شاید هم استفاده از جنبه های نمایشی آن، خیلی از مدیران کسب و کارها برای هر شاخه ای از کار خود یک زیر دامنه جدا را ایجاد نموده و کار خود را روی آن دنبال می کنند و در ادامه برای تجمع کارها و سادگی مدیریت تصمیم به ادغام آنها و انتقال این صفحات به دامنه اصلی می گیرند. ریدایرکت 301 در اینجا می تواند یک ابزار ایده آل برای جلوگیری از دوباره کاری و شروع کردن از صفر باشد.

ریدایرکت از زیر دامنه

توجه داشته باشید که سئو زیر دامنه سایت های شما به صورت جدا در نظر گرفته می شود و تمامی صفحات زیر دامنه ها نیز اعتبار صفحه مربوط به خود را دارند.

ریدایرکت از HTTP به HTTPS

در صورتی که از SSL روی سایت خود استفاده نمی کردید و اکنون تصمیم به استفاده از آن گرفته اید باید در نظر داشته باشید که از نظر خزنده ها و روبات های گوگل دامنه شما تغییر کرده و به عنوان یک دامنه جدید شناسایی می شود. برای این که اعتبار دامنه قبلی خود که از HTTP استفاده می کند را داشته باشید باید از ریدایرکت 301 استفاده نمایید.

در غیر اینصورت تمامی صفحات شما از اول سئو شده و باید بدون در نظر گرفتن سوابق قبلی خود کار افزایش رتبه را برای سایت خود دنبال کنید.

ریدایرکت از www به دامنه بدون www

استفاده از www توسط خیلی از سایت ها، خصوصا سایت های قدیمی یک سنت متداول است و از اصول اینترنت به شمار می رود. اما در سال های اخیر استفاده از این نشان جهانی منسوخ شده و معمولا سایت ها به صورت نام دامنه به علاوه پسوند نمایش داده می شوند. اتفاق مهمی که در این میان رخ می دهد این است که خزنده های گوگل سایت های دارای www را از سایت های بدون این نشان جدا در نظر میگیرند و هر کدام از این سایت ها یک رتبه جدا در گوگل خواهد داشت.

در صورتی که شما نیز می خواهید از این برند سازی تبعیت کنید و این کار را انجام دهید، نیاز دارید تا با استفاده از ریدایرکت 301 دامنه با www را به دامنه بدون www ریدایرکت کرده تا اعتبار سایت شما به صورت بدون www سایت تعلق بگیرد.

تغییر پلتفرم سایت

پلتفرم های زیادی وجود دارند که با استفاده از آنها این امکان را خواهید داشت که سایت خود را با استفاده از امکانات آنها پیاده سازی کنید. در بعضی از مواقع برای بهره مندی از امکانات مناسب برای برنامه تحت وب مورد نظر شما لازم است تا از یک پلتفرم به پلتفرم دیگری بروید. به عنوان مثال در صورتی که شما بخواهید یک برنامه بزرگ تحت وب که محاسبات زیادی را دارد در سایت خود به کار بگیرید، نیاز دارید تا برنامه را به زبانی کامپایلری نوشته و در صورتی که سایت شما با زبان های PHP باشد باید به ASP تغییر پلتفرم دهید. با اعمال این تغییرات در لینک های سایت شما نیز تغییر ایجاد شده و aspx جایگزین عبارت php نوشته شده در آدرس های شما می شود.

تغییر پلتفرم سایت

ریدایرکت 301 در اینجا برای شما لازم و ضروری خواهد بود، زیرا تمامی آدرس های شما تغییر کرده و در صورتی که سایت قبلی خود را با استفاده از ریدایرکت 301 به سایت فعلی پیوند ندهید آسیب های زیادی را از این مساله خواهید دید و این تغییر پلتفرم برای شما گرانتر از آنچه به نظر می رسد تمام خواهد شد.

اکنون که دیدیم داستان از چه قرار است و ریدایرکت 301 در کجا باید وارد میدان شود و کار خود را انجام دهد، نوبت به این مساله خواهد رسید که چگونه ریدایرکت 301 را روی سایت خود پیاده سازی کرده و چگونه می توان از آن استفاده نمود. در ادامه به طور کامل به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

پیاده سازی ریدایرکت 301 روی سایت

ریدایرکت 301 را میتواند با روش های مختلفی از جمله افزونه های مختلف تا دستکاری فایل htaccess روی سایت فعال نمود و از آن بهره برد. در صورتی که یک جست و جوی ساده انجام داده باشید قطعا به مقالاتی که کدها و روش های درهم و برهمی را برای اینکار ارائه می کنند مواجه شده اید. در این مقاله از این روش ها خبری نیست و می خواهیم با هم یک روش کاربردی و خوب را بررسی کنیم و از یک راه ساده و مطمئن ریدایرکت 301 را پیاده سازی کنیم.

بهترین کاری که شما برای ریدایرکت 301 می توانید انجام دهید این است که مستقیم به سراغ فایل htaccess خود بروید. در تمامی دسترسی ها به سایت شما، اولین فایلی که حتی قبل از برنامه CMS شما شروع به کار می کند و به اجرا گذاشته می شود htaccess است و می تواند ایده آل ترین گزینه برای ریدایرکت 301 باشد. اما چگونه این فایل را تغییر دهیم!؟

فعالسازی ریدایرکت 301 از طریق ویرایش فایل htaccess به این صورت است که شما باید قطعه کد مربوط به ریدایرکت 301 را درون آن قرار داده و آن را ذخیره کنید، برای نوشتن این کد بسته به اینکه شما به کدامیک از علت های گفته شده در بالا می خواهید ریدایرکت را انجام دهید، ریزه کاری های فراوانی وجود دارد که کار شما را بسیار سخت خواهد کرد. اما ابزاری وجود دارد که میتوانید این تنظیمات را اعمال کرده و با زدن یک کلید کد مورد نظر خود را تحویل بگیرید.

 برای این کار باید به سراغ ” تولید کننده کد ریدایرکت 301 راپید تیبل ” بروید. در این لینک شما به یک فرم به شکل زیر دسترسی خواهید داشت.

ابزار ریدایرکت 301

همانطور که مشاهده می کنید در این فرم قرار است که اطلاعات مربوط به ریدایرکت 301 را وارد کرده تا این کار برای شما به صورت خودکار انجام شود و کد مورد نظر به شما تحویل داده خواهد شد. در اولین بخش از وارد کردن اطلاعات لازم است که شما آدرسی که میخواهید ریدایرکت 301 روی آن انجام شود یا مبدا خود را وارد خواهید کرد. در بخش بعد نیز آدرسی که میخواهید ریدایرکت 301 به آن انجا شود قرار خواهد گرفت. اکنون نوبت به انتخاب گزینه های مختلف برای ریدایرکت 301 می باشد.

تنظیمات ریدایرکت 301

همانطور که در تصویر نیز مشاهده می کنید، شما گزینه های مختلفی دارید که میتوانید از بین آنها انتخاب کنید دلیل ریدایرکت 301 شما چه بوده است تا این ابزار تمامی ریزه کاری های مربوطه را برای شما به انجام برساند. پس از انتخاب نوع ریدایرکت و زدن کلید Generate کد مورد نظر شما برایتان به نمایش در خواهد آمد. در اینجا تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که کد مورد نظر را به فایل htaccess خود انتقال داده و کار را به اتمام برسانید.

همانطور که دیدیم این روش ساده برای شما ریدایرکت 301 را به سادگی و به سرعت انجام داده و میتوانید به صورت کاملا رایگان از این ابزار حرفه ای استفاده کنید. اما ابزار های دیگری نیز وجود دارند که لازم است در مورد استفاده از آنها به شما هشدار بدهیم و بگوییم که هیچ موقع نباید از آنها استفاده شود. در بخش بعدی به معرفی این موارد خواهیم پرداخت.

استفاده از افزونه اکیدا ممنوع!

سیستم های مدیریت محتوای زیادی وجود دارند که با استفاده از افزونه های خاص و متعدد برای شما این امکان را فراهم میکنند که کارهای زیادی مانند ریدایرکت 301 را بدون هیچ زحمتی به انجام رسانده و فقط کافی است که دو لینک ساده را به آنها بدهید تا برای شما کار ریدایرکت را انجام دهند. خیلی از این ابزار ها و افزونه ها به راحتی نصب شده و بعضی افزونه های چند کاره ای هستند که ممکن است شما از قبل هم آنها را داشته باشید.

به عنوان مثال سیستم مدیریت محتوای وردپرس را در نظر بگیرید. به عنوان محبوب ترین CMS موجود در ایران خیلی از سایت ها از این سیستم استفاده می کنند و مطمئنا افزونه هایی مانند Yoast SEO، SEO Redirection، SEO Rank Math و Broken Link Checker وجود دارد که شما می توانید با استفاده از آنها ریدایرکت 301 را به سرعت هرچه تمام تر روی سایت خود پیاده سازی کنید. شاید حتی لازم نباشد برای نصب این افزونه ها وقت بگذارید و برای سایر مصارفی که دارند آنها را همین الان هم داشته باشید. اما توجه داشته باشید که پیاده سازی ریدایرکت 301 با استفاده از افزونه به هیچ عنوان کار صحیحی نیست.

افزونه ها توانایی پیاده سازی یک ریدایرکت به صورت دائمی و Permanent را برای شما نخواهند داشت. به این صورت که اگر افزونه شما غیر فعال شود تمامی تنظیماتی که برای ریدایرکت 301 اعمال کرده بودید از بین خواهد رفت. همچنین اگر بخواهید دوباره این تنظیمات را پیاده سازی کنید به مشکل بر خواهید خورد و کار ساده ای نخواهد بود زیرا تغییر در جزئیات میتواند خزنده های گوگل را گیج کرده و تا زمان پایداری کامل، سایت شما چند پله سقوط را تجربه کند.

بهترین روش برای ریدایرکت 301 این است که به وسیله کد و به صورت مناسب و درست کار را انجام دهید. ریدایرکت 301 از دسته تنظیماتی است که به اهمیت ویژه ای نیاز دارد و اشتباه در آن برای شما دردسر زیادی ایجاد خواهد نمود.

عدم استفاده از افزونه

نتیجه گیری

تغییرات دامنه و آدرس های یک سایت از مواردی است که برای هر سایتی ممکن است رخ دهد و اصلا موضوع عجیبی نیست، به همین علت مکانیزم ها و ساز و کارهایی برای این کار ارائه شده است تا با استفاده از آنها بتوانید اعتبار صفحه و یا اعتبار دامنه قبلی خود را به شکل تغییر یافته و جدید آن منتقل کنید.  ریدایرکت 301 به صورت دائمی این کار را برای شما انجام خواهد داد. روش های زیادی برای پیاده سازی ریدایرکت 301 وجود دارد که مطمئن ترین آن استفاده از تغییرات در فایل htaccess است. در نظر داشته باشید استفاده از افزونه برای ریدایرکت 301 می تواند یک شمشیر دولبه برای شما باشد و کار شما را افت دهد.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها

15% تخفیف خرید 
هاست و سرور مجازی

پایان جشنواره 10 فروردین 

  کد تخفیف:NY1403
close-link