ساخت مگامنو در وردپرس (آموزش افزونه Max Mega Menu)

ساخت مگامنو در وردپرس
خرید هاست

طراحی سایت با وردپرس را می‌توان یکی از بهترین روش‌های طراحی دانست که در آن شما قادر خواهید بود تا به مجموعه‌ای از امکانات حرفه‌ای دسترسی داشته باشید که برای شما فوق‌العاده خوب خواهد بود. یکی از مهمترین امکاناتی که این سیستم مدیریت محتوای پیشرفته در اختیار شما قرار می‌دهد، امکان کار با فهرست‌ها است در واقع شما می‌توانید یک فهرست فوق‌العاده قدرتمند را داشته باشید که با یک استراتژی درست برای طراحی آن می‌شود فروش خود را تا اندازه چشمگیری تغییر داد. استفاده از مگا منو در یک سایت می‌تواند یکی از موثرترین روش‌ها برای هدایت کاربر باشد که در این مقاله آن را بررسی خواهیم کرد. با آموزش ساخت مگامنو در وردپرس با ما همراه باشید. البته قبل از اینکه به پرداختن ساخت مگامنو در وردپرس برویم، لازم است تا کمی در مورد این موضوع که این مگامنو چه جایگاهی را در سایت دارد صحبت کنیم 

منوی سایت و جایگاه شناخته شده آن

یکی از ویژگی‌هایی که می‌توان گفت در وب کارها را ساده می‌کند شناخته شدن و جا افتادن بعضی قابلیت‌ها در کار با سایت‌های مختلف است. به‌عنوان‌مثال در صورتی که شما روی رنگ‌های آبی‌رنگ در متن کلیک کنید به صفحه‌ای که لینک گفته شده در همین متن به آن اشاره دارد منتقل خواهید شد. یا در صورتی که به دنبال موضوع خاصی در یک سایت بگردید، کلیک روی علامت ذره‌بین، به شما قابلیت سرچ را خواهد داد. یا می‌توانید اطلاعات تماس سایت را از فوتر آن در پایین صفحه مشاهده کنید.

این موارد اصولی همیشگی هستند که استفاده از آنها برای همگان عادی شده و اگر سایتی این موارد را خلاف این موضوع پیاده‌سازی کند یک سایت عجیب‌ و‌ بدقلق به‌حساب می‌آید. یکی از اصلی‌ترین قابلیت‌هایی که در سایت‌ها به‌عنوان یک موضوع شناخته شده است این است که یک منو در بالای سایت وجود دارد که می‌تواند معرف سایت باشد و اگر سری به منو بزنیم می‌توانیم هر چیزیی که سایت انجام می‌دهد را ببینیم و اگر خدمت مهمی از این منو جا بیفتد در واقع معنی این را می دهد که زیاد هم مهم نیست و اصل کار در اینجا قرار دارند.

فهرست در وردپرس

اگر به فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ سری بزنید، خواهید دید که یک منوی بزرگ و پرحجم دارند که تمامی دسته‌بندی‌های محصولات در آن به نمایش گذاشته می‌شود. سایت‌های شرکتی هم معمولا مهمترین خدمات خود را در این بخش معرفی کرده و سایت‌های ارائه‌کننده خدمات و سرویس‌های مختلف هم همین روال را دارند. پس باید به این موضوع توجه داشت که شما باید برای منوی خود هر آنچه که می‌خواهید مشتری شما ببیند را قرار دهید. در مقاله ساخت منو در وردپرس به‌صورت کامل به این موضوع پرداختیم و گفتیم که این بخش چه ویژگی‌ها و ریزه‌کاری‌هایی باید داشته باشد.

اما در این مقاله می‌خواهیم در مورد ساخت مگامنو در وردپرس صحبت کنیم و این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم که چگونه می‌توان این قابلیت را راه‌اندازی کرد. در مورد ساخت مگامنو در وردپرس باید گفت که با ساخت منو که قبلا آن را دیده بودیم و ویرایشی ساده دارد تفاوت‌های زیادی دارد که در ادامه این موارد را با هم بررسی خواهیم کرد.

مگامنو چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر سری به سایت‌های فروشگاهی زده باشید، یک منوی بزرگ را شاهد خواهید بود که در آن تعداد زیادی گزینه لیست شده و در همین بخش بالایی سایت می‌توانید تصاویری که برای آنها قرار داده شده است را هم مشاهده کنید. این منوی خیلی بزرگ همان مگامنو می‌باشد  که معنای لغت آن منوی خیلی بزرگ است. عموما منوهای عادی منوهایی با دو یا سه زیر دسته‌بندی هستند که می‌توانند 10 تا 15 برگه را به کاربران ارائه کنند و وقتی تعداد برگه‌ها از این میزان بالاتر می‌رود، بهتر است که به‌سراغ مگامنو رفته و این قابلیت را روی سایت پیاده‌سازی کنیم.

وقتی که بخواهیم برای منویی با این اندازه از همان منوی قبلی استفاده کنیم، اتفاقی که می‌افتد این است که یک منوی شلوغ و درهم‌وبَرهم روبه‌روی ما خواهد بود که ممکن است از نمایش سایت بیرون زده و کل تجربه کاربری و حسی که کاربر ما به سایتمان خواهد داشت را نابود کند.

مگا منو چیست

پس وقتی که می‌خواهید یک منوی شلوغ و مرتب و منظم داشته باشیم باید به‌سراغ ساخت مگامنو در وردپرس رفته و این قابلیت را برای سایت خود راه‌اندازی کنید. البته به جز مرتب بودن سایت مگامنو فواید دیگری هم دارد که می‌توان از برترین و بزرگترین آنها به این موضوع اشاره کرد که وقتی کاربر به دنبال کالا و محصول موردنظر خود به مگامنوی شما سری می‌زند، سایر محصولات شما را هم می‌بیند و ممکن است که سری به آنها هم بزند و کالاهای سبد خرید وی بیشتر شود. به همین خاطر هم هست که ساخت مگامنو در وردپرس به تمام فروشگاه‌هایی که اجناس مختلفی را ارائه می‌کنند توصیه می‌شود، و حتی اگر منوی معمولی هم کار آنها را راه بیندازد، باز هم استفاده از مگامنو برای یک فروشگاه گزینه بهتری خواهد بود. اما در مورد این موضوع که بهترین روش برای ساخت مگامنو در وردپرس چیست و شما چگونه می‌توانید برای سایت خود از این قابلیت استفاده کنید موضوعی است که باید در مورد آن به‌تفصیل صحبت کرد.

بهترین روش برای ساخت مگامنو در وردپرس

وقتی می‌خواهید ساخت مگامنو در وردپرس را برای سایت خود انجام دهید، روش‌های مختلفی به شما پیشنهاد خواهد شد و اگر سری به سایت‌های مختلف بزنید می‌بینید که از افزونه‌ها و صفحه‌سازها تا تکنیک‌های دست‌کاری قالب برای پیاده‌سازی این امکان وجود دارد. اما این موضوع که کدام یک از آنها می‌تواند یک مگامنوی خوب که به سایت شما هم بیاید را برای شما پیاده‌سازی کنند موضوعی مهم است که باید در مورد آن صحبت کرد.

به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم روش‌های ساخت مگامنو در وردپرس به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند.

استفاده از مگامنوی قالب‌ها

وقتی که شما یک سایت وردپرسی را راه‌‌اندازی می‌کنید، برای موارد تجاری از قالب‌های فروشگاهی استفاده می‌کنید و این قالب شما خود می‌تواند یک مگامنوی شخصی‌سازی شده داشته باشد. برای این موضوع باید توجه داشته باشید که اگر یک سایت فروشگاهی دارید حتما از قالب‌هایی که برای این هدف ارائه شده‌اند استفاده کنید. پیشتر در مقاله‌های قالب آماده وردپرس و مقاله نصب قالب وردپرس در مورد اینکه ساختار قالب‌ها به چه صورت هستند صحبت کردیم و دیدیم که قالب شما فایل‌ها و افزونه‌های اضافه خود را دارد که به‌صورت کامل با آن شخصی‌سازی شده‌اند و هر کدام از آنها کار خاصی را برای این قالب پیاده‌سازی می‌کنند.

یکی از بهترین مواردی که در قالب‌های فروشگاهی به‌صورت خودکار وجود دارد، یک مگامنو شخصی‌سازی شده با قالب است که بهترین شکل و شمایل را روی قالب شما ارائه می‌کند و لازم نیست که هیچ تغییری روی آن بدهید و صرفا فعال کردن و استفاده از آن می‌تواند کار ساخت مگامنو در وردپرس را به‌صورت تمام و کمال برای شما انجام دهد.

البته این در صورتی است که شما این اصل را رعایت کرده باشید و از قالب‌های حرفه‌ای و مرتبط با موضوع فروشگاهی استفاده کرده باشید و اگر از یک قالب شرکتی یا قالبی همه‌کاره که برای فروشگاه مناسب نبوده استفاده کرده و کاربری آن را تغییر داده‌اید، باید کار ساخت مگامنو در وردپرس را به‌صورت دستی انجام داده و البته منتظر دردسرهای دیگری هم باشید.

اگر قالب شما نمی‌تواند کار ساخت مگامنو در وردپرس را به‌صورت خودکار انجام دهد جای نگرانی نیست و می‌توانید به‌سراغ روش‌های دیگری بروید.

بهترین روش ساخت مگامنو در وردپرس

استفاده از افزونه‌های ساخت مگامنو در وردپرس

مورد دیگری که می‌توان با استفاده از آن ساخت مگامنو در وردپرس را پیاده‌سازی کرد، افزونه‌هایی هستند که این کار را انجام می‌دهند و اگر در بخش نصب افزونه در مخزن وردپرس نام مگامنو را سرچ کنید، تعداد زیادی افزونه رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد که این کار را انجام می‌دهند. اما باید به یک مورد توجه داشت و آن هم این است که خیلی از این افزونه‌ها کیفیت لازم را نداشته و مگامنویی که در آخر به شما تحویل می‌شود، یک استایل متفاوت از قالب دارد و برای سایت شما وصله‌ای ناجور خواهد بود.

البته افزونه‌های خوبی هم برای این کار وجود دارد که می‌توان از آنها به افزونه Max Mega Menu ،WP Mega Menu و المنتور Element Kit اشاره کرد که قابلیت‌های خاص را به شما خواهند داد. در این میان شما می‌توانید از هر کدام از این افزونه‌ها استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید که افزونه WP Mega Menu یک افزونه کاملا پرمیوم بوده و برای استفاده از افزونه المنت کیت هم لازم است که در ابتدا صفحه‌ساز المنتور که در مقاله المنتور چیست آن را بررسی کردیم را نصب کرده و با خرید نسخه پرمیوم آن را به المنتور پرو ارتقا دهید. بعد از این کار می‌توانید از ویژگی‌های بصری که این صفحه‌ساز برای کار با مگامنوها و ساخت مگامنو در وردپرس در اختیار شما می‌گذارد استفاده کنید.

در این میان می‌توان گفت که افزونه Max Mega Menu یکی از افزونه‌هایی است که هم از نظر کیفیت کار را درست انجام می‌دهد و هم می‌توان با خیال راحت در مورد رایگان بودن از آن استفاده کرد و از مزایای آن بهره‌مند شد. 

آموزش ساخت مگامنو در وردپرس با افزونه Max Mega Menu

برای ساخت مگامنو در وردپرس با استفاده از افزونه Max Mega Menu مانند هر افزونه دیگری ابتدا باید نسبت به نصب این افزونه اقدام کنیم. برای این کار باید به‌سراغ پنل پیشخوان وردپرس رفته و از منوی افزونه‌ها گزینه افزودن را انتخاب کنید و Max Mega Menu را در مخزن افزونه‌های وردپرس سرچ کنید.

نصب افزونه برای ساخت مگامنو در وردپرس

در اینجا خواهید دید که افزونه Max Mega Menu با بیش از چهارصدهزار نصب فعال و امتیاز چهارونیم که یک امتیاز بالا برای یک افزونه به‌حساب می‌آید و می‌توان گفت که این افزونه یک افزونه کاربرپسند بوده است، برای ما نمایش داده خواهد شد.

با کلیک روی نصب و بعد از آن فعال‌سازی، این گزینه برای شما نصب خواهد شد. و وقت این می‌رسد که به‌سراغ انجام تنظیمات موردنیاز برای ساخت مگامنو در وردپرس برویم و آنها را با هم بررسی کنیم.

تنظیمات افزونه Max Mega Menu

بعد از نصب افزونه گزینه‌ای در اختیار شما قرار خواهد گرفت که با استفاده از آن می‌توان به تنظیمات افزونه Max Mega Menu دسترسی داشت و آن را به صورتی که می‌خواهیم مدیریت کنیم. این گزینه را می‌توان در منوی پنل وردپرس مشاهده کرد.

تنظیمات افوزنه ساخت مگامنو در وردپرس

با کلیک روی اولین گزینه‌ تنظیمات شما قادر خواهید بود که مکان مگامنو را تنظیم کنید و این مورد یکی از تنظیمات مهم در مگا منو است.

تنظیمات مکان در ساخت مگامنو در وردپرس

وقتی که به تنظیمات مکان مگامنو بروید سه گزینه اصلی برای شما نمایش داده خواهد شد که با استفاده از آنها می‌توانید تنظیمات مربوط به مکانی که می‌خواهید مگا منوی شما در آن قرار داشته باشد را بررسی کنید. در این مورد باید بگوییم که شما می‌توانید علاوه بر منوی پایین سایت، در فوتر خود و یا مکان‌های دیگر نیز از مگامنو استفاده کنید.

با کلیک بر روی هر کدام از این موارد گزینه‌های مختلفی به شما نمایش داده می‌شود و از آنجا که ما می‌خواهیم کار ساخت مگامنو در وردپرس را برای منوی اصلی سایت دنبال کنیم، تنظیمات منوی اصلی را با هم دنبال می‌کنیم.

تنظیمات عمومی افوزنه ساخت مگامنو در وردپرس

با کلیک روی این گزینه پنجره‌ای با سه تب اصلی تحت عنوان تنظیمات عمومی، تنظیمات پیشرفته و گزینه‌های نمایشی برای شما باز خواهد شد. شما می‌توانید در این وضعیت اطلاعات مختلفی را برای مگا منو خود مشخص کنید.

در تب تنظیمات عمومی، شما می‌توانید قابلیت‌های نمایشی هاور منو را تعیین کنید، یعنی زمانی که کاربر ماوس خود را روی منوی شما نگه داشته است، چه اتفاقی باید برای منوی شما بیفتد. همین‌طور در بخش بعدی آن می‌توانید انیمیشن ظاهر شدن منو و سرعت حرکت آن را هم تعیین کنید. در دو بخش آخر هم افکت‌هایی که برای جابه‌جایی منوها در نمایش منو باید اعمال شود، و همین‌طور سرعت آنها و پوسته‌ای که می‌خواهید نتیجه کار ساخت مگامنو در وردپرس روی آن به نمایش در بیاید را باید انتخاب کنید.

تنظیمات پیشرفته ساخت مگامنو در وردپرس

در بخش تنظیمات پیشرفته موارد مختلف دیگری را می‌بینید که با استفاده از آنها می‌توان کاربردهای مختلفی را مانند رفتاری که با کلیک کردن روی منوها انجام می‌شود را تعیین کنید. مثلا این موضوع را مشخص کنید که با کلیک اول زیرمنو باز شده و با کلیک بعدی لینک باز شود و یا با کلیک دوم زیرمنو بسته شود. همین‌طور می‌توانید تعیین کنید که اوضاع نمایش منو شما در موبایل به چه صورت باشد. این منو را می‌توان یکی از کنترلی‌ترین و مهمترین بخش‌های ساخت مگامنو در وردپرس معرفی کرد که امکانات خوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد. در صورتی که مایل هستید منوی خود را به‌صورت کامل شخصی‌سازی و ویرایش کنید این گزینه‌ها برای شما مفید می‌باشد.

تنظیمات عمومی ساخت مگامنو در وردپرس

بعد از انتخاب مکان منو نوبت به انتخاب پوسته منو می‌رسد و با استفاده از این منو می‌توانید موارد مربوط به ظاهر را به‌صورت کامل ویرایش کنید در اولین بخش ما تعیین می‌کنید که برای ساخت مگامنو در وردپرس از چه نوع اشاره‌گرهایی برای باقی تب‌های منوی خود می‌خواهید استفاده کنید، همین‌طور شما می‌توانید اطلاعاتی مانند z Index، سایه متن و ارتفاع خط‌ها را تعیین کنید و تقریبا هر آنچه که برای ویرایش و یکپارچه‌سازی مگامنو با قالب خود نیاز دارید در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در سایر تب‌های این بخش شما می‌توانید اطلاعات مربوط به نمایش در موبایل، نوار منو، استایل مگامنو و موارد این‌چنینی را هم مشاهده و ویرایش کنید. اگر تنظیمات خاصی را برای این بخش‌ها در نظر ندارید آنها را رها کرده تا حالت پیش‌فرض برای شما اجرا و نمایش داده شود.

بعد از تکمیل تنظیمات این تب می‌توانید با زدن دکمه ذخیره تغییرات، هر آنچه که تغییر داده‌اید را ذخیره کنید.

در بخش‌های تنظیمات عمومی و ابزارها هم شما به قابلیت‌هایی برای تنظیمات فایل CSS دسترسی دارید که می‌توانید در صورت نیاز محل ذخیره‌سازی آن و تنظیمات مربوط به کش منو را پیاده‌سازی کنید. بعد از اینکه این بخش به پایان رسید، باید به‌سراغ فهرست‌ها رفته و ادامه کار را از آنجا دنبال کنیم.

تنظیمات فهرست‌ها

بعد از تعیین تنظیمات مگامنو برای اینکه این منوی جدید روی سایت ما فعال شود باید از پنل مدیریت وردپرس و گزینه نمایش روی فهرست‌ها کلیک کرده تا به صفحه مدیریت فهرست‌ها منتقل شویم. در این صفحه شما می‌توانید تنظیمات مگامنو را که به گزینه‌های فهرست اضافه شده است مشاهده کنید.

تنظیمات فهرست ها در ساخت مگامنو در وردپرس

بعد از باز کردن این گزینه‌ها شما باید تیک فعال را زده و تنظیمات را ذخیره کنید تا مگامنوی شما فعال شود. بعد از تعیین فعال بودن شما می‌توانید افکت‌ها و سرعت آنها که در بخش قبل دیدیم را از اینجا هم تنظیم کنید. همین‌طور شما می‌توانید یک پوسته برای مگامنو انتخاب کنید که به شما توصیه می‌کنیم پوسته را با نام قالب انتخاب کنید. در صورتی که پوسته پیش‌فرض را انتخاب کنید، منوی شما به‌خوبی روی قالب نخواهد نشست و کاملا مشخص خواهد بود که یک جای کار می‌لنگد.

تنظیمات منوهای مگامنو

بعد از اینکه این تنظیمات را اعمال کردید گزینه‌ای آبی‌رنگ روی هر کدام از گزینه‌های منو شما نمایش داده خواهد شد که با کلیک روی آن می‌توانید وضعیت تنظیمات مربوط به آن منو در مگامنوی خود را مشاهده کنید.

وقتی روی این گزینه کلیک کنید پنجره‌ای به‌صورت پاپ‌آپ برای شما باز می‌شود که می‌توانید سه منوی مگامنو، تنظیمات و آیکون را در آن مشاهده کرده و هر کدام از اینها تنظیمات خاص خود را دارند. بعد از اینکه چیدمان منوی خود را تنظیم کردید می‌توانید سری به سایت خود زده تا مگامنوی خود را مشاهده کنید، فراموش نکنید که برای اعمال شدن این تغییرات و کامل شدن عملیات ساخت مگامنو در وردپرس لازم است که ذخیره فهرست را هم بزنید.

توجه داشته باشید که عموما لازم می‌شود، بعد از بازبینی منو به‌سراغ تنظیمات برگشته و مواردی مانند باز شدن چپ به راست منوها، سایز و فونت استفاده شده در مگامنو و همین‌طور سرعت باز شدن تب‌های منو را تغییر دهید. در این حالت تنظیمات برای شما ساده‌تر خواهد بود و در صورتی که مشکلی با این موضوع داشتید می‌توانید این کار را با اضافه کردن کد CSS اضافی هم انجام دهید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله در مورد به‌کارگیری و ساخت مگامنو در وردپرس با هم صحبت کردیم و دیدیم که این امکان می‌تواند چه قابلیت‌های خوبی را برای ما داشته باشد و مزایای استفاده از آن را به‌صورت ضمنی دنبال کردیم. شما با به خدمت گرفتن یک مگامنو برای سایت فروشگاهی خود می‌توانید علاوه بر آنچه که کاربر به دنبال آن می‌گردد، سایر محصولات خود را به آن عرضه کرده و یک نمایش تمیز و باکیفیت از هرآنچه که دارید را ارائه کنید. در ادامه ساخت مگامنو در وردپرس را با استفاده از افزونه Max Mega Menu بررسی کردیم و دیدیم که برای اعمال تنظیمات مگامنو و ساخت آن چه کارهایی باید صورت بگیرد.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed