لوکال هاست ؛ تبدیل کامپیوتر به هاست

لوکال هاست
خرید هاست
میزبانی وب

لوکال هاست چیست؟

هاست محلی یا لوکال هاست همانطور که از اسم آن پیداست یک هاست را روی سیستم شخصی شما راه اندازی می‌نماید که با استفاده از آن می‌توانید تمامی امکاناتی که یک هاست عادی مانند هاست لینوکس و یا هاست ویندوز، می‌دهد، را راه‌اندازی کرده و از آنها برای ایجاد یا تست وب سایت یا اپلیکیشن خود استفاده کنید.

لوکال هاست چیست

 لوکال هاست مانند یک هاست وردپرس به شما امکان نصب CMS‌های مختلف را نیز خواهد داد. البته باید توجه داشته باشید وقتی به برنامه‌های مدیریت محتوایی مانند وردپرس روی لوکال هاست خود دسترسی پیدا می‌کنید، ممکن است به اینترنت نیز نیاز داشته باشید تا بتوانید سایر افزونه‌ها را دانلود کرده و یا از آنها استفاده کنید و این ممکن است با مفهوم  لوکال هاست در تضاد باشد.

مزایای استفاده از لوکال هاست

در بخش قبل به تعریف لوکال هاست و اینکه چه ماهیتی دارد، اشاره کردیم. و به این نکته پی بردیم که لوکال هاست یک بستر ایده آل برای برنامه نویسی در وب را به ما می‌دهد.  در ادامه به بررسی تعداد از ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

آفلاین بودن

اولین مزیتی که می ‌توان به آن اشاره کرد، استفاده از  لوکال هاست به صورت آفلاین می‌باشد. بدون نیاز به اینترنت و به راحتی می‌توانید به تمام تنظیماتی که برای ویرایش سایت نیاز دارید، و یا قصد دارید از پایه شروع به طراحی کنید، دسترسی داشته باشید. یکی از مسائلی که در ایران با آن روبرو هستیم، مشکلات زیر ساخت و کندی اینترنت است و از این روش شما نیاز به اتصال به اینترنت نخواهید داشت و می‌توانید به راحتی سایت خود را ویرایش یا طراحی کنید.

لوکال هاست به شما این اجازه را می‌دهد تا تمامی قابلیت‌های سایت خود را تست کرده و عملکرد دقیق آنها را ببینید. البته باید توجه داشته باشید ماژول‌ها و افزونه‌هایی که برای کارکردن نیاز دارند تا با لینک‌های دیگری ارتباط برقرار کنند و یا به سایت و API‌های ارائه دهنده خود ارجاع دهند، شامل این مورد نمی‌شوند. البته اکثر برنامه نویس‌ها با تغییری کوچک این دسترسی‌ها را برای لوکال هاست تغییر داده و برای اطمینان از انجام شدن آن یک منطق شرطی کوچک قرار می‌دهند که قابل تست شدن باشد.

مزایای لوکال هاست

سرعت بالا

کار با لوکال هاست می‌تواند برای شما بسیار بسیار سریعتر از کارکردن روی هاست واقعی باشد. این سرعت بالا به سه دلیل است. دلیل اول همان آفلاین بودن و عدم منتظر شدن برای لود شدن‌ صفحات است که می‌تواند سرعت بالایی را به شما بدهد. دلیل دوم مربوط به بالا بودن منابع سیستم شماست. اگر دقت کرده باشید هاست‌ها منابعی بسیار پایین‌تر از یک سیستم معمولی دارند. این کم بودن منابع به این علت است که سیستم شما برای انجام کارهای مختلف قابلیت‌های زیادی دارد. اما هاست شما صرفاً  سایت شما را فعال نگه میدارد.

پس وقتی که سایت مورد نظر را روی سیستمی با منابع بالاتر اجرا می‌کنید، کیفیت و سرعت کارکرد آن خیلی بهتر می‌باشد. پس شما قطعاً زمان کمتری را برای پردازش‌ها و ویرایش اطلاعات خود صرف خواهید کرد.

دلیل سوم نیز در دسترس بودن همزمان کد و همینطور سایت به صورت فعال است که به شما اجازه می‌دهد سریعاً آنچه را ویرایش می‌کنید، مشاهده کنید. در استفاده از هاست، دسترسی به بعضی از فایل‌های PHP و همینطور تنظیمات سرور ممکن است زمان زیادی از شما بگیرد و شما با استفاده از اِلمان‌هایی مانند SSH و یا کنترل پنل خود باید به این فایل‌ها دسترسی داشته باشید. این در حالی است که با رفتن به پوشه سایت خود در پوشه وب سرور می‌توانید تمامی فایل‌های سایت را مشاهده  ویرایش کنید.

امنیت بالا

در لوکال هاست می‌توانید از این بابت که در زمان ویرایش اتفاقی برای سایت اصلی شما نخواهد افتاد، آسوده خاطر باشید. به این صورت که هر تغییری اعمال کنید، صرفاً روی سیستم شما این اتفاق می‌افتد و در صورتی که جامعیت و یکپارچگی سایت شما در این تغییرات آسیب ببیند کسی نمی‌تواند وارد سایت شما شود و آن را دستکاری کند.

همینطور امکان صدمه زدن به پایگاه داده اصلی و از بین بردن تنظیمات به دلیل بکاپ گیری ساده، بسیار پایین است و شما می‌توانید فایل‌های سایت را بعد از هر آسیب احتمالی مجدداً بازیابی کرده و با یک کپی ساده  از آنها بکاپ گرفته و یا آن را فعال کنید.

معایب لوکال هاست

تا اینجای کار در مورد مزایای استفاده از این روش برای طراحی و ویرایش سایت صحبت کردیم و با مزایایی آن آشنا شدیم. اما باید نقاط ضعف این روش‌ را نیز بررسی نمود تا بتوان برای استفاده از آن یک تصمیم درست گرفت. در ادامه به بررسی نقاط ضعف لوکال هاست می‌پردازیم.

نتایج غیر واقعی

یک مورد اصلی که شما با لوکال هاست مواجه هستید و می‌تواند شما را به اشتباه بیندازد، این است که در لوکال هاست ممکن است برای بعضی از کاربردها نتایجی غیر واقعی را دریافت کنید. به عنوان مثال وقتی عملکردی در لوکال به خوبی اجرا می‌شود، روی هاست می‌تواند باعث دان شدن و قطعی سایت باشد. یا به طور کلی روی هاست واقعی اجرا نشود. اما علت این اتفاق چیست!؟

همانگونه که در  بخش قبل  به آن اشاره کردیم  منابع سیستم بالاتر از هاست است و تجزیه و تحلیل بهتری را انجام می‌دهد. در این جا شما با یک سیستم قوی تست خود را انجام داده‌اید ولی وقتی روی هاست واقعی همان کد را پیاده‌سازی کنید، منابع کمتر قادر به انجام این محاسبه نبوده و شما با خطا مواجه خواهید شد.

معایب لوکال هاست

به مشکل خوردن ماژول‌ها در انتقال فایل

یکی از مواردی که در انتقال سایت به هاست با آن مواجه می‌شوید، ممکن است که بعضی از ماژول‌ها از طرف ارائه دهنده سرویس بسته باشد! اما دلیل این امر چیست!؟

وقتی که شما از یک هاست اشتراکی استفاده کنید علاوه بر شما کاربران دیگر نیز به صورت همزمان از سرور استفاده می‌کنند. اینجاست که تامین امنیت این سرور کار نسبتاً مشکلی خواهد بود و زمانی که هر یک از هاست‌ها در معرض آسیب یا مشکل امنیتی قرار بگیرد، امنیت سایر کاربران را نیز تخت تاثیر قرار خواهد داد. در این مواقع هاستینگ‌ها تعدادی از ماژول‌ها و قابلیت‌هایی که می‌تواند برای سرور مشکل ایجاد کند، را مسدود می‌کنند.

اما در لوکال هاست تمامی این ماژول‌ها را به صورت فعال دارید و سایت شما با تکیه بر آنها ممکن است درست عمل کند. اما وقتی که سایت را به هاست منتقل می‌کنید، دچار مشکل شده و پیدا کردن این اِرورها و ماژول‌ها می‌تواند کمی دردسر ساز باشد. در بیشتر مواقع هاستینگ‌ها ممکن است با درخواست شما این ماژول‌ها را فعال کنند، اما در بعضی مواقع این اتفاق نخواهد افتاد.

تغییرات دامنه‌ها

یکی از مشکلاتی که با انتقال سایت به لوکال هاست با آن مواجه می‌شوید این است که خیلی از لینک‌های شما خطای 404 می‌دهد. در اینجا به علت تغییر آدرس است که این لینک‌ها چنین خطایی ‌می‌دهد. وقتی شما روی لوکال هاست کار کنید، آدرسی که برای دسترسی به سایت خود استفاده می‌کنید، به این صورت خواهد بود:

Localhost/yoursite

اما وقتی سایت را به هاست خود انتقال دهید، با آدرس‌هایی به این صورت مواجه خواهید شد:

Yoursite.com

در اینجا ممکن است بعضی از آدرس‌هایی که از لوکال هاست منتقل شده‌اند، تغییر نکنند و شما برای دسترسی به این آدرس‌ها با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد.

اکنون که با مزایا و معایب لوکال هاست آشنا شدیم. وقت آن رسیده به نحوه استفاده از آن بپردازیم.

راه اندازی لوکال هاست

برای اینکه بتوانید لوکال هاست را روی سیستم خود راه‌اندازی کنید، نیاز نیست کار خاصی انجام دهید. با توجه به نوع سیستم عاملتان و با نصب یکی از برنامه‌هایی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم، بر روی سیستم به راحتی می‌توانید از این قابلیت کاربردی استفاده کنید. البته کاری که این برنامه برای شما انجام خواهد داد اصلاً به این سادگی نیست. اما رابط کاربری آن به نحوی طراحی شده است که این کار را برای شما انجام دهد.

راه اندازی لوکال هاست

برخلاف سایر اِلمان‌های وب که برای نصب و راه‌اندازی آنها به صورت معمول چند برنامه مختلف ارائه می‌شود، یک شرکت است که با ارائه نرم‌افزارهای خود یک تنه بار ایجاد یک لوکال هاست قدرتمند را به دوش کشیده است و تقریباً تمامی برنامه‌ها متعلق به این شرکت و یا از این نرم‌افزارها مشتق شده است. پکیج کامل Apachefriends می‌تواند برای شما یک لوکال هاست کامل را در کوتاهترین زمان ممکن ایجاد نماید، فقط کافی است یکی از نرم‌افزارهای زیر را نصب کنید:

  1.     Xampp (برای تمامی سیستم عامل‌ها به صورت کراس اُور)
  2.     Wamp (برای سیستم عامل ویندوز)
  3.     Lamp (برای سیستم عامل لینوکس)
  4.     Mamp (برای سیستم عامل مکینتاش)

همانطور که مشاهده می‌کنید این نرم‌افزارها عموماً شبیه هم بوده و نام اول هر برنامه با توجه به سیستم عاملی که روی آن فعال می‌باشد، تغییر کرده است.

سه جز بعدی که در این نرم‌افزارها حضور دارند عبارتند از وب سرور Apache، پایگاه داده MySQL و در نهایت زبان برنامه نویسی PHP. همانطور که دیدیم این پکیج‌های کامل می‌توانند برای شما یک لوکال هاست را ایجاد کنند که با استفاده از وب سرور به درخواست‌ها پاسخ می‌دهد، یک پایگاه داده کامل را نیز برای سایت شما به صورت لوکال ایجاد می‌نماید و در نهایت شما با برنامه نویسی PHP در بین کدهای HTML خود این توانایی را خواهید داشت تا درخواست‌های مربوط به پایگاه داده و همینطور نحوه کار سایت را تعریف کرده و همزمان آن را مشاهده کنید.

سوالی در اینجا مطرح می‌شود که آیا به جز مجموعه نرم‌افزارهای ارائه شده برای Apachefriends، نرم‌افزار دیگری برای ایجاد یک لوکال هاست وجود دارد یا خیر!؟ پاسخ این سوال قطعاً بله خواهد بود. هر چند پیشتر هم اشاره کردیم که این گزینه‌ها متنوع نیستند، اما شما با استفاده از محیط توسعه EasyPHP، که به نوعی یک محیط حرفه‌ای و یک شبیه ساز سرور برای زبان PHP است، یک لوکال هاست را برای خود ایجاد کنید.

همینطور یک نرم‌افزار دیگر به نام Vagrant وجود دارد که کاربرد اصلی آن پشتیبانی و ایجاد برنامه‌های مجازی ساز است، می‌تواند با اعمال تنظیمات خاص روی آن یک لوکال هاست را برای کار با زبان روبی ایجاد کنید.

اکنون که دیدیم روش ایجاد یک پایگاه داده چیست. به بررسی و نصب یکی از این برنامه‌ها و نحوه دسترسی به لوکال هاست می‌پردازیم.

دسترسی به لوکال هاست

لوکال هاست شما دقیقاً مانند یک هاست عمل می‌کند، و برای دسترسی به یک هاست نیاز است که شما از پروتکل TCP/IP برای این کار استفاده کنید. بهترین ابزاری که برای دسترسی به این پروتکل وجود دارد، یک مرورگر اینترنت است. دسترسی به یک هاست و یا وب سایت از داخل یک مرورگر به دو طریق انجام می‌شود. ساده‌ترین روش استفاده از نام سایت است، و روش دیگر وارد کردن IP.

دسترسی به لوکال هاست

در لوکال هاست نیز  می‌توانید از هر دو روش برای دسترسی به هاست محلی خود استفاده کنید. برای اینکار کافی است که عبارت localhost را در مرورگر خود تایپ کرده و Enter را بزنید. همینطور می‌توانید از طریق IP جهانی 127.0.0.1 به هاست محلی خود دست پیدا کنید.

بر اساس مطالبی که تاکنون مرور کرده‌ایم شما می‌توانید با استفاده از یکی از برنامه‌های نامبرده (ترجیحا Xampp) یک هاست محلی را برای خود راه اندازی کنید و از طریق IP و یا آدرس localhost به آن دسترسی پیدا کنید. اما کاربرد این لوکال هاست ایجاد شده چیست و شما چه استفاده‌هایی می‌توانید از آن داشته باشید!؟

کاربردهای لوکال هاست چیست!؟

در صورتی که تا به اینجای مقاله را کامل مرور کرده باشید، متوجه شده‌اید که برای برنامه نویسی وب از هاست محلی یا همان لوکال هاست استفاده می‌شود. اما استفاده‌های دیگری نیز از  این نوع هاست وجود دارد. کاربردهای یک هاست محلی به شرح زیر می‌باشد:

محیط آزمایشی برای برنامه نویسی

در اینجا یک فهرست از ویژگی‌هایی که این هاست می‌تواند برای یک برنامه نویس داشته باشد را به صورت مختصر و مفید بیان ‌می‌کنیم:

  1.     سرعت بالا در دولوپ و کدنویسی راحت
  2.     بدون نیاز به اینترنت
  3.     بدون مواجه شدن با فایروال‌ها و محدودیت‌هایی که به دسترسی سطح بالای برنامه نویس ها خواهند داد.
  4.     امکان تست همزمان با طراحی
  5.     بکاپ گیری شخصی با یک کپی ساده

همانطور که مشاهده می‌کنید استفاده از لوکال هاست می‌تواند محدودیت‌ها و موانعی که در کار ایجاد می‌شود و می‌تواند، برای کار هر برنامه نویسی یک عنصر مسموم به شمار آید را به شدت می‌کاهد.

جلوگیری از دسترسی به سایت‌های خاص

استفاده از هاست محلی می‌تواند این امکان را برای یک شرکت یا سازمان و یا حتی یک کامپیوتر شخصی فراهم کند، که یک فیلترینگ خاص را روی امکان دسترسی به اینترنت اعمال کند. دسترسی به سایت‌هایی که مد نظر باشد را به طور کل قطع کند. اما این کار چگونه انجام می‌گیرد!؟

وقتی شما آدرسی را در مرورگر خود وارد می‌کنید، برای آنکه به سایت مورد نظر خود دسترسی داشته باشید، باید این آدرس به IP آن سایت تبدیل شود و بعد از آن درخواست شما به وب سرور IP مورد نظر ارسال گردد. اولین جایی که مرورگر سیستم شما به دنبال IP سایت مورد نظر خواهد گشت داخل یکی از فایل‌های سیستم شما خواهد بود.

فیلترینگ با لوکال هاست

در صورتی که شما به این هاست وارد شوید و IP سایت مورد نظر را از لیست فهرست سایت‌ها تغییر داده و به جای آن IP هاست محلی یا همان 127.0.0.1 را وارد کنید، وقتی که سیستم بخواهد به سایت مورد نظر دسترسی پیدا کند، به IP وارد شده توسط شما یعنی همان لوکال هاست هدایت خواهد شد و محتوایی را که مد نظر شما باشد، دریافت می‌کند.

این قابلیت در سازمان‌های مختلف که می‌خواهند کارمندان را روی کار متمرکز نگه دارند یکی از ویژگی‌های فوق العاده کاربردی محسوب می‌شود. خیلی از سازمان‌ها و شرکت‌های اروپایی در زمان اوج رونق شبکه اجتماعی Facebook با تغییر این آی پی به لوکال هاستی که سایت شرکت روی آن قرار داشت، دسترسی به این سایت را مسدود کرده بودند تا بازدهی کارمندان را بالا ببرند و عواملی را که باعث حواس پرتی آنها خواهد شد به حداقل برسانند.

چک کردن کارکرد صحیح سیستم

از مواردی که می‌تواند یکی از ویژگی‌های خوب لوکال هاست را مشاهده کنید،  استفاده از آن به عنوان یک خطایاب و تستر برای عملکرد مرورگر و همینطور کارت شبکه شما است. به طور کلی اگر حس کردید که سیستم شما در برقراری ارتباط با اینترنت و همینطور استفاده از پروتکل TCP/IP دچار مشکل شده است، می‌توانید با استفاده از هاست محلی آن را تست کنید.

برای این کار شما باید پینگ سرور محلی خود را چک کنید. در این حالت ارتباط داخلی با سیستم شما ایجاد شده و مدت زمان آن به شما بازگردانده خواهد شد. در صورتی که این پینگ صفر بود و ارتباطی وجود نداشت و یا حتی پینگ اعلام شده به شما بالا بود می‌توانید مطمئن باشید که در جایی ایراد وجود دارد و سیستم شما درگیر است.

در اینصورت لازم است تا تنظیمات شبکه سیستم خود را بررسی کرده و یا کلا آن را ریست کنید. البته توجه داشته باشید که اعلام قطعی ارتباط می‌تواند به علت عدم فعال بودن لوکال هاست روی سیستم شما هم باشد.

کاربردهای هاست محلی

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی قابلیت‌های کاربردی لوکال هاست پرداختیم، و دیدیم که به راحتی می‌توانید بر اساس سیستم عامل و با استفاده از نصب نرم‌افزار Xampp، Wamp، Lamp و Mamp یک لوکال هاست پیشرفته داشته باشیم. همچنین این نرم‌افزارها رایگان بوده و با استفاده از آنها می‌توانید همه مواردی که برای طراحی سایت نیاز دارید را آموزش ببینید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها