ساخت منو در جوملا
خرید هاست

وقتی صحبت از طراحی سایت در میان باشد یکی از مهم‌ترین المان‌هایی که طراحان و وب‌مسترها با استفاده از آن قابلیت‌های خوبی را روی سایت پیاده‌سازی می‌کنند و یکی از گزینه‌های مهم در طراحی منوها هستند. منوی اصلی سایت شما در واقع اصلی‌ترین بخشی است که تمامی سایت شما را به کاربران نمایش می‌دهد و می‌توان به آن به‌عنوان یک ابزار مهم نگاه کرد. وقتی که شما از سیستم‌های مدیریت محتوا برای طراحی سایت خود استفاده کنید، یکی از مهم‌ترین قابلیت‌هایی که برای این سیستم‌ها در اختیار شما قرار دارد این است که می‌توان منوها را به بهترین شکل ممکن طراحی کرد. در این مقاله می‌خواهیم به آموزش کامل ساخت منو در جوملا بپردازیم و موارد مختلف آن را با هم بررسی کنیم.

لازمه اینکه کار ساخت منو در جوملا به‌خوبی انجام شود این است که ما دقیقا بدانیم منو باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد و اگر صرفا لینک چند صفحه را در کنار هم قرار دهیم یک منو نخواهیم داشت. در ادامه قبل از اینکه به آموزش ساخت منو در جوملا بپردازیم لازم است تا کمی در مورد ماهیت منوها و ویژگی‌هایی که یک منوی حرفه‌ای باید داشته باشد صحبت کنیم. با مارال هاست همراه باشید.

منوی سایت، یک عنصر سرشناس

اگر چرخی در سایت‌های مختلف اینترنتی بزنیم، خواهیم دید که ترکیبات مختلفی در آنها وجود دارد و هرکدام از آنها با یک اصل و الگو پیاده‌سازی شده‌اند و باید گفت که از این میلیون‌ها سایت اینترنتی، در حدود 99 درصد آنها از الگویی ثابت و خاص برای طراحی استفاده می‌کنند. اگر این سوال برای شما ایجاد شده است که این الگو چیست باید بگوییم خود شما که اکنون دنبال ساخت منو در جوملا می‌گردید هم از این الگو استفاده کرده‌اید که کارتان به اینجا کشیده است. این الگو یک هدر در بالا، یک منو زیر آن، محتوا و بدنه اصلی سایت در زیر آنها و در انتها هم یک فوتر که اطلاعاتی مانند اطلاعات تماس و نماد اعتماد و از این موارد را ارائه می‌کند.

منو در طراحی

اگر تابه‌حال به این موضوع دقت نکرده بودید باید بگوییم که این ساختاری است که در بیشتر سایت‌های امروزی رعایت می‌شود و بازدهی خوبی داشته و برای کاربران هم جاافتاده است و اوضاع طوری شده است که مثلا وقتی کسی به دنبال اطلاعات تماس می‌گردد به‌سراغ فوتر و بخش پایینی سایت می‌رود و اگر شما آنجا نباشید شاید سری هم به صفحه درباره ما بزند. اما اگر شما اطلاعات تماس خود را در وسط صفحه بزنید احتمال اینکه توسط کاربر دیده شود و کاربر در آنجا دنبال شما بگردد پایین است.

این موضوع که این الگو خوب است یا بد زیاد مطرح نیست اما شما می‌توانید از این الگو استفاده کنید. یکی از المان‌های سرشناس و مهم در این الگو که توانسته خود را به‌خوبی به همگان معرفی کند همین منویی است که الان می‌خواهیم در مورد روش‌های ساخت منو در جوملا صحبت کنیم. وضعیت منو در این الگو به‌صورتی در آمده است که وقتی کسی نیاز داشته باشد به محصول و یا یکی از سرویس‌های موردنظر خود در سایتی به‌سراغ منوی آن می‌رود و این موضوع که از طریق منو می‌توان به سایر صفحات و اطلاعات دسترسی داشت موضوعی است که خیلی‌ها از آن استفاده می‌کنند.

درصورتی‌که کمی نسبت به این قضیه هوشیار باشید قطعا این موضوع را درک خواهد کرد که اگر کمی روی منوی خود کار کنید می‌توانید فروش خود را بیشتر کرده و کلیه سرویس‌ها را به مشتریان خود نمایش دهید. در ادامه قبل از اینکه به ساخت منو در جوملا بپردازیم در مورد اینکه منوی ما باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد صحبت خواهیم کرد.

ویژگی‌های منوی خوب

قبل از شروع به ساخت منو در جوملا باید به این نکته توجه داشت که در این منویی که می‌خواهد ساخته شود باید چه مواردی رعایت شود و صرفا این موضوع که چند صفحه را در کنار هم قرار دهیم گزینه خوبی برای یک سایت کامل که انتظار داریم برای ما بازدهی داشته باشد نیست. گزینه‌های مختلفی هستند که در کارایی و موثر بودن یک منو نقش دارند و اگر بخواهیم آنها را به‌صورت یک فهرست ارائه کنیم باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که چه مواردی می‌تواند در این منو مورد استفاده قرار بگیرد.

ویژگی منوی خوب

گیج‌کننده نباشد

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در مورد منو در نظر داشت این است که وقتی کاربری به‌سراغ آن می‌آید بتواند به صفحات شما به‌خوبی دسترسی داشته و آنچه که می‌خواهد را پیدا کند. در مورد این موضوع باید توجه ویژه‌ای داشت زیرا یکی از مسائل مهمی است که باعث می‌شود کاربر بدون پیدا کردن صفحه موردنظر سایت ما را ترک کند. برای داشتن یک منو که کاربر را سردرگم نکند بهتر است از عبارات ساده در منو استفاده شود و هر چیزی در جای خودش قرار بگیرد و سعی کنید از صفحات غیرکاربردی در منو استفاده نکنید.

صفحات مهم را نشان دهد

در بخش قبلی گفتیم که برای ساده و سرراست بودن منو بهتر است که صفحات غیر مهم را نشان ندهید، اما توجه داشته باشید که نمایش خیلی از صفحات مهم می‌باشد و باید حتما در زمان ساخت منو در جوملا مورد توجه قرار بگیرد. از این صفحات می‌توان به صفحات مختلف دسته‌بندی محصول ارائه کرد که حتما کاربر شما وقتی دارد دنبال صفحه دیگری می‌گردد لازم است نیم‌نگاهی هم به آنها بیندازد. توجه داشته باشید که پیاده‌سازی این استراتژی‌ها بسیار مهم بوده و واقعا در فروش شما تغییر ایجاد می‌کند.

تمامی سرویس‌ها معرفی شود

مورد دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که تمامی سرویس‌ها در منوی شما معرفی شود و چیزی را از قلم نیندازید. حتی اگر سرویسی است که مهم به نظر نمی‌رسد. بهترین کار این است که در منوی خود تمامی خدمات خود را معرفی کرده و دقیقا برای کاربر این را روشن کنید که شما که هستید و چه کاری را انجام می‌دهید.

دسته‌بندی‌ها به‌درستی انجام شده باشد

یکی از عواملی که روی اولین مورد هم تاثیر دارد این است که در زمان ساخت منو در جوملا دسته‌بندی‌های خود را اصلاح کرده و آنها را به‌صورتی انجام دهید که باید انجام شود و هیچ‌یک از سرویس‌های شما از دسته‌بندی اشتباه سر در نیاورد. حتی اگر دسته‌بندی‌های شما زیاد شد هم مشکلی نیست و می‌توانید دسته‌های مادر برای آنها تعیین کنید. اما بهتر است که یک دسته‌بندی کاربردی و کامل را روی سایت خود داشته و سرویس‌ها و محصولات خود را با هم قاتی نکنید.

انواع منو در جوملا

یکی از موضوعات مهمی که باید قبل از ساخت منو در جوملا به آن توجه داشت این است که از چه المان‌هایی می‌توان در منو استفاده کرد و ساختار منوها در جوملا به چه صورتی است. پیش‌تر در مقاله جوملا چیست به بررسی اینکه سیستم مدیریت محتوای جوملا چه ساختاری دارد پرداخته بودیم و دیدیم که این سیستم برای اینکه یک منو ارائه کند از چه روش‌هایی استفاده می‌کند.

انواع منو در جوملا

اما در مورد اینکه ساختار منو در جوملا به چه صورتی است باید بگوییم که منوها در جوملا ساختاری درختی و سطح‌بندی‌ شده دارند که در آن ماژول‌های مختلف زیرمجموعه یک درخت که نامی خاص دارد می‌شوند و هرکدام از این برگ‌های درخت ما شاخه‌ها و برگ‌های دیگری دارند.

به‌طور‌کلی در منوی سیستم مدیریت محتوای جوملا می‌توان یکی از این دسته منوها را ایجاد نمود:

منوهای Article – Category Blog

در این نوع از منوها ما کلیه مطالب وبلاگ را به‌صورت سلسله‌مراتبی به نمایش می‌گذاریم. در واقع اجزای این منو لینک‌ها و صفحات وبلاگ هستند که باتوجه‌به دسته‌بندی‌هایی که ما برای آنها ارائه کرده‌ایم مرتب شده و در کنار هم قرار گرفته‌اند. از این نوع منو برای سایت‌های وبلاگی استفاده می‌شود و بهترین گزینه برای سایت‌های خبری و وبلاگی است. علاوه بر این موضوعات شما می‌توانید کمی از لینک‌های سایر صفحات را هم وارد آنها کنید.

نکته‌ای که در این منو وجود دارد این است که ما با یک منو پویا طرف هستیم و درصورتی‌که مقاله‌ای جدید در وبلاگ درج شود، در منوی ما هم به نمایش در خواهد آمد.

منوهای Article – Featured

استفاده از این نوع منو برای ساخت منو در جوملا زمانی استفاده می‌شود که می‌خواهید کاربر را به‌صورت مستقیم به صفحاتی خاص هدایت کنیم. شما با استفاده این نوع از منوها می‌توانید کاربر را به مقالات و نوشته‌‌‌‌‌‌هایی که می‌خواهید به‌صورت مستقیم بفرستید. یعنی هرکدام از المان‌های منو صفحاتی هستند که شما در آنجا قرار داده و فرقی ندارد که چه مطلب جدیدی در دسته‌بندی منتشر شود، منوی برای شما ثابت خواهد ماند.

منوهای Article – Single Article

این نوع از منو یکی از مهم‌ترین انواعی است که می‌توان از آن نام برد و شاید یکی از گزینه‌های خوب برای لندینگ پیج‌ها و سایت‌های تک‌‌صفحه‌ای می‌باشد. وقتی که در ساخت منو در جوملا قرار باشد تمام لینک‌ها به بخش‌های مختلف یک صفحه ارتباط داشته باشد می‌توان از این نوع منو استفاده کرد. در واقع این نوع منو مانند فهرست مطالب عمل کرده و اگر روی هرکدام از بخش‌ها کلیک کنید به بخش از همین صفحه‌ای که در آن هستید منتقل خواهید شد و می‌توانید از آن استفاده کنید.

منوهای System Links – Menu Heading

اولین تفاوتی که این نوع از منو با گزینه‌های قبلی دارد این است که به‌جای ارجاع به مطالب وبلاگ به لینک‌های سیستمی ارجاع می‌دهد. در واقع این نوع از منو همان منوی اصلی سایت است که برای همه سایت‌ها از آن استفاده می‌شود و همه سایت‌ها از آن استفاده می‌کنند. با استفاده از این نوع منو شما منویی را خواهید داشت که با کلیک روی آن به هرکدام از صفحه‌ها که بخواهید منتقل می‌شوید و اگر ماوس خود را روی آن نگه دارید در حالت هاور به شما گزینه‌های دیگری ارائه خواهد شد.

منوهای System Links – Menu Item Alias

این نوع از منو می‌تواند به منوهای دیگر ارجاع دهد و معمولا زمانی استفاده می‌شود که منوهای مختلفی روی سایت وجود دارد و وب‌مسترها و طراحان می‌خواهند که از ایجاد داپلیکیت و کپی در سایت جلوگیری کنند.

روش ساخت منو در جوملا

منوهای Users – Login form, Registration

یکی دیگر از معروف‌ترین منوهایی که می‌توان برای ساخت منو در جوملا مثال زد استفاده از فرم‌های ثبت‌نام، فرم‌های ورود و گزینه‌هایی مانند قابلیت سرچ است که در منو قرار داده شده و می‌تواند یک سِت زیبا را با سایر آیتم‌ها ایجاد کند.

این ماژول هم در جوملا به‌خوبی عمل می‌کند و به‌طورکلی از اصلی‌ترین اجزایی است که در جوملا از آن استفاده می‌شود.

آموزش ساخت منو در جوملا

اولین کاری که باید برای ساخت منو در جوملا انجام شود این است که به‌سراغ پنل مدیریت خود بروید. برای این کار از طریق آدرس yoursite.com/administrator که در آن yoursite همان سایت شما می‌باشد، می‌توانید به پنجره لاگین دسترسی داشته و با وارد کردن اطلاعات خود، به پنل مدیریت سایت وارد شوید.

ورود به جوملا

بعد از ورود به پنل مدیریت، کافی است برای ساخت منو از طریق منوهای بالای صفحه «منوها» را انتخاب کرده و از اولین بخش آن یعنی «مدیریت» گزینه ایجاد منوی جدید را انتخاب کنید تا شما را به صفحه‌ای که در آن منوی خود را می‌سازید منتقل کند.

ورود به بخش ساخت منو در جوملا

وقتی که روی این منو کلیک کنید، به صفحه‌ای منتقل خواهید شد که می‌توانید اطلاعات مربوط ساخت منو را در اینجا وارد کنید. در این بخش اطلاعات مهمی وارد خواهد شد که در دو تب جزئیات منو و دسترسی‌ها به شما ارائه می‌شود.

در بخش جزئیات منو شما موارد مهمی مانند عنوان منویی که می‌خواهید داشته باشید (می‌توان این عنوان را در سایت به کاربران هم نمایش داد.)، نوع منو، و توضیحات مربوط به آن را وارد کنید.

اطلاعات برای ساخت منو در جوملا

در بخش دسترسی‌ها هم شما تعیین می‌کنید که هرکدام از سطوح کاربران بتوانند با این منو چه کار کنند. در این بخش شما ۵ المان دسترسی به کامپوننت‌ها، ایجاد منو، حذف منو، ویرایش اطلاعات و لینک‌های فعلی آن و ویرایش حالت منو را خواهید داشت که تعیین می‌کنید هر یک از سطوح کاربران و زیرمجموعه‌های آنها چه دسترسی‌ای را روی این منوها داشته باشند.

بعد از اینکه اطلاعات مربوطه را وارد کردید با استفاده از دکمه ذخیره از آن خارج شده و در این حالت به صفحه‌ای که تمامی منوهای سایت جوملای شما در آن قرار گرفته‌اند منتقل می‌شوید. شما با کلیک روی مدیریت منوها از نوار بالا نیز به این صفحه دسترسی دارید.

اضافه کردن ماژول ها در جوملا

در انتهای منوهای تازه ایجاد شده یک دکمه آبی‌رنگ وجود دارد که روی آن نوشته است برای این منو ماژول اضافه کنید. درصورتی‌که روی این دکمه کلیک کنید به‌راحتی به‌تمامی تنظیمات مربوطه دسترسی داشته و آنها را تغییر می‌دهید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله در مورد ساخت منو در جوملا با هم صحبت کردیم و دیدیم که برای ساخت منوها در این سیستم مدیریت محتوا از چه ویژگی‌ها و امکاناتی می‌توان استفاده کرد و باید چه مواردی را در آن جای دهیم تا به یک منوی کامل تبدیل شود. همین‌طور برای ساخت منو در جوملا باید از چه روشی استفاده کنیم هم بررسی شد و به‌طورکلی منویی که در سایت قرار می‌دهیم نماینده‌ای از همه مطالب و مواردی است که سایت آن را ارائه می‌کند و باید حواسمان به آن باشد.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed