ساخت چایلد تم در وردپرس (آموزش کامل)

ساخت چایلد تم در وردپرس
خرید هاست

طراحی یک سایت اینترنتی چه برای راه اندازی یک کسب و کار و چه به منظور اینکه خود طراحی سایت کسب و کار ما باشد یکی از پیشرفته ترین زمینه های شغلی برنامه نویسی و اینترنتی به حساب می آید و باید گفت که سابقه ای پیچیده و عجیب دارد. سیستم مدیریت محتوای وردپرس یکی از سیستم هایی بود که به جرات می توانیم بگوییم طراحی سایت های اینترنتی را به چند لول بالاتر انتقال داد و کار را ساده کرده است. ویژگی های مختلفی که این سیستم دارد به شما امکان استفاده از ماژول های آماده را با شخصی سازی های سطح بالا می دهد و در واقع شما با این سیستم می توانید ماژول آماده ای را به حالتی که می خواهید تغییر داده و هر چیزی که می خواهید را بسازید. ساخت چایلد تم در وردپرس یکی از بزرگترین قابلیت هایی است که وردپرس به شما ارائه می کند و می توانید به کمک آن این شخصی سازی را روی قالب به انجام برسانید.

در واقع باید گفت که این قالب ها هستند که هسته اصلی وردپرس که یک ظاهر ساده دارد را برای ما به صورت سایتی با قابلیت های ویژه تغییر داده و می توان با استفاده از یک قالب خوب یک کاربری کامل به سایت داد. در این رابطه باید گفت که وقتی شما از یک قالب استفاده کنید، تا حدودی محدود به قالب می شوید اما روش هایی وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها از این موضوع فرار کرده و سایت تماما شخصی سازی شده خود را بنا کنید که ساخت چایلد تم در وردپرس یکی از همین روش ها است. در ادامه قبل از اینکه به سراغ روش های ساخت و استفاده از چایلد تم برویم لازم است کمی در مورد اینکه قالب های وردپرس چه هستند و چه کاری را انجام می دهند صحبت کنیم.

قالب های وردپرس و روش کار آنها

یکی از مهمترین بخش هایی که در سیستم مدیریت محتوای وردپرس می توان به آن اشاره کرد قالب ها هستند که در واقع مسئولیت این را بر عهده دارند که ظاهر این سیستم مدیریت محتوا را به صورتی که ما می خواهیم و یا برای آن طراحی و برنامه ریزی شده اند در بیاورند. در واقع در صورتی که بخواهیم کاری که قالب ها در وردپرس انجام می دهند را بررسی کنیم باید به سراغ رویکرد این سیستم مدیریت محتوا برویم که در آن قرار است محتوای سایت از نمایشی که این محتوا دارد متمایز باشد.

به این صورت که وقتی شما یک سایت را طراحی می کنید، فارغ از اینکه چه محتوایی را قرار است به کاربر خود ارائه کند می توانید ظاهر نمایش این محتوا را به صورت کامل تغییر داده و آنچه که خودتان نیاز دارید را در این سایت جایگزین کنید. این کار با استفاده از یک ویژگی به نام قالب و یا تم روی سایت اعمال می شود که به صورت مجزا روی سایت وردپرسی ما نصب شده و تغییرات مخصوص به خود را روی سایت اعمال می کند.

قالب های وردپرس و روش کار آنها

روش کار این قالب ها به این صورت خواهد بود که وقتی سیستم وردپرس بخواهد کاری را انجام دهد، وقتی که به بخش نمایش داده ها می رسد، به صورت خودکار به سراغ قالب رفته و دستوراتی که در قالب وجود دارد را روی محتوای استخراج شده از پایگاه داده به اجرا می گذارد. در صورتی که شما یک وردپرس را به صورت خام از سایت رسمی وردپرس دریافت کنید، مشاهده خواهید کرد که قالب هایی به صورت پیشفرض روی آن وجود دارند و در ساده ترین حالت سیستم مدیریت محتوای شما از این قالب ها برای نمایش داده های خود استفاده می کند.

این قالب ها تعیین کننده این هستند که ظاهر و چیدمان عناصری که روی سایت وجود دارد به چه صورت باید باشد و در صورتی که شما تمام قالب ها را غیر فعال کنید، وردپرس قادر به نمایش صفحه نخواهد بود و به شما خطا خواهد داد. در مورد اینکه ساختار قالب ها از نظر برنامه نویسی به چه صورت است باید گفت که یک قالب وردپرس به صورت کلی از یک پوشه به نام قالب که داخل آن دو فایل function.php و Style.css قرار دارد ساخته شده است. اما در صورتی که به سراغ یک قالب از نوع PRO بروید مشاهده می کنید که پوشه های مختلفی مانند Language، Assets، CSS و موارد مختلف در آن قرار دارد که هر کدام از آنها حاوی فایل های مختلفی است.

این موضوع که این فایل ها چطور کار می کنند خود داستانی مفصل و جدا دارد و در این مقاله که می خواهیم به ساخت چایلد تم در وردپرس بپردازیم نمی گنجد و در صورتی که در این رابطه به اطلاعات بیشتری نیاز دارید باید به سراغ مقاله نصب قالب وردپرس بروید. اما در مورد قالب ها باید گفت که وقتی شما تغییراتی را روی آنها اعمال کنید، و آنها را شخصی سازی کنید، این تغییرات در صورت آپدیت شدن قالب می تواند از بین برود و باید گفت که قالب ها یکی از بخش های آسیب پذیر در وردپرس بوده که مشکلات متعددی برای آنها ایجاد می شود.

در صورتی که شما شخصی سازی خود را روی این سایت ها پیاده سازی کرده و با مشکلاتی از این دست مواجه شوید زحمات شما هدر خواهد رفت و اینجاست که وردپرس فکر این کار را کرده و قابلیتی به نام چایلد تم را ارائه کرده است.

چایلد تم چیست

مطمئنا وقتی که شما به دنبال پیدا کردن روش های ساخت چایلد تم در وردپرس به اینجا آمده اید به صورت نسبی از این موضوع که چایلد تم چیست و چطور کار می کند اطلاع دارید، اما محض احتیاط لازم است به صورت کوتاه این موضوع را دوباره بررسی کنیم تا به یک درک مشترک برای ادامه مقاله برسیم. در پاسخ به این سوال که چایلد تم ها چه هستند باید بگوییم که قالب های زیر مجموعه ای از قالب اصلی بوده که تغییراتی که روی آنها اعمال می شود به قالب اصلی ارجحیت دارد.

چایلد تم چیست

در واقع با ساخت چایلد تم در وردپرس کاری که انجام می شود این است که یک قالب کوچک تر ایجاد شده که تمامی ارجاعات خود را از قالب قبلی می گیرد و قابلیت های آن را باز می گرداند. حالا تغییراتی که ما می خواهیم روی این قالب انجام شده و وردپرس به جای دسترسی به قالب اصلی برای پیدا کردن ظاهر مطالب و محتوایی که باید ارائه کند به سراغ چایلد تم ما می رود. چایلد تم هر چه در قالب اصلی باشد را باز می گرداند، به جز مواردی که ما خودمان به صورت دستی و یا با کمک افزونه ها برای آن تعریف کرده ایم.

در صورتی هم که نیاز باشد تا فایل های قالب آپدیت شود، قالب اصلی آپدیت شده و قابلیت های جدید آن به چایلد تم اضافه می شود و خود فایل های شخصی سازی شده در چایلد تم بلا تغییر باقی می ماند. پس می توان گفت که ساخت چایلد تم در وردپرس به ما کمک می کند که از وابستگی به قالب اصلی کمی دور شویم اما این تمام ماجرا نیست.

در ادامه به صورت کامل در مورد نتیجه استفاده از این چایلد تم ها و فایده ساخت چایلد تم در وردپرس صحبت خواهیم کرد و این موضوع را با هم بررسی می کنیم.

فایده ساخت چایلد تم در وردپرس چیست

در کل می توان گفت که ساخت چایلد تم در وردپرس یکی از مواردی است که می تواند مجموعه قابلیت هایی حرفه ای را برای ما فراهم کرده و به شخصی سازی پایدار در سایت کمک های زیادی را بکند و تا اینجا این موضوع را به صورت کم و بیش بررسی کرده ایم.

اما در صورتی که بخواهیم یک نگاه کلی به این موضوع که فایده ساخت چایلد تم در وردپرس چیست داشته باشیم باید به موارد متعددی اشاره کنیم که چهار مورد از آنها در اولویت قرار می گیرند و عبارتند از:

سفارشی سازی کامل قالب

در خیلی از مواقع ممکن است که تغییرات مختلف در قالب اصلی دردسر هایی را به همراه داشته و برای شما امکان پذیر نباشد. یکی از مهمترین مواردی که می توان با ساخت چایلد تم در وردپرس فراهم کرد این است که قالب سایت شما به صورت کامل قابل ویرایش خواهد بود. در واقع هر چیزی که شما در این بخش از قالب وارد کنید به تمامی موارد مشابه در کد های قالب اصلی ارجحیت داشته و برای شما اجرا خواهد شد.

فایده ساخت چایلد تم در وردپرس چیست

ارتقای ساده قالب اصلی

وقتی شما از یک قالب به صورت پرمیوم استفاده می کنید، امکانات جدید و خوبی روی این قالب ارائه خواهد شد که می تواند سازگاری قالب با وردپرس را بالاتر برده، آن را سریعتر کند، ویژگی های جدید را به شما بدهد و از همه مهمتر نقص های امنیتی را در این قالب از بین ببرد و وبسایت شما را در برابر حملاتی که ممکن است منجر به نفوذ به سیستم شود حفظ کند. در صورتی که شما از چایلد تم استفاده نکنید باید گفت که این ارتقا را از دست خواهید داد و یا اینکه به قیمت از بین رفتن تمامی شخصی سازی هایی که برای شما انجام گرفته است می باشد.

به کار گرفتن چایلد تم ها به شما کمک خواهد کرد که قالب خود را به راحتی آپدیت کرده و بدون اینکه تغییراتی در شخصی سازی شما انجام شود، ویژگی های جدید روی سایت شما فعال شوند. همینطور در این مورد باید گفت که این ویژگی ها با توجه به ارث بری کامل چایلد تم از قالب اصلی، روی چایلد تم شما هم فعال خواهد شد.

تغییرات ساده خواهد بود

در صورتی که شما برای تغییر و ویرایش یک قابلیت به سراغ فایل قالب اصلی بروید، مطمئنا با یک فایل بزرگ و پیچیده مواجه خواهید شد که دردسرهای زیادی را برای شما خواهد داشت. حتی در صورتی که شما از یک قالب حرفه ای و PRO برای سایت خود استفاده کنید حتی این فایل ها به صورت چند فایل به هم ریخته و به هم متصل خواهند بود و پیدا کردن آنها دردسر های زیادی را دارد. کاری که ساخت چایلد تم در وردپرس می تواند برای ما انجام دهد این است که فرایند ادیت این فایل ها را ساده کرده و گزینه های خوبی را در اختیار شما قرار می دهد.

تغییرات ساده خواهد بود

همینطور ابزار های خوبی مانند Theme Builder و Elementor PRO(جهت اطلاعات بیشتر به مقاله المنتور چیست مراجعه کنید) در اختیار شما خواهد بود که می توانید با استفاده از آنها کار گسترش و همینطور تغییر این چایلد تم را انجام داده و هدر ها، فوتر ها، سایدبار ها و ابزارک های حرفه ای را برای سایت خود روی چایلد تم طراحی کرده و در سایت از آنها استفاده کنید.

بازگردانی قالب اصلی ساده خواهد بود

وقتی که شما یک سایت را شخصی سازی کنید، بنا به هر دلیلی ممکن است که این شخصی سازی ها را نپسندید و بخواهید به صورت کامل آنها را کنار بگذارید. در حالتی که شما آنها را روی قالب اصلی خود پیاده سازی کرده باشید، پیدا کردن و تغییر آنها به حالت اولی کاری است که از شما زمان زیادی را خواهد گرفت و تقریبا باید گفت که غیر ممکن بوده و شما مجبور به جایگزینی قالب اصلی خواهید شد.

اما در صورتی که شما ساخت چایلد تم در وردپرس را انجام داده باشید و از این ویژگی استفاده کرده باشید، با غیر فعالسازی ساده این چایلد تم می توانید به قالب اولیه دسترسی داشته باشید.

در کل باید گفت که ساخت چایلد تم در وردپرس انقدر ویژگی های مثبت برای ما ارائه می کند که تمامی حرفه ای ها به سراغ استفاده از آن بروند و آن را در سایت خود به کار بگیرند. در ادامه به آموزش ساخت چایلد تم ها خواهیم پرداخت و با هم این موضوع که چطور می توان این کار را انجام داد را بررسی خواهیم کرد.

آموزش ساخت چایلد تم در وردپرس

اکنون که ما دقیقا می دانیم که در ساخت چایلد تم در وردپرس چه کاری قرار است انجام بگیرد و چه چیزی را می خواهیم پیاده سازی کنیم، و به علاوه این کار چه فایده ای برای ما دارد و در صورتی که به سراغ آن برویم ارزش دردسر هایی که دارد را خواهد داشت نوبت به این میرسد که آموزش ساخت چایلد تم را با هم بررسی کنیم و ببینیم که برای این کار چه روش هایی وجود دارد.

آموزش ساخت چایلد تم در وردپرس

معمولا وقتی که شما بخواهید یک ویژگی تازه را روی سایت وردپرسی خود ایجاد کنید، دو راه حل همیشگی در اختیار شما خواهد بود. اولین راه حل که آن را مدیون ماهیت اوپن سورس وردپرس هستیم این است که آستین های خود را بالا بزنید و به سراغ کد نویسی بروید و کار را به صورت دستی انجام دهید که در کل خوبی ها و بدی های خود را دارد و می تواند بعضی از جاها مشکلاتی را ایجاد کند. روش دو که وردپرس آن را به ما ارائه می کند و توانسته است با استفاده از این قابلیت خود را به صدر جدول سیستم های مدیریت محتوا برساند قابلیت افزونه ها هستند که می توان آنها را هم پر از ویژگی های خوب و بد مانند وابستگی به افزونه ها یا سنگین شدن سایت و از بین رفتن تغییرات بعد از پاک کردن افزونه معرفی کرد که باید در این مورد گفت که هر افزونه ای می تواند مزایا و معایب خود را داشته باشد.

ساخت چایلد تم در وردپرس می تواند به هر دو روش انجام بگیرد و هم شما می توانید به سراغ هاست خود رفته و قالب جدیدی را به کمک قالب قبلی خود ایجاد کنید، و هم اینکه می توانید به راحتی این کار را از پیشخوان وردپرس روی سایت خود پیاده سازی کرده و به انجام برسانید. در ادامه هر دو روش دستی و استفاده از افزونه را بررسی می کنیم.

ساخت چایلد تم در وردپرس به صورت دستی

در این روش شما باید مستقیما بالای سر هاست خود رفته و چایلد تم خود را در کنار قالب قبلی ایجاد کنید. برای این منظور به کنترل پنل خود وارد شده و مسیر public_html/wp-content/themes را دنبال کنید تا به پوشه ای برسید که قالب های شما در آن قرار گرفته اند.

ساخت چایلد تم در وردپرس به صورت دستی

اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک پوشه به نام قالبی که می خواهید چایلد تم آن را بسازیم ایجاد کرده و یک child- در آخر آن وارد کنید. به طور مثال ما پوشه astra-child را در اینجا ایجاد خواهیم کرد:

پوشه های قالب ها

اکنون ما اولین بخش از سه جزء اصلی یک قالب وردپرس را داریم و باید به سراغ دو بخش دیگر آن یعنی Style.css و Function.php برویم. به این منظور لازم است که شما این دو فایل را در پوشه ای که ساخته اید ایجاد کنید.

ساخت فایل ها

اما باید گفت که این دو فایل خالی به درد ما نمی خورد و به همین منظور لازم است که شما کدهایی را در این فایل ها درج کنید تا بتوانید کار ساخت چایلد تم در وردپرس را به انجام برسانید و چایلد تمی که ایجاد کرده اید قابل استفاده شود.

در صورتی که روی هر کدام از این فایل ها راست کلیک کنید، امکان ادیت کردن آنها را خواهید داشت و می توانید آنها را ویرایش کنید، بسته به اینکه هاست شما چه کنترل پنلی را در اختیار شما قرار دهد ویرایشگر و روش انتخاب ادیت می تواند متفاوت باشد اما با کمی بررسی این فایل ها به راحتی این مورد را پیدا خواهید کرد و وقتی که هر کدام از این فایل ها باز شد باید کد های خاص خود را در آنها وارد کنید. کد زیر کدی است که باید آن را در فایل Style.css وارد کنید:

/*

Theme Name:   (نام تم مورد نظر)

Theme URI: (آدرس سایت ارائه کننده)

Description:  (توضیحات اجمالی در رابطه با چایلد تم که می تواند هشدار یا نکات امنیتی باشد!)

Author:   (نام ایجاد کننده چایلد تم)

Author URI:   (لینک وب سایت شما و یا صفحه لینکدین و هر لینکی که معرف شما باشد)

Template:   (نام قالب اصلی)

Version:  1.0.1

*/

این توضیحات در ابتدای فایل CSS توضیحاتی خواهد بود که شما می توانید از پیشخوان وردپرس نیز به آنها دسترسی داشته باشید. بعد از وارد کردن این کد ها در فایل مورد نظر و ذخیره کردن فایل نوبت به فایل Function.php خواهد رسید. برای محتویات این فایل نیز لازم است که شما کد های زیر را وارد کنید:

<?php

add_action( 'wp_enqueue_scripts', 'my_theme_enqueue_styles' );

function my_theme_enqueue_styles() {

   wp_enqueue_style( 'parent-style', get_template_directory_uri() . '/style.css' );

}

?>

این تگ PHP به وردپرس اعلام خواهد کرد که در اینجا با یک چایلد تم طرف است که از تم بالا دستی خود ارثبری می کند و تمامی امکاناتی که تم والد دارد را روی سایت پیاده سازی می کند.

ساخت چایلد تم دستی

در واقع اکنون باید گفت که کار ساخت چایلد تم در وردپرس به انجام رسیده است و این تم قابل استفاده می باشد. اما یک فایل CSS دیگر نیز در خیلی از چایلد تم ها لازم است. این فایل همان rtl یا تنظیمات مربوط به راست چین کردن متون فارسی است که در صورتی که تم والد شما به صورت یک تم اصلی و انگلیسی باشد، لازم است که این فایل نیز در بین فایل های چایلد تم شما وجود داشته باشد.

در صورتی که شما می خواهید درگیر دردسر هایی که ساخت چایلد تم در وردپرس به صورت دستی می تواند برای شما ایجاد کند نشوید می توانید این کار را با استفاده از افزونه ها هم انجام دهید که در ادامه به صورت کامل آن را بررسی خواهیم کرد.

ساخت چایلد تم در وردپرس به افزونه

افزونه های متعددی وجود دارند که می توانند ساخت چایلد تم در وردپرس را برای ما پیاده سازی بکنند و می توان از آنها استفاده کرد. عموم این افزونه ها کارایی های خوبی را از خود نشان داده اند و کار چندان دشواری برای این افزونه ها در پیش نمی باشد. اما اگر بخواهیم افزونه ای را برای این کار معرفی کنیم به شما توصیه می کنیم که از افزونه Child Theme Configurator که معمولا به عنوان بهترن گزینه برای این کار شناخته می شود و طرفداران زیادی دارد استفاده کنید.

در این رابطه باید گفت که افزونه Child Theme Configurator با بیش از 300 هزار نصب فعال یکی از مهمترین و بهترین گزینه هایی است که می توانید با استفاده از آن کار ساخت چایلد تم در وردپرس را به انجام برسانید و روش کار با این افزونه نیز ساده می باشد و کل کار ما با چند کلیک ساده انجام خواهد شد.

برای شروع کار ساخت چایلد تم لازم است که شما افزونه Child Theme Configurator را روی سایت خود نصب کنید و این کار را می توانید با سرچ کردن نام آن در مخزن افزونه های وردپرس به راحتی انجام دهید. در صورتی که در مراحل نصب افزونه نیاز به کمک داشتید می توانید سری به مقاله نصب افزونه در وردپرس بزنید.

افزونه Child Theme Configurator

بعد از نصب و فعالسازی این افزونه شما باید از طریق مسیر ابزار ها > Child Theme به سراغ صفحه تنظیمات این افزونه بروید و گزینه های مورد نظر خود را روی آن اعمال کنید. وقتی که برای اولین بار به این صفحه بیایید و چایلد تم فعالی روی سایت شما وجود نداشته باشد، با صفحه زیر مواجه خواهید شد.

تنظیمات افزونه Child Theme Configurator

در اینجا افزونه لازم دارد که سایت شما را تحلیل کرده تا کلیه امکاناتی که برای ساخت چایلد تم در وردپرس می تواند به کار بگیرد و همینطور قالب های موجود را بررسی کند و ببیند که اوضاع سایت ما از چه قرار است. برای این کار کافی است که قالب مورد نظر خود را به وی معرفی کرده و روی دکمه Analyze کلیک کنید تا افزونه کار خود را شروع کند.

انتخاب قالب افزونه Child Theme Configurator

وقتی که آنالیز قالب تمام شود شما می توانید به ویژگی هایی که چایلد تم شما می تواند داشته باشد در 5 بخش مجزا دسترسی داشته باشید و بعد از آن کلیک روی Create new Child Theme می تواند کار ساخت چایلد تم را به انجام برساند. به شما پیشنهاد می کنیم که با این تنظیمات کاری نداشته باشید، اما در صورتی که تغییری مد نظر شما باشد می توانید آنها را روی سایت خود اعمال کنید.

بعد از اعمال تغییرات و اتمام فرایند ساخت چایلد تم در وردپرس می توانید از مسیر نمایش > پوسته ها به این چایلد تم جدید دسترسی داشته باشید.

فعالسازی چایلد تم

به طور کلی باید گفت که ساخت چایلد تم در وردپرس با استفاده از افزونه ها یکی از مواردی است که به راحتی انجام شده و دردسر های روش دستی را برای شما نخواهد داشت و همینطور احتمال وقوع خطا را به حداقل می رساند.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی جزئیات استفاده از چایلد تم ها، مزایایی که برای ما دارند و همینطور ارائه بهترین روش برای ساخت چایلد تم در وردپرس پرداختیم. در کل می توان گفت چایلد تم ها کار ویرایش و شخصی سازی سایت را راحت تر و امن تر خواهند کرد و می توانند برای شما به خوبی کار کنند. در این خصوص باید گفت که شما می توانید چایلد تم خود را به صورت دستی و با افزونه ها بسازید که استفاده از افزونه کار شما را ساده تر خواهد کرد. در صورتی که افزونه ارائه شده در مقاله مناسب کار شما نبود می توانید از افزونه های Childify Me وWPS Child Theme Generator هم برای این کار استفاده کنید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

2 دیدگاه. Leave new

  • ابراهیم
    1 بهمن 1402 13:14

    سلام آیا پس از ساخت چایلد تم با افزونه میتوان افزونه را حذف کرد؟

    پاسخ
    • تیم تحریریه مارال‌هاست
      2 بهمن 1402 13:04

      سلام وقت بخیر
      ابراهیم عزیز بله، پس از ساخت چایلد تم با استفاده از یک افزونه، می‌توانید افزونه را حذف کنید. ایجاد چایلد تم با استفاده از افزونه‌ها معمولاً به منظور تغییر سفارشی و ظاهر ویژه تم وردپرس استفاده می‌شود. بعد از ایجاد چایلد تم و تنظیمات مورد نظر، اگر از افزونه‌های خاصی برای ایجاد چایلد تم استفاده کرده‌اید و نتیجه مطلوب را به دست آورده‌اید، می‌توانید افزونه را حذف کنید. قبل از حذف افزونه، اطمینان حاصل کنید که چایلد تم ایجاد شده به درستی کار می‌کند و همه تنظیمات مورد نیاز برای آن اعمال شده است. بعد از حذف افزونه، بهتر است وب‌سایت خود را چک کنید و اطمینان حاصل شوید که همه چیز به درستی کار می‌کند و هیچ اختلالی ایجاد نشده است. مراقب باشید که قبل از حذف هر افزونه‌ای، از تهیه پشتیبان از وب‌سایت و داده‌های مهم اطمینان حاصل کنید تا در صورت بروز مشکلات غیرمنتظره، بتوانید به حالت قبلی بازگردید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها