افزایش امنیت هاست چطور انجام می‌شود؟

افزایش امنیت هاست
خرید هاست
میزبانی وب

روش‌های افزایش امنیت هاست

دررابطه‌با اینکه با استفاده از چه روش‌هایی می‌توان کار افزایش امنیت هاست را انجام داد به‌طورکلی دو عنصر دخیل در این قضیه وجود دارند که آنها به این صورت ارائه می‌شوند:

  1. مدیر اصلی هاست که شما هستید
  2. هاستینگی که هاست خود را از آن خریداری کرده‌اید

در مورد افزایش امنیت هاست هر یک از این طرفین به‌اندازه زیادی در امنیتی که برای هاست ایجاد می‌شود و صحت کارکردی که این هاست ارائه خواهد کرد نقش دارند. هاستینگ فعالیت‌های مختلف زیادی مانند استفاده از برنامه‌های کنترلی لایسنس‌ دار، تضمین کارکرد صحیحی و امن سیستم‌عامل، جلوگیری از ورود داده‌های مخرب توسط کاربران دیگر و همین‌طور برنامه‌های امنیتی حرفه‌ای را در لیست کارهای خود دارد و کاربران هم باید این موضوع را موردتوجه خود قرار دهند که تا جای ممکن تلاش خود را برای برقراری امنیت هاست خود داشته باشند.

روش های افزایش امنیت هاست

افزایش امنیت هاست از طریق هاستینگ

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که افزایش امنیت هاست بر عهده آن است ارائه‌کننده سرویسی است که این هاست را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. کار افزایش امنیت در هاست‌ها می‌تواند لول‌های مختلفی داشته باشد و بسته به اینکه ارائه‌کننده شما یک ارائه‌کننده دست چندم باشد، امکاناتی که برای افزایش امنیت هاست در اختیار وی قرار می‌گیرند متفاوت خواهد بود.

در واقع خیلی از هاستینگ‌هایی که در سطح وب وجود دارند خود نمایندگانی از هاستینگ‌های دیگر بوده و تعداد هاستینگ‌هایی که خود رک‌های سخت‌افزاری در دیتاسنتر داشته باشند و بتوانند سرویس‌دهی را به‌صورت کامل انجام دهند خیلی کم است. درصورتی‌که شما هاست خود را از یک نماینده گرفته باشید، این نماینده در حد افزایش امنیت به‌صورت نرم‌افزاری آن هم در سطح برنامه‌های کاربردی برای شما کاربرد دارد و بیشتر از آن اختیاری ندارد. اما درصورتی‌که از هاستینگی مانند مارال هاست سرویس هاست خود را تهیه کرده باشید، می‌توانید مطمئن باشید که در رده‌های بالا هم افزایش امنیت هاست شما اتفاق خواهد افتاد.

افزایش امنیت هاست از طریق هاستینگ

حفاظت فیزیکی

یک سرور از نظر امنیت نرم‌افزاری هرچقدر هم که مستحکم باشد بازهم در برابر دسترسی‌های فیزیکی که می‌تواند خسارت‌های مختلفی را به بار بیاورد کم می‌آورد که این موضوع از دردسرسازترین موارد در هاستینگ‌ها می‌باشد. شاید در اینجا پای هیچ هکری در میان نباشد و اطلاعات سایت شما با یک آتش‌سوزی ساده از بین برود. مانند آتش‌سوزی دیتاسنترهای OVH که در سال 2021 رخ داد و خیلی از داده‌های کاربران از بین رفت.

البته این اتفاقات همیشگی نیست اما رفت‌وآمد ساده از کنار یک سرور و قطع شدن یک کابل اتصال، یک فلش آلوده به ویروس و یا قطعی برق می‌تواند از مواردی باشد که کار یک سرور و تمامی هاست‌هایی که روی آن است را مختل کند. در اینجا است که مواردی مانند حفاظت فیزیکی ارزش پیدا می‌کنند. هاستینگ‌های معتبر سرورهای خود را در شرایط ویژه در رک‌های دیتاسنترهای معتبر قرار داده و از آنها محافظت می‌کنند تا مشکلی برای آنها ایجاد نشود.

در این حالت رک‌ها در شرایط ویژه و با نیروهای متخصص کنترل می‌شود که به کار خود وارد بوده و درصورتی‌که اتفاقی هم بیفتد دیتاسنتر جوابگوی خسارت وارد شده به شما می‌باشد.

سیستم‌عامل سرور

مورد دیگری که افزایش امنیت هاست به‌صورت نرم‌افزاری از آن آغاز می‌شود، و از مهم‌ترین موارد در این زمینه می‌باشد امنیت سیستم‌ عاملی است که روی سرور ما پیاده‌سازی شده است و هاست‌های ما را کنترل می‌کند. عموما سیستم‌عامل‌های لینوکسی مهم مانند سنت‌او‌اس که در مقاله سیستم‌عامل CentOS آن را بررسی کردیم و یا سیستم‌عامل‌های سازگارتر دیگری مانند اوبونتو در این سرورها به کار گرفته می‌شود و یا در سرورهای ویندوزی هم یکی از ورژن‌های پایدار ویندوز سرور مانند ویندوز سرور 2016 نسخه دیتاسنتر که هر دو نوع آنها امکانات مختلفی را در زمینه‌های امنیت به ما ارائه می‌کنند.

سیستم عامل سرور

در واقع این موضوع که هاستینگ بتواند از حداکثر ویژگی‌های امنیتی مانند غیرفعال‌کردن ماژول‌های خطرناک برای هاست‌ها، استفاده کردن از سیستم‌های محافظت از حملاتی مانند Brute Force، جلوگیری از ریست کردن پسورد به‌صورت آزاد توسط کاربران و همین‌طور پیاده‌سازی سیستم‌های مختلف برای حفاظت در برابر حملات SymLink، برای افزایش امنیت هاست استفاده کند از مهم‌ترین موارد به شمار می‌رود.

درصورتی‌که این سیستم‌عامل مورد حمله قرار بگیرد و این حملات موفقیت‌آمیز باشد تمامی هاست‌هایی که روی این سرور در معرض خطر قرار خواهند گرفت. درصورتی‌که شما از سرویس‌هایی مانند هاست باری برای میزبانی سایت خود استفاده کرده باشید می‌توانید از این موضوع که این اتفاقات برای سایت شما نخواهند افتاد مطمئن باشید.

آپدیت‌های منظم و نصب پچ‌ها

معمولا وقتی که رخنه‌های امنیتی در یک برنامه ایجاد می‌شود و هکرها از آن استفاده می‌کنند قبل از اینکه این باگ‌ها فراگیر شده و همه هکرها به‌سراغ آنها بروند، سازندگان و ارائه‌کنندگان از آنها مطلع شده و پیام‌های هشداری را مبتنی بر این موضوع صادر می‌کنند. بعد از اعلام این هشدارها نوبت به رفع این باگ‌ها در قالب پچ‌ها و بسته‌های الحاقی‌ای می‌رسد که باگ‌های مربوطه را برطرف می‌کنند.

اینکه ماژول‌های روی یک سیستم همیشه در بهترین حالت خود قرار داشته باشند و بسته‌های الحاقی و پچ‌های ارائه‌شده در سریع‌ترین زمان ممکن برای آنها نصب شده و در حالت کلی آنها را آپدیت و به‌روز نگه دارند از مهم‌ترین کارهایی است که هاستینگ باید برای افزایش امنیت هاست انجام دهد و تاثیر این کار هم بسیار زیاد خواهد بود.

آپدیت های منظم و نصب پچ ها

فعال کردن فایروال و استفاده از سرویس‌های ارائه‌کنندگان خدمات امنیتی

با وجود سایت‌های زیادی که در اینترنت قرار دارد و حملات زیادی که هر روز اتفاق می‌افتد این موضوع که یک سرور زیر حمله باشد اصلا موضوع تازه‌ای نیست و خیلی از هاستینگ‌ها با آن مواجه خواهند بود. مهم این است که این هاستینگ بتواند به‌موقع حمله را تشخیص داده و برای مقابله با آن چاره‌ای را بیندیشد. به‌طورکلی حملات مختلف راه‌های مقابله مختلفی را دارند و بهترین راه برای این حملات اقدامات کنترلی به‌منظور پیشگیری از آنها است. به همین منظور روش‌هایی مانند استفاده از فایروال‌ها و یا به‌کارگیری خدماتی که ارائه‌کنندگان سرویس‌های امنیتی در اختیار شما قرار می‌دهند یکی از مهم‌ترین موارد برای افزایش امنیت هاست‌های روی یک سرور به‌حساب می‌آید.

در مورد ارائه‌کنندگانی که این خدمات را ارائه می‌کنند می‌توان به کلودفلر اشاره کرد که یکی از ارائه‌دهندگان خدمات ضد حملات دیداس است و درصورتی‌که این حملات روی سرور اتفاق بیفتد این سرویس‌دهنده آنها را شناسایی کرده و حمله‌کنندگان را مسدود می‌کند.

استفاده از کنترل پنل‌های لایسنس‌‌دار

کنترل پنل هاست یکی از مهم‌ترین بخش‌های سرورهای ارائه‌دهنده خدمات میزبانی است که تقریبا کنترل تمامی موارد را برای کار کردن با هاست در اختیار کاربر می‌گذارد و مهم‌ترین دسترسی‌ها را در این زمینه دارد. کنترل پنل‌ها عموما سرویس‌هایی پرمیوم و غیررایگان هستند که به‌صورت رایگان در هاست‌ها عرضه شده و به‌عنوان یک هزینه اضافی برای هاستینگ تلقی می‌شود. در خیلی از هاستینگ‌های نامعتبر به‌جای استفاده از لایسنس‌های پریمیوم که این کنترل پنل‌ها را با پشتیبانی و ایمن نگه می‌دارد از نسخه‌های کرک شده این کنترل پنل‌ها استفاده می‌شود.

همین موضوع می‌تواند امنیت هاست را تا حد بسیار زیادی به خطر بیندازد و دردسرهای زیادی را برای ما داشته باشد. استفاده از کنترل پنل‌های استاندارد یکی دیگر از مواردی است که افزایش امنیت هاست تا حد زیادی به آن وابسته بوده و کنترل پنل وب و قابل‌اطمینان از اصلی‌ترین ویژگی‌های یک هاست امن به شمار می‌رود.

درصورتی‌که یک هاستینگ تمامی این کارها را برای ما انجام دهد و این امکانات را در اختیار ما بگذارد می‌توانیم بگوییم که هاست ما از نظر هاستینگ امن است و آنها سهم خود را از افزایش امنیت هاست انجام داده‌اند. اما برای امن نگه داشتن هاست باید موارد مختلف را در نظر داشته باشیم.

افزایش امنیت هاست از سمت کاربر

درصورتی‌که یک هاست کاملا امن به شما تحویل داده شود که افزایش امنیت در آن به‌صورت کامل پیاده‌سازی شده باشد و شما در ادامه این روش تلاش نکنید باید گفت که باز هم هاست شما در معرض خطر قرار گرفت در واقع افزایش امنیت هاست یک موضوع کاملا دوجانبه است که همکاری بالای کاربر و هاستینگ را می‌طلبد که کاربران در این مورد نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند.

افزایش امنیت هاست از سمت کاربر

در مورد فعالیت‌ها و کارهایی که کاربران باید برای افزایش امنیت هاست انجام دهند می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

فعال‌سازی ورود دومرحله‌ای

یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای افزایش امنیت هاست خود انجام می‌دهید این است که احراز هویت را در آن به‌صورت دومرحله‌ای تغییر دهید، این کار در خیلی از هاست‌ها به‌خوبی قابل انجام است و شما می‌توانید ایمیل خود را هم به‌عنوان یک گزینه دیگر برای ارسال کد در زمان ورود برای هاست تعیین کنید، با این کار درصورتی‌که پسورد شما روی سیستمی ذخیره شده باشد و یا لو برود دیگر نیازی نیست که نگران ورود و دسترسی افراد غیرمجاز به سایت خود باشید.

در مورد این مسئله تقریبا ورود دومرحله‌ای یا همان Two Step Authentication یکی از اصلی‌ترین و مقاوم‌ترین انواع روش‌های بالا بردن امنیت در زمان ورود به سیستم می‌باشد. درصورتی‌که از این ویژگی استفاده کنید می‌توانید از اینکه ورود به هاست ما امن می‌ماند و کار افزایش امنیت هاست به‌خوبی انجام گرفته است مطمئن بود. 

انتخاب رمز عبور قدرتمند

بخش تکمیلی مورد قبلی که ورودی را در هاست ما بسیار بهبود می‌بخشد و از این طریق افزایش امنیت هاست را فراهم می‌کند استفاده از پسوردهای قدرتمند است. حملاتی مانند بروت فورس‌ها می‌توانند قبل از آنکه سیستم‌های امنیتی کاری را انجام دهند، پسوردهای ضعیف را شناسایی کرده و با این کار اوضاع به شدت به هم خواهد ریخت و حمله‌کنندگان می‌توانند از درِ جلویی وارد هاست شما شوند. انتخاب رمز عبور قدرتمند شامل انتخاب یک رمز بین 8 تا 12 کاراکتر با کاراکترهایی که به‌صورت کوچک و بزرگ (Lower Case و Upper Case) نوشته شده‌اند و ترکیبی از اعداد، حروف و کاراکترهای مجاز مانند @ و % می‌باشد.

البته این موضوع که شما از چه کنترل پنلی استفاده می‌کنید، روی این موضوع که چه کاراکترهایی برای پسوردها مجاز خواهند بود هم تاثیرگذار می‌باشد. عموم کنترل پنل‌ها امکانی را در اختیار شما قرار می‌دهند که پسوردهای قدرتمند را برای شما تولید یا Generate می‌کنند. همین‌طور مرورگرهایی مانند Firefox هم این کار را انجام داده و پسوردهایی با تعداد کاراکتر و امنیت بالا ایجاد می‌کنند. درصورتی‌که شما از سیستمی به هاست خود دسترسی دارید که صرفا در اختیار شماست می‌توانید این رمز را به مرورگر خود بسپارید.

انتخاب رمز عبور قدرتمند

عدم ورود از هر سیستمی

یکی دیگر از مواردی که به شدت برای شما کاربردی می‌باشد این است که از هر سیستمی وارد هاست خود نشوید و اطلاعات رمز عبور آن را روی هرجایی وارد نکنید. همان‌طور که در بخش قبلی اشاره کردیم زمانی که شما از سیستم شخصی‌ای که صرفا خودتان از آن استفاده می‌کنید می‌توانید مدیریت پسورد را روی مرورگر داشته باشید. باید در نظر داشته باشید که برعکس این قضیه هم وجود دارد و هنگامی‌ که پسورد شما روی سیستم‌های عمومی ذخیره شود، برای شما دردسر هایی را ایجاد می‌کند.

این سیستم‌های عمومی می‌تواند یک سیستم دانشگاهی و یا حتی یکی از سیستم‌های شرکتی باشد که شما در آن کار می‌کنید. در خیلی از مواقع دسترسی‌های روی این سیستم‌ها به‌صورت غیرمجاز استفاده می‌شود. البته خیلی از مواقع صرفا می‌تواند به‌خاطر کنجکاوی باشد و قصد نفوذ به سیستم وجود ندارد اما همین موارد تغییراتی را در تنظیمات هاست ایجاد می‌کنند که عملکرد سایت را مختل کرده و پیدا کردن آنها هم دردسر زیادی دارد.

اسکن اطلاعات با آنتی‌ویروس هاست

بعد از کنترل کردن ورودی‌هایی که روی سایت شما وجود دارد نوبت به این می‌رسد که اطلاعاتی که روی هاست خود دارید را کنترل کنید. در خیلی از مواقع ممکن است در لابه‌لای ماژول‌ها و افزونه‌هایی که روی سایت خود نصب می‌کنید، کدهای مخرب و فایل‌های بدافزاری مانند ویروس‌ها و تروجان‌های مختلف را هم روی سایت خود آپلود کرده باشید. با اسکن کردن این فایل‌ها توسط آنتی‌ویروس هاست از وجود فایل‌های مخرب در این میان مطلع می‌شوید و درصورتی‌که خطری سیستم شما را تهدید می‌کرد آن را خنثی کنید. بهتر است که برای افزایش امنیت هاست به‌صورت دوره‌ای این کار را در برنامه خود قرار داده و حتما فایل‌های هاست خود را کنترل کنید.

هر چیزی آپلود نشود

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید برای افزایش امنیت هاست در نظر داشته باشید این است که هر چیزی را روی هاست خود آپلود نکنید و ابتدا از سلامت این فایل‌ها و کارکردی که دارند مطلع شوید. افزایش امنیت هاست در گرو رفتار شما با هاست است و اگر شما هر فایلی را روی آن بارگذاری نمایید کنترل رمزهای عبور و ورود به سیستم و اسکن همکاری برای شما انجام نمی‌دهد. در واقع چک کردن فایل‌ها قبل از آپدیت خصوصا فایل‌های زیپ و فایل‌هایی که به‌صورت مجتمع درآمده‌اند یکی از اولویت‌های مهمی است که باید برای افزایش امنیت هاست به آن توجه داشت.

هر چیزی آپلود نشود

تعیین سطوح دسترسی برای سایر مدیران

در خیلی از سازمان‌ها به دلیل وجود اعتمادی که بین کارکنان و کارمندان وجود دارد در خیلی از موارد دسترسی‌هایی که در اختیار سایر مدیران قرار دارد به‌صورت دسترسی کال و ادمین اصلی به هاست ارائه می‌شود که این کار می‌تواند برای امنیت هاست شما دردسرهایی را ایجاد کند.

علاوه بر این تغییرات که امکان لورفتن پسورد را بیشتر کرده و درصورتی‌که یکی از این رمزها لو رفته و یا توسط حمله‌کنندگان پیدا شوند، کل اطلاعات در معرض خطر قرار خواهد گرفت. بهتر است که شما برای افزایش امنیت هاست خود یک مدیریت کامل را روی دسترسی کاربرانی که به هاست دسترسی دارند اعمال کرده و موارد و تنظیمات مهم را برای کسانی که نیازی به آنها ندارند مسدود کنید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها