ابزارهای رایگان سئو ؛ معرفی 10 ابزار کلیدی

ابزارهای رایگان سئو
خرید هاست
میزبانی وب

تجارت الکترونیک و کسب و کارهای اینترنتی در چند سال گذشته پیشرفت های بسیار زیادی را داشته است و در یکی دو سال اخیر که اپیدمی کرونا فشارهای موجود روی آنها را بیشتر کرده است این رشد سرعت بسیار بیشتری را به خود گرفته است. از این نظر باید گفت که میزان نقدینگی ای که اکنون در اینترنت در جریان است نسبت به چند سال گذشته بسیار بالاتر رفته است و تغییرات شگرفی را داشته است. البته باید گفت که تاسیس یک سایت و وارد شدن به این دنیا تضمین فروش برا شما نخواهد داشت و برای موفق شدن باید مسیر درست را دنبال کنید. کلید اصلی برای فروش در اینترنت و کسب درآمد دیده شدن است و آنچه که اکنون شما را به کاربرانتان نشان می دهد و مشتریانی که به دنبال شما و کالایتان می گردند می توانند شما را پیدا کنند گوگل است. ابزارهای رایگان سئو در مسیر پر پیچ و خمی که برا نمایش داده شدن در رتبه های اول نتایج گوگل باید آن را بپیماید به شما کمک خواهند کرد.

در این خصوص باید گفت که این موضوع که شما در گوگل به کاربران نمایش داده شوید و کاربرانی که شما را می بینند از شما خرید کرده و کالا و سرویسی که ارائه می کنید را انتخاب کنند از موضوعاتی است که باید به آن توجه زیادی داشته باشید و اید گفت که کار اصلا ساده ای نیست. برای این کار روش ها و تکنیک های مختلفی وجود دارد که در این مقاله نمی گنجد اما ما در این مقاله قرار است موارد بسیار مهمی را بررسی کنیم. در واقع بررسی ابزارهای رایگان سئو به ما امکان استفاده از ابزار های حرفه ای و رایگانی را برای تحلیل آنچه که تا کنون انجام داده ایم و نتیجه ای که از آن عاید ما شده است ارائه می کنند. در این مقاله قصد داریم تا کاربردی ترین ابزارهای رایگان سئو برای تحلیل مسیر و صحت کار های انجام شده برای سئو سایت خود را با هم بررسی کنیم.

اهمیت انتخاب ابزارهای سئو

راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی می تواند دردسر های زیادی را برای شما داشته باشد و باید گفت که این دردسر ها وقتی بیشتر و دو چندان می شود که شما هدایت یک کسب و کار را بدست گرفته و به دنبال جلو بردن و پیش راندن آن باشید. اینجاست که با چیز های عجیب و غریبی مواجه خواهید بود که هر کسی به شیوه خود در مورد آنها نظر می دهد و اگر نگاهی به دور و بر بیندازید می توانید هزاران روش متعدد برای آنها ببینید که هر کدام با دیگری متفاوت خواهد بود. سئو همیشه یکی از مهمترین این موارد بوده است که رابطه مستقیمی با بالا رفتن بازدهی سایت شما دارد و هر چه بیشتر جلو بروید اوضاع برای شما بهتر خواهد شد.

اهمیت انتخاب ابزارهای سئو

در مورد سئو هم می توان به موارد مختلفی اشاره کرد و هر کسی ایده های خود را در این رابطه دارد، اما آنچه که مسلم است، این است که سئو دو بخش اساسی دارد. اولین بخش از سئو استراتژی شما می باشد که باید بر اساس قواعدی که گوگل از آنها خوشش می آید عمل کنید. در واقع اگر بخواهیم بهتر این موضوع را بیان کنیم، باید بگوییم که هر چیزی که کاربران گوگل را به آنچه که می خواهند برساند مفید خواهد بود. بخش دوم که بعد از تعیین استراتژی لازم است به سراغ آن بروید این است که متوجه شوید آیا کاری که انجام داده اید درست بوده است و یا اینکه باید تغییر جهت هایی را در سایت خود داشته باشید.

اینکه شما بتوانید بازدهی کاری که روی سایت انجام می دهید را ارزیابی کنید، یکی از تعیین کننده ترین موارد برای کار بعدی شما خواهد بود و اینجاست که ابزارهای تحلیلی که برای سئو ارائه شده است می تواند به شما کمک کند که در مسیر درستی قرار بگیرید و بتوانید دقیقا این موضوع که چه کاری بازدهی بیشتری برای شما داشته و موضوعاتی که در سایت شما وجود دارد بیشتر باید به چه سمتی گرایش پیدا کند تا کاربران وارد سایت شما شوند و نرخ کلیک(جهت اطلاعات بیشتر در مورد نرخ کلیک به مقاله نرخ کلیک چیست مراجعه کنید) خود را بالا ببرید.

برای اینکار ابزارهای زیاد و خوبی در اختیار شما قرار دارد و در صورتی که به دنبال ابزارهای مختلف سئو چرخی در اینترنت بندی، می توانید به ابزارهای رنگارنگ و مختلفی دست پیدا کنید که خیلی از آنها ویژگی های حرفه ای و خیلی خوبی را دارند، اما اینکه شما ابزاری را پیدا کنید که بتواند اطلاعات صحیح شما را به صورت رایگان در اخیرا شما قرار دهد موردی است که تقریبا می توان گفت در 80 درصد ابزارهای ارائه شده در سایت های مختلف دیده نمی شود. همانطور که می دانید سئو یکی از پرهزینه ترین حوزه های دیجیتال مارکتینگ است و این موضوع در مورد ارائه کنندگان ابزارهای تحلیلی هم صدق می کند و خیلی از بهترین ابزارها مانند hrefs و Woorank تا زمانی که شما به آنها توانایی پرداخت خود به صورت دلاری را اثبات نکنید، به شما اجازه نمی دهند که از آنها استفاده کنید.

در ادامه با هم به بررسی مهمترین و بهترین ابزارهای رایگان سئو که شما می توانید بدون دردسر از آنها استفاده کنید و به صورت رایگان به تمامی امکاناتی که آنها به شما ارائه می کنند دسترسی داشته باشید خواهید پرداخت.

بهترین ابزارهای رایگان سئو برای تحلیل سایت

یکی از مهمترین مواردی که باید در زمینه ابزارهای سئو به آن توجه داشته باشید کاری است که برای شما انجام می دهند. در واقع سئو یک موضوع ساده و تک موضوع نیست که بگوییم پیدا کردن یک ابزار می تواند به ما کمک کند سئو خود را بالا برده و وضعیت را بهبود دهیم. در این رابطه باید گفت سئو جنبه های مختلف و متفاوتی دارد که هر کدام از آنها ابزارهای خاص خود را دارد و برای اینکه شما بتوانید جوانب مختلف را بسنجید لازم است که به ابزارهای مختلف دسترسی داشته باشید و کار کردن با آنها را یاد بگیرید.

در این خصوص باید گفت بعضی از این ابزارها سایت شما را از نظر کلمات کلیدی و وضعیت رتبه ها کنترل می کنند بعضی دیگر اطلاعات خوبی در زمین بک لینک ها به شما می دهند(جهت اطلاعات بیشتر در مورد بک لینک ها به مقاله بک لینک چیست مراجعه کنید)، بعضی از این ابزارها سایت ها رقبا را برای شما کنترل و تحلیل می کنند و بعضی از آنها برای تحلیل کلمات کلیدی مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع در صورتی که شما این چهار حوزه اصلی را پوشش دهید، می توانید مطمئن باشید که روند کنترل اوضاع سئو سایت در دست شما خواهد بود و می توانید به سراغ کارهایی مانند تولید محتوا بروید.

بهترین ابزارهای رایگان سئو برای تحلیل سایت

در صورتی که بخواهیم بگوییم بهترین ابزارهای رایگان سئو کدامند که می توانند این موارد را برای بخش تحلیلی سئو سایت شما معرفی کنند، می توانیم به این ابزارها اشاره کنیم:

گوگل سرچ کنسول

تقریبا می توانیم بگوییم که مهمترین ابزاری که در اختیار یک وب مستر قرار دارد و می تواند از آن استفاده کند گوگل سرچ کنسول می باشد. گوگل سرچ کنسول یا همان وبمستر تولز سابق یکی از مهمترین و اساسی ترین ابزارهایی است که می توان از آن برای بررسی نتیجه کار هایی که برای سئو کرده ایم استفاده کرد و معتبر ترین آماری که می توانید مشاهده کنید را در اختیار شما قرار خواهد داد. در واقع این ابزار که توسط خود گوگل ارائه شده است بهترین گزینه برای بررسی رتبه بندی های شما و روند صعودی سئو شما و یا حتی کاهش رتبه ها در کلمات مختلف خواهد بود.

همینطور یکی از امکانات مهم دیگری که این ابزار در اختیار شما قرار می دهد این است که با گوگل در ارتباط باشید و بتوانید با این موتور جست و جوی بزرگ تعامل کرده و درخواست های خود برای ایندکس شدن صفحات، رد کردن بک لینک های اسپم و همینطور ارائه سایت مپ و نقشه سایت(جهت اطلاعات بیشتر درمورد نقشه سایت می توانید به مقاله سایت مپ چیست مراجعه کنید)، از آن استفاده کنید. در واقع در صورتی که شما با گوگل کاری داشته باشید، درگاه ارتباطی شما سرچ کنسول شما خواهد بود که می تواند امکانات فوق العاده ای را در اختیار شما قرار دهد.

گوگل سرچ کنسول

همینطور این ابزار که در راس ابزارهای رایگان سئو قرار گرفته است قابلیت های خوبی را برای بررسی کلیک های انجام شده روی سایت شما و همینطور Impression ها که همان تعداد نمایش لینک های شما به مخاطب می باشد را در اختیار شما قرار می دهد و می تواند به صورت نموداری به شما بگوید که اوضاع پیشرفت سئو سایت شما در چه وضعیتی قرار دارد. شما در گوگل سرچ کنسول می توانید وضعیت رشد سئوی خود را در بازه های زمانی مختلف به صورت مقایسه ای روی یک نمودار مشاهده کنید.

در مورد استفاده از این ابزار باید گفت که مانند سایر ابزارها با وارد کردن آدرس URL در آن نمی تواند تحلیل های خود را ارائه کند و لازم است که مراحل ثبت نام نسبتا طولانی ای را برای آن داشته باشد. در این مورد باید بگوییم شما این امکان را خواهید داشت که از طریق مقاله ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول به یک آموزش کامل برای ثبت کردن سایت خود در این ابزار و شروع کار با آن دسترسی داشته باشید.

گوگل آنالیتیکس

ابزار دیگری که می توان به عنوان یکی از بهترین ابزارهای رایگان سئو ارائه شود گوگل آنالیتیکس است که در خیلی از موارد به عنوان یکی از ابزارهای اصلی و اولین ابزاری که شما بادی به سراغ آن بروید ارائه می شود. این ابزار هم مانند گوگل سرچ کنسول توسط خود گوگل ارائه شده است و هدف آن پیشگیری و ارائه گزارشات در زمینه بازدهی سایت شما می باشد و دقیقا می تواند به شما بگوید که کاربران کی و از کجا به سراغ سایت شما می آیند، در آن چه کاری انجام می دهند و بیشتر به چه مواردی علاقه مند هستند. در واقع آنالیتیکس یک امکان حرفه ای برای تحلیل رفتار کاربران در سایت شما به شما ارائه خواهد کرد.

گوگل آنالیتیکس

این ابزار قدرتمند می تواند به راحتی به سایت شما متصل شده و به صورت لحظه ای در مورد کاربران سایتتان به شما اطلاعات می دهد. آنالیتیکس یکی از ابزارهای پر سر و صدا و پر هیاهویی بود که گوگل آن را راه اندازی کرد و فراز و نشیب های زیادی داشته است تا به اینجا رسیده که همه آنها را در مقاله گوگل آنالیتیکس چیست به صورت کامل بررسی کرده ایم.

اگر به صورت خلاصه بخواهیم بگوییم که استفاده از این ابزار در بین تمامی ابزارهای رایگان سئو برای ما چه مزیت هایی به همراه دارد می توانیم به چهار مورد اساسی در این خصوص اشاره کنیم که عبارتند از:

  1. تعداد بازدید های انجام گرفته از سایت
  2. مدت زمانی که این بازدید ها به طول انجامیده اند
  3. موقعیت جغرافیایی کاربرانی که این بازدید ها را انجام داده اند
  4. روش های ورود این کاربران به سایت

در واقع علاوه بر وضعیت سئوی سایت، این ابزار به شما کمک خواهد کرد تا تبلیغات و کمپین هایی که دارید را هم از نظر بازدهی به صورت کامل بررسی کرده و دقیقا بدانید که تا چه اندازه موثر بوده اند.

Google PageSpeed

یکی از مهمترین مواردی که می تواند روی سئو سایت شما تاثیر گذار باشد، سرعت سایت شما می باشد و هر چه سرعت سایت شما پایین تر باشد می تواند نتایج بدی مانند بالا رفتن نرخ پرش یا همان Bounce Rate را برای شما داشته باشد که در پی آن شما شاهد کاهش رتبه های بسیار سنگینی خواهید بود. اینکه شما سایت خود را سریع و سرحال نگه دارید و حواستان به این موضوع باشد که این سایت با چه سرعتی برای کاربران به نمایش در خواهد آمد از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید.

در این خصوص باید گفت که ابزارهای رایگان سئو زیادی وجود دارند که به شما کمک می کند. اما باز هم گوگل راهکار این مورد را در اختیار شما قرار داده است و شما را تنها نگذاشته است. ابزار PageSpeed Insights یکی از مهمترین ابزارهای وابسته به گوگل می باشد که می تواند اطلاعات جامعی را در مورد سرعت سایت با وارد کردن URL در اختیار شما قرار دهد. همینطور شما می توانید از نکاتی که این ابزار برای بهبود سرعت سایت به شما می دهد استفاده کنید.

Google PageSpeed

در نظر داشته باشید که صرفا برطرف کردن نکاتی که در این رابطه به شما ارائه می شود برای رسیدن به کیفیت کافی برای یک سئو خوب کافی نیست و شما باید به موارد دیگری هم توجه کنید، خیلی از افراد از آنجا که این سرعت سنج سایت مربوط به گوگل می باشد به دنبال این موضوع هستند که سایت خود را به آن سپرده و تنها چراغ سبز گرفتن از این سرعت سنج را مهم می دانند و روش های عجیب و غریبی را هم برای این کار استفاده می کنند. گوگل بارها اعلام کرده است که برای سنجش سرعت سایت ها و تاثیر این المان در رتبه بندی موارد مختلف دیگری را هم مورد ارزیابی قرار داده و این مورد به تنهایی نمی تواند این سایت ها را نجات دهد.

البته باید گفت هر چند این ابزار یکی از ابزارهای رایگان سئو خوب و حرفه ای می باشد اما وقتی پای سرعت در میان باشد بهترین ابزار گزینه ای است که در ادامه آن را ارائه خواهیم کرد.

GTMetrix

وقتی که پای سنجش سرعت سایت در میان باشد، GTMetrix بزرگ است که حرف اول را می زند و باید گفت که یکی از بهترین سایت ها و ابزارها برای بررسی سرعت سایت است که می تواند کامل ترین و بهترین اطلاعات موجود را در مورد چگونگی کارکرد سایت شما در اختیارتان قرار دهد. در این خصوص باید گفت که این ابزار امکان کنترل سایت شما را به صورت کامل فراهم کرده و با گزارش دهی های تکمیلی که دارد می تواند دقیقا به شما بگوید که ایراد کار از کجا است و باید سایت خود را از کجا بهبود بدهید.

کاری که این ابزار انجام می دهد این است که با استفاده از مرورگر کروم سایت شما را وارسی کرده و تمامی موارد را از لحظه ارسال درخواست یا همان زدن دکمه اینتر و یا کلیک کردن کاربر، تا وقتی که صفحه سایت به صورت تمام و کمال برای کاربر لود شود ضبط خواهد کرد. تمامی زمانبندی های مهم در این میان ثبت شده و یک گزارش کامل و همراه با جزئیات برای شما نمایش داده خواهد شد و به سایت شما یک نمره بر اساس حروف و از A تا F داده می شود. یکی از قابلیت هایی که این ابزار  به شما می دهد این است که می توانید سایت خودر ا با سایت های رقبا از نظر سرعت هم مقایسه کرده و تمامی زوایای مختلف را بررسی کنید.

GTMetrix

در واقع اگر بخواهیم بین پیج اسپید اینسایت که در بخش قبلی آن را معرفی کردیم و جی تی متریکس یک مقایسه داشته باشیم باید بگوییم که با گرفتن نام گوگل از پیج اسپید دیگر حرفی در مقابل جی تی متریکس برای گفتن نخواهد داشت. البته امکاناتی که این ابزار برای بررسی وضعیت نمایش در موبایل در اختیار ما قرار می دهد می تواند خوب و کاربردی باشد. در صورتی که قصد استفاده از ابزار جی تی متریکس را دارید، می توانید به آموزش کامل و جامع تمامی بخش های آن از طریق مقاله آموزش GTMetrix دسترسی داشته باشید.

MOZ و Moz bar

یکی دیگر از ابزارهایی که می توان به عنوان بهترین ابزارهای تحلیلی در زمره ابزارهای رایگان سئو قرار بگیرد و خدمات خوبی را برای ما ارائه کند ابزار MOZ می باشد. این ابزار حرفه ای یکی از بهترین و اصلی ترین موارد در زمینه سئو به شمار می رود که هم گزارش های رایگان را به شما ارائه می کند و هم با استفاده MOZ PRO می توانید از خدمات آن به صورت حرفه ای و پرمیوم استفاده کنید. تقریبا می توان این ابزار را یکی از اولین ابزارهای خصوصی که در زمینه سئو ایجاد شد معرفی کنیم و باید بگوییم که روش های تحلیلی این ابزار جزو بهترین ها می باشد.

MOZ به عنوان یکی از پیشرو ترین ابزارها در سئو شناخته می شود و باید گفت که خیلی از ابزارهای رایگان سئو از اطلاعاتی که MOZ PRO در اختیار آنها قرار می دهد استفاده می کنند و شما در خیلی از ابزارها می توانید عبارت Based on Moz را مشاهده کنید که نشان دهنده این موضوع است. یکی از مهمترین ابتکاراتی که این ابزار ایجاد کرده است معیار هایی به نام Page Authority و Site Authority است که اعتبار سایت و صفحه را مشخص می کند و معیار های متفاوتی دارد. این دو معیار از اصلی ترین موارد برای بررسی قدرت یک سایت و یک صفحه به شمار می روند.

MOZ و Moz bar

امکانی که این مورد از ابزارهای رایگان سئو در اختیار شما قرار می دهد بیشتر مربوط به بک لینک هایی می باشد که در سایت ها وجود دارند و اگر قصد دارید بدانید که رقبای شما از چه تعداد بک لینک و به چه صورتی استفاده می کنند MOZ یکی از گزینه های ایده آلی خواهد بود که در اختیار شما قرار دارد. همینطور باید گفت که این ابزار یک وبلاگ حرفه ای را از مقالاتی که سئو کاران با تجربه ارائه کرده اند در خود دارد که می توان آن را یکی از بهترین و پیشرو ترین محل های تبادل نظر در مورد تکنیک های سئو و آپدیت های الگوریتم های جدید گوگل معرفی کرد.

علاوه بر این موارد این ابزار یک افزونه برای مرورگر هم ارائه کرده است که Moz bar نام دارد و با نصب آن روی مرورگر شما، وقتی که یک جست و جو را در گوگل انجام دهید، می توانید اطلاعات مربوط به اعتبار صفحات و دامنه ها و همینطور بک لینک هایی که در این کلمه بالا بوده و دارای رتبه هستند را مشاهده کنید که می تواند به این موضوع که در یک کلمه خاص با چه رقبایی رقابت می کنید، را برای شما روشن کند.

این افزونه رایگان به راحتی روی مرورگر نصب شده و با هر بار کار کردن روی گوگل این اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهد.

مجموعه ابزارهای Mangools

یکی دیگر از ابزارهایی که می تواند بهترین نتایج را در سئو به شما ارائه کند مجموعه ابزارهای رایگان سئو Mangools می باشد که البته این ابزارها به خودی خود رایگان نبوده و کاملا هم پرمیوم می باشند اما در صورت ثبت نام در سایت شما قادر خواهید بود که یک مدت زمان محدود را بدون نیاز به اطلاعات پرداخت به صورت Trial از این ابزارها استفاده کنید و بعد از اینکه این مدت تمام شود کافی است که به سراغ ساخت یک ایمیل جدید رفته و دوباره پروفایل خود را بسازید. شاید این روش روشی موثر به نظر نرسد و پر دردسر باشد! اما باور  کنید امکاناتی که 5 ابزار قدرتمند Mangools در اختیار شما قرار می دهند ارزش این موضوع را خواهد داشت.

مجموعه ابزارهای Mangools

در واقع در اینجا ما با یکی از قدرتمندترین و کاربردی ترین پکیج های سئو طرف هستیم که می تواند امکانات فوق العاده ای را در اختیار شما بگذارد و می توان آنها را جزو قدرتمند ترین ابزارها برای همه جوانبی که سئو دارد معرفی کرد. در صورتی که بخواهیم این ابزارها را به صورت انفرادی معرفی کنیم به این موارد خواهیم رسید:

 KWFinder: این ابزار یکی از بهترین و قابل اعتماد ترین گزینه هایی است که شما می توانید از آن برای پیدا کردن کلمات کلیکی مرتبط و مترادف برای سایت خود استفاده کنید و پلن سئو خود را روی پایه های این اطلاعات برپا کنید. شما با استفاده از این ابزار می توانید به تعداد سرچ های هر کلمه، میزان سختی ای برای گرفتن رتبه در این کلمه وجود دارد، سایت هایی که بیشترین ترافیک را از این کلمات دریافت کرده اند و موارد متعدد دیگری در این رابطه دسترسی داشته باشید.

SERPChecker: در رابطه با این ابزار باید گفت که برای شما SERP یا همان صفحه نتایج را به صورت کامل تحلیل کرده و اطلاعات مربوط به دامنه ها، تعداد سایت هایی که با این کلمه کلیدی رتبه دارند، میزان ترافیک و کلیکی که هر کدامشان می گیرند، اعتباری که این سایت ها دارند و خیلی از موارد دیگر را ارائه می کند با استفاده از این ابزار شما دقیقا می دانید که برای ورود به یک کلمه کلیدی جدید می خواهید وارد کجا شوید و می توانید رقبای خود را بشناسید.

SERPWatcher: این ابزار یکی از ابزارهایی است که با استفاده از آن می توانید اطلاعات مربوط به رتبه بندی ها و پیشرفت های یک سایت و دامنه مشخص را به صورت کامل پیگیری کنید، این دامنه می تواند دامنه شما باشد و یا دامنه ای که برای شما کار می کند. این ابزار می تواند به شما بگوید که رقبای شما در کجا افت و خیز داشته اند و در چه مواردی در حال فعالیت بوده و بیشترین ترافیکی که دارند را از کجا می گیرند.

SERPWatcher

LinkMiner: با استفاده از این ابزار شما می توانید بک لینک های سایت های مختلف را تحلیل کرده و دقیقا بدانید که رقبای شما بک لینک های خود را از کجا می گیرند، استفاده از این بک لینک ها می تواند به شما هم کمک های خوبی بکند و شما را نیز تا اندازه رشدی که آنها داشته اند بالا بیاورد.

SiteProfiler: این ابزار می تواند یک گزارش کامل در رابطه با وضعیت سایت در اختیار شما قرار دهد و به شما اطلاعات کلی و خوبی را مانند اعتبار دامنه و صفحه، رتبه الکسا، تعداد انتشار صفحه و Share شدن آن در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و مواردی از این دست را ارائه می کند. در واقع باید گفت که این ابزار اطلاعات کلی مربوط به اوضاع سئو یک سایت را در یک پروفایل کامل نمایش خواهد داد.

در کل می توان گفت که این ابزارهای رایگان سئو ارائه شده می توانند چهار رکن اصلی که برای تحلیل سئو به آنها نیاز دارید را برای شما فراهم کرده و مجموعه اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

ابزار هایی که تا اینجا ارائه شدند ابزار های تحلیلی برای بررسی سایت های خاص و یا سایت خود شما بودند که می توانستند به ما بگویند که در کل مسیری که تا اینجا پیموده ایم کار را چطور انجام داده ایم و آیا در مسیر درستی قرار داریم یا بهتر است که به سراغ روش های دیگری رفته و جهت سئوی سایت خود را تغییر دهیم. اما باید گفت که در بین تمامی ابزارهای رایگان سئو ابزار های خوب دیگری نیز وجود دارند که با استفاده از آنها می تواند ادامه مسیری که در این رابطه باید پیمود را هم بررسی کرد و دی بخش بعدی این دسته از ابزارهای رایگان سئو که برای تحلیل کلمه کلیدی از آنها استفاده می شود را با هم بررس خواهیم کرد.

ابزارهای رایگان سئو برای تحلیل کلمات کلیدی

موضوع کلمات کلیدی و تحلیل آنها همیشه یکی از مهمترین و موثر ترین عناصری بوده است که توانسته است جهت سئوی یک سایت را به بیراهه بکشاند و باعث این شود که خیلی از کار هایی که برای سئو انجام می شود با شکست مواجه شود. البته این موضوع دلایل متعدد و زیادی را داشته و یکی از مهمترین مواردی که عموما دست کم گرفته می شود این است که ارائه کنندگان سرویس ها و کالا های مختلف برای محصولات خود نام هایی به غیر از آنچه که کاربران و مشتریان آن را با آن می شناسند را استفاده می کنند.

به طور مثال یک دستگاه میکسر و خردکن مدل فلان چند کاره که دارای توان فلان است توسط کاربران و مشتریانی که می خواهند آن را بخرند با یکی عنوان ساده غذا ساز شناخته می شود. در این خصوص باید گفت که خیلی از فروشندگان و ارائه کنندگان زیر بار استفاده از نام هایی غیر از آنچه که خود می شناسند نمی روند اما در صورتی که می خواهید محصول شما توسط کاربران دیده شود باید به دنبال این موضوع بروید که چطور می توانید به کاربران خود بگویید که این محصول را می توانند در سایت شما پیدا کند یا خیر.

ابزارهای رایگان سئو زیادی برای این کار وجود دارند که می توانند کار تحلیل و پیدا کردن  این کلمات را برای شما انجام دهند. در مورد این موضوع باید گفت که شما باید به دنبال آنچه بروید که کاربر از شما سوال می کند و اگر بخواهید مسئولیت پیدا کردن نام صحیح محصول و یا پیدا کردن شما را به عهده خود کاربر بگذارید می توانید مطمئن باشید که کاربران به سراغ شما نمی آیند.

در صورتی که بخواهیم بهترین ابزار ها برای پیدا کردن کلمات کلیدی را به شما معرفی کنیم، باید بگوییم که یک فهرست بلند بالا را می توان در این رابطه معرفی کرد، اما در کل مجموعه ابزار های زیر را برای این کار معرفی کرد:

 ابزار Ubersuggest

این ابزار را می توان یکی از اصلی ترین و مهمترین ابزار هایی معرفی کرد که از آن می توان برای تحلیل و همینطور استخراج کلمات کلیدی ارائه کرد. شما برای استفاده از این ابزار می توانید از دو روش کلی مراجعه به سایت آن و یا استفاده از آن به عنوان یک افزونه روی مرورگر خود استفاده کنید. در صورتی مراجعه به سایت امکانات بیشتری در اختیار شما قرار خواهد داشت و می توانید با جست و جوی کلمه کلیدی مورد نظر خود موارد مختلفی مانند میزان سرچ ماهیانه سختی این کلمه کلیدی، میزان رقابت روی آن و همینطور موارد مختلف دیگری مانند کلمات مرتبط و یا مترادف آن را که برای این کلمه کلیدی وجود دارد پیدا کنید و از آنها برای سایت خود استفاده کنید.

در صورتی که از افزونه مرورگر استفاده کنید، هر بار که جست و جویی را در گوگل انجام دهید، این افزونه فعال شده و در یک ستون انبی شرایط کلمه ای که بررسی کرده اید را به شما نمایش خواهد داد. علاوه بر این وقتی در یک سایت خاص روی آیگون این افزونه مرورگر کلیک کنید، اطلاعاتی در مورد کلمه کلیدی صفحه ای در آن قرار دارید را در اختیار شما قرار خواهد داد که می توانید از آن برای بررسی سایت های رقبای خود استفاده کنید. در کل می توان گفت که این افزونه یکی از افزونه های خاص است که برای کلمات فارسی هم کارایی خوبی را از خود نشان می دهد. البته در کلماتی که میزان سرچ کمتری دارند نتایج چندان زیاد را نمایش نخواهد داد.

در مورد رایگان بودن این ابزار هم باید گفت که Ubersuggest هم یک مجموعه ابزار است که هم پلن های رایگان و هم پلن های پرمیوم را به کاربران خود ارائه می کند. در مورد پلن های رایگان محدودیت هایی راب رای سرچ روزانه در نظر می گیرد که آنقدر ها هم سختگیرانه نبوده و در صورتی که به سراغ خود سایت بروید با استفاده از حالت مخفی و یا تغییر IP به راحتی می توانید از آن استفاده کنید. اما در مورد افزونه مرورگر باید گفت که روزانه در حدود 30 جست و جو را به صورت رایگان برای شما تحلیل می کند که برای مدیریت یک سایت به نظر کافی میرسد. بعلاوه در صورت نیاز سایت هم در اختیار شما خواهد بود.

ابزار Keyword Everywhere

 در مورد اینکه Keyword Everywhere چیست باید گفت که این مورد از ابزارهای رایگان سئو به یکی از ابزار های حرفه ای در مورد کلمات کلیدی اشاره دارد که می تواند اطلاعات خوب و کاملی را در مورد کلمات کلیدی ای که در گوگل آنها را جست و جو می کنید استخراج کرده و در اختیار شما قرار دهد. در مورد رایگان بودن این ابزار باید گفت که پلن پرمیوم خاصی را ارائه نمی کند و در صورتی که این افزونه روی مرورگر شما فعال باشد و مورد خاصی را روی آن جست و جو کنید، در دو کادر کوچک در کنار صفحه به شما کلمات کلیدی مرتبط و مترادف را ارائه می کنند.

در واقع این کلمات کلماتی هستند که در موضوعی که شما آنها را جست و جو کرده اید برای گوگل شناخته شده تر هستند. در صورتی که شما این ابزار حرفه ای استفاده کنید می توانید دقیقا تمایز بین آنچه که شما در مورد محصولات خود فکر می کنید و آنچه که کاربران به دنبال آن هستند و در گوگل جست و جو می کنند را پیدا کنید.

ابزار Soovle

یکی دیگر از ابزار هایی که می تواند برای شما کار پیدا کردن کلمات کلیدی و همینطور Long Tale ها را انجام دهد Soovle نام دارد که یکی از مهمترین و اصلی ترین اب ابزارهای رایگان سئوها در سطح جهانی می باشد. هر چند که این ابزار در فارسی کمی ضعیف بوده است اما باز هم امکانات خوبی را به شما می دهد. در مورد ای ابزار باید گفت که وقتی وارد آن می شوید، با سایتی مانند گوگل مواجه خواهید شد که در مرکز تصویر یک باکس برای درج کلمه کلیدی  و موضوع مورد نظر ورود دارد با نوشتن کلمه کلیدی و کلیک روی سرچ، این ابزار در سریعترین زمان ممکن کلمات مشابه و مرتبط برای این کلمه را که سرچ های زیادی داشته اند، برای تعداد زیادی از سایت ها و همینطور موتور های جست و جو نمایش می دهد.

این ابزار می تواند نتایج جست و جو در گوگل یاهو، بینگ، یوتیوب و ویکیپدیا را به شما ارائه کند که در این خصوص باید گفت در گسترده ترین سطح از کاربرد قرار دارد و در صورتی که شما قصد دارید بدانید در سایر موتور های جست و جو و حتی سایر پلتفرم ها اوضاع کلمه کلیدی ای چطور است می توانید به سراغ آن بروید و از آن استفاده کنید.

استفاده از این ابزار کاملا رایگان بوده و شما نیاز ندارید که هیچ هزینه ای بابت آن پرداخت کنید. در صورتی که لانگ تیل ها یا همان عبارت چند بخشی که برای سرچ مورد استفاده قرار می گیرد را در این ابزار جست و جو کنید ممکن است بازدهی خوبی را به ما ندهد. اما اگر کلماتی که جست و جو می کنید، از کلمات کوتاه و به صورت عنوان محصولات باشد، ایده های خوبی را برای لانگ تیل ها و عباراتی که باید آنها را وارد کنید در اختیار شما قرار می دهد که در کنار سایر ابزار ها برای شما کاربرد های بسیاری را خواهند داشت. از همین رو می توان آن را یکی از بهترین ابزار هایی معرفی کرد که برای پیدا کردن  کلمات کلیدی  وجود دارد و در سئوی جهانی نیز یک ابزار شناخته شده و مطرح می باشد.

ابزار Soovle

ابزار Keyword Planner از گوگل ادز

یکی دیگر از ابرا هایی که می توان آن را یک پیدا کننده کیورد و کلمه کلیدی حرفه ای و قوی دانست که طیف بزرگی از کلمات را در اختیار شما قرار می دهد ابزار Google Keyword Planner می باشد. این ابزار می تواند به شما بگوید برای کسب و کاری که دارید چه کلمات کلیدی ای مناسب خواهد بود و به شما خواهد گفت که رقبای شما در حال ترافیک گرفتن از چه کلماتی هستند. در مورد این ابزار باید گفت از آنجایی که خود گوگل این ابزار را ارائه می کند، یکی از ابزار های مهم در این زمینه به شمار می رود.

البته استفاده از آن پیچیدگی هایی را دارد و حرف و حدیث زیادی هم در کارکرد های آن به صورت رایگان وجود دارد. در رابطه با این ابزار باید گفت که Google Keyword Planner ابزاری است که توسط گوگل ادوردز برای کسانی که می خواهند تبلیغات کلیکی گوگل را خریداری کنند ارائه شده است. در واقع برای اینکه شما بتوانید از آن استفاده کنید، لازم است که به سراغ این ابزار رفته، سایت خود را در آن ثبت نام کنید و با روش هایی که وجود دارد بدون

پرداخت یک کمپین را برای سایت خود راه اندازی کنید، بعد از این کار می توانید در بین ابزار هایی که به شما ارائه می شود این مورد از ابزارهای رایگان سئو را پیدا کنید و با ارائه یک کلمه کلیدی به آن سایر کلماتی که وجود دارد و می توانید در کنار این کلمه کلیدی از آنها استفاده کنید به شما معرفی خواهد شد. به عنوان مثال اگر شما نام محصول اصلی خود را به آن بدهید، این ابزار به شما خواهد گفت که می توانید از چه کلمات کلیدی ای استفاده کنید که بتوانید ترافیک را به سایت خود ببرید.

البته باید گفت عقاید مختلفی در مورد این ابزار در بین سئو کار های حرفه ای وجود دارد و خیلی از آنها بر این عقیده هستند که نمی توان زیاد به این ابزار اعتماد کرد و تا زمانی که شما واریزی خود را انجام ندهید و یک کلمه را به عنوان ادوردز روی سایت خود فعال کنید، این بخش نمی تواند نتایج خوبی را در اختیار شما بگذارد.

 در مورد این ابزار ها باید گفت که می توانند تمامی نیاز هایی که شما برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب و جهت دهی به کار سئوی خود و تولید محتوای تان داشته باشید را در اختیار شما بگذارند، البته ابزار های دیگری نیز مانند گوگل ترند وجود دارند که می توانند اطلاعات مختلفی را برای شما ارائه کنند و در اختیار شما قرار دهند اما در کل باید گفت این ند ابزار می توانند کار شما را راه بیندازند. البته سوال اساسی اینجاست که تا چه اندازه می توان به این ابزارهای رایگان سئو اعتماد کرد. در بخش بعدی این موضوع را با هم بررسی خواهیم کرد.

آیا می توان به هر ابزاری اعتماد کرد!؟

یکی از مهمترین مواردی که باید در رابطه با سئو سایت خود به آن توجه داشته باشید این است که اطلاعاتی که شما دریافت می کنید و بر اساس آنها کار خود را پیش می برید، اطلاعات صحیح و درست باشد. در این مورد باید گفت که خیلی از ابزارها نمی توانند این اطلاعات را برای شما فراهم کنند. هر چند که این ابزارها به عنوان یک ابزار خوب و کاربردی توسط خیلی از منابع فارسی و انگلیسی به عنوان ابزارهای خوبی ارائه می شوند اما در صورتی که بخواهید به نتایج آنها تکیه کنید بازخورد خوبی را نخواهید گرفت.

به عنوان مثال یکی از بزرگترین ابزارهای رایگان سئو که می توان در این زمینه به آن اشاره کرد SEMRush است که در بیشتر منابع انگلیسی به نام اصلی ترین ابزار سئو و یک ابزار کامل برای تحلیل رقبا و سایت شما مورد استفاده قرار می گیرد اما به هیچ عنوان نمی تواند ترافیک سایت های یارانی را به درستی نمایش دهد. شما می توانید با آزمون و خطای سایت خود و اطلاعاتی که سرچ کنسول شما در اختیارتان قرار می دهد این موضوع را کاملا مشخص کنید. در خیلی از موارد شما به صورت دستی می توانید سایت خود را در کلمات کلیدی بیشتری نسبت به آنچه که SEMRush می گوید در گوگل ببینید.

در این خصوص باید گفت که این ابزارها بی تقصیر بوده و عموم آنها نمی توانند ترافیک اینترنت ایران را به صورت کامل ارزیابی کنند و نتایج را اعلام کنند. این موضوع توسط خیلی از این سرویس ها هم عنوان شده و در صورتی که کشوری که مورد نظر سئو کار می باشد در فهرست کشور های تحریم شده باشد این ابزارها کارایی خود را از دست خواهند داد و با اطلاعات غلط به شما راهنمایی می کنند.

تمامی ابزارهای رایگان سئو که در این مقاله آنها را به شما معرفی کردیم، می توانند با اینترنت ایران کار کنند و بهترین مقیاسی که می توانید برای صحت سنجی یک ابزار داشته باشید این است که آن را با داده های سرچ کنسول مقایسه کنید. در مورد ابزارهای سنجش سرعت هم باید بگوییم که معمولا دسترسی به سایت در داخل ایران کمی ساده تر انجام می شود و مدت زمان لود شد سایت برای کاربران داخلی کمتر از نتایج گوگل اینسایت و جی تی متریکس است.

آیا می توان به هر ابزاری اعتماد کرد!؟

در مورد تعداد جست و جوی کلمات کلیدی که تحت عنوان Monthly Search به شما ارائه می شود هم باید بگوییم که معمولا جست و جوی واقعی در حدود ده تا دوازده برابر این تعداد خواهد بود و باید این را در نظر داشته باشید. در کل می توان گفت که ابزارهای رایگان سئو و حتی ابزارهای پرمیوم و غیر رایگان کمی قلق دارند و شما باید این موارد را روی آنها به صورت تجربی بدست آورید. البته در صورتی که به توصیه ها و آموزش های معمول توجهی نداشته باشید، ممکن است این تجربه برای شما گران تمام شود.

نتیجه گیری

ابزارهای رایگان سئو می توانند در زمینه راه اندازی یک سایت قدرتمند که بتواند به رتبه های بالای نتایج جست و جو برسید به شما کمک های زیادی را بکنند و می توان گفت که شما هر تحلیلی که برای یک رشد سئو خوب و قابل قبول داشته باشید را می توانید از این ابزارها بیرون بکشید. در نظر داشته باشید ابزارهایی که گوگل برای این کار ارائه کرده است، مانند سرچ کنسول و آنالیتیکس از اهمیت بالایی در این خصوص برخوردارند و شما به هیچ عنوان نباید این ابزارها را از دست بدهید.

بهترین ابزارهای رایگان سئو در این بخش ارائه شده اند و شما می توانید از آنها استفاده کنید، اما ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که می توان از آنها کمک گرفت از انواع دیگر این ابزارها می توان به افزونه های مرورگری مانند Ubersuggest و Keyword Surfer برای تحلیل کلمات کلیدی و همینطور پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب استفاده کرد. علاوه بر این موارد افزونه های سئو نیز می توانند سایت وردپرسی شما را در بهترین حالت برای سئو نگه دارند و شما را راهنمایی کنند که در مقاله بهترین افزونه سئو وردپرس به این موضوع پرداختیم. 

مورد دیگری که در کنار استفاده از ابزارهای رایگان سئو باید آن را مد نظر قرار داد تاثیراتی است که سرویس میزبانی و هاست شما می تواند روی سئو داشته باشد. فاکتور سرعت را می توان یکی از مهمترین فاکتور ها در محاسبه رتبه سایت در نظر گرفت که آن را می تواند به سئوی تکنیکال و همینطور هاست شما ربط داد و باید گفت که از مهمترین موارد در سئو به حساب می آید. در صورتی که نیاز به  توضیحات بیشتری در این خصوص دارید می توانید سری به مقاله تاثیر هاست در سئو بزنید، همینطور اگر به سرویس هایی که برای این مورد ارائه شده اند نیاز دارید، سرویس های هاست وردپرس و هاست ابری لینوکس مواردی هستند که به آنها نیاز دارید و می توانند این کار را برای شما انجام دهند. 

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

خرید سرور مجازی

🔥 پربازدیدترین مطالب

دسته‌بندی

جدید‌ترین‌ها

15% تخفیف خرید 
هاست و سرور مجازی

پایان جشنواره 10 فروردین 

  کد تخفیف:NY1403
close-link