تفاوت هاست سی پنل و دایرکت ادمین (کدام به درد ما می خورد!؟)

تفاوت هاست سی پنل و دایرکت ادمین
خرید هاست
میزبانی وب

راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی فراز و نشیب های زیادی دارد و باید گفت که از ابتدایی ترین مراحل راه اندازی هم خود را نشان خواهند داد. یکی از اقدامات اساسی و مهمی که می توان آن را یکی از تصمیمات سرنوشت ساز که در مراحل اولیه گرفته می شود معرفی کرد این است که شما از چه هاستی برای راه اندازی سیستم خود استفاده کنید می تواند یکی از مواردی است که نه تنها برای شروع کسب و کار شما و راه اندازی سایت، بلکه در مسیر پیشرفت آن و به بازدهی رسیدن آن نیز نقش اساسی دارد و باید گفت که یکی از مهمترین المان ها در کارکرد سایت شما می باشد. وقتی که به سراغ انتخاب هسات بروید با گزینه های رنگارنگ بسیاری مواجه خواهید شد و انواع زیادی از هاست ها را می بینید. تفاوت هاست سی پنل و دایرکت ادمین که در واقع دو نامی هستند که در بخش کنترل پنل های هاست های مختلف به چشم میخورند یکی از همین موارد می باشد.

هر چند که این کنترل پنل ها بر روی بازدهی ای که هاست در اختیار شما قرار می دهد تاثیر چندانی را ندارند و هر دوی آنها یکی هستند اما این موضوع که شما تا چه اندازه بتوانید راحت با هاست خود کار کنید و بدون مشکل این کار ها را انجام دهید از مواردی است که می تواند تاثیرات زیادی را برای راحتی مدیریت سایت که خود موضوع پیچیده ای است در اختیار شما قرار دهد. در این مقاله قصد داریم با بررسی کامل تفاوت هاست سی پل و دایرکت ادمین به این موضوع بپردازیم که از این دو نام که روی سرویس های مختلف در اختیار ما قرار می گیرد، کدام یک می تواند برای ما بهتر باشد و هر کدام از آنها چه ویژگی هایی را دارند. در ادامه لازم است که قبل از اینکه به سراغ تفاوت هاست سی پل و دایرکت ادمین برویم کمی در مورد کارکرد کلی آنها صحبت کنیم تا دقیقا بدانیم که با چه ابزاری طرف هستیم.

کنترل پنل ها برای ما چه کار می کنند!؟

در صورتی که این سوال برای شما ایجاد شده است که کنتر لپنل هاست شما قرار است برای شما چهخ کار کند و اصلا خود این مقوله که تفاوت هاست سی پنل و دایرکت ادمین در چه حوزه ای است و ما اکنون داریم در مورد کجای کار شما صحبت می کنیم، باید گفت که شما به هیچ تنها نیستید و این سوال برای خیلی از افراد پیش می آید. در صورتی که بخواهیم بگوییم کنترل پنل ما چیست و برای ما ه کاری می کند باید گفت که کنترل پنل برنامه ای است که قرار است قابلیت کنترل منابعی که در هاست خود داریم را در اختیار ما قرار دهد.

کنترل پنل ها برای ما چه کار می کنند!؟

در واقع وقتی که ما یک سرویس هاست را خریداری می کنیم، یک بخش از منابع سرور که شامل نیروی پردازشی، فضای ذخیره سازی و همینطور یک برنامه وب سرور است در اختیار ما قرار می گیرد و ما می توانیم از آن استفاده کنیم، اما امکان اینکه به خود سرور دسترسی داشته باشیم برای ما وجود ندارد زیرا خیلی از سایت ها و سرویس های دیگر هم ممکن است روی این سرور در حال کار باشند و این دسترسی منطقی نیست. اما برای اینکه بتوانیم با سرور خود ارتباط داشته باشیم و در واقع تنظیمات مربوط به سرور و فایل های سایت خود را انجام دهیم و به نوعی بخشی که در اختیار ما قرار دارد را مدیریت کنیم، ابزار هایی راه اندازی شده اند که کنترل پنل نام دارند و به ما این امکان را می دهند.

کنترل پنل ها هم مانند خیلی از سرویس هایی که در سطح اینترنت وجود دارند از فراواتنی بالایی برخوردارند و در صورتی که سری به مقاله کنترل پنل هاست بزنید می توانید با خفت مورد از این کنتر لپنل ها و کارایی های مختلفی که دارند آشنا شوید. البته در مورد این فراوانی باید گفت که خیلی از آنها از نظر کارکردی که دارند در رتبه های پایین تری نسبت به بقیه قرار میگیرند و اگر بخواهیم با خودمان روراست باشیم تنها چند مورد بالایی لیست کنترل پنل ها می توانند کار ما را راه بیندازند. در این خصوص می توان به سه کنترل پنل زیر اشاره کرد که به نوعی بخش اعظم بازار را در اختیار گرفته اند:

  1. سی پنل
  2. دایرکت ادمین
  3. پلسک

از این سه مورد دو مورد اول که شباهت های زیادی را با هم دارند و در این مقاله هم می خواهیم در مورد تفاوت هاست سی پنل و دایرکت ادمین صحبت کنیم، کنترل پنل های لینوکسی ای هستند که استفاده از آنها روی این سیستم بیشتر مرسوم است. البته در مورد کنترل پنل پلسک هم باید گفت که یک کنترل پنل حرفه یا برای ویندوز و لینوکس است که البته در ایران روی لینوکس کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و باید گفت که بازار در دستان دایرکت ادمین و سی پنل قرار دارد. پس در این رابطه که قرار است مقاله تفاوت هاست سی پنل و دایرکت ادمین برای ما چه چیزی را روشن کند باید بگوییم که می خواهیم برنامه هایی را با هم مقایسه کنیم که برای کنترل و تنظیمات مربوط به هاست ما در اختیار ما قرار می گیرند و باید به آنها توجه داشت.

کاربرد کنترل پنل ها

قبل از این که تفاوت هاست سی پنل و دایرکت ادمین را بررسی کنیم لازم است به صورت اجمالی در مورد اینکه هر کدام از این کنتر لپنل ها چه کاری را برای ما انجام می دهند و چه هستند توضیحات مختصری را ارائه کنیم:

کنترل پنل سی پنل

در رابطه با سی پلن باید گفت که به عنوان یکی از بهترین های لینوکس شناخته می شود و عموما به عنوان محبوبترین کنترل پنل لینوکسی نیز از آن یاد می شود این کنترل پنل که توسط یک شرکت حرفه ای به نام Cpanel LLC از آمریکا اداره می شود و قابلیت های کاملی را برای مدیریت هاست و همین طور خودکار سازی فرایند های تخصیص منابع و تنظیمات مربوط به هاست، ارائه می کند.

در واقع کاری که سی پنل انجام می دهد این است که هر امکانی که برای مدیریت هاست نیاز داشته باشید  را هم در سطح سایت و هم در سطح هاستینگ و مدیریت منابع سرور می تواند در اختیار کاربران و مدیران سرور ها قرار دهد. شهرت این کنترل پنل عموما به دلیل منوی بزرگ و پر از امکاناتی است که در اختیار کاربران خود قرار می دهد که مزیت آن یات سات که همه کارها در آن ساده شده و می تواند به خوبی انجام شود.

در مورد این کنترل پنل باید گفت که با یک کنترل پنل غیر رایگان طرف هستیم که باید برای استفاده از آن هزینه پرداخت شود. هر چند که این هزینه از کاربران گرفته نمی شود و هاستینگ ها با آن طرف هستند اما باید گفت که هر هاستینگی باید ماهیانه بابت لایسنس های سی پنل هزینه بپردازید که البته این هزینه ها روی قیمت تمام شده هاست تاثیر می گذارد.

کنترل پنل سی پنل چیست

کنترل پنل دایرکت ادمین

در طرف دیگر مقایسه و بررسی تفاوت هاست سی پنل و دایرکت ادمین کنترل پنل دایرکت ادمین قرار دارد که یک محصول ویژه از شرکتی با نام JBMC Software در کانادا می باشد و خیلی از سایت و سرور ها را راه اندازی کرده و از آنها نگهداری می کند و باید گفت که همیشه به عنوان یک کنترل پنل حرفه ای که وبمستر های خبره از آن استفاده می کرده اند شناسایی می شود. عموم شهرت این کنترل پنل معطوف به کارایی های سطح بالا و قابلیت های خوبی است که برای مدیریت منابع و اکانت ها در اختیار وب مستر ها قرار می دهد.

در مورد این پروتکل باید گفت که کار خود را تقریبا 8 سالی بعد از سی پنل(در سال 2003) شروع کرد اما باز هم امکانات خوبی که دایرکت ادمین ارائه می کند باعث شده است که این کنترل پنل نیز بتواند به سطح سی پنل رسیده و در واقع یک رقیب بسیار جدی برای این کنترل پنل باشد. از نظر هزینه هایی که این کنترل پنل برای ما خواهد داشت و می تواند داشته باشد باید گفت که این سیستم هم مانند سی پنل به لایسنس احتیاج دارد اما شرایط آن کمی با سی پنل متفاوت خواهد بود و در ادامه که در مورد تفاوت هاست سی پنل و دایرکت ادمین صحبت کردیم در مورد این موضوع هم بیشتر صحبت می کنیم.

اکنون که دقیقا می دانیم این کنترل پنل ها برای چه کاری ساخته شده اند و می خواهیم چه چیزی را انتخاب کنیم، وقت آن رسیده است که به بررسی تفاوت هاست سی پنل و دایرکت ادمین بپردازیم و ببینیم که هر کدام  از این کنترل پنل ها چه ویژگی هایی را ارائه می کنند و کدام یک از آنها می باشد که بیشتر به درد ما می خورد.

کنترل پنل دایرکت ادمین.چه کار می کند!؟

تفاوت هاست سی پل و دایرکت ادمین چیست

بررسی و مقایسه تفاوت هاست سی پنل و دایرکت ادمین یکی از آن مقایسه های جنجالی است که برعکس عنوانی که دارد و این موضوع که همه وبمستر ها به آن علاقه مند هستند جوابی که در آخر در اختیار ما می گذارد یک جواب کاملا ساده است و در واقع باید گفت که این دو کنترل پنل تفاوت های چشمگیری را با هم ندارند و از نظر کاربری هر دوی آنها می توانند به یک صورت عمل کنند. البته باید گفت که در خیلی از جزئیات مواردی وجود دارد که بی توجهی به آنها می تواند کمی دردسر ساز باشد. به طور کلی می توان در رابطه با تفاوت هاست سی پنل و دایرکت ادمین گفت که در چند حوزه مختلف می توان برای این کنترل پنل ها تفاوت قائل شد که مهمترین آنها را با هم دنبال می کنیم:

تفاوت هاست سی پل و دایرکت ادمین از نظر کاربرد و امکانات

در این رابطه باید گفت که هر دو کنترل پنل کارایی های یکسانی را در اختیار کاربران خود قرار می دهند و وقتی که کاری را روی یکی از آنها بتوان انجام داد می توان همان کار را روی دیگری هم مشاهده کرد و این قابلیت در کنترل پنل دیگر نیز وجود خواهد داشت. از مهمترین روتین هایی که برای این کنترل پنل ها وجود دارند و هر دوی آنها می توانند این کار ها را انجام دهند باید به این موارد اشاره کرد:

  • امکان کار با فایل ها و وجود فایل منیجر حرفه ای
  • کارکردن با DNS ها و موارد مربوط به دامنه ها زیر و دامنه ها
  • امکانات کار با پایگاه داده و همینطور سیستم مدیریت پایگاه داده phpMyAdmin
  • موارد مربوط به FTP
  • مدیریت Cron Job ها در هاست
  • ویژگی های مربوط به بکاپ گیری و استفاده از فایل های پشتیبان
  • و خیلی از موارد دیگر که می توانند ویژگی های کاربردی یک هاست باشند

اما در مورد این ویژگی ها و امکانات یک نکته وجود دارد که می تواند یکی از موراد اصلی تفاوت هاست سی پنل و دایرکت ادمین باشد و آن نحوه کار کردی است که ره کدام از این کنتر لپنل ها آن را ارائه کرده ا. باید گفت که در سی پنل ما می توانیم به هر چیزی در همان صفحه اول دسترسی داشته باشیم. به این صورت که منوی بزرگ و شلوغی که سی پنل در اختیار ما می گذارد و به نوعی امضای این کنترل پنل هم به شمارمی رود هر چیزی را با یکی دو کلیک در اختیار ما قرار می دهد. این موضوع شاید به معنای شلوغ شدن و سر در گم  کردن کاربر تمام شده باشد اما در سی پنل شما می توانید به هر ویژگی ای با نهایت دو کلیک دسترسی داشته باشید.

تفاوت هاست سی پل و دایرکت ادمین از نظر کاربرد و امکانات

این در حالی است که وقتی وارد دایرکت ادمین می شویم، 5 منوی دسته بندی شده را در اختیار داریم که هر کدام از آنها مواردی را برای ما نمایش می دهند و هر کدام از این موراد خود می توانند زیر مجموعه هایی را در صفحه ای که دارند داشته باشند و به نوعی باید گفت که سطوحی که باید برای دسترسی طی شود طولانی تر خواهد بود. از این رو باید گفت که سی پنل گزینه بهترین برای مبتدیان است و می توان گفت که هر چیزی در آن ساده تر و دم دست تر خواهد بود.

هزینه پرداختی در کنترل پنل ها

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشت موراد مربوط به هزینه است که می تواند قیمت تمام شده هاست را بالا ببرد و در صورتی که این قیمت های یکی باشد به این معنا است که یکی از سرویس ها از تعداد کاربران بیشتری استفاده می کند و باید گفت که می تواند کیفیت پایین تری را داشته باشد.

در مورد لایسنس های این دو پنل باید گفت که دایرکت ادمین ارزان تر از سی پنل می باشد و کنترل پنل سی پنل به صورت دوره ای و ماهانه هزینه های زیادی را به هاستینگ ها تحویل می کند. این در حالی است که دایرکت ادمین اوضاع را کمی آرام تر نگه می دارد و با مسائل مالی راحت تر کنار می آید. همینطور باید گفت که تفاوت هاست سی پنل و دایکرت ادمین از این نظر یک مورد دیگر هم دارد.

هر دوی این کنترل پنل ها این امکان را دارند که با اضافه کردن فیچر ها و برنامه های اضافی به آنها کاربرد های آنها افزایش پیدا کند. در مورد هزینه هایی که این فیچر ها دارند باید گفت که اوضاع کاملا برعکس است و دایرکت ادمین هزینه زیاد تری را از سی پنل برای این فیچر ها خواهد گرفت. روی هم رفته در مورد تفاوت هاست سی پل و دایرکت ادمین از نظر هزینه ای که روی دست ما می گذارند باید گفت که هزینه نگهداری از دایرکت ادمین کم بوده ولی توسعه آن هزینه زیادی را لازم دارد و همینطور در سی پنل هزینه ای که برای نگهداری می پردازیم بیتر است اما توسعه آن به صورت رایگان و بسیار کم هزینه انجام می شود.

هزینه پرداختی در کنترل پنل ها

تفاوت هاست سی پنل و دایرکت ادمین از نظر امنیت

مورد دیگری که می توان آن را مقایسه کرد و از موضوعات مهم برای تفاوت هاست سی پنل و دایرکت ادمین می باشد امنیت این دو کنترل پنل است. در واقع باید گفت که امنیت هاست که در مقاله افزایش امنیت هاست در مورد آن به صورت کامل صحبت کردیم یکی از مهمترین و اصلی ترین مواردی است که باید در رابطه با کنترل پنل به آن توجه داشت زیرا همه اطلاعاتی که در سایت ما وجود دارد در هاست ما خواهد بود و در صورتی که کنترل پنل راه نفوذی داشته باشد می توان گفت که سایت ما کاملا از این بابت بی دفاع خواهد بود و همه چیز از دست می رود.

در مورد امنیت در دایرکت ادمین باید گفت که همه چیز در این کنترل پنل در سطح ایده ال خود قرار دارد و باید گفت که یکی از بهترین کنترل پنل ها از نظر امنیتی است و در صورتی که شما کار انتخاب پسورد قوی و سایر موارد امنیتی را به درستی انجام داده باشید ، این هاست برای شما ایده آل خواهد بود. اما سی پنل می تواند در بعضی از موارد مشکلاتی را ایجاد کند. در واقع باید گفت که سی پنل در اصل خود حتی از دایرکت ادمین هم مقام تر و امن تر است. اما باد گفت که نسخه های کرک شده و نال شده از سی پنل هم موجود می باشد و همین موضوع باعث شده است که بعضی از هاستینگ ها نا معتبر که از این نسخه های بدون لایسنس استفاده می کنند، دردسر هایی را از نظر امنیتی به وجود بیاورند.این نوع از کنترل پنل ها می توانند از نظر امنیتی ضعیف بوده و در مقابل حملاتی مانند بروت فورس به راحتی از پا در می آیند.

تفاوت هاست سی پنل و دایرکت ادمین از نظر امنیت

اگر بخواهیم در مورد تفاوت هاست سی پنل و دایرکت ادمین از نظر امنیتی یک نتیجه کلی را بگیریم باید گفت که اگر از هاستینگ های معتبر سرویس خود را تهیه کنید هر دوی آنها امن خواهند بود اما بهتر است که از تهیه سرویس های سی پنل از هر جایی خودداری کنید، مخصوصا سرویس هایی که از نظر قیمت به صورت چشمگیری پایین هستند زیرا باید گفت که سی پنل یک کنترل پنل ارزان نبوده و برای سرویس های ارزان استفاده نمی شود.

تفاوت هاست سی پنل و دایرکت ادمین از نظر سرعت

در مورد سرعت کار کردن با سی پنل و دایرکت ادمین هم باید گفت که هر دو کنترل پنل از قابلیت های خوبی برخوردارند وس ریع هستند اما باید گفت که دایرکت ادمین می تواند در بعضی از موارد به صورت سریع تر عمل کند. هر چند که تنظیمات این سیستم می تواند کمی از این سرعت را گرفته و ممکن است کاری که می خواهید انجام دهید ممکن است شما را کمی در منو های مختلفی که دارد سر در گم کند.

 اما باید گفت که در مجموع از سی پلن سریع تر است. در این رابطه باید گفت که سی پنل به دلیل منوی سنگین و توجه به رابط کاربری می تواند کمی سنگین باشد و از آنجا که این سیستم ها روی سرور اصلی به کار گرفته شده و منابع سرور نیز به صورت مدیریت شده می باشند، سی پنل می تواند با سرعت کمتری کار کند. البته باید گفت که این سرعت پایین تر به معنی سرعت پایین تر سایت ما نیست و سایت ما در جای دیگری و توسط سیستم دیگری در حال اجرا شدن می باشد.

تفاوت هاست سی پنل و دایرکت ادمین از نظر سرعت

موانع قانونی

یکی دیگر از مهمترین نکاتی که برای تفاوت هاست سی پل و دایرکت ادمین می توان به آن اشاره کرد این است که آیا از نظر قانونی می توان از این برنامه ها استفاده کرد و مانعی برای ما ندارد. زیرا معمولا موانع قانونی در هاستینگ اوضاع را به هم می ریزد و می تواند به توقیف شدن اطلاعات ما منجر شود. البته در مورد کنترل پنل ها باید گفت که کار به آنجا نمی رسد اما ممکن است دسترسی ما به اطلاعات کنترل پنل از بین برود. اگر به نظر شما و یا خیلی از هاستینگ ها این اتفاق خیلی دور از ذهن و بعید است باید یادآوری کنیم که در سال 1388 در مورد کنترل پنل سی پنل این اتفاق افتاد و با وارد شدن ایران به لیست تحریم های سی پنل، این شرکت دسترسی تمامی کاربران ایرانی را به سی پنل محدود کرده و همه سی پنل ها قطع شدند و هاستینگ ها برای دور زدن این تحریم ها دردسر های زیادی را کشیدند.

اما در مورد دایرکت ادمین باید گفت که همیشه سرویس هایی که به ایران ارائه کرده است برقرار بوده است و هیچ مشکلی از این نظر نداشته است. در این رابطه باید گفت که این مورد از تفاوت هاست سی پل و دایرکت ادمین یکی از موارد مهمی است که در صورتی که صحت کارکرد و قانونی بودن برایتان مهم است و می خواهید به صورت قانونی و بین المللی با سایت خود کار کنید، بهتر است که به سراغ استفاده از دایرکت ادمین بروید.

در کل می توانیم در مورد تفاوت هاست سی پل و دایرکت ادمین بگوییم که این دو کنترل پنل سرویس هایی نزدیک به هم دارند و می توان آنها را جزو بهترین کنترل پنل های هاست های لینوکسی معرفی کرد. اما به طور کلی می توان گفت که هاست سی پلن برای تازه وارد ها یکی از گزینه های حرفه ای و خوب به شمار می آید و برای حرفه ای ها هم هاست دایرکت ادمین می تواند گزینه ای باشد که به دنبال آن هستند.

موانع قانونی

نتیجه گیری

تفاوت هاست سی پل و دایرکت ادمین موضوعی بود که در این مقاله آن را با هم بررسی کردیم و زوایا و گوشه کنار این دو کنترل پنل بزرگ هاست های لینوکسی که هر دوی آنها از بهترین ها هستند را با هم بررسی کردیم. در این خصوص باید گفت که هر دوی این هسات ها هاست هایی امن هستند البته به شرطی که از سی پنل کرک شده استفاده نشده باشد. همینطور در مورد دایرکت ادمین هم باید گفت که پیچیدگی های منو می تواند کمی کار کردن با آن را از سی پنل سخت تر کند ولی از نظر قابلیتی یکسان هستند. از نظر هزینه نهایی برای هاست هم دایرکت ادمین هزینه ای کمتر را خواهد داشت اما برای توسعه و اضافه کردن ویژگی های جدید باید گفت که هزینه دایرکت ادمین بالاتر می رود. روی هم رفته می توان گفت که سی پنل برای مبتدیان گزینه ای بهتر به شمار می رود و دایرکت ادمین در موارد حرفه ای استفاده خوبی را دارد.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها

15% تخفیف خرید 
هاست و سرور مجازی

پایان جشنواره 10 فروردین 

  کد تخفیف:NY1403
close-link