بهترین راه گرفتن نمایندگی دامنه چیست؟

گرفتن نمایندگی دامنه
خرید هاست

اگر یکی از فعالان در کسب‌وکارهای اینترنتی باشید و یا حتی بخواهید کار خود را تازه شروع کنید، یکی از مواردی که توجه شما را به خود جلب می‌کند نمایندگی‌های فروش دامنه و هاست است. ما در مطالب قبلی به‌صورت مفصلی در مورد گرفتن نمایندگی هاست توضیح دادیم و دیدیم که روال آن به چه صورت است. در مورد نمایندگی دامنه نیز چالش‌هایی وجود دارد که به آنها خواهیم پرداخت. پس با بررسی دقیق و کامل این موضوع و روش‌های آن با ما همراه باشید.

گرفتن نمایندگی دامنه به چه معناست؟

قبل از اینکه شروع به توضیح در مورد اینکه چگونه می‌توانید کار گرفتن نمایندگی دامنه را شروع کنیم اجازه دهید در مورد شرایط این کار کمی صحبت کنیم و ببینیم که کار یک نماینده دامنه چیست و چه امکاناتی خواهد داشت. شاید کاری که شما به دنبال آن می‌گردید اصلا گرفتن نمایندگی دامنه نباشد.

نماینده فروش دامنه کسی است که شما با مراجعه به سایت او و تکمیل یکسری اطلاعات و البته پرداخت وجه می‌توانید یک آدرس اینترنتی برای خود خریداری کرده و از آن برای دسترسی به سایت خود استفاده کنید. این تعریف کوتاه به‌خوبی کاری که یک نماینده دامنه انجام می‌دهد را بیان می‌‌کند اما برای رسیدن به این هدف و این کار مراحل نسبتا پیچیده‌تری هست که باید دنبال کنید. نمایندگی دامنه این امکان را به شما می‌دهد تا در صورت فروش دامنه‌های مختلف و ثبت دامنه یک پورسانت را دریافت نموده و درآمد شما از این راه خواهد بود.

نماینده ثبت دامنه کسی است که با شرکت‌ها و سایت‌های سطح بالاتر تعامل داشته و کار ثبت اطلاعات دامنه شما را که شامل، نام، ایمیل، کدپستی، آدرس، تلفن تماس، ایمیل و مدتی که شما دامنه را خریداری کرده و می‌خواهید از آن استفاده کنید را برای شما ثبت خواهد نمود و شما می‌توانید از طریق سازمان جهانی دامنه‌ها و سایت whoise به این اطلاعات دسترسی داشته باشید. در واقع این ثبت اطلاعات تاییدیه رسمی‌ای است که به شما می‌گوید این دامنه به‌مدت زمان معینی در اختیار شما قرار گرفته است.

شما برای اخذ نمایندگی لازم است که به موارد مختلفی توجه داشته باشد و نکات متعددی را رعایت کنید که در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت. اجازه دهید در ابتدا ببینیم کسی که قصد خرید دامنه را دارد باید چه شرایطی داشته باشد.

گرفتن نمایندگی دامنه برای چه کسانی امکان‌پذیر است؟

وقتی به گرفتن نمایندگی دامنه فکر می‌کنید ممکن است کاری بزرگ به نظر برسد که هر کسی از عهده آن برنیاید و اینکه دامنه‌های اینترنتی و آدرس سایت‌ها را بفروشید کاری پردردسر و بزرگ به نظر برسد. در حالی که این کار به هیچ عنوان یک کار پرزحمت نیست و شما می‌توانید به‌راحتی این نوع از نمایندگی را به‌دست آورید. شما برای گرفتن نمایندگی دامنه کافیست تا مقدمات کار را فراهم کرده و با یک یا چند سایت دیگر قرارداد ببندید.

توجه داشته باشید ممکن است در بعضی از مقالات به شما گفته شود که امکان گرفتن نمایندگی دامنه‌های بین‌المللی وجود ندارد و شما نمی‌توانید به‌صورت مستقیم برای انجام این کار اقدام کنید. این حرف کاملا اشتباه است اما نیاز دارد تا شما روال خاصی را دنبال کرده و دردسرهای این کار بگذرانید. این کار شاید کمی وقت‌گیر و پرزحمت باشد اما به هیچ عنوان غیرقابل انجام نیست.

در ادامه این مطلب ما دانش نسبی شما را تا حد ایده‌آل بالا خواهیم برد و شما به‌راحتی می‌توانید پس از خواندن ادامه این مطلب برای گرفتن نمایندگی دامنه از روشی که خودتان مایل باشید اقدام کنید.

انواع روش های گرفتن نمایندگی دامنه

برای اینکه یک نماینده فروش دامنه باشید و بتوانید در این کسب‌وکار فعالیت کنید روش‌های مختلفی وجود دارد. شما می‌توانید در خیلی از این روش‌ها به‌صورتی کاملا ساده و با یک ثبت‌نام عادی در یک شرکت معتبر مانند ثبت‌نام در صفحه نمایندگی ثبت دامنه مارال هاست، کار گرفتن نمایندگی را به پایان برسانید. روش‌هایی هم وجود دارند که در آنها باید با شرکت‌های مادر ثبت دامنه مانند ایرنیک و یا ICANN وارد مذاکره شوید.

فرقی نمی‌کند که از کدام‌یک از این روش‌ها برای اخذ نمایندگی استفاده کنید. شما به هر حال این قابلیت را خواهید داشت تا با اختیارات خود آن‌گونه که در پلن کاری شما قرار دارد کار فروش دامنه را انجام دهید.

گرفتن نمایندگی از سایت‌های مادر

اگر می‌خواهید به‌صورت بنیادی کار گرفتن نمایندگی دامنه را انجام دهید و بی‌واسطه خود یک نماینده بزرگ باشید و به سایر شرکت‌ها نیز نمایندگی بدهید لازم است تا مستقیما به‌سراغ سایت‌های کنترل‌کننده دامنه و کسانی که مسئول ثبت دامنه‌ها هستند بروید. برای این کار دو راه در پیش رو خواهید داشت. شما باید در دو شرکت اصلی ثبت‌کننده دامنه نام خود را به‌عنوان یک نماینده ثبت کنید. یک شرکت برای دامنه‌های بین‌المللی که همان شرکت ICANN خواهد بود و شرکت ایرنیک برای دامنه‌های داخلی و ملی با پسوند IR.

ثبت‌نام و تکمیل فرم در ایرنیک

کلیه اختیارات تخصیص نام دامنه‌های ir به سایت ایرنیک واگذار شده است. از همین جهت برای فروش دامنه‌های ir شما باید با سایت ایرنیک وارد مذاکره شوید. برای این کار شما باید با مراجعه به سایت ایرنیک قرارداد مخصوص به نمایندگان را دانلود کرده آن را مطالعه کنید و امضا کنید.

در این قرارداد کلیه ضوابط مربوط به گرفتن نمایندگی دامنه‌های ir ذکر شده است و شما با تکمیل آن این امتیاز را دریافت خواهید نمود. برای مشاهده این قرارداد باید وارد سایت ایرنیک شده و از منوی بالا و تب نمایندگان فروش گزینه چگونه نماینده شوید را انتخاب کنید. بعد از انتخاب این گزینه به صفحه‌ای منتقل خواهید شد که در آن لینک دانلود متن پیش‌نویس قرارداد قابل مشاهده است.

نمایندگی ایرنیک

بعد از دانلود این قرارداد و مطالعه دقیق آن متوجه خواهید شد که چگونه نمایندگی را کسب کنید. در این قرارداد قید شده است که برای شروع به کار با ایرنیک لازم دارید تا حداقل مبلغ 750 هزار تومان و یک چک یا سفته 500 هزار تومانی را به آنها ارائه نمایید. البته شرایط مالی تابعی از سایر عوامل خواهد بود اما این دو مبلغ پایه کمترین مبالغ شروع به کار هستند که شما باید پرداخت نمایید.

قرارداد ایرنیک

بعد از تکمیل این مراحل و دنبال کردن مسیر اداری آن شما قادر خواهید بود تا از دامنه‌های ایرانی آزاد با پسوند ir در پلن‌های فروش خود استفاده کنید و قیمتی را که می‌خواهید آنها را بفروشید خودتان تنظیم کنید.

ثبت‌نام در ICANN

ICANN یک شرکت بین‌المللی است که وظیفه مدیریت دامنه‌های بین‌المللی و نظارت بر فروشندگان آنها را بر عهده دارد. البته منظور از فروشندگان، فروشندگان درجه یک و اصلی است که از این شرکت نمایندگی گرفته‌اند. برای نمایندگی گرفتن از طریق ICANN شما راه طولانی‌ای را در پیش خواهید داشت و البته حضور شما در ایران کمی مشکل‌ساز خواهد شد و شما باید خود را به‌عنوان یک غیرایرانی به این سایت معرفی کنید که می‌توانید برای این کار از VPN برای تغییر IP و یا استفاده از سرور مجازی برای داشتن یک ارتباط کاملا امن بهره بگیرید.

سایت ICANN

ثبت‌نام در ICANN به این صورت می‌باشد که در ابتدا وارد سایت شده و قرارداد مربوط به قوانین و مقرراتی که برای نماینده‌ها وضع می‌شود را مطالعه می‌نمایید.

قوانین دولتی

بعد از این نوبت به قوانین مالی و مالیاتی می‌رسد که شما باید آن را بررسی و مطالعه کنید.

قوانین مالیاتی ICANN

در مرحله بعد نوبت به قوانین و مقررات دولتی خواهد رسید که تخطی از این قوانین جرم محسوب می‌شود.

قوانین دولتی و حکومتی ICANN

بعد از این مراحل یک قرارداد در اختیار شما گذاشته خواهد شد که باید آن را پر کرده و به‌عنوان یک ثبت‌کننده دامنه درخواست خود را به ایمیل [email protected] ارسال کنید.

نامه درخواست به ICANN

اگر درخواست شما تایید شود شما وارد مراحل اداری دیگری می‌شوید که برای تاییدیه‌های مختلف آن باید به‌صورت گام‌به‌گام عمل کنید.

همان‌طور که دیدیم ثبت‌نام در ICANN به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست و اگر بخواهید از این روش برای گرفتن نمایندگی ثبت دامنه استفاده کنید به‌ شدت از بازار دور خواهید ماند و ممکن است حتی دردسرهایی که در این راه با آن مواجه می‌شوید شما را از ادامه این کار منصرف کند و به فکر شغلی دیگر بیافتید. اما نگران نباشید راه‌حل های دیگری نیز وجود دارد.

گرفتن نمایندگی دامنه از واسطه‌های دست‌اول

همان‌طور که دیدیم کار کردن با سایت‌های مادر مشکلات مربوط به خود را دارد. شما باید اطلاعات حقوقی خود را تکمیل کرده، وجه نقدی در ابتدای کار پرداخت کنید. در مورد سایت ایرنیک هم شما نیاز دارید تا چک و سفته به‌عنوان تضمین در اختیار آنها بگذارید و دردسرهای بسیار زیاد که می‌توانند کار را پیچیده کنند. این مراحل پیچیده و ضروری به‌خاطر است که شما به‌عنوان یک فروشنده دامنه کلیه موارد قانونی را رعایت کرده و در صورت بروز مشکل پاسخگو باشید.

در گام بعدی برای گرفتن دامنه روشی را به شما معرفی خواهیم نمود که این دردسرها را نخواهید کشید و به‌عنوان یک نماینده معتبر می‌توانید به فروش دامنه‌های مختلف بپردازید. در این روش شما به‌سراغ نمایندگی‌های دست‌اول خواهید رفت و نمایندگی خود را از آنها دریافت می‌کنید. در این روش شما دو رویکرد خواهید داشت:

رویکرد اول اینکه سایت ir را با همان ایرنیک کار کرده و برای سایت‌های بین‌المللی به‌سراغ نماینده‌های خارجی مانند GoDaddy و یا Alibabacloud بروید.

رویکرد دوم می‌تواند این باشد که سراغ یک سایت داخلی معتبر مانند مارال هاست بروید که هم نمایندگی فروش دامنه ir را داشته باشید و هم سایر دامنه‌های بین المللی.

اجازه دهید یک بررسی اجمالی روی این دو رویکرد داشته باشیم و ببینیم که کدام‌یک از آنها بهتر خواهد بود. در رویکرد اول شما این امکان را خواهید داشت که به‌عنوان یک نماینده دست‌اول و مستقیم با شرکت‌های بین‌المللی کار کنید. اما در رویکرد دوم شما صرفا با یک نماینده داخلی که ممکن است خود او هم از سایر شرکت‌ها نمایندگی گرفته باشد در حال کار هستید.

در رویکرد اول هزینه تمام شده برای شما می‌تواند پایین‌تر باشد. اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که با پرداخت‌های بین‌المللی طرف هستید و باید حساب‌و‌کتاب خود را با دلار انجام دهید همین‌طور یک روش مطمئن برای پرداخت داشته و از سیستم‌هایی استفاده کنید که با تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مشکلی نداشته باشند و مشکلی برای اکانت‌های شما و تراکنش‌هایتان به‌وجود نیاید.

اما در رویکرد دوم این مشکلات را نخواهید داشت و شما می‌توانید با خیالی آسوده به فروش دامنه بپردازید. برای این کار تعرفه‌های خود را تعریف کرده اما باید توجه داشته باشید که پلن‌های سایتی که برای گرفتن نمایندگی دامنه به آن مراجعه کرده‌اید می‌تواند روی پلن‌های شما تاثیر بیشتری را نسبت به پلن سایت‌های خارجی بگذارد. البته با انتخاب یک ارائه‌دهنده نمایندگی خوب مانند مارال هاست می‌توانید این موضوع را با خیالی آسوده کنار بگذارید.

با یک حساب سرانگشتی متوجه خواهید شد که استفاده از ارائه‌دهندگان نمایندگی خارجی و به اصطلاح دست‌اول برای شما مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود و به دردسر آن نمی‌ارزد. پس ما به شما توصیه می‌کنیم از رویکرد دوم پیروی کنید.

برای اینکه یک نمایندگی این‌چنینی داشته باشید و کار فروش دامنه را انجام دهید باید یک سایت تهیه کرده و کلیه موارد مانند تبلیغات، سئو، فراهم کردن پلن‌های فروش و برنامه‌ریزی برای محصولات خود را پیاده‌سازی کنید. روشی دیگر نیز وجود دارد که با استفاده از آن این امکان به شما داده می‌شود که از این دردسرها نیز دور بمانید. اجازه دهید تا نگاهی هم به این روش داشته باشیم.

گرفتن نمایندگی دامنه به‌صورت عاملیت فروش

سایت‌های زیادی هستند که حاضرند به‌عنوان یک پارتنر و همکار در فروش با شما کار کنند. در این سایت‌ها شما این امکان را خواهید داشت تا پنل‌های مختلف را در هر مکانی که خودتان صلاح می‌دانید، مانند شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، کانال‌های تلگرامی و یا هر مورد دیگری که مد نظر شماست به معرض فروش گذاشته و در ازای فروش دامنه پورسانت خود را دریافت کنید.

با استفاده از این روش شما درآمد خوبی خواهید داشت و یکی از روش‌هایی به‌حساب می‌آید که بسیار پرطرفدار است. این روش برای توسعه‌دهندگان وب که کار طراحی سایت را برای مشتریان خود انجام می‌دهند نیز یک گزینه مناسب است که فروش دامنه نیز می‌تواند برای آنها سودهایی هرچند کم داشته باشد. به‌طورکلی این روش یک کار بدون هزینه و کم‌خرج است که بدون سرمایه اولیه شما را تبدیل به یک فروشنده دامنه خواهد نمود.

نتیجه‌گیری

همان‌طور که با هم دیدیم گرفتن نمایندگی دامنه دردسرها و مشکلات مختلفی را به همراه دارد. اما روش‌های مختلف برای از میان برداشتن این دشواری‌ها بسیار است و بستگی به انتخاب مسیر شما دارد. اگر تصمیم داشته باشید که گرفتن نمایندگی دامنه را از راه‌های پیچیده دنبال کنید بدیهی است که این راه برای شما خسته‌کننده و فرسایشی خواهد بود. اما گر با ذهنی روشن به این فکر کنید که راه‌های بهتری هم برای گرفتن نمایندگی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید، به هیچ عنوان مشکلی برای شما به‌وجود نخواهد آمد و کار به‌ساده‌ترین شکل ممکن پیش خواهد رفت.

خرید سرور اختصاصی

اشتراک گذاری

برچسب‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed