میزان منابع مصرفی سایت در کنترل پنل

میزان منابع مصرفی سایت
خرید هاست
میزبانی وب

مدیریت یک سایت اینترنتی می تواند داستان های زیادی را داشته باشد و وقتی که شما این کار را انجام می دهید به صورت همزمان باید به موارد زیادی توجه داشته باشید، اما یکی از اصلی ترین مواردی که می تواند تاثیر زیادی را روی کارکرد و بازدهی سایت داشته باشد و شکایت هایی که به شما می شود را بالا برده و یا فروش سایت شما را با مشکلاتی مواجه سازد این است که کارکرد شما در ساعات شلوغی و یا برای کاربرد های خاص دچار مشکل شده و این موضوع می تواند یکی از گزینه های مهمی باشد که با موارد دردسر سازی مانند افت سرعت همراه است. آسیب هایی که این موارد به بازدهی می زند می تواند واقعا دردسر ساز باشد و شما نیاز دارید تا با کارهایی مانند کنترل میزان منابع مصرفی سایت به دنبال راهکارهایی برای این موضوع باشید.

میزان منابع مصرفی سایت یکی از گزینه هایی است که می تواند اطلاعات خوبی را در مورد این که کارکرد سایت شما به چه صورتی است و آیا این سایت مشکل خاصی دارد یا خیر ارائه کند و موارد مختلفی که می تواند سایت شما را با مشکل مواجه کند را دقیقا مشخص کند. در این مقاله قصد داریم تا به صورت کامل به بررسی این که چطور می توان میزان منابع مصرفی سایت را بررسی کرد و مصرف منابع به چه صورتی تحلیل می شوند و نتیجه ای که می توان از این گزارش ها دریافت کرد را با هم بررسی کنیم. قبل از این موضوع که به سراغ روش های کنترل میزان منابع مصرفی سایت برویم باید ببینیم که این بررسی دقیقا به ما چه کمکی می کند.

میزان منابع مصرفی سایت چه کمکی به ما می کند

همانطور که در ابتدای مقاله هم در مورد این موضوع صحبت کردیم میزان منابع مصرفی سایت یکی از مهمترین مواردی است که یک وبمستر باید آن را کنترل کند. در مورد سایت های اینترنتی باید گفت که ما با یک برنامه همیه فال طرف هستیم که باید به صورت دائمی برای ما در حال اجرا باشد و به کاربرانی که به آن مراجعه می کنند سرویس دهی کند. در صوتی که این روند با اختلال مواجه شود سایت ما بازدهی خود را از دست داده و ما نمی توانیم مطمئن باشیم که این سایت می تواند درست کار کند یا خیر.

ممکن است که شما فکر کنید در سایت شما همه چیز مرتب بوده و نیازی به این موضوع که بخواهید کاری در قبال این مورد انجام دهید ندارید اما باید گفت که اوضاع سایت با سایر برنامه ها کمی فرق دارد. با توجه به اینکه فرایند ها در وب سایت ها به وسیله سرور ها انجام می شود و زبان هایی که سایت های اینترنتی با آنها طراحی می شوند، عموما از زبان های مفسری با دستوراتی هستند که خط به خط اجرا می شوند، این مورد که سایت شما به دلایل مختلفی مانند قطع شدن ناگهانی خیلی از پردازه ها و به صورت خود به خودی دچار مشکلاتی شود و سازگاری ماژول ها از بین برود یک موضوع طبیعی در سایت می باشد.

میزان منابع مصرفی سایت چه کمکی به ما می کند

اما چطور می توان از وجود چنین ایراداتی در سایت مطلع شد و از آنها جلوگیری کرد!؟ در این حالت است که باید گفت میزان منابع مصرفی سایت می تواند به عنوان یک نشانه خوب و همین طور یکی از مواردی که به ما کمک می کند تا سایت خود را از این وضعیت نجات دهیم، معرفی شود. در این رابطه باید گفت که میزان منابع مصرفی سایت از عمده ترین دلایل و عللی است که باید برای خیلی از موارد به آن توجه داشت. در این رابطه باید گفت که میزان منابع مصرفی سایت شما یکی از موارد مهمی است که بالا رفتن آن نشان دهنده این است که چیزی در سایت درست کار نمی کند.

این موضوع می تواند دلایل مختلفی مانند اضافه شدن ماژول های جدیدی، بالا رفتن بازدید ها از سایت و خیلی موارد دیگر را داشته باشد و این موضوع که این منابع چطور بالا رفته اند نشان دهنده این خواهد بود که مجای سایت می لنگد و ما باید برای رفع این مشکل چه کاری را انجام دهیم. در ادامه قبل از این که به آموزش بررسی میزان منابع مصرفی سایت بپردازیم لازم است کمی در مورد منابعی که برای سایت وجود دارند و می توان میزان منابع مصرفی سایت در آنها را کنترل کرد صحبت کنیم.

عمده منابع مصرفی سایت و روش تحلیل هر کدام

در مورد این که منابع مصرفی سایت چه مواردی هستند باید گفت که سایت هم دقیقا مانند یک برنامه کامپیوتری می تواند منابع مختلفی داشته باشد که باید به آنها توجه داشت البته باید گفت که موارد مختلف دیگری نیز برای یک سایت وجود دارد که در سیستم های معمولی نمی توان آنها را مشاهده کرد.

عمده منابع مصرفی سایت کدامند!؟

در صورتی که بخواهیم بگوییم مهمترین منابع سایت چیست و باید به کدام موارد توجه داشته باشیم، می توانیم این فهرست را ارائه کنیم:

مصرف پردازنده یا CPU Usage

یکی از مهمترین موارد در میزان منابع مصرفی سایت که می تواند نشان دهنده این موضوع باشد که سایت شما درگیر شده است و نمی تواند مانند قبل کار کند و یا حداقل در یک بازه زمانی خاص دچار مشکل می شود، میزان مصرفی است از پردازنده شما شده است و بالا رفتن آن نشان دهنده وجود ایراد یا بار کاری بالا می باشد.

این بار کاری بالا می تواند به دلایل مختلفی مانند یک حمله دیداس که در مقاله دیداس چیست در مورد آن صحبت کردیم و یا حتی یک یک تایم شلوغ از سایت مانند برگزاری یک کمپین تبلیغاتی و یا یک جشنواره باشد. به هر صورت شما باید موارد مختلفی را بررسی کنید تا بدانید این میزان مصرف منابع را روی سایت خود تحلیل کنید، اما باید گفت که بالا رفتن این مقدار به هیچ عنوان خوب نیست و باید به آن توجه کنید.

مصرف پردازنده یا CPU Usage

میزان حافظه RAM

یکی دیگر از مواردی که می تواند نشان دهنده یک سایت شلوغ و سنگین باشد میزان حافظه و رمی می باشد که سایت را درگیر می کند. در مورد این معیار باد گفت که یکی از الان هایی است که در کنار پردازنده می تواند خیلی از موارد را مشخص کند، در صورتی که هم حافظه و هم پردازنده درگیر باشد می توانیم این نتیجه را بگیریم که سایت زیر درخواست های زیادی بوده است اما این مورد که پردازنده ما طبیعی باشد و مصرف رف ما بالاتر رفته باشد می تواند نشان دهنده وارد کردن محتوای سنگین در سایت و یا ایجاد درخواست های غیر معقولی در سایت باشد که به علت یک ماژول اشتباه و یا یک حمله اینترنتی انجام می شود.

فضای ذخیره سازی

یکی از مواردی که می توان در بررسی میزان منابع مصرفی سایت همیشه آن را مشاهده کرد و خیلی از کنترل پنل ها را آن را در زمان ورود به سایت در اختیار شما قرار می دهند، میزان فضای ذخیره سازی استفاده شده و فضای باقیمانده ای است که سایت شما دارد. یکی از مواردی که باید در بررسی میزان منابع مصرفی سایت کنترل کنید همین مورد می باشد و زیاد شدن آن به صورت یکباره می تواند دلایل جدی ای را داشته باشد. در صورتی که شما کاری روی سایت انجام نداده اید و فایل بزرگی را روی سایت خود آپلود نکرده اید، اما مصرف فضای ذخیره سازی بالا رفته است ممکن است مشکل از سیستم مدیریت محتوای شما باشد و یا یکی از ماژول ها فایل هایی را به هاست اشاره کرده باشد.

سیستم هایی مانند پرستاشاپ از ایمن کارها زیاد انجام می دهند و ممکن است که حجم سایت شما را یک شبه دو برابر کند و در صورتی که شما از دو سیستم مدیریت محتوای مختلف در یک دامنه و روی یک هاست استفاده کنید احتمال وقوع چنین مواردی بالاتر خواهد رفت. به جز این سیستم ها ممکن است دلیل بالا رفتن استفاده از فضای ذخیره سازی شما، ارسال فایل های مخرب توسط روبات ها و ذخیره شدن آنها روی هاست شما باشد. بهتر است که ابتدا حجم پایگاه داده خود را کنترل کرده و در صورتی که همه چیز در آن طبیعی بود و جدولی که اندازه غیر طبیعی نداشته باشد را پیدا نکردید باید به سراغ فایل های خود بروید و به دنبال این اعضای تازه وارد بگردید.

فضای ذخیره سازی

سوال اصلی اینجاست که دلیل این حساسیت ها برای کنترل میزان منابع مصرفی سایت از نظر فضای ذخیره سازی چیست و باید گفت در صورتی که این فضا پر شود، عملا سایت شما مجال نفس کشیدن نخواهد داشت و به زور بالا خواهد آمد. این موضوع که با بالاتر رفتن اندازه فایل های روی هاست سایت هم سنگین می شود و کار با آن سخت می شود یکی از موادی است که به راحتی می توانید آن را با یک بار باز کردن سایت تشخیص دهید و یک موضوع کاملا واضح خواهد بود.

در صورتی که استفاده از منابع ذخیره سازی بالا برود و به اتمام برسد شما برای نجات سایت خود از این وضعیت دو راه حل خواهید داشت. راه اول ارتقای هاست است که آن را به صورت الم در مقاله زمان ارتقای هاست بررسی کردیم و دیدیم که چه موقع باید به سراغ آن برویم، راه خل بعدی که باید به آن توجه داشته باشید هم این است که با استفاده از هاست دانلود و انتقال فایل ها و محتوای سنگین تر به این هاست، هاست اصلی خود را سبک نگه دارید. روش انجام این کار هم به صورت کامل در مقاله اتصال هاست دانلود به هاست اصلی برای دو کنتر لپنل دایرکت ادمین و سی پنل بررسی کردیم.

پهنای باند یا Bandwidth

یکی دیگر از موارد مهمی که باید در میزان منابع مصرفی سایت به سراغ آن رفت و این مورد هم مانند فضای ذخیره سازی در زمان ورود به شما نمایش داده می شود، مصرف پهنای باند خواهد بود. مصرف پهنای باند از آن جهت مهم است که در صورتی که شما برای آن محدودیت داشته باشید و هاست شما از آن دسته از هاست ها باشد که پهنای باند یکی از معیار های هزینه است، بالا رفتن آن و به اتمام رسیدن حجمی که دارد می تواند باعث شود که سایت شما به صورت کامل از کار بیفتد. در واقع وقتی که شما به اندازه حد نصاب خود از پهنای باند مصرف کنید، هاست شما به نوعی منقضی شده و پیامی بر این مبنا که از طرف هاست مشکلی وجود دارد به کاربران شما نمایش داده خواهد شد.

این موضوع می تواند به دلیل حله به سایت و یا حتی ارائه یک محتوای سنگین در سایت اتفاق بیفتد. در واقع اوضاع خیلی ساده تر از این حرف ها می باشد و استفاده از هاست سایت برای نمایش یک فایل ویدئویی چند مگابایتی در یک صفحه پر بازدید می تواند زحمت مصرف میزان پهنای باند یک ماه را در کمتر از یک روز برای شما بکشد. البته این مورد در صورتی مهم خواهد بود ه شما از هاست هایی استفاده کنید که در آنها محدودیت هایی را برای میزان پهنای باند دارند. در صورتی که از سرویس هایی مانند هاست لینوکس و یا هاست وردپرس استفاده کنید دیگر نیازی به این نیست که نگران مصرف این مورد باشید.

مصرف پهنای باند یا Bandwidth

تقریبا می توان گفت که در کنترل میزان منابع مصرفی سایت همین موارد در اختیار شما قرار می گیرد، و البته بسته به اینکه شما از چه کنترل پنلی این کار را انجام دهید، موارد متعدد دیگری که ترکیبی از این موارد باشد و یا گزینه های اضافی مانند اکانت های ایمیل ، ایمیل های ارسالی و مواردی از این دست نیز ممکن است به شما ارائه شود. در ادامه به آموزش کنترل میزان منابع مصرفی سایت روی هاست های سی پنل و همینطور دایرکت ادمین خواهیم پرداخت.

مشاهده میزان منابع مصرفی سایت در سی پنل

یکی از معروف ترین و همینطور محبوب ترین کنترل پنل هایی که می تواند اطلاعات خوبی را برای کنترل میزان منابع مصرفی سایت در اختیار شما قرار دهد، کنترل پنل سی پنل می باشد که خیلی از هاست های لینوکسی از آن استفاده می کنند که منوی کامل و پر از امکاناتی که دارد می تواند بهترین قابلیت ها را به کاربران بدهد و در مقاله Cpanel چیست به صورت کامل در مورد آن صحبت کردیم.

مشاهده میزان منابع مصرفی سایت در سی پنل

برای کنترل و بررسی میزان منابع مصرفی سایت در سی پنل لازم است که ابتدا وارد کنترل پنل هاست خود شوید که روش های مختلف این کار را در مقاله آموزش سی پنل هاست با هم بررسی کردیم. در اینجا ما با سریع ترین روش ممکن یعنی وارد کردن عبارت :2083 در انتهای آدرس سایت به صفحه لاگین رفته و با وارد کردن اطلاعات منوی پر گزینه سی پنل در مقابل شما قرار خواهد داشت:

منوی پر گزینه سی پنل

بعد از وارد شدن به کنترل پنل، برای دسترسی داشتن به میزان منابع مصرفی سایت لازم است که به بخش گزارش گیری ها که اطلاعات مختلف یرا از وضعیت هاست و سایت به ما ارائه می کند یعنی قمیت Metrics بروید و از گزینه هایی که در این بخش در اختیار شما قرار دارد روی Resource usage کلیک کنید:

گزینه Resource usage

وقتی که این کار را انجام دهید به صفحه زیر هدایت خواهید شد که در آن سه بخش اصلی برای کنترل میزان منابع مصرفی سایت در اختیار شما خواهد بود و هر کدام از آنها اطلاعات مختلفی را در اختیار شما قرار می دهند:

منوی Resource usage

در این بخش شما می توانید 4 تب اصلی را مشاهده کنید که ره کدام از آنها اطلاعات خاصی را در اختیار شما قرار می دهند. این تب ها عبارتند از:

تب Dashboard

در این بخش شما می توانید موارد مختلفی را که مهمتر از سایر موارد می باشد را مشاهده کنید و در صورتی که اتفاقی در سایت شما افتاده باشد که لازم باشد در جریان آن قرار بگیرید در این بخش مشا گفته می شود. در صورتی که شما به حداکثر میزان مجاز استفاده از منابع نزدیک شده باشید و یا اروری روی سایت مشا از نظر مصرف منابع اتفاق افتاده باشد، اینجا اولین جایی است که به شما خواهد گفت داستان از جهق رار است و می تواند اطلاعات مربوطه را به شما ارائه دهد.

تب Current Usage

در این بخش ما با مهمترین المان های برای بررسی میزان منابع مصرفی سایت طرف هستیم و دقیقا اینجاست که به ما خواهد گفت در سایت ما چه خبر است می توان گفت تمام موارد تحلیلی که در بخش های قبل ارائه کردیم در اینجا قابل پیدا کردن است و این اطلاعات به صورت نموداری در اختیار ما قرار خواهد گرفت. وقتی که ما بخواهیم از اندازه دقیق میزان منابع مصرفی سایت اطلاع پیدا کنیم، جایی که باید به سراغ آن برویم همین بخش خواهد بود. در صورتی که به داخل این تب بروید می توانید ابتدا یک نمای کلی را به صورت درصدی از میزان مصرف منابع مشاهده کنید:

تب Current Usage

در این بخش شما می توانید اطلاعات مختلفی را مانند فضای رم استفاده شده، میزان پردازنده به صورت درصدی نسبت به حجمی که مجاز است، میزان پردازه هایی که اجرا شده ساتف میزان درخواست هایی که به وب سرور رسیده است و موارد مختلف را مشاهده کنید.

بعد از این اطلاعات جدولی برای شما نمایش داده خواهد شد که می تواند اطلاعات بسیار بهتری را برای  شما به نمایش بگذارد که به صورت نموداری در اختیار شما قرار می گیرند. مهمترین این نمودار ها عبارتند از:

نمودار CPU Usage

درصد استفاده از سی پی یو یکی از موارد مهم و ضروری برای سایت شما خواهد بود که می تواند تا حد زیادی در این رابطه به شما کمک کند. در این نمودار شما می توانید یک نمایش دو بعدی که محور افقی آن مدت زمان و محور عمودی نشان دهنده استفاده از سی پی یو می باشد را مشاهده کنید. میزان پردازنده مصرفی با رنگ سبز رنگ نمایش  داده شهد است و محدوده ای که به عنوان حد مجاز استفاده در نظر گرفته شده باشد، با رنگ قرمز مشخص شده است. در صورتی که پردازنده شما به این حد برسد، معمولا سایت شما کند شده و لازم است برای ادامه کار منابع اضافی در اختیار سایت شما قرار بگیرد.

از همین رو هاستینگ این کا را انجام داده و ممکن است که به ازای این کار از شما هزینه اضافی دریافت کند و شما مجبور به ارتقای هاست خود شوید. رویکردی که در قبال این موضوع وجود دارد بسته به سیاست های هاستینگی دارد که سرویس خود را از آن گرفته اید. در صورتی که از یک سرویس دهنده نامعتبر سرویس خود را تهیه کرده باشید، ممکن است که سایت شما به سادگی داون شود. مورد بعدی که با رنگ آبی مشخص شده است میزان خطاهایی است که به دلایل مختلف برای درخواست های مختلف اتفاق افتاده است و شما می توانید ببینید که دقیقا در چه زمان هایی این اتفاق افتاده است.

در صورتی که این نمودار را با توجه به موارد و تحلیل های ارائه شده در بخش قبلی بررسی کنید دقیقا به شما خواهد گفت که در سایت شما چه خبر است و چه اتفاقاتی در جریان است.

نمودار CPU Usage

نمودار Physical Memory Usage

در این بخش هم شما می توانید میزان رم مصرفی را روی سایت خود ببینید و دقیقا مشخص خواهد بود که سایت شما برای اینکه کار کند چه میزانی از حافظه را مصرف کرده است و در چه ساعاتی این موضوع بیشتر از حالت طبیعی خود بوده است. در این نمودار هم می توان دو معیار اندازه قابل استفاده یا همان Limit حد مجاز را دید، برخلاف نمودار قبلی از اعلام خطا خبری نیست. این موضوع به این دلیل است که عموما رم های سرور ویژگی هایی را برای اصلاح خطا یا Fault Correction دارند که می توانند به صورت خودکار خطاهای ایجاد شده را هندل کنند.

نمودار Fault

یکی دیگر از نمودار هایی که در صورتی که مستقیما به سراغ آن بیاید، می توانید اطلاعات خوبی را از آن دریافت کنید، مربوط به خطاهایی می شود که برای سایت شما اتفاق افتاده سات و شما می توانید با این نمودار دقیقا متوجه شوید که در چه زمان هایی اتفاقاتی که روی سایت شما افتاده است منجر به این شده که سایت شما دچار اختلال شود.

نمودار Fault

در صورتی که هر مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد با توجه به زمانی که اعلام شده است شما می توانید آنها را از بخش پایینی که با عنوان Usage مشخص شده است پیدا کنید. در این قسمت اطلاعت مربوط به رویداد های مختلف را در بازه های زمانی خاص می توانید مشاهده کنید.

بخش Usage

تب Snapshots

در این قسمت شما قادر خواهید بود تا گزارش ها را به صورت موردی با درخواست هایی که برای سایت شما ارسال شده است مشاهده کنید. برای این منظور می توانید از فیلتر های زمانی که در اختیار دارید استفاده کرده و دقیقا ببینید که چه زمانی برای سایت شما چه اتفاقی افتاده است.

تب Snapshots

این اطلاعات با این دقت، مواردی هستند که از لاگ سرور استخراج شده و می توانند برای گزارش های مختلفی مانند آمار بازدید ها که در مقاله آمار بازدید سایت از دایرکت ادمین هم، آنها را بررسی کردیم مورد استفاده قرار بگیرند.

تب Option

در این تب شما می توانید تنظیمات مختلفی را برای این گزارش ها داشته باشید که بسته به دسترسی ای که هاست شما دارد این تنظیمات متفاوت خواهد بود. یکی از گزینه هایی که می توانید در تصویر زیر هم آن را مشاهده کنید امکان گزارش گیری از سایت با ایمیل می باشد که یکی از مهمترین موارد در این زمینه خواهد بود و در صورتی که خطایی پیش بیاید شما به وسیله ایمیل از این موضوع مطلع خواهید شد.

تب Option

به طور کلی می توان گفت که کنترل و بررسی میزان منابع مصرفی سایت از این بخش در سی پنل به راحتی انجام خواهد شد و در صورتی که این اطلاعات را با توضیحاتی که در مورد هر یک از نشانه ها دادیم هماهنگ کنید، دقیقا می دانید که در سایت شما چه اتفاقاتی می افتد و اوضاع به چه صورتی خواهد بود.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی کامل اینکه میزان منابع مصرفی سایت می تواند چه اطلاعاتی را در اختیار ما قرار دهد و ما برای اینکه بتوانیم از آنها استفاده کنیم باید چه مواردی را در نظر داشته باشیم پرداختیم و دیدیم که هر کدام از این موارد می توانند چه کارهایی را برای ما انجام دهد. در کل می توان در مورد این منابع گفت که منابع اصلی که می تواند روی عملکرد سایت ما تاثیر گذار باشند، مصرف پردازنده، مصرف حافظه مموری یا همان RAM، پهنای باند مصرفی توسط کاربران و همینطور پر شدن فضای ذخیره سازی است. در مورد پهنای باند و فضای ذخیره سازی باید گفت که این موارد در صفحه اول کنترل پنل ها نمایش داده می شوند و به نوعی جلوی چشم هستند اما لازم است که میزان منابع مصرفی سایت از نظر پردازنده و رم به صورت دوره ای کنترل شده تا از این مورد که سایت شما برای تمامی کاربرد ها سالم عمل می کند مطمئن شوید. روش تحلیل این موارد و چگونگی تشخیص در بخش های بالا به صورت کامل معرفی شد.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها