جهش به محتوا
ورود کاربران
ایمیل

مقاله از تنظیمات DKIM و SPF

هر زمان نیاز به کمک داشتید، در کنار شما هستیم . با ما تماس بگیرید ( 031-3626 0000 ) یا درخواست خود را به صورت آنلاین ثبت نمایید.

تنظیمات DKIM و SPF

DKIM مخفف عبارت DomainKeys Identifies Email و SPF مخفف Sender Policy Framework است رکوردهای DKIM و SPF جزو رکوردهایی هستند که برای تایید هویت میل سرور ساخته میشوند و جهت جلوگیری از جعل و دستکاری شدن ایمیل بکار می‌روند. در صورت معتبر نبودن DKIM و SPF ایمیل اسپم میشود. برای آشنایی بیشتر با رکوردهای SPF و DKIM این مقاله را بررسی کنید.

توجه داشته باشید که تنظیمات SPF , DKIM باید روی هاستی انجام شود که تنظیمات DNS دامنه روی آن قرار دارد. ممکن است شما تنظیمات دامنه را جای دیگری تنظیم کرده باشید و در واقع سایت  از هاست دیگری فراخوانی میشود و پینگ آن هاست را می‌دهد. در این حالت باید MX روی هاستی ست شود که قصد ارسال ایمیل از آن را دارید. در این موارد باید تنظیمات SPF و DKIM روی هاستی انجام شود که dns های دامنه از آن خوانده میشود.

در تنظیمات SPF باید حتما IPی سِت شود که MX دامنه روی آن سِت شده است. چنانچه چند آی پی متفاوت دارید باید آی‌پی‌ها را با علامت پلاس پشت سرهم در رشته‌ی مربوطه اضافه کنید. برای نمونه رشته‌ی زیر  SPF برای چند آی‌پی میباشد.

“v=spf1 +a +mx +ip4:136.243.65.96 +ip4:2.186.127.50 +ip4:94.183.70.235 ~all”

خطایابی: توجه داشته باشید برای هر دامنه تنها یک SPF باید سِت شده باشد. یعنی نمی‌توانید چند SPF با آی‌پی های متفاوت را برای یک دامنه یا ساب دامنه سِت کنید.  ولی هر دامنه و هر ساب دامنه میتواند به صورت مجزا SPF مربوط به خود را داشته باشد

خطایابی: رشته ی مربوط به SPF را باید داخل ” ” قرار دهید. ولی در برخی موارد که spf دامنه ست نمیشود , بهتر است رشته را بدون ” ” هم ست نموده و وضعیت را بررسی کنید.

نکته: وضعیت SPF را از این لینک میتوانید بررسی کنید. همچنین  جهت ایجاد spf این لینک را میتوانید استفاده کنید.

در ادامه تنظیمات DKIM و SPF در هاست‌های دایرکت ادمین، سی‌پنل و پلسک توضیح داده می‌شود.

تنظیمات DKIM و SPF در هاست‌ دایرکت ادمین

در هاست دایرکت ادمین DKIM به صورت پیش فرض ایجاد میشود. در مورد SPF هم در صورتی که به صورت پیش فرض ایجاد نشده باشد باید به صورت دستی ایجاد شود.

جهت ایجاد SPF در دایرکت ادمین باید وارد بخش DNS Management شده و یک txt-record با عنوان نام دامنه و و رشته ی SPF با آی پی سرور به صورت زیر اضافه کنید و آی پی سرور را به جای عبارت server_IP سِت نمایید.

“v=spf1 +a +mx +ip4:server_IP ~all”

همانطور که قبلا توضیح داده شد برای هر دامنه باید یک SPF تعریف شود. و اگر تعدادی آی پی دارید در یک رشته طبق توضیحات قبل اضافه کنید.

تنظیمات DKIM در سرورهای مجازی دایرکت ادمین

در سرور های مجازی که به طور کلی DKIM تعریف نشده اند باید DKIM را ایجاد کنید. برای این کار باید ssh سرور را باز کرده و دستورات زیر را به خط به خط در ترمینال اجرا کنید. در صورتی که با نحوه برقراری ارتباط ssh آشنا نیستید این مقاله را بررسی کنید.

cd /usr/local/directadmin

cp -f conf/directadmin.conf conf/directadmin.conf.backup

echo 'dkim=1' >> conf/directadmin.conf

برای اینکه بررسی کنید که وضعیت DKIM فعال شده یا نه دستور زیر را اجرا کنید. چنانچه DKIM=1 باشد یعنی DKIM فعال میباشد.

./directadmin c | grep dkim

سپس یک بار با دستور زیر سرویس دایرکت ادمین را ریست کنید.

/etc/init.d/directadmin restart

در نهایت باید DKIM را برای دامنه ی مورد نظر سِت کنید. برای این کار دستورات زیر را برای دامنه ی مورد نظر به صورت خط به خط اجرا کنید .

cd /usr/local/directadmin/scripts

./dkim_create.sh yourdomain.com

 

توجه داشته باشید بجای عبارت yourdomain.com باید نام دامنه خودتان را وارد کنید.

تنظیمات DKIM و SPF در سی‌پنل

برای تنظیمات SPF و DKIM در سی پنل سه روش وجود دارد.

1- ویرایش اکانت و فعال کردن گزینه‌ی  SPF و DKIM

برای اینکار باید با دسترسی root وارد شوید و در بخش List Account، اکانت مورد نظر را جسنجو و ویرایش کنید.

 

در بخش ویرایش آخرین گزینه ها در تنظیمات مربوط به ست شدن SPF , DKIM میباشد. با فعال کردن تیک این دو گزینه و save کردن تنظیمات مربوطه برای هاست سِت میشود.

برای بررسی این تنظیمات میتوانیددر بخش Edit DNS اکانت موردنظر را پیدا کرده و تنظیمات را باز کنید. رکورد های DKIM و SPF در تنظیمات DNS هاست اضافه میشود.

2- انجام تنظیمات از طریق  Edit Dns zone در WHM

با دسترسی root در WHM بخش Edit Dns zone را باز کرده و از لیست کشویی اکانت مورد نظر را جستجو و ویرایش کنید.

 

در پنجره ای که باز شده در انتهای صفحه میتوانید رکورد های مربوطه را از نوع txt-record تعریف و ذخیره کنید.

 

تنظیمات DKIM و SPF در هاست پلسک

تنظیمات SPF , DKIM در هاست ویندوز به صورت پیش فرض وجود دارد. برای بررسی این تنظیمات در هاست پلسک به بخش DNS Setting هاست موردنظر مراجعه فرمایید. مانند همه ی کنترل پنل ها این تنظیمات در بخش DNS تعریف میشود.

 

چنانچه DKIM برای اکانتی فعال نباشد میتوانید از بخش mail جهت فعال کردن آن اقدام فرمایید. برای این کار وارد بخش mail شوید.

در این بخش تب Mail Setting را باز کنید و روی نام دامنه کلیک کنید.

طبق تصویر زیر گزینه ی Use DKIM spam protection system to sign outgoing email messages را فعال نموده و ذخیره کنید.

 

جهت ایجاد SPF در پلسک باید وارد بخش DNS setting شده و یک txt-record با عنوان نام دامنه و و رشته ی SPF با آی پی سرور به صورت زیر اضافه کنید و آی پی سرور را به جای عبارت server_IP ست نمایید.

"v=spf1 +a +mx +ip4:server_IP ~all"

همانطور که قبلا توضیح داده شد برای هر دامنه باید یک SPF تعریف شود. و اگر تعدادی آی پی دارید در یک رشته طبق توضیحات قبل اضافه کنید.

اکنون اگر مجدداً وارد DNS setting شوید خواهید که رشته‌های DKIM و SPF در تنظیمات DNS هاست اضافه شده است.

 

این مقاله برای شما مفید بود؟
بلهخیر