ایمپورت دیتابیس در هاست چگونه انجام می شود

ایمپورت دیتابیس در هاست
خرید هاست
میزبانی وب

سایت های اینترنتی را می توان یکی از مهمترین المان ها در دنیای امروز معرفی کرد. در واقع این سایت ها در خیلی از مواقع مانند تجارت الکترونیک، برنامه های تحت وب، آموزش آنلاین و خیلی از موارد کاربردی دیگر از ابزار های انقلابی به شمار می روند. در مورد این که یک سایت چطور کار می کند باید گفت که سایت هم مانند هر برنامه کامپیوتری دیگری از تعدادی فایل تشکیل شده است که هر کدام از آنها باعث ایجاد بخشی از سایت ما هستند که به کاربران نمایش داده می شود. اما آنچه که محتوای سایت شما را می سازد و خیلی از تنظیمات و شخصی سازی های سایت شما را شامل می شود در واقع اطلاعاتی هستند که نمی توانید آنها را در لا به لای این فایل ها پیدا کنید و باید به سراغ پایگاه داده خود بروید. ایمپورت دیتابیس در هاست یکی از کار هایی است که در این موارد می تواند به شما کمک کند.

در این مقاله قصد داریم تا به آموزش بهترین روش ها برای ایمپورت دیتابیس در هاست برویم و این موضوع که برای وارد کردن اطلاعات در داخل پایگاه داده چه روش هایی وجود دارد را بررسی کنیم و ببینیم که این کار به چه صورتی انجام می شود. قبل از این که به سراغ آموزش ایمپورت دیتابیس در هاست برویم، لازم است که یک سوال را با هم بررسی کنیم و آن این است که با ایمپورت دیتابیس دقیقا چه اتفاقی برای پایگاه داده ما می افتد و آیا اصلا این کار برای ما مناسب خواهد بود!؟ یا بهتر است که ما برای انتقال داده های خود به سراغ بخش دیگری از داده هایمان برویم.

چه زمانی به ایمپورت دیتابیس در هاست نیاز داریم

مطمئنا شما به این نتیجه رسیده اید که ایمپورت دیتابیس در هاست یکی از نیاز های شما می باشد و می خواهید اطلاعات خود را وارد پایگاه داده سایت کنید که به اینجا رسیده اید و می توان گفت که عموما کسی از روی علاقه به سراغ پایگاه داده سایت خود نمی رود و خیلی از وب مستر ها ترجیح می دهند که روش های دیگری را انتخاب کنند. اما اگر شما از آن دسته معدود افرادی هستید که با پایگاه داده راحتید و برای استفاده از امکاناتی که این پایگاه داده در اختیار شما می گذارد تمایل دارید و می خواهید کارتان را با آن راه بیندازید باید گفت که یک امتیاز ویژه نسبت به کسانی دارید که این کار را نمی کنند.

چه زمانی به ایمپورت دیتابیس در هاست نیاز داریم

پایگاه داده سایت هر چند جایی است که می تواند کل اوضاع سایت شما را به هم بریزد اما در صورتی که بدانید دقیقا چطور کار می کند و هر کدام از جدول هایی که می بینید چه امکاناتی را دارند و داده های آنها به کجا مربوط می شود، می توان گفت که کار کردن با پایگاه داده یکی از سریعترین روش هایی است که می توانید کار خود را روی سایت راه بیندازید و تغییرات خود را اعمال کنید.

در مورد اینکه پایگاه داده شما چه مواردی را دنبال می کند باید گفت که معمولا در خیلی از سیستم ها بخش اعظم پایگاه داده همان محتوای سایت شما می باشد و بخشی از آن نیز مربوط به تنظیمات ماژول های مختلف است. پس باید گفت در صورتی که شما می خواهید استایل ها و CSS ها و کاربرد افزونه ها و ماژول ها و موارد اینچنینی را تغییر دهید در پایگاه داده چیز زیادی دست شما را نخواهد گرفت و باید به سراغ فایل هایی که روی فایل منیجر هاست قرار دارند بروید. اما اگر می خواهید محتوای سایت و داده هایی که روی آن وارد کرده اید و همینطور شخصی سازی هایی که با تنظیمات مختلف پیاده سازی کرده اید را بازگردانی کنید، پایگاه داده می تواند کمک زیادی به شما بکند.

ایمپورت دیتابیس در هاست یکی از مهمترین عملکرد هایی است که هاست در اختیار ما می گذارد و با این کار شما قادر خواهید بود که پایگاه داده و دیتابیس دیگری را وارد هاست خود کرده و در واقع با این کار تمامی آنچه که یک سایت به عنوان محتوا ارائه می کند را وارد هاست خود می کنید. در صورتی که فایل های یک سایت را مانند جسم و بدن آن در نظر بگیریم، دیتابیس و اطلاعاتی که در آن ذخیره کرده است هوشیاری این بدن است و اگر بخواهیم سایت ما اطلاعاتی که قبلا و روی هاستی دیگر و یا حتی در سیستم لوکال ما داشته است را روی این هاست هم داشته باشد، ایمپورت دیتابیس در هاست کاری است که به ما کمک می کند که این اتفاق بیفتد.

پس می توانیم در پاسخ به این سوال که چه زمانی به ایمپورت دیتابیس در هاست نیاز داریم به صورت قطعی بگوییم که زمانی که بخواهیم اطلاعات پایگاه داده را به صورت کامل و با تمام ترتیبی که جداول دارند و ارتباطاتی که با هم دارند وارد هاست کرده و از آنها برای سایت استفاده کنیم. در صورتی که بخواهیم بگوییم انتقال با استفاده از این روش چه زمانی انجام می شود و چه کاربردی برای ما خواهد داشت می توان به دو مورد اساسی اشاره کرد:

  1. زمانی که بخواهیم هاست خود را تغییر داده و سایت را روی هاست جدیدی ببریم
  2. زمانی که بخواهیم یک سایت را از لوکال هاست به روی هاست برده و سایت را به صورت آنلاین راه اندازی کنیم

در این دو حالت می توانیم بگوییم که ایمپورت دیتابیس در هاست یکی از عناصر کاربردی است که لازم است ما آن را انجام دهیم، اما این موضوع که ما با استفاده از چه روش هایی می توانیم این کار را انجام دهیم یکی از موضوعات مهم خواهد بود که باید به آن پرداخته شود.

روش های ایمپورت دیتابیس در هاست

در مورد ایمپورت دیتابیس در هاست باید گفت که روش های مختلفی وجود دارد. البته در صورتی که ما خود عبارت ایمپورت دیتابیس را در نظر داشته باشیم تنها یک روش برای این کار وجود خواهد داشت. اما روش هایی که با استفاده از آنها بتوانیم پایگاه داده سایتی که در جای دیگری قرار دارد و گفتیم که می تواند روی هاست دیگر یا سیستم لوکال باشد را وارد هاست فعلی خود کنیم از یک روش بیشتر خواهد بود.

روش های ایمپورت دیتابیس در هاست

در صورتی که بخواهیم بگوییم بهترین این روش ها کدام هستند و ما می توانیم  روی تمامی سیستم های مدیریت محتوا و همینطور فریم ورک ها از آنها استفاده کنیم کدامند می توانیم به این دو روش اشاره کنیم:

  1. انتقال پایگاه داده با استفاده از بکاپ ها
  2. وارد کردن پایگاه داده از طریق سیستم مدیریت پایگاه داده یا همان DBMS ها

در روش اول شما این امکان را خواهید داشت که با استفاده از ویژگی هایی که بکاپ ها در اختیار شما قرار می دهند این کار را انجام داده و پایگاه داده سایت خود را در یک فایل مجزا از هاست و یا سایت لوکالی که دارید تحویل بگیرید بعد از آن نوبت به این خواهد رسید که این بکاپ را به هاست مقصد برده، در آنجا بارگذاری کنید و بعد از آن با استفاده از روش های بازگردانی بکاپ آن را به هاست معرفی کرده و منتظر باشید که کار بارگذاری این بکاپ تمام شده و پایگاه داده جدید روی سایت شما قرار بگیرد.

تمامی مراحلی که با این روش می توانید این کار را انجام دهید در مقاله بازگردانی بکاپ در هاست به صورت کامل برای دو کنترل پنل سی پنل و دایرکت ادمین آموزش داده شده است و شما می توانید از آنها برای این کار استفاده کنید. اما باید گفت که در صورتی که شما بخواهید پایگاه داده خود را از هاستی با کنترل پنل سی پنل به هاستی با کنترل پنل دایرکت ادمین انتقال دهید، به مشکل خواهید خود. همینطور بکاپ گیری از سیستم های لوکال هم می تواند همین داستان ها را برای شما داشته باشد. اینجا است که باید به سراغ روش اصلی و قطعی ایمپورت دیتابیس در هاست یعنی استفاده از سیستم های مدیریت پایگاه داده برویم.

سیستم مدیریت پایگاه داده ابزاری است که در اختیار ما قرار دارد و ما می توانیم پایگاه داده را با آن کنترل کرده و دستوراتی که می خواهیم را به آن بدهیم. در واقع ساختار پایگاه داده ها به این صورت می باشد که از تعدادی جدول تشکیل شده اند که با زبانی به نام زبان پرس و جوی ساخت یافته یا همان SQL با هم در ارتباط بوده و شما اگر بخواهید هر کاری روی پایگاه داده خود انجام دهید تنها با کمک این زبان می توانید این کار ها را انجام دهید.(البته بعضی از پایگاه داده ها از زبان پرس و جوی غیر رابطه یا همان NOSQL استفاده می کنند که در مقاله مانگو دی بی چیست به بررسی کامل یکی از انواع این پایگاه داده های پرداختیم) همینطور که قابل حدس است این موضوع یک ایراد ساختاری برای پایگاه داده ها خواهد بود و کار کردن با آنها بسیار سخت خواهد شد. اینجا بود که برنامه های DBMS یا سیستم مدیریت پایگاه داده وارد میدان شدند.

روش ایمپورت دیتابیس در هاست

یکی از مهمترین برنامه هایی که خیلی از هاست ها از آن استفاده می کنند phpMyAdmin می باشد که یک برنامه مدیریت پایگاه داده محبوب در هاست به شمار می رود و ایمپورت دیتابیس در هاست را به سادگی انجام می دهد. در ادامه در مورد این موضوع که این برنامه چیست و چطور کار می کند صحبت می کنیم.

ایمپورت با استفاده از phpMyAdmin

در صورتی که دقت کرده باشید در بین گزینه های هاست خود می توانید یک گزینه به نام phpMyAdmin را مشاهده کنید. در صورتی که وب سرور لوکال خود را هم با کمک برنامه Xampp راه اندازی کرده باشید، می توانید از طریق آدرس localhost/phpmyadmin به آن دسترسی پیدا کنید. این سیستم یکی از محبوبترین DBMS ها و سیستم های مدیریت پایگاه داده است که این امکان را می دهد که شما به صورت ویژوال با پایگاه داده های خود کار کنید و بدون نیاز به دانش SQL به راحتی قادر خواهید بود که پایگاه داده خود را کنترل کنید.

در مورد این که این برنامه چیست و چطور کار می کند باید گفت که یک برنامه میانی است که بین پایگاه داده و شما قرار گرفته و تمامی درخواست هایی که شما دارید را برای پایگاه داده ترجمه کرده و همین طور اطلاعاتی که از پایگاه داده به شما می رسد را با خوانایی بهتری به شما ارائه می کند. یکی از ویژگی هایی که این برنامه دارد این است که می تواند مدیریت سطح بالایی را روی پایگاه داده اعمال کرده و کارهایی مانند جا به جایی جداول حذف پایگاه داده و موارد اینچنینی را برای شما انجام خواهد داد.

ایمپورت دیتابیس در هاست یکی از کارهایی است که شما می توانید به راحتی با استفاده از امکاناتی که این بخش از هاستتان در اختیار شما قرار می دهید آن را انجام دهید. در ادامه مقاله با استفاده از این امکان به آموزش ایمپورت دیتابیس در هاست خواهیم پرداخت و این که طور باید این کار را انجام داد به صورت کامل بررسی خواهیم کرد.

ایمپورت با استفاده از phpMyAdmin

آموزش ایمپورت دیتابیس در هاست

همانطور که تا این جای کار صحبت کردیم و دیدیم ایمپورت دیتابیس در هاست یکی از کار هایی است که به روش های مختلفی انجام می شود که متداول ترین آن استفاده از سیستم مدیریت پایگاه داده phpMyAdmin است که می تواند این کار را به راحتی برای ما انجام دهد. برای این که این کار را انجام دهید، لازم است که چند مرحله را طی کنید تا کار به صورت کامل انجام گیرد. در ادامه مراحلی که باید برای این کار انجام شود را با هم بررسی خواهیم کرد:

تهیه فایل دیتابیس

وقتی که شما بخواهید از هاست دیگری فایل های پایگاه داده خود را وارد پایگاه داده هاست دیدی کنید، لازم است که ابتدا از پایگاه داده قبلی خود یک خروجی تهیه کنید. برای این کار اولین کاری که باید بکنید این است که به سراغ phpMyAdmin سایت قبلی که می تواند روی لوکال هاست باشد و یا روی یک هاست دیگر بروید. در صورتی که پایگاه داده روی لوکال هاست قرار دارد آدرس localhost/phpmyadmin می تواند شما را به این صفحه هدایت کند. همینطور شما می توانید با استفاده از دکمه Admin در خود برنامه زمپ به این صفحه دسترسی پیدا کنید:

phpmyadmin در زمپ

در صورتی که از کنترل پنل دایرکت ادمین برای مدیریت هاست خود استفاده می کنید برای این که وارد phpMyAdmin سایت خود بشوید می توانید از منوی Extra Features گزینه phpMyAdmin را انتخاب کنید تا به این برنامه دسترسی داشته باشید:

phpMyAdmin در دایرکت ادمین

در صورتی که شما قصد دارید که از روی سی پنل به phpMyAdmin سایت خود دسترسی داشته باشید کار شما چندان فرقی با مراحل قبلی ندارد ابتدا می توانید با استفاده از آموزش های مقاله آموزش سی پنل هاست وارد کنترل پنل خود شده و بعد از آن لازم است که از بخش Database روی گزینه phpMyAdmin کلیک کنید:

phpMyAdmin در سی پنل

در صورتی که در زمان انتقال به این برنامه از شما رمزی خواسته شده باشد، شما باید یوزر و پسورد اکانت پایگاه داده سایت را که در زمان ایجاد آن برای سایت خود تعیین کرده اید در اینجا به هاست ارائه کنید. بعد از اینکه به داخل phpMyAdmin وارد شدید با صفحه ای مانند تصویر زیر مواجه خواهید شد که در هر سه پلتفرم به همین شکل می باشد.:

پنل اصلی phpMyAdmin

در اینجا شما می توانید گزینه های مختلفی را مشاهده کنید، اما برای این که فایل پایگاه داده را خارج کرده که بتوانید در جای دیگری از آن استفاده کنید لازم است که از منوی بالایی phpMyAdmin گزینه Export را انتخاب کنید تا به صفحه ای هدایت شوید که این کار برای شما قابل انجام خواهد بود:

اکسپورت در دایکرت ادمین

با این کار ما به صفحه زیر منتقل خواهید شد که می توانید گزینه های مختلفی را برای خروجی گرفتن از پایگاه داده در آن مشاهده کنید:

تنظیمات اکسپورت گرفتن

در ابتدا شما دو گزینه خروجی گرفتن سریع و خروجی گرفتن به صورت پیشرفته را در اختیار دارید که به صورت پیشفرض گزینه سریع برای شما انتخاب شده است. با استفاده از این گزینه می توانید کل پایگاه داده خود را به صورت کامل انتقال داده و در صورتی که گزینه پیشرفته را انتخاب کنید لازم است که موارد بیشتری را مانند تنظیمات روش های دریافت، فرمت های مختلف پایگاه داده، دیتابیس هایی که روی هاست وجود دارد، ساختار داده ها و موارد مختلف دیگر را هم برای این منظور تعیین کنید.

ما گرفتن خروجی را به صورت پیش فرض آن یعنی خروجی کامل انجام می دهیم تا تمامی داده ها و ویژگی هایی که پایگاه داده دارد منتقل شود. در صورتی که شما یک سایت مانند سایت های وردپرسی دارید که خیلی از تنظیمات افزونه ها در آن قرار گرفته اند بهتر است که بدون سرک کشیدن و دستکاری سایر تنظیمات این کار را انجام دهید زیرا ممکن است با از قلم افتادن بعضی از موارد در سایتی که در هاست مقصد وجود دارد تداخل های جدی ای پیش بیاید.

بعد از انتخاب نوع گرفتن فایل خروجی شما باید نحوه تحویل فایل به خود را انتخاب کنید، شما می توانید پایگاه داده خود را با فرمت های مختلف از SQL و CSV و PDF گرفته تا فرمت هایی مانند LaTex و CodeGen از phpMyAdmin بیرون بیاورید. در این جا هم حالت پیشفرض که همان SQL می باشد بهترین گزینه برای انتقال خواهد بود و بدون دستکاری آن باید روی دکمه Go کلیک کنید تا خروجی پایگاه داده گرفته شده و برای شما دانلود شود. اکنون شما یک فایل با فرمت sql دارید که همان فایل پایگاه داده شما است و کاری که در ایمپورت دیتابیس در هاست انجام می شود این است که این فایل باید به سایت تحویل داده شود.

ایمپورت دیتابیس در هاست

وقتی که شما فایل SQL خود را تهیه کردید لازم است که به سراغ برنامه phpMyAdmin در سایت مقصد بروید. بعد از ورود به این صفحه از گزینه هایی که در نوار بالایی در اختیار شما قرار می گرفت، گزینه Import را انتخاب کنید تا به صفحه ای که تنظیمات ایمپورت دیتابیس در هاست در آن قرار دارد وارد شوید:

انتخاب ایمپورت دیتابیس در هاست

در صفحه ای که می توانید در تصویر زیر آن را مشاهده کنید گزینه های بیشتری نسبت به گرفتن فایل خروجی قرار دارد که خیلی از آنها می تواند در ایمپورت دیتابیس در هاست تاثیر گذار باشد:

صفحه ایمپورت دیتابیس در هاست

در ادامه هر یک از این بخش ها و کاری که انجام می دهند را بررسی خواهیم کرد:

File to import: اولین بخشی که شما با آن سروکار دارید، بخش انتخاب فایل برای ایمپورت خواهد بود که شما باید با فرمت خاصی فایلی که از هاست قبلی و یا از سیستم لوکال خروجی گرفته این را در اینجا معرفی کنیم. در اینجا فایل ما باید با فرمت .sql.zip ارائه شود و شما باید آن را با استفاده از تغییر نام به این شکل تبدیل کنید. برای این کار کافی است که روی فایل کلیک راست کرده و گزینه Rename را انتخاب کنید و بعد از .sql که فرمت اصلی فایل است یک .zip هم اضافه کنید. با این کار فرمت مناسب ایجاد خواهد شد و شما می توانید با زدن دکمه Browse از روی پنل phpMyAdmin فایل را به آن معرفی کنید.

توجه داشته باشید که ماکزیمم اندازه دیتابیس که در اینجا می توانید به سایت ارائه کنید 64 مگا بایت می باشد و در صورتی که بخواهیم ایمپورت دیتابیس در هاست را با فایل های بزرگتری انجام دهیم لازم است که این حجم را ارتقا داده و یا این که به سراغ برنامه های دیگری مانند Big Dump برویم. البته باید گفت که همین اندازه هم برای خیلی از سایت های معمولی و حتی بزرگ کافی می باشد و مشکلات اینچنینی برای شما پیش نخواهد آمد.

Partial import: در اینجا شما می توانید با زدن تیک گزینه ای که در اختیار شما قرار دارد برای هاست تعیین کنید که اگر هر یک از کار هایی که در حال انجام بود بیشتر از زمانی که برای آن تعیین شده است طول کشید و در حال نزدیک شدن به Timeout خود بود، از حذف کردن این فرایند ها و توابع php خود داری کند و به سیستم اجازه دهد که این کارها را تکمیل کند.

Other options: در این قسمت شما یک گزینه برای کنترل کلید خارجی جداول در اختیار دارید که این موضوع می تواند جامعیت پایگاه داده شما را بالا برده و ارتباطات بین جداول نیز به نوعی کنترل خواهد شد. با این کار در صورتی که پایگاه داده ای که مشغول ایمپورت کردن آن هستید مشکلی داشته باشد، این بخش با ارور مواجه شده و  شما متوجه این موضوع می شوید.

تنظیمات ایمپورت دیتابیس در هاست

Format: این بخش از تنظیمات ایمپورت دیتابیس در هاست مربوط به فرمت پایگاه داده ای است که در حال وارد کردن آن هستید که ما آن را به صورت SQL قرار می دهیم.

Format-specific options: در این بخش موارد تخصصی مربوط به فرمت SQL از ما سوال می شود که شامل استاندارد های مخلتف این فرمت و همینطور ارتقای خودکار مقادیر صفر به مقادیر معتبر تر و بالاتر می باشد که آنها را هم به صورت پیش فرض قرار داده و روی دکمه Go کلیک می کنیم تا ایمپورت دیتابیس در هاست توسط phpMyAdmin برای ما به صورت کامل انجام شود.

بعد از این که ایمپورت دیتابیس در هاست به صورت کامل انجام شود، یک پیغام موفقیت آمیز برای شما نمایش داده خواهد شد:

تاییده ایمپورت دیتابیس در هاست

البته باید گفت که امکان اینکه شما با ارور های مختلف مواجه شوید هم در این مورد کم نیست و باید آنها را در نظر داشته باشید. در ادامه در مورد این ارور ها با هم صحبت خواهیم کرد.

ارور های ایمپورت دیتابیس در هاست

در زمانی که شما بخواهید پایگاه داده خود را انتقال دهید ارور های مختلفی ممکن است در روند انتقال پایگاه داده برای شما پدیدار شود که هر کدام از آنها می توانند بنا به موارد مختلفی ایجاد شده باشند. اولین و رایج ترین اروری که شما با آن مواجه خواهید شد، ارور وجود جداول در پایگاه داده است که در صورتی به شما نمایش داده خواهد شد که بعضی از جداولی که در پایگاه داده جدید شما وجود دارد در پایگاه داده فعلی که کار ایمپورت را روی آن انجام می دهید نیز وجود داشته باشند.

در این خصوص باید گفت که شما باید جدول های فعلی را حذف کرده تا جدول هایی که می خواهید کار ایمپورت دیتابیس در هاست را با استفاده از آنها انجام دهید وارد دیتابیس شما شوند. در صورتی که این جداول را لازم دارید، می توانید ابتدا در سایت مقصد جداولی که با اینجا همپوشانی دارند را حذف کرده و بعد از آن خروجی خود را برای انتقال دریافت کنید.

ارور بعدی که از ارور های شایع تلقی می شود، ارور های مربوط به ورژن پایگاه داده هستند. این موارد در پایگاه داده های MySQL و سایر هم خانواده های آن مانند MariaDB(جهت اطلاعات بیشتر در رابطه با این پایگاه داده به مقاله MariaDB چیست مراجعه کنید) کاملا شایع بوده و اگر ورژن پایگاه داده ای که می خواهید به هاست ایمپورت کنید از ورژن پایگاه داده هاست شما بالاتر باشد با این موارد مواجه خواهید شد. در این رابطه باید گفت که تغییر این ورژن از طریق تنظیمات کنترل پنل امکان پذیر نیست و باید با هاستینگ خود موضوع را مطرح کنید.

ارور های ایمپورت دیتابیس در هاست

تماس با پشتیبانی هاست و درخواست برای ارتقای ورژن می تواند این کار را برای شما انجام داده و یا در صورتی که هاست شما دسترسی SSH به سرور را داشته باشد می توانید با استفاده از دستورات SSH این کار را انجام دهید و کار ارتقای ورژن MySQL با این روش انجام می شود.

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی روش های ایمپورت دیتابیس در هاست پرداختیم و دیدیم که چطور می توان این کار را انجام داد. در این رابطه باید گفت که ایمپورت دیتابیس در هاست یکی از اقدامات مهم در سایت می باشد که می تواند پایگاه داده و تمامی اطلاعاتی که در آن قرار دارد را برای شما به سایت دیگری منتقل کند. شما با استفاده از آموزش ارائه شده در این مقاله می توانید ایمپورت دیتابیس در هاست را به صورت کامل برای سایت خود انجام دهید. در این آموزش برای ایمپورت کردن از برنامه phpMyAdmin استفاده کردیم که البته باید گفت محدودیت هایی را هم دارد و در صورتی که حجم فایل دیتابیس شما از اندازه ارائه شده در این برنامه بیشتر بود برای ایمپورت دیتابیس در هاست می توانید از برنامه هایی مانند BigDump برای این کار استفاده کنید و یا حجم قابل آپلود را ارتقا دهید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها