جهش به محتوا
ورود کاربران
سرور مجازی و اختصاصی

مقاله از نصب htop در سرور لینوکسی

هر زمان نیاز به کمک داشتید، در کنار شما هستیم . با ما تماس بگیرید ( 031-3626 0000 ) یا درخواست خود را به صورت آنلاین ثبت نمایید.

نصب htop در سرور لینوکسی

در سرورهای لینوکسی برای مشاهده میزان منابع مصرفی از دستورهای top و htop استفاده می شود. htop ظاهر مرتب‌تر و خواناتری نسبت به top دارد که برای نمایش میزان منابع مصرفی بصورت real time عمل میکند و با سیستم تعامل لحظه به لحظه دارد و استفاده از منابع را به صورت رنگی نشان می دهد.

معمولا htop بصورت پیش فرض روی سرور نصب نیست و باید htop را روی سرور نصب کنیم. برای نصب طبق راهنمای زیر عمل کنید :

نصب htop

جهت نصب وارد ssh سرور شوید. در صورتی که با نحوه برقراری ارتباط ssh آشنا نیستید این مقاله را بررسی کنید.

قبل از اینکه htop را روی سرور نصب کنید باید EPEL را روی سرور نصب کنید. کلمه EPEL مخفف Extra Packages for Enterprise Linux میباشد که در واقع بسته های اضافی نرم افزاری در لینوکس هستند. این مخزن یک پروژه open source و یک Repository قوی از شرکت مشهور Fedora میباشد که سازنده بسته های نرم افزاری مشهوری در سیستم عامل لینوکس است. نصب بسیاری از بسته های نرم افزاری متن باز را از طریق YUM فراهم میکند.Epel repo  بصورت 100% رایگان و متن باز میباشد این پکیج هیچ مشکلی بایت بسته های کپی شده و یا عدم سازگاری ایجاد نمیکند. تمامی بسته های EPEL توسط Repo فدورا نگهداری می شوند که نشان دهنده اعتبار آن می باشد.

برای نصب EPEL اگر سیستم عامل سرور CentOS 7 است دستورات زیر را به ترتیب در ترمینال وارد کنید:


wget dl.fedoraproject.org/pub/epel/7/x86_64/Packages/e/epel-release-7-11.noarch.rpm

پس از اینکه EPEL روی سرور نصب شد . شما میتوانید htop را روی سرور نصب کنید . برای نصب htop روی سرور CentOs7 دستور زیر را در ترمینال اجرا کنید:

yum install htop

در حین نصب چندین سوال از شما میپرسد که پاسخ آنها yes می باشد و باید با y پاسخ را تایپ و اینتر کنید.

 

اگر سیستم عامل سرور Debian  یا Ubuntu است برای نصب htop دستور زیر را استفاده کنید :

sudo apt-get install htop

 

اکنون قادر به مشاهده منابع مصرفی سرور خواهید بود. بدین منظور دستور htop را در SSH سرور تایپ میکنیم . طبق تصویر زیر گزارش مصرف منابع نمایش داده می شود:

 

این مقاله برای شما مفید بود؟
بلهخیر