مدیریت کاربران در دایرکت ادمین

مدیریت کاربران در دایرکت ادمین
خرید هاست
میزبانی وب

بخش مدیریت کاربران در دایرکت ادمین متعلق به کسی است که بیشترین سطح دسترسی را دارد. یعنی کسی که مدیر سرور است، و می‌تواند منابع سرور را بین دیگر کاربران تقسیم کند و  مقدار مشخصی فضا و پهنای باند به هر کاربر تخصیص دهد.

اما چطور باید این کارها را انجام داد؟ در این مقاله می‌خواهیم پاسخ همین سؤال را بدهیم.

انواع دسترسی‌ها در دایرکت ادمین

در دایرکت ادمین سه نوع دسترسی می‌توان داشت:

  • دسترسی مدیر یا Admin
  • دسترسی فروشنده یا Reseller
  • دسترسی کاربر یا User
انواع دسترسی‌ها در دایرکت ادمین

نوع اول دسترسی کلی است که مدیران سرورها دارند و آموزش‌هایی که در این مقاله درباره مدیریت کاربران در دایرکت ادمین می‌دهیم، مربوط به این نوع دسترسی است.

دسترسی فروشنده در واقع یک یوزر است اما دسترسی افزودن کاربر جدید و تخصیص منابع را هم دارد. بیشتر افرادی که در پشتیبانی هاست‌ها می‌بینید این نوع دسترسی را دارند. اگر می‌خواهید به عنوان نماینده فروش هاست فعالیت کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله «گرفتن نمایندگی هاست» را هم بخوانید.

دسترسی سطح کاربر هم همان سطح دسترسی است که وقتی یک هاست می‌خرید دارید، یعنی فقط می‌توانید به منابعی که برای سایت و دامنه خود تهیه کرده‌اید، دسترسی داشته باشید.

ساخت کاربر جدید در دایرکت ادمین

برای ساخت کاربر جدید در دایرکت ادمین باید وارد قسمت Account manager شوید و از آنجا add new user را انتخاب کنید.

ساخت کاربر جدید در دایرکت ادمین

اگر تم دایرکت ادمین شما متفاوت است، مشکلی نیست بازهم باید از همین بخش اقدام کنید، مانند تصویر زیر:

ساخت یوزر جدید در دایرکت ادمین

با انتخاب این قسمت، وارد صفحه‌ای خواهید شد که از شما اطلاعات کاربر جدید را می‌خواهد. کافی است اطلاعات کاربر جدید را وارد کنید و در انتها دکمه Submit را فشار دهید.

اضافه کردن کاربر در دایرکت ادمین

حالا کاربر شما اضافه شده است و با اطلاعاتی که داده‌اید اعم از (ایمیل و نام کاربری) هر کاربر به پنل کاربری خود دسترسی خواهد داشت.

اگر دقت کرده باشید، در یکی از فیلدهای این صفحه از شما می‌خواهد User package را انتخاب کنید یا تعین کنید کاربر چقدر منابع در اختیار داشته باشد، این قسمت مربوط به اختصاص منابع به کاربر است که آن را در بخش بعدی مقاله توضیح می‌دهیم.

اختصاص منابع به یک کاربر در دایرکت ادمین

هنگام اضافه کردن کاربر جدید به دایرکت ادمین، باید تعیین کنیم می‌خواهیم چقدر فضا و پهنای باند و… در اختیار او قرار دهیم. برای تنظیم این قسمت باید در صفحه add new user از طریق فیلد user package اقدام کنیم.

اختصاص منابع به یک کاربر در دایرکت ادمین

اگر قبلاً پکیج‌های مختلفی برای ارائه به مشتریان هاست خود اختصاص داده‌اید، کافی است از این قسمت نوع پکیج را انتخاب کنید. اما اگر چنین کاری را انجام نداده‌اید یا می‌خواهید منابع اختصاصی ویژه‌ای در اختیار کاربر قرار دهید، باید دکمه Customize را بزنید و از صفحه بازشده، امکاناتی که می‌خواهید را در اختیار کاربر جدید قرار دهید.

در این بخش است که می‌توانید تعیین کنید، کاربر جدید چقدر فضا و پهنای باند و چه تعداد ساب‌دامین و… در اختیار دارد.

اضافه کردن پکیج هاست در دایرکت ادمین

برای اینکه پکیج های مختلف تعریف کنید و مشتریان هاستینگ شما از بین آن پکیج‌ها یکی را انتخاب کنند، باید در کنترل پنل دایرکت ادمین، از بخش Account manager وارد قسمت Manage user packages شوید، و در این بخش از مدیریت کاربران در دایرکت ادمین پکیج‌های مورد نظر خود را تعیین کنید.

اضافه کردن پکیج هاست در دایرکت ادمین

مدیریت کاربران در دایرکت ادمین

بعد از تعریف کاربر جدید در دایرکت ادمین می‌توانید باز هم کاربران را مدیریت کنید، و علاوه بر مشاهده گزارش‌ عملکرد تمام کاربران، تغییرات دلخواه را درباره آن‌ها اعمال کنید.

گزارش کاربران در دایرکت ادمین

برای اینکه گزارشی از عملکرد کاربر و میزان مصرف او از منابع را ببینید، باید از قسمت account manager وارد بخش show all my users یا بخش my users شوید. در این بخش کاربران شما لیست شد‌ه‌اند.

گزارش کاربران در دایرکت ادمین

برای دیدن گزارش هر کاربر، کافی است روی username او کلیک کنید، و از صفحه بازشده سربرگ usage statistics را انتخاب کنید. در این قسمت گزارش کاملی از عملکرد user مشاهده خواهید کرد.

دریافت گزارش کاربران در دایرکت ادمین

مدیریت کاربر در دایرکت ادمین : تغییر پکیج و…

برای مدیریت کاربر در دایرکت ادمین و انجام کارهایی مثل تغییر پکیج و منابعی که در اختیار او وجود دارد، یا حذف او یا لاگین کردن به عنوان آن کاربر، باید مثل مرحله قبل، روی نام کاربر کلیک کنید. حالا در صفحه بازشده

  • برای تغییر پکیج کاربر سربرگ Modify را انتخاب کنید.
  • برای حذف کاربر هم از بالای همین صفحه، گزینه delete user را انتخاب کنید.
  • برای لاگین کردن به عنوان این کاربر از بالا گزینه login asرا انتخاب کنید.

با زدن دکمه + در انتهای سمت راست منوی هر کاربر هم می‌توانید به انجام بعضی از این تغییرات دسترسی سریع داشته باشید.

خلاصه و نتیجه‌گیری

در این مقاله از سری مقالات آموزشی «مارال هاست» به آموزش مدیریت کاربران در دایرکت ادمین پرداختیم، و اصلی‌ترین کارهایی که در این زمینه می‌توان انجام داد را توضیح دادیم.

برای آشنایی بیشتر با  Direct Admin پیشنهاد می‌کنیم، این مقالات را نیز ببینید: «دایرکت ادمین چیست» «بازگردانی بکاپ در هاست سی پنل و دایرکت ادمین».

منتظر انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها