بررسی مزایا و کاربرد سرور اختصاصی

کاربرد سرور اختصاصی
خرید هاست
میزبانی وب

سرور اختصاصی در بین انواع مختلف سرور ها عموما از یک جایگاه بالا و ویژه برخوردار بوده است و کلاس کاری خود را داشته است. اما آیا واقعا کاربرد سرور اختصاصی به اندازه اعتبار اسم پر ابهت آن هست!؟ آیا می توان به این نوع از سرور به عنوان یک گزینه نگاه کرد که تفاوت های چشمگیری را در خدمات و کاربرد برای شما و کسب و کارتان داشته باشد!؟ این ها سوالاتی هستند که دانستن جواب آنها قبل از اقدام به خرید سرور اختصاصی ضروری است. پس اجازه دهید با هم به بررسی ویژگی ها و کاربرد سرور اختصاصی بپردازیم و ببینیم که این سرور ها چه کاربرد هایی را می توانند برای ما داشته باشند. اما قبل از آن اجازه دهید تا کمی در مورد خود سرور اختصاصی و اینکه سرور اختصاصی چیست صحبت کنیم.

سرور اختصاصی چیست!؟

انواع مختلفی از سرور ها وجود دارد که میتوان آنها را به صورت لیست های رنگارنگ با تعرفه های مختلف دید. اما همیشه در بالاترین قسمت این لیست ها و یکی از ویژه ترین جایگاه ها به سرور اختصاصی داده شده است. سرور اختصاصی سروری است که منابع و فضای مشخص آن فقط و فقط به شما اختصاص دارد و آن را با کسی شریک نیستید. به این صورت که شما میزان مشخص منابع را خریداری نموده و هر کاربرد مختلفی که روی آن در نظر داشته باشید تا سقف منابع شما قابل اجرا خواهد بود و از نظر میزان آن ها هیچ مشکلی نخواهید داشت. این در حالی است که با استفاده از یک سرور و یا هاست اشتراکی شما میزان مشخصی از منابع را با تعداد مشخصی کاربر شریک خواهید بود و ممکن است در ساعات شلوغی برای تامین منابع مورد نیاز خود به مشکل بر بخورد.

سرور اختصاصی نه تنها برای راه اندازی یک سایت میتواند برای شما بهترین کیفیت را ارائه دهد. بلکه برای استفاده های دیگر مانند سرور های گیم، نصب سیستم عامل و استفاده به صورت سرور مجازی و همینطور یک Storage برای ذخیره سازی می تواند کاربرد داشته باشد. البته شما قادر خواهید بود که از سرور های اشتراکی برای این کار ها نیز استفاده کنید اما مطمئنا این نوع از سرور ها پاسخگوی کار شما نیستند.

سرور اختصاصی از آندست سرور هایی است که می توان کاربرد های مختلفی را برای آن نام برد. اجازه دهید تا به بررسی انواع مختلف کاربرد سرور اختصاصی بپردازیم و ببینیم که این نوع از سرور چگونه می تواند برای ما کار کند.

کاربرد های سرور اختصاصی

سرور اختصاصی از نظر کاربرد در رده های بالایی از عناصر شبکه ای قرار دارد که تقریبا تمام سرویس های مختلفی که میتوان روی شبکه پیاده سازی کرد و به عنوان مزایای شبکه کردن کامپیوتر ها از آن یاد می شود را پشتیبانی میکند. خیلی از این مزایا حالت عمومی داشته و به چشم نمی آیند، اما کاربرد های دیگری وجود دارند که میتوان آنها را به عنوان یکی از عناوین اصلی کاربرد سرور اختصاصی که برای داشتن این قابلیت بهترین گزینه خواهد بود، معرفی نمود. این موارد از انواع کاربرد سرور اختصاصی در ادامه معرفی می شوند.

کاربرد های سرور اختصاصی

یک هاست قدرتمند برای سایت شما

یکی از مهمترین و اصلی ترین عناوینی که میتوان به عنوان کاربرد سرور اختصاصی معرفی کرد، امکان تبدیل آن به یک هاست قدرتمند است که برای پشتیبانی از یک سایت با سرعت بالا و بدون افت کاربرد جزو بهترین گزینه ها به حساب می آید. شما این امکان را خواهید داشت که سیستم عامل مورد نظر خود را روی سرور اختصاصی پیاده سازی کرده و آن را به یک هاست حرفه ای تبدیل کنید.

هاستی که نیاز شما را به طور کامل رفع خواهد کرد. اصولا استفاده از این سرور ها برای کسانی که قصد دارند دو یا چند سایت را به صورت همزمان پیاده سازی کنند یکی از گزینه های ایده آل می باشد که بدون هیچ مشکلی پاسخگوی تماس آنها خواهد بود. بعلاوه به صورت همزمان میتوان از سیستم عامل نصب شده نیز استفاده کرد که در ادامه به بررسی این چند کاره بودن صحبت خواهیم کرد.

سرور اختصاصی قدرتمند

امکان نصب سیستم عامل

وقتی از یک سرور اختصاصی استفاده می کنید، یک سیستم مجزا با رم، سی پی یو، هارد و به طور کلی تمامی منابعی که یک کامپیوتر دارد در اختیار شما قرار خواهد گرفت. منابعی که میزان آن ها برای شما تضمین شده بوده و کم یا زیاد نخواهد شد. البته شما امکان افزایش این منابع را در صورت نیاز خواهید داشت، اما می توانید روی ثابت و دائمی بودن آن ها حساب کنید و این مورد که ممکن است در بعضی زمان ها افت کیفیت داشته باشید به هیچ عنوان وجود ندارد. حالا که این منابع در اختیار شماست چرا از یک سیستم عامل خوب و کاربردی روی آن ها استفاده نکنید که بتواند برای شما کار یک سرور مجازی قدرتمند را انجام دهد.

سیستم عاملی که همیشه و از همه جا از طریق اینترنت در دسترس شماست و منابع خوبی را برای کارهایی که لازم داشته باشید در اختیار شما بگذارد. بعلاوه یک ارتباط همیشگی از آن با اینترنت برقرار است که می تواند بسیار مفید باشد. به طور کلی این کاربرد سرور اختصاصی یکی از اصلی ترین و مهمترین مواردی است که به عنوان کاربرد سرور اختصاصی می تواند برای شما وجود داشته باشد. وقتی این سیستم عامل را روی سرور اختصاصی خود نصب کنید، این امکان را خواهید داشت که با بهره مندی از منابع قدرتمند و همیشه روشن کارهایی مثل رندرهای ویدئویی را به راحتی انجام داده و از آن استفاده کنید.

توجه داشته باشید که یک تفکر غلط در مورد نصب سیستم عامل روی سرور های اختصاصی وجود دارد که سیستم عاملی که میخواهید آن را نصب کنید، حتما باید لیسانس داشته باشد و باید آن را خریداری کنید. این تفکر به هیچ وجه درست نیست، و شما می توانید از همان روش هایی که برای فعالسازی ویندوز سیستم شخصی خودتان استفاده می کنید برای برنامه ها و سیستم عامل سرور اختصاصی خود نیز استفاده کنید و هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

امکان راه اندازی گیم سرور

یکی از داغ ترین و مهمترین موارد کاربرد سرور اختصاصی قابلیت راه اندازی گیم سرور است. افزایش توجه به بازی های شبکه ای و همینطور امکان راه اندازی سرور های این بازی ها به صورت مجزا باعث شده است تا راه اندازی یک گیم سرور خوب که از کیفیت لازم برای جلب رضایت کاربران برخوردار باشد به یک کار پر سود تبدیل شود.

گیم سرور را می توان یکی از عناصر اینترنتی نسبتا نوظهور دانست که در چند سال اخیر رشد بسیار مطلوبی را داشته است. شاید بتوان گسترش کنسول های شبکه محوری مانند Xbox را در این رشد موثر دانست. اما خیلی از شرکت ها نیز هستند که صرفا در زمینه ارائه گیم سرور فعالیت دارند. از این شرکت ها می توان به Steam و Game Ranger اشاره نمود.

راه اندازی گیم سرور یکی از انواع کاربرد سرور اختصاصی است که در آن شما با استفاده از پهنای باند و منابع بالایی که دارید یک بازی را نصب و راه اندازی کرده و آن را به عنوان یک سرور در اختیار همگان قرار خواهید داد. با توجه به اینکه سرور اختصاصی شما از IP ثابت برخوردار است سایر افراد و یا گیم نت ها می توانند به سرور اختصاصی شما به عنوان یک گیم سرور متصل شده و بازی به میزبانی شما انجام خواهد شد. امکان برگزاری مسابقات مختلف، ارائه تبلیغ و همینطور فروش المان های مخصوص هر بازی مانند جم، منابع، اسکرین های مختلف برای کاراکتر و یا حتی سایر اعتبارات برای خرید از استور های مختلف بازی ها به صورت قانونی از روش های خوب کسب درآمد برای گیم سرورها می باشد که این روزها بازار داغی را تجربه می کند.

استفاده به عنوان Storage

راه اندازی یک دانلد سرور با سرعت بالا یا یک مکان برای ذخیره سازی فایل های مورد نیاز برای یک سازمان می تواند بسیار مفید باشد. جایی که شما این قابلیت را داشته باشید تا همیشه به فایل های مورد نیاز خود دسترسی داشته باشید. از طرفی این امکان برای شما وجود داشته باشد که با استفاده از یک سیستم عامل بتوانید آن ها را مدیریت کرده و به صورت لحظه ای هر کدام از آن ها را که خواستید رد همان فضا باز کرده و محتوای آن را مشاهده کنید.

این مورد از کاربرد سرور اختصاصی این قابلیت را برای شما فراهم خواهد آورد. عموما سرور های اختصاصی به این دلیل که از IP ثابت استفاده کرده و صرفا مربوط به شما هستند در اتصال ها با سرعت های بالا و یک ارتباط تضمین شده به شما سرویس خواهند داد و همین امر باعث شده است آن ها به یک گزینه ایده آل برای راه اندازی یک Storage تبدیل شوند. از طرفی سیستم عاملی که می توانید روی آنها نصب کنید امکان استفاده و دسترسی لحظه ای به فایل را نیز به شما خواهد داد. و لازم نیست که هر بار به بخش کوچکی از یک فایل نیاز دارید آن را به طور کامل دانلود کنید. قابلیتی ارزشمند که در سایر آپلود سنتر هایی که به صورت Storage مورد استفاده قرار می گیرند وجود ندارد.

شاید نیاز به یک استوریج اینچنینی در سازمان و کسب و کار شما خیلی احساس نشود و یک هارد با ظرفیت بالا روی کامپیوتر خودتان این کار را انجام دهد. اما برای کسب و کارهایی که فایل های زیاد و سنگین دارند، مثلا کسانی که با برنامه های ویدئویی و گرافیکی کار می کنند، و فایل های زیادی را برای رندر های مختلف دارند، این قابلیت یک ویژگی کاربردی است. مورد دیگری که در خیلی از سازمان ها ممکن است مورد نیاز باشند اما خود از آن بی اطلاعند، نگهداری از بکاپ های مختلف برنامه های کاری و یا سایت است که می توانند فضای زیادی را اشغال کنند.

این بکاپ ها عموما به دلیل اشغال فضای زیاد دیسک به صورت دوره های بلند مدت گرفته شده و یا نسخه های قبلی آن ها پاک می شوند که در صورت نیاز به اجرای بکاپ ها و استفاده از آنها یا اطلاعات زیادی از بین خواهد رفت و یا ممکن است بکاپی اجرا شود که مشکل پیش آمده هنوز در آن وجود داشته باشد و نیاز به نسخه های قدیمی تر از بکاپ خود داشته باشید. مانند ویروس هایی که سایت شما را به صورت درصدی آلوده کرده و اگر سایت شما را قبل از دوره بکاپ گیری آلوده کنند، رهایی از آن ویروس به وسیله بکاپ امکان پذیر نبوده و ممکن است شما را با چالش هایی خیلی بزرگ روبرو کند.

 این کاربرد سرور اختصاصی یک فضای ذخیره سازی را برای شما فراهم کرد که بتوانید از بکاپ های خودتان به نحوی نگهداری کنید تا در صورت پیش آمد هر مشکلی شما را تا رسیدن به نقطه امنی که اطلاعاتتان نیز کمترین آسیب را ببیند، یاری کنند.

سرور استوریج

قابلیت چند کاره بودن

مطمئنا با کمی دقت در مواردی که پیشتر عنوان کردیم متوجه این موضوع شدید که موارد عنوان شده به عنوان کاربرد سرور اختصاصی معرفی شدند، توسط سایر المان های دیگر سرور مانند، سرور مجازی، هاست ها و یا حتی آپلود سنتر ها برای شما فراهم شوند، پس چه نیازی دارید که از سرور اختصاصی استفاده کرده و هزینه بیشتری را پرداخت کنید، از طرفی دردسر مدیریت آن را هم متحمل شوید. پاسخ این سوال یکی از اصلی ترین قابلیت هایی است که می توان به عنوان یکی از موارد ویژه از کاربرد سرور اختصاصی آن را مطرح نمود. قابلیت چند کاره بودن!

شما با خرید سرور اختصاصی در واقع برای کسب و کار خود یک هاست، یک سرور مجازی، یک آپلود سنتر و یک سرور با کاربرد های متنوعی برای برنامه های مختلف خریداری کرده اید. که بر اساس منابع و همینطور نیاز خود می توانید از یکی از این موارد و یا همه آن ها به صورت همزمان روی سرور اختصاصی بهره مند شوید.

این در حالی است که وقتی که یک هاست با منابع بالا را خریداری کنید، حتی در صورتی که اختصاصی باشد شما فقط یک پنل دارید که می توان از طریق آن منابع را برای راه اندازی و مدیریت یک یا چند دامنه و سایت، کنترل کرد. اما کاربرد سرور اختصاصی خود را آنجا نشان می دهد که شما با استفاده از یک ماشین مجازی که روی سیستم عامل ویندوزی سرور اختصاصی خود دارید دو هاست لینوکس و هاست ویندوز را به صورت همزمان ران کرده و سایت های خود را بارگذاری می کنید. این در حالی است که ویندوز شما برای شما اپلیکیشن های موردنظرتان را به صورت 24 ساعته فعال نگه داشته و فایل های مختلفی که نیاز دارید را مانند Storage  ذخیره میکند. وقتی حرف از کاربرد سرور اختصاصی میزنیم منظور ما دقیقا همین است.

مزایای سرور اختصاصی

وقتی به بررسی کاربرد های سرور اختصاصی پرداختیم هدف معرفی قابلیت ها و کارهایی است که می توانند برای شما انجام دهند. اما ویژگی هایی وجود دارد که مربوط به کاربرد سرور مجازی شما نیست و در رابطه امکاناتی است که سرور مجازی منحصرا می تواند برای شما ایجاد نماید. این مزایا عبارتند از:

انحصاری بودن

وقتی شما از یک سرور اختصاصی استفاده کنید همانطور که از نام آن پیداست، فقط شما هستید که از آن استفاده می کنید. این مزیت شاید در ابتدا به عنوان یک مزیت واقعی و بزرگ به هم نرسد، اما با ببرسی های روی انواع کاربرد سرور اختصاصی داشتیم، متوجه شدیم که در بسیاری موارد این انحصاری بودن تضمین کننده خدمات خوبی مانند سرعت بالا و ضمانت منابع شما خواهد بود.

قابلیت ارتقا

وقتی شما یک سرور اختصاصی داشته باشید به راحتی می توانید منابع آن را کم و زیاد کنید. به این صورت که در صورت نیاز منابعی مانند رم سی پی یو، فضای ذخیره سازی و یا حتی پهنای باند خود را تغییر دهید. این در صورتی کاست که شما این امکان را برای یک سیستم لوکال به سختی و با هزینه زیادی می توانید داشته باشید. در دسترس بودن سرور های اختصاصی برای اینگونه تغییر ها مزیتی است که برای بالارفتن کاربرد سرور اختصاصی میتواند خیلی موثر باشد.

سرعت بالا

با یک پرس و جوی ساده میتوان فهمید که پر سرعت ترین نوع هاست، سرور و یا سرور مجازی ای که میتوانید برای خود فراهم کنید، استفاده از سرورهای اختصاصی است. این امر باعث می شود که سرور اختصاصی در بسیاری از کاربرد ها به خوبی عمل کرده و یک گزینه ایده آل باشد.

قدرت پردازشی

معمولا سرور های اختصاصی نسبت به سایر سرور ها و مواردی از این دست از قدرت پردازشی بالاتری برخوردارند. خصوصا در مواردی که کاربرد سرور اختصاصی برای مواردی مانند گیمینگ و کار با برنامه های گرافیکی بهینه شده باشد. در اختیار داشتن منابع مشخص به صورت تخصیص یافته تضمین کننده این قدرت پردازشی خواهد بود.

امنیت

با توجه به اینکه شما تنها استفاده کننده از این فضا هستید، و فضای مورد نظر شما از سایر استفاده کنندگان جدا شده است نسبت به حملات ایزوله بوده و آسیب کمتری خواهید دید. بعلاوه کنترل یک فضای مجزا و یکپارچه در بسیاری از موارد ساده تر و قابل اطمینان تر از یک فضای اشتراکی و بزرگ است که در هر قسمت آن ممکن است یک راه نفوذ برای حملات مختلف باز باشد.

مزایای سرور اختصاصی

نتیجه گیری

ور در آخر با توجه به طیف وسید کاربرد سرور اختصاصی ، میتوان آن را یک گزینه ایده آل برای شرکت ها و کسب و کارهایی معرفی نمود که دنبال یک سرور با قابلیت های مختلف برای کار خود می گردند که میتواند چندین کار را به صورت همزمان انجام داده و کارهایی را که حتی ممکن است در زمینه های مختلف باشد، مانند رندر گرفتن از ویدئو و ارائه یک وبسایت عمومی، به صورت کاملا متمرکز و با قابلیت های بالا و کیفیت تضمین شده برای شما به انجام برساند.

استفاده از سرور اختصاصی برای کسب و کارهایی که به دنبال این گزینه ها هستند میتواند بهترین کیفیت و همینطور بیشترین صرفه اقتصادی را داشته باشد.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها