تشخیص نوع هاست؛ بررسی روش‌ها و آموزش کامل

تشخیص نوع هاست
خرید هاست
میزبانی وب

وقتی که به‌سراغ یک سایت اینترنتی می‌رویم، معمولا این موضوع که سیستم این سایت چیست و از کجا آمده است یکی از سوالاتی است که در ذهن ایجاد می‌شود و مخصوصا اگر خودتان در این کار دستی داشته باشید همیشه به چشم یک محصول که نقاط ضعف و قوت آن را برانداز می‌کنید، به یک سایت اینترنتی نگاه می‌کنیم. در خیلی از مواقع این موضوع که یک سایت اینترنتی که بعضا می‌تواند یکی از رقبای ما باشد، روی چه هاستی قرار گرفته است و از چه سیستم میزبانی‌ای استفاده می‌کند یکی از سوالاتی است که می‌تواند برای ما ایجاد شود. روش‌هایی برای تشخیص نوع هاست وجود دارد که می‌توانند به ما کمک کنند اطلاعات خوبی را در رابطه با اینکه این سایت میزبانی خود را از کجا تهیه کرده است و چه سرویسی دارد را به‌دست آوریم.

علاوه بر این روش‌های تشخیص نوع هاست به ما کمک می‌کنند که یک صحت‌سنجی هم در رابطه با اینکه خدماتی که هاستینگ به ما ارائه کرده است داشته باشیم و به‌طور مثال این موضوع را بررسی کنیم که آیا هاست ما یک هاست واقعا کم‌جمعیت است که تعداد کمی کاربر از آن استفاده می‌کنند و یا اینکه با یک هاست اشتراکی شلوغ طرفیم که باید به فکر انتقال به یک هاست با کیفیت‌تر باشیم. در این مقاله به ارائه بهترین روش‌ها برای تشخیص نوع هاست و پیدا کردن اطلاعات در این خصوص می‌پردازیم اما قبل از آن لازم است برای اینکه متوجه شویم که چه ردپاهایی را باید برای این کار دنبال کنیم، کمی در مورد عملکردی که هاست دارد صحبت کنیم.

روش کارکرد هاست چیست و چه نشانه‌هایی از خود به‌جا می‌گذارد؟

وقتی که صحبت از هاست در میان باشد کسانی که سر رشته‌ای از طراحی سایت و روش کارکرد سایت‌ها داشته باشند در ذهن خود فضای ذخیره‌سازی و نیروی پردازشی لازم برای بالا نگه داشتن یک سایت را تصور می‌کنند و این تمام آن کاری است که هاست برای ما انجام می‌دهد. در واقع تنها هدف یک هاست این است که سایتی که به آن سپرده می‌شود را سرپا نگه داشته و این سایت را برای کاربرانی که به آن دسترسی پیدا می‌کنند بالا نگه دارد. در حقیقت این موضوع کاملا درست است اما جزئیاتی در این میان وجود دارد که ما برای تشخیص نوع هاست باید به آنها هم توجه داشته باشیم.

روش کارکرد هاست چیست و چه نشانه هایی از خود به جا می گذارد

در مورد اینکه هاست‌ها از کجا می‌آیند و چه کاری انجام می‌دهند باید گفت که هاست‌ها همه برنامه‌های مجازی‌سازی شده و جدا شده از سیستم‌های بزرگتری به نام سرورها هستند که در واقع این سرور است که سایت ما را بالا نگه می‌دارد. در این رابطه باید گفت که سیستم عامل سرور منابع سخت‌افزاری وسیع خود را با استفاده از برنامه‌های مجازی‌سازی مانند VMWare و یا سیستم‌هایی مانند WHMCS به بخش‌های کوچکتری تقسیم کرده که هر کدام از آنها یک هاست را تشکیل می‌دهند. این هاست‌ها با استفاده از کنترل پنل‌های جدا کنترل شده و به همین دلیل است که وقتی شما یک سرویس هاست داشته باشید تنها راه ارتباطی شما کنترل پنل هاست است که در اختیار دارید و خود سیستم عامل سرور را نمی‌بینید. البته دسترسی SSH که در مقاله SSH چیست به صورت مفصل راجع به آن صحبت کردیم، می‌تواند ارتباط ما را با سرور برقرار کند.

در اینجا یک سرور با یک IP شخصی وجود دارد که می‌تواند تمامی سایت‌های روی هاست‌ها را مرتب کند، پس هر سایتی که روی این سرور وجود داشته باشد، از همین IP استفاده می‌کند و درخواست‌ها به‌سراغ آن می‌آیند، البته در بعضی از مواقع سایت‌ها ممکن است از IPهای اختصاصی استفاده کنند و این احتمال هم وجود دارد. اما این نتیجه را می‌توان گفت که IP سرور می‌تواند یکی از موارد تعیین‌کننده در تشخیص نوع هاست از نوع اشتراکی و اختصاصی باشد.

همین‌طور تمام دامنه‌هایی که به هاست‌های مختلف متصل می‌شوند برای اینکه این آدرس IP را به کاربران خود بدهند لازم است که این دامنه‌ها DNSهای خود را به این سیستم‌ها متصل کنند. در واقع ارائه‌کنندگان دامنه باید بدانند که NSهایی که هاستینگ برای دامنه در نظر گرفته است چیست و این مورد هم یکی دیگر از ردپاهایی است که برای تشخیص نوع هاست به جا می‌ماند.

مورد دیگری که در بین کارکردهای هاست می‌تواند به ما کمک کند نوع دسترسی به کنترل پنل است که سایت به وسیله آن کنترل می‌شود، در این مورد می‌توان گفت که ورود به کنترل پنل‌های مختلف راه و روش خود را دارد. به‌طور مثال در صورتی که سری به مقاله دایرکت ادمین چیست بزنید می‌توانید به آموزش کامل ورود به این کنترل پنل دسترسی داشته باشید. در واقع برای اینکه بتوان با وارد کردن یک 2222: در انتهای آدرس به این کنترل پنل‌ها لاگین کرد. این موارد برای کنترل پنل‌هایی مانند سی پنل 2083: و کنترل پنل پلسک عبارت 8880: یا 8843: می‌باشد.

روش کارکرد هاست چیست

اکنون ما تمام جزئیاتی که باید در مورد کارکرد هاست بدانیم تا بتوانیم بهتر این موضوع که تشخیص نوع هاست چطور انجام می‌شود را درک و بررسی کنیم. حالا نوبت به این رسیده است که به‌سراغ این موضوع برویم که تشخیص نوع هاست چطور انجام می‌شود و ما برای اینکه این موضوع را متوجه شویم چه کارهایی را باید انجام دهیم. در ادامه این موضوع را با هم به‌صورت مفصل بررسی خواهیم کرد.

تشخیص نوع هاست چطور انجام می‌شود؟

در واقع روش ثابتی برای تشخیص نوع هاست وجود ندارد و نمی‌توانیم بگوییم که اگر فلان کار را انجام دهید می‌توانید کار تشخیص نوع هاست را به‌درستی و به‌صورت صددرصدی انجام داده و شما دقیقا می‌دانید که رقبای شما روی چه هاست‌هایی سایت خود را راه‌اندازی کرده‌اند و یا آنکه هاستینگ شما چه سرویسی را در اختیار شما گذاشته است و به تعهدات خود پایبند بوده است یا خیر. اما با توجه به سرنخ‌هایی که هاست‌ها و سرورها از خود به‌جا می‌گذارند می‌توانید این موضوع را به‌درستی درک کرده و برای این سوال خود جوابی را پیدا کنید.

اصلی‌ترین ابزارهایی که می‌توانند تشخیص نوع هاست را برای ما انجام دهند ابزارهای تحلیلی‌ای هستند که از آنها برای بررسی موارد مختلف و اطلاعات خاص در مورد سایت استفاده می‌شود. این ابزارها می‌توانند با اهداف مختلفی مانند تحلیل سایت‌های رقیب، تحلیل سئو، پیدا کردن صاحبان دامنه‌ها و همین‌طور پیدا کردن سیستم سایت‌ها مورد استفاده قرار بگیرند و در صورتی که شما سری به چند مورد از آنها بزنید می‌توانید تشخیص نوع هاست را با استفاده از اطلاعات مختلفی که از این ابزارها به‌دست می‌آورید برای خود داشته باشید.

تشخیص نوع هاست چطور انجام می شود؟

در صورتی که بخواهیم مهمترین و اصلی‌ترین ابزارهایی که برای تشخیص نوع هاست معرفی می‌شوند را ارائه کنیم می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

DOMAINTOOLS: یکی از اصلی‌ترین امکاناتی است که می‌توان با استفاده از آن تحلیلی کامل را در مورد اینکه یک دامنه فعال است یا نه و متعلق به چه کسی می باشد و روی چه سروری قرار دارد به‌دست آورد.

intoDNS: این ابزار می‌تواند اطلاعات کاملی را در رابطه با NSهای دامنه در اختیار شما بگذارد که برای پیدا کردن هاستینگ از آنها استفاده می‌شود و همچنین اطلاعات خوبی در این رابطه به ما می‌دهد.

RESCAN: یکی دیگر از ابزارهای قدرتمند که می‌تواند تحلیل خوبی به‌صورت جغرافیایی از سرورهای سایت ما بدهد این مورد می‌باشد علاوه بر این موارد این ابزار می‌تواند برای پیدا کردن وب‌سرورها هم مورد استفاده قرار بگیرد.

در ادامه به‌صورت تک‌به‌تک به این موضوع که برای پیدا کردن هر یک از اطلاعات مختلف هاست باید به‌سراغ کدام یک از این ابزارها برویم و روش گرفتن اطلاعات از هر کدام از آنها به چه صورتی می‌باشد صحبت خواهیم کرد.

تشخیص نوع هاست از نظر اشتراکی و کم جمعیت

این موضوع که هاست شما یک هاست خوب با تعداد سایت‌های کم است یا یک هاست اشتراکی عادی و شلوغ که به زور می‌تواند سایت شما را بالا نگه دارد، یکی از مهمترین مواردی است که ممکن است شما را به سمت تشخیص نوع هاست بکشاند و به دنبال این موضوع باشید. برای تعیین این موضوع روش‌‌های مختلفی وجود دارد که بهترین آنها استفاده از تعداد سایت‌های فعال روی همین سرور است. این اطلاعات یکی از اطلاعات ارزشمندی است که ابزار Doomaintools می‌تواند در اختیار ما بگذارد.

برای اینکه تعیین کنیم یک هاست اشتراکی است یا کم جمعیت باید به‌سراغ بخش Whois سایت Domaintools برویم. در نظر داشته باشید که عموم خدماتی که این سایت ارائه می‌کند غیررایگان است و شما باید برای دسترسی به جستجوی موردنظر خود مستقیم از زیردامنه whois.domaintools.com استفاده کنید. در صورتی که به این سایت وارد شوید با تصویری مانند تصویر زیر مواجه خواهید شد.

تشخیص نوع هاست از نظر اشتراکی و کم جمعیت

در اینجا شما باید نام دامنه خود را در آدرس‌باری که برای شما در نظر گرفته شده است وارد کرده و روی دکمه جستجو کلیک کنید. بعد از لود شدن نسبتا طولانی مدت که باید کمی برای آن صبر کنید اطلاعات جامعی در مورد سایت به شما داده خواهد شد. شما باید در این فهرست بلندبالا که ابتدای آن با معرفی صاحب امتیاز این دامنه انجام می‌گیرد، به بخش‌های پایینی رفته و گزینه IP Address را در بین توضیحاتی که ارائه داده شده است پیدا کنید.

تعداد هاست های روی سرور

در این بخش شما هم می‌توانید به IP هاست دسترسی داشته باشید و هم در جلوی آن تعداد سایت‌هایی که روی این IP قرار دارند را مشاهده کنید. در اینجا ما می‌توانیم ببینیم که روی این سرور به جز سایت ما 9 سایت تست شده دیگر وجود دارد. از اینجا می‌توان نتیجه گرفت که با یک هاست کم جمعیت طرف هستیم. این در حالی است که سایت روی هاست اشتراکی‌ای که وضعیت زیاد جالبی هم ندارد باشد، به احتمال زیاد شما با آماری به این صورت مواجه خواهید شد.

تعداد بالای هاست ها در سرور اشتراکی

همان‌طور که می‌بینید این سایت با 3362 سایت دیگر از منابعی اشتراکی استفاده می‌کند و می‌توان مطمئن بود که با یک هاست بی‌کیفیت و سایتی اشتراکی طرف هستیم.

تشخیص موقعیت هاست

یکی از موارد دیگری که می‌تواند در تشخیص نوع هاست مهم باشد این است که هاست شما در داخل ایران قرار دارد یا در خارج از ایران. در این رابطه باید گفت که ابزارهای زیادی وجود دارند که این کار را برای ما انجام می‌دهند و همان ابزاری که در بخش قبل معرفی کردیم نیز می‌تواند اطلاعات خوبی را به ما بدهد. اما در صورت که بخواهیم کامل‌ترین اطلاعات را در مورد موقعیت جغرافیایی یک سرور داشته باشیم می‌توانیم به‌سراغ ابزار قوی Rescan برویم.

 شما می‌توانید از طریق لینک Rescan به صفحه زیر دسترسی داشته باشید:

تشخیص موقعیت هاست

در اینجا شما با وارد کردن اطلاعات مربوط به دامنه سایت موردنظر خود می‌توانید به اطلاعات جامعی در رابطه با چگونگی کارکرد این سایت دسترسی داشته باشید که به این صورت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

اطلاعات ارائه شده برای تشخیص موقعیت هاست

همین‌طور این ابزار می‌تواند اطلاعاتی را در خصوص CMS مورد استفاده و وب‌سروری که سایت را راه‌اندازی کرده است در اختیار شما بگذارد (در صورتی نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص CMSها و سیستم‌های مدیریت محتوا دارید می‌توانید به مقاله CMS چیست هم سری بزنید).

تشخیص هاستینگ و ارائه‌کننده  سرویس میزبانی

موردی که می‌تواند برای شما مهم باشد این است که خیلی از رقبای شما از چه هاستینگ‌هایی استفاده می‌کنند. در این مورد باید گفت که DNSهای سایت کمک ایده‌آلی برای ما خواهند بود. عموم هاستینگ‌ها nsهایی را در اختیار کاربران می‌گذارند که در دامنه خود ثبت کنند، و آن را بر اساس نام سایت خود راه‌اندازی می‌کنند. در صورتی که شما بتوانید DNS یک سایت را پیدا کنید در بخش میانی آن می‌توانید نام ارائه‌کننده خدمات هاستینگ را پیدا کنید.

ابزارهایی که برای تشخیص DNS هاست به کار می‌رود زیاد و متنوع هستند و بعضی از مواردی که تا اینجای کار آنها را بررسی کردیم هم می‌توانند این مورد را برای ما فراهم کنند. اما ابزاری که بهتر از سایرین در این زمینه عمل خواهد کرد. intoDNS می‌باشد. برای استفاده از این ابزار می‌توانید از طریق لینک intodns وارد سایت آن شده و در این حالت با این ابزار مواجه خواهید شد.

تشخیص هاستینگ و ارائه کننده سرویس میزبانی

برای استفاده از این ابزار هم مانند سایر مواردی که تا اینجا آنها را بررسی کردیم لازم است که نام دامنه را وارد کرده و اینتر را بزنید تا نتایج به این صورت به شما نمایش داده شود.

تشخیص هاستینگ از روی DNS ها

در این بخش شما می‌توانید اطلاعات زیادی را در رابطه با DNSهای سایت به‌دست آورید اما آنچه که برای تشخیص نوع هاست و هاستینگ ارائه‌کننده آن ضروری است، دو مورد به نام‌های Domain NS records و NS records from your nameservers هستند که در تصویر هم با رنگ آبی مشخص شده‌اند.

در واقع این دو بخش، بخش‌های اصلی‌ای هستند که باید به آنها توجه کرد. در سرویس‌های زیاد شما می‌توانید این موارد را ببینید که با نام هاستینگ تعیین می‌شوند. این بخش‌‌‌ها ساختاری سه قسمته دارند و به نوعی شباهت زیادی با دامنه‌ها دارند. این بخش‌ها در واقع مواردی هستند که دامنه را به سرور متصل می‌کنند و در مورد آنها صحبت کردیم. در صورتی که شما بخش میانی این موارد را دنبال کنید، می‌توانید به نام هاستینگ برسید.

در مورد DNS‌های دامنه باید گفت که در بعضی از مواقع که از DNS اختصاصی برای سایت استفاده شده باشد بخش میانی همان نام سایت خواهد بود. اما در مواردی که سایت هدف ما از هاست‌های عادی و بدون DNS اختصاصی استفاده کرده باشد، این بخش را هم نام هاستینگ تشکیل می‌دهد. در صورتی که مثلا با یک DNS اختصاصی طرف بودید، می‌توانید به‌راحتی به‌سراغ NSهای ارائه شده با توجه به Nameserver بروید که در بخش پایینی قابل دسترسی هستند و این مورد که سایت موردنظر از کدام هاستینگ سرویس می‌گیرد را متوجه شوید.

تشخیص هاستینگ

به‌طورکلی می‌توان گفت تمامی مواردی که برای تشخیص نوع هاست قابل اجرا بود همین تحلیل‌کننده‌ها پوشش می‌دهد و همین ابزارهای ساده اما حرفه‌ای می‌توانند در این کار به ما کمک زیادی بکنند. اما موردی که تاکنون شما هم متوجه آن شده‌اید این است که در بعضی از موارد یا اطلاعات کامل نیست و یا کمی اطلاعات ضدونقیض برای شما وجود خواهد داشت. در ادامه در مورد این موضوع که صحت این اطلاعات به‌دست آمده تا چه اندازه می‌تواند درست باشد صحبت خواهیم کرد.

آیا می‌توان به این اطلاعات اعتماد کرد؟

در صورتی که بخواهیم صادقانه به این سوال پاسخ دهیم باید گفت که تشخیص نوع هاست کار ساده‌ای نیست و تقریبا نمی‌توان آن را به‌صورت صددرصدی پیاده کرد. حتی در خیلی از موارد مدیر و صاحب یک سایت هم از جزئیات دقیقی که هاستینگ به اشتباه به او داده است اطلاع درستی ندارد و همین هاستینگ هم ممکن است یک نماینده فروش و ریسلر از هاستینگی باشد که باز هم سرورها را با کانفیگی که باید به این نماینده ارائه نکرده‌اند.

در کل باید گفت این تجربه و کیفیت سرویس‌ها و نظر مشتریان است که اعتبار یک هاستینگ را می‌سازد و خیلی از هاستینگ‌ها صرفا ویژگی‌ها را به‌صورت موارد تجاری می‌بینند و در ارائه این ویژگی‌ها به‌نوعی تبلیغات خود را به جای واقعیت جا می‌زنند. در مورد اینکه ابزارها اطلاعات درستی به ما می‌دهند یا خیر هم باید گفت که خیلی از موارد می‌تواند روی این ابزارها تاثیرات مختلفی داشته باشد.

یکی از مهمترین این موارد که می‌تواند ابزار ما را به‌صورت کامل به هم بریزد و تشخیص نوع هاست را با نتایج عجیب‌وغریب مواجه کند، استفاده از CDNها می‌باشد. در صورتی که شما از سیستم‌های توزیع محتوایی مانند کلودفلر برای سایت خود استفاده کرده باشید، وقتی که به دنبال DNSها بگردید DNSهای این سرویس‌دهنده به شما داده خواهد شد. و همین‌طور این موضوع که تشخیص نوع هاست به‌نوعی غیرممکن خواهد شد و ابزارها مشخصات کلودفلر را باز می‌گردانند.

آیا می توان به این اطلاعات اعتماد کرد؟

پس می‌توان گفت که تشخیص نوع هاست به‌صورت حدودی برای ما کار می‌کند و می‌تواند در جایی نتایجی را به ما ارائه کند که غیرواقعی باشند و یا از جایی به بعد دست ما را ببندد.

نتیجه‌گیری

 در این مقاله به بررسی اینکه تشخیص نوع هاست چگونه امکان‌پذیر است و آیا می‌توان این کار را برای سایت‌های رقیب انجام داد و یا حتی این موضوع که چطور از هاست خود یک اعتبارسنجی داشته باشیم را بررسی کردیم و دیدیم که ابزارهایی وجود دارند که این کار را برای ما انجام می‌دهند. اما در کل باید گفت که نمی‌توان خیلی از موارد را به‌‌صورت کامل در این مورد پیدا کرد. به‌عنوان‌مثال این موضوع که هاستی که به شما ارائه شده است یک هاست ابری است یا یک هاست معمولی به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست و در اینجا سابقه هاستینگ است که مطرح خواهد بود. مقاله هاست ابری چیست می‌تواند به شما در مورد این موضوع اطلاعات کاملی را بدهد.

در صورتی که هاست سایت موردنظر خود را پیدا کرده و قصد داشتید که سیستمی که این سایت با استفاده از آن پیاده‌سازی شده است را هم پیدا کنید می‌توانید سری به مقاله پیدا کردن سیستم سایت بزنید تا دستورالعمل کامل و ابزارهای این کار هم به شما ارائه شود.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed