بازگردانی بکاپ در هاست سی پنل و دایرکت ادمین

بازگردانی بکاپ در هاست
خرید هاست
میزبانی وب

بازگردانی بکاپ در هاست چطور انجام می‌شود؟

در مورد اینکه بازگردانی بکاپ در هاست به چه روش‌هایی انجام می‌شود باید گفت که بستگی به این دارد که کش ما قصد داشته باشد چه بکاپی را بازگردانی کنید و در مورد چه بکاپی حرف می‌زنیم. در بعضی از موارد شما برای بازگردانی بکاپ در هاست تنها بخش کوچکی مانند ایمیل‌ها و یا بخش‌های اساسی‌تری مانند پایگاه داده را برای بکاپ‌گیری در نظر دارید و در برخی از موارد کلا قصد دارید کار انتقال یک سایت را با بازگردانی بکاپ در هاست پیاده‌سازی کنید که یکی از روش‌های انتقال سایت از هاستی به هاست دیگر می‌باشد.

در صورتی که با قالب‌های آماده وردپرس آشنایی داشته باشید، باید گفت که امکان نصب سریعی که در آن وردپرس و قالب و افزونه‌های موردنیاز به‌صورت کامل روی هاست پیاده‌سازی می‌شود، در واقع یک فول بکاپ از سایت است که با برنامه داپلیکیتور گرفته شده است. پس درکل می‌توانیم بگوییم بازگردانی بکاپ در هاست ارتباط تنگاتنگی با این موضوع دارد که ما بخواهیم چه بکاپی را پیاده‌سازی کنیم.

بازگردانی بکاپ در هاست چطور انجام می شود

اما آنچه که مسلم است این است که برای بازگردانی بکاپ در هاست لازم است به‌سراغ کنترل پنل سایت خود برویم و کار را از آنجا دنبال کنیم. در صورتی که بکاپ ما به‌صورت یک بسته نصبی مجزا باشد می‌تواند مسیر خود را برای این کار دنبال کند و در صورتی که بکاپ ما روی خود کنترل پنل موجود باشد می‌توان به‌سراغ امکاناتی که کنترل پنل برای ما فراهم کرده است رفت و با چند کلیک ساده این موضوع را پیاده‌سازی کرد.

در ادامه با هم به بررسی بازگردانی بکاپ در هاست روی کنتر لپنل‌های سی پنل و همین‌طور دایرکت ادمین خواهیم پرداخت.

آموزش بازگردانی بکاپ در سی پنل

سی پنل یکی از کنترل پنل‌های محبوب برای کنترل هاست‌های لینوکسی است که به شما امکانات خوبی را در زمینه‌های مختلف می‌دهد و می‌توانید با استفاده از آن یک کنترل جامع را روی منابع و امکاناتی که هاست در اختیار شما قرار می‌دهد پیاده‌سازی کنید. این کنترل پنل تقریبا محبوب‌ترین کنترل پنلی است که در هاست‌های مختلف وجود دارد و دلیل آن سادگی کارکرد و همین‌طور رابط کاربری خوبی است که به ما می‌دهد.

آموزش بازگردانی بکاپ در سی پنل

برای بازگردانی بکاپ در هاست سی پنل هم این امکانات و راحتی وجود دارد و شما می‌توانید به‌راحتی کار بازگردانی بکاپ‌های خود را با تاریخ‌هایی که این بکاپ‌ها گرفته شده است انجام دهید. در ادامه تمامی مراحلی که شما باید برای بازگردانی بکاپ در هاست سی پنل را انجام دهید را با هم بررسی خواهیم کرد.

مرحله اول – ورود به سی پنل

اولین کاری که برای بازگردانی بکاپ در هاست لازم است انجام دهید این است که ابتدا وارد کنترل پنل خود شوید. روش‌های مختلفی که برای این کار وجود دارند را به‌صورت کامل در مقاله آموزش سی پنل هاست با هم بررسی کردیم و روشی که در اینجا برای ورود به این کنترل پنل استفاده می‌کنیم این است که عبارت 2083: را در انتهای آدرس سایت وارد کرده و اینتر را بزنید. در این حالت شما به صفحه لاگین سی پنل ارجاع داده خواهید شد.

مرحله اول – ورود به سی پنل

با وارد کردن اطلاعات کاربری خود می‌توانید به کنترل پنل وارد شده و منوی کامل سی پنل در اینجا در اختیار شما قرار خواهد داشت. در صورتی که اولین‌بار است به‌سراغ اکانت سی پنل خود می‌روید و از اینکه این یوزر و پسورد چیست اطلاعی ندارید می‌توانید ورود به سی پنل را از طریق کنترل پنل هاست خود انجام دهید.

منوی سی پنل بعد از ورود

وقتی که شما به منوی سی پنل وارد شدید باید به‌سراغ بخش آپدیت‌ها بروید که می‌توانید آن را در قسمت Files پیدا کنید.

مرحله دوم – تنظیمات Backup Wizard

بسته به این که کنترل پنلی که در اختیار شما قرار می‌گیرد چه ویژگی‌هایی داشته باشد و این که هاستینگ به شما چه امکاناتی را بدهد، اینکه شما برای آپدیت‌های خود به‌سراغ چه بخشی از این کنترل پنل بروید می‌تواند متفاوت باشد. برنامه‌های مختلف و متفاوتی وجود دارند که می‌توانند برای شما کنترل بکاپ‌ها روی دایرکت ادمین را انجام دهند که هر کدام از آنها ویژگی‌ها و روش کاری خود را دارند، به‌عنوان‌مثال یکی از پرطرفدارترین این برنامه‌ها می‌توانیم به JetBackup اشاره کنیم. البته باید گفت که در خیلی از مواقع ممکن است که هاست ما این برنامه‌ها را به ما ارائه نکند.

برنامه پیش‌فرضی که کنتر لپنل سی پنل برای کار کردن با آپدیت‌ها در اختیار ما قرار می‌دهد، Backup Wizard نام دارد و شما می‌توانید آیکون سبز رنگ این برنامه را از قسمت Files  پیدا کنید.

مرحله دوم – تنظیمات Backup Wizard

بعد از این که روی این بخش کلیک کنید به صفحه زیر منتقل خواهید شد که می‌توانید تمام امکاناتی که برای بکاپ در اختیار شما قرار دارد را مشاهده کنید.

تنظیمات بکاپ Backup Wizard

در این قسمت دو بخش اصلی را می‌بینید که بخش سمت چپ مربوط به گرفتن بکاپ جدید از سایت و بخش سمت راست مربوط به بازگردانی بکاپ در هاست می‌باشد. برای اینکه بتوانید کار بازگردانی بکاپ‌های خود را انجام دهید لازم است که روی دکمه Restore کلیک کنیم تا به مرحله بعدی برویم.

مرحله سوم – تنظیمات بازگردانی بکاپ در هاست

وقتی که شما روی دکمه Restore کلیک کنید تازه نوبت به موارد مربوط به بازگردانی بکاپ در هاست خواهد شد و باید این تنظیمات را روی هاست خود اعمال کنید. در اینجا هاست شما چهار گزینه اصلی برای بازگردانی بکاپ‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

مرحله سوم – تنظیمات بازگردانی بکاپ در هاست

در صورتی که بخواهیم هر کدام از این گزینه‌ها را معرفی کنیم، اوضاع به این صورت خواهد بود:

Home Directory: در این بخش کلیه اطلاعات مربوط به دایرکتوری و پوشه Public_html برای شما بازگردانی خواهد شد و با انتخاب این گزینه می‌توانید کار بازگردانی بکاپ در هاست را روی این بخش به‌صورت کامل پیاده‌سازی کنید. در واقع این بخش تمامی موارد ظاهری سایت شما و تغییراتی که در کدهای سایت ایجاد کرده‌اید را بازگردانی می‌کند. در صورتی که شما ادیتی را در سایت انجام داده‌اید و یا افزونه‌ای را نصب کرده‌اید که سایت شما را به‌هم‌ریخته است در اینجا می‌توانید هر آنچه که مربوط به کدها و فایل‌های سایت است را بازگردانی کنید.

MYSQL Database: در این بخش شما می‌توانید اطلاعات مربوط به پایگاه داده را بازگردانی کنید. پاک شدن بخشی از اطلاعاتی که روی هاست بوده است یکی از شایع‌ترین مواردی است که ممکن است شما را به‌سراغ بازگردانی بکاپ در هاست بفرستد. در خیلی از مواقع خود سایت شما سالم است اما ممکن است خیلی از محتوایی که شما روی آن داشته اید آسیب دیده باشد. وقتی که این اتفاق بیفتد شما باید به‌سراغ بازگردانی بکاپ‌های پایگاه داده بروید. در این حالت کاربران پاک شده و یا پست‌های حذف شده وبلاگ شما روی سایت باز خواهند گشت.

Email Forwarders: یکی دیگر از موارد مهمی که ممکن است روی سایت شما اتفاق بیفتد این است که تنظیمات ایمیلی که داشتید به علت‌های مختلف به هم بریزد و باید گفت که درست کردن آن وقت زیادی را از شما می‌گیرد. ایمیل فورواردرها بخش مهمی از سایت هستند که می‌توانند ایمیل‌های مختلفی که برای شما می‌رسد را به ایمیل‌های مربوطه ارجاع دهند. این ایمیل‌ها می‌تواند ایمیل‌های مربوط به فروش محصولات، پشتیبانی کاربران و یا هر مورد دیگری باشد که شما آنها را به جای سیستم ایمیل هاست روی ایمیل‌های شخصی خود در یافت می‌کنید. بازگردانی بکاپ‌های ایمیل فورواردرهای شما در این بخش به‌صورت کامل انجام خواهد شد.

Email Filters: در این بخش شما می‌توانید فیلترهای مختلفی که روی ایمیل‌های خود تنظیم کرده‌اید را بازگردانی کرده و در صورتی که روش خاصی را برای دریافت ایمیل‌ها داشتید که به‌هم‌ریخته است و ایمیل‌های شما بر اساس نظم قبلی دریافت نمی‌شود، بازگرانی بکاپ در این قسمت مشکل را برای شما برطرف خواهد کرد.

بعد از انتخاب بخش برای بازگردانی بکاپ در هاست نوبت به این خواهد رسید که بکاپ خود را ارائه کرده و یا تاریخ بکاپ موردنظر را مشخص کنید.

مرحله چهارم – انتخاب و ارائه بکاپ موردنظر

بعد از اینکه شما تصمیم گرفتید که بکاپ کدام بخش از سایت خود را می‌خواهید بازگردانی کنید و دقیقا مشکل شما در کجاست، نوبت به این خواهد رسید که ورژن بکاپ موردنظر را وارد کرده و یا فایل بکاپی که گرفته‌اید را تحویل دهید. وقتی که شما روی هر کدام از بخش‌های گفته شده در بالا کلیک کنید، به این صفحه منتقل خواهید شد.

مرحله چهارم – انتخاب و ارائه بکاپ مورد نظر

در اینجا شما می‌توانید فایل بکاپی که از سایت دیگر و در جای دیگری گرفته‌اید و یا قبلا آن را از روی هاست خود دانلود کرده‌اید را وارد کنید و یا در صورتی که سرویس بکاپ‌گیری از هاست شما فعال باشد، باید تاریخ بکاپ خود را از بین بکاپ‌های موجود انتخاب کنید. دقت داشته باشد که در بعضی از موارد ممکن است بازگرداندن آخرین بکاپ گرفته شده کارساز نباشد و مشکلی که باعث شده است شما به‌سراغ بکاپ‌گیری بیایید در سایتش ما وجود داشته باشد. در صورتی که با این کار مشکل سایت شما حل نشد بهتر است که این کار را دوباره انجام داده و بازگردانی بکاپ در هاست را با ورژن‌های قدیمی‌تر هم انجام دهید.

بازگردانی بکاپ در هاست سی پنل یکی از مواردی است که می‌تواند برای وب‌مسترها بسیار کاربردی و مهم باشد، اما باید گفت که خیلی از هاست‌ها هستند که از کنترل پنل‌های دیگری مانند دایرکت ادمین برای کنترل منابع هاست استفاده می‌کنند. در ادامه به آموزش بازگردانی بکاپ در هاست دایرکت ادمین خواهیم پرداخت.

آموزش بازگردانی بکاپ در دایرکت ادمین

یکی دیگر از کنترل پنل‌های لینوکسی که می‌توان گفت به‌اندازه سی پنل محبوب است و در خیلی از سرورها و هاست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد کنترل پنل حرفه‌ای دایرکت ادمین است که از خیلی از جهات باید گفت که امکانات فوق‌العاده و حتی بیشتری از سی پنل را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در مورد بکاپ‌ها و گرفتن و بازگردانی آنها باید گفت که دایرکت ادمین رویکردی جالب دارد و می‌تواند به‌صورت ساده‌تری این کار را انجام دهد و مراحل کمتری را برای ما خواهد داشت.

برای اینکه بتوانیم کار بازگردانی بکاپ در هاست دایرکت ادمین را انجام دهیم، دقیقا مانند سی پنل لازم است که وارد کنترل پنل خود شویم. در دایرکت ادمین این کار با استفاده از وارد کردن عبارت 2222: در انتهای آدرس انجام می‌شود. با این کار شما به صفحه لاگین منتقل خواهید شد.

آموزش بازگردانی بکاپ در دایرکت ادمین

بعد از این که وارد کنترل پنل دایرکت ادمین شدید، برای اینکه به بازگردانی بکاپ در هاست و کلا کارهایی که با بکاپ‌ها انجام می‌شود دسترسی داشته باشید لازم است که از منوی Advanced Features گزینه Create/Restore Backups را انتخاب کنید.

داشبورد دایرکت ادمین

وقتی که این کار را انجام دهید شما به صفحه بکاپ منتقل شده و می‌توانید تمامی گزینه‌های مربوط به کار با بکاپ‌‌ها در دایرکت ادمین را در اینجا مشاهده کنید.

گزینه های بازگردانی بکاپ در دایرکت ادمین

در رابطه با کار کردن با بکاپ‌ها در دایرکت ادمین باید گفت که گزینه‌هایی که در اختیار شما قرار دارد از سی پنل بیشتر بوده اما روال کاری آن ساده‌تر شده است. همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده کردید، یک دکمه برای گرفتن بکاپ با رنگ نارنجی در پایین صفحه و یک دکمه برای بازگردانی بکاپ در هاست در بالای صفحه با رنگ آبی مشخص شده است.

در واقع کاری که شما باید انجام دهید این است که گزینه‌هایی که لازم دارید را تیک زده و روی دکمه موردنظر خود کلیک کنید، با این کار هم بکاپ برای شما ایجاد می‌شود و هم می‌توانید بازگردانی بکاپ در هاست دایرکت ادمین را به‌سادگی انجام دهید. اما در مورد این گزینه‌ها باید گفت که گزینه‌های ارائه شده چهار بخش مجزا دارند که در ادامه در مورد اینکه آنها چه هستند صحبت می‌کنیم:

Website Data: در این بخش شما می‌توانید به اطلاعات مربوط به فایل‌ها و پوشه‌های دایرکتوری‌ها دسترسی داشته باشید، دایرکت ادمین در اینجا به شما دو گزینه می‌دهد که گزینه اول مربوط به دامنه اصلی و گزینه دوم مربوط به سایت‌های زیردامنه می‌باشد که در صورت تیک زدن آنها قالب و فایل‌های سایت شما برای بکاپ‌گیری آماده خواهند شد. در واقع اینجا ما با همان گزینه دایرکتوری در سی پنل سروکار داریم با این تفاوت که در سی پنل ما قابلیت کنترل زیردامنه‌ها را برای بکاپ‌گیری و جدا کردن آنها را نداشتیم اما دایرکت ادمین این امکان را به ما خواهد داد.

Email: در مورد ایمیل‌ها هم باید گفت که دایرکت ادمین یک لیست طولانی را در اختیار ما قرار خواهد داد که می‌توان فیلترها، فورواردرها، اکانت‌ها، ایمیل‌هایی که به ما زده شده است، لیست‌های ایمیلی که درست کرده‌ایم و همین‌طور پاسخ‌دهنده‌های خودکار یا همان Autoresponderها را هم برای گرفتن بکاپ و یا بازگردانی بکاپ در هاست مورد استفاده قرار داد.

FTP: اکانت‌های FTP که در مقاله اکانت FTP چیست به‌صورت مفصل در مورد آنها صحبت کردیم قابلیت خوبی را برای انتقال فایل به هاست به ما می‌دهند و شما با استفاده از دایرکت ادمین می‌توانید تنظیماتی که این اکانت‌ها دارند و خود اکانت‌هایی که ایجاد کرده‌اید را در بکاپ گیری‌ها و بازگردانی بکاپ‌ها سهیم کنید.

Database: یکی دیگر از بخش‌های مهم برای بازگردانی بکاپ در هاست با هر کنترل پنلی دیتابیس خواهد بود. در این مورد باید گفت که دایرکت ادمین برای دیتابیس هم دو گزینه مجزا دارد، اولین گزینه مربوط به تنظیمات و همین‌طور کاربرانی است که روی دیتابیس تعریف شده و می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند، و گزینه دوم نیز اطلاعات داخلی پایگاه داده است و در واقع همان محتوایی است که شما روی سایت خود دارید.

بعد از انتخاب مواردی که می‌خواهید با بازگردانی بکاپ در هاست روی سایت شما باز گردند، می‌توانید با کلیک روی Restore به ورژن‌های بکاپی که از آنها گرفته‌اید دسترسی داشته باشید، و یا بکاپ موردنظر خود را روی هاست بارگذاری کرده و آن را انتخاب کنید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها

15% تخفیف خرید 
هاست و سرور مجازی

پایان جشنواره 10 فروردین 

  کد تخفیف:NY1403
close-link