تغییر ورژن PHP سایت چیست و چگونه انجام می‌شود؟

تغییر ورژن PHP سایت
خرید هاست
میزبانی وب

یک سایت اینترنتی از اجزا و موارد مختلفی ساخته شده است که در کنار هم یک عضو واحد و یکپارچه را تشکیل می‌دهند. پلتفرم‌های متعددی وجود دارند که شما می‌توانید سایت خود را روی آنها بسازید و از این زبان‌ها استفاده کنید. همین‌طور زبان‌ها و ویژگی‌های دیگری وجود دارند که به شما امکان کار با سایر پلتفرم‌ها را می‌دهند. زبان PHP یکی از مهمترین این زبان‌ها به شمار می‌رود و امکانات ایده‌آلی را برای طراحی وب در اختیار شما می‌گذارد. به همین علت خیلی از سیستم‌های مدیریت محتوای معروف مانند وردپرس، جوملا و دروپال از این زبان استفاده می‌کنند. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی چگونگی تغییر ورژن PHP سایت بپردازیم. اما قبل از اینکه تغییر ورژن PHP سایت مورد بررسی قرار بگیرد لازم است تا کمی بیشتر در مورد این زبان مفسری صحبت کنیم و بیشتر با آن آشنا شویم.

PHP چیست؟

به‌طور خلاصه می‌توان PHP را یک زبان شی‌گرا معرفی نمود که با هدف توسعه صفحات وب ایجاد شده است و به صورت بومی برای این کار بهینه شده است و بر اساس آمارها و ارقام ارائه شده 80 درصد از وب‌سایت‌های برتر جهان از این زبان و پلتفرم‌های وابسته به آن استفاده می‌کنند. البته شما این امکان را دارید که به‌عنوان یک زبان عمومی از PHP استفاده نمایید، اما قابلیت‌های اصلی این برنامه خود را در سطح وب نشان خواهد داد. یکی از ویژگی‌های اصلی این زبان برنامه‌نویسی این است که به‌صورت مفسری بوده و کامپایل نمی‌شود. به این معنا که کد برنامه به‌صورت مستقیم وارد مرورگر شما شده و در لحظه اجرا می‌شود.

php چیست

در زبان‌های کامپایلری مانند زبان‌های وابسته به دات نت، کد برنامه ابتدا توسط یک کامپایلر، کامپایل شده و به یک زبان نزدیک به زبان ماشین تبدیل می‌شود که کد میانی نام دارد. اجرای کد میانی برای منابع سیستم خیلی ساده‌تر خواهد بود و معمولا سرعت عمل بالاتری را خواهد داشت. اما کامپایل کردن این کد برای برنامه‌های سطح وب کمی مشکل خواهد بود و زبان PHP می‌تواند عملکرد مناسبی را ایجاد نماید. ازین‌رو PHP توانست جایگاه خود را در بین برنامه‌نویسان پیدا کرده به یک ستاره در آسمان بزرگ وب تبدیل شود. البته منظور ما این نیست که زبان‌های مفسری از کامپایلری بهتر هستند و این بحث که در وب کدام‌یک  عملکرد بهتری را دارند موردی است که در این بحث نمی‌گنجد.

PHP یکی از زبان‌های بزرگ است که جایگاه خود را در بین خیلی از بزرگان طراحی وب مانند سیستم‌های مدیریت محتوای وردپرس و جوملا، پیدا کرده است. اکنون نوبت به آن رسیده است که در مورد تغییر ورژن PHP سایت صحبت کنیم و ببینیم که اصلا منظور ما از تغییر ورژن PHP سایت چه چیزی است.

منظور از تغییر ورژن PHP سایت چیست؟

همان‌طور که در بخش‌های قبلی اشاره شد سیستم های مدیریت محتوای زیادی وجود دارند که بر اساس PHP کار می‌کنند و این زبان جزیی از بستر اصلی آنها است. در صورتی که از یک CMS مانند وردپرس استفاده می‌کنید، در جای‌جای سایت شما از این زبان استفاده شده است. یکی از ویژگی‌هایی که وردپرس برای شما به ارمغان می‌آورد افزونه‌ها خواهند بود. شما با استفاده از افزونه‌هایی که هر کدام از آنها در گوشه‌ای از دنیا نوشته شده‌اند، می‌توانید یک سایت را به بهترین شکل ممکن در بیاورید و از آن استفاده کنید.

این افزونه‌ها هرکدام در زمان مختلف و مکان مختلف نوشته شده‌اند و طرز فکرهای مختلفی پشت آنها بوده است. به‌طورکلی برای این افزونه‌ها هیچ استاندارد تعیین شده‌ای موجود نیست و فقط قرار است که بتوانند سایت وردپرس را بهبود بدهند. اگر تجربه کار با یک سایت وردپرسی را داشته باشید، قطعا به مشکلات ریزودرشتی که از تداخل‌های بین افزونه‌ها به‌وجود می‌آید آگاهی دارید. این اختلالات گاهی به اندازه‌ای رشد خواهند کرد که وب‌سرور قدرتمندی مانند NginX را هم عاصی می‌کنند.

تغییر ورژن PHP سایت چیست

تغییر ورژن PHP سایت به شما کمک می‌کند که سایت خود را آپدیت نگه داشته و از این اختلالات دوری کنید. پس وقتی می‌گوییم که چگونه می‌خواهیم کار تغییر ورژن PHP سایت را انجام دهیم در واقع می‌خواهیم PHP سایت خود را به بالاترین نسخه که همیشه نسخه سازگار شما خواهد بود تغییر دهیم تا به مشکلات این‌چنینی برخورد نکنیم.

البته لازم به ذکر است که تغییر ورژن PHP سایت صرفا یک راه فرار از ارورها نیست و مزایایی دارد که به آنها خواهیم پرداخت.

مزایای تغییر ورژن PHP سایت

وقتی حرف از تغییر ورژن PHP سایت به میان می‌آید شاید دولوپرهای سایت کمی به دردسر بیفتند و از این کار خوششان نیاید، زیرا بعضی از استانداردهایی که تغییر داده و کدهایی که نوشته‌اند ممکن است نیاز به بازبینی داشته باشد. اما به‌طورکلی این کار یک امر ضروری است که مزیت‌های مهمی را به همراه دارد. به‌عنوان‌مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استانداردسازی افزونه‌ها

در مورد استانداردسازی افزونه‌ها و یکپارچه نبودن معماری آنها در بخش‌های قبل صحبت کردیم. زمانی که شما اقدام به تغییر ورژن PHP سایت خود بکنید، افزونه‌های شما تا حد زیادی یکپارچه شده و امکان ویرایش بهتر آنها و همین‌طور در صورت نیاز اتصال بین سایر افزونه‌های جدیدتر برای آنها وجود خواهد داشت.

توانایی استفاده از قابلیت‌های جدید

یک زبان برنامه‌نویسی بزرگ مانند PHP مطمئنا برای تفریح آپدیت‌های خود را ارائه نمی‌کند، تغییر ورژن PHP سایت به شما کمک می‌کند که از قابلیت‌های بهینه‌ای که این زبان در آپدیت‌های جدید خود ارائه نموده است استفاده کنید.

افزایش سرعت

یکی از مهمترین دلایلی که برای تغییر ورژن PHP سایت وجود دارد این است که با این کار افزایش سرعت چشمگیری در پلتفرم‌های مختلف ایجاد خواهد شد. به‌عنوان‌مثال در سیستم مدیریت محتوای دروپال شما با تغییر ورژن PHP سایت به ورژن 7 یا بالاتر، میزان 75 درصد افزایش سرعت را خواهید داشت. همین افزایش سرعت در فریم‌ورک به 95 درصد برای سرعت پراسس‌های انجام شده در یک ثانیه می‌باشد.

با یک بررسی کوتاه در مورد مزایای گفته شده به این نتیجه خواهیم رسید که برای تغییر ورژن PHP سایت دلایل لازم و کافی وجود دارد. اما باید ببینیم که این تغییرات چگونه انجام می‌پذیرد.

مزایای تغییر ورژن PHP سایت

تغییر ورژن PHP سایت چگونه انجام می‌شود؟

برای تغییر ورژن PHP سایت راه‌های زیادی وجود ندارد و شما مستقیما باید به‌سراغ هاست خود بروید. در صورتی که شما از یک سرور مجازی برای راه‌اندازی سایتتان استفاده می‌کنید این آپدیت برای شما کاری نخواهد داشت و راحت می‌توانید این کار را از درون سیستم عامل سرور مجازی خود و یا حتی با استفاده از دستورات SSH انجام دهید. اما وقتی که از هاست‌های ارائه شده توسط هاستینگ‌های مختلف و خصوصا هاست‌های اشتراکی استفاده نمایید، داستان تغییر ورژن PHP سایت شما کمی متفاوت خواهد بود.

در هاستینگ‌های مختلف سیاست‌های مختلفی برای دسترسی‌هایی که به مشتریان داده می‌شود وجود دارد. این سیاست‌ها عمدتا بستگی به نوع هاستی دارد که انتخاب کرده‌اید به‌عنوان‌مثال معمولا در هاست‌های اشتراکی لینوکس و ویندوز، این قابلیت وجود نداشته و ممکن است به مشکلاتی در این رابطه بر بخورید. اما در صورتی که از هاست‌های با کیفیت و بهینه‌سازی شده‌ای مانند هاست وردپرس، هاست‌های کم جمعیت و یا هاست ابری برای این کار استفاده کنید، معمولا ماژول‌های موردنظر برای شما باز خواهد بود و می‌توانید این کار را انجام دهید.

وقتی دسترسی شما از طریق کنترل پنل برای سایت‌های این‌چنینی بسته باشد، برای تغییر ورژن PHP سایت باید به هاستینگ خود مراجعه کنید و از آنها درخواست کنید تا این کار را برای شما انجام دهند. این امر دقیقا به سرویسی بستگی دارد که تهیه کرده‌اید. در خیلی از هاست‌های اشتراکی به این علت که فضای ذخیره‌سازی و منابع شما توسط تعداد زیادی اکانت دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای حفظ امنیت و جامعیت سایر هاست‌ها، خیلی از ویژگی‌ها به‌صورت کاملا سخت‌گیرانه‌ای بسته شده است و احتمال آپدیت‌های این‌چنینی وجود ندارد.

خیلی از هاستینگ‌ها تغییر ورژن PHP سایت را در زمان خرید به‌صورت غیرمستقیم به شما اعلام می‌کنند. در صورتی که در ویژگی‌های محصولی که می‌خرید ورژن PHP نیز درج شده باشد نباید انتظار تغییر آن را از هاستینگ داشته باشید. در این وضعیت شما همان ورژن را خریداری کرده و دیگر قابل تغییر نیست. وقتی در چنین شرایطی گیر بکنید بهترین راه این است که سرویس خود را ارتقا داده و یا هاستینگ خود را تغییر دهید تا بتوانید از مزایای تغییر ورژن PHP سایت که در بخش قبلی در  مورد آنها صحبت کردیم بهره‌مند شوید.

اما در مواردی که این دسترسی وجود دارد و شما می‌خواهید از طریق هاست کار تغییر ورژن PHP سایت را انجام دهید چگونه باید عمل کرد؟ در ادامه تغییر ورژن PHP سایت با استفاده از دو کنترل پنل کاربردی برای هاست‌های بهینه شده برای PHP، یعنی Cpanel و DirectAdmin می‌پردازیم.

تغییر ورژن PHP سایت با استفاده از Cpanel

Cpanel را می‌توان به‌عنوان یک کنترل پنل ایده‌آل برای کارهای این‌چنینی معرفی کرد. تغییر ورژن PHP سایت با استفاده از این کنترل پنل با چند مرحله کوتاه امکان‌پذیر خواهد بود و شما می‌توانید به‌راحتی آن را انجام دهید.

برای تغییر ورژن PHP سایت در Cpanel باید ابتدا از صفحه اول این کنترل پنل و منوی اصلی آن گزینه MultiPHP Manager را از بخش Software، انتخاب کنید.

تغییر ورژن PHP سایت در سی پنل

در این قسمت شما می‌توانید به یک اطلاعات جامع در مورد ورژن‌های PHP تمامی دامنه‌ها و سایت‌هایی که روی هاست خود دارید دسترسی داشته باشید. همین‌طور این امکان را دارید که تغییر ورژن PHP سایت را از همین‌جا دنبال کرده و کار خود را انجام دهید.

برای این کار ابتدا باید دامنه موردنظر خود را انتخاب کنید. برای انتخاب دامنه کافی است که چک باکس کنار نام دامنه را تیک‌دار کنید شما می‌توانید یک و یا چند دامنه را به‌طور هم‌زمان انتخاب نمایید.

انتخاب دامنه

بعد از انتخاب دامنه نوبت به تغییر ورژن PHP سایت می‌رسد. برای این تغییر باید به‌سراغ منوی کشویی کنار صفحه و بالای فهرست دامنه‌ها بروید. با باز کردن این لیست می‌توانید به یک فهرست کامل از ورژن‌هایی که روی هاست شما ساپورت می‌شود دسترسی داشته باشید. ورژن PHP موردنظر خود را انتخاب کرده و روی دکمه Apply که کنار منو قرار دارد کلیک کنید. با این کار تغییر ورژن PHP سایت ثبت می‌شود.

تایید تغییرات

تغییر ورژن PHP سایت در دایرکت ادمین

تغییر ورژن PHP سایت در دایرکت ادمین هم مانند Cpanel بوده و تغییر خاصی ندارد. برای این کار از اولین منوی دایرکت ادمین یعنی Account Manager باید گزینه Domain Setup را انتخاب کنید.

با این انتخاب شما به صفحه‌ای منتقل خواهید شد که در آن فهرست دامنه‌های موجود روی هاست شما نمایش داده می‌شود. در اینجا برای هر دامنه‌ای که می‌خواهید تغییرات را اعمال کنید باید روی نام دامنه کلیک کرده و وارد تنظیمات خاص دامنه شوید.

بعد از انجام این کار برای تغییر ورژن PHP سایت باید به‌سراغ گزینه PHP Version Selector بروید. این گزینه که با رنگ آبی مشخص شده است را می‌توانید در بالای تنظیمات و در سمت راست صفحه دقیقا در کنار گزینه private_html setup مشاهده کنید.

با انتخاب این گزینه پنجره‌ای به‌صورت پاپ‌آپ برای شما باز خواهد شد که یک فهرست از PHPهای موجود و قابل نصب بر روی سایتتان را به شما معرفی می‌کند و با انتخاب هر یک از این موارد شما این امکان را خواهید داشت که تغییر ورژن PHP سایت را به انجام برسانید.

بعد از انتخاب این تغییر و کلیک کردن روی کلید Modify که با یک دکمه سبز رنگ در پایین صفحه قرار گرفته است، تغییر ورژن PHP سایت را به‌صورت نهایی ثبت خواهید نمود. اکنون که دیدیم چگونه می‌شود ورژن PHP را تغییر دهیم نوبت به تست کردن تغییرات رسیده است.

تست تغییر ورژن PHP سایت

برای اطمینان از تغییر ورژن PHP سایت به‌صورت صحیح باید سایت خود را تست کنید، ایجاد ناسازگاری‌ها در بعضی از شخصی‌سازی‌های انجام شده ممکن است باعث شود تا تغییر ورژن PHP سایت شما به‌درستی انجام نشود.

فرایند تست کردن تغییر ورژن PHP سایت یک کار ساده است و فقط کافی است که شما یکبار خود سایت و یکبار هم صفحه لاگینتان را چک کنید. در صورتی که این دو صفحه به شما نمایش داده شود می‌توانید از درست انجام شدن تغییر ورژن PHP سایت مطمئن باشید. اما عملکرد سایت همچنان ممکن است دچار ایراداتی باشد.

تست تغییر ورژن PHP سایت

بعضی از افزونه‌ها ممکن است کمی نسبت به تغییر ورژن PHP سایت تداخل ایجاد کنند. برای فهمیدن این موضوع لازم است که عملکرد سایت خود را به‌دقت بررسی کرده و بهتر است تمامی افزونه‌ها را مجددا آپدیت و به‌روزرسانی کنید. این به‌روزرسانی به شما کمک خواهد کرد که یک وضعیت یکپارچه را با کدهای استاندارد ایجاد کنید که احتمال به خطا خوردن آن خیلی کمتر باشد. در صورتی هم که از افزونه‌های شخصی‌سازی شده استفاده می‌کنید بهتر است آنها را چک کنید تا مشکلی نداشته باشند.

نتیجه‌گیری

تغییر ورژن PHP سایت یکی از اقداماتی است که می‌توان جهت بهبود زیرساخت سایت و بهره‌گیری از امکانات خوب ارائه شده در ورژن‌های جدید برای هر سایتی لازم و ضروری دانست. با توجه به اینکه محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوای مورد استفاده در مارال هاست وردپرس می‌باشد، تغییر ورژن PHP سایت و به‌روز نگه داشتن آن برای بالا بردن سرعت و بهره‌مندی امکانات جدید و بهینه‌سازی‌های انجام شده، ضروری به نظر می‌رسد. اعمال این تغییر در دو کنترل پنل حرفه‌ای موضوع دیگری بود که مورد بررسی قرار گرفت. فراموش نکنید که در صورت ایجاد اختلال در سایت به علت تغییر ورژن PHP سایت تقصیر را به گردن این تغییر نیندازید و کد را اصلاح کنید زیرا دیر یا زود مجبور به استفاده از این ورژن جدید خواهید شد.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed