روش تمدید دامنه ir، آموزش تصویری و کامل

تمدید دامنه ir
خرید هاست

راه‌اندازی سایت به‌منظور یک کسب‌وکار اینترنتی، یک سایت آموزشی و یا هر دلیل دیگری برای خیلی از افراد صورت می‌گیرد و عموما روالی ثابت را دارد، شما یک دامنه و هاست برای خود پیدا کرده و به‌سراغ راه‌اندازی سایت خود می‌روید و می‌توانید از هر فریم‌ورک و یا سیستم مدیریت محتوایی برای این موضوع استفاده کنید. در صورتی که شما تمام این موارد را به طراح سایت بسپارید و اصلا خودتان را قاطی این موارد نکنید، بازم هم یکی از اصلی‌ترین و مهمترین بخش‌هایی که با آن طرف هستید و حرف آخر را شما می‌زنید دامنه سایتی است که می‌خواهید داشته باشید و می‌توان گفت که به‌نوعی دامنه سند سایت شما خواهد بود و همان نامی است که کاربرانتان با آن به شما دسترسی خواهند داشت. تمدید دامنه ir یکی از کارهایی است که شما ملزم به انجام آن بوده و در صورتی که برای دامنه خود از ir استفاده کنید حتما گذر شما به آن خواهد افتاد.

برای اینکه کار تمدید دامنه ir را انجام دهید و از شر اس‌ام‌اس‌ها و ایمیل‌هایی که از ایرنیک برای شما می‌آید راحت شوید و البته از آنها مهمتر سایت خود را برای خودتان نگه دارید لازم است که مراحلی تقریبا ساده را انجام دهید و تقریبا باید گفت که برای تمدید دامنه ir روش‌های مختلفی هم وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به‌صورت کامل این موضوع که تمدید دامنه ir به چه صورتی انجام می‌شود و شما باید برای تمدید این دامنه چه کاری را انجام دهید صحبت کنیم و ساده‌ترین روش‌ها برای آن را به شما معرفی کنیم. اما قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم بهتر است کمی در این مورد که اصلا چرا کار ما به تمدید دامنه ir می‌کشد هم صحبت کنیم.

چرا دامنه نیاز به تمدید دارد

در مورد اینکه دامنه‌ها چه هستند و چطور در اختیار ما قرار می‌گیرند پیشتر در مقاله دامنه چیست صحبت کردیم و دیدیم برای اینکه یک دامنه اینترنتی داشته باشیم، باید چه مراحلی طی شود. در این رابطه باید بگوییم که نام دامنه یک عبارت است که از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

  • نام دامنه
  • پسوند دامنه

در مورد نام دامنه باید گفت که بخش دلخواه دامنه شما می‌باشد و نامی است که می‌توانیم آن را انتخاب کنید، این نام باید از 2 تا تقریبا 60 کاراکتر طول داشته باشد که بهتر است از دامنه‌های کوتاه‌تر استفاده کنید. نام دامنه قسمتی است که شما برای کسب‌وکار خود استفاده می‌کنید. بخش دوم که پسوند دامنه نام دارد عبارت‌های ثابتی هستند که شما می‌توانید آنها را در صفحه ثبت دامنه مشاهده کنید و بسته به اینکه ارائه‌کنندگان این دامنه‌ها چه کسانی می‌باشند می‌توانند متفاوت باشند.

چرا دامنه نیاز به تمدید دارد

در کل مسئول ارائه دامنه در جهان سازمان جهانی نام‌ها و اعداد یا همان ICAN است که به‌صورت خلاصه آیکان نامیده می‌شود. در واقع هر دامنه‌ای که بخواهد ثبت شود در اینجا ثبت شده و باید گفت که تمامی اطلاعات صاحبان دامنه‌ها در آن ثبت می‌شود. اما در مورد دامنه‌های ir باید گفت که دامنه ir یک دامنه ملی است که واگذاری آن از طرف آیکان به ایران انجام شده است. دامنه‌های ملی برای تمامی کشورها وجود دارد و در هر کشوری دامنه‌های ملی توسط سازمانی خاص ارائه می‌شود. در ایران مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات ارائه این دامنه‌ها را بر عهده دارد و تحت نام ایرنیک یا همان NIC.ir این کار را انجام می‌دهد.

ماهیت دامنه‌ها به این صورت می‌‌باشد که این دامنه برای ابد در اختیار شما قرار داده نمی‌شود و به شما فروخته نخواهد شد. بلکه دامنه‌ها به‌صورت سالیانه اجاره داده می‌شود و در صورتی که شما بخواهید یک دامنه را برای خود خریداری کنید و از آن استفاده کنید، در واقع آن را برای مدت معلومی اجاره کرده‌اید. اجاره دامنه‌ها از حداقل یک سال و تا حداکثر زمانی که شما هزینه آن را پرداخت کنید ادامه خواهد داشت. شما برای خرید یک دامنه ir می‌توانید از طریق ایرنیک یا نمایندگان آن اقدام کرده و این دامنه را با هزینه کمی خریداری کنید. در مورد هزینه‌های این دامنه و تفاوت قیمت ایرنیک و سایر نمایندگان در ادامه صحبت خواهیم کرد.

البته یک سال بعد از خرید این دامنه کم‌کم شما ایمیل‌هایی را مبنی بر تمدید دامنه ir دریافت خواهید کرد که باید به آنها توجه داشته باشید و در صورتی که شما کار تمدید دامنه ir خود را انجام ندهید این دامنه از شما سلب امتیاز خواهد شد. برای جلوگیری از این اتفاق شما باید وجهی را برای تمدید اجاره دامنه خود بپردازید. در صورتی که شما کار تمدید دامنه ir خود را به تاخیر بیندازید بعد از تمام شدن مدت اعتبار دامنه و خارج شدن آن از دسترس، ممکن است که شخص دیگری آن را خریداری کند، و باید گفت که در این حالت تمام اعتباری که سایت شما دارد به وی تعلق می‌گیرد و شما دامنه خود را از دست خواهید داد.

البته اینطور نیست که بعد از اینکه مدت اعتبار دامنه تمام شد و شما کار تمدید دامنه ir را انجام ندادید، یک شبه دامنه شما به فروش برسد و یک مهلت چند روزه دامنه شما صرفا از دسترس خارج شده و کاربرد خود را از دست می‌دهد اما به نام شما رزرو خواهد ماند و می‌توانید آن را دوباره به‌دست آورید. در صورتی که این مدت هم طی شود دامنه شما به‌نوعی می‌سوزد و افراد دیگری ممکن است که آن را خریداری کنند. پس به هر حال وقتی که یک دامنه ir داشته باشیم کار ما به تمدید دامنه ir می‌افتد.

دلیل تمدید دامنه ir

 اکنون که می‌دانیم تمدید دامنه ir یکی از کارهایی است که اول و آخر باید انجام گیرد، بهتر است که در مورد روش‌هایی که برای تمدید دامنه ir وجود دارد را هم بررسی کنیم و ببینیم که ما چطور می‌توانیم تمدید دامنه ir را انجام دهیم.

روش‌های تمدید دامنه ir

همان‌طور که گفتیم مسئول اصلی ارائه و همین‌طور تمدید دامنه ir در ایران ایرنیک می‌‌باشد. اما شاید برای شما جالب باشد شما برای اینکه دامنه خود را تمدید کنید، علاوه بر ایرنیک می‌توانید از سایر نمایندگان نیز استفاده کنید که مطمئنا در صورتی که برای خرید دامنه یک جستجوی کوتاه انجام دهید می‌توانید سایت‌های زیادی را مانند مارال هاست پیدا کنید. پس در کل می‌توانیم بگوییم که به دو روش می‌توان کار خرید و تمدید دامنه ir را انجام داد:

مراجعه مستقیم به ایرنیک

در این روش شما باید برای تمدید دامنه ir خود به‌صورت مستقیم وارد عمل شده و به‌سراغ ایرنیک بروید و چند مرحله را انجام دهید تا دامنه شما تمدید شود. شما در این روش از تمدید دامنه ir می‌توانید دامنه خود را به مدت یک یا چند سال تمدید کرده و باید در نظر داشته باشد که صرفا باید مضربی از سال را تمدید کنید و به فرض نمی‌توانید 2 سال‌ونیم دامنه خود را تمدید نمایید.

مراجعه مستقیم به ایرنیک

مراجعه به نمایندگان

یکی دیگر از مواردی که می‌توانید برای تمدید دامنه به آنها مراجعه کنید، نمایندگان رسمی‌ای هستند که با ایرنیک کار می‌کنند و معمولا تمامی سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات هاست و دامنه در این دسته قرار می‌گیرند. شما می‌توانید دامنه خود را به‌راحتی از همان جایی که هاست و دامنه خود را خریداری کرده‌اید، تمدید کرده و دیگر نیازی نیست که به‌سراغ ایرنیک بروید. معمولا هزینه خدمات دامنه با استفاده از نمایندگان از این مورد که شما مستقیما با ایرنیک وارد معامله شوید کمتر تمام خواهد شد و از آنجا که برای تهیه هاست زیاد با پنل کاربری خود کار کرده‌اید و با آن آشنایی دارید، خریداری کردن و همین‌طور تمدید دامنه ir از طریق این نمایندگان می‌تواند برای شما کاری راحت‌تر باشد.

البته باید توجه داشته باشید که برای این موضوع که دامنه خود را از طریق یک سایت نماینده تمدید کنید، لازم است که این ارائه‌دهنده خدمات و نماینده را به‌عنوان نماینده خود در ایرنیک معرفی کنید. شما در ایرنیک بخشی به نام نمایندگان دارید که باید نمایندگان مجازی که از طرف شما می‌توانند کار خریدوفروش دامنه را انجام دهند را برای خود تعریف کرده و با این کار است که این شرکت‌ها اجازه دارند که از طرف شما این کارها را انجام دهند.

مراجعه به نمایندگان

در صورتی که این سوال برای شما ایجاد شده است که چرا خدمات دامنه مانند خرید و تمدید دامنه ir با استفاده از نمایندگان ارزان‌تر از خود ایرنیک تمام خواهد شد، در بخش بعد این موضوع را برای شما به‌صورت کامل باز خواهیم کرد.

دلیل کمتر بودن هزینه خدمات نمایندگان نسبت به ایرنیک

در صورتی که شما بخواهید یک دامنه ir را برای خود بخرید و از آن استفاده کنید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که در ایرنیک ثبت‌نام کرده و برای خود یک شناسه ایرنیک ایجاد کنید. همین‌طور شما می‌توانید در همان ایرنیک دامنه خود را خریداری کرده و از آن استفاده کنید و نیازی به کسی نداشته باشید. اما چرا این اتفاق عموما نمی‌افتد؟! موضوع اینجاست که هزینه ارائه خدمات به‌صورت مستقیم، به‌خصوص خرید دامنه بسیار بیشتر از خدماتی است که نمایندگان به شما ارائه می‌کنند.

در این رابطه باید گفت که نمایندگانی که با ایرنیک کار می‌کنند می‌توانند تخفیف‌های خیلی بیشتری را به شما بپردازند. البته باید گفت که خرید و تمدید دامنه ir به‌طورکلی هزینه‌ایی بسیار پایین‌تر از دامنه‌های بین‌المللی مانند com و org دارد اما در کل می‌توان گفت که نمایندگان در حدود 60 درصد ارزانتر از ایرنیک کار می‌کنند.

دلیل این موضوع این است که نمایندگانی که این کار را انجام می‌دهند با هزینه بسیار کمتری کار ثبت دامنه را انجام می‌دهند. در واقع این روند به این صورت عمل می‌کند که ایرنیک در ازای دریافت یک مبلغ وثیقه نمایندگی ثبت دامنه را در اختیار شرکت‌هایی می‌گذارد که برای این کار اقدام کرده باشند. البته باید گفت که این شرکت‌ها شرایط خاصی را دارند و باید مراحل قانونی خاصی را طی کنند. بعد از این کار شرکت‌ها با قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر از آنچه که ایرنیک خدمات خود را به عموم ارائه می‌کند، این خدمات را ارائه می‌دهند.

دلیل کمتر بودن هزینه خدمات نمایندگان نسبت به ایرنیک

در واقع با این کار شرکت‌های نمایندگی ثبت دامنه، می‌توانند کار را به بخش خصوصی وارد کرده و در بازار رقابتی‌ای قرار می‌گیرند که در خیلی از موارد، حتی این سرویس‌ها را به‌صورت رایگان هم ارائه می‌کنند. به همین دلیل است که هزینه‌ها به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کرده و می‌توان گفت که فاصله زیادی از قیمت‌های تجاری ایرنیک به خود می‌گیرد. در مقاله بهترین راه گرفتن نمایندگی دامنه چگونگی مراحل گرفتن نمایندگی و این موضوع که این کارها به چه صورتی انجام می شود کامل توضیح داده شده است.

آموزش تمدید دامنه ir

در بخش‌های قبلی دیدیم که برای تمدید دامنه ir چند روش وجود دارد و هر کدام از روش‌های گفته شده چه ویژگی‌هایی دارند. در صورتی که بخواهیم دامنه خود را با استفاده از نمایندگانی که آن را از آنها خریده‌ایم تمدید کنیم، انجام کار می‌تواند مختلف باشد و با توجه به اینکه شما از چه ارائه‌کننده‌ای دامنه خود را خریداری کرده‌اید می‌تواند متغیر باشد. اما در صورتی که بخواهیم بگوییم تمدید دامنه ir توسط نمایندگان به چه صورت انجام می‌شود می‌توانیم این موارد را به صورت کلی ارائه کنیم:

1- دریافت تیکت: معمولا وقتی که زمان تمدید دامنه ir شما فرا برسد اولین کسی که این موضوع را به شما گوشزد می‌کند، نماینده‌ای است که دامنه را از وی خریداری کرده‌اید. این کار به صورت تماس، ایمیل‌های دریافتی و یا تیکت‌هایی در پنل کاربری شما مشخص خواهد شد.

2- صدور فاکتور: دومین مرحله، صدور فاکتوری است که برای شما توضیح داده است که پرداختی شما مربوط به کدام دامنه و چه مدتی می‌باشد و با پرداخت آن می‌توانید هزینه تمدید دامنه ir را بپردازید.

3- تمدید دامنه: بعد از پرداختی که انجام می‌دهید، نماینده شما خود با ایرنیک هماهنگ کرده و دامنه را برای شما تمدید می‌کند و در صورتی که به بخش دامنه‌های من از پروفایل ایرنیک خود بروید می‌توانید این موضوع را ببینید.

در مجموع می‌توانیم بگوییم که تمدید دامنه ir با استفاده از نمایندگان همین مراحل ساده را در پی خواهد داشت و لازم نیست که شما کار زیادی انجام دهید. اما این موضوع که برای تمدید دامنه ir از خود ایرنیک لازم است چه کاری انجام دهیم، می‌تواند کمی پیچیده باشد که این موضوع را با هم بررسی خواهیم کرد. در ادامه مراحل این کار را به صورت جزبه‌جز دنبال خواهیم کرد.

مرحله اول – ورود به ایرنیک و پیدا کردن دامنه‌ها

برای اینکه به سایت ایرنیک وارد شوید می‌توانید از طریق لینک ورود به ایرنیک با وارد کردن اطلاعات مربوط به نام کاربری و رمز خود وارد سایت ایرنیک شوید. همین‌طور می‌توانید به Nic.ir مراجعه کرده و از گزینه‌هایی که در بالای صفحه و در سمت چپ قرار گرفته است روی ورود کلیک کنید تا این صفحه برای شما نمایش داده شود.

مرحله اول – ورود به ایرنیک و پیدا کرده دامنه ها

در صورتی که وقت سرویس تمدید دامنه‌های شما فرا رسیده باشد، به‌محض اینکه وارد صفحه ایرنیک خود شوید با پیامی مانند تصویر زیر مواجه خواهید شد که به شما گوشزد می‌کند پیام‌هایی دارید. در صورتی که روی این لینک کلیک کنید شما به بخشی می‌روید که پیام‌ها برای شما نمایش داده می‌شود و در این پیام‌ها به شما گفته می‌شود که کدام‌یک از دامنه‌های شما تا چه مدت دیگری اعتبار دارد و نیاز به تمدید دامنه ir را به شما گوشزد می‌کند.

ورود به ایرنیک و پیدا کردن دامنه ها

جدولی که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید حاوی این پیام‌ها خواهد بود که معمولا با یک هشدار انگلیسی به‌صورت زیر معرفی می‌شود:

Warning: Your registered domain ‘yoursite.ir’ will Expire soon!

در صورتی که این پیام را باز کنید، یک متن به‌صورت فارسی و انگلیسی برای شما نمایش داده می‌شود که در آن نوشته شده است که شما تا چه تاریخی فرصت دارید که برای تمدید دامنه ir خود اقدام کنید

لیست دامنه های شما

برای اینکه بتوانید دامنه خود را تمدید کنید لازم است تا از گزینه‌های منوی اصلی ایرنیک، گزینه دامنه‌های من را انتخاب کنید. با این کار به صفحه‌ای منتقل خواهید شد که در آنجا می‌توانید تمامی دامنه‌های ir خود را مشاهده کنید.

انتخاب دامنه مورد نظر

مرحله دوم – انتخاب دامنه و تایید تمدید

اکنون دامنه‌های شما در مقابل شما قرار دارند و کاری که برای تمدید دامنه ir لازم است انجام دهید این است که روی دامنه موردنظر خود کلیک کنید و آن را انتخاب کنید. بعد از اینکه دامنه خود را انتخاب کردید شما به صفحه‌ای که مشخصات دامنه در آن قرار دارد رفته و می‌توانید در اولین بخش به شما موارد مربوط به وضعیت و تاریخ‌ها را ارائه می‌کند. در این بخش می‌توانید بعد از جدول کوچکی که برای تاریخ خرید، تاریخ آخرین تغییر و تاریخ انقضای دامنه را به شما معرفی می‌کند، دو گزینه تمدید دامنه ir و لغو آن را مشاهده کنید.

مرحله دوم – انتخاب دامنه و تایید تمدید

برای تمدید دامنه ir خود لازم است که روی تمدید کلیک کنید سپس به صفحه‌ای خواهید رفت که می‌توانید عملیات تمدید دامنه ir را در آن به انجام برسانید.

مرحله سوم – قوانین و مدت زمان موردنظر برای تمدید دامنه ir

با رسیدن به این قسمت باید گفت که شما در مراحل نهایی و پایانی تمدید دامنه ir قرار دارید و می‌توانید تمدید دامنه را از اینجا و به‌سادگی انجام دهید. وقتی که شما وارد صفحه تمدید شوید، تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد.

مرحله سوم – قوانین و مدت زمان مورد نظر برای تمدید دامنه ir

در بالاترین بخش گزینه زمان تمدید موردنظر خود را انتخاب کنید. همانطور که مشاهده می‌کنید، شما می‌توانید در مدت زمان‌های 12 ماهه و 60 ماهه کار تمدید دامنه ir را انجام دهید. در جلوی این دو گزینه عباراتی به نام واحد نوشته شده است که در واقع هر واحد می‌تواند 6 ماه اکانت شما را فعال نگه دارد. این واحدها مقدار ثابتی بوده که به‌صورت سالیانه تعیین شده و برای کاربران ایرانی به ریال و برای کاربران غیرایرانی با یورو محاسبه می‌گردد.

به این صورت که اگر شما به ازای یک واحد مبلغ چند هزار تومان را می‌پردازید، و می‌توانید با همین هزینه دامنه ایرانی را از نماینده ایرنیک خریداری کنید، یک فرد غیرایرانی نمی‌تواند این کار را انجام دهد و دامنه ملی ما برای آنها بسیار گران‌تر تمام خواهد شد. برای سایر کشورها نیز روال به همین صورت می‌باشد و به‌عنوان‌مثال اگر شما بخواهید یک دامنه از پسوند ca که مربوط به کانادا می‌باشد داشته باشید، باید برای یک سال مبلغی در حدود دوازده برابر یک دامنه com پرداخت کنید.

بعد از اینکه شما مدت زمان مورد انتظار را مشخص کرده و پذیرش قوانین و مقررات را هم تایید کردید، باید روی ثبت درخواست کلیک کنید تا تصویر زیر به شما نمایش داده شود

تایید قوانین و مدت زمان مورد نظر برای تمدید دامنه ir

در این حالت شما درخواست خود را ثبت کرده‌اید و باید به‌سراغ ادامه کار بروید.

مرحله چهارم – پرداخت سبد خرید

در این مرحله وقتی که شما روی گزینه پرداخت سبد خرید کلیک کنید به صفحه‌ای منتقل می‌شوید که در آن می‌توانید درخواست‌ها و روش‌هایی که برای پرداخت از آنها استفاده می‌کنید را مشاهده کنید. همان‌طور که قبلا هم به این موضوع اشاره کردیم، ریال و یورو دو ارز مورد قبول سازمان ایرنیک بوده و برای کسانی که با مشخصات ایرانی وارد می‌شوند و ایرانیانی که دامنه خریداری می‌کنند، این پرداخت‌ها به‌صورت ریالی و کاملا عادی خواهد بود.

در صورتی که مراحل را ادامه دهید، شما به صفحه زیر منتقل می‌شوید:

مرحله چهارم – پرداخت سبد خرید

در این صفحه شما می‌توانید یک بار دیگر همه چیز را کنترل کنید و ببینید که وجهی که پرداخت می‌کنید برای کدام دامنه می‌باشد و در حال انجام چه کاری هستید. در صورتی که موارد مورد تایید شما باشد می‌توانید با کلیک کردن روی گزینه پرداخت به درگاه پرداخت منتقل شده و با پرداخت وجه تمدید دامنه ir برای شما به‌صورت کامل انجام خواهد شد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی این موضوع که تمدید دامنه ir به چه صورتی انجام می‌شود و اصلا باید تمدید دامنه ir را انجام دهیم؟ و در صورتی که آن را پشت‌گوش بیندازیم چه می‌شود، به‌صورت کامل صحبت کردیم. در واقع باید گفت که وقتی شما یک دامنه را برای خود رزرو می‌کنید و از آن استفاده می‌کنید، آن را اجاره کرده و باید به‌صورت سالیانه برای آن هزینه پرداخت کنید. تمدید دامنه ir می‌تواند هم توسط نمایندگان انجام گیرد و این کار با هزینه کمتر و به سادگی انجام خواهد شد و هم اینکه شما می‌توانید خودتان به‌راحتی با استفاده از ایرنیک این کار را انجام داده و به‌صورت شخصی برای تمدید دامنه ir خود اقدام کنید. به این موضوع توجه کنید که هزینه خدمات دامنه همیشه توسط نمایندگان پایین‌تر خواهد بود، ممکن است در بعضی شرایط این هزینه بالاتر باشد و شما مجبور به اقدام از طرف ایرنیک باشید، به هر صورت شما می‌توانید با استفاده از آموزشی که برای این کار ارائه شده است به‌راحتی تمدید دامنه خود را انجام دهید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها

15% تخفیف خرید 
هاست و سرور مجازی

پایان جشنواره 10 فروردین 

  کد تخفیف:NY1403
close-link