بررسی جزء به جزء تفاوت هاست و سرور مجازی

تفاوت هاست و سرور مجازی
خرید هاست
میزبانی وب

وقتی قصد راه اندازی یک سایت و کسب و کار اینترنتی را داشته باشید قطعا با گزینه های متعددی در زمینه هاستینگ و ساخت سایت خود مواجه می شوید که می تواند برای شما گیج کننده باشد. وقتی به سراغ انتخاب یک میزبانی برای سایت خود بروید با یکی از موارد به ظاهر گیج کننده و پیچیده مواجه خواهید شد. هاست، سرور مجازی، سرور اختصاصی و مواردی از این دست ممکن است در اولین برخورد کمی گیج کننده به نظر برسند. در این مقاله قصد داریم تا در مورد این مفاهیم و به صورت خاص در رابطه با تفاوت هاست و سرور مجازی با هم صحبت کنیم.

معرفی سرویس های هاستینگ و کاربرد های آنها

قبل از آنکه به بررسی تفاوت هاست و سرور مجازی بپردازیم بهتر است ببینیم که وقتی حرف از سرویس های هاستینگ و میزبانی زده می شود چه امکاناتی در اختیار ما قرار خواهد داشت.

زمانی که شما می خواهید یک سایت اینترنتی را راه اندازی کرده و آن را در دسترس عموم قرار دهید به یک فضای میزبانی احتیاج خواهید داشت. فضای میزبانی در واقع یک کامپیوتر است که بتواند سایت شما را روی خود ذخیره کند و به درخواست ها و مراجعه کنندگان به سایت شما پاسخ دهد. برای اینکه یک سیستم دائمی داشته باشید شما باید خدمات مربوط به میزبانی خود را از سرور های اینترنتی دریافت کنید، اما چطور می توان از یک سرور اینترنتی دسترسی گرفت!؟

خدمات هاستینگ چیست

دیتا سنتر ها میتوانند این دسترسی را به شما بدهند. در صورتی که به یک دیتا سنتر مانند Hetzner مراجعه کنید(برای اطلاعات بیشتری می توانید به مقاله ” Hetzner چیست ” مراجعه کنید) این امکان را خواهید داشت که یک سرور را به صورت اختصاصی با هزینه ای در حدود ماهی چندین میلیون تومان اجاره کنید. یک سرور قدرتمند با منابع پردازشی بسیار بالا که می توانید دقیقا مانند یک کامپیوتر با آن برخورد کرده و همیشه هم داخل بستر اینترنت فعال بوده و قطعی نخواهد داشت. سوال اصلی اینجاست که آیا ماهی چند میلیون تومان برای یک کسب و کار تازه راه افتاده و سایتی که با یک هزارم منابعی که این سرور در اختیار شما قرار می دهد به خوبی کار می کند، کار عاقلانه و به صرفه ای است!؟

پاسخ قطعا خیر است. در اینجاست که شرکت های هاستینگ به عنوان یک واسطه و ارائه دهنده خدمات وارد می شوند. شرکت هاستینگ این سرویس ها را در حجم های وسیعی دریافت کرده و آنها را با تعرفه های به صرفه تر در اختیار شما قرار می دهد. شما می توانید منابع مورد نیاز خود را در اندازه ای که مایل هستید خریداری کنید. در اولین مرحله و بالاترین سطح از خدمات این شرکت ها سرور اختصاصی قرار دارد. شما همان کامپیوتری که صحبتش را کردیم با همان سطح از خدمات در اختیار دارید. اما با هزینه و منابع عاقلانه. در این مورد شما می توانید با فضای سرور خود هر کاری را انجام دهید. اما باز هم این سرویس ها میتواند معقول نباشد و برای شما هزینه اضافه داشته باشد. سطح نیاز برای راه اندازی سایت و یا کارهای خیلی فراتر از آن هم به این سطح از دسترسی احتیاج ندارید و این موارد جز هزینه اضافی برای شما چیزی نخواهد داشت.

در اینجا بود که شرکت های هاستینگ به وسیله مجازی سازی المانی را معرفی کردند که سرور مجازی نام گرفت. یک سیستم عامل معمولی که می تواند ویندوز یا لینوکس باشد در بستر اینترنت در اختیار شما قرار می گیرد. شما می توانید هر پیکربندی ای که روی آن لازم دارید انجام داده و از منابع آن استفاده کنید. شما کامپیوتر خود را به صورت مجازی خواهید داشت، با این تفاوت که از شر دردسر های سرور اختصاصی راحت شده اید. اما باز هم اگر سایتی عادی داشته باشید این دسترسی ها و امکانات هم می تواند گیج کننده باشد و هم هزینه بالایی را داشته باشد. شما به یک گزینه بهتر، ساده تر و روان تر احتیاج دارید. هاست برای شما گزینه مناسبی خواهد بود.

تفاوت هاست و سرور مجازی از اینجا آغاز خواهد شد. اکنون که دیدیم سطوح خدماتی که هاستینگ ها ارائه می دهند چیست و هاست و سرور مجازی در کجای این بازی قرار دارند نوبت به معرفی تفاوت هاست و سرور مجازی رسیده است. اما بهتر است یک بررسی کوتاه و مختصر در مورد هر کدام از این موارد داشته باشیم.

سرور مجازی چیست!؟

سرور مجازی یک سرویس هاستینگ است که به شما امکان استفاده از یک سرور اینترنتی را به واسطه رابط کاربری سیستم عامل که تمام ویژگی های یک کامپیوتر را فراهم می کند می دهد. در این سرویس شما این امکان را خواهید داشت تا با استفاده از ویژگی هایی که در اختیار شما گذاشته می شود تمامی عناصر سرور خود را مدیریت کرده و برنامه ها پلتفرمی که میخواهید روی آن پیاده سازی کنید را تغییر دهید. همینطور شما این امکان را دارید تا به جز اجرای یک هاست موارد مختلف دیگری مانند وی پی ان های سازمانی، برنامه های مورد نیاز، و سایر قابلیت هایی که روی یک کامپیوتر عادی وجود دارد را روی آن پیاده سازی کنید.

سرور مجازی چیست

هاست چیست!؟

هاست یک فضای ذخیره سازی است که برای راه اندازی سایت مورد استفاده قرار می گیرد. یک هاست علاوه بر فضای ذخیره سازی به شما یک وب سرور نیز ارائه می کند که شما با استفاده از آن می توانید به درخواست هایی که به سایتتان ارجاع داده می شود پاسخ دهید. هاست ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه ترین سرویسی می باشند که می توانید برای راه اندازی سایت خود استفاده کنید. دسترسی به تنظیمات این فضای ذخیره سازی از طریق یک کنترل پنل انجام خواهد شد.

تفاوت هاست و سرور مجازی

اگر بخواهیم یک مقایسه کلی در رابطه با تفاوت هاست و سرور مجازی راه بیندازیم موارد زیادی نیستند که بتوانیم آنها را بررسی کنیم. پنج مورد اصلی که در مورد تمامی سرویس های هاستینگ وجود دارد، مواردی هستند که برای بررسی تفاوت هاست و سرور مجازی نیز از آنها استفاده خواهد شد. این موارد به این صورت خواهند بود:

منابعی که ارائه می کنند

در نگاه اول به نظر می رسد که هاست منابع کمتری را نسبت به سرور مجازی به شما ارائه می کند. اما در خیلی از موارد می تواند اینطور نباشد. از نظر منابع هاست برای شما یک رنج وسیع از گزینه های روی میز را ارائه می کند. شما با استفاده از هاست می توانید دقیقا آن چیزی که نیاز سرویس شماست را انتخاب کنید. هاست های زیادی وجود دارند که می توانند منابعی بیشتر از سرورهای مجازی را در اختیار شما قرار دهند.

اما اگر بخواهیم یک جواب واضح در مورد تفاوت هاست و سرور مجازی از نظر منابع ارائه کنیم، می توانیم بگوییم در حالت پایه و تعرفه ثابت سرور مجازی منابع بیشتری را می دهد، زیرا حداقل های خیلی بالاتری روی این سرویس ها ارائه می شود. اما اگر مولفه هزینه که اصلا هم معیار کوچکی نیست را قاطی ماجرا کنیم، آنوقت است که منابعی که هاست به شما میدهد خیلی جلوتر از سرور مجازی قرار خواهد گرفت.

منابع هاست و سرور مجازی

امکانات مدیریتی

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم هاست به شما یک کنترل پنل می دهد، و سرور مجازی یک دسکتاپ کامل. در اینجاست که شما خواهید دید خیلی از امکاناتی که روی سرور مجازی خواهید داشت در هاست قابل پیاده سازی نیستند. به طور کلی می توان گفت از این نظر سرور مجازی خیلی جلوتر از هاست خواهد بود.

در بهترین هاست ها شما این امکان را دارید تا چند دامنه به صورت همزمان داشته و قابلیت هایی برای تغییر وب سرور و فعال کردن بعضی از ماژول ها هم از طرف پشتیبانی برای شما وجود دارد. اما در سرور مجازی شما یک زمین بازی آزاد خواهید داشت. می توانید روی سرور مجازی خود چند هاست کامل را با تمام امکانات پیاده سازی کنید(البته باید حواستان به محدودیت منابع نیز باشد). همچنین تمامی ماژول ها برای شما فعال خواهد بود و با این مورد که به دلیل بسته بودن ماژول هایی که میتوانند مشکلات امنیتی برای هاست ایجاد کنند، سایت شما دچار خللی شود و نتواند درست کار کند، در اینجا بی معنی خواهد بود.

مدیریت هاست و سرور مجازی

همینطور محدودیت های دیگری مانند تغییر وب سرور و همینطور تعداد دامنه فعال نیز در سرور مجازی بی معنی خواهد شد. در مورد تفاوت هاست و سرور مجازی از نظر امکانات مدیریتی و آنچه که قابل تغییر است میتوان گفت که سرور مجازی یک عقاب آزاد است و هاست یک پرنده در قفس!

طیف کاربرد ها و کارایی

تفاوت هاست و سرور مجازی در زمینه کارایی هم جزو آن دسته از مواردی است که همچنان سرور مجازی به تاخت و تاز ادامه می دهد. وقتی صحبت از هاست به میان می آید شما تنها کاری که می توانید با آن انجام دهید راه اندازی یک سایت خواهد بود. این در حال است که برای سرور مجازی قابلیت ها و کارایی خوبی را به شما معرفی نمود. این موارد عبارتند از:

  1.     سرور مجازی بایننس
  2.     سرور مجازی بورس
  3.     سرور های هاستینگ و میزبانی وب
  4.     گیم سرور ها
  5.     سرور های برنامه های تحت شبکه مانند برنامه های حسابداری
  6.     کار تیمی روی یک پروژه، مانند پروژه های برنامه نویسی و گرافیکی
  7.     راه اندازی شبکه های خصوصی مجازی یا همان VPN (برای اطلاعات بیشتر به مقاله ” VPN چیست ” مراجعه کنید)

البته شما در مورد هاست این قابلیت را نیز خواهید داشت که اپلیکیشن های آنلاین را نیز راه اندازی کنید. البته در صورتی که شرایط اپلیکیشن شما صرفا بر اساس پروتکل های اینترنتی باشد این امر امکان پذیر خواهد بود. ظاهرا در مورد تفاوت هاست و سرور مجازی از نظر طیف کاربرد ها و کارهایی که هر کدام از آنها می توانند برای ما انجام دهند هم، همچنان جریان عقاب و پرنده و قفس برقرار است و هاست به گرد پای سرور مجازی هم نمی رسد.

موارد امنیتی

تفاوت هاست و سرور مجازی از نظر امنیت و برقراری امنیت یکی از مواردی است که میتواند کمی کفه ترازوی مقایسه را به سمت هاست متمایل کند. وقتی که حرف از امنیت زده می شود، باید دید چه مکانیزم هایی برای برقراری آن استفاده می شود و چه کسی این مکانیزم ها را مدیریت می کند. وقتی شما یک سرور مجازی داشته باشید که به وسیله آن کارهای خود را انجام دهید، ماژول های امنیتی هاستینگ روی سرور مجازی شما اعمال شده است و امنیتی تضمین شده دارد.

امنیت در هاست و سرور مجازی

اما وقتی که میخواهید با استفاده از این سرور مجازی یک سایت را راه اندازی کنید پایگاه داده خود را ایجاد کرده و وب سرور مورد نظر را نیز راه اندازی می کنید، بعد از بارگذاری سایت و اجزای آن، شما خودتان یک هاست را راه اندازی کرده اید که در سرور مجازی شما قرار گرفته است و به مراجعان سرویس دهی می کند. در اینجاست که دیگر تامین امنیت به عهده شما خواهد بود. سرور مجازی شما غیر قابل نفوذ باقی مانده است و تیمی خبره آن را کنترل می کند. اما سایت روی آن یک سرویس از این سرور مجازی بوده و کنترل آن بدست شماست. پس ممکن است از ماژول هایی که اطلاع ندارید و آنها را فعال کرده اید آسیبی به شما برسد.

اما در مورد هاست و خصوصا روی هاست های اشتراکی امنیت به شدت برقرار است. یک هاستینگ این مورد را می داند که روی یک سرور خود چندین هاست داشته که با نفوذ به یک مورد سایر موارد نیز آسیب خواهد دید پس تمام تلاش خود را برای حفظ امنیت انجام می دهد و با استفاده از پشتیبان های خبره و غیر فعال کردن هر امکانی که می تواند به شما آسیب برساند یک امنیت کاملا تضمین شده را ارائه می کند.

به طور خلاصه میتوان گفت بررسی تفاوت هاست و سرور مجازی از نظر امنیتی این نتیجه را می دهد که تامین امنیت سرور مجازی به عهده شما خواهد بود اما تامین امنیت هاست تضمین شده است.

مقایسه هاست و سرور مجازی از نظر امنیت

قیمت

بالاخره به یکی از حساس ترین و مهمترین مواردی که میتوان در زمینه تفاوت هاست و سرور مجازی عنوان کرد رسیدیم. یک ویژگی کلیدی که میتواند خیلی از مواردی که به آنها پرداختیم را تحت تاثیر خود قرار دهد.

این مورد را می توان به عنوان برگ برنده ای برای هاست معرفی کرد. اگر بخواهیم یک بررسی احتمالی بین هاست و سرور مجازی انجام دهیم، با یک نگاه سطحی می توانیم این نتیجه را بگیریم که قیمت هاست برای ما بسیار ارزانتر تمام خواهد شد و نسبت به سایر خدمات هاستینگ و میزبانی، سرور مجازی یکی از موراد نسبتا گران تلقی می شود. البته اگر نگاهی به سیاهه کاربرد ها و قابلیت هایی که این سرویس در اختیار شما میگذارد این قیمت منصفانه خواهد بود. اما به طور کلی اگر می خواهید که از سرویس میزبانی خود صرفا برای راه اندازی سایت استفاده کنید، بهترین حالت برای شما استفاده از هاست خواهد بود.

در نظر داشته باشید تفاوت هاست و سرور مجازی با توجه به قیمت و هزینه ای که برای آن می پردازید، زمانی اعتبار دارد که هدف راه اندازی یک سایت باشد. در غیر اینصورت هاست حتی از پس سرویس شما بر نخواهد آمد و نیاز دارید تا از یک سرور مجازی برای این کار استفاده کنید.

قیمت هاست و سرور مجازی

نتیجه گیری

تفاوت هاست و سرور مجازی از جنبه های مختلفی قابل بررسی است که تمامی آنها را با هم بررسی کردیم. در صورتی که بخواهیم به صورت خلاصه بگوییم، مهمترین مواردی که در تفاوت هاست و سرور مجازی باعث برتری یکی از طرفین می شود به این صورت خواهد بود که کارایی و انعطاف پذیری در تغییرات نقاط قوت سرور مجازی خواهد بود، و امنیت و قیمت مناسب نیز از نقاط قوت هاست به شمار می رود. از نظر کیفیت منابع نیز می توان گفت که یک مقوله کاملا متغیر بوده و شما می توانید آن را تابعی از هزینه در نظر بگیرید. اما محدودیتی انفرادی روی منابع وجود ندارد و هم سرور مجازی و هم هاست می توانند منابع بالا یا حداقل منابع را داشته باشند.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها