تغییر فونت پیشخوان وردپرس؛ آموزش کامل

تغییر فونت پیشخوان
خرید هاست

در صورتی که بخواهیم نقش اینترنت و وب‌سایت‌های اینترنتی را در تجارت جهانی و درصدی که از اقتصاد دارند را بررسی کنیم، می‌توانیم بگوییم که نقش آنها یکی از پررنگ‌ترین نقش‌ها می‌باشد و در هر لحظه هزاران نفر پای سایت خود در حال فروش محصولات می‌باشند. مدیریت یک سایت اینترنتی و اینکه شما این کار را درست انجام دهید از موضوعاتی است که می‌تواند برای هر یک از صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی جذاب باشد. در این میان امکاناتی وجود دارد که با استفاده از آن شما این امکان را خواهید داشت که این کار را بهتر انجام دهید. این امکانات می‌تواند استفاده از برنامه‌ها و افزونه‌های بزرگ سئو و تجارت الکترونیک تا یک تغییر فونت پیشخوان متغیر باشد و همه آنها در دسته کارهایی قرار می‌گیرند که به شما کمک می‌کنند تا سایت خود را بهتر اداره کنید و یا سایت بهتری را به مشتری تحویل دهید.

البته باید گفت که تغییر فونت پیشخوان در این حد هم که ما گفتیم مورد ساده‌ای نیست و شاید بتوان آن را به‌صورت ساده پیاده‌سازی کرد، اما می‌تواند تاثیر بسیار زیادی را روی تجربه کاربری با سایت داشته باشد و شما می‌توانید خود را در یک فضای راحت و خوب تصور کنید. به‌خصوص اینکه سیستم مدیریت محتوای وردپرس هم زیادی با زبان فارسی مهربان نبوده و نوع نمایش پیش‌فرضی که برای حروف فارسی در نظر نگرفته است کمی خسته‌کننده و نازیبا می‌باشد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی اینکه اصلا تغییر فونت پیشخوان به ما چه کمکی می‌کند و همین‌طور این موضوع که با استفاده از چه روش‌هایی می‌توان این کار را انجام داد.

چرا به‌سراغ تغییر فونت پیشخوان برویم؟

قبل از اینکه به بررسی راه‌ها و آموزش اینکه تغییر فونت پیشخوان در وردپرس را چگونه انجام دهیم، لازم است کمی در مورد اینکه اصلا ما چرا باید این کار را انجام دهیم و با این همه کار مهمی که سر ما ریخته است برای چه باید روی موضوع پیش‌پاافتاده‌ای که کسی آن را نمی‌بیند وقت بگذاریم. تغییر فونت پیشخوان یکی از موارد مهم و تاثیرگذار برای کار کردن با سایت می‌باشد. خصوصا در صورتی که شما در حال طراحی و ساخت سایت هستید و می‌خواهید آن را به مشتری خود تحویل دهید.

چرا به سراغ تغییر فونت پیشخوان برویم

سیستم مدیریت محتوای وردپرس به‌عنوان قوی‌ترین و بزرگترین سیستم مدیریت محتوا در جهان شناخته می‌شود و کاربران زیادی دارد که از این سیستم استفاده می‌کنند. در مورد ساختار این سیستم باید گفت که هسته وردپرس یک هسته برنامه‌نویسی شده به زبان PHP است که سایت را به‌صورت دائم فعال نگه داشته و شما با امکاناتی مانند قالب‌ها و افزونه‌‌‌ها می‌توانید سایت خامی که این هسته در اختیار شما قرار می‌دهد را به سایتی کاربردی تبدیل کرده و برای کاربردهای خاص از آن استفاده کنید.

در مورد بخش‌های فرانت‌اند و بک‌اندی که وردپرس در اختیار ما قرار می‌دهد باید گفت که وردپرس یک فرانت‌اند و نمای قوی را به کاربران خود ارائه می‌کند که می‌تواند به‌راحتی از المان‌های گرافیکی استفاده کرده و با به‌کارگیری صفحه‌سازهای خوبی مانند المنتور و ویژوال کامپوزر که در مقاله‌های المنتور چیست و ویژوال کامپوزر چیست در مورد آنها صحبت کردیم می‌توان از ماژول‌های گرافیکی به‌صورت خیلی ساده برای طراحی صفحات استفاده کرد. در مورد وضعیت بک‌اند وردپرس هم باید گفت که این سیستم مدیریت محتوا هم می‌تواند به‌صورت مستقیم از طریق فایل‌های آن و با کدنویسی مورد توسعه قرار بگیرد و هم با استفاده از منوی کاملی که در اختیار کاربران قرار دارد و همه آن را به نام پیشخوان وردپرس می‌شناسند.

وردپرس یکی از بزرگترین اهداف خود را طراحی سایت بدون استفاده از کدنویسی و بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی عنوان می‌کند پس می‌توانیم این موضوع را متصور باشیم که در منویی که برای ویرایش‌های مختلف به‌صورت ویژوال در اختیار ما می‌گذارد می‌تواند صدها گزینه مختلف وجود داشته باشد و یک طراح قرار است که تایم زیادی  را در اینجا  بماند و همین‌طور مدیری که با سایت کار می‌کند هم قرار است بیشتر وقت خود را صرف تغییر و گشتن در بین این منوها بکند.

در صورتی که بخواهیم در مورد پیشخوان وردپرس توضیح دهیم باید بگوییم که با یک منو با طراحی کلاسیک طرف هستیم که وردپرس آن را از سال‌های اوایل کار خود به یک صورت نگه داشته است و تقریبا طرح آن امضای وردپرس است. در منویی که برای وردپرس انگلیسی ارائه شده است شما می‌توانید به صفحه‌ای با منوهای زیاد و گزینه‌های متعدد و متن‌های مختلف که هشدارها و اعلانات و گزارش‌های مختلفی دارند دسترسی داشته باشید که عموما از دو فونت Times New Roman که فونت رسمی برای مجلات و روزنامه‌ها در آمریکا است و همین‌طور فونت‌های معروف دیگری مانند Calibri و Arial و در بعضی مواقع هم از Tahoma برای گسترش آنها استفاده کرده است.

همان‌طور که می‌بینید بیشتر فونت‌های استفاده شده فونت‌هایی هستند که برای مقالات رسمی و کاربردهای چاپی از آنها استفاده شده و کمتر می‌توان فونت‌های اینترنتی مانند Sans را در بین این فونت‌ها یافت. این ظاهر کلاسیک با تغییر زبان وردپرس و فارسی شدن آن تغییرات زیادی داشته و می‌توان گفت که به‌نوعی به یک بخش خسته‌کننده و نازیبا تبدیل خواهد شد. زیرا نوع نگارش فارسی در تمامی فونت‌های گفته شده به‌صورت فونت پیش‌فرض Tahoma تبدیل خواهد شد که در واقع یکی از فونت‌های ساده بوده که با تم دیجیتال و به‌صورت زاویه‌دار برای زبان فارسی طراحی شده است.

فونت Tahoma را می‌توان یکی از فونت‌های متوسط قلمداد کرد که قلمی ریز دارد و به‌صورت زاویه‌دار می‌باشد در مورد فونت‌های دیگری که نمایش داده می‌شود هم می‌توان به Arial فارسی اشاره کرد که یک فونت عربی تغییریافته به فارسی می‌باشد. در این فونت کشیدگی زیادی برای حروف زیر خط مانند «ر» و « و» وجود دارد و هماهنگی خوبی هم بین فاصله حروف در کلمات وجود ندارد و در کل می‌توانیم بگوییم که قلمی خسته‌کننده است و فونت‌های بسیار بسیار بهتری در زبان فارسی وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد. این در حالی است که وب فارسی عموما از فونت‌هایی مانند Yakan و Iransans استفاده می‌کند که حروفی درشت، واضح و روان دارند و از زیبایی خاصی برخوردارند.

دلیل تغییر فونت پیشخوان

تغییر فونت پیشخوان می‌تواند این فونت‌ها را هم به فونت‌های سانس و یا یکان تغییر دهد و باید گفت که تغییر فونت پیشخوان یکی از کارهایی است که می‌تواند سایت خسته‌کننده‌ای که قرار است مدت زیادی به آن نگاه کنید را برای شما به یک وب‌سایت امروزی و دلنشین تبدیل کند و شما باید به این مورد توجه ویژه‌ای داشته باشید که خسته شدن چشمان شما با این فونت‌های ناسازگار می‌تواند اشتباهات شما را در کار بالا برده و تاثیر مستقیمی روی عملکرد شما داشته باشد.

همین‌طور در صورتی که شما یک طراح سایت هستید و قصد دارید تا این سایت را به مشتری تحویل دهید، با استفاده از یک تکنیک ساده و تغییر فونت پیشخوان می‌توانید سایت بسیار خوبی را تحویل مشتری دهید که از نظر گرافیکی و رابط کاربری می‌تواند رضایت مشتری را به همراه داشته باشد.

اکنون که می‌دانیم تغییر فونت پیشخوان می‌تواند چه مزایای برای ما داشته باشد لازم است در مورد اینکه روش‌های تغییر فونت پیشخوان کدامند کمی صحبت کنیم.

روش‌های تغییر فونت پیشخوان

به‌طورکلی در مورد سیستم مدیریت محتوای وردپرس می‌توانیم بگوییم که روش‌های اعمال تغییرات و ادیت‌هایی که می‌خواهیم روی آن انجام دهیم، محدود به دو بخش کلی می‌باشد. اولین بخش قالب ما خواهد بود و باید آن را تغییر دهیم و دست‌کاری کنیم، و بخش دوم هم استفاده از افزونه‌ها خواهد بود. در اصل باید بگوییم که سیستم وردپرس یک سیستم قالب‌محور و افزونه‌محور است و هر کاری که شما لازم داشته باشید روی سایت وردپرسی خود انجام دهید باید با تغییر این بخش‌ها آن را به انجام برسانید.

تغییراتی که روی افزونه‌ها انجام می‌شود با نصب و به کار گرفتن افزونه خواهد بود. اما عموم تغییراتی که روی قالب انجام می‌شود، می‌تواند تغییرات مربوط به ادیت‌های مختلف باشد که هم با کدنویسی و دست‌کاری قالب انجام می‌شود و هم می‌تواند از بخش تنظیمات قالب که در قالب‌های حرفه‌ای وجود دارند اتفاق بیفتد. اکنون که می‌دانیم برای تغییر فونت پیشخوان چه راه‌هایی را داریم، می‌توانیم این دو روش را به‌عنوان روش‌های کلیدی برای انجام این کار معرفی کنیم:

استفاده از کد

یکی از روش‌هایی که می‌توانید کار تغییر فونت پیشخوان با آنها انجام دهید دست‌کاری تنظیمات قالب و ایجاد تغییرات در آن می‌باشد که به‌صورت تغییر در کدهای سایت انجام می‌شود. در این مورد شما باید به‌سراغ تابع Function.php در قالب خود بروید و با تغییر فونت‌های مربوط به بخش پیشخوان در آن فونت‌های سایت خود را تغییر دهید.

در رابطه با این تغییر باید گفت که در صورتی که شما قالب خود را مستقیما ویرایش کنید و بعد از آن قالب را به‌روزرسانی کنید، این تغییرات از بین خواهد رفت. پس بهترین کار برای اینکه بتوانید به‌صورت امن کار تغییر فونت پیشخوان از طریق دست‌کاری کدهای قالب را انجام دهید این است که قبل از اقدام برای خود یک Child Theme ایجاد کنید. تم‌های چایلد یا همان فرزند، تم‌هایی هستند که با تغییرات و آپدیت‌های قالب دست‌نخورده باقی‌مانده و تغییراتی که در آنها ایجاد می‌شود مجددا برای سایت باقی می‌مانند و می‌توان از اعمال این تغییرات در عملکرد سایت مطمئن بود.

پس کاری که برای تغییر فونت پیشخوان با استفاده از کد باید انجام شود این است که شما فونت‌های خود را روی سایت بارگذاری کرده، یک چایلد تم روی سایت ایجاد کنید و تغییرات مربوط به تغییر فونت پیشخوان را روی آن اعمال کنید و فونت‌های قسمت پیشخوان را تغییر دهید.

استفاده از کد

استفاده از افزونه

با کمک یک افزونه شما قادر خواهید بود که هر قابلیتی که بخواهید را روی وردپرس خود راه‌اندازی کنید و تغییر فونت پیشخوان هم یکی از همین قابلیت‌ها است که خیلی از افزونه‌ها می‌توانند آن را برای شما انجام دهند. در این رابطه باید گفت که تغییر فونت پیشخوان یکی از کارهای ساده است که هم می‌توانید از افزونه‌های تک‌منظوره برای این کار استفاده کنید، و هم این امکان را دارید که در خیلی از افزونه‌های مختلفی که چند کار را انجام می‌دهند برای این کار بهره بگیرید.

عموم افزونه‌هایی که تاریخ وردپرس را تغییر می‌دهند و موارد مربوط به فارسی‌سازی را انجام می‌دهند، این توانایی را دارند که فونت‌های مخلتف سایت را از تغییر فونت پیشخوان گرفته تا تغییر فونت عناوین انجام دهند. در صورتی که شما با یکی از این افزونه‌ها کار کنید می‌توانید با یک تیر چند نشان را بزنید. البته باید توجه داشت که این افزونه‌ها می‌توانند سایت وردپرسی شما را کمی سنگین کنند و در صورتی که شما افزونه‌های زیادی داشته باشید و سایت شما سنگین باشد این روش خیلی برای این کار خوشایند به نظر نمی‌رسد. در عرض شما می‌توانید از افزونه‌هایی که صرفا کار تغییر فونت پیشخوان را انجام می‌دهند استفاده کنید که اندازه‌ای بسیار کوچکتر داشته و سبک هستند.

حالا نوبت به این رسیده است که به آموزش تغییر فونت پیشخوان بپردازیم و به‌صورت تصویری ببینیم که چطور می‌توان این کار را انجام داد. در بخش بعدی این موارد را با هم دنبال خواهیم کرد.

استفاده از افزونه

آموزش تغییر فونت پیشخوان

روشی که ما در این مقاله برای تغییر فونت پیشخوان انتخاب کرده‌ایم استفاده از افزونه‌ای می‌‌باشد که می‌تواند چند کار را به‌صورت هم‌زمان برای شما انجام دهد و علاوه بر آن باید گفت که افزونه‌ای سبک و بدون دردسر می‌باشد و از آنجا که با بخش بک‌اند کار می‌کند، سایت شما را سنگین نخواهد کرد و شما می‌توانید سرعت سایت خود را بالا نگه دارید. البته در صورتی که سایت شما با نصب افزونه‌های سبک هم دچار مشکل می‌شود و به‌درستی کار نمی‌کند بهتر است که سری به مقاله زمان ارتقای هاست بزنید تا از این موضوع که سایت شما با بالا رفتن اندازه آن و همین‌طور بالا رفتن ترافیک نیاز به ارتقای سرویس میزبانی نداشته باشد مطمئن شوید. در صورتی که سایت شما نیازی به این سرویس‌ها داشته باشد می‌توانید بهترین کیفیت ممکن را از هاست ابری و هاست وردپرس بگیرید.

افزونه «تاریخ شمسی و فارسی‌ساز وردپرس» یا WP Shamsi استفاده می‌کنیم که می‌توان با استفاده از آن تمام این ویژگی‌ها را داشت. در ادامه کارهایی که باید انجام دهیم را به‌صورت مرحله‌به‌مرحله بررسی خواهیم کرد.

برای نصب افزونه‌های وردپرس بر اساس روال مرسوم عمل خواهیم کرد که در مقاله نصب افزونه وردپرس به‌صورت کامل در مورد آن توضیح دادیم. شما می‌توانید این کار را با انتخاب گزینه افزودن از منوی افزونه‌ها که در منوی پیشخوان وردپرس به شما نمایش داده می‌شود انجام دهید.

در اینجا شما به صفحه نصب افزونه منتقل شده و در صورتی که نام تاریخ شمسی و یا WP Shamsi را سرچ کنید این افزونه به شما نمایش داده خواهد شد.

نصب افزونه برای تغییر فونت پیشخوان

با کلیک روی نصب می‌توانید این افزونه را به سادگی نصب کرده و بعد از آن با کلیک روی فعال‌سازی این افزونه را فعال نمایید.

بعد از فعال‌سازی افزونه به‌صورت خودکار کار تغییر فونت پیشخوان را برای شما انجام داده می‌شود و شما می‌توانید منوی مدیریت خود را با فونت جدید مشاهده کنید که به فونت ایران سنس تغییر پیدا کرده است. در ادامه کار کردن با این گزینه و روش غیرفعال کردن آن را هم با هم بررسی می‌کنیم.

برای اینکه با این افزونه کار کنید باید به‌سراغ منوی مدیریت وردپرس رفته و در گزینه‌های آخر می‌توانید گزینه‌ای با نام وردپرس فارسی را مشاهده کنید که به شما این امکان را خواهد داد که با کلیک روی آن به گزینه‌های ارائه شده توسط افزونه شمسی‌ساز دسترسی داشته باشید.

وقتی روی این گزینه کلیک کنید، مانند تصویر زیر می‌توانید گزینه‌های زیادی را مشاهده کنید که امکانات خوبی را برای شما دارند.

تنظیمات افزونه برای تغییر فونت پیشخوان

برای اینکه بتوانیم کار تغییر فونت پیشخوان به فونت دلخواه را انجام دهیم باید روی گزینه سوم یعنی فارسی‌ساز کلیک کنیم، بعد از این کلیک گزینه‌های زیر به شما نمایش داده خواهد شد.

غیر فعال کردن تغییر فونت پیشخوان

در آخرین قسمت از این افزونه شما می‌توانید گزینه‌ای به نام فونت مدیریت را مشاهده کنید که از طریق آن می‌توانید کار تغییر فونت پیشخوان را به‌راحتی انجام دهید.

گزینه های منوی تغییر فونت پیشخوان

همان‌طور که می‌بینید فونت ایران سنس به‌صورت پیش‌فرض برای سایت شما انتخاب شده است و شما می‌توانید آن را به فونت وزیر تغییر داده و یا این که آن را غیرفعال کنید. در آخر هم برای ذخیره‌سازی تغییراتی که اعمال شده است می‌توانید از گزینه ذخیره تغییرات در بالای صفحه استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی اینکه تغییر فونت پیشخوان وردپرس چگونه انجام می‌گیرد و چطور می‌توان از شر فونت‌های خسته‌کننده منوی مدیریت وردپرس خلاص شد پرداختیم. به‌طورقطع می‌توان گفت که بهتر است شما این کار را انجام داده و از یک منوی خوب بهره بگیرید. البته باید در نظر داشته باشید که این کار ممکن است با نصب افزونه‌های سنگین همراه باشد که باعث می‌شود سایت شما دیرتر لود شود. افزونه شمسی‌ساز یا همان WP Shamsi افزونه‌ای است که می‌تواند کارهای زیادی را برای شما انجام دهد و با نصب آن به تنهایی می‌توانید ببینید که تغییر فونت پیشخوان برای شما انجام خواهد شد. همین‌طور بر اساس آموزش ارائه شده شما می‌توانید به‌خوبی با این قابلیت کار کرده و آن را فعال یا غیرفعال کنید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها