راه اندازی کلاس مجازی با نرم افزار ادوبی کانکت

راه اندازی کلاس مجازی
خرید هاست
میزبانی وب

در این روزها نیاز به برگزاری کلاس‌های آموزش مجازی آنلاین، وبینارها و به‌صورت کلی افزایش تقاضا در حوزه‌ی آموزش مجازی مهارت‌ها از راه دور، استفاده از سیستم‌هایی برای راه‌اندازی کلاس مجازی و همین‌طور مدیریت انواع این کلاس‌‌ها و جلسات مجازی نیز افزایش یافته است. براساس آمارهای رسمی گوگل، سیستم وب کنفرانس Adobe Connect در این حوزه جزو 10 ترند اول و در واقع از پیشتازان است. در این مطلب قصد داریم تا به صورت کامل به راه‌اندازی کلاس مجازی با استفاده از نرم افزار ادوبی کانکت بپردازیم.

مطلب راه‌اندازی کلاس مجازی با نرم افزار ادوبی کانکت در تاریخ بیستم فروردین ماه بازنویسی و به طور کامل بروزرسانی شد

قبل از ارائه توضیحات در رابطه با اینکه نرم‌افزار ادوبی کانکت چیست و نیازمندی‌‌های سرور Adobe Connect را برای شما توضیح دهیم، ابتدا بهتر است مفاهیم اولیه در این حوزه توضیح داده شود.

کلاس مجازی چیست؟

کلاس‌‌های آموزش مجازی یا آنلاین در بستر اینترنت و بدون حضور فیزیکی استاد و دانشجو در کنار یکدیگر برگزار می‌‌شود که استاد و دانش‌پژوه کلاس را تشکیل می‌‌دهند. توجه داشته باشید که در مفهوم کلاس مجازی حتماً باید استاد و دانشجو حضور داشته باشند و انواع ویدئوهای آموزشی موجود در سطح اینترنت شامل این مفهوم نمی‌‌شوند. در کلاس‌‌های مجازی هیچ محدودیت جغرافیایی در میان نیست، شرکت‌‌کنندگان در کلاس از هر جای دنیا و تنها با دسترسی به اینترنت کلاس را تشکیل می‌‌دهند. همچنین از نظر تعداد استاد و دانشجو نیز هیچ محدودیتی وجود ندارد.

کلاس مجازی چیست

امروزه به دلیل شیوع ویروس کرونا و اهمیت در خانه ماندن، کلاس‌‌های مجازی و آنلاین بسیار رایج شده‌‌اند. به همین خاطر بسیاری از دانشگاه‌‌ها، موسسات و آموزشگاه‌‌ها تصمیم به برگزاری آنلاین کلاس‌‌ها گرفته‌اند. برای برگزاری آنلاین کلاس‌‌ها نیاز است که از نرم‌‌افزارهای تحت وب در این زمینه استفاده شود. معروف‌ترین نرم‌‌افزارها در این زمینه به شرح زیر می‌‌باشند:

  • نرم افزار ادوبی کانکت (Adobe Connect)

یکی از با سابقه‌ترین نرم‌افزارهای کلاس آنلاین است که در این مقاله مفصل راجع به آن صحبت می‌کنیم.

  • نرم افزار بیگ بلو باتن ( BigBlueButton)

این نرم‌افزار بسیار محبوب است و مهم‌ترین ویژگی آن تحت وب بودنش است به این مفهوم که کاربران نهایی نیاز به نصب نسخه‌ی کلاینت آن ندارند. برای اطلاعات بیشتر در مورد این برنامه حرفه‌ای می‌توانید به مقاله بیگ بلو باتن چیست مراجعه کنید.

  • نرم‌افزار نیورو (Newrow)
  • نرم‌افزار ودامو (Vedamo)
  • نرم‌افزار لرن کیوب (LearnCube)
  • نرم‌افزار الکتا لایو (Electa Live)
  • نرم‌افزار ویزآیکیو (WizIQ)

البته نرم‌‌افزارهای دیگری نیز در زمینه راه‌اندازی کلاس مجازی وجود دارند اما این 7 موردی که نام برده شد جزو محبوب‌ترین‌ها هستند. در این مقاله به‌صورت مفصل در مورد راه‌اندازی کلاس مجازی توسط برنامه ادوبی کانکت و نیازمندی‌‌های سرور آن صحبت می‌کنیم.

برنامه های کلاس مجازی

ادوبی کانکت چیست؟

یک نرم افزار از شرکت Adobe Acrobat است. این نرم‌افزار ابتدا بعنوان یک پروژه‌ی استارتاپی مطرح شد که نسل اول آن شامل یک پلاگین PowerPoint-to-Flash و یک ماژول آموزشی بود سپس فعالیت‌‌های خود را گسترش داد و امروزه بعنوان یکی از نرم‌‌افزارهای اصلی آموزش از راه دور شناخته می‌‌شود.

این برنامه در واقع نرم‌افزاری تحت وب است که روی سرور نصب می‌‌شود و امکانات بسیار زیادی در راستای برگزاری کلاس‌‌های آموزش مجازی، انواع سمینارهای اینترنتی (وبینار) و به اشتراک‌گذاری دسکتاپ را در اختیار کاربران خود قرار می‌‎دهد. این نرم‌‌افزار به شما امکان می‌‌دهد تا ویدیو، صدا، صفحه‌نمایش و اسناد را با کاربران خود به اشتراک بگذارید. همچنین شامل امکاناتی مانند نظرسنجی، گپ، پرسش‌وپاسخ و موارد دیگر می‌‌شود.

به‌صورت کلی امکانات این نرم‌افزار برای راه‌اندازی کلاس مجازی به شرح زیر است:

  1. تبادل صوت و تصویر
  2. اشتراک‌گذاری دسکتاپ
  3. اشتراک‌گذاری اسناد
  4. مدیریت محتوا برای استاد
  5. تخته سفید برای استاد و دانشجو
  6. امکان پرسش‌وپاسخ عمومی
  7. چت شخصی
  8. آزمون آنلاین
  9. شخصی‌سازی کلاس
ادوبی کانکت چیست

البته این نرم‌افزار در راه‌اندازی کلاس مجازی معایبی نیز دارد که به این شرح می‌باشند:

  1. لزوم نصب نرم افزار برای شرکت در کلاس
  2. عدم امکان بازپخش ویدئو روی گوشی
  3. عدم امکان تست قبل از شروع کلاس
  4. عدم پشتیبانی از فونت فارسی
  5. عدم وجود پنل برای کاربران
  6. تحریم کشور ایران و عدم دسترسی به نسخه اصلی

با این نرم‌افزار به راحتی می‌توان کار راه‌اندازی کلاس مجازی و یا حتی یک دانشگاه مجازی راه‌اندازی کرد. چنین قابلیت‌‌هایی در این روزها که تمام مردم دنیا درگیر ویروس کووید 19 هستند بسیار مفید و کاربردی است. همچنین شرکت‌‌ها با استفاده از این نرم‌‌افزار می‌‌توانند به تعداد نامحدود جلسات خصوصی فراهم کنند تا مدیران و کارشناسان از هر جای دنیا فقط با استفاده از اینترنت با یکدیگر صحبت کرده و تصاویر همدیگر را ببینند و محتوای قابل ارائه در جلسه مانند پاورپوینت را به اشتراک بگذارند.

یکی از مشکلات اصلی کاربران ایرانی، پایین بودن سرعت اینترنت خانگی است. اما نرم‌افزار Adobe Connect با این مشکل سازگار است و با اینترنت‌های کم سرعت نیز کیفیت قابل‌قبولی ارائه می‌‌دهد.

نیازمندی‌های سرور Adobe Connect

در اینجا نیازمندی‌‌های سرور برای نصب ادوبی کانکت را مبنی بر نسخه رسمی ارائه شده در وب‌سایت اصلی این نرم‌افزار که برای راه‌اندازی کلاس مجازی مورد نیاز می‌باشد به صورت کامل ارائه خواهد شد.

نیازمندی های سرور ادوبی کانکت

نیازمندی‌‌های نرم‌افزاری

سیستم عامل: ویندوز سرور 2016 یا 2019 نسخه 64 بیتی

پایگاه داده: Microsoft SQL server 2017 یا Microsoft SQL server 2016  نسخه 64 بیتی.

مجازی‌ساز: VMware یا ESXi 5 یا بالاتر.

نکته: اگر قصد نصب این نرم‌افزار و راه‌اندازی کلاس مجازی را روی سرور اختصاصی دارید، نیاز به نصب مجازی‌ ساز ندارید.

نیازمندی‌‌های سخت‌‌افزاری

پردازنده حداقل Intel Xeon quad-core 2GHz یا سریع‌‌تر

رَم 16 گیگابایت یا بیشتر

هارد دیسک: 5 گیگابایت فضای آزاد برای نصب نرم‌افزار و حدود 120 گیگابایت فضا برای ذخیره‌سازی

فایل سیستم: NTFS

نیازمندی‌های شبکه‌ای

شبکه داخلی: اترنت حداقل 100 مگابیت در ثانیه (1 گیگابیت در ثانیه پیشنهاد می‌شود.)

پورت‌های مورد نیاز: 1935 (RTMP)، 80 برای HTTP  یا 443 برای HTTPS اگر SSL فعال باشد، 25 برای SMTP  و 1433 برای دیتابیس. (25 و 1433 اختیاری است)

اگر قصد راه‌اندازی یک سرور adobe connect و راه‌اندازی کلاس مجازی را دارید مارال هاست می‌‌تواند در این زمینه شما را همراهی کند. برای تهیه‌ی سرور ادوبی کانکت پیشنهاد ما تهیه‌ی سرور مجازی یا VPS است. اگر تعداد افرادی که همزمان آنلاین می‌شوند بالا است مثلاً حدود 500 نفر، بهتر است از سرور ابری ایران استفاده کنید. این سرورها قدرتمند و پرسرعت هستند و از امنیت بالایی برخوردارند. زیرا کلاس‌‌های آنلاین معمولاً تحت حملات سایبری زیادی قرار می‌‌گیرند. همچنین این سرورها قابلیت ارتقا منابع به‌صورت مجزا نیز دارند.

نیازمندی سخت افزاری سرور ادوبی کانکت

برای تهیه‌ VPS اول باید تصمیم بگیرید که سرور ایران نیاز دارید یا خارج. اگر کاربران شما در داخل ایران هستند بنابراین بهتر است از سرورهای ایران استفاده کنید که ping کمتری دارند و تصویر و ویدئو زودتر به دست کاربران نهایی می‌رسد. دو لینک زیر را بررسی کنید. پلان‌های 4 به بعد ارائه شده در صفحه سرور مجازی برای نصب adobe connect مناسب هستند.

اگر کاربران شما در خارج از کشور قرار دارند بهتر است سرورهای خارج از کشور را تهیه کنید. برای بررسی انواع پلان‌‌ها و سرویس‌های مارال هاست در این رابطه می‌توانید به صفحه سرور مجازی مراجعه کرده و طرح‌های سرور مجازی اروپا را بررسی کنید. پیشنهاد ما برای شما تهیه‌ سرورهای Nvme است زیرا از سریع‌‌ترین و به‌روزترین تکنولوژی ساخت هارد در دنیا برای حافظه‌های ثابت خود استفاده می‌کنند که نسبت به هاردهای SSD شش برابر سریع‌‌تر هستند.

جمع‌بندی

برنامه ادوبی کانکت-Adobe Connect یکی  از برنامه‌‌های کاربردی و پرطرفدار کمپانی Adobe Acrobat برای راه‌اندازی کلاس مجازی است. این نرم‌افزار به شما امکان ایجاد و مدیریت انواع آموزش‌‌های مجازی مانند کلاس‌‌های آموزش مجازی و وبینارها را می‌‌دهد.  چنانچه قصد راه‌اندازی یک دانشگاه مجازی یا انواع پلتفرم‌‌های آموزشی مجازی را دارید این نرم‌افزار می‌‌تواند پاسخگوی شما باشد. بدون شک اولین گام برای راه‌اندازی ادوبی کانکت انتخاب سرور متناسب با نیازمندی‌‌های این نرم‌افزار است. می‌‌توانید انواع سرورهای ابری ایران، NVMe ایران و خارج مارال هاست را بررسی نمائید. مطمئنا گزینه مورد نظر شما در بین طرح‌های گفته شده وجود خواهد داشت.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها