تحلیل و بررسی جامع مزایای سرور اختصاصی ایران

مزایای سرور اختصاصی ایران
خرید هاست
میزبانی وب

در بین سرویس های هاست و سرور که برای موارد مختلف ارائه می شود سرور های اختصاصی همواره یکی از قدرتمندترین و حرفه ای ترین خدماتی بوده است که یک کاربر و یا مدیر وبسایت می تواند برای بالا نگه داشتن سایت خود آن را انتخاب نماید. سرور های اختصاصی می توانند از دیتا سنتر های مختلف در سراسر دنیا باشند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. در این مقاله قصد داریم به بررسی مزایای سرور اختصاصی ایران بپردازیم و ببینیم که چه ویژگی هایی دارد و چگونه می توان از این سرویس حرفه ای استفاده نمود.

قبل از معرفی مزایای سرور اختصاصی ایران به ارائه یک تعریف از مفهوم سرور اختصاصی خواهیم پرداخت تا ببینیم اصلا سرور اختصاصی چیست و ما میخواهیم مزایای چه چیزی را بررسی کنیم.

سرور اختصاصی چیست

یک سایت دقیقا مانند یک برنامه کامپیوتری است. یک برنامه کامپیوتری فعال که روی یک کامپیوتر نصب شده است و به کاربری که در حال کار کردن با آن است سرویس ارائه می کند. اما این کامپیوتر ها باید شرایط خاصی را داشته باشند تا سایت شما در رده های بالا قرار بگیرد. در واقع این کامپیوتر باید همیشه روشن باشد، منابع قابل قبولی داشته باشد و همینطور به یک اتصال اینترنت دائمی و پرسرعت دسترسی داشته باشد. سرور دقیقا همین کامپیوتر است.

یک سرور اینترنتی یک کامپیوتر پرقدرت است با منابع بسیار بالا که هر بخش این منابع را در اختیار یکی از سایت ها و یا برنامه هایی قرار می دهد که روی آن قرار دارند. منابع سرور ها بسیار بالاتر از کامپیوتر های معمولی بوده و با استفاده از تجهیزاتی که برای این کار طراحی شده اند می توانند قدرت های پردازشی بالایی را برای سایت های مختلف پشتیبانی کنند.

روش هایی که شما می توانید از این سرور ها استفاده کنید متفاوت است. وقتی که قصد داشته باشید یک سایت اینترنتی را راه اندازی کرده و آن را در اختیار عموم قرار دهید به یک محل ذخیره سازی نیاز دارید تا سایت شما روی آن قرار گیرد. اما از چه سطحی از خدمات سرور برای اینکار باید استفاده کنید!؟

سرور اختصاصی چیست

آنچه که برای یک سایت نیاز است در واقع یک هاست است. هاست پایین ترین سطح و ساده ترین نوع سرویسی است که شما می توانید برای سایت خود از سرور بهره بگیرید. هاست شما یک فضای ذخیره سازی متصل به اینترنت است که بوسیله یک وب سرور پشتیبانی شده تا درخواست های سایت شما را مدیریت کند و همینطور یک کنترل پنل نیز برای مدیریت این فضا و فایل هایی که روی آن قرار گرفته است به شما داده می شود. سیاست های مختلفی نیز برای شما وجود دارد که می توانید این هاست را به صورت اختصاصی، اشتراکی و یا تحت عناوین خاص مانند هاست وردپرس که برای وردپرس بهینه سازی شده است، انتخاب نمایید.

در یک سطح بالاتر از هاست، سرور مجازی قرار دارد. سرور مجازی یک بخش از سرور اصلی را در اختیار شما می گذارد و راه برقراری ارتباط با آن سیستم عاملی است که روی آن نصب شده و در اختیار شما قرار داده می شود. در این حالت شما یک سیستم عامل لینوکس و یا ویندوز را خواهید داشت که با استفاده از آن می توانید دقیقا مانند یک کامپیوتر معمولی برنامه های مختلف را نصب کرده و اجرا کنید، یک هاست برای خود راه اندازی کنید و یا از آن به عنوان یک سرویس دهنده VPN استفاده کنید.(برای اطلاع بیشتر در مورد VPN ها می توانید به مقاله ” VPN چیست ” مراجعه کنید.)

بالاترین سطحی که شما می توانید در آن به خدمات یک سرور دسترسی داشته باشید، سرور اختصاصی است. در اینجا شما سرویسی را در اختیار دارید که دقیقا به شما یک کامپیوتر با منابع مشخصی که خریداری کرده اید را داده است و می توانید آن را آنگونه دوست دارید پیکربندی کرده و از آن استفاده کنید. می توانید آن را به صورت یک یا چند سرور مجازی پیکربندی کرده و روی هر کدام از این سرور های مجازی تعدادی هاست که بعضی از آنها به صورت اختصاصی و بعضی دیگر به صورت اشتراکی باشند، را راه اندازی کنید.

سرور اختصاصی دقیقا مانند کامپیوتر شما خواهد بود. با این تفاوت که روی بستر اینترنت بوده و به آن دسترسی فیزیکی ندارید. همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم در بین سرویس های مختلفی که ارائه می شود هیچ سروری به اندازه سرور اختصاصی قدرتمند نبوده و دست شما را باز نخواهد گذاشت. اما کاربرد سرور اختصاصی صرفا به راه اندازی یک یا چند هاست ختم نمی شود و شما با استفاده از این سرور، جدا از اینکه در ایران قرار دارد یا خارج، خدمات و سرویس های متنوع دیگری را نیز می توانید داشته باشید. از مزایای سرور اختصاصی ایران میتوان سرور های گیم، هاست دانلود، سرور مجازی برای رندرگیری پروژه های گرافیکی، دسکتاپ مجازی، سن استوریج و خیلی قابلیت های حرفه ای دیگری را معرفی نمود. در ادامه به معرفی و بررسی قابلیت ها و مزایای سرور اختصاصی ایران خواهیم پرداخت.

مزایای سرور اختصاصی ایران چیست

مزایای سرور اختصاصی ایران چیست

همانطور که دیدیم مزایای سرور اختصاصی ایران یک طیف وسیع از قابلیت ها را شامل می شود که این کاربرد ها علاوه بر راه اندازی سایت برای سایر موارد مربوط به یک کسب و کار نیز مفید خواهند بود. در این بخش می خواهیم به بررسی مزایای عمومی و ویژگی هایی از این نوع سرور اختصاصی بپردازیم که مربوط به جنبه های فنی و مقایسه ای با سایر محصولات و سرویس های مشابه این محصول خواهد بود. در ادامه با بررسی مزایای سرور اختصاصی ایران با ما همراه باشید.

سرعت بالا

اگر با هاست و سرور کمی آشنا باشید مطمئنا بر این موضوع واقف هستید که هاست ها و سرور های داخلی سرعت بالاتری را نسبت به سرویس های خارجی فراهم می کنند. شاید فکر کنید که سرویس هایی مانند سرور اختصاصی آلمان و یا سرور اختصاصی فرانسه، می توانند از سرور داخلی ایران پرسرعت تر باشند. اما اینطور نیست. هر چند کیفیت آنها بیشتر باشد و مطمئن تر باشند، اما باید این مورد را در نظر بگیرید که ترافیکی که مسیر خود را در داخل کشور طی می کند میتواند بسیار پر سرعت تر از ترافیک خارجی باشد. به عنوان مثال شما وقتی می خواهید با شخصی در داخل خانه شما است صحبت کنید این کار در چه زمانی انجام می شود و وقتی که می خواهید با شخصی بیرون از خانه صحبت کنید در چه زمانی! هر چه سرور نزدیکتر باشد، سرعت پاسخ بیشتر خواهد بود.

این مثال بیانگر چگونگی بالا بودن سرعت سرور اختصاصی داخلی هست ولی اگر بخواهیم به صورت علمی نیز آن را بررسی کنیم می توانیم بگوییم که بخاطر وجود دیتاسنترها در داخل کشور و استفاده از اینترانت داخلی به جای اکسترانت بین المللی اینترنت، بسته های ترافیک شما به جای دور زدن در اینترنت جهانی از طریق بستر داخلی به شما می رسند که بسیار سریعتر خواهد بود.

سرعت بالای سرور اختصاصی ایران

هزینه کمتر

مطمئنا پرداخت ریالی و استفاده از سرور داخل ایران برای شما بسیار بسیار به صرفه تر از استفاده از سرور اختصاصی خارجی خواهد بود که باید هزینه های آن را به صورت دلار پرداخت کنید. البته امکان خرید از هاستینگ های ایرانی نیز وجود دارد ولی این نمایندگان نیز در آخر باید به صورت دلاری با  دیتا سنتر های خارجی تسویه نمایند و شما به هر حال مکلف به پرداخت این هزینه خواهید بود.

اما دیتاسنتر های داخلی خدمات به نسبت ارزانتری را در اختیار شما قرار خواهند داد که با استفاده از آنها می توانید به یک بازدهی خوب برسید.

بدون قطعی

اختلالات اینترنتی بالا و قطعی اینترنتی بین المللی از ایراداتی هستند که به جرات می توانیم آنها را دائمی بدانیم و هر لحظه انتظار داشته باشیم که درگیر آنها شویم. متاسفانه تضمین QoS(Quality of services یا همان کیفیت خدمات) در ایران کمرنگ بوده و شما باید این مساله را در انتخاب های خود در نظر بگیرید.

یکی از مزایای سرور اختصاصی ایران که به طور قطع میتوان آن را به عنوان یکی از سه گزینه اولی که برای مزایای این نوع سرور معرفی می شود در نظر گرفت، این است که این قطعی های مختلف اینترنت اثری در کارکرد این سرور ندارد و کلیه کاربرانی که از خدمات و سایت شما استفاده می کنند، باز هم به این خدمات دسترسی خواهند داشت. شما با بهره گیری از این مزیت سرور اختصاصی ایران می توانید کیفیت خدمات خود را برای مشتریانتان تضمین کرده و از یک ارتباط همیشگی که خودتان آن را فراهم کرده اید مطمئن باشید.

ترافیک داخلی و ارزان

اگر توجه کرده باشید وقتی از سایت هایی که  از سرور های دانلود داخلی کهدر  ایران قرار دارند برای آپلود فایل های خود و ایجاد دانلود سرور استفاده کرده اند، دانلود های خود را انجام دهید ترافیک شبکه شما داخلی بوده و نیم بها محاسبه می گردد. این مورد زمانی که شما از اپراتور های تلفن همراه برای دسترسی به اینترنت استفاده می کنید خیلی نمایانتر خواهد بود و حتی بعضی از اپراتور ها ترافیک داخلی مصرفی شما را تا یک چهارم ترافیک بین المللی در نظر خواهند گرفت.

این نوع محاسبه ترافیک می تواند به دو علت از مزایای سرور اختصاصی ایران باشد. اول اینکه وقتی خود شما در حال کار با این سرور هستید ترافیک کمتری برای آپلود فایل ها و باز کردن صفحات از شما گرفته خواهد شد. حتی اگر از فایل های بزرگ و یا CMS های گرافیکی مانند وردپرس استفاده کنید.

مورد بعدی هم اینکه مشتریان شما و مراجعه کنندگان به سایت شما بخاطر این داخلی بودن ترافیک، اولویت استفاده از سایت شما را نسبت به سایر سایت هایی که از ترافیک بین المللی برای دسترسی و دانلود فایل ها استفاده می کنند، بالاتر قرار داده و اول به سایت شما سر می زنند. این امر می تواند در جذب مشتری و بازدید کننده برای شما بسیار مطلوب باشد.

پهنای باند بالا

پهنای باند سرور اختصاصی ایران

پهنای باند سرور یکی از معیارهای اصلی برای پرداخت هزینه است. در دیتاسنتر های خارجی یکی از مهمترین المان هایی که تاثیر بسزایی روی قیمت تعرفه های ارائه خدمات دارند میزان پهنای باند است. اما این پهنای باند به چه معناست!؟ پهنای باند یک سرور اختصاصی تمام میزان ترافیکی است که برای دسترسی به یک سرور اختصاصی در یک مدت خاص مصرف می شود. این ترافیک می تواند به صورت آپلود برای ارسال درخواست ها و فایل ها باشد و یا به صورت  دانلود باشد و شما از سرور فایلی را دریافت کرده باشید.

همانگونه که از صحبت های ما در این بخش متوجه شدید، یکی از مزایای سرور اختصاصی ایران برای شما، این است که می توانید پهنای باند بالایی را داشته باشید، در نتیجه شما در کار با سرور خود به هیچ مشکلی بر نخواهید خورد و می توانید برای هزینه ای که در نظر گرفته اید تا از این سرور استفاده کنید معیارهای بهتری را دخیل کرده و انتخاب های قابل توجه تری برای خود داشته باشید.

سازگاری با درگاه های پرداخت

یکی دیگر از موراد قابل توجه در فهرست مزایای سرور اختصاصی ایران دیده می شود قابلیت سازگاری بالا با درگاه های پرداخت است. در صورتی که قصد بهره برداری از سایت فروشگاهی را دارید جالب است بدانید شبکه داخلی می تواند تمامی نیازمندی های شبکه پرداخت و درگاه های شاپرک را به بهترین شکل ممکن پاسخ دهد و با استفاده از این سرویس شما این امکان را دارید تا یک پرداخت بدون دردسر، بدون وقفه و دقیق را داشته باشید.

سرور اختصاصی داخلی به شما کمک می کند تا در گرفتن پول از مشتریان خود حتی یک ثانیه زمان را از دست ندهید.

دور ماندن از تحریم های بین المللی

وقتی شما از یک سرور خارجی استفاده کنید، ممکن است به دلیل تحریم ها تمامی اطلاعات شما قفل شده و اکانت شما مسدود شود. شاید فکر کنید که این اتفاق نمی افتد و احتمال کمی را به آن بدهید، اما به هیچ وجه اینطور نبوده و در صورتی که شما تمام اقدامات امنیتی مانند استفاده از VPN را نیز رعایت کنید هم این امکان وجود دارد که سرور شما به دلیل منتشر کردن مقاله به زبان فارسی مشکوک شناخته شده و مورد بررسی کامل قرار گیرد.

مسدود شدن سایت ها و سرور های اینترنتی یکی از محتمل ترین اتفاقاتی است که می تواند برای شما رخ دهد. اگر از سرور های آمریکایی استفاده کنید اتفاقی که برای سایت شما خواهد افتاد این است که اکانت شما پاک شده و سایتان نیز در پی آن پاک خواهد شد و تمام اطلاعات را از دست می دهید. ولی اگر از سرور های اروپایی استفاده کنید و به خاطر تحریم ها اکانت شما مسدود شود، این اجازه که فایل های خود را منتقل کنید و آنها پاک نشوند برای شما وجود خواهد داشت. اما در هر صورت شما از قوانینی که در ابتدا تیک موافقت با آنها را زده اید، تخطی کرده و سرویس شما بدون بازگرداندن وجه منقضی اعلام می گردد. اما در سرور اختصاصی ایرانی شما از تمامی این موارد به دور بوده و تحت هر شرایطی قرارداد شما صحیح می باشد.

مزایای سرور اختصاصی

همانطور که دیدیم مزایای سرور اختصاصی ایران یک فهرست بلند بالا و طولانی را تشکیل میدهد که موراد فوق العاده ای در آن وجود دارد. اما آیا در برابر مزایای سرویس های ارائه شده توسط کشور های اروپایی مانند آلمان و هلند نیز می تواند برتری داشته باشد. با یک مقایسه اجمالی بین این دو با ما همراه باشید.

مقایسه اجمالی سرور اختصاصی ایران و اروپا

مزایای سرور اختصاصی ایران موردی بود که در بخش قبل به آن پرداختیم و دیدم که می تواند تا چه اندازه برای ما مفید باشد، اما آیا این مزایای مطرح شده در برابر مزایایی که یک سرور اختصاصی اروپایی مانند Hetzner به ما می دهد برتری خواهد داشت یا خیر.

اگر به مقاله ” Hetzner چیست ” مراجعه کنید، و نگاهی به مزایای سرور اختصاصی و یا سایر سرویس هایی که یک دیتاسنتر اروپایی می تواند به ما ارائه کند داشته باشیم می توانیم به این نتیجه برسیم که هر دو نوع از سرور تقریبا یک نوع کیفیت را ارائه می کنند. اما تفاوت هایی جزئی وجود دارد که باعث تمایز این دو نوع ارائه کننده می شود. به عنوان مثال از مزایای سرویس های اروپایی می توان به این اشاره کرد که تکنولوژی بالاتری داشته و قطعا از تجهیزات بهتری استفاده می کنند که این کار به شما این تضمین را می دهد که هم داده های شما در امان هستند و هم سرعت واقعی ای که اعلام می شود را در اختیار خواهید داشت.

مقایسه سرور اختصاصی ایران و اروپا

در مورد دیتاسنتر های اروپایی پشتیبانی سخت افزاری بهتری انجام شده و افت قطعات هیچ آسیبی به شما نخواهد زد در حالی که در یک دیتاسنتر ایرانی به علت کمبود قطعات و هزینه های بالای تعویض و نگهداری از تجهیزات می توانیم بگوییم که ممکن است آنگونه که باید این اتفاق نیفتد. همینطور استفاده از یک دیتا سنتر بزرگ که احتمالا تعدادی از سرور های آن در اختیار گوگل نیز باشد، میتواند روی سئوی سایت شما تا اندازه ای تاثیر داشته باشد. به اینصورت که معیار های بررسی سرعت به دلیل اینکه بررسی کننده های گوگل در دیتا سنتر مربوطه هستند و یا اینکه در نزدیکی آن قرار دارند نتایج خیلی بهتری را نسبت به سرور های داخل ایران ارائه می کنند که این نتایج می تواند تا حدودی روی سئو سایت تاثیر داشته باشد.

اما تجربه کاربری ای که سایت شما با استفاده از سرور داخلی به کاربرانتان می دهد بسیار بالاتر خواهد بود و می تواند باعث شود تا مراجعه کنندگان به سایتتان خیلی راحت تر و سریعتر به مشتری تبدیل شوند و تعداد کسانی که از سایت شما رضایت دارند روز به روز بیشتر خواهد شد و سایت شما کیفیت خوبی را ارائه خواهد کرد.

به طور کلی با توجه به مزایای سرور اختصاصی ایران و اروپا و همینطور معایبی که برای هر دو طرف وجود دارد تقریبا کفه های ترازوی این مقایسه همسطح هم قرار گرفته اند و اینجا استراتژی کاری شماست که تعیین می کند کدام سرور برای شما مناسب است.

نتیجه گیری

با بررسی مزایای سرور اختصاصی ایران دیدیم که استفاده از این سرویس علاوه بر اینکه می تواند قدرتمندترین المانی که برای هاست و دامنه وجود دارد را در اختیار شما قرار دهد بلکه مزایای خوبی را مانند افزایش سرعت، سازگاری با درگاه های پرداخت شاپرک، عدم قطعی، ترافیک ارزان در استفاده از آن، پهنای باند بالا و موارد دیگری را خواهد داشت که در نهایت منجر به ایجاد یک تجربه کاربری خوب از سایت شما می شود که رضایت کاربر را در پی دارد و می تواند یک کاربر ساده را به یک مشتری وفادار تبدیل نماید. پس با توجه به مزایای سرور اختصاصی ایران به شما توصیه می کنیم که این محصول را نیز در بین فهرستی که برای مقایسه و خرید در نظر دارید، قرار دهید.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed