جهش به محتوا
ورود کاربران
دامنه

مقاله از بررسی dnsهای سایت

هر زمان نیاز به کمک داشتید، در کنار شما هستیم . با ما تماس بگیرید ( 031-3626 0000 ) یا درخواست خود را به صورت آنلاین ثبت نمایید.

بررسی dnsهای سایت

تعریف dns

DNS مخفف عبارت Domain Name Service می‌ باشد. وظیفه این سرویس تبدیل نام دامنه به یک IP می‌ باشد. کاربرد DNS زمانی مشخص‌ می‌شود که شما نام دامنه ای نظیر maralhost.com را در صفحه مرورگرو خود وارد‌ می‌ کنید. در ساده ترین حالت نام این دامنه به IP متناظر آن تبدیل‌ شده و پس از یافتن سروری که این IP به آن اشاره‌ دارد، دامنه maralhost.com  برای شما نمایش‌ داده‌ می‌ شود.

علاوه بر این برای هر دامنه اطلاعات DNS نگهداری‌ می‌شود بدین صورت که برای هر دامنه حداقل یک DNS server تعریف‌ می‌شود که اطلاعات مربوط به دامنه در آن سرور ذخیره‌ شده است. هر زمان که DNS بخواهد نام دامنه را به IP تبدیل‌ کند باید اطلاعات مربوط به دامنه را از DNS Server هایی که برای دامنه تعریف‌ شده‌ است درخواست‌ نماید. اطلاعات مربوط به DNS Server‌ های مربوط به هر دامنه در کنترل پنل اصلی دامنه وجود‌ دارد که در اختیار صاحب دامنه می‌ باشد.

بررسی dns های دامنه

جهت بررسی dns های دامنه از این سایت استفاده کنید. در این گزارش در بخش اول dnsهای دامنه و در بخش دوم dnsهای هاست نمایش داده میشود. این dns ها باید یکسان باشد تا اختلالی در dns ها وجود نداشته باشد.

check dns record
check dns record

 

نکته: اختلاف این دو بخش با هم به صورت قرمز نمایش داده میشود. در صورت وجود اختلاف ممکن است در ارسال ایمیل و یا دسترسی به سایت اختلال ایجاد شود

همچنین از سایت هایی که whois دامنه را برمیگرداند هم میتوانید جهت اطمینان از وضعیت dns های دامنه استفاده کنید. در این مورد از سایت های زیر میتوانید استفاده کنید.

 https://www.whois.com/

https://who.is

نکته: در whois دامنه علاوه بر dns های دامنه باید به تاریخ ویرایش و تاریخ انقضای دامنه نیز توجه کنید. تاریخ ویرایش تاریخ تنظیم کردن dns ها میتواند باشد, بنابراین اگر زمان آخرین ویرایش کمتر از 24 ساعت باشد, ممکن است خطای دریافتی مربوط به کش باشد. همچنین تاریخ انقضا به شما کمک میکند تا مطمئن شوید دامنه منقضی نشده است.

تعریف کش ISP : تنظیم شدن dnsها 4 الی 24 ساعت زمان نیاز دارد. آی اس پی های ارائه دهنده اینترنت جهت افزایش سرعت , آی پی (یا دی ان اس‌های) سِت شده بر روی دامنه را در حافظه کش خود نگه میدارند تا هر بار که کاربر درخواست باز شدن سایت را به آی اس پی ارسال میکند مورد درخواستی را سریعا از کش صدا کند. اصولا این حافظه کش بین 4 تا 24 ساعت و در بعضی از ای اس پی ها تا 72 ساعت زمان میبرد تا بروز رسانی شود و اگر آی پی دامنه ای تغییر کرده است جایگزین گردد.

اگر تمایل به استفاده از dnsهای شرکت هاستینگ خود ندارید یا اینکه سرور مجازی دارید باید dns اختصاصی تعریف کنید. برای آشنایی بیشتر با dns اختصاصی این لینک را بررسی کنید.برای هاست‌های اشتراکی داشتن dns اختصاصی اجباری نیست.

استفاده از Cloud Flare برای تنظیمات DNS ها

کلود فلر (cloud Flare) شبیه به یک برنامه‌ی واسط بین کاربر داخلی شبکه و اینترنت است که قابلیت‌های فراوانی در راستای حفظ امنیت، نظارت مدیریتی، کنترل کاربران و سرویس‌های ذخیره سازی دارد، به این معنی که سایت شما بخشی از جامعه Cloud-flare است. ترافیک وب سایت شما توسط شبکه های جهانی وب root می شود. در مواقعی نمی خواهید دی ان اس های واقعی دامنه و پینگ دامنه مشخص باشد می‌توانید از کلود فلر استفاده کنید و با ست کردن کلود فلر دی ان اس ها و آی پی اصلی دامنه را مخفی کنید.

درواقع کلودفلر یک شبکه‌ی تحویل محتوا  (Content Delivery Network) یا اختصاراً CDN است. CDNها متشکل از مجموعه‌ای از سرورها هستند که در چند نقطه از جهان قرار دارند و با یکدیگر در ارتباط هستند بنابراین وقتی شما درخواستی به سمت این CDNها ارسال میکنید نزدیک‌ترین سرور به شما پاسخ می‌دهد که این سرعت پاسخگویی به درخواست‌ها را افزایش می‌دهد. اکنون باید متوجه شده باشید که چرا CDNی مانند کلودفلر سرعت پاسخگویی به درخواست‌های وب سایت شما را افزایش می‌دهند. زمانی که کاربری در سطح اینترنت درخواستی به سمت سایت شما ارسال می‌کند بجای اینکه این درخواست توسط یک سرور پاسخ داده شود چندین سرور وجود دارند که نزدیکترین آن‌ها درخواست مشتری را پاسخ می‌دهند. بطور کلی سایت پشت کلودفلر 40% سریع‌تر بارگزاری می‌شود.

طبق پاراگراف قبلی درخواست کاربر قبل از رسیدن به سرور وب سایت شما از کلودفلر عبور می‌کند که این مورد می‌تواند امنیت سایت شما را نیز بالا ببرد زیرا قبل از اینکه درخواست کاربر به سرور شما برسد از فایروال های قدرتمند کلودفلر عبور میکند.

برای آشنایی بیشتر با تنظیمات دامنه در کلودفلر این مقاله را بخوانید.

نکته: اگر سروری که سایت شما روی آن قرار دارد در ایران است و مخاطبین شما نیز در کشور ایران هستند، استفاده از کلود فلر امنیت را بالا میبرد اما سرعت لود سایت را پایین می‌آورد زیرا کلودفلر در ایران سرور ندارد.

dns های ست شده روی هاست حتما باید با dnsهای ست شده روی دامنه یکسان باشد. چنانچه اختلالی در dns های هاست وجود داشه باشد, همانطور که در ابتدای مطلب توضیح داده شد, خطا در گزارش intodns دریافت میگردد

نکته: تنها زمانی که مشتری از کلودفلر استفاده میکند dns های هاست با دامنه میتواند یکسان نباشد

این مقاله برای شما مفید بود؟
بلهخیر