رکورد PTR چیست و به چه دردی می‌خورد؟!

رکورد PTR چیست
خرید هاست
میزبانی وب

مدیریت یک سایت اینترنتی می‌تواند در عین ساده و سرراست بودن شما را با موارد مختلفی مواجه سازد که در ابتدا یک موضوع بسیار سخت و دشوار به نظر می‌رسند اما در صورتی که به صورت درست و اصولی با آنها برخورد کنید، خواهید دید که با یک موضوع کاملا ساده طرف هستید. یکی از این موارد که می‌تواند ظاهری ترسناک به خود بگیرد تنظیمات بخش DNS‌های سایت است که در صورتی که شما اشتباهی وارد آن شده و یک تغییر ناخواسته را ایجاد کنید، اوضاع سایت شما حسابی به‌هم‌ریخته و حتی ممکن است که خساراتی را به مواردی مانند شرایط سئو سایت وارد کند که جبران آنها وقت و هزینه زیادی را نیاز داشته باشد.

در رابطه با اینکه رکورد PTR چیست باید گفت که با یکی از رکوردهای DNS در کاربردهای خاص طرف هستیم که به نوعی عملکردی معکوس از سایر رکوردها دارد و می‌تواند کمی کار را پیچیده کند. البته باید گفت که در این مقاله به صورت کامل در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد و بعد از اتمام این مقاله علاوه بر اینکه به خوبی می‌توانید این رکورد مهم و کاربردی که دارد را درک کنید، بلکه می‌توانید کار تغییر دادن آن را روی دو کنترل پنل سی پنل و دایرکت ادمین انجام دهید. قبل از این که به سراغ خود سوال رکورد PTR چیست برویم، لازم است کمی در مورد اینکه DNS به چه صورتی کار می‌کند و سایت ما چطور به دامنه ما متصل شده است صحبت کنیم.

اتصال دامنه به سایت

یکی از موارد مهمی که در مورد سایت‌های اینترنتی باید به آن توجه داشت این است که دامنه‌ای که داریم را به سایت خود متصل کنیم. در صورتی که دقت کرده باشید وقت که شما برای راه‌اندازی یک سایت اینترنتی اقدام می‌کنید، دامنه‌ای را خریداری کرده و آن را برای خود رزرو می‌کنید، و بعد از آن فایل‌های سایت خود که می‌تواند با استفاده از یک فریم‌ورک و یا یک سیستم مدیریت محتوا راه‌اندازی شده باشد را روی یک هاست بارگذاری کنید و با کمی تنظیمات سایت شما راه خواهد افتاد و در صورتی که دامنه‌ی خود را در یک مرورگر تایپ کنید، سایت برای شما نمایش داده خواهد شد.

اتصال دامنه به سایت

اما این تنظیمات که باید انجام دهید چه هستند که می‌توانند سایت را به دامنه متصل کنند. در مورد کارکرد دامنه و سایت باید گفت که هر کدام از این بخش‌ها از دیگری به صورت کامل مجزا بوده و در صورتی که شما یک سایت اینترنتی داشته باشید، می‌توانید آن را با هر دامنه‌ای بالا بیاورید. اما روند برقراری ارتباط یک دامنه و یک هاست یک کار دو طرفه است که به وسیله مکانیزمی به نام DNS یا همان سیستم نامگذاری دامنه‌ها انجام می‌شود.

در این رابطه باید گفت که فایل‌های سایت ما که می‌توانند آن را اجرا کنند روی یک هاست قرار گرفته‌اند. این هاست یک فضای ذخیره‌سازی به همراه نیروی پردازشی لازم برای سایت است که به‌صورت مجازی‌سازی شده از یک سرور فیزیکی که در دیتاسنترها قرار دارد در اختیار ما قرار می‌گیرد (برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله دیتاسنتر چیست مراجعه کنید). این سرور یک IP دارد که باید به سایت ما متصل شده و از این به بعد هر کس نام دامنه را تایپ کرد از طریق دامنه به این IP برسد تا فایل‌ها از روی هاست ما به اجرا درآمده و این کاربر بتواند سایت ما را ببیند.

در طرف دیگر این داستان دامنه ما قرار دارد که مسئولیت آن را سازمان جهانی نام‌ها و اعداد که به اختصار آیکان (ICANN) نامیده می‌شود بر عهده دارد. در واقع اطلاعات مربوط به اینکه هر دامنه قرار است که به کدام هاست متصل باشد را این سازمان و نمایندگان و زیرمجموعه‌های آن مدیریت می‌کنند. کاری که شما برای اتصال این دو دامنه در تنظیمات انجام می‌دهید این است که به دامنه می‌گویید که باید به چه IP سروری متصل باشد و همین‌طور به هاست می‌گویید که چه دامنه‌ای قرار است برای آن اطلاعات ارسال کند.

اطلاعاتی که این کار را انجام می‌دهند دو فیلد NS یا Name Server و یک فیلد اطلاعاتی شامل IP سرور است که در تنظیمات ثبت‌کننده یا همان رجیسترار دامنه درج می شود. بعد از این تنظیمات اطلاعات مربوط به دامنه در سرورهای اینترنتی موسوم به DNS سرورها درج شده و ذخیره می‌شود. از این به بعد وقتی نام این دامنه در مرورگر درج شد و کسی بخواهد به سایت دسترسی داشته باشد، با درخواست وی ابتدا DNS سرورها کنترل شده و آدرس IP سایتی پیدا می‌شود و به آن متصل می‌شود.

در مورد رکورد‌های DNS باید گفت که وقتی دامنه‌ای به سایتی متصل می‌شود موارد مختلف و متعددی را در پی آن روی سایت ایجاد می‌کند که رکورد PTR هم یکی از همین رکوردها است و کاربرد معکوسی دارد که در واقع از دامنه می‌پرسد که به چه هاستی متصل است. در ادامه قبل از اینکه به سراغ بررسی این موضوع که رکورد PTR چیست برویم لازم است کمی در مورد انواع رکوردهای DNS هم صحبت کنیم.

انواع رکوردهای DNS و کارایی آنها

همان‌طور که در بخش قبل دیدیم DNS یکی از مکانیزم‌های مهمی است که می‌تواند تنظیمات مربوط به اتصال هاست و دامنه به هم را به صورت کامل انجام داده و سایت ما روی دامنه‌ای که داریم بالا خواهد آمد اما باید گفت که اگر به سراغ خود DNS برویم می‌بینیم که ورودی‌های زیادی در این بخش وجود دارد و در واقع خیلی از موارد کاربردی دیگری که بین دامنه و هاست انجام می‌شود، مانند سرویس‌های ایمیل و تمامی زیردامنه‌ها نیز هر کدام DNSهای مربوط به خود را دارند و علاوه بر یک IP و دو NS المان‌های دیگری مانند زمان انقضا و مواردی از این دست هم وجود خواهد داشت.

انواع رکورد های DNS و کارایی آنها

به طور معمول می‌توان گفت که تعداد 9+0 نوع رکورد DNS وجود دارد که برای اتصال دامنه و سرور مورد استفاده قرار می‌گیرند و البته کاربردهای آنها با هم متفاوت می‌باشد و در صورتی که ما انتهای بخش مربوط به سایت را مدنظر قرار دهیم می‌توانیم تعداد کمتری را برای سایت خود داشته باشیم که عموما 8 نوع رکورد را تشکیل می‌دهد و حتی در بعضی از کنترل پنل‌ها تنها 6 نوع را می‌توان ساخت و مدیریت کرد.

یکی از مهمترین این رکوردها، رکوردهای A هستند که کار اصلی آنها پیوند یک دامنه به هاست است که دسترسی وب را از این طریق ممکن می‌کنند. و اگر به سراغ بخش DNSهای سایت خود بروید می‌توانید چند مورد از این نوع DNSها را ببینید که زیردامنه‌ها و صورت‌های نوشتاری مختلف سایت مانند آدرس با استفاده از www و بدون استفاده از www را از دامنه به سایت متصل کرده‌اند و اگر آدرس را به آنها بدهید، دامنه را باز می‌گرداند.

در بین تمامی این رکوردها یک رکورد وجود دارد که شرایطی خاص دارد و می‌توان گفت که یکی از رکوردهای مهمی است که کارکردی معکوس رکوردهای A ارائه می‌کند و این رکورد چیزی جز مورد اصلی بحث ما یعنی رکورد PTR نیست. در ادامه در مورد رکورد PTR و کاربردهایش و اینکه معنی معکوس رکورد A بودن چیست صحبت می‌کنیم.

رکورد PTR چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف کلاسیک و کتابی برای این سوال ارائه کنیم باید بگوییم که رکورد PTR یکی از رکوردهای DNS در سایت است که عملکرد آن به این صورت است که برعکس رکوردهای دیگر که دامنه را به سایت متصل می‌کنند، سایت را به دامنه متصل کرده و در واقع به کسانی که از آن درخواست کرده‌اند می‌گوید که IP ارائه شده توسط این هاست از طرف کدام دامنه‌ی در حال کار است و هویت خود را به کسانی که به دنبال آن می‌باشند ارائه می‌کند.

در واقع در خیلی از کاربردها سایت شما نیاز دارد که مواردی را برای سایر سرورها ارسال کند، این سرورها می‌توانند یک api از طرف یک برنامه خاص باشند و یا یک سرور که می‌خواهید ایمیلی را به آن ارسال کنید. در این حالت است که سرور شما لازم است خود را معرفی کند و بگوید که این IP نماینده کدام دامنه است.

رکورد دی ان اس PTR چیست

رکورد PTR این کارها را برای شما انجام خواهد داد و می‌توان با استفاده از این رکورد دقیقا گفت هاستی که در حال ارسال ایمیل و یا پیامی برای سرورهای دیگر است از چه دامنه‌ای استفاده می‌کند در واقع اگر بخواهیم به صورت خلاصه بگوییم کار رکورد PTR چیست باید گفت که به دامنه‌ای اشاره می‌کند که هاست به آن وصل است.

نام این رکورد نیز از همین جا می‌آید و PTR در واقع یک عبارت کوتاه شده از واژه Pointer است که به دامنه سایت ما اشاره می‌کند. همین‌طور باید گفت که در بعضی از موارد این رکورد به عنوان reverse DNS lookup یا همان کنترل معکوس دامنه نیز به کار گرفته می‌شود. اکنون که دقیقا می‌دانیم رکورد PTR چیست وقت این رسیده است که کاربرد‌هایی که این رکورد دارد را بررسی کنیم.

کاربردهای رکورد PTR چیست؟

در رابطه با این سوال که کاربردها و کارهای انجام شده توسط رکورد PTR چیست می‌توان کاربردهای مختلفی را مثال زد که مهمترین و اصلی‌ترین آنها ارسال ایمیل از یک سرور است. وقتی که شما بخواهید ایمیل‌هایی را با استفاده از هاست خود به سرورهای مختلف ارسال کنید این موضوع که شما یک رکورد PTR داشته باشید که تاییدکننده هویت دامنه‌ی شما باشد، از موارد مهم در این زمینه خواهد بود که می‌تواند به شما کمک کند که ایمیل‌هایی را که ارسال می‌کنید از اسپم شدن نجات دهید و به عنوان یک اسپمر در وب شناخته نشوید.

یکی دیگر از کاربرد‌هایی که برای رکورد PTR وجود دارد مباحث مربوط به QoS یا همان Quality of Service است که این رکورد را هم درگیر می‌کند و می‌توان با اعلام و تایید این موضوع که سرویس‌دهنده در حال کار با چه دامنه‌ای است دست‌کاری زیادی را در اطلاعات ارسالی داشت و با سیستم کاربر تعامل کرد که بهترین کیفیت ممکن از خدمات سایت را به آن ارائه کنیم. البته باید گفت که اصلی‌ترین کاربرد این رکورد همان موارد مربوط به ایمیل می‌باشد و قرار است که ثابت کند این ایمیل و یا بسته‌ای که از طرف یک سایت در حال ارسال به سرور دیگری می‌باشد از طرف همان کسی که ادعا می‌کند رسیده است و جعلی در کار نبوده است.

کاربرد های رکورد PTR چیست

روش ساخت رکورد PTR چیست؟

در رابطه با این رکورد باید گفت که این رکورد بر خلاف رکورد‌هایی مانند رکورد A از آن دست مواردی نیست که به صورت خودکار برای شما ساخته شده باشد و در صورتی که شما برای ایمیل‌های خود به آن نیاز داشته باشید لازم است که آن را ایجاد کنید و در هاست خود این رکورد را اضافه کنید. در مورد اینکه روش ساخت و اضافه کردن رکورد PTR چیست باید گفت که در اینجا ما با یکی از رکوردهای DNS طرف هستیم و دقیقا مانند سایر رکوردهای DNS با این رکورد هم برخورد می‌شود.

برای ساخت رکورد PTR لازم است که شما وارد هاست خود شده و از بخش تنظیمات DNS ایجاد رکورد جدید را انتخاب کنید، با این کار انواع قابل ساخت از رکوردهای مختلف به شما نمایش داده خواهد شد که با انتخاب رکورد PTR گزینه‌هایی که می‌توانید انتخاب کنید همان گزینه‌های سایر رکوردها می‌باشد در اینجا لازم است که شما دو مورد Name و همین‌طور Value را برای این رکورد وارد کرده که در آن Name برابر با نام سایت و Value برابر با IP موردنظر می‌باشد تا این رکورد برای شما ایجاد شود.

نکته مهم: خیلی از کاربران تصور می‌کنند که به این علت که رکورد PTR معکوس رکورد A می‌باشد باید در Name آی پی سایت را وارد کرده و Value هم دامنه خواهد بود، اما این یک اشتباه بزرگ است و نباید خود را با آن گرفتار کنید. در مورد اینکه اوضاع رکورد PTR چیست باید گفت که دقیقا مانند سایر رکوردها ایجاد شده و عبارت PTR خودش کار معکوس کردن را انجام می‌دهد و در واقع نمایش و ارائه آن معکوس نمی‌باشد و این معکوس بودن در کاربرد اعمال خواهد شد.

روش ساخت رکورد PTR چیست

ساخت رکورد PTR در دایرکت ادمین

پیشتر در مقاله DNS در دایرکت ادمین به صورت کامل در مورد این کنترل پنل و کار کردن با رکوردهای موجود روی آن صحبت کرده بودیم. در اینجا هم دقیقا با همان روش جلو خواهیم رفت و اگر بخواهیم بگوییم که روی کنترل پنل دایرکت ادمین روش ساخت یک رکورد PTR چیست می‌توان گفت که دقیقا مانند سایر رکوردهای DNS برای این مورد عمل خواهیم کرد و تفاوتی با آنها ندارد.

اولین مرحله این است که وارد کنترل پنل خود شده که می‌توانید این کار را با اضافه کرده یک عبارت 2222: در انتهای آدرس سایت و زدن کلید اینتر انجام دهید. با این کار شما به صفحه‌ی لاگین کنترل پنل هاست خود هدایت خواهید شد و با وارد کردن اطلاعات می‌توانید منوی کنترل پنل دایرکت ادمین خود را مشاهده کنید. (برای آموزش کامل روش‌های ورود به دایرکت ادمین می‌توانید به مقاله دایرکت ادمین چیست مراجعه کنید)

دایرکت ادمین

در مرحله بعدی برای اضافه کردن رکورد PTR لازم است از منوی Account Manager گزینه DNS Management را انتخاب کنید. با این کار شما به صفحه‌ای منتقل خواهید شد که رکوردهای DNS در آن قرار دارد.

تنظیمات DNS در دایرکت ادمین

کلیک روی دکمه سبز رنگ Add Record می‌تواند باکسی را در اختیار شما قرار دهد که کار اضافه کردن یک رکورد PTR را به انجام برسانید.

اضافه کردن رکورد DNS دایرکت ادمین

در این صفحه باید نوع رکورد را روی PTR تنظیم کرده و به جای Name نام دامنه‌ی خود و در فیلد Value آی‌پی هاست موردنظر را وارد کنید تا کار به‌صورت کامل انجام شود.

تنظیمات PTR

ساخت رکورد PTR در سی پنل

در صورتی که بخواهیم کار ساخت رکورد PTR را در سی پنل انجام دهیم باید گفت تفاوت چندانی با مراحلی که در دایرکت ادمین انجام شد وجود ندارد و می‌توان این کار را به راحتی انجام داد. برای این منظور ابتدا باید وارد کنترل پنل خود شویم که تمامی کارهای لازم در این خصوص را در مقاله آموزش سی پنل هاست با هم دنبال کردیم و دیدیم که چطور باید این کار را انجام داد. ساده‌ترین روشی که می‌توان این کار را انجام داد با وارد کردن عبارت 2083: به صفحه لاگین این پنل دسترسی داشته باشید و با وارد کردن اطلاعات و ورود می‌توانید به منوی بزرگ سی پنل دسترسی داشته باشید:

ساخت رکورد PTR در سی پنل

بعد از ورود به این منو برای اینکه به تنظیمات  مربوط به DNSها و ساخت رکورد PTR دسترسی داشته باشید لازم است که به بخش Domains بروید و از آنجا گزینه Zone Editor را انتخاب کنید.

ساخت رکورد PTR در سی پنل

با این کار شما به صفحه‌ای منتقل خواهید شد که می‌توانید رکورد‌های جدید DNS خود را در آنجا ایجاد کنید. در این صفحه شما باید روی دکمه آبی رنگ Manage مربوط به دامنه‌ای که می‌خواهید رکوردی را روی آن ایجاد نمایید کلیک کنید.

ساخت رکورد PTR در سی پنل

با این کار صفحه‌ای‌ به شما نمایش داده می‌شود که کلیه رکوردهای DNS مربوط به دامنه‌ی شما در آن قرار دارد و شما می‌توانید آنها را ادیت کرده و کارهای لازم را روی آنها انجام دهید. برای ایجاد رکورد PTR جدید کاری که باید انجام دهید این است که روی دکمه Add Record کلیک کنید تا یک سطر به ردیف‌های DNSهای سایت اضافه شود. در این سطر جدید با ویرایش فیلدها می‌توانید رکورد موردنظر خود را روی سایت ایجاد کنید.

ساخت رکورد PTR در سی پنل

در اینجا شما فیلدهای مختلفی را برای این کار در اختیار دارید که لازم است برای ساخت رکورد PTR آنها را تکمیل کنید. در اینجا در اولین فیلد که Zone Name می‌باشد، در این بخش باید دامنه خود را وارد کنید و در بخش تعیین نوع نیز باید PTR را انتخاب نمایید. دقت داشته باشید که ممکن است شما امکان انتخاب این گزینه را نداشته باشید و این گزینه در فهرست انتخاب‌های شما وجود نداشته باشد، در این صورت شما باید با پشتیبانی هاستینگ خود تماس بگیرید و از آنها درخواست کنید که این امکان را به شما بدهند و یا یک رکورد PTR را برای شما ایجاد نمایند.

در فیلد IP هم لازم است IP هاست خود را وارد کرده و با اضافه کردن این رکورد می‌توان گفت که عملیات ساخت رکورد PTR روی سی پنل به پایان رسیده است. البته باید در نظر داشته باشید که برای فعال شدن آن باید مدتی را صبر کنید تا سرور رفرش شود.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به صورت کامل به این سوال که رکورد PTR چیست و چطور می‌توان آن را ایجاد و مدیریت کرد با هم بررسی کردیم. در رابطه با اینکه رکورد PTR چیست باید گفت که با یک رکود معکوس رکوردهای A طرف هستیم که به جای اینکه دامنه را به هاست پیوند دهد می‌تواند یک تاییدیه را ارائه کند که هاستی که با این آی‌پی در حال فعالیت می‌باشد، به نمایندگی از کدام دامنه در حال ارسال اطلاعات است و در واقع هاست آن چیزی باشد که خود را معرفی کرده است. شما می‌توانید با استفاده از دستورالعمل‌های ارائه شده در این مقاله ساخت و استفاده از این رکورد DNS را روی هاست‌های دایرکت ادمین و سی پنل انجام دهید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها

15% تخفیف خرید 
هاست و سرور مجازی

پایان جشنواره 10 فروردین 

  کد تخفیف:NY1403
close-link