تست آپتایم سایت ؛ اقدامی ضروری در کنترل بازدهی سایت

تست آپتایم سایت
خرید هاست
میزبانی وب

وقتی صحبت از بازدهی سایت به میان می آید، موارد زیادی است که یک وبمستر باید به آنها توجه کند و سایت خود را بالا و پایین کند تا تمامی آنها را بررسی کرده و از بهینه بودن عملکرد مطمئن شود. سرعت سایت، ارائه خدمات سایت، بررسی سئو سایت، بررسی تجربه کاربری در سایت، بررسی چگونگی رفتار کاربران در سایت و کلی مورد دیگر که برای داشتن یک سایت ایده آل باید رعایت شود و در نظر گرفته شود. تست آپتایم سایت یکی از این موارد است که باید حتما به آن توجه شود. قطعی در هاست و یا سرور که میتواند منجر به قطع شدن و از دسترس خارج شدن سایت شما شود جزو موارد مهمی است که باید به آنها توجه ویژه داشته باشیم. در این مقاله به بررسی این مساله خواهیم پرداخت.

آپتایم چیست!؟

در ابتدای این مقاله در مورد کارهایی که وبمستر باید برای بررسی بازدهی سایت خود انجام دهد صحبت کردیم و دیدیم که تست آپتایم سایت یکی از این کارها بوده و هر وبمستری باید به این مسئله توجه داشته باشد! اما آپتایم چیست و دقیقا چه کاری را انجام می دهد!؟

آپتایم به معنی مدت زمانی است که سایت شما به صورت تمام و کمال در اختیار مراجعان قرار داشته و همه چیز مرتب بوده است. در زمان آپتایم هر کاربری که به سایت شما وارد شده است، توانسته است که محتوایی که شما روی سایت قرار داده اید را بازدید کند، به تمامی محصولات شما دسترسی داشته و یا هر سرویس دیگری که از طریق سایت خود ارائه می کنید را مشاهده کرده و امکان استفاده از آنها را داشته است.

آپتایم چیست

معیار آپتایم در واقع به ما می گوید که سایت سالم بوده است و یا از دسترس خارج شده است. مطمئنا برای شما پیش آمده است که وقتی وارد یک سایت می شوید، با صفحه ای مربوط به اینکه سایت موقتا از دسترس خارج است مواجه شوید، و یا بدتر از آن سایت به طور کلی قطع شود و یا مواردی مانند ارور های مختلف مثل 404 و یا صفحه سفید به شما نشان داده شود. در این حالت ها سایت کارکرد خود را از دست خواهد داد و می توان گفت که از زمان آپتایم سایت کم می شود.

معیار آپتایم معمولا با درصد ارائه می شود. به این صورت که برای یک سایت عادی معیار آپتایم به صورت 99.9 درصد می باشد. به این معنی که شما از هر هزار بار مراجعه به سایت تنها یک بار احتمال مواجه شدن با یک سایت خراب را خواهید داشت. اگر دقت کرده باشید یکی از مواردی که هاستینگ های مختلف برای رقابت به کار می گیرد معرفی ضریب آپتایم بالاتر می باشد.

چرا آپتایم سایت مهم است

اهمیت آپتایم سایت برای اینکه یک سیستم منسجم کاری داشته باشید، خصوصا در کسب و کارهایی که محوریت اصلی آنها سایت فروشگاهی شان می باشد بسیار بالا خواهد بود. وقتی صحبت از آپتایم به میان می آید، در واقع در حال بحث در مورد این هستیم که سایت شما چه مدت زمانی درست کار می کند. دقیقا به این معناست که سایت شما قطعی دارد یا خیر.

شاید مقدار کمی قطعی چیز خاصی به نظر برسد اما وقتی مشتریان شما سایت شما را قطع ببینند قطعا به سراغ سایت دیگری خواهند رفت. وقتی به مسیر وارد شدن یک کاربر به سایت از طریق گوگل، تبلیغات و یا هر روش پر دردسر دیگر، جذب کاربر به عنوان یک علاقه مند به محصولات شما، راهنمایی و هدایت او به مسیری که باید طی کند، انتخاب محصولات و همینطور پرداخت پول و تبدیل شدن به مشتری فکر کنیم، می بینیم که از دست دادن حتی یک مشتری می تواند واقعا غیر قابل قبول باشد. پس توجه داشته باشید که تست آپتایم سایت میتواند بسیار مهم و ضروری باشد.

تست آپتایم سایت به شما کمک می کند که بدانید در چه ساعتی سایت شما دچار مشکل شده است و این مشکل از چه ناحیه ای بوده است. در اینصورت به برطرف کردن آن شما این امتیاز را خواهید داشت تا از مشکلاتی که آنها را بررسی کردیم به سلامت عبور کنید و درگیر آنها نشوید. اما تست آپتایم سایت چگونه باید انجام گیرد و چه روش هایی برای این کار وجود دارد!؟

اهمیت آپتایم

تست آپتایم سایت چگونه انجام میشود!؟

شما برای تست آپتایم سایت روش ها و ابزار های مختلفی را دارید. برای بررسی بالا بودن سایت و آپ بودن آن ساده ترین روش نوشتن نام سایت در مرورگر اینترنت و مراجعه به سایت است. با این روش ساده میتوانید ببینید که سایت سالم است یا خیر. اما مطمئنا شما نمیتوانید 24 ساعت شبانه روز پای سیستم خود و در سایتتان باشید تا ببینید که سایت کار می کند یا خیر. پس روش های دیگری نیز وجود دارند که شما میتوانید با استفاده از آنها تست آپتایم سایت را انجام دهید و متوجه شوید که در چند مدت گذشته وضعیت سایت شما به چه صورت بوده است و آیا نیاز به بررسی سایت دارید یا خیر. برای تست آپتایم سایت شما دو روش متداول را در اختیار دارید:

چک کردن لاگ هاست و سرور

یکی از ساده ترین روش هایی که برای تست آپتایم سایت می توانید به آن رجوع کنید، چک کردن لاگ هاست و سرور شماست. با استفاده از لاگ سرور شما این امکان را دارید که بدانید دقیقا در سایت شما جه اتفاقی افتاده است. حتی میتوانید متوجه شوید که کدام کاربر چه کاری را انجام داده است و به چه تصویر و یا متنی توجه خاصی داشته است.

به نظر می رسد که وقتی شما چنین قابلیت هایی را دررید، تست آپتایم سایت کاری ساده به نظر برسد و بتوانید به طور دقیق بررسی کنید که در چه زمانی قطعی داشته اید. یکی از برتری های مهم استفاده از این روش نسبت به سایر روش ها این است که در اینجا شما میتوانید دلیل این قطعی و اتفاقی که دقیقا باعث شده است تا این قطعی رخ دهد را نیز بررسی کنید.

ابزار تست آپتایم

استفاده از ابزار ها

ابزار های زیادی وجود دارند که میتوانند در مورد عملکرد سایت گزارش های خوبی را به شما بدهند. به عنوان مثال شما میتوانید با استفاده از افزونه های مختلف روی وردپرس آمارهای بازدید سایت خود را بررسی کنید و یا با استفاده از ابزار GTMetrix سرعت سایت خود را بسنجید(برای اطلاعات بیشتر به مقاله آموزش GTMetrix مراجعه کنید).

اصولا این ابزار ها برنامه های تحت وب می باشند که بعضی باید بابت استفاده از آنها پرداخت نیز داشته باشید. در این برنامه ها شما میتوانید خیلی روان تر و راحت تر از لاگ سرور و پیچیدگی هایی که دارد متوجه شوید که در سایت شما چه می گذرد. اما به نسبت اطلاعات کمتری را دریافت خواهید کرد و برای اطلاعات تخصصی تر بهتر است که به همان لاگ سرور مراجعه کنید. اما توجه داشته باشید برای تست آپتایم سایت ابزار ها میتوانند فوق العاده ساده تر و بهینه تر باشند.

تست آپتایم سایت توسط یکی از این ابزارها به صورت رایگان و حرفه ای انجام می پذیرد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

UptimeRobot یک ابزار تست آپتایم سایت

در صورتی که بخواهید تست آپتایم سایت را با یک ابزار حرفه ای انجام دهید، آپتایم روبوت برای شما یک گزینه خوب و ایده آل خواهد بود. در این بخش از مقاله قصد داریم تا به صورت کامل این سایت را معرفی کرده و آموزش کامل کار با آن را ارائه کنیم.

در اولین کار برای تست آپتایم سایت شما باید به آدرس uptimerobot.com مراجعه کنید. در اینجا شما با سایت زیر مواجه خواهید شد.

سایت آپلود روبوت

ثبت نام در آپتایم روبوت

برای استفاده از خدمات تست آپتایم سایت با استفاده از ابزار آپتایم روبوت نیاز دارید که در سایت ثبت نام کنید. برای ثبت نام در سایت کافی است با کلیک بر روی گزینه Register for Free که در بالا و سمت راست مشاهده می کنید به صفحه ثبت نام بروید و اطلاعات خود را تایید کنید.

ثبت نام در آپتایم روبوت

برای ثبت نام در این سایت شما به تنها چیزی که نیاز دارید، یک ایمیل و انتخاب یک نام کاربری خواهد بود. توجه داشته باشید که در وارد کردن پسورد دقت لازم را داشته باشید. زیرا تکرار پسورد از شما خواسته نمی شود و با اشتباه وارد کردن آن اکانت شما روی پسورد اشتباه ایجاد خواهد شد.

پس از تایید ثبت نام یکی ایمیل حاوی لینک فعال سازی برای شما ارسال می شود که با استفاده از آن می توانید اکانت خود را فعال کنید. تا قبل از فعالسازی اکانت اجازه کار خاصی به شما داده نخواهد شد.

فعالسازی مانیتورینگ برای تست آپتایم سایت

بعد از فعالسازی اکانت و ورود به پنل کاربری، نوبت به آن میرسد که برای تست آپتایم سایت اطلاعات سایت مورد نظر خود را وارد نمایید. برای اینکار باید روی دکمه Add a Monitor کلیک کنید تا فرم اضافه کردن سایت جدید برای شما نمایش داده شود.

مانیتورینگ سایت

در این فرم شما با انتخاب نوع مانیتوری که میخواهید انجام دهید، اطلاعاتی مانند آدرس، انتخاب یک نام برای این مانیتور خاص و همینطور بازه ای که میخواهید سایت شما در آن چک شود را انتخاب می کنید. انتخاب نام به این منظور خواهد بود که این سایت به شما اجازه اضافه کردن سایت های زیادی را می دهد و شما با استفاده از یک اکانت آپتایم روبوت میتوانید به صورت همزمان تست آپتایم سایت را روی چند سایت انجام دهید، و کار مانیتورینگ را انجام دهید.

انتخاب بازه زمانی نیز به این معنی خواهد بود که شما میخواهید روبات های کنترل کننده آپتایم روبوت تست آپتایم سایت را چند دقیقه یکبار انجام دهند. اگر شما بازه را هر 10 دقیقه یکبار در نظر بگیرید و سایت شما در بین این ده دقیقه هایی که آپتایم روبوت سایت شما را چک میکند غیر فعال باشد، اطلاعات این قطعی ها به شما نخواهد رسید. پس اگر سایتی شلوغ و پر بازدید دارید، باید این زمان را روی بازه کمتری قرار دهید تا سریعتر متوجه شوید که سایت شما قطع شده است.

همینطور شما این امکان را دارید تا ایمیل خود را به عنوان گزینه ای که در صورت قطعی پیام هشدار برای آن ارسال خواهد شد معرفی کنید. برای این کار کافی است تیک درون فرم ورود اطلاعات را بزنید. در اینصورت وقتی سایت شما دچار قطعی شود، آپتایم روبوت نتیجه منفی تست آپتایم سایت به صورت بلادرنگ برای شما ارسال خواهد کرد و شما متوجه این قطعی و به اصطلاح داون شدن سایت خواهید شد.

نتایج مانیتورینگ تست آپتایم سایت

وقتی که شما اکانت خود را ایجاد کنید، در ابتدا با یک پروفایل خالی از سایت مواجه خواهید شد. این امر به این دلیل است که سایت شما هنوز چک نشده و اطلاعاتی از این سایت در دسترس نیست. بعد از اینکه شما سایت خود را وارد کرده و مدت زمان خاصی مثلا چند روز از این ثبت بگذرد، می توانید یک نتیجه منسجم را از مانیتورینگ دریافت کنید. نتیجه مانیتورینگ به این صورت به شما ارائه خواهد شد:

نتایج آپتایم روبات

همانطور که در تصویر مشاهده میکنید شما به صفحه ای دسترسی خواهید داشت که در آن به صورت کامل اطلاعات مربوط به تست آپتایم سایت قرار دارد و می توانید به آنها دسترسی داشته باشید. در این صفحه اولین المانی که به شما ارائه خواهد شد مدت زمان پاسخگویی سایت شما است که ب صورت میلی ثانیه به شما معرفی می گردد و می توانید آن را به صورت نمودار نیز مشاهده کنید. این اطلاعات به شما کمک می کنند که بدانید در 24 ساعت گذشته در چه ساعاتی سایت شما سریع عمل کرده و در چه ساعاتی سایتی کند داشته اید.

وضعیت فعلی فایل یا همان Current Status مورد بعدی خواهد بود که با دو نشان سبز با متن Up و یا با نشان قرمز و نوشته Down به شما اعلام می کند که در حال حاضر وضعیت سایت شما از چه قرار است و آیا اکنون سایت بالا است و یا داون(Down) شده است. بعد از این مورد نیز نتیجه تست آپتایم سایت به صورت درصدی و با دقت سه رقم اعشار در اختیار شما قرار داده خواهد شد. پس از این گزینه نیز به شما اعلام میگردد که سایت شما آخرین بار کی داون شده است و آخرین قطعی شما در چه تاریخی بوده است.

بعد از این اطلاعات بخش Latest Events قرار دارد. در این بخش شما می توانید بازه های قطعی، بازه های بالا بودن سایت، زمان شروع مانیتورینگ و یا توقف و شروع مجدد آن را مشاهده کنید. این اطلاعات میتواند دقیقا به شما بگوید سایت شما پس از چه مدت کارکرد، در چه تاریخ و چه زمانی، چه مدت قطعی داشته و داون شده است، و چقدر طول کشیده که مجددا فعال شود. در این بخش به صورت مورد ی میتوانید به کاملترین اطلاعات بدست آمده از تست آپتایم سایت دسترسی داشته باشید.

نتیجه گیری

تست آپتایم سایت یکی از لازم ترین و اصلی ترین مواردی است که یک وبمستر باید در نظر داشته باشد و برای بررسی سایت خود از آن استفاده کند. شما برای اینکه بتوانید وضعیت آپتایم خود را بررسی کنید میتوانید از خود سرور و یا از ابزار های مختلف برای این کار استفاده کنید. در این مقاله با هم سایت Uptime Robot را به عنوان یک ابزار رایگان و حرفه ای برای تست آپتایم سایت بررسی کردیم و به طور کامل دیدیم که باید برای مانیتورینگ یک سایت روی آن چه کار کنیم و چگونه میتوان از اطلاعاتی که به ما میدهد استفاده کرد.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها