بررسی آمار بازدید سایت از دایرکت ادمین

آمار بازدید سایت از دایرکت ادمین
خرید هاست
میزبانی وب

راه اندازی و همین طور اداره یک کسب و کار اینترنتی تکنیک ها و روش های مختلف و متعددی را دارد که باید برای اینکه کار شما موفقیت آمیز باشد از آنها استفاده کرد. اما باید توجه داشت که ارزیابی هایی که از این کارها انجام می شود می تواند یک موضوع تعیین کننده برای کسب و کار اینترنتی شما باشد و در واقع این موضوع را تعیین خواهد کرد که آیا شما در مسیر درست خود قرار گرفته اید و یا این که لازم است تغییر جهت هایی را داشته باشید. یکی از مهمترین و اصلی ترین موادی که می تواند در این خصوص به شما کمک کند که بدانید بازددهی سایت چطور بوده است، آمار بازدیدی است که سایت شما دارد و می توان گفت که مهمترین معیار برای بررسی خیلی از موارد مانند سئو سایت به شمار می رود. چک کردن آمار بازدید سایت از دایرکت ادمین روشی است که این امکان را برای ما فراهم می کند.

در واقع دایرکت ادمین سایت شما کنترل پنلی است که هاست را کنترل می کند و می تواند از سروری که سایت شما دارد دقیقا این موضوع که سایت شما به چند نفر نمایش داده شده است و سرور جند بار این سایت را به کاربران ارائه کرده است را دقیقا به ما بگوید. در این مقاله قصد داریم که به صورت کامل آمار بازدید سایت از دایرکت ادمین را بررسی کنیم و ببینیم که این کنترل پنل از چه روشی و چطور این اطلاعات را در اختیار ما می گذارد و مهمتر از آن ما برای این که به سراغ این اطلاعات برویم باید چه کاری را انجام دهیم. البته قبل از آموزش کنترل آمار بازدید سایت از دایرکت ادمین لازم است کمی در مورد انواع روش هایی که برای مشاهده آمار بازدید سایت وجود دارند کمی بیشتر صحبت کنیم و با این روش ها آشنا شویم.

روش های بررسی آمار سایت

همانطور که در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره کردیم، درک اینکه کارهای شما برای جلب نظر کاربران در سایتتان و بالا بردن بازدهی ای که سایت دارد، تا ه اندازه موفقیت آمیز بوده است از مورادی است که باید توجه ویژه ای را به آن داشته باشید در غیر اینصورت ممکن است که باعث اهمال هزینه های بالایی برای شما شود و از بازار جا بمانید. در این رابطه باید بگوییم که روش های مختلفی برای این کار وجود دارد. شما می توانید بعد از در پیش گرفتن یک مسیر و استراتژی برای سئوی خود و یا برای بالا بردن فروش سایت منتظر بنشینید تا درآمد شما زیاد شود، که باید گفت این مسیر  به هیچ عنوان عاقلانه به نظر نمی رسد اما شاید باور نکنید که خیلی از کسب و کار ها واقعا به این صورت عمل می کنند و روش هایی که برای سایت خود استفاده می کنند دست کمی از این کار ندارند.

روش های بررسی آمار سایت

این کار دقیقا مانند این میماند که آشپزی که در حال پختن غذا است، وقتی که غذا را برای سرو شدن در ظرف کشید از آن بچشد و مزه آن را امتحان کند، طبیعتا الان دیگر بسیار دیر شده است و اگر غذای ما شور یا بی نمک باشد کاری از دست آشپز بر نمی آید. این در حالی است که فرایند طبخ غذا نیاز به یک کنترل مستمر دارد. در مورد سایت و بازدهی ای که دارد هم باید گفت که با یکی از همین موارد رو به رو هستیم که شما باید آن را به صورت دوره ای و گام به گام روی سایت خود کنترل کرده تا بتوانید فعالیت هایی که انجام می دهید و محتوایی که روی سایت خود ارائه می کنید را با آن هماهنگ کنید.

به طور کلی می توان گفت که کنترل آمار بازدید سایت از دایرکت ادمین یا هر سیستم دیگری که شما آن را انتخاب کرده باشید، روندی تقریبا ثابت دارند، ابزار های زیادی برای این کار وجود دارند و باید گفت که روش های استفاده از این ابزار ها هم خود دسته و بندی های مختلف و زیادی را شامل می شوند و در صورتی که بخواهیم از زاویه بالا به این مسیر ها نگاه کنیم روش هایی پر پیچ و خم را مشاهده می کنیم که هر کدام از آنها کاربرد های خاص خود را دارند.

به طور مثال برای بررسی آمار کاربرانی که با کلمات کلیدی مختلف از گوگل وارد سایت شما شده اند می توان از گوگل سرچ کنسول استفاده کرد و همین طور برای بررسی فروش ها موفقی که داشته اید و مسیر هایی که در سایت شما طی شده است و به نوعی بررسی کمپین های تبلیغاتی شما، گوگل آنالیتیکس که رد مقاله گوگل آنالیتیکس چیست به صورت کامل در مورد آن صحبت کردیم می توانند از گزینه هایی باشند که بهترین کاربرد ها را به ما ارائه می کنند. اما اگر بخواهیم بگوییم که چطور می توانیم از بازدید های کلی سایت خود اطلاع داشته باشیم، باید گفت که هاست شما تنها کسی است که می تواند فارغ از این که بازدید کننده شما از گوگل آمده است و یا آدرس سایت شما را مستقیما در مرورگر خود وارد کرده است به شما بگوید که اوضاع سایت شما چطور می باشد.

راه های بررسی آمار سایت

در ادامه قبل از این که آموزش بررسی و کنترل آمار بازدید سایت از دایرکت ادمین را شروع کنیم، کمی هم در مورد این که آمار بازدید سایت از هاست به صورت کلی به چه صورتی می باشد و چه طور عمل می کند صحبت خواهیم کرد.

بررسی آمار بازدید سایت از هاست

همانطور که گفتیم با وجود تمامی ابزار های مختلفی مانند سرچ کنسول و آنالیتیکس و افزونه هایی که می توانند به شما آمار سایتتان را بدهند و بگویند که چقدر در کج بازدید کننده داشته ایدف یکی از مهمترین محل هایی که می توان آمار سایت را از آن استخراج کرد هاست شما می باشد. در واقع باید گفت که خیلی از افزونه ها و ابزار ها، مانند افزونه WP Statistics در وردپرس که ان را در مقاله افزونه WP Statistics به صورت کامل مورد بررسی قرار دادیم هم برای آمار گیری خود از آماری که هاست دارد استفاده می کنند.

در مورد این آمار ها باید گفت که سیستم کاری یک سایت اینترنتی به این صورت است که وقتی کاربری بخواهد به این سایت دسترسی داشته باشد، لازم است که یک در خاست یا Request از سیستم کاربر در بستر اینترنت ارسال شده و به سروری که سایت روی آن قرار گرفته است برسد. سرور به این درخواست پاسخ خواهد داد و اطلاعات مورد نیاز را از پایگاه داده استخراج کرده و آنها راب رای کاربر ارسال می کند. این اطلاعات در مرورگر کاربر نمایش داده خواهد شد و کاربرد سایت ما را خواهد دید.

بررسی آمار بازدید سایت از هاست

بنا به دلایل مختلفی که یکی از آنها دلایل امنیتی می باشد، سرور ها یک لاگ بزرگ دارند که تمامی این درخواست ها با مشخصاتی که درخواست کننده دارد در آنها ثبت می شود که اصطلاحا به آن لاگ سرور گفته می شود. این لاگ مجموعه ای از رکورد های اطلاعاتی را دارد که در هر رکورد یک خط به صورت کامل گفته است که کاربر به چه صفحه ای از کدام سایت دسترسی داشته و آیا این دسترسی کامل انجام شده یا خیر و مدت زمانی که کاربر در صفحه بوده است چه مقداری بوده است.

در واقع لاگ سرور تمامی این اطلاعات را مو به مو دارد و کاری که هاست انجام می دهد این است که به وسیله برنامه های جانبی ای مانند Weblizer که روی آن نصب می شوند، این اطلاعات را به صورت دسته بندی شده و مرتب از سرور بیرون می کشد و آنها را مرتب سازی می کند و در اختیار کاربران قرار می دهد. عموما تمامی کنترل پنل ها مکانیزم هایی از این دست را دارند و این مکانیزم ها می توانند اطلاعات خوبی را برای بررسی سایت در اختیار کاربر بگذارند. امکاناتی که برای آمار بازدید سایت از دایرکت ادمین وجود دارد هم یکی از همین موارد به شمار می آید که ویژگی های خوبی را در اختیار ما می گذارد و در ادامه آن را به صورت کامل با هم بررسی خواهیم کرد.

آموزش بررسی آمار بازدید سایت از دایرکت ادمین

برای این که بتوانیم آمار بازدید سایت از دایرکت ادمین کار کنترل آمار بازدید سایت از دایرکت ادمین را انجام دهیم، لازم است که به سراغ کنترل پنل سایت خود رفته و در آنجا با چند کلیک ساده این موارد به ما نمایش داده خواهد شد. برای این که این کار را انجام دهیم، اولین کاری که باید انجام شود این است که وارد کنترل پنل سایت خود بوشمی. برای این کار لازم است که آدرس کنترل پنل خود را نوشته و در ادامه آن عبارت :2222 را تایپ کنیم.

در این حالت صفحه ورود به دایرکت ادمین برای ما نمایش داده خواهد شد که با وارد کردن اطلاعات کاربری می توان به کنترل پنل وارد شده و منوی داشبورد دایرکت ادمین در اختیار ما خواهد بود:

داشبورد دایکرت ادمین

بعد از این کار شما باید گزینه Site Summary / Statistic / Logs را از منوی System Info & Files انتخاب کنید:

انتخاب لاگ ها

بعد از انتخاب این گزینه صفحه ای برای شما نمایش داده خواهد شد که در آن می توانید سایت هایی که روی هاست قرار دارند را با ویژگی های متعددی ک برای هر کدام از آنها وجود دارد مشاهده کنید:

انتخاب دامنه برای بررسی

همانطور که دیدیم عنوانی که برای این صفحه انتخاب شده بود، یک عنوان سه بخشی است که هم می توان از آن لاگ سرور، چکیده ای از اطلاعات سایت و پیکربندی هایی که دارد و همینطور آمار بازدید سایت از دایرکت ادمین را مشاهده کرد. گزینه های اصلی که برای مشاهده آمار می تواند در دسترس ما باشد و برای این کار از آنها استفاده می شود در داخل خود دامنه ای قرار دارد که مد نظر ما می باشد. برای این که به این موارد دسترسی داشته باشیم لازم است که روی نام دامنه کلیک کنیم، با انجام این کار صفحه زیر به شما نمایش داده می شود:

صفحه اطلاعات Webalizer

برنامه ای که کنترل پنل دایرکت ادمین برای تحلیل داده ها از آن استفاده می کند Webalizer نام دارد. این برنامه یکی از معروف ترین برنامه هایی است که می تواند تحلیل های سروری را انجام داده و این اطلاعات را به صورت نموداری در اختیار ما قرار دهد. در رابطه با این که این ابزار چیست و چطور کار می کند باید گفت که در اینجا با یکی از ابزار های قدیمی برای تحلیل لاگ ها طرف هستیم.

در واقع این دسته از ابزار های تحلیلی که با نام تجلیل کننده های لاگ یا همان web log analysis software ها شناخته می شوند از ابزار های مهمی هستند که می توانند آنچه که در وب اتفاق می افتد را از روی لاگ ها به صورت کامل و به شکلی قابل درک برای ما ارائه کنند. Webalizer یکی از برنامه های قدیمی در این حوزه است که برای اولین بار در سال 1997 ارائه شده است و اکنون به بیش از 30 زبان ترجمه شده است.

نمودار هایی که در تصویر بالا مشاهده می کنید، نتایج تحلیل هایی هستند که این افزونه دایرکت ادمین از تحلیل لاگ سرور به دست آورده است. اما همانطور که مشاهده می کنید این نمودار ها معیار های مختلفی دارند که کمی عجیب به نظر می رسند و باید گفت که با خیلی از نمودار ها و اطلاعاتی که ابزار هایی مانند آنالیتیکس و سرچ کنسول ارائه می کنند تفاوت دارند.

در ادامه این موضوع که هر کدام از این نمودار ها چه مواردی را ارائه می کنند و روش تحلیل آنها به چه صورتی است صحبت خواهیم کرد:

معیار های ارائه شده در Webalizer

وقتی که ما به صفحه نمایش اطلاعات مربوط به بازدید های سایت خود برویم می توانیم یک نمودار سه بخشی و یک جدول بزرگ که پر از اعداد درهم و برهم است را مشاهده کنیم. در واقع هر دوی آنها یک نوع از داده ها را برای ما نمایش می دهند. در داده های جدولی می توان آمار بازدید های سایت را به صورت ماهیانه مشاهده کرد که جزینه ها و معیار های مختلفی را دارند.

برای درک بهتر این موضوع که این نمودار ها و جدولی که مشاهده می کنیم چه کاری را انجام می دهند لازم است که ابتدا معیار های آنها را بررسی کنیم و ببینیم که هر کدام از این اعداد نشان دهنده چه چیزی هستند. در صورتی که نکاهی به جدولی که در اختیار داریم بیندازیم، می توانیم هر کدام از این معیار ها را در ستون های جدول مشاهده کنیم:

معیار های ارائه شده در Webalizer

هر کدام از این معیار ها معنی و مفهوم خاص خود را دارند که به این صورت می توان آنها را معرفی کرد:

Hits: این بخش مربوط به تعداد درخواست هایی است که برای سرور شما ارسال شده است و در واقع تعداد مواردی است که کاربران می خواستند که به سایت شما دسترسی داشته باشند.

Files: این بخش ارائه کننده پاسخ هایی است که برای کاربران ارسال شده است. در واقع درخواست های Hit شده می توانند با File ها پاسخ داده شوند، البته باید گفت که بعضی از Hit ها ممکن است که هیچ پاسخی نداشته باشد و File برای آنها ارسال نخواهد شد.

Pages: در اینجا شما می توانید به تعداد بازدید هایی که از صفحات انجام شده است دسترسی داشته باشد، هر صفحه مشخص با هر بار بازدید یک بار در این شمارنده لحاظ شده است. در مورد Hit ها و File ها باید گفت که تعداد برای کاربران یکتا و IP های یکتا محاسبه می شود، به این صورت که اگر یک نفر چند بار بخواهد به سایت دسترسی داشته باشد یک بار برای آن محاسبه می شود، این در حالی است که در Pages ما برای هر بار دسترسی به یک صفحه یک شمارش را خواهیم داشت.

Visits: این قسمت مربوط به میانگین بازدید های روزانه از سایت است که در واقع Hit هایی که File را دریافت کرده اند و به صورت موفق به Pages دسترسی داشته اند در این بخش قرار می گیرند و باید گفت که این بخش هم منحصر به فرد است و بر اساس IP ها شمرده می شود. یعنی اگر کاربری دو بار به یک صفحه دسترسی پیدا کند تنها یک بار در این بخش حساب خواهد شد.

Sites: در اینجا تعداد IP های مختلفی که در دوره زمانی قصد داشته اند به سایت دسترسی داشته باشند را مورد بررسی قرار می دهد. در واقع باید گفت که در مواردی مانند Hit ممکن است که یک IP به چند صفحه دسترسی داشته باشد و این موارد محاسبه می گردد. اما این مورد تعیین کننده تعداد یکتا بودن IP ها است و اگر کسی چند بار به صفحات مختلف دسترسی داشته باشد این معیار تنها یک بار برای وی شمرده می شود.

Kbytes: این معیار مشخص می کند که چه میزان داده ای از طرف سایت برای کاربران ارسال شده است و یا از طرف کاربران به سایت شما رسیده است. به طور کلی پهنای باند مصرفی در اینجا بررسی خواهد شد.

اکنون که می دانیم معیار هایی که برای بررسی آمار بازدید سایت از دایرکت ادمین در اختیار ما قرار می گیرند چه هستند، نوبت به تحلیل این داده ها رسیده است و باید ببینیم که این داده ها چطور به ما کمک می کنند که بدانیم در سایت ما چه خبر بوده است.

تحلیل آمار بازدید سایت از دایرکت ادمین

همانطور که دیدی معیار های مختلفی در اختیار ما قرار دارند که به صورت دو نوع نمایش جدولی و نموداری به ما ارائه شده است. اولین بخشی که می تواند یک رویکرد مقایسه ای و نسبی را از سایت در اختیار ما بگذارد نمودار داده ای است که می توانیم در تصویر زیر آن را ببینیم:

تحلیل آمار بازدید سایت از دایرکت ادمین

یکی از مهمترین مواردی که در این نمودار ها می تواند دید روند ماهیانه آنها است. به این صورت که شما به صورت ماه به ماه این موارد را در اختیار خواهید داشت. بزرگترین نموداری که در اینجا نمایش داده شده است، نموداری است که پیشرفت معیار های Hit ها یا همان درخواست ها به سایت، فایل هایی که برای کاربر ارسال شده است و همینطور صفحاتی که برای کاربر ارسال شده است را مشاهده می کنید.

این روند تعیین کننده این است که با توجه به درخواست هایی که از کاربران به ما رسیده است، چه نسبتی از آنها به صورت موفق صفحه ای را به کاربر ارائه کرده است. در صورتی که هیات ها بالا بوده و صفحات ارسالی و فایل ها پایین باشد، به این معنی است که کاربران درخواست های خود را از دست داده اند و این می تواند به دلیل مشکل در سرور و یا نشانه ای از یک حمله باشد. همینطور در صورتی که هیت ها و فایل ها بالا باشد و تعداد صفحات این به معنی این است که سایت ما بهینه نبوده و صفحات سایت ما سنگین هستند. البته ممکن است که این سنگینی صفحات برای سایت طبیعی باشد و این بسته به ماهیت سایت دارد.

یکی دیگر از مواردی که می تواند اطلاعات خوبی را به ما بدهد جدول دوم است که در سمت راست تصویر و بالا قرار دارد. این جدول نشان دهنده دو معیار Visits و Sites در کنار هم می باشد که می تواند دقیقا به ما بگوید وقتی که کاربران به سراغ سایت ما می آیند از چند صفحه از سایت ما بازدید می کنند. در صورتی که اندازه میله های نمودار یکی باشد یا به هم نزدیک باشد به این معنی است که هر کاربر تقریبا یک صفحه را مشاهده کرده و از سایت خارج می شود. اما در صورتی که اندازه Visit ها از اندازه Site فاصله داشته باشد به این معنی است که کاربران در سایت مانده و از صفحات دیگر نیز بازدید می کنند.

در نمودار سوم نیز می توانید میزان ترافیکی که روی سایت شما ایجاد شده است را ببینید و روش خوبی را برای ارزیابی پهنای باند شما در اختیارتان قرار می دهد. همانطور که می بینید داده های این نمودار ها به صورت نسبی می باشد و عدد خاصی را به ما ارائه نمی کند. برای این اعداد می توانید به سراغ جدول پایینی رفت و آنها را از این طریق مشاهده کنید.

همانطور که مشاهده می کنید داده هایی که Webalizer در اختیار ما قرار می دهند به صورت ماهیانه اطلاعات را ارائه می کنند و این مورد می تواند کمی دردسر ساز باشد و ممکن است که شما به جزئیات بیشتری در این خصوص نیاز داشته باشید. در صورتی که روی هر کدام از ماه ها کلیک کنید می توانید به جزئیات بسیار بیشتری در این خصوص دسترسی داشته باشید.

تحلیل های آمار بازدید سایت از دایرکت ادمین

البته باید گفت که از نظر کاربری این داده ها و فیلتر کردن آنها شما قابلیت فیلتر کردن و محدود کردن بازه های زمانی خاص را ندارید و به طور کلی می توان گفت که هر چند کنترل آمار بازدید سایت از دایرکت ادمین می تواند آمار دقیقی را ارائه کند اما محدودیت هایی را در ارائه آنچه که این خواهیم دارد و این موضوع می تواند کمی دردسر ساز باشد. پس بهتر است در کنار استفاده از این روش برای بررسی آمار سایت خود، روش های دیگری را هم مورد استفاده قرار دهید.

نتیجه گیری

در این مقاله با هم این موضوع که بررسی آمار بازدید سایت از دایرکت ادمین چطور انجام می شود و اصلا این روش چه اهمیتی دارد را بررسی کردیم و دیدیم که هاست تا چه اندازه می تواند در این موضوع نقش داشته باشد. در این رابطه باید گفت که هاست عموما یکی از مهمترین مواردی است که کاربران از هر کجایی که آمده باشند، باید از آن برای دسترسی به سایت استفاده کنند و این موضوع باعث شده است تا نتایج آمار بازدید سایت از دایرکت ادمین به یکی از موارد مهم تبدیل شود. در این مقاله با هم چگونگی دسترسی و همینطور تحلیل آمار بازدید سایت از دایرکت ادمین را بررسی کردیم و دیدم که این امکان داده ها را به صورت ماهیانه به ما ارائه می کند.

در صورتی که به دنبال یک ابزار دقیق تر از آمار بازدید سایت از دایرکت ادمین هستید و به امکانات بیشتری نیاز دارید می توانید سری به مقاله اتصال سایت به گوگل سرچ کنسول بزنید تا روش استفاده از یک ابزار حرفه ای را به صورت کامل در اختیار داشته باشید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها