بکاپ گیری از ایمیل در سی پنل (آموزش تصویری گام به گام)

بکاپ گیری از ایمیل در سی پنل
خرید هاست
میزبانی وب

وقتی که شما یک سایت اینترنتی را راه‌اندازی کنید و یا اینکه مدیریت یک سایت را بر عهده داشته باشید موارد زیادی وجود خواهند داشت که در اداره بهتر این سایت به شما کمک می‌کنند و کارهای زیادی وجود دارد که شاید انجام آنها کاری وقت‌گیر و بی‌فایده به نظر برسد، اما در صورتی که یکبار کارتان به آن بیفتد و این کار را انجام نداده باشید اوضاع حسابی به هم خواهد ریخت. عموما این موارد معطوف به موضوعات امنیتی و تهیه پشتیبان‌ها می‌شود. بکاپ‌گیری را می‌توان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین این موارد نام برد. در این مقاله می‌خواهیم تا با آموزش بکاپ‌گیری از ایمیل در سی پنل با هم یکی از اقدامات حساسی که می‌توانید با آن ایمیل‌های سایت خود را از نابودی کامل نجات دهید را با هم بررسی کنیم.

بکاپ‌گیری از ایمیل در سی پنل کاری است که شاید بی‌دلیل به نظر برسد اما باید گفت که در مواقع حساس دست شما را می‌گیرد و به خاطر همین موضوع هم می‌تواند به یکی از موارد ضروری تبدیل شود. در ادامه قبل از اینکه به شروع آموزش بکاپ گیری از ایمیل در سی پنل بپردازیم لازم است کمی در مورد اهمیت بکاپ‌گیری و همین‌طور به‌صورت خاص بکاپ‌گیری از ایمیل‌ها با هم صحبت کنیم.

اهمیت تهیه بکاپ چیست؟

وقتی صحبت از مدیریت سایت‌های اینترنتی در میان باشد شما باید به موارد بسیار زیادی توجه داشته باشید. این موارد درجه اهمیت‌های متفاوتی را دارند، شاید بعضی از آنها مانند موارد امنیتی اولین چیزی باشند که مورد توجه قرار می‌گیرند و بعضی دیگر آنچنان اهمیت بالایی را نداشته باشند. یکی از مواردی که بسیار مهم می‌باشد و بدون آن نمی‌توان قطعیتی را برای نگهداری از سایت داشته باشیم، بکاپ‌گیری می‌باشد.

اهمیت تهیه بکاپ چیست

گرفتن بکاپ و تهیه نسخه پشتیبان از سایت یکی از کارهایی است که با استفاده از آن می‌توان در قبال اینکه اطلاعات سایت ما پایدار می‌ماند مطمئن بود. اگر این سوال برای شما پیش آمده است که مگر اطلاعات ما پایدار نیست باید بگوییم که تقریبا جواب این سوال «نه» خواهد بود. ما برای اینکه سایت خود را سرپا نگه داریم از سرویس میزبانی هاست استفاده می‌کنیم. هاست‌ها سرویس‌هایی هستند که مسئول فعال نگه داشتن سایت ما هستند و امکاناتی که ما برای سایت خود تعبیه کردیم را به کاربرانی که وارد سایت ما می‌شوند ارائه می‌کنند. این سیستم‌ها خودشان به‌صورت مجازی شده از سرورها جدا شده‌اند و این هاست‌ها به‌نوعی ساختاری دارند که حتی اگر از بهترین سرویس‌های هاستینگ مانند هاست وردپرس و هاست ابری هم استفاده کرده باشید، باز هم جامعیت داده‌های شما آن‌قدرها که روی یک سیستم عادی مطمئن است، مطمئن نیست.

از طرفی سایت‌ها در فضای اینترنت قرار دارند و هر حمله‌ای ممکن است برای آنها ایجاد شود، خصوصا اگر روی هاست‌های اشتراکی مستقر شده باشند و با تعداد دیگری سایت روی یک سرور قرار گرفته باشند. در حالت کلی سایت‌های اینترنتی ماهیتی دارند که به‌نوعی خطرناک است و حتی در بهترین حالت خودشان هم ممکن است که با تداخل‌های داخلی مواجه شوند. از همین رو تهیه نسخه‌های پشتیبان از سایت در بهترین حالت و سرحال‌ترین حالت آنها می‌تواند کمک خوبی برای مدیران و وب‌مسترها باشد که سایت را آن‌طور که باید مدیریت کنند. 

در واقع اهمیت بکاپ گرفتن از سایت آنجایی مشخص خواهد شد که شما به ایرادی بر خورده‌اید که نمی‌توان ارزیابی دقیقی از زمان پیدا کردن آن و خسارتی که به بار آورده است داشته باشید و در اینجاست که می‌توانید با بارگذاری مجدد و سریع آپدیت‌هایی که دارید سایت خود را به‌صورت کامل عملیاتی کنید و از آن استفاده کنید. در صورتی که به اطلاعات بیشتری در مورد اهمیت تهیه و استفاده از بکاپ نیاز دارید سری به مقاله اهمیت بکاپ گیری از سایت بزنید و در صورتی هم که به دنبال یک سرویس بکاپ‌گیری خوب می‌گردید، خدمات بکاپ گیری به شما این سرویس‌ها را ارائه می‌کند.

بکاپ‌گیری از ایمیل در سی پنل چیست؟

اکنون که می‌دانیم گرفتن بکاپ چه اهمیتی دارد باید این موضوع را هم عنوان کنیم که بکاپ‌گیری به هیچ عنوان به کل سایت معطوف نمی‌شود و ممکن است که شما کار بکاپ‌گیری از سایت را برای هر یک از المان‌های سایت خود مانند مقالات، محصولات، کاربران، ایمیل‌ها و موارد مختلفی به انجام برسانید.

بکاپ گیری از ایمیل در سی پنل چیست

بکاپ‌گیری علاوه بر اینکه یک نسخه پشتیبان برای انتقال می‌باشد، می‌تواند یک نسخه مطمئن از داده‌ها برای انتقال به سایت و هاستی دیگر هم باشد. به‌طور مثال شما یک سایت را ساخته‌اید می‌خواهید محصولات خود را از سایتی دیگر وارد کنید. بکاپ‌گیری این امکان را به شما خواهد داد. همین‌طور در مواردی نصب قالب‌های وردپرسی نیز با استفاده از بکاپ‌ها انجام می‌شود که می‌تواند تمامی افزونه‌های موردنیاز را به شما بدهد و آن را در مقاله نصب قالب وردپرس به‌صورت کامل دنبال کردیم.

بکاپ‌گیری از ایمیل یکی از کارهایی است که شما با استفاده از آن می‌توانید ایمیل‌های خود را به هاستی دیگر انتقال داده و کاری کنید که ایمیل‌های شما برای مواقع جابه‌جایی هاست به‌صورت کامل در اختیار شما باشد و حذف نشود، زیرا همان‌طور که می‌دانید این ایمیل‌ها در سایت و پوشه public_html ذخیره نمی‌شوند و بخشی از هاست هستند و نه سایت، و اگر شما تصمیم به انتقال هاست خود داشته باشید، اگر این کار را انجام ندهید، ایمیل‌های خود را از دست خواهید داد. 

آموزش بکاپ‌گیری از ایمیل در سی پنل

بکاپ‌گیری از ایمیل در سی پنل می‌تواند در عین سادگی کمی گیج‌کننده باشد. در مورد روال کلی کار بکاپ‌گیری از ایمیل در سی پنل باید بگوییم که ما قرار نیست که برای این کار، کارهای عجیب‌وغریبی انجام دهیم، تنها کاری که باید بکنید این است که فایل‌های ایمیلی که روی هاست قرار دارند را فشرده کرده و آنها را به هاست دیگری انتقال دهید، در آنجا ایمیل‌های خود را ساخته و فایل‌های ایمیل را هم به هاست مبدا اضافه کنید. به این صورت شما هم کار بکاپ‌گیری از ایمیل در سی پنل را انجام داده‌اید و هم بکاپ‌ها را بازنشانی کرده‌اید.

آموزش بکاپ گیری از ایمیل در سی پنل

در ادامه به‌صورت تصویری به آموزش بکاپ‌گیری از ایمیل در سی پنل خواهیم پرداخت و مراحل آن را به‌صورت کامل دنبال می‌کنیم. اولین کاری که برای بکاپ‌گیری از ایمیل در سی پنل باید انجام گیرد وارد شدن به هاست سی پنل می‌باشد.

مرحله اول – ورود به کنترل پنل سی پنل

اولین کاری که لازم است برای بکاپ‌گیری از ایمیل در سی پنل انجام شود این است که شما به هاست سی پنل خود وارد شوید. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که در انتهای آدرس سایت خود یک دو نقطه یا همان «:» قرار دهید و بعد از آن 2082 یا 2083 و یا اینکه خود کلمه Cpanel را تایپ کنید و اینتر را بزنید. بعد از این کار صفحه ورود به Cpanel به شما نمایش داده می‌شود.

مرحله اول – ورود به کنترل پنل سی پنل

البته شما با استفاده از کنترل پنل سایت هاستینگ خود هم می‌توانید به این صفحه دسترسی داشته باشید اما روش گفته شده ساده‌ترین روشی است که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این صفحه کافی است که وارد کنترل پنل خود شده و با لاگین کردن منوی سی پنل به شما نمایش داده خواهد شد.

مرحله دوم – فشرده‌سازی فایل‌های ایمیل

وقتی که شما به صفحه کنترل پنل سی پنل خود لاگین کنید با این منو مواجه خواهید شد:

مرحله دوم – فشرده سازی فایل های ایمیل

موردی که ما برای بکاپ‌گیری از ایمیل در سی پنل به آن نیاز داریم، فایل منیجر است که می‌توانید به‌راحتی آن را در بخش Files پیدا کنید.

وقتی که شما روی این گزینه کلیک کنید صفحه زیر به شما نمایش داده خواهد شد که در آن تمامی فایل‌هایی که روی هاست شما قرار دارد به شما نمایش داده می‌شود. هر کدام از این پوشه‌ها حاوی فایل‌های خاصی است اما آنچه برای بکاپ‌گیری از ایمیل در سی پنل نیاز داریم در دو پوشه Mail و etc قرار گرفته است و باید به‌سراغ این فایل‌ها بروید.

انتخاب فایل های ایمیل

برای بکاپ‌گیری از ایمیل در سی پنل این دو فایل را انتخاب کرده و روی آنها کلیک راست کنید. برای انتخاب کردن آنها می‌توانید دقیقا مانند ویندوز از نگه داشتن کلید کنترل و کلیک روی هر کدام از آنها استفاده کنید.

انتخاب فشرده سازی فایل های ایمیل

بعد از انتخاب این دو پوشه کاری که باید انجام دهید این است که روی گزینه Compress کلیک کرده تا فشرده‌سازی برای شما انجام شود. بعد از کلیک روی فشرده‌سازی تصویر زیر به شما نمایش داده خواهد شد که از شما می‌خواهد فرمت فایل فشرده‌ای که می‌خواهید برای بکاپ‌گیری از ایمیل در سی پنل دریافت کنید را انتخاب کنید.

انتخاب فرمت فشرده سازی

شما در اینجا گزینه‌های مختلف و متفاوتی را خواهید داشت که به شما توصیه می‌کنیم از zip برای این فایل استفاده کنید که بتوانید آن را به‌راحتی در سایر سیستم‌های دیگر هم استفاده کنید. بعد از اینکه روی دکمه Compress Files کلیک کنید عملیات فشرده‌سازی برای بکاپ‌گیری از ایمیل در سی پنل شروع می‌شود و شما تصویر زیر را مشاهده می‌کنید.

تکمیل فشرده سازی و بکاپ

مرحله سوم– دانلود فایل‌های بکاپ

بعد از اتمام کار در واقع بکاپ‌گیری از ایمیل در سی پنل به پایان رسیده است و می‌توان گفت که این کار انجام شده است. اما لازم است که بکاپ خود را به‌جای دیگری منتقل کنید و آن را دانلود کنید، برای دانلود کردن فایل بکاپ روی دانلود کلیک کنید، فایل بکاپ دقیقا مانند یک فایل عادی برای شما دانلود شده و روی سیستم شما ذخیره خواهد شد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی اینکه چگونه می‌توانیم بکاپ‌گیری از ایمیل در سی پنل را به‌صورت کامل انجام دهیم، پرداختیم. در مورد بکاپ‌گیری از ایمیل در سی پنل باید گفت یکی از مهمترین کارها برای وب‌مسترها می‌باشد. به‌طورکلی بکاپ‌گیری یکی از مهمترین کارهای امنیتی به شمار می‌رود. در مورد بکاپ گیری از ایمیل در سی پنل باید بگوییم که معمولا این کار برای انتقال ایمیل‌های سی پنل به هاست‌ها و سایت‌های دیگر، در زمان تغییر و یا ارتقای هاست انجام می‌شود.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed