جهش به محتوا
ورود کاربران
سرور مجازی و اختصاصی

مقاله از مدیرت فایل ها و پوشه ها در دایرکت ادمین

هر زمان نیاز به کمک داشتید، در کنار شما هستیم . با ما تماس بگیرید ( 031-3626 0000 ) یا درخواست خود را به صورت آنلاین ثبت نمایید.

مدیرت فایل ها و پوشه ها در دایرکت ادمین

در دایرکت ادمین کلیه ی فایلها و پوشه ها در File Manager قرار میگیرند.جهت مشاهده و مدیریت آنها وارد هاست شده و بر روی افزونه ی File manager کلیک کنید.

همانطور که در تصویر زیر مشخص است، پنجره ی فایل منیجر به طور کلی از سه ناحیه تشکیل شده که هر کدام اطلاعات و امکانات کاملی را برای مدیریت و به کار گیری فایل ها در اختیار شما میگذارند.

همانطور که در شکل بالا مشخص است، پنجره ی فایل منیجر به طور کلی از سه ناحیه تشکیل شده که هر کدام اطلاعات و امکانات کاملی را برای مدیریت و به کار گیری فایل ها در اختیار شما میگذارند.

بخش اول :این بخش به شما اجازه ی حرکت میان فایل ها و طبقه بندی و به کار گیری آنها را میدهد. همانطور که مشاهده میکنید این بخش از ستون های مختلفی تشکیل شده که به ترتیب از سمت چپ Type یا نوع ، Name یا نام، Size یا حجم (حجم برای پوشه ها به طور ثابت 4 کیلوبایت است. اگر میخواهید حجم واقعی پوشه را بدانید باید حتما وارد پوشه شوید تا حجم فایل های داخلی پوشه به نمایش در بیاید)، Perm. یا سطح دسترسی، Action که برای اعمال یک فرمان بر روی فایل یا فولدر ها به کار میرود، Date که تاریخ ساخته شدن پوشه یا فایل را نشان میدهد، UID و GID که به ترتیب نام کاربری مالک و گروه فایل یا فولدر را نشان میدهد و در نهایت ستون Select یا انتخاب که به شما امکان انتخاب چند فایل یا فولدر را به طور همزمان میدهد، تشکیل شده است.

در این بخش  فولدر های هاست را مشاهده میکنید . فولدر اصلی یا همان root سایت ، فولدر public_html است که اطلاعات سایت می بایست درون آن آپ لود شوند .
دقت داشته باشید در دیگر فولدرهای سایت نباید تغییری ایجاد شود زیرا هر تغییری غیر اصولی در فولدر ها باعث اختلال در هاست شما خواهد شد.

 

فولدر های دیگری در این مسیر وجود دارد که ممکن است به کار آید :

Backups چنانچه با دسترسی کابر بک آپ گیری انجام دهید, بک آپ ایجاد شده در این پوشه قرار خواهد گرفت.توجه داشته باشید بکاپ هایی که بصورت اتوماتیک ماهانه توسط مارال هاست تهیه میشود بر روی سرور دیگری ذخیره شده و فضایی از هاست را اشغال نمیکند
Domains این پوشه به صورت عمومی شامل پوشه های مربوط به دامنه ها است و اگر روی هاست ادان دامنه داشته باشید ، در این پوشه یک پوشه ی جدید دیگری با نام آن دامنه در کنار پوشه ی دامنه ی اصلی اضافه می شود.

نکته : اگر زیر دامنه یا همان sub domain  ایجاد شود ،  فولدر مربوط به زیر دامنه ( sub domain  ) در زیر شاخه public _ html  قرار می گیرد .

نکته : سایر پوشه های مخصوص به هر domain به طور کلی شامل فولدر های زیر است :

logs :محل نگهداری لاگ های ماهانه بوده و یک ماه پس از ساخت اکانت به نمایش در خواهد آمد

private_html : محل نگهداری کلیه ی فایل هایی است که از طریق پروتکل امن یا اچ تی تی پی اس در اختیار قرار گرفته اند

public_html: کلیه ی فایل های قرار گرفته در این بخش وبسایت آن دامنه را تشکیل خواهند داد

public_ftp : محل قرار گرفتن فایل های سایت در حالت اف تی پی

stats :محل قرار گرفتن فایل هایی است که توسط اسکریپت آمار گیری موجود در دایرکت ادمین ساخته میشوند.که نباید تغییر یابد.

توضیح آیتم های موجود در ستون Action

تغییر نام پوشه و فایل (Rename)

جهت تغییر نام یک فایل یا پوشه ، در جلوی فایل یا پوشه ی مورد نظر از ستون Action با کلیک بر روی Rename  میتوانید نام آن را تغییر دهید.

در این مرحله ، نام مورد نظر را در کادر وارد کرده و بر روی دکمه ی Rename کلیک کنید. درصورتی که تیک Overwrite if file exists را بزنید ، اگر فایل یا پوشه ی ای با نام موردنظر شما وجود داشته باشد ،پس از تغییر نام ، جایگزین فایل یا پوشه ی موجود خواهد شد.

 

کپی کردن فایل یا پوشه

در جلوی فایل یا پوشه ی موردنظر که میخواهید آن را کپی کنید ، از ستون action ، بر روی Copy کلیک کنید و در مرحله ی بعد ، مسیر مقصد را در کادر وارد نمایید.

 

 

رمز گذاری بر روی پوشه (Protect)

با کلیک روی گزینه Protect در پوشه های دایرکت ادمین ، می توانید روی آن پوشه رمز ایجاد کنید.در پنجره ای که نمایش داده می شود تنظیمات را بصورت زیر انجام دهید.

 

در قسمت Protected Directory Prompt: یک پیام برای نمایش به کاربر وارد کنید  برای مثال جمله ” password required ”.

در قسمت Set/Update User نام کاربری را وارد کنید و در قسمت password نیز رمز را وارد کنید.

برای فعال شدن حتما گزینه Protection Enabled را علامت بزنید و روی دکمه save کلیک کنید. هم اکنون  با باز کردن آدرس پوشه مورد نظر از کاربر درخواست نام کاربری و رمز عبور می شود که در صورت عدم وارد کردن صحیح آن با پیام ” 401 Unauthorized ” مواجه می شود.

جهت حذف پسورد نیز ، بر روی Protect  پوشه ی مورد نظر کلیک کرده و سپس  یوزری که برای Password Protect ایجاد کردید را انتخاب و delete کنید.

 

 

بخش دوم : سطوح دسترسی فایل و فولدر ها و همچنین کلیه ی اعمال جابجایی و مدیریت بر روی فایل و فولدر ها از این بخش انجام پذیر است.

ست کردن پرمیژن ها (set permssion)

در قسمت set permssion شما میتوانید سطوح دسترسی هر فایل یا پوشه را تغییر دهید.برای این منظور فایل یا پوشه ی مورد نظر را انتخاب ، در کادر کنار دکمه ی set permssion پرمیژن را وارد کرده و بر روی دکمه ی فوق کلیک کرده تا دسترسی برای آن فایل یا پوشه ست شود.

 

نکته : درصورتی که بخواهید به یک فایل امکان ویرایش داده شود باید برای آن پرمیژن 644 و درصورتی که بخواهید امکان ویرایش نداشته باشد ، پرمیژن 444 را برای آن ست نمایید.

نکته: پوشه ها نیز در حالت عادی ، برای اینکه امکان دسترسی به آن وجود داشته باشد باید دارای پرمیژن 755 باشد.

ریست کردن owner فولدر

این مورد به معنی مالک فایل یا پوشه است ، مالک فایل همیشه باید نام کاربری هاست مشتری باشد ، چنانچه owner ها به درستی تنظیم نشده باشند ، ممکن است آن فایل به درستی اجرا نشود ، با کلیک روی reset owner می توانید این مشکل را برای آن فایل ها رفع کنید.

کپی یا انتقال فایل و پوشه

جهت انتقال یا کپی یک فایل یا پوشه از مسیری به مسیر دیگر ، باید ابتدا آن را انتخاب کنید و سپس  بر روی دکمه ی Add to Clipboard کلیک کنید.

نکته : توصیه میشود قبل از انجام اینکار یکبار بر روی دکمه ی Empty Clipbord کلیک کنید تا محتوای کلپبرد حذف شود و در انتقال ، فایل های اضافی موجود در کلیپبرد منتقل نشود.

در ادامه به مسیر مقصد رفته و درصورتی که بخواهید فایل یا پوشه را به مسیر جدید منتقل کنید گزینه ی Move Clipbord Files Here و درصورتی که بخواهید یک کپی از فایل یا پوشه  را در مسیر مقصد منتقل کنید بر روی دکمه ی Copy Clipbord Files Here  کلیک کنید.

 

حذف فایل یا پوشه

برای این منظور فایل یا پوشه های مورد نظر را از ستون Select  انتخاب  و بر روی دکمه ی Delete کلیک نمایید.

صفحه بندی فایل ها و پوشه ها

همانطور که در کادر زرد رنگ  تصویر فوق نمایان است ، درصورتی که محتوای یک پوشه زیاد باشد ، فایل ها و پوشه های آن را صفحه بندی میکند.اگر فایل یا پوشه ی مورد نظر را پیدا نکردید ، به صفحه ی دیگر رجوع نمایید.

 

بخش سوم: در این بخش میتوانید فولدر یا فایل جدیدی ایجاد نمایید، فایل آپلود نموده و یا عملیات فشرده سازی را به کار ببندید.

 

ایجاد فایل و پوشه ی جدید

در دایرکت ادمین جهت ایجاد فایل و پوشه ،ابتدا وارد مسیر مورد نظر شده ، سپس از بخش سوم (Filesystem Tools) در کادرهای Create New Folder و Create New File  نام فایل یا پوشه ای که میخواهید ایجاد کنید را وارد و بر روی دکمه ی Create کلیک نمایید.در تصویر فوق با رنگ های قرمز و بنفش مشخص شده است.

آپلود فایل

جهت آپلود فایل بر روی هاست ، در مسیر مورد نظر قرار گرفته و همانطور که در تصویر فوق نمایان است ، بر روی دکمه ی Upload File to Current directory  کلیک کرده و تا فایل یا فایل ها را از روی سیستم خود در مسیر جاری که در آن قرار گرفته اید آپلود نمایید. همچنین میتوانید برای این مورد این مقاله را نیز بررسی کنید.

فشرده سازی

درصورتی که بخواهید فایل ها و پوشه های بر روی هاست را فشرده کنید ، از ستون select آنها را انتخاب و بر روی دکمه ی add to clipbord کلیک کنید.پس از آن از قسمت Compress clipboard files to  که در تصویر فوق با رنگ سبز مشخص شده است ، یک نام برای فایل فشرده انتخاب و پس از انتخاب فرمت فشرده سازی ( zip – tar.gz) بر روی دکمه ی create کلیک کنید.فایل فشرده شده  و همانند تصویر زیر ،  پیغام Compressed File Created داده میشود و میتوانید با کلیک بر روی لینک /domains/avanqs.com/public_html/files.zip  فایل فشرده ی ایجاد شده را دانلود نمایید.

نکته : قبل از انتخاب فایل ها و پوشه های مورد نظر ؛ ابتدا Empty Clipboard را انتخاب کنید. سپس فایلهای مورد نظر را انتخاب کرده و بر روی Add to Clipboard کلیک کنید.

همچنین فایل زیپ پس از اینکه ایجاد شد ، در همان مسیری که فایل ها و پوشه ها را جهت فشرده سازی انتخاب کردید ، ذخیره می شود.

نحوه ی اکسترکت کردن فایل فشرده بر روی هاست

برای اینکار به مسیر فایل زیپ مورد نظر رفته و در جلوی آن فایل ، از ستون Action بر روی Extract کلیک نمایید.

 

در مرحله ی بعد از قسمت Directory مسیری که میخواهید فایل در آنجا اکسترکت شود را وارد کرده و سپس بر روی دکمه ی Extratct  کلیک کنید.

نکته: توجه داشته باشید ، امکان اکسترکت کردن فایل های فشرده با پسوند rar  وجود ندارد.

خطایابی: اگر حجم هاست پر باشد امکان اکسترکت فایل به صورت کامل وجود ندارد.

این مقاله برای شما مفید بود؟
بلهخیر